In België verschillen de regels per badplaats.Suusz27 schreef:Het hoeft toch niet of, of te zijn.
Op straat aangelijnd en daarnaast heb je losloopplekken zoals parken, strand of bos.
Zo is er voor ieder wat wils en kun je prima rekening houden met elkaar.
Hier mogen bijvoorbeeld honden op het strand los en in t bos moeten zij aangelijnd (wordt redelijk goed op gecontroleerd), ik vind t ideaal. Hondeneigenaren die liever geen loslopende honden tegenkomen weten waar ze zijn moeten en vice versa.
Het zijn niet alleen de SPA's die niet altijd met anderen kunnen dus je houdt rekening met elke hondeneigenaar (en niet hondeneigenaar uiteraard)
Een vriend van me had een border collie loslopen op het strand. Ze kwamen een eigenaar met aangelijnde bulldog tegen en het was prijs. Nu, die border collie zal op die manier wel leren dat niet iedere andere hond even sociaal is en zich hopelijk wat terughoudender gedragen de volgende keer. Maar als dat een maltezer of dwergpincher geweest was, was waarschijnlijk alle hulp te laat gekomen.
Ik denk dat er niets ideaal bestaat. Je zal altijd geconfronteerd worden met externe factoren die je niet in de hand hebt zoals het karakter, de opvoeding en de verantwoordelijkheidszin van andere hondeneigenaars die je tegenkomt en waarbij je de schade risico’s voor en door je hond in acht moet nemen om een goede balans te vinden tussen ‘plezier voor je hond’ en veiligheid.