Die ik ken is nog jong maar daar heb ik niets van wat jij beschrijft bij gezien.Lizzie. schreef:ik ken een aantal auss x poedel en dat zijn allemaal bange neurotenLongFields schreef:Als ik dan toch een poedelkruising zou willen, doe me dan maar een Aussie x Poedel. Die heb ik laatst omtmoet,,wat een enorm leuke hond was dat, qua uiterlijk maar ook gedrag/karakter.dan ga ik nog liever voor de lompe labra x poedel.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is de Labradoedel nu een erkend ras?
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Is de Labradoedel nu een erkend ras?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Was er pas 1 die vond mijn Lotte eigenlijk wel een lelijke poedel met die spitse snuit , daarom had ze ook een doodle gekocht omdat ze dat niet mooi vond . Beest was nog meer poedel dan mijn ouderwetse robuuste boerenpoedel Lotte.
Meeste doodles zouden de eigenaren niet meer terug herkennen als je ze in poedelmodel knipt. Meeste zijn gewoon 80 á 90 % poedel om te zien.
Meeste doodles zouden de eigenaren niet meer terug herkennen als je ze in poedelmodel knipt. Meeste zijn gewoon 80 á 90 % poedel om te zien.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Die op je plaatje is ook een mooie puggle maar dat beest wat ik zag had een snippy bek met onderbeet .Nanna schreef:Ik had dan weer liever een Pugle dan een zuivere Mops.bouvierpoedel schreef: Zo'n Puggle zag ik pas bij de DA , die mevrouw vond het niet zo leuk dat ik het beest als zodanig herkende . Kon ze geloof niet meer zo pochen dat het zo'n zeldzaam "ras" was. Die had ook een smak geld betaald voor een boel lelijkheid.
![]()

- kipo
- Zeer actief
Maar dat komt gewoon door de marketing. Poedels zijn al járen uit de mode, ze hebben een truttig imago. Doodles zijn hip.
En de gemiddelde pupkoper doet geen uitgebreid onderzoek als hij een hond wil. Dus die komt dan sneller bij de doolde dan bij de poedel.
En de gemiddelde pupkoper doet geen uitgebreid onderzoek als hij een hond wil. Dus die komt dan sneller bij de doolde dan bij de poedel.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Heb je die van Mieke gezien.?LongFields schreef:Die ik ken is nog jong maar daar heb ik niets van wat jij beschrijft bij gezien.Lizzie. schreef:ik ken een aantal auss x poedel en dat zijn allemaal bange neurotenLongFields schreef:Als ik dan toch een poedelkruising zou willen, doe me dan maar een Aussie x Poedel. Die heb ik laatst omtmoet,,wat een enorm leuke hond was dat, qua uiterlijk maar ook gedrag/karakter.dan ga ik nog liever voor de lompe labra x poedel.
Tiny en Dorien van het HF hebben er ook 1 uit dat nest en Mieke heeft er nog 1 bij een gastgezin zitten. Allemaal leuke vrije hondjes met leuke werkdrift. Van de week nog een dagje opgepast samen met Yuki.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Poedel is echt wel een gewild ras op dit moment . Gelukkig niet echt populair , daar hebbe we de doodle voor.kipo schreef:Maar dat komt gewoon door de marketing. Poedels zijn al járen uit de mode, ze hebben een truttig imago. Doodles zijn hip.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, klopt. Het is dat ik er geen hond bij wil nu, anders had ik hem gelijk ontvoerd.bouvierpoedel schreef:Heb je die van Mieke gezien.?LongFields schreef:Die ik ken is nog jong maar daar heb ik niets van wat jij beschrijft bij gezien.Lizzie. schreef:ik ken een aantal auss x poedel en dat zijn allemaal bange neurotenLongFields schreef:Als ik dan toch een poedelkruising zou willen, doe me dan maar een Aussie x Poedel. Die heb ik laatst omtmoet,,wat een enorm leuke hond was dat, qua uiterlijk maar ook gedrag/karakter.dan ga ik nog liever voor de lompe labra x poedel.
Tiny en Dorien van het HF hebben er ook 1 uit dat nest en Mieke heeft er nog 1 bij een gastgezin zitten. Allemaal leuke vrije hondjes met leuke werkdrift. Van de week nog een dagje opgepast samen met Yuki.
Heerlijke hond al!
Tiny en Dorien moeten maar wat meer foto's plaatsen hier, ben ook benieuwd naar hen!
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dit ongeveer ja. En dan is'ie nog duur, 'dus zal wel goed zijn'. En dat contract en het fokverbod wekt óók vertrouwen.kipo schreef:Maar dat komt gewoon door de marketing. Poedels zijn al járen uit de mode, ze hebben een truttig imago. Doodles zijn hip.
Tja, helaas. Maar ja, iedereen krijgt de hond die hij verdient?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ze is leuk! Wel een ander soort vacht dan Ober heeft._Tiny_ schreef:Tadaa! Mijn exclusieve, peperdure (ahum) aussiedoodle.
De jouwe toont wat meer Aussie dan Poedel op deze foto.
Maarre, 1 foto is natuurlijk veel te weinig hè?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
oh die is leuk tiny!
ik houd het bij de übersjieke LaBraque

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ow wat een heerlijk beest
Ik vind kwa karakter veel veedrijver-kruisingen leuk. Ze zijn wat gematigder

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik heb een malahustafherbadordog
Dat idee heb ik ook. Volgens mij zijn daarom die straatkruisingen uit het buitenland ook vaak zo leuk._Tiny_ schreef:Ja ze is gematigder. Soms hoor je nog wel eens dat je rassen niet zou moeten kruisen omdat je dan slechte eigenschappen van beide rassen in 1 hond zou verenigen. Maar die ervaring heb ik helemaal niet. Met geen enkele van mijn kruisingen. Het wordt juist uitgemiddeld, heb ik het idee.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Daar is ze dan , de doolde waar je nog 5 jaar aan afbetaald._Tiny_ schreef:Tadaa! Mijn exclusieve, peperdure (ahum) aussiedoodle.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Vind La Braque beter klinken en heel sjiekdefriemel. Zet de kennels maar in La Garage en trek de champagne maar uit de wijnkelder , LaBraque gaat een hit worden.Nanna schreef:BraakadorM@scha schreef:oh die is leuk tiny!

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ober heeft ongeveer dezelfde vacht._Tiny_ schreef:Ober is geloof ik meer ruwhaar wat Mieke zei. Babs heeft ook wel een harde vacht maar ruw vind ik haar niet. Ben vooral benieuwd hoe die vacht er over 1 jaar en 2 jaar uitziet.LongFields schreef:Ze is leuk! Wel een ander soort vacht dan Ober heeft._Tiny_ schreef:Tadaa! Mijn exclusieve, peperdure (ahum) aussiedoodle.
De jouwe toont wat meer Aussie dan Poedel op deze foto.
Maarre, 1 foto is natuurlijk veel te weinig hè?
Ja foto's, daar ben ik niet zo goed in maar ik zal het proberen

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ober toont krulleriger qua vacht vind ik. Maar ik heb ze natuurlijk niet allebei in het echt gezien.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dabedoelikbouvierpoedel schreef:Vind La Braque beter klinken en heel sjiekdefriemel. Zet de kennels maar in La Garage en trek de champagne maar uit de wijnkelder , LaBraque gaat een hit worden.Nanna schreef:BraakadorM@scha schreef:oh die is leuk tiny!
iemand pupje kopen? over een paar maanden kan hij vast een leuke dame dekken
wat zullen we doen? 1750,- ?

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Zo ervaar ik het ook niet. Het is een veelvoorkomend mixje voor broodfokkers hier in de buurt om stabijtjes met border collies te kruisen. Ik ken er verschillende. Je zou dan kunnen denken aan een drijf-zieke zelfstandige neurotische jachthond, maar dat zijn ze niet._Tiny_ schreef:Ja ze is gematigder. Soms hoor je nog wel eens dat je rassen niet zou moeten kruisen omdat je dan slechte eigenschappen van beide rassen in 1 hond zou verenigen. Maar die ervaring heb ik helemaal niet. Met geen enkele van mijn kruisingen. Het wordt juist uitgemiddeld, heb ik het idee.

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Wij hebben een echte bullsky.
Klinkt aan de ene kant niet echt heel sjiek. Dat is jammer.
Ik ben er blij mee, want er zit een hele echte grote snuit op.
Klinkt aan de ene kant niet echt heel sjiek. Dat is jammer.
Ik ben er blij mee, want er zit een hele echte grote snuit op.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat zijn geen rassen, dat zijn (waren) types.Emma schreef:Maar ook als je kijkt naar veel landrassen, zijn er uiteindelijk wel invloeden, dus ooit gekruist met andere honden, uit Andere gebieden.
De "gemaakte rassen" zijn verder bewust gefokt, de landrassen niet. Een groot verschil want daar was dus geen sturing aan het begin van het proces, alleen selectie op het resultaat.
Definieer zuiverAls je genoeg dezelfde types hebt, kun je een zeer rastypische hond fokken, en pas op dat moment kan er zogezegd zuiver gefokt worden.
Dat roepen vooral de tegenstanders van outcross, en het is onzin. Waarom zou dat in vredesnaam gebeuren?_Tiny_ schreef:Ja ze is gematigder. Soms hoor je nog wel eens dat je rassen niet zou moeten kruisen omdat je dan slechte eigenschappen van beide rassen in 1 hond zou verenigen. Maar die ervaring heb ik helemaal niet. Met geen enkele van mijn kruisingen. Het wordt juist uitgemiddeld, heb ik het idee.
Er is werkelijk geen enkele aanwijzing voor.
Sterker nog, er zijn heel veel aanwijzingen dat als je terugfokt op een van de rassen die je hebt gebruikt, je in 2 generaties de gedragsaanleg van dat ras weer volledig terughebt.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Hier lopen er meerdere rond en ook een hele leuke Cockapoo.
Allemaal superleuke honden! En om heel eerlijk te zijn, het verschil tussen mijn raszuivere Lagotto en de Cockapoo is te verwaarlozen.
Hij heeft een zwarte neus, Bo een leverkleurige. Dan heb je het wel gehad. Het verschil tussen Bo en de Labradoodles zit hem vooral in het bewegen. Labradoodles bewegen soepel, Bo beweegt wat hoekiger. En laten we eerlijk zijn, in een Lagotto zit toch zeker ook aardig wat Poedel?
Allemaal superleuke honden! En om heel eerlijk te zijn, het verschil tussen mijn raszuivere Lagotto en de Cockapoo is te verwaarlozen.
Hij heeft een zwarte neus, Bo een leverkleurige. Dan heb je het wel gehad. Het verschil tussen Bo en de Labradoodles zit hem vooral in het bewegen. Labradoodles bewegen soepel, Bo beweegt wat hoekiger. En laten we eerlijk zijn, in een Lagotto zit toch zeker ook aardig wat Poedel?
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Ik heb het bij je eerste quote ook over type honden. Omdat toentertijd het nog geen rassen waren. Dat betekent niet dat er geen inmenging is geweest met andere types. Daarna pas, is er gefokt op het type wat uiteindelijk dus tot een bepaald ras tot stand is gekomen. In den beginne voornamelijk op werk eigenschappen geselecteerd.Marjoleine schreef:Dat zijn geen rassen, dat zijn (waren) types.Emma schreef:Maar ook als je kijkt naar veel landrassen, zijn er uiteindelijk wel invloeden, dus ooit gekruist met andere honden, uit Andere gebieden.
De "gemaakte rassen" zijn verder bewust gefokt, de landrassen niet. Een groot verschil want daar was dus geen sturing aan het begin van het proces, alleen selectie op het resultaat.Definieer zuiverAls je genoeg dezelfde types hebt, kun je een zeer rastypische hond fokken, en pas op dat moment kan er zogezegd zuiver gefokt worden.
Dat roepen vooral de tegenstanders van outcross, en het is onzin. Waarom zou dat in vredesnaam gebeuren?_Tiny_ schreef:Ja ze is gematigder. Soms hoor je nog wel eens dat je rassen niet zou moeten kruisen omdat je dan slechte eigenschappen van beide rassen in 1 hond zou verenigen. Maar die ervaring heb ik helemaal niet. Met geen enkele van mijn kruisingen. Het wordt juist uitgemiddeld, heb ik het idee.
Er is werkelijk geen enkele aanwijzing voor.
Sterker nog, er zijn heel veel aanwijzingen dat als je terugfokt op een van de rassen die je hebt gebruikt, je in 2 generaties de gedragsaanleg van dat ras weer volledig terughebt.
En wat betreft het definiëren van zuiver fokken. Dat is dus net het probleem. Veel fokkers willen zuiver fokken, maar voordat hun ras tot stand kwam, was het niet raszuiver.
Met raszuiver bedoel ik, dat als er genoeg dezelfde type honden zijn gefokt, totdat het in het fci mag, ( in dit geval dan, de fci) dan wordt er door veel fokkers, uitsluitend gefokt met die dieren. Om dat type ( wat dan dus als ras bestempeld mag worden) te behouden. Of zelfs door fokkers als "verbeteren" wordt gezien.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
In de Poedel zit LagottoEsther12 schreef:Hier lopen er meerdere rond en ook een hele leuke Cockapoo.
De Lagotto beweegt/is wat 'hoekiger' omdat we die graag kort van lichaam zien. Beetje Terrierachtig (zit er ook in).
Mijn raskruising is ook erg 'gemiddeld' uitgepakt, mag ik wel zeggen. Ze zijn nu 13 maanden en bijvoorbeeld geen een met geluidsfobieen zoals je bij de Lagotto nogal eens tegen komt.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Oh dat is mooi, haha! Ik krijg het altijd andersom te horen, kan ik ze nu van repliek dienen.Rosita Compagner schreef:In de Poedel zit LagottoEsther12 schreef:Hier lopen er meerdere rond en ook een hele leuke Cockapoo.
Hij heeft een zwarte neus, Bo een leverkleurige. Dan heb je het wel gehad. Het verschil tussen Bo en de Labradoodles zit hem vooral in het bewegen. Labradoodles bewegen soepel, Bo beweegt wat hoekiger. En laten we eerlijk zijn, in een Lagotto zit toch zeker ook aardig wat Poedel?En in al die types zit Barbet.
De Lagotto beweegt/is wat 'hoekiger' omdat we die graag kort van lichaam zien. Beetje Terrierachtig (zit er ook in).
Mijn raskruising is ook erg 'gemiddeld' uitgepakt, mag ik wel zeggen. Ze zijn nu 13 maanden en bijvoorbeeld geen een met geluidsfobieen zoals je bij de Lagotto nogal eens tegen komt.
Ik vind dat hoekige van de Lagotto persoonlijk juist heel leuk, lekker stoer!
Die hondjes van jou vind ik ook erg leuk!
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Australische is er wel.Maandoodle schreef:Nee die is er volgens mij ook niet.Paisley schreef:Dus er is ook een soort van rasvereniging, met fokbeleid en de hele mikmak? Ik kan hem met google niet vinden, kun je een linkje geven?Maandoodle schreef: Voor wat betreft de hollandse labradoodle zijn ze niet bezig om een erkend ras te worden. Wel vaak worden er afstammingsbewijzen meegegeven. De australische labradoodle zien de hollandse labradoodles dan ook als de neppe labradoodle.
De hollandse labradoodle is ook niet goedkoop, maar zeker niet te vergekijken met de australische labradoodle.
http://www.alaeu.com/j25/index.php/nl/
Elk contract, dus ook een koopcontract mbt een hond is in beginsel "rechtsgeldig en bindend" (aanbod en aanvaarding van het aanbod) Dat staat los of datzelfde contract een notaris heeft gezien of nietLizzie. schreef:Is niet rechtsgeldig, alleen als de akte bij de notaris is gepasseerd.Hamilton schreef:Dan heb ik gelijk een vraagje over het koopcontract bij zo'n doodleStraks komt er weer een pup op onze hondenschool ( lopen er al 2) gelukkig nog wel "compleet" maar in het koopcontract staat dat ze de hond binnen het jaar moeten castreren/steriliseren met hoge dwangsom als dit niet gedaan wordt
Hoe rechtsgeldig is dit? ( zonder tekenen van het koopcontract krijgen ze de hond niet mee
)
Of je met zo'n "rechtsgeldig" koopcontract als verkoper/koper ook het recht aan je kant hebt? Da's weer een heel ander verhaal
Zijn hier zat fokkers die hun honden verkopen mét "koopcontract". Maar men kan wel van alles en nog wat in welk contract dan ook als "rechten, plichten voorwaarden" verwerken maar die zijn nagenoeg allemaal in strijd met de "wettelijke eisen" en dagdag contract. Veeg er je bips maar lekker mee af en ja, óók als contract de notaris is gepasseerd
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar het verschiil is dus dat landrassen ontstonden, domweg op gebruik en in de praktijk geselecteerd.Emma schreef:Ik heb het bij je eerste quote ook over type honden. Omdat toentertijd het nog geen rassen waren. Dat betekent niet dat er geen inmenging is geweest met andere types. Daarna pas, is er gefokt op het type wat uiteindelijk dus tot een bepaald ras tot stand is gekomen. In den beginne voornamelijk op werk eigenschappen geselecteerd.
De gemaakte rassen, daar werd van te voren hard nagedacht welke exemplaren zouden worden gebruikt. Die insteek is gewoon totaal anders. Dat was een voorloper van de rashondenfok. Dat geldt voor landrasen dus niet.
Feitelijk heb je het dus over 4 generaties bekend? Dat is de interationale regel namelijk.En wat betreft het definiëren van zuiver fokken. Dat is dus net het probleem. Veel fokkers willen zuiver fokken, maar voordat hun ras tot stand kwam, was het niet raszuiver.
Met raszuiver bedoel ik, dat als er genoeg dezelfde type honden zijn gefokt, totdat het in het fci mag, ( in dit geval dan, de fci) dan wordt er door veel fokkers, uitsluitend gefokt met die dieren. Om dat type ( wat dan dus als ras bestempeld mag worden) te behouden. Of zelfs door fokkers als "verbeteren" wordt gezien.
-
Emma
- Zeer actief
Ja, jij bent Fokker, en kadert daardoor alles wat meer af. En dat bedoel ik positief. Jij bent meer op de hoogte van genetica in de hondenfokkerij dan Ik. En zal dingen dus anders (nauwkeuriger) benoemen.Marjoleine schreef:Ja, maar het verschiil is dus dat landrassen ontstonden, domweg op gebruik en in de praktijk geselecteerd.Emma schreef:Ik heb het bij je eerste quote ook over type honden. Omdat toentertijd het nog geen rassen waren. Dat betekent niet dat er geen inmenging is geweest met andere types. Daarna pas, is er gefokt op het type wat uiteindelijk dus tot een bepaald ras tot stand is gekomen. In den beginne voornamelijk op werk eigenschappen geselecteerd.
De gemaakte rassen, daar werd van te voren hard nagedacht welke exemplaren zouden worden gebruikt. Die insteek is gewoon totaal anders. Dat was een voorloper van de rashondenfok. Dat geldt voor landrasen dus niet.
Feitelijk heb je het dus over 4 generaties bekend? Dat is de interationale regel namelijk.En wat betreft het definiëren van zuiver fokken. Dat is dus net het probleem. Veel fokkers willen zuiver fokken, maar voordat hun ras tot stand kwam, was het niet raszuiver.
Ik spreek vaak over diersoorten in het algemeen, want fokken en met name vererving werkt in grote lijnen, in mijn optiek dan, vrijwel hetzelfde.
Alleen heb ik het ooit op school geleerd met voornamelijk groot vee. En dan gewoon de basis. En dat is al lang geleden
-
m@r@
- Actief
IEKS
Laatst gewijzigd door m@r@ op 08 sep 2018 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is vooral de wetenschapper in mij die protesteert als je gaat nattevingeren met dit soort omschrijvingenEmma schreef:Ja, jij bent Fokker, en kadert daardoor alles wat meer af. En dat bedoel ik positief. Jij bent meer op de hoogte van genetica in de hondenfokkerij dan Ik. En zal dingen dus anders (nauwkeuriger) benoemen.
Ik spreek vaak over diersoorten in het algemeen, want fokken en met name vererving werkt in grote lijnen, in mijn optiek dan, vrijwel hetzelfde.
Alleen heb ik het ooit op school geleerd met voornamelijk groot vee. En dan gewoon de basis. En dat is al lang geleden
En ja, tuurlijk werkt de basis hetzelfde maar zodra je boeken gaat sluiten wordt het anders en zodra je gaat selectere vooraf is dat anders dan wanneer je het achteraf doet.
Laat onverlet dat die Labradoodle geen ras is in welke zin des woords ook. Over welke variant je het ook hebt. Behalve dan het hondenras