Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie en honger

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

castratie en honger

Ongelezen bericht door Laura84 »

Beide meiden zijn gecastreerd, Fix 2 maanden geleden en Laicka eergisteren.

Bij Fix begint het effect van de castratie zichtbaar te worden. Nou was ik er al bang voor dat vooral Fix meer honger zou krijgen maar het is lastig met haar nu, ze wilt alleen maar eten. In huis wordt elk stofje goed besnuffeld om te kijken of het te eten is, als er modder ligt eet ze het op dus huis wordt nu dagelijks gezogen om te zorgen dat ze rust krijgt.
Buiten is het heftiger, diverse hopen poep (kat, gans, paard, koe) worden naar binnen gewerkt, ik moet op mijn hoeden zijn als ze de bosjes in duikt in verband met plastic zakjes, poep, tissues en ga zo maar door.
Ik weet dat het een bijkomend effect kan zijn bij castratie maar behalve dat ik het goor vind, vind ik het ook wel link eigenlijk.
Fix is een hondje wat sowieso altijd wel een behoorlijke fixatie op eten heeft gehad maar dat was goed op te lossen met sperziebonen, gedoseerd eten en veel bewegen om te zorgen dat ze niet dicht zou groeien. Sowieso zit Fix qua spieropbouw een beetje gek in elkaar, wat ik ook doe met haar, het lijkt net alsof ze een hele trage spieropbouw heeft.
Ze krijgt sinds dat ze hier woont KVV (max 200 gr per dag) en 's ochtends sperziebonen zodat er wat in de maag zit maar dit lijkt niet te helpen.
Fix weegt momenteel 18 kg, wat voor een HH doorgaans erg licht is maar het gewicht past bij haar bouw. Toen ik haar kreeg was ze een kilo of 23 en het effect van dit overgewicht heeft de dierenarts tijdens de castratie ook gezien, er zit binnen in haar ook nog steeds behoorlijk wat vervetting dus zwaarder mag ze niet worden.
Vanwege het overgewicht heb ik haar op haar schildklier laten testen en daar was alles goed mee (schildklier is een dingetje wat bij de langharen voorkomt).

Voor buiten is natuurlijk een muilkorf een hele goede optie en die ga ik haar ook aanleren zodat ik niet de hele tijd op mijn hoede hoef te zijn maar dat is symptoom bestrijding. De honger en het obsessief bezig zijn met eten blijft en dat vind ik vooral voor haar ontzettend sneu.
Heeft er iemand toevallig een tip?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: castratie en honger

Ongelezen bericht door Machie »

Is dat niet weinig? 200 gram KVV op 18 kilo? Mijn gecastreerde teefje eet 200-250 gram KVV per dag en zij is maar 11.5 kilo....
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Is dat niet weinig? 200 gram KVV op 18 kilo? Mijn gecastreerde teefje eet 200-250 gram KVV per dag en zij is maar 11.5 kilo....
is het ook maar anders groeit ze dicht, er is een periode geweest dat ik meer heb gevoerd om te kijken of het beter ging maar de ponden vlogen eraan.
Haar zusje heeft ook last van snel overgewicht en die heeft ook een hele trage spieropbouw. Ik moet wel zeggen dat Fix liever lui als moe is, ik moet haar echt verplichten om te wandelen anders gaat ze gewoon rustig gras staan eten.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Dan moet je een goede brok gaan geven.
200 gram voor een hond van 18 kilo is echt te weinig, dan krijgt ze niet genoeg voedingsstoffen binnen.
Minder dan 1,5% van haar gewicht vindt ik echt te weinig.

Dan moet je of naar een ander merk zoeken waar ze wel meer van kan hebben of een goede brok gaan geven.

Er zijn genoeg KVV die qua energie vergelijkbaar zijn met high energy brokken, en daar groeien veel honden op dicht inderdaad, maar minder voeren is dan echt niet de juiste oplossing.
Ander merk KVV of een goede brok die minder energie levert lijkt me een veel gezondere oplossing.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Pets_Passion schreef:Dan moet je een goede brok gaan geven.
200 gram voor een hond van 18 kilo is echt te weinig, dan krijgt ze niet genoeg voedingsstoffen binnen.

Dan moet je of naar een ander merk zoeken waar ze wel meer van kan hebben of een goede brok gaan geven.

Er zijn genoeg KVV die qua energie vergelijkbaar zijn met high energy brokken, en daar groeien veel honden op dicht inderdaad, maar minder voeren is dan echt niet de juiste oplossing.
Ander merk KVV of een goede brok die minder energie levert lijkt me een veel gezondere oplossing.
Ik geef toch toe dat het echt weinig is :80: Het maakt niet uit welke kvv ik geef, ze wordt gewoon heel snel dik en het medische is uitgesloten. Als er niet genoeg voedingsstoffen in zouden zitten, waarom blijft ze dan nu wel keurig op gewicht en op het moment als ik meer ga geven, wordt ze te dik? De basis van haar kvv is paard, juist omdat dit al mager is.
Heb je suggesties om naar te kijken qua brok?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Frolic schreef:Ik ben om die reden bij Pippi gestopt met KVV. Zij is 15 kilo en werd van 150 gram nog te dik.
Ben haar brokken gaan geven, is ze net iets langer bezig om haar bak leeg te krijgen en het geeft net iets meer vulling. Daarnaast veel fruit, komkommer, wortel etc.

Buiten was ze ook heel druk bezig met van alles snaaien. Bij haar kon ik het oplossen door stukjes gedroogd vlees te gaan strooien. Is veel lekkerder dan rotzooi van de straat, ze gebruikt nu constant haar neus heel goed om koekjes/ vlees te zoeken. Ik strooi er steeds minder van, maar zorg wel dat ze telkens iets vindt.

Weet niet of dat voor elke hond een oplossing is, maar bij haar werkt het zo wel.
welke brok ben je toen overgestapt? Ik zit nu te lezen over carocroc low energy.

Denk dat ik de droger maar aan ga gooien met gedroogde stukjes fruit, wie weet zet dat nog wat zoden aan de dijk. Ze krijgt verder als snoep ook inderdaad veel gedroogd spul qua orgaanvlees en gedroogde rodi en misschien 2 keer per week een pensstaaf. Als ik gekookte groente over heb gaat dat ook naar de honden (zonde om weg te gooien en ze vinden het lekker).
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

ik zet hem op het lijstje, dank je wel!
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Eigenlijk is het iets wat de KVV fabrikanten er even bij zouden moeten zeggen.
Alleen als een hond minimaal 1,5% van zijn lichaamsgewicht te eten krijgt, krijgt hij genoeg binnen. Liefst eet een volwassen hond zo'n 2% van zijn gewicht per dag.

Vaak is de samenstelling zo dat je het kan vergelijken met een high energy voeding en voor veel honden is dat gewoon niet handig want die hebben dat helemaal niet nodig.
Dat is natuurlijk niet bij alle merken KVV zo, dus dat is even zoeken als je KVV wilt blijven geven.

Wil je brok (erbij) gaan geven zou ik gaan voor een geëxpandeerde brok want dat geeft veel volume en daardoor maagvulling voor je hond zodat ze sneller een gevuld gevoel zal hebben.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ted heeft ook zo'n 'vreetperiode' gehad, heel hardnekkig en vervelend. Hij was al gecastreerd toen wij hem adopteerden, dus of het daarmee te maken had weet ik niet. Papier, riet, takken, plastic, aluminiumfolie en ander afval wat hij overal en nergens vandaan plukte als ik even niet oplette. :piew:
We hebben toen een tijdje met een muilkorf getraind, hij liet het allemaal gelaten toe maar ik merkte dat hij steeds minder van de wandelingen begon te genieten (ondanks dat we de muilkorf zo 'leuk' mogelijk gemaakt hadden). Hij liep als een soort zombie met zijn kop naar de grond naast me, dus voor ons was dat geen optie. Uiteindelijk ontdekt dat als we hem de taak geven iets in zijn bek te dragen tijdens de wandeling, bijvoorbeeld een dummy of een balletje, hij zich voorbeeldig gedroeg. Tussendoor even lekker apporteren en hij keek niet meer om naar het afval. En inmiddels is de gewoonte eruit gesleten.
Ik hoor trouwens veel positieve verhalen over veendrenkstof. Het heeft hier in de buurt bijvoorbeeld een poedel van het poepvreten afgeholpen.

Verder zou ik inderdaad ook overstappen naar light brokken als ze zo de neiging heeft te dik te worden, er zijn ook graanvrije versies zoals Acana Classic Light & Fit. Het gecastreerde teefje van mijn ouders, voorheen een voedseldief wanneer ze de kans kreeg, krijgt nu Lupo Sensitiv 20/8 en is sindsdien veel minder 'hongerig'. Wellicht is dat ook een optie om eens naar te kijken, ze is er sowieso enorm van opgeknapt.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Voor buiten is het misschien een idee om haar een voerdummy te laten dragen?
Die kan je af en toe even voor haar weg gooien, mee spelen, en haar dan af en toe een brokje eruit te geven, zodat ze minder op zoek gaat naar eten in de bosjes e.d?
Ik weet niet of je met twee honden loopt, dan is het misschien wat lastiger.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Tedzy. schreef:Ted heeft ook zo'n 'vreetperiode' gehad, heel hardnekkig en vervelend. Hij was al gecastreerd toen wij hem adopteerden, dus of het daarmee te maken had weet ik niet. Papier, riet, takken, plastic, aluminiumfolie en ander afval wat hij overal en nergens vandaan plukte als ik even niet oplette. :piew:
We hebben toen een tijdje met een muilkorf getraind, hij liet het allemaal gelaten toe maar ik merkte dat hij steeds minder van de wandelingen begon te genieten (ondanks dat we de muilkorf zo 'leuk' mogelijk gemaakt hadden). Hij liep als een soort zombie met zijn kop naar de grond naast me, dus voor ons was dat geen optie. Uiteindelijk ontdekt dat als we hem de taak geven iets in zijn bek te dragen tijdens de wandeling, bijvoorbeeld een dummy of een balletje, hij zich voorbeeldig gedroeg. Tussendoor even lekker apporteren en hij keek niet meer om naar het afval. En inmiddels is de gewoonte eruit gesleten.
Ik hoor trouwens veel positieve verhalen over veendrenkstof. Het heeft hier in de buurt bijvoorbeeld een poedel van het poepvreten afgeholpen.

Verder zou ik inderdaad ook overstappen naar light brokken als ze zo de neiging heeft te dik te worden, er zijn ook graanvrije versies zoals Acana Classic Light & Fit. Het gecastreerde teefje van mijn ouders, voorheen een voedseldief wanneer ze de kans kreeg, krijgt nu Lupo Sensitiv 20/8 en is sindsdien veel minder 'hongerig'. Wellicht is dat ook een optie om eens naar te kijken, ze is er sowieso enorm van opgeknapt.
check, ik zet hem erbij op de lijst
Emma schreef:Voor buiten is het misschien een idee om haar een voerdummy te laten dragen?
Die kan je af en toe even voor haar weg gooien, mee spelen, en haar dan af en toe een brokje eruit te geven, zodat ze minder op zoek gaat naar eten in de bosjes e.d?
Ik weet niet of je met twee honden loopt, dan is het misschien wat lastiger.
Goede tip, neem ik mee :)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind 200 gram ook wel erg weinig, Mila eet met 17 kilo 400-500 gram kvv. En Amy (gecastreerd) met 21 kilo 600-700 gram. Ik zou dus zeker naar die optie van (light) brokken gaan kijken, want ik kan me voorstellen dat ze honger heeft en daardoor naar eten gaat zoeken.
De tip van de voerdummy vind ik ook wel een goede! Ze kan er ook af en toe naar speuren, zodat ze wel iets mag/kan zoeken.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik strooi ook wel eens een handje voer in het gras, dan zijn ze gerust 10-15min bezig om de brokjes op te zoeken en op te eten. Dat is voor jouw hond waarschijnlijk meer voldoening dan in enkele happen dat beetje KVV opeten.

Verder qua voer kan ik je niet helpen, ik moet altijd opletten dat ze niet te dun worden ipv te dik.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Honger heeft ze altijd gehad, ook toen ze nog gewoon een pond voeding kreeg per dag alleen de castratie heeft het nu versterkt lijkt wel.
Op de gewone korte rondjes hebben we sowieso al diverse speur spelletjes vanwege het counter conditionering ivm brommers dus qua snuffelen komt ze best behoorlijk aan haar trekken maar haar misschien een taak geven tijdens wandelen zou een goede optie zijn.

Het is mooie de vergelijking te zien tussen de honden in hun gewicht en hun voeding alleen als ik op jullie prachtige foto's af ga qua energie niveau is dat absoluut niet te vergelijken met Fix. Als we wandelen staat ze liever stil om te eten of ligt ze liever. Aan haar gestel is verder niks te merken, ze kan springen, doet wel eens een rondje behendigheid maar ze is gewoon aartslui.
Als ik ga kijken naar Fix haar bouw in vergelijking met Laicka (half zus) is Laicka qua bouw bijna 2 keer zo breed.
Kleine kanttekening, Fix is een herplaatser en ik weet niet wat er is gebeurd in haar eerste 3 jaar (behalve dat ze daar compleet ontspoort is).
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Dat is ook wel echt een nadeel van castratie, juist bij een hond die al snel last heeft van overgewicht en snel honger heeft. :-(
Het lijkt erop dat ik daar bij Amy niet bang voor hoeft te zijn - zij is in mei gecastreerd, maar ik merk nog niets van sneller aankomen of meer honger. Maar dat is inderdaad geen luie hond, dus dat is zeker een verschil.
Met een voerdummy kun je haar ook wat meer laten werken voor haar eten, dus dan kun je haar wellicht ook wat meer in beweging houden.
Blafke
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Blafke »

Die van mij is niet gecastreerd en eet op het moment ook veel. Hij krijgt 5 keer per dag brokken maar staat sinds een paar dagen iedere keer aan zijn bak te krabben dat hij meer eten wil hebben.
Nu heb ik wel een heel actieve hond die geen gram te vet is. Dus krijgt hij wel wat extra maar het valt mij op dat hij sinds een paar dagen ineens erge honger heeft. Vooral s'avonds heeft hij erge honger. Zelfs als hij zijn bakje met brokken op heeft krabt hij aan de bak dat hij meer wil.
Hij heeft hoogwaardige brokken van de dierenarts voor zijn blaas. Deze zijn over een tijdje op dus binnenkort ga ik andere brokken proberen.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Is de schildklier ook nagekeken?
Toen die bij Senghe vrijwel niets meer deed werd hij ook echt dik van bijna niets.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Blafke schreef:Die van mij is niet gecastreerd en eet op het moment ook veel. Hij krijgt 5 keer per dag brokken maar staat sinds een paar dagen iedere keer aan zijn bak te krabben dat hij meer eten wil hebben.
Nu heb ik wel een heel actieve hond die geen gram te vet is. Dus krijgt hij wel wat extra maar het valt mij op dat hij sinds een paar dagen ineens erge honger heeft. Vooral s'avonds heeft hij erge honger. Zelfs als hij zijn bakje met brokken op heeft krabt hij aan de bak dat hij meer wil.
Hij heeft hoogwaardige brokken van de dierenarts voor zijn blaas. Deze zijn over een tijdje op dus binnenkort ga ik andere brokken proberen.
Vijf keer per dag eten :80: ?! Wat vaak, is daar een speciale reden voor? Zo krijgt die hond toch nooit een vol gevoel?

DeDiana schreef:Dat is ook wel echt een nadeel van castratie, juist bij een hond die al snel last heeft van overgewicht en snel honger heeft. :-(
Dat is ook een van de voornaamste redenen dat ik hoop dat ik Lais nooit of toch in ieder geval pas héél laat hoef te laten castreren. Zolang het geen medische noodzaak is ga ik het risico niet lopen dat Lais helemaal geobsedeerd zou kunnen worden van alles wat eetbaar zou kunnen zijn.
Balen dat dat zich bij Fix nu zo ontwikkeld heeft, hopelijk gaat het helpen als ze een taak krijgt :ok: . Wie weet helpt dat trouwens ook nog bij haar angst voor brommers.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Stond ze al op 200gr kvv voor castratie?
Apple is ook meer poep gaan eten sinds castratie. Wat bij haar wel uitmaakt is of ze eet voordat ik haar uitlaat. In dat geval gaat ze meer op zoek naar eten. Geen idee waarom maar zo werkt het bij haar. Daarnaast geef ik nu de ochtend brokken van DARF, ze eet het met smaak en het lijkt wel een beetje effect te hebben op het poep eten.
Overigens ben ik Apple niet minder eten gaan geven en is ze ook niet aangekomen na castratie.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:Is de schildklier ook nagekeken?
Toen die bij Senghe vrijwel niets meer deed werd hij ook echt dik van bijna niets.
dat was het eerste waar ik ook aan dacht en heb laten controleren en alle waardes waren goed. Zoals de dierenarts zei, ze is gewoon lui en dik en dat klopt bij Fix.
Op advies van de dierenarts ben ik toen flink gaan minderen in voeding en de beweging opgeschroefd, ook omdat ze natuurlijk geopereerd moest worden en ze was echt dik.
Nadat ze gecastreerd is heeft de DA ook verteld dat er toch nog wat vervetting gezien is dus eigenlijk zou ze nog schraler moeten als dat ze nu is maar eerlijk is eerlijk, daar pas ik voor.
Zamunda schreef:
DeDiana schreef:Dat is ook wel echt een nadeel van castratie, juist bij een hond die al snel last heeft van overgewicht en snel honger heeft. :-(
Dat is ook een van de voornaamste redenen dat ik hoop dat ik Lais nooit of toch in ieder geval pas héél laat hoef te laten castreren. Zolang het geen medische noodzaak is ga ik het risico niet lopen dat Lais helemaal geobsedeerd zou kunnen worden van alles wat eetbaar zou kunnen zijn.
Balen dat dat zich bij Fix nu zo ontwikkeld heeft, hopelijk gaat het helpen als ze een taak krijgt :ok: . Wie weet helpt dat trouwens ook nog bij haar angst voor brommers.
Ja het is onwijs balen dat het zo gelopen is maar dat was het risico wat bekend was en nu helaas ook uit is gekomen.
Ik denk niet dat de taak van de dummy dragen bij zal dragen met haar angst tot brommers maar wie weet verbaast ze mij daarin. Als de dummy dragen gaat helpen tegen haar vraatzucht dan zou dat super top zijn en de brommers los ik dan op een andere manier wel op :wink:
Brindlecardi schreef:Stond ze al op 200gr kvv voor castratie?
Apple is ook meer poep gaan eten sinds castratie. Wat bij haar wel uitmaakt is of ze eet voordat ik haar uitlaat. In dat geval gaat ze meer op zoek naar eten. Geen idee waarom maar zo werkt het bij haar. Daarnaast geef ik nu de ochtend brokken van DARF, ze eet het met smaak en het lijkt wel een beetje effect te hebben op het poep eten.
Overigens ben ik Apple niet minder eten gaan geven en is ze ook niet aangekomen na castratie.
Nee ze staat nu sinds een maand of 4 op de 200 gram omdat ze echt af moest vallen, het is nu kijken wat de goede verhouding is nu de hormonen uit haar lijf zijn.
Mijn planning is nu de kvv langzaam op te schroeven en haar wekelijks te blijven wegen om te kijken wat het doet en mocht dit niet afdoende werken dan wil ik haar in de ochtend op brok zetten en 's avonds nog een eetlepel vlees, gewoon voor het lekkere.

Thnx iedereen voor het meedenken!
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Laura84 schreef:
Pets_Passion schreef:Dan moet je een goede brok gaan geven.

Ik geef toch toe dat het echt weinig is :80: Het maakt niet uit welke kvv ik geef, ze wordt gewoon heel snel dik en het medische is uitgesloten. Als er niet genoeg voedingsstoffen in zouden zitten, waarom blijft ze dan nu wel keurig op gewicht en op het moment als ik meer ga geven, wordt ze te dik? De basis van haar kvv is paard, juist omdat dit al mager is.
Heb je suggesties om naar te kijken qua brok?

Ze blijft met 200 gram kvv wel keurig op gewicht maar dat wil toch niet zeggen dat ze dan genoeg voedingstoffen binnen krijgt? Met haar gewicht zou ze 400 gram moeten krijgen om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen . Afvallen is niet alleen eten minderen en honger laten hebben omdat ze dan een mooi gewicht heeft :wink:

Ik kreeg het advies om een derde minder eten te gaan geven na de castratie . Dat heb ik niet gedaan omdat Jip 400 gram kvv kreeg en ik niet minder wilde geven . Na een tijdje was hij een paar kilo zwaarder :mrgreen: en ben ik anders gaan bewegen met hem

Fietsen ( dus geen tijd voor snuffelen of stilstaan ) aangelijnd of soms ook los naast de fiets in losloopgebied . Een balletje mee en zwemmen . De kilo's vlogen eraf en nu eet hij 400 gram kvv plus een handje brokken dus meer dan voor de castratie en is hij weer op zijn oude gewicht :ok:

Je kan alleen maar minder eten gaan geven als ze al teveel kregen . Anders moet je meer en anders gaan bewegen of een kvv geven die minder vet is .
toen ik fix kreeg woog ze bijna 22 kg en dat is voor zo'n mini muis echt te veel en omdat de DA aangaf dat het verstandig was haar af te laten vallen heb ik zijn advies gevolgd (dus flink minderen met eten, beweging ook al aangepast).

Het is een prachtig idee, fietsen maar Fix heeft snel kortsluiting in haar kop dus dat is wel een lastig dingetje, ik woon in de randstad en daar is het super druk. Fix heeft haar snuffeltijd nodig om rust in haar kop te bewaren en te zorgen dat ze de kortsluiting niet krijgt. Dus voor een hond die dit soort dingen niet heeft zou het inderdaad een goede oplossing zijn.

Wel een kleine kanttekening, haar extreme honger naar eten is pas echt zo heftig geworden sinds een week of 2 en dat valt te wijten aan de castratie. Toen we nog druk bezig waren met afvallen (en het meer bewegen) voor de castratie was dit beduidend niet het geval. Ook voor de operatie toen ze 350 gram kreeg gedroeg ze zich het zelfde als op de 200 gram en toen ik haar kreeg en ik voerde 500 gram gedroeg ze zich ook het zelfde. Dus het enige wat er verandert is sinds de castratie is haar bijna extreme honger.
Als ik kijk naar de bouw van Fix en de vervetting inwendig dan zou er zelfs nog een kilo vanaf moeten maar dat gaat mij te ver.

Ik heb goede tips gekregen die ik zeker ten harte zal nemen, ik ga gewoon verder puzzelen met misschien een licht verteerbare brok ernaast geven.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik lees het ook met enige verbazing. 200 gram kvv per dag. Al voor de castratie. Hoe lang is ze nu bij je dan? Hoe lang krijgt ze al 200 gram per dag, want uiteindelijk gaat dat zijn tol eisen. Ben jezelf wel eens langdurig op dieet geweest? En dan ook nog constante hoeveelheden? Hier moet ik toch regelmatig de hoeveelheden aanpassen. Als ze verharen, moet ik beduidend meer bij geven. Met een zware activiteit geef ik ook eens wat meer. Na een operatie, heb je ook extra nodig om te herstellen (dat vraagt meer energie dat je denkt).

Die van mij zijn dan tussen de 17 en 20 kilo en eten tussen de 300 en 800 gram kvv per dag. En dan ook soms nog150 tot 300 gram brokken ernaast. Ik voer dus eigenlijk niet op grammen (van de brokken gok ik ook, alhoewel ik een voerschep heb waar het op staat waar volgens mij 500 gram ofzo ingaat), maar op gevoel en waar de honden zich lekker bij voelen en gek genoeg kan dat dus van dag tot dag verschillen, per week of per periode. Norah heeft wat meer aanleg om dik te worden, eet ook alles wat los en vast zit, Kay is juist weer niet zo'n beste eter. Ik heb best een zoektocht gehad naar het beste voer voor mijn honden. Wat bij mij past en wat bij hen. Als mijn hond continue zo'n enorme honger zou hebben zou ik overstappen op iets anders. Het is de reden waarom ik brok bij ben blijven voeren. Kay kwam namelijk niet aan op alleen KVV. En had dus een high energiebrok nodig. Hoe graag ik ook had willen barfen of volledig kvv willen geven, soms is het antwoord van je hond dus anders.

Vervetting inwendig aiaiai dierenarts heeft je misschien niet helemaal goed voorgelicht en alleen maar jou idee van te dik gevoed. Vervetting aan de binnenzijde hoeft niks te maken hebben met het daadwerkelijk overgewicht. Ondergewicht kan ook behoorlijke vervetting hebben. Vandaar dat gewicht niet altijd iets zegt over de innerlijke gezondheid. Laat je niet zo gek maken door gewichten en hou op met het vergelijken van de bouw van de twee honden. Ik en mijn zus verschillen daarin ook. :19:
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Het is allemaal een beetje verwarrend ondat je schrijft dat ze sinds ze bij jou woont kvv krijgt maximaal 200 gram :wink: maar ik begrijp nu dat ze eerder meer kreeg . Ik vind het trouwens niet raar dat ze extreem hongerig is als ze 200 gram krijgt . Ze heeft ook een operatie achter de rug ik vind het nu eerlijk gezegd ook niet de tijd om haar op dieet te zetten .

Jip heeft altijd rond 18 kg gewogen voor castratie en at toen 600 gram kvv.
Na castratie weegt hij 20 kg en eet 400gram kvv en 100 gram brokken.
Zou ik hem weer terug willen op die 18 kg dan moet ik hem ook 200 gram gaan geven maar dat is ten eerste veel te weinig om een voldaan gevoel van te krijgen en ten tweede krijgt hij dan veel te weinig voedingsstoffen binnen.
Sorry dat ik onduidelijk ben geweest. Toen Fix hier kwam wonen, bijna 4 jaar geleden, kreeg ze tussen de 400 en 500 gram, dat heb ik al afgebouwd naar 300 tot 400 gram en haar beweging opgeschroefd, ze viel toen wel wat af maar ze was nog steeds niet hoe ik haar wilde hebben.
Maar omdat ze maar niet veel dunner werd en de ik besloten had te castreren heb ik haar op haar schildklier laten testen want ik wilde niet zonder die uitslag haar laten echt drastisch af te laten vallen dus het is allemaal in overleg gegaan met de DA.
Ik heb de proef op de som genomen en haar voeding verdubbeld om te kijken of ze honger bleef houden en dat bleef ze hebben dus ik vermoed nog steeds dat het door de castratie komt en misschien dus wel foutieve voeding (plus er zit in die dagen alweer een pond in gewicht aan :ugh: )

Ik ga een zak low energy bestellen en die voeren met een klein beetje aanvulling kvv hoe rot ik het ook vind want het liefste heb ik gewoon beide honden op vlees.
Cleva schreef:
Laura84 schreef:
Machie schreef:Is dat niet weinig? 200 gram KVV op 18 kilo? Mijn gecastreerde teefje eet 200-250 gram KVV per dag en zij is maar 11.5 kilo....
is het ook maar anders groeit ze dicht, er is een periode geweest dat ik meer heb gevoerd om te kijken of het beter ging maar de ponden vlogen eraan.
Ja, maar dan heeft ze dus niet veel honger maar wordt snel dik en krijgt dus minder te eten. Dat is niet hetzelfde.

Hein krijgt 120 gram per dag over 2 maaltijden. Dat is echt heel weinig maar anders wordt hij moddervet. Hij krijgt dus niet meer maar het blijft wel gewoon weinig. Dus hij heeft bijna altijd honger.
Leuk he? Castreren.
Nope, vind er geen bal aan. Wat is voor jou de beweegreden dat je niet overstapt op brok?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Maar Hein: hoe zwaar is dat ding? Volgens mij is 120 gram op zijn gewicht iets heel anders dan 200 gram op een gewicht van 20 kilo.....
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:
Vervetting inwendig aiaiai dierenarts heeft je misschien niet helemaal goed voorgelicht en alleen maar jou idee van te dik gevoed. Vervetting aan de binnenzijde hoeft niks te maken hebben met het daadwerkelijk overgewicht. Ondergewicht kan ook behoorlijke vervetting hebben. Vandaar dat gewicht niet altijd iets zegt over de innerlijke gezondheid. Laat je niet zo gek maken door gewichten en hou op met het vergelijken van de bouw van de twee honden. Ik en mijn zus verschillen daarin ook. :19:
Ik mag toch wel hopen dat ik weet wanneer een hond te dik is en wanneer niet, anders ga ik terug naar school. Fix was echt te dik en vandaar dat ze is afgevallen en nu is het zoeken wat er klopt bij haar aangezien haar hongergevoel behoorlijk verhoogd is sinds enkele weken na de castratie, ook al gaf ik meer voer. Dat is de vraag geweest en ik ben nu gewoon aan het zoeken naar de balans wat goed is voor haar. Ik zeg volgens mij nergens dat ze het zelfde moet zijn als haar zusje want dat is ze niet, ze is gewoon Fix met haar eigen behoeften en aan mij de taak om te kijken hoe ik die behoeften zo goed mogelijk kan vervullen en daarom vraag ik ook om tips en ervaringen.
gyanty schreef:Maar Hein: hoe zwaar is dat ding? Volgens mij is 120 gram op zijn gewicht iets heel anders dan 200 gram op een gewicht van 20 kilo.....
ze weegt nu 17.7 en dat is prima. Zak brokken is besteld en samen met de brokken en vlees zal er een balans gezocht moeten worden hoe ze op gewicht blijft maar niet te dik wordt :ok:
Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor, maar 17,7 kg voor een hollandse herder langhaar lijkt mij zo licht.
Mijn chodsky pes is denk ik 2 kg zwaarder, maar zelfs dat is een nog een dun geval. Hoeveel wegen hollanders dan?
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Jeannet schreef:Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor, maar 17,7 kg voor een hollandse herder langhaar lijkt mij zo licht.
Mijn chodsky pes is denk ik 2 kg zwaarder, maar zelfs dat is een nog een dun geval. Hoeveel wegen hollanders dan?
De vacht vertekent denk ik heel erg. Mila weegt ook maar een kleine 17 kilo bijvoorbeeld. Dus voor een wat kleinere teef lijkt 17,7 kilo mij helemaal niet ontzettend licht. Maar het klinkt zeker ook niet erg zwaar ;-)
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Jeannet schreef:Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor, maar 17,7 kg voor een hollandse herder langhaar lijkt mij zo licht.
Ze is heel licht en iel, schoftmaat ik geloof 55 cm (ondergrens qua grootte) en ze is niet in verhouding zoals het "hoort" te zijn, Fix is bijna net zo hoog als dat ze lang is terwijl het lichaam toch wat langer behoort te zijn.
Misschien heeft haar COI van (37%) er iets mee te maken dat het zo'n mini hond is.
Zitten trouwens wel voordelen aan, ze past prima op schoot :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind t heel erg licht, vanuit gaande van t gewicht van mijn voor mechelaardame destijds. Hollander en mechelaar zijn qua gewicht vergelijkbaar denk ik. Xena woog in haar sportieve dagen 21 kg en had geen gram teveel.
Mijn huidige reuen wegen resp. 25 en 29 kg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Ik vind t heel erg licht, vanuit gaande van t gewicht van mijn voor mechelaardame destijds. Hollander en mechelaar zijn qua gewicht vergelijkbaar denk ik. Xena woog in haar sportieve dagen 21 kg en had geen gram teveel.
Mijn huidige reuen wegen resp. 25 en 29 kg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik denk dat iedereen maar een keer op de koffie moet komen, lijkt me wel gezellig eigenlijk. Dan kan iedereen ook zien dat Fix echt een kleintje is.
De HH en de Mechel ontlopen elkaar normaal gesproken niet veel, dat klopt maar Fix is gewoon een beetje anders en het zou fijn zijn als ik dat niet elke post hoef te herhalen.
Ik ga op zoek naar een foto van de 2 dames naast elkaar, dan kunnen jullie het verschil zien want blijkbaar klopt het niet wat ik zeg
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”