Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijten toestaan bij pups omdat...
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zag laatste een filmpje op youtube waarin een hondentrainer uit ging leggen dat je pups nooit het bijten moest afleren. Reden was dat als je het toestaat maar tot een bepaald niveau en een bepaalde felheid je de hond leert hoe zacht hij zijn mond mag gebruiken. Dus leer je een pup het bijten volledig af en bijt hij later omdat hij het ergens niet mee eens is dan is dat ongedoseerder. Sta je een pup toe je te bijten in spel maar leer je de grens van hoe hard wel en hoe hard niet dan leert de pup daarmee een waarschuwingsbeet te doseren.
Wat vinden jullie van die theorie? Dus pups laten bijten maar daarin wel heel duidelijk aangeven wat te hard is en wat mag.
Ik kon me er op zichzelf wel in vinden want Eva hebben we laten bijten maar alleen afgekapt als ze te hard beet. Als ze dan later haar mond in spel gebruikte bij ons was dat altijd uitermate gedoseerd en zacht. Ze wist dus precies wat ze met haar snevel kon en mocht. Wuilus daarentegen kon niet goed gedoseerd spelen en bijten en zij werd dus altijd te wild en beet te hard. Ook bij correcties naar mensen beet ze door. Dus als haar iets niet zinde corrigeerde ze mij en dan was het hap! Soms bloed erbij. Ik weet echter niet of haar het bijten als pup meteen verboden of afgeleerd was.
Zou er wat in zitten? Honden en wolven bijten elkaar natuurlijk de hele tijd als ze spelen en druk zijn en elkaar corrigeren. Hun mond is hun handen. En pups bijten natuurlijk niet voor niets bijna allemaal de hele tijd. Waarom zou dat zijn en is dat misschien wel om de mate waarin ze mogen knijpen te leren? Van de volwassen honden. Tot zo hard is prima en daarna stop je!
Ik vond het interessant. De trainer raadde dus erg af pups het bijten af te leren. Hij zei dat je er bijtincidenten door krijgt omdat elke hond wel een keer zijn bek gebruikt.
Wat vinden jullie van die theorie? Dus pups laten bijten maar daarin wel heel duidelijk aangeven wat te hard is en wat mag.
Ik kon me er op zichzelf wel in vinden want Eva hebben we laten bijten maar alleen afgekapt als ze te hard beet. Als ze dan later haar mond in spel gebruikte bij ons was dat altijd uitermate gedoseerd en zacht. Ze wist dus precies wat ze met haar snevel kon en mocht. Wuilus daarentegen kon niet goed gedoseerd spelen en bijten en zij werd dus altijd te wild en beet te hard. Ook bij correcties naar mensen beet ze door. Dus als haar iets niet zinde corrigeerde ze mij en dan was het hap! Soms bloed erbij. Ik weet echter niet of haar het bijten als pup meteen verboden of afgeleerd was.
Zou er wat in zitten? Honden en wolven bijten elkaar natuurlijk de hele tijd als ze spelen en druk zijn en elkaar corrigeren. Hun mond is hun handen. En pups bijten natuurlijk niet voor niets bijna allemaal de hele tijd. Waarom zou dat zijn en is dat misschien wel om de mate waarin ze mogen knijpen te leren? Van de volwassen honden. Tot zo hard is prima en daarna stop je!
Ik vond het interessant. De trainer raadde dus erg af pups het bijten af te leren. Hij zei dat je er bijtincidenten door krijgt omdat elke hond wel een keer zijn bek gebruikt.
-
- Zeer actief
Re: Bijten toestaan bij pups omdat...
Pup hier hebben we opgegeven het bijten af te leren, lukt gewoon niet maar wel geleerd het zachtjes te doen en dat lukt wel. Ze pakt in spel gewoon graag je arm vast. Naja zolang dat zachtjes gebeurd prima. Maar of dat invloed gaat hebben later geen idee. Waarschijnlijk wel, kan je alsnog bloed krijgen maar dan bewust. Dus ik kan me wel in je verhaal vinden.
Edit:
Gisteren was ik met haar aan het stoeien op een gegeven moment sprong ze op en hapte ze in mn trui maar veel te hard nog voor ik iets kon zeggen vloog ze achteruit en kwam ze met haar koppie naar beneden terug lopen en het happen was meteen klaar. Dus ze heeft nu zelf ook al Door wanneer het te hard gaat. En ze is 5 maanden dus ze leert ook nog wel van te voren te bedenken wanneer het te hard gaat ipv achteraf haha
Edit:
Gisteren was ik met haar aan het stoeien op een gegeven moment sprong ze op en hapte ze in mn trui maar veel te hard nog voor ik iets kon zeggen vloog ze achteruit en kwam ze met haar koppie naar beneden terug lopen en het happen was meteen klaar. Dus ze heeft nu zelf ook al Door wanneer het te hard gaat. En ze is 5 maanden dus ze leert ook nog wel van te voren te bedenken wanneer het te hard gaat ipv achteraf haha
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Willem mag best zijn bek gebruiken. Iets dat tussen sabbelen en knabbelen in zit. Als het harder gaat zeggen we rustig en gaat hij zachter. Zit hij in de dolle vijf piranha modus dan gil ik auw!! En stopt hij. Maar hij lijkt het erg fijn te vinden om een vinger in zijn bek te hebben. Nou ja dat mag best.
De theorie die je plaatst vind ik interessant. Op die manier leer je doseren, precies zoals wij bij Willem doen.
De theorie die je plaatst vind ik interessant. Op die manier leer je doseren, precies zoals wij bij Willem doen.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik heb het zo ook gedaan bij Mila en die heeft inderdaad een uitstekende bijtrem, is enorm zacht in de bek. Dus ik denk dat het wel werkt.
Pups gebruiken nu eenmaal hun bek bij het spelen, dat vind ik ook helemaal niet erg en volkomen normaal en natuurlijk gedrag. Zolang ze maar snappen dat ze het zachtjes moeten doen, mogen mijn honden best hun bek gebruiken bij het spel. Amy doet dat overigens nog steeds en beet in het begin dan ook vaak te hard, die had nog helemaal niet door hoe hard dat kon. Maar nu doet ze het ook heel zachtjes. Na een paar keer 'au!' roepen als ze te hard beet, snapte ze al dat je voorzichtig moet zijn met mensenhanden.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet bij elke hond goed werkt en dat het voor sommige honden duidelijker is het helemaal niet toe te staan.
Pups gebruiken nu eenmaal hun bek bij het spelen, dat vind ik ook helemaal niet erg en volkomen normaal en natuurlijk gedrag. Zolang ze maar snappen dat ze het zachtjes moeten doen, mogen mijn honden best hun bek gebruiken bij het spel. Amy doet dat overigens nog steeds en beet in het begin dan ook vaak te hard, die had nog helemaal niet door hoe hard dat kon. Maar nu doet ze het ook heel zachtjes. Na een paar keer 'au!' roepen als ze te hard beet, snapte ze al dat je voorzichtig moet zijn met mensenhanden.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet bij elke hond goed werkt en dat het voor sommige honden duidelijker is het helemaal niet toe te staan.
-
- Zeer actief
_Tiny_ schreef:Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan met mijn pups, zonder dat er nou echt een theorie achter zat. Ze mogen bijten in spel, maar niet te hard.
Word soms ook een beetje moe van al die theorietjes hoor terwijl iedereen met een beetje boerenverstand het al lang weet en doet.
Dat is toch niet zo hoor. Er zijn zat mensen die pups verbieden te bijten in spel omdat hun tandjes te scherp zijn. Er loopt nu onder deze topic precies een topic die erover gaat...pups bijten afleren.
Plus het is natuurlijk best zinvol om bewust met dat puppengebijt om te gaan. Dus weten waarom en hoe je daar mee om gaat met een doel voor later.
Want gekke is dat vrijwel elke pup ongedoseerd bijt en dat vrijwel elke nieuwe puppenbaas met dat bijten zit. Dus blijkbaar bijten die pups met een reden. Anders deed niet elk jong hondje dat. En die reden kan dus best zijn een bijtrem aangeleerd krijgen door de roedel. Wuilus beet bij honden nl nooit door. Ze wist daar precies haar beet te doseren tot een harde kneep. Bij mensen was ze wel te hard want ik denk dat ze dezelfde grens aan hield. Dus blijkbaar was haar door honden wel de juiste grens aangeleerd.
-
- Zeer actief
Grappig om te lezen. Hier word dat ook zo gedaan. Met als aanvulling dat de grens aangeven bepaald word door de leeftijd van de pup.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- dagmar88
- Zeer actief
Jaap hebben we nog niets geleerd
Als hij niet slaapt speelt hij met de andere honden, dus er wordt al volop gehapt, gesjord en gecorrigeerd.
Nu zijn grote tanden doorkomen hapt hij extra erg.
Doorbijten heeft hij gewoon nooit gedaan.

Als hij niet slaapt speelt hij met de andere honden, dus er wordt al volop gehapt, gesjord en gecorrigeerd.
Nu zijn grote tanden doorkomen hapt hij extra erg.
Doorbijten heeft hij gewoon nooit gedaan.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik ga er maar even vanuit dat die Roemenen hier nooit enige opvoeding van mensen gehad hebben en dus ook het bijten niet is afgeleerd (door mensen). Ze gebruiken allebei hun bek veel, ook naar elkaar. Dan liggen ze om elkaar heen te kronkelen en in elkaar te happen. Gaat de een te ver dan corrigeert de ander en daarna gaan ze weer verder met spelen.
Ook naar mij wordt hun bek gebruikt, maar nooit dat het pijn doet. Sophie vindt het niet leuk als ik haar staart kam, maar dat moet nou eenmaal af en toe. Dan pakt ze mijn hand vast om aan te geven dat ze dat niet wil. Ik straf dat niet af, wil niet hebben dat ze het dan maar op een harde manier gaat proberen.
Ook naar mij wordt hun bek gebruikt, maar nooit dat het pijn doet. Sophie vindt het niet leuk als ik haar staart kam, maar dat moet nou eenmaal af en toe. Dan pakt ze mijn hand vast om aan te geven dat ze dat niet wil. Ik straf dat niet af, wil niet hebben dat ze het dan maar op een harde manier gaat proberen.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Hier ook zo gedaan. Happen mag, maar zachtjes.
Voordeel, een hond met een zacht bekkie die eigenlijk nooit te hard zijn tanden ergens in zet.
Nadeel, een hond die nog steeds zijn tanden gebruikt bij spel. Nu vind ik dat niet zo erg, maar anderen zijn er niet altijd even van gecharmeerd. Als ik met Duke stoei, pakt die vaak mijn mouw, of broekspijp of begint een beetje zachtjes te happen. Ik ken dat van hem en weet dat hij niks kapot maakt of pijn doet. Maar anderen willen er nog wel eens van schrikken als hij ineens zijn tanden gebruikt.
Maar ja, ik vind het erg lastig om hem dingen af te leren waar ik geen last van heb, maar anderen wel, omdat ik er dan heel bewust op moet letten en dat gaat nooit zo consequent als dingen die ik zelf ook vervelend vind. Dus we laten het maar zo.
Voordeel, een hond met een zacht bekkie die eigenlijk nooit te hard zijn tanden ergens in zet.
Nadeel, een hond die nog steeds zijn tanden gebruikt bij spel. Nu vind ik dat niet zo erg, maar anderen zijn er niet altijd even van gecharmeerd. Als ik met Duke stoei, pakt die vaak mijn mouw, of broekspijp of begint een beetje zachtjes te happen. Ik ken dat van hem en weet dat hij niks kapot maakt of pijn doet. Maar anderen willen er nog wel eens van schrikken als hij ineens zijn tanden gebruikt.
Maar ja, ik vind het erg lastig om hem dingen af te leren waar ik geen last van heb, maar anderen wel, omdat ik er dan heel bewust op moet letten en dat gaat nooit zo consequent als dingen die ik zelf ook vervelend vind. Dus we laten het maar zo.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Toen wij Tagor kregen, was het advies ook om niet het bijten af te leren maar hem te laten voelen hoe hard hij beet. B.v. door hem gelijk ook op zijn lip te laten bijten als hij beet. Degene die dat aangaf, gaf het argument dat een Golden niet moet afleren om dingen in zijn bek te nemen omdat hij b.v. als jachthond moet leren apporteren. Het bijten afleren en niet leren doseren zou juist lastig zijn als we wel jachttraining met hem zouden willen doen. We hebben het bijten dus ook nooit verboden, maar wel geprobeerd de beet zacht te houden.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik snap de redenering erachter.
Maar mijn ervaring is toch iets anders. Hier alle pups het bijten afgeleerd. En Remy was daar vrij hardleers in. En toch weten ze allemaal precies tot hoever ze kunnen gaan.
Maar mijn ervaring is toch iets anders. Hier alle pups het bijten afgeleerd. En Remy was daar vrij hardleers in. En toch weten ze allemaal precies tot hoever ze kunnen gaan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Ja, dit inderdaad. Ik zou er trouwens doodloof van worden, als bij mijn pupje echt al het bijten( zachtjes vastpakken) zou moeten gaan vermijden._Tiny_ schreef:Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan met mijn pups, zonder dat er nou echt een theorie achter zat. Ze mogen bijten in spel, maar niet te hard.
Word soms ook een beetje moe van al die theorietjes hoor terwijl iedereen met een beetje boerenverstand het al lang weet en doet.
Verder denk ik niet per se, dat je dan honden leert gedoseert te bijten. Dat zal nog van veel andere factoren afhangen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dan moeten mensen die dat vervelend vinden maar niet met hem stoeienShiloh86 schreef:Hier ook zo gedaan. Happen mag, maar zachtjes.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Sta het niet toe en ook weer wel. Geef ze een alternatief merendeel van de tijd, bal, bijtrol etc, maar stoei ook op momenten dan mag het dus wel. Nooit problemen mee gehad. En anderen hoeven niet met m'n hond te stoeien dus daar geen problemen.
-
- Zeer actief
Een correctie van de hond naar mij in de vorm van bijten, daar zit ik niet op te wachten dus die zou ik niet tolereren, als het zou gebeuren. Maar dat gebeurt eigenlijk ook nooit. Aangeven dat ze iets niet prettig vinden is wat anders (maar dat gaat dus geen harde beet zijn). Dat valt bij mij onder normale communicatie en ik zal daar ook als zodanig op ingaan. In mijn broekspijpen bijten boven een bepaalde leeftijd wil ik ook niet. Blijkbaar is dat zo helder. Honden zijn niet gek, ze leren razendsnel wanneer het wel mag en wanneer niet.
Vreemden die met mijn honden willen stoeien, kom ik niet vaak tegen en die vraag ik vriendelijk dat maar met hun eigen honden te doen. Daar zie ik het nut niet van in. Of ze moeten jute en leer willen aantrekken natuurlijk
Edit: dat aangeven dat iets niet prettig is, is hooguit ooit bij nagels knippen of staart/broek kammen (bij Noeska). Dan wordt er soms de hand vastgepakt/aangeraakt maar zeker niet echt gebeten.
Vreemden die met mijn honden willen stoeien, kom ik niet vaak tegen en die vraag ik vriendelijk dat maar met hun eigen honden te doen. Daar zie ik het nut niet van in. Of ze moeten jute en leer willen aantrekken natuurlijk

Edit: dat aangeven dat iets niet prettig is, is hooguit ooit bij nagels knippen of staart/broek kammen (bij Noeska). Dan wordt er soms de hand vastgepakt/aangeraakt maar zeker niet echt gebeten.
Laatst gewijzigd door Gos op 25 okt 2016 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
crutz schreef:Dan moeten mensen die dat vervelend vinden maar niet met hem stoeienShiloh86 schreef:Hier ook zo gedaan. Happen mag, maar zachtjes.
Maar ja, ik vind het erg lastig om hem dingen af te leren waar ik geen last van heb, maar anderen wel, omdat ik er dan heel bewust op moet letten en dat gaat nooit zo consequent als dingen die ik zelf ook vervelend vind. Dus we laten het maar zo.heel simpel op te lossen.
Mjah. Duke doet het vrij snel, wat inhoudt dat een ander het niet perse stoeien zou noemen, maar Duke dat wel gelijk als spelaanzet ziet. Ach. Het is nu eenmaal zo en ik heb er gene last van. Dus daarmee klaar.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit!_Tiny_ schreef:Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan met mijn pups, zonder dat er nou echt een theorie achter zat. Ze mogen bijten in spel, maar niet te hard.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bedoel je DIT topic?laeken schreef:Dat is toch niet zo hoor. Er zijn zat mensen die pups verbieden te bijten in spel omdat hun tandjes te scherp zijn. Er loopt nu onder deze topic precies een topic die erover gaat...pups bijten afleren._Tiny_ schreef:Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan met mijn pups, zonder dat er nou echt een theorie achter zat. Ze mogen bijten in spel, maar niet te hard.
Plus het is natuurlijk best zinvol om bewust met dat puppengebijt om te gaan. Dus weten waarom en hoe je daar mee om gaat met een doel voor later.
Want gekke is dat vrijwel elke pup ongedoseerd bijt en dat vrijwel elke nieuwe puppenbaas met dat bijten zit. Dus blijkbaar bijten die pups met een reden. Anders deed niet elk jong hondje dat. En die reden kan dus best zijn een bijtrem aangeleerd krijgen door de roedel. Wuilus beet bij honden nl nooit door. Ze wist daar precies haar beet te doseren tot een harde kneep. Bij mensen was ze wel te hard want ik denk dat ze dezelfde grens aan hield. Dus blijkbaar was haar door honden wel de juiste grens aangeleerd.
Want daar wordt niet gevraagd om bijten af te leren maar is de vraag of je bijten tijdens spel moet toestaan.
Ik zie in dat topic toch heel wat reacties staan waar de pup wordt geleerd om zachtjes te bijten.
Dus een bijtrem te ontwikkelen.
Dat is dus niet bijten afleren, maar te hard bijten afleren.
Net zoals honden dat onder elkaar doen.
Ik krijg niet de indruk dat deze mijnheer iets nieuws vertelt.
In ieder geval is het voor mij niets nieuws.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Zal dat ook niet afhangen of je een pup alleen hebt, of dat er nog andere honden bij zijn?Nanna schreef:Ik blief geen waarschuwingsbeet van mijn hondenlaeken schreef: Sta je een pup toe je te bijten in spel maar leer je de grens van hoe hard wel en hoe hard niet dan leert de pup daarmee een waarschuwingsbeet te doseren.Ik werd trouwens nooit door mijn pups gebeten; ik snap die topics ook nooit zo goed. Ook vroeger in de kennel nooit gebeten en er liepen toch pups zat. Ja, klooien met je schoenveters, dat wilden ze wel
Of je been aflikken. Maar bijten, echt nooit.
Een pup alleen moet zich maar zien te vermaken, dan is de mens al snel het entertainment geworden

En het zal ook wel van het ras afhangen, denk ik.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Ik wil ook niet dat mijn pups of volwassen honden mij bijten, daar zit ik helemaal niet op te wachten. Toch kan ik gewoon met ze stoeien, ze spelen dan hun bek en kunnen heel gedoseerd happen of vasthouden zonder dat ze je pijn doen.
Dico kreeg ik met bijna 6mnd oud en hapte en beet naar lievelust, dat was dus ook snel over(want je had de tandgaten in je kleding en lijf). Toch kan ik nu gewoon met hem stoeien en hij kan ook leuk spelen met Hippo en andere honden. En een behoorlijke bijtkracht heeft hij zeker als ik de pakwerker mag geloven
.
Toen ik hem een paar weken had, beet hij mij uit redirecte toen hij de pakwerker moest loslaten. Dat was meteen de laatste keer
Nu staan mechels en staffords wel bekend om hun happen en bijten als pup, maar ik vind een groot verschil tussen gedoseerd kunnen happen/vasthouden met spelen of maar gewoon te pas en te onpas happen/bijten in mensen buiten een spel om. Dat laatste vind ik volstrekt onnodig.
Daarnaast hoeft een hond mij echt geen waarschuwingsbeet te geven, dan heb je blijkbaar al heel wat signalen gemist.
Dico kreeg ik met bijna 6mnd oud en hapte en beet naar lievelust, dat was dus ook snel over(want je had de tandgaten in je kleding en lijf). Toch kan ik nu gewoon met hem stoeien en hij kan ook leuk spelen met Hippo en andere honden. En een behoorlijke bijtkracht heeft hij zeker als ik de pakwerker mag geloven

Toen ik hem een paar weken had, beet hij mij uit redirecte toen hij de pakwerker moest loslaten. Dat was meteen de laatste keer

Nu staan mechels en staffords wel bekend om hun happen en bijten als pup, maar ik vind een groot verschil tussen gedoseerd kunnen happen/vasthouden met spelen of maar gewoon te pas en te onpas happen/bijten in mensen buiten een spel om. Dat laatste vind ik volstrekt onnodig.
Daarnaast hoeft een hond mij echt geen waarschuwingsbeet te geven, dan heb je blijkbaar al heel wat signalen gemist.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Tuurlijk wel. Sowieso logisch dat je "reageert" nl gewoon niet fijn. Pakken namelijk bewust meer dan broekHeavy schreef:Nanna schreef:Dat weet ik wel zekerEmma schreef: En het zal ook wel van het ras afhangen, denk ik.Die Mechelaars van Crutz hingen in mijn poten voor ik met mijn ogen kon knipperen
en die mocht je het ook niet afleren zeker

Laatst gewijzigd door crutz op 25 okt 2016 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Dit idd!malinois schreef:Dit!_Tiny_ schreef:Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan met mijn pups, zonder dat er nou echt een theorie achter zat. Ze mogen bijten in spel, maar niet te hard.
Ik heb het altijd zo gedaan, gewoon zachtjes aanleren dat hebben ze zo door!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple was ook echt een piranha, ik dacht dat het nooit over zou gaan. Op een gegeven moment meer los gelaten en spelen met handen was ook oké op de leeftijd dat ze wist dat 'klaar' ook echt klaar is. Nu speelt ze nog steeds graag door gewoon te bijten, en het liefst wilt ze ook 'terug gebeten' worden (doen we dan met handen)
Ze zal nooit te hard bijten, en als ze dat wel doet dan is 'klaar' meteen genoeg om haar eruit te halen. Ik ben nooit bang dat ze iemand hard bijt. Ik vind het eigenlijk geen raar gedrag als je ziet hoe honden spelen.
Ze zal nooit te hard bijten, en als ze dat wel doet dan is 'klaar' meteen genoeg om haar eruit te halen. Ik ben nooit bang dat ze iemand hard bijt. Ik vind het eigenlijk geen raar gedrag als je ziet hoe honden spelen.
-
- Zeer actief
Ik vind het heel erg flauw en ook een beetje naïef om te zeggen dat je hond je niet te bijten heeft. Het is een hond hè? Geen pluche beest. Ik vind ook dat mijn honden me niet te bijten hebben maar dat wil niet zeggen dat dat nooit zal gebeuren. Ik hou van realistisch zijn.
Wuilus heeft me een keer of 3 gebeten denk ik. Volkomen terecht. Eva heeft mij nooit gebeten. Dapper en Cleo ook niet. Eva heeft geloof ik Martijn wel een keer gebeten. Bas heeft mijn partner twee keer gebeten. Kun je gaan roepen dat dat onacceptabel is maar het is gebeurd. Bij de dierenarts in blinde paniek en bij een hond ontmoeting maar dat was per ongeluk. Hondjes kunnen bijten ongeacht wat je daar van vindt. Dat is hun manier van communiceren. Als je gaat roepen dat je hond je NOOIT mag en zal bijten dan spoor je niet. Ik heb veel honden gehad en al die honden konden bijten als je maar ver genoeg over hun grens ging. En soms moet je wel. Pijn? Gewond. Iets forceren etc.
Wuilus heeft me een keer of 3 gebeten denk ik. Volkomen terecht. Eva heeft mij nooit gebeten. Dapper en Cleo ook niet. Eva heeft geloof ik Martijn wel een keer gebeten. Bas heeft mijn partner twee keer gebeten. Kun je gaan roepen dat dat onacceptabel is maar het is gebeurd. Bij de dierenarts in blinde paniek en bij een hond ontmoeting maar dat was per ongeluk. Hondjes kunnen bijten ongeacht wat je daar van vindt. Dat is hun manier van communiceren. Als je gaat roepen dat je hond je NOOIT mag en zal bijten dan spoor je niet. Ik heb veel honden gehad en al die honden konden bijten als je maar ver genoeg over hun grens ging. En soms moet je wel. Pijn? Gewond. Iets forceren etc.
-
- Zeer actief
Wuilus beet overigens heel snel en vaak. Als ik haar kamde en ze vond het onprettig dan beet ze in mijn hand. Zachtjes maar duidelijk. Dat is al een waarschuwingsbeet. Als ik dan door en door en door zou gaan en al haar signalen zou negeren kon ze harder bijten. Zo werkt dat nu eenmaal met honden. Honden hebben ook grenzen en ik vind dat ook hun recht. Wel moet ik als baas heel erg veel kunnen doen bij mijn honden en dat kan ook. Dwingen. Verbieden te bijten etc. Maar elke hond heeft een grens. Zelfs Bas laat zich geen spuit geven als wij haar in de houtgreep hebben. Blinde paniek en op een bepaald moment gaat ze bijten. Niet door en niet vasthouden maar gillend happen en in blinde paniek kan er dan een krasje in je huid zitten. Van mij mag ze. Geen oordeel over.
-
- Zeer actief
Ik wel. Zeker van dominante honden. Ze hebben wat mij betreft het recht me te waarschuwen. Ik heb denk ik meet dan de gemiddelde hondeneigenaar respect voor het dier. Waarschuwing is dus in mijn ogen geen enkel probleem. Ik behandelde Wuilus met respect. Ik was niet bang voor haar maar ik respecteerde haar grenzen. Zou nooit eten uit haar bek halen. Ik zou nooit haar poot vasthouden of op haar duwen of andere dingen doen die ze niet aan kon. En zo leefden wij zonder geweld en met veel wederzijds respect samen. Dat is denk ik ook het karakter van de hond. Wuilus was een uitermate dominante kruising bouvier. Zo was ze nu eenmaal en daar koos ik voor. Haar afbreken zou schandalig geweest zijn. In mijn ogen dan. Snap dat jij er misschien heel anders naar kijkt. Ik heb wat met honden die niet alles ok vinden. Cleo gromde als ik haar weg stuurde. Ze deed dat nooit zonder protest. Heerlijk vind ik dat.Nanna schreef:Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen paniekhappen of een waarschuwingsbeet. Het eerste mag, het tweede tolereer ik niet.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk nooit bijtende honden gehad met spel; ze bijten in het speeltje en als ze met mij zelf spelen dan is het met kop en poten,
maar nooit met de bek. Zachtjes heb ik altijd aangeleerd, alleen al met iets aanpakken bv is dat erg handig.
Het bijten an sich heb ik in felheid afgeleerd, zo viel Puchu me bv 'aan' (spel) van achteren en beet nog hard in mijn kop ook
dus
dat heb ik afgeleerd, maar blijkbaar begrepen alle honden daaruit dat ze niet in mij mochten bijten. Wel zo handig
en verder
kent/konden ze dus het begrip 'zachtjes' om iets zachtjes aan te pakken of om rustiger met iets te doen ofzo.
Dus wat mij betreft werkte een 'nee' prima om het bijten af te leren en hebben ze daarvan geleerd dat ik niet ben om in te bijten (en totaal
geen enkel nadeel daarvan ondervonden dat ze geen bijtrem ofzo zouden hebben, want als ik per ongeluk eens werd/wordt geraakt dat werd de
beet direct afgeremd).
maar nooit met de bek. Zachtjes heb ik altijd aangeleerd, alleen al met iets aanpakken bv is dat erg handig.
Het bijten an sich heb ik in felheid afgeleerd, zo viel Puchu me bv 'aan' (spel) van achteren en beet nog hard in mijn kop ook

dat heb ik afgeleerd, maar blijkbaar begrepen alle honden daaruit dat ze niet in mij mochten bijten. Wel zo handig

kent/konden ze dus het begrip 'zachtjes' om iets zachtjes aan te pakken of om rustiger met iets te doen ofzo.
Dus wat mij betreft werkte een 'nee' prima om het bijten af te leren en hebben ze daarvan geleerd dat ik niet ben om in te bijten (en totaal
geen enkel nadeel daarvan ondervonden dat ze geen bijtrem ofzo zouden hebben, want als ik per ongeluk eens werd/wordt geraakt dat werd de
beet direct afgeremd).
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Waarschuwen is wat mij betreft grommen niet bijten. Kaya was bv doodsbang voor tandenpoetsen en dat zag ik aan haar hele houding, haar bliklaeken schreef:Ik wel. Zeker van dominante honden. Ze hebben wat mij betreft het recht me te waarschuwen. Ik heb denk ik meet dan de gemiddelde hondeneigenaar respect voor het dier. Waarschuwing is dus in mijn ogen geen enkel probleem. Ik behandelde Wuilus met respect. Ik was niet bang voor haar maar ik respecteerde haar grenzen. Zou nooit eten uit haar bek halen. Ik zou nooit haar poot vasthouden of op haar duwen of andere dingen doen die ze niet aan kon. En zo leefden wij zonder geweld en met veel wederzijds respect samen. Dat is denk ik ook het karakter van de hond. Wuilus was een uitermate dominante kruising bouvier. Zo was ze nu eenmaal en daar koos ik voor. Haar afbreken zou schandalig geweest zijn. In mijn ogen dan. Snap dat jij er misschien heel anders naar kijkt. Ik heb wat met honden die niet alles ok vinden. Cleo gromde als ik haar weg stuurde. Ze deed dat nooit zonder protest. Heerlijk vind ik dat.Nanna schreef:Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen paniekhappen of een waarschuwingsbeet. Het eerste mag, het tweede tolereer ik niet.
was overduidelijk genoeg voor mij om daar de grens te trekken. Daar was geen waarschuwingsbeet en zelfs geen grom voor nodig.
Gebeten ben ik door Kaya toen ze ziek was en black-outs had en dat is haar vergeven, maar daarnaast geeft geen hond mij een waarschuwings beet,
je gromt maar lekker als het echt nodig is, maar waarschijnlijk weet ik daarvoor al wat de grens is.
Puchu bijt niet, nooit. De afgelopen tijd is best een nare tijd voor hem geweest en hij was totaal in paniek toen hij op zijn rug moest voor een echo
en hij spartelt en hij krijst, maar hij bijt echt niet.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Ik vind dat alles behalve naïef, waarschuwingsbeten hebben ze gewoon niet te geven. Dat heeft niks te maken of ik vind dat ik pluche honden heb, in tegendeel. Ik schrijf dan ook nergens dan mijn honden NOOIT zullen bijten.laeken schreef:Ik vind het heel erg flauw en ook een beetje naïef om te zeggen dat je hond je niet te bijten heeft. Het is een hond hè? Geen pluche beest. Ik vind ook dat mijn honden me niet te bijten hebben maar dat wil niet zeggen dat dat nooit zal gebeuren. Ik hou van realistisch zijn.
Mijn honden geven geen waarschuwingsbeten, dat is ook niet nodig. Ik heb kan mij ook niet herinneren dat mijn honden bij mij in paniek zijn geraakt. Bij een dierenarts bijten ze niet(Hippo al helemaal niet) en als ik denk dat ze bijten, dan neem ik voorzorgsmaatregelen. Ze zouden dan de dierenarts(assistente) bijten omdat ze zo'n handeling niet accepteren van een vreemde en daar kan ik best inkomen. Dan krijgen ze een muilkorf om.
En mócht het eens voorkomen dat ze bijten uit pijn, dan geloof ik er werkelijk geen snars van dat ze dan harder of zachter bijten omdat ze dat is aan- of afgeleerd

Vorig jaar brak een hond van ons een poot bij mij man met fietsen(werd aangereden door een inschattingsfout van mijn man). Toen heeft die hond ook mijn man gehapt uit een pijnreflex. Dat was een tandgaatje en een lelijke schaaf/kras op zijn hand. Als mijn honden doorbijten, dan bijten ze bij wijze van spreken je vingers eraf of je lijf aan gort. Dat gebeurd niet in een pijnreflex.
Prima dat jij en je partner regelmatig gebeten zijn door jullie honden, ik vraag mij dan af of je niet gewoon signalen van stress of paniek over het hoofd hebt gezien of veel te lang hebt gewacht met je grenzen aangeven. Mijn honden zien echter geen noodzaak om mij (onnodig) te bijten.
Hippo heeft mijn man een aantal keer gebeten toen hij jong was(zo tussen de 6-10mnd), puur doordat hij onvoldoende zijn grenzen aangaf. Dat ligt dan niet aan de hond, maar aan mijn man. Bij mij heeft hij 1x gedreigd om te bijten, dat krijgt hij dus een draai om zijn oren. Is hij helemaal gek met zijn puberende klapkaaklmuil

Er zit heust wel eens een tand in mijn hand als ze in hun drift te snel de bal pakken en heb met mijn eerste mechel ook gehad dat hij uit redirectie een keer vol in mijn knie heeft gepit. Dat redirectie is echter eenmalig, dat accepteer ik gewoon niet.
-
- Zeer actief
Een waarschuwingsbeet is het vastpakken van je handen met de bek bv. Niks meer en niks minder. Ik mis geen signalen want ik laat mijn honden juist vrij om op zijn honds te reageren. Elke hond zal pakken met de bek als hij zijn grenzen bewaakt. Dat is dus al een waarschuwingsbeet. Een hond kan bv ook de borstel pakken met de bek. Als hij zich niet vrij genoeg voelt om de hand te pakken.
En Hippo, blijkbaar zijn jullie door je eigen honden tig keer meer gebeten dan ik door al mijn honden bij elkaar in 30 jaar dus wie mist er signalen? Je herder bijt als zijn pootje breekt. Bas als ze geënt wordt voor rabiës. Zoek de tien verschillen...puntje bij paaltje doe je bijdehand tegen mij terwijl je precies hetzelfde meemaakt als ik. Jij maakt er alleen twee verhalen van terwijl er geen enkel verschil is. Mijn bouvier kruising heeft me de laatste 11 jaar ook niet meer gebeten hoor. Net als Hippo jultieme dus niet. Je moet niet met twee maten meten dus. Ik mis signalen maar jullie zijn vaker en door minder honden gebeten....wie mist wat?
En Hippo, blijkbaar zijn jullie door je eigen honden tig keer meer gebeten dan ik door al mijn honden bij elkaar in 30 jaar dus wie mist er signalen? Je herder bijt als zijn pootje breekt. Bas als ze geënt wordt voor rabiës. Zoek de tien verschillen...puntje bij paaltje doe je bijdehand tegen mij terwijl je precies hetzelfde meemaakt als ik. Jij maakt er alleen twee verhalen van terwijl er geen enkel verschil is. Mijn bouvier kruising heeft me de laatste 11 jaar ook niet meer gebeten hoor. Net als Hippo jultieme dus niet. Je moet niet met twee maten meten dus. Ik mis signalen maar jullie zijn vaker en door minder honden gebeten....wie mist wat?