Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie en honger

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: castratie en honger

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kan het beamen, dat Fix een voor het ras klein en lichtgebouwde hond is. Ik vind haar qua gewicht prima zoals ze nu is.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

LongFields schreef:Ik kan het beamen, dat Fix een voor het ras klein en lichtgebouwde hond is. Ik vind haar qua gewicht prima zoals ze nu is.
Ik ben zo blij dat je reageert :flower:

En voor de mensen die Fix niet kennen, een foto:
Afbeelding
Links Dapper (27 kg), midden Fix (toen 17.5 kg) rechts Laicka (21.5 kg)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Laura84 schreef:
malinois schreef:
Jeannet schreef:Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor, maar 17,7 kg voor een hollandse herder langhaar lijkt mij zo licht.
Mijn chodsky pes is denk ik 2 kg zwaarder, maar zelfs dat is een nog een dun geval. Hoeveel wegen hollanders dan?
Ik vind t heel erg licht, vanuit gaande van t gewicht van mijn voor mechelaardame destijds. Hollander en mechelaar zijn qua gewicht vergelijkbaar denk ik. Xena woog in haar sportieve dagen 21 kg en had geen gram teveel.
Mijn huidige reuen wegen resp. 25 en 29 kg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik denk dat iedereen maar een keer op de koffie moet komen, lijkt me wel gezellig eigenlijk. Dan kan iedereen ook zien dat Fix echt een kleintje is.
De HH en de Mechel ontlopen elkaar normaal gesproken niet veel, dat klopt maar Fix is gewoon een beetje anders en het zou fijn zijn als ik dat niet elke post hoef te herhalen.
Ik ga op zoek naar een foto van de 2 dames naast elkaar, dan kunnen jullie het verschil zien want blijkbaar klopt het niet wat ik zeg
Misschien valt t je op dat jou bericht ongeveer gelijktijdig met de mijne is geplaatst oftewel toen ik t tikte stond die van jou er nog niet....
Maar t zal best ...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Laura84 schreef:
malinois schreef:
Jeannet schreef:Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor, maar 17,7 kg voor een hollandse herder langhaar lijkt mij zo licht.
Mijn chodsky pes is denk ik 2 kg zwaarder, maar zelfs dat is een nog een dun geval. Hoeveel wegen hollanders dan?
Ik vind t heel erg licht, vanuit gaande van t gewicht van mijn voor mechelaardame destijds. Hollander en mechelaar zijn qua gewicht vergelijkbaar denk ik. Xena woog in haar sportieve dagen 21 kg en had geen gram teveel.
Mijn huidige reuen wegen resp. 25 en 29 kg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik denk dat iedereen maar een keer op de koffie moet komen, lijkt me wel gezellig eigenlijk. Dan kan iedereen ook zien dat Fix echt een kleintje is.
De HH en de Mechel ontlopen elkaar normaal gesproken niet veel, dat klopt maar Fix is gewoon een beetje anders en het zou fijn zijn als ik dat niet elke post hoef te herhalen.
Ik ga op zoek naar een foto van de 2 dames naast elkaar, dan kunnen jullie het verschil zien want blijkbaar klopt het niet wat ik zeg
Misschien valt t je op dat jou bericht ongeveer gelijktijdig met de mijne is geplaatst oftewel toen ik t tikte stond die van jou er nog niet....
Maar t zal best ...
Misschien niet eerlijk van mij om dan zo te reageren, sorry daarvoor.
Ik vind het gewoon een lastig punt dat er zo vergeleken word met andere honden, natuurlijk kan er qua bouw en grootte een overeenkomst in zitten maar Fix is een vreemd geval, iel klein ding
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Fix is inderdaad niks mager. Maar de vervetting die de da genoemd heeft heeft inderdaad nu verder weinig met afvallen tov "te dik" te maken. Helaas.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Fix is inderdaad niks mager. Maar de vervetting die de da genoemd heeft heeft inderdaad nu verder weinig met afvallen tov "te dik" te maken. Helaas.
daarom mag ze ook absoluut niet dunner worden want ik kan niet binnen in dat lijfje kijken.

Crutz heeft aangeboden van haar loopband gebruik te maken dus daar gaan we over een paar weken mee starten en in die tussentijd kan ik kijken hoe ik de balans in haar voeding kan krijgen en het hongergevoel af te laten nemen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Laura84 schreef:
crutz schreef:Fix is inderdaad niks mager. Maar de vervetting die de da genoemd heeft heeft inderdaad nu verder weinig met afvallen tov "te dik" te maken. Helaas.
daarom mag ze ook absoluut niet dunner worden want ik kan niet binnen in dat lijfje kijken.

Crutz heeft aangeboden van haar loopband gebruik te maken dus daar gaan we over een paar weken mee starten en in die tussentijd kan ik kijken hoe ik de balans in haar voeding kan krijgen en het hongergevoel af te laten nemen.
Wat een lief aanbod!
Ik ga ook maar eens een afspraak bij haar maken voor Tapas, waar ik na haar landurige blessure ook nog steeds te weinig bespiering op krijg, wat haar artroseprobleem niet ten goede komt.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Laura84 schreef:

Wat een lief aanbod!
Ik ga ook maar eens een afspraak bij haar maken voor Tapas, waar ik na haar landurige blessure ook nog steeds te weinig bespiering op krijg, wat haar artroseprobleem niet ten goede komt.
Ja echt onwijs tof.

Hoop dat Carmen Tapas ook kan helpen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Laura84 schreef:

Kleine moeite toch en voor jou in de buurt genoeg. Helpen elkaar gewoon.

Qua voer is het geen optie haar te laten werken er voor. Balans, coördinatie en kracht oefeningen? Denk zelfs dat op die wijze de hoeveelheid voer iets omhoog kan omdat ze ook verbrandt op dat moment.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

En werken.l voor voer geeft meer voldoening.
Een redelijk magere/schrale dame van mij die enorm deed schrokken krijgt nu alles alleen nog maar voor werk (spoortje, oefeningen) schrokken en enorme voer gerichtheid is er af en ze is mooi op gewicht. Al weet ik dat dit de andere kant op is qua gewicht. Maar wel ook om de spijsvertering beter te krijgen en het hongergevoel weg.

Zelfs die enkele keer dat ze nu uit de bak eet schrokt ze niet meer.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Laura84 schreef:

Qua voer is het geen optie haar te laten werken er voor. Balans, coördinatie en kracht oefeningen? Denk zelfs dat op die wijze de hoeveelheid voer iets omhoog kan omdat ze ook verbrandt op dat moment.
Ze speurt al ontzettend veel, ook in huis met verstoppen van stukjes rodiworst, buiten qua training ook dus op dat vlak denk ik wel dat al behoorlijk wat werkt maar doordat ze op kvv staat is het lastig om haar daarmee te belonen dus vandaar ook de rodi erbij.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Laura84 schreef:
crutz schreef:
Laura84 schreef:

Ze speurt al ontzettend veel, ook in huis met verstoppen van stukjes rodiworst, buiten qua training ook dus op dat vlak denk ik wel dat al behoorlijk wat werkt maar doordat ze op kvv staat is het lastig om haar daarmee te belonen dus vandaar ook de rodi erbij.
Heb je al eens aan tubes gedacht die je dan met kvv vult en waar je de hond voor beloning aan kan latten likken? En eventueel een droogmachinietje voor werkzaamheden waarmee de tube alsnog niet werken?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou een deel van de kvv vervangen voor dit voer:
http://www.zooplus.nl/shop/merkenwinkel ... tas/322145

De truc is namelijk dat ze minder kcal maar meer voedingsstoffen binnen krijgt. Een hond heeft behoefte aan bepaalde hoeveelheden mineralen, vitaminen en eiwitten en als ze daar niet genoeg van binnen krijgen zie je vaak dat ze daar extra honger van krijgen. Door een voer te geven met een zeer laag kcal/kg zorg je ervoor dat de hond wel binnen krijgt wat hij moet krijgen aan mineralen, vitaminen en eiwitten, ook de hoeveelheid binnenkrijgt die een verzadigd gevoel geeft en toch niet zorgt dat je hond te dik wordt.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Er staat een zak in bestelling en die zou vandaag binnen moeten maar post nl vond dat ik niet thuis was (beetje vreemd, heb 6 uur op ze gewacht).
Fix zal grotendeels van vers afgaan en als hoofdvoeding brok gaan krijgen en dan in de avond een beetje vlees.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

We zijn bijna een maand later en Fix staat nu voor 100% op brok (carocroc 22/8, low energy) en ze is echt weer gruwelijk te dik. Ik heb de beweging opgeschroefd maar ze zet bijna aan waar je bij staat.

Crutz heeft mij een heel mooi aanbod gedaan om te trainen op de loopband en dat zal in de loop van volgend jaar ook zeker gaan gebeuren.
De volgende stap is een voedingsdeskundige waar ik in januari een afspraak me ga maken om te kijken wat ik fout doe of waar het probleem zit met haar.

Ze heeft iig geen honger meer.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom iedereen 200 gram zo weinig vindt?
Mijn stabij weegt 19,5 en die krijgt 250 per dag, anders groeit die ook dicht.
Niet gecastreerd trouwens en dat gaan we ook niet doen want ze is een stabij en die hebben vrijwel allemaal structureel honger. Of in elk geval zijn ze altijd te porren voor eten.
Maar goed, ik zie dus het probleem niet wat hoeveelheid betreft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Aura weegt ook ongeveer 20 kilo en krijgt ook ongeveer 200 gram brok per dag (en minifrolic tijdens de wandelingen). Ik vind het ook niet schokkend weinig.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Het is idd vergelijken. Mij castraat reu van 27 kilo eet 500-600 gram vlees per dag. En mijn gecastreerde teef van 11.5 kilo eet 300 gram vlees per dag. Dan vind ik 200 gram weinig...
kipo
Zeer actief

Heavy schreef: Het ging om 200 gram kvv :wink:
Oh. Ik las dat Fix op brok stond.
kipo
Zeer actief

Heavy schreef:

Ja nu wel maar eerder kreeg Fix 200 gram kvv en bleef daar mooi van op gewicht maar had erge honger .
Aangezien dat minimaal 60% water is, snap ik wel dat ze daar hongerig van was. Pol van 8 kg heeft ook 200 gram kvv nodig.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Heavy schreef:
Machie schreef:Het is idd vergelijken. Mij castraat reu van 27 kilo eet 500-600 gram vlees per dag. En mijn gecastreerde teef van 11.5 kilo eet 300 gram vlees per dag. Dan vind ik 200 gram weinig...
Jij hebt ook nogal energieke honden toch ? Dat zal er ook wel mee te maken hebben. Jip is geen hond die zomaar neer ploft in huis en wacht op de volgende wandeling . Na een flinke wandeling is hij een uurtje rustig soms 2 uur maar dan begint de pret weer :mrgreen:
Csiva wel maar Luca is echt een luie hond :LOL:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Marjoleine schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom iedereen 200 gram zo weinig vindt?
Niet gecastreerd trouwens en dat gaan we ook niet doen want ze is een stabij en die hebben vrijwel allemaal structureel honger. Of in elk geval zijn ze altijd te porren voor eten.
Nou ik vind het best wel weinig moet ik zeggen , Sien weegt 17 kilo is 12/13 jaar gecastreerd en eet zo'n 500 gram per dag en dan ook nog een snackje iedere dag.
En ze ziet er echt prima uit , geen gram te zwaar.
Maar goed ze loopt ook nog behoorlijk elke dag , dat scheelt vast ook.

Hopelijk gaat de loopband jullie helpen Laura want het lijkt me echt heel vervelend zo'n probleem.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Laura84 schreef:We zijn bijna een maand later en Fix staat nu voor 100% op brok (carocroc 22/8, low energy) en ze is echt weer gruwelijk te dik. Ik heb de beweging opgeschroefd maar ze zet bijna aan waar je bij staat.

Crutz heeft mij een heel mooi aanbod gedaan om te trainen op de loopband en dat zal in de loop van volgend jaar ook zeker gaan gebeuren.
De volgende stap is een voedingsdeskundige waar ik in januari een afspraak me ga maken om te kijken wat ik fout doe of waar het probleem zit met haar.

Ze heeft iig geen honger meer.
Hoeveel brok geef je haar per dag?
Ik ben gestart op de aanbevolen hoeveelheid van 300 gram maar toen kwam ze gewoon dagelijks aan, nu zit ze op 200 gram brok, mini beetje kvv erdoor (halve eetlepel) en heeft ze geen honger maar blijft haar gewicht stabiel (20.5 kg :cry: ). Ze heeft geen taille meer, en voel echt een hele dikke laag spek over haar ribben.

Ik heb contact gezocht met Lotte van "Voedingsadvies voor honden" met alle gegevens van Fix.
Ik hoop echt dat zij mij verder kan helpen want ik weet het gewoon niet meer. Eerst nog even de decembermaand door ploegen en dan met haar afspreken.
Maar ze heeft geen honger, dat scheelt wel wat
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Lotte is een goede. Maar ik heb op de vorige pagina ook nog een xlight brok geplaatst. Neem die ook eens in overweging. Het is rc obesity (oid, ik zit nu mobiel dus kan lastig terugbladeren).
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Lotte is een goede. Maar ik heb op de vorige pagina ook nog een xlight brok geplaatst. Neem die ook eens in overweging. Het is rc obesity (oid, ik zit nu mobiel dus kan lastig terugbladeren).
Ik heb hem bekeken en hou hem in mijn achterhoofd (maar eerlijk is eerlijk, ben me wel de tandjes geschrokken van de prijs).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom iedereen 200 gram zo weinig vindt?
Ita krijgt 270 gram kvv per dat plus nog een stevige hand vol beloningsbrokken of worst.
Ze weegt 23 tot 25 kg en als ik meer geef groeit ze dicht.
Op "werkdagen" krijgt ze nog 130 gram extra.
Gecastreerd, maar wel een actieve werkhond.

Ik vind het dus ook niet zo weinig.
Maar als de hond het zelf weinig vindt en er geen tevreden gevoel aan overhoudt moet je wat anders proberen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nou die muppet hier kreeg voor castratie altijd ongeveer 400 gram KVV en erna ongeveer 300 gram met haar 12,5 kg. Dus voor mij klinkt 200 gram wel als weinig voor dat gewicht.
Ze krijgt nu echter 140 gram aan DARF brokken, maar dat is gewoon volgens richtlijn.

Fijn dat ze geen honger meer heeft, misschien dat de loopband inderdaad verschil gaat maken?
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:300 gram brokken per dag is ook wel erg veel :80: geen wonder dat ze snel dik is geworden als je van 200 gram kvv naar 300 gram brokken gaat .

Ik geef de helft brokken van wat ik aan kvv geef .
Dus als ik 400 gram kvv geef per dag en ik wil een dag brokken geven dan geef ik 200 gram brokken per dag :wink:

Als ze bij die 200 gram kvv honger had dan had ik er 100 gram brokken per dag bijgedaan en kijken wat er dan gebeurd .
Misschien ben ik een beetje dom nu maar ik vat het echt niet meer.

Eerst kreeg ze 200 gram kvv en dat was naar de mening van de mensen hier te weinig. Prima, brok erbij gehaald, eerst brok met vlees gecombineerd, 100 gram kvv en 150 brok. Ik zag haar groeien, toen 200 gram brok en 50 gram kvv, dat was het ook niet, nu volledig brok en ik heb een dikke hond. Ben weer terug bij af met haar.

Ik heb, en misschien is dat wel afschuiven van het probleem, het idee dat er iets mis is met Fix alleen ik weet niet wat. Of het door haar torenhoge inteeltpercentage komt of door iets anders, ik weet het echt niet. Als de voedingsdeskundige geen ideeën heeft dan weet ik het ook niet meer.
Ik heb soms het idee hier dat ik Fix mishandel met eten of geen eten maar dat is niet zo, wat ik er ook in stop of niet in stop, ze blijft gewoon haar vrolijke luie zelf.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Van brok moet je ongeveer half zoveel voeren als van kvv. Dus 200 gram kvv komt overeen met 100 gram brok. Logisch dat ze dan zo veel aankomt als je zoveel extra gaat voeren. 200 gram brok plus 50 gram kvv is te vergelijken met 450 gram kvv, dus meer dan het dubbele van wat je eerst gaf
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als je 200 gram kvv voerde staat dat ongeveer gelijk aan 100 gram brok.
Jij bent haar dus 100 gr kvv + 150 gr brok = 300 gr. Kvv + 100 = 400 gr gaan voeren. Dat is t dubbele van wat je voerde!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”