Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Witte herder en vreemden die willen aaien
Moderator: moderatorteam
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Onze witte herder van bijna 11 maanden heeft het tijdens het wandelen niet zo op vreemde mensen. In huis gaat het wel prima, als er visite komt moet ze eerst even een minuutje ontdooien en observeren en als ze merkt dat het "in orde" is dan gaat ze erheen om te snuffelen en contact te leggen. Als ze dan geaaid wordt zou ze het liefst op schoot kruipen, echte knuffelbeer is ze dan.
Maar wanneer een vreemde op straat haar wil aaien dan deinst ze meestal terug, als de persoon dan opnieuw probeert dan gaat ze blaffen. Ik krijg dan altijd te horen dat ze wel heel erg bang is. Misschien hebben ze wel gelijk maar ik vind het toch niet fijn om te horen, krijg dan het gevoel dat we iets verkeerd hebben gedaan. Terwijl ik toch ook weer vind dat een hond zoiets niet per se leuk hoeft te vinden. En wat kan ze dan anders doen dan wegduiken of blaffen, enige wat overblijft is aanvallen en dat wil je toch ook niet. Kinderen accepteert ze dan weer wel, die vind ze (bijna altijd) leuk en mogen haar ook aaien.
Ik neem haar vaak mee op drukkere plekken dus ze is best mensen gewend. Alleen blijven die dus meestal op afstand en zoeken geen contact, dan hoeft ze er ook niks mee. Incidenteel gaat ze wel op iemand af of vind ze prima als iemand haar in het voorbijgaan even over het hoofd strijkt zoals laatst een oud vrouwtje met een rollator. Maar meestal als er iemand iets van haar wil dan vind ze dat gewoon niks. In de rasbeschrijving staat dat zwitserse witte herders terughoudend kunnen zijn maar dat dit niet mag omslaan naar angst. Maar wat is dan terughoudend en wanneer is het angst? Kan ik dat aan haar houding zien?
Maar wanneer een vreemde op straat haar wil aaien dan deinst ze meestal terug, als de persoon dan opnieuw probeert dan gaat ze blaffen. Ik krijg dan altijd te horen dat ze wel heel erg bang is. Misschien hebben ze wel gelijk maar ik vind het toch niet fijn om te horen, krijg dan het gevoel dat we iets verkeerd hebben gedaan. Terwijl ik toch ook weer vind dat een hond zoiets niet per se leuk hoeft te vinden. En wat kan ze dan anders doen dan wegduiken of blaffen, enige wat overblijft is aanvallen en dat wil je toch ook niet. Kinderen accepteert ze dan weer wel, die vind ze (bijna altijd) leuk en mogen haar ook aaien.
Ik neem haar vaak mee op drukkere plekken dus ze is best mensen gewend. Alleen blijven die dus meestal op afstand en zoeken geen contact, dan hoeft ze er ook niks mee. Incidenteel gaat ze wel op iemand af of vind ze prima als iemand haar in het voorbijgaan even over het hoofd strijkt zoals laatst een oud vrouwtje met een rollator. Maar meestal als er iemand iets van haar wil dan vind ze dat gewoon niks. In de rasbeschrijving staat dat zwitserse witte herders terughoudend kunnen zijn maar dat dit niet mag omslaan naar angst. Maar wat is dan terughoudend en wanneer is het angst? Kan ik dat aan haar houding zien?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Witte herder en vreemden die willen aaien
Geowon niet aan laten halen door vreemden op straat. Koop lekker zelf een hond
Waarom zou ze dat leuk moeten vinden. Is ze verder angstig in het dagelijks leven?
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Ja, ze schrikt wel vrij snel van onverwachte dingen. Verkeer en geluiden van machines is ze wel gewend maar ze schrikt wel eens van plotselinge harde geluiden of laatst van een groot reclamebord dat even een beetje bewoog toen we langsliepen. Daarnaast is ze is ook nieuwgierig en onderzoekend en hersteld zich snel zodra ze merkt dat er niks aan de hand is dus echt overdreven angstig vind ik haar niet.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Nou ik vind het doodnormaal dat een hond daar niks van moet hebben. Oor vindt het ook niks. Ja als ze losloopt in het park dan vindt ze het soms prima maar dat bepaalt ze dan nog altijd zelf. Ik zou niet weten waarom het nodig is dat onbekenden haar moeten aaien. Gewoon niet stil blijven staan, en tijdens het doorlopen zeggen "sorry, daar houdt ze niet van". Ik heb ook wel eens gehad dat mensen er wat van zeiden, en dan zei ik gewoon terug dat ik juist wel blij was dat ze niet zo'n allemansvriend is. Mijn moeders hond vindt het ook vreselijk. "Hij houdt niet van onbekenden, goeiedag!" zegt mn moeder dan. Klaar.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Hier ook een hond die er niks van moet hebben. Goed toch? Dan word je niet geaaid en zeg ik tegen de mensen die het willen proberen dat hij dat niet wil.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Hier wil alleen Mika eigenlijk door alleman aangehaald worden. Rani en Gol hebben daar geen behoefte aan, Rani gaat dan ook blaffen en als je niet luistert wil ze ook wel happen. Gol kijkt je aan alsof je stront bent, zucht eens diep en loopt dan weg 
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Vreemde mensen hebben niet te zomaar te aaien .
Ik vind het heel normaal gedrag , al helemaal voor een witte waar zelfs terughoudendheid ----niet te verwarren met angstigheid -- in de ras beschrijving staat .
Dus een prima eigenschap hoor
Ik vind het heel normaal gedrag , al helemaal voor een witte waar zelfs terughoudendheid ----niet te verwarren met angstigheid -- in de ras beschrijving staat .
Dus een prima eigenschap hoor
Fenneke en Baloe

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Een vreemde zou sowieso niet ongevraagd een hond moeten aaien. De jouwe deinst terug, maar de volgende geeft een hap. Als ze dan zeggen dat je hond te bang is, zou het mijn ene oor ingaan en het andere uit.
Kinderen aaien alfil ook wel eens ongevraagd in het bos. Ik zeg dan wel dat het bij hem kan, maar dat ze het bij elke hond Even moeten vragen. En áls ze het vragen, dan zeg ik ook wel eens 'nu liever niet'. Voor school bijvoorbeeld, dan is hij altijd een beetje gespannen. Daarin neem ik geen risico's.
Over Lily kan ik niks zeggen. Die duwde tot voor kort haar neus onder de hand van elke vreemde: aai mij!! Hier is zij degene die moet leren dat ze niet op elke vreemde af kan stappen.
Kinderen aaien alfil ook wel eens ongevraagd in het bos. Ik zeg dan wel dat het bij hem kan, maar dat ze het bij elke hond Even moeten vragen. En áls ze het vragen, dan zeg ik ook wel eens 'nu liever niet'. Voor school bijvoorbeeld, dan is hij altijd een beetje gespannen. Daarin neem ik geen risico's.
Over Lily kan ik niks zeggen. Die duwde tot voor kort haar neus onder de hand van elke vreemde: aai mij!! Hier is zij degene die moet leren dat ze niet op elke vreemde af kan stappen.
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Mijn witte herder moet op straat ook helemaal niks van vreemden hebben.
Ik kreeg ook altijd te horen - oh hij is wel bang he.
En ook ik vond dat echt lastig.
Maar hoe wit en pluizig hij ook is, t is een herder en in zijn rasbeschrijving staat - terughoudend naar vreemden.
En dat is hij. Hij is niet bang, hij wil gewoon eerst fatsoenlijk kennismaken voor hij je om je nek valt. En dat kan niet op straat in 2 min.
Dat hou ik mezelf nu ook gewoon voor wanneer een onbekende zonder verstand weer eens alles over mijn hond denkt te weten.
Ik kreeg ook altijd te horen - oh hij is wel bang he.
En ook ik vond dat echt lastig.
Maar hoe wit en pluizig hij ook is, t is een herder en in zijn rasbeschrijving staat - terughoudend naar vreemden.
En dat is hij. Hij is niet bang, hij wil gewoon eerst fatsoenlijk kennismaken voor hij je om je nek valt. En dat kan niet op straat in 2 min.
Dat hou ik mezelf nu ook gewoon voor wanneer een onbekende zonder verstand weer eens alles over mijn hond denkt te weten.

- Hanneke2
- Zeer actief
Toto blieft het ook niet, is superknuffelig met bekende mensen maar deinst terug als een wildvreemde hem wil aaien, maar ik heb er geen probleem mee. Ik kom zelden iemand tegen die dan gaat drammen. Kinders in de buurt vragen altijd supernetjes of ze mogen aaien en weten het antwoord: als de honden dat willen. Toto wil het dan soms wel, Lilo wil bijna altijd wel, die laat zich buiten heel graag door Jan en Alleman aaien, en vooral door kinderen. En als ze niet willen, prima, daar heeft echt niemand iets over te zeggen. Dus inderdaad lekker laten lullen.mijke schreef:Nou ik vind het doodnormaal dat een hond daar niks van moet hebben. Oor vindt het ook niks. Ja als ze losloopt in het park dan vindt ze het soms prima maar dat bepaalt ze dan nog altijd zelf. Ik zou niet weten waarom het nodig is dat onbekenden haar moeten aaien. Gewoon niet stil blijven staan, en tijdens het doorlopen zeggen "sorry, daar houdt ze niet van". Ik heb ook wel eens gehad dat mensen er wat van zeiden, en dan zei ik gewoon terug dat ik juist wel blij was dat ze niet zo'n allemansvriend is. Mijn moeders hond vindt het ook vreselijk. "Hij houdt niet van onbekenden, goeiedag!" zegt mn moeder dan. Klaar.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties, stelt me wel gerust dat het niet abnormaal is. Sommige mensen kunnen ook zo aan de gang blijven en reageren niet als ik zeg dat ze niet wil. Volgende keer dan maar wat feller zijn, dan is het vast wel duidelijk
. We hebben zo'n k9 tuigje dus ik zou daar inderdaad zo'n niet aaien label voor kunnen bestellen, dat is een goed idee!
-
Jetski
- Zeer actief
Heel vervelend als wildvreemden je hond zomaar willen aaien.
Dat is voor een hond die terughoudend is niet prettig, maar voor een eigenaar van een enthousiaste hond is het ook lastig om de hond te leren om niet zomaar naar iedereen toe te rennen...
Het scheelt wel dat ie al bijna volwassen is.
Verbazend hoe snel mensen dan ineens de ( grote) hond niet meer zo schattig vinden..
Dat is voor een hond die terughoudend is niet prettig, maar voor een eigenaar van een enthousiaste hond is het ook lastig om de hond te leren om niet zomaar naar iedereen toe te rennen...
Het scheelt wel dat ie al bijna volwassen is.
Verbazend hoe snel mensen dan ineens de ( grote) hond niet meer zo schattig vinden..
- Rosaly
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberische husky

Ik heb daar deze oplossing voor. Mijn pup vindt het ook niet fijn als vreemden haar aaien, en ik vind dat ze gewoon van haar af moeten blijven. Ik wil voorkomen dat ze op een dag het gevoel heeft dat ze van zich af moet happen om mensen te stoppen die wat van haar willen. Zelfs met dit tuig proberen mensen het nog steeds, maar wel een stuk minder.
Liz wil eerst op haar gemak een nieuw mens bekijken, even snel snuffelen, nog een paar keer voorzichtig kijken en daarna mag er heel misschien geaaid worden maar meestal besluit ze dat ze niet wil. Mensen op straat hebben daar geen geduld voor en daarom wordt zij gewoon niet geaaid tenzij ze heel duidelijk aangeeft dat ze dat wil. Desnoods spring ik ertussen als mensen het toch proberen.
Ik kan er niet mee zitten, het is mijn hond en ze hoeft niet elke vreemde leuk te vinden. Ze loopt zonder problemen in mensenmassa's, maar vindt het gewoon niet fijn als ze door krijgt dat iemand iets van haar wil. Gelijk heeft ze wat mij betreft. Tegen (redelijk) bekenden is ze overenthousiast. Laatst sprong ze zelfs tegen de dierenarts aan...

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind wel dat je er naar moet streven. Is fijner voor je hond en het zit er duidelijk wel in aangezien ze in huis dol is met bezoekers. Dan mag je best verwachten dat ze sneller moet leren vertrouwen. Je hond heeft zelf nl last van haar eigen angst. Iedereen kan een potentiële aaier worden en je hond is dan argwakend. Als je haar kan leren met belonen en oefenen snel of direct contact te aanvaarden dan wordt je hond meer ontspannen.
Als het niet werkt gewoon accepteren maar als je een jonge hond hebt met een issue zou ik persoonlijk wel nu gebruiken om te kijken of je het nog goed krijgt.
Mijn kruising herder was ook achterdochtig naar vreemden. Super lieve hond maar je moest er niet voor gaan staan. Of strak aankijken of ook maar iets dreigends te doen want dan stond die hond er altijd tussen. Tussen mij en het "gevaar". Kun je wel accepteren maar ik heb er toch werk van gemaakt en de hond op commando normaal contact te laten maken. Ik zei. Kijk eens wie daar is. Ga maar kijken! En als de hond dan lief contact maakte beloonde ik haar. Als er dan iemand op me af kwam en de hond erbij was dan zei ik dat. Rook ze en kwispelde ze. Kon ze ook gewoon geaaid worden. Herders zijn slim genoeg om te leren wat je van ze verwacht. Ook lief doen en contact toestaan kan je ze makkelijk leren.
Maar altijd met respect voor de hond en accepteren als het dieper zit en dus niet om te buigen.
Wel altijd proberen en niet opgeven. Een hond die gaat blaffen kan als de druk hoger wordt ook gaan dreigen. En vanuit daar weer happen.
Handen worden nu eenmaal uitgestoken naar honden. Niks fijner dan een hond die weg loopt of een hond de het toestaat. Een hond die dan gaat kafferen is gewoon onhandig.
Als het niet werkt gewoon accepteren maar als je een jonge hond hebt met een issue zou ik persoonlijk wel nu gebruiken om te kijken of je het nog goed krijgt.
Mijn kruising herder was ook achterdochtig naar vreemden. Super lieve hond maar je moest er niet voor gaan staan. Of strak aankijken of ook maar iets dreigends te doen want dan stond die hond er altijd tussen. Tussen mij en het "gevaar". Kun je wel accepteren maar ik heb er toch werk van gemaakt en de hond op commando normaal contact te laten maken. Ik zei. Kijk eens wie daar is. Ga maar kijken! En als de hond dan lief contact maakte beloonde ik haar. Als er dan iemand op me af kwam en de hond erbij was dan zei ik dat. Rook ze en kwispelde ze. Kon ze ook gewoon geaaid worden. Herders zijn slim genoeg om te leren wat je van ze verwacht. Ook lief doen en contact toestaan kan je ze makkelijk leren.
Maar altijd met respect voor de hond en accepteren als het dieper zit en dus niet om te buigen.
Wel altijd proberen en niet opgeven. Een hond die gaat blaffen kan als de druk hoger wordt ook gaan dreigen. En vanuit daar weer happen.
Handen worden nu eenmaal uitgestoken naar honden. Niks fijner dan een hond die weg loopt of een hond de het toestaat. Een hond die dan gaat kafferen is gewoon onhandig.
- Hanneke2
- Zeer actief
Daar ben ik het wel mee eens, hoewel ik wel denk dat het van ras tot ras wel heel erg verschilt hoe ver je kan komen. Lilo was panisch voor mensen maar ging uiteindelijk uit zichzelf naar bekenden toe (en laat zich nu dus heel graag knuffelen), Lilo's beste vriendje is een felle borderreu waar ik inmiddels wel hele dikke vrienden mee ben maar die niet altijd even leuk is naar vreemden, en Toto's beste vriendje is ook een witte herder, en ik kan hem aaien hoor, maar daar is ook alles mee gezegd.laeken schreef:Ik vind wel dat je er naar moet streven. Is fijner voor je hond en het zit er duidelijk wel in aangezien ze in huis dol is met bezoekers. Dan mag je best verwachten dat ze sneller moet leren vertrouwen. Je hond heeft zelf nl last van haar eigen angst. Iedereen kan een potentiële aaier worden en je hond is dan argwakend. Als je haar kan leren met belonen en oefenen snel of direct contact te aanvaarden dan wordt je hond meer ontspannen.
Maar sowieso nooit opgeven. Niet dwingen en altijd de ruimte geven om eromheen te lopen en aanraking te vermijden, maar wel de gelegenheid bieden om wel contact te maken. Als ik krijsende Lilo alsmaar had weg gehouden bij mensen had ze nu niet hevig kwispelend vreemde peuters om haar nek leuk gevonden, en Toto mag wat afstandelijker zijn, maar hij rende vanmiddag wel op een bevriende baas af en ging even op zijn achterpoten om haar een tongzoen te geven. Ook niet helemaal de bedoeling
- Miranda
- Erelid
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Terughoudendheid (naar vreemden) is een raskenmerk. Heel normaal.
Ze doet het prima, eerst proberen te ontwijken en als dat niet lukt zeggen dat ze het niet leuk vindt. En op die leeftijd is het van dik hout zaagt men planken.
Mijn eigen teef deed precies zo op die leeftijd.
Dat gezegd hebbende, je kunt wel aanleren om wat beleefder te worden in de communicatie. Maar dan moet je zelf ook vol aan de bak. Ik blokkeer mensen actief als ze mijn hond ongevraagd willen aaien. Dat mogen ze pas als ze zélf contact zoekt. Een hand uitsteken om te vragen om contact mag ook. En waar ze daar als puber nogal als een tok op kon reageren (denk: "OPROTTEN KLOOTZAK WANT IK ROS JE VOOR JE BEK") reageert ze daar tegenwoordig niet meer vocaal op. Ik wil gewoon met mensen kunnen praten zonder zo'n krijsende tok erbij. Dus als ik met mensen praat moet ze zitten en d'r bek houden. Als mensen haar willen aaien, blokkeer ik dat (en dat weet ze). En als mensen een hand uitsteken om haar contact te vrágen, mag ze zelf weten of ze daar op ingaat. Soms gaat ze er inderdaad op in, en dat is prima. Maar soms went ze haar kop af (of gaat achterstevoren zitten
) en dan zeg ik "ze heeft er geen zin aan nu" en dan is het ook prima.
Er is trouwens één soort mens waar ze wel tekeer tegen mag gaan. De zelfverklaarde hondenexpert (alle honden vinden mij leuk-types). Die moet ze écht niet. Dat zal ze van mij hebben. Dan vind ik het wel lollig als ze met een dreigende zware basblaf reageert en de zelfverklaarde hondenexpert een stapje terug doet. Dát zijn overigens de mensen die vaak reageren met "ze is wel bang, hè?".
"Nou, ze ziet er ook hééééééél bang uit" is dan mijn standaard reactie
Ze doet het prima, eerst proberen te ontwijken en als dat niet lukt zeggen dat ze het niet leuk vindt. En op die leeftijd is het van dik hout zaagt men planken.
Mijn eigen teef deed precies zo op die leeftijd.
Dat gezegd hebbende, je kunt wel aanleren om wat beleefder te worden in de communicatie. Maar dan moet je zelf ook vol aan de bak. Ik blokkeer mensen actief als ze mijn hond ongevraagd willen aaien. Dat mogen ze pas als ze zélf contact zoekt. Een hand uitsteken om te vragen om contact mag ook. En waar ze daar als puber nogal als een tok op kon reageren (denk: "OPROTTEN KLOOTZAK WANT IK ROS JE VOOR JE BEK") reageert ze daar tegenwoordig niet meer vocaal op. Ik wil gewoon met mensen kunnen praten zonder zo'n krijsende tok erbij. Dus als ik met mensen praat moet ze zitten en d'r bek houden. Als mensen haar willen aaien, blokkeer ik dat (en dat weet ze). En als mensen een hand uitsteken om haar contact te vrágen, mag ze zelf weten of ze daar op ingaat. Soms gaat ze er inderdaad op in, en dat is prima. Maar soms went ze haar kop af (of gaat achterstevoren zitten
Er is trouwens één soort mens waar ze wel tekeer tegen mag gaan. De zelfverklaarde hondenexpert (alle honden vinden mij leuk-types). Die moet ze écht niet. Dat zal ze van mij hebben. Dan vind ik het wel lollig als ze met een dreigende zware basblaf reageert en de zelfverklaarde hondenexpert een stapje terug doet. Dát zijn overigens de mensen die vaak reageren met "ze is wel bang, hè?".
"Nou, ze ziet er ook hééééééél bang uit" is dan mijn standaard reactie
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- StephanieR
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basenji
Mijn hond was echt heel bang voor mensen en zeker voor aanraken, maar mensen bleven toch vaak opeens staan om plots te aaien. Hond schrok zich dan rot en werd steeds meer wantrouwend, en uiteindelijk sloeg dit dan ook om naar van zich af bijten 
Sindsdien een Julius k9 tuig met niet aaien labels. We zijn nu 3,5 jaar verder en het tuig werkt hier echt heel goed (ik heb zelfs deze labels met tekst in het Duits en Engels voor op vakantie
) Ze wordt niet meer ongvraagd aangehaald, het gebeurd echt nog maar zelden
Mijn hond heeft nu eindelijk het vertrouwen gekregen dat ze met rust gelaten wordt waardoor ze nu inmiddels gewoon overal relaxed doorheen wandelt ipv in de paniek te schieten. Inmiddels zie ik nu ook dat ze wat meer interesse gaat tonen voor mensen en het wat meer zelf opzoekt, dus het gaat hier de goede kant op. Ik vind terug houdendheid oke maar het moet niet doorschieten in paniek of bijten. Mensen horen natuurlijk ook niet zomaar te aaien maarja het gebeurd.. ik wordt ook best vaak door andere hondenmensen aangesproken met de vraag hoe ik aan dat niet aaien tuig kom met het verhaal erbij dat hun hondje bang is

Sindsdien een Julius k9 tuig met niet aaien labels. We zijn nu 3,5 jaar verder en het tuig werkt hier echt heel goed (ik heb zelfs deze labels met tekst in het Duits en Engels voor op vakantie
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Al mijn honden worden niet graag zomaar aangeraakt door vreemden 
Mila is wat terughoudender geworden met het volwassen worden. Als ze je eenmaal kent, wil ze altijd wel even knuffelen, maar onbekenden die haar zomaar willen aaien, probeert ze te ontwijken.
Amoz en Amy hadden in het begin moeite met vreemde mensen en bij hen heb ik er gewoon voor gezorgd dat vreemden niet zomaar konden aaien. Ik zorgde dus bijvoorbeeld altijd dat ik tussen mijn hond en vreemde mensen in stond, zodat ik ze kon behoeden voor vreemden die toch ineens wilden aaien. Daardoor waren ze eigenlijk al heel snel op hun gemak met vreemde mensen en gingen ze langzamerhand zelf ook steeds meer toenadering zoeken. Ik laat dat altijd aan hen, als zij zelf interesse tonen in mensen en die mensen vinden dat leuk, dan mogen ze geaaid worden, en als ze geen interesse hebben, blijven ze gewoon naast mij staan en hoeven ze verder niets met die mensen. Ik kan me niet herinneren dat het ooit is voorgekomen dat iemand mijn honden toch aaide en dat ik daar niet op tijd een stokje voor kon steken.
Mila is wat terughoudender geworden met het volwassen worden. Als ze je eenmaal kent, wil ze altijd wel even knuffelen, maar onbekenden die haar zomaar willen aaien, probeert ze te ontwijken.
Amoz en Amy hadden in het begin moeite met vreemde mensen en bij hen heb ik er gewoon voor gezorgd dat vreemden niet zomaar konden aaien. Ik zorgde dus bijvoorbeeld altijd dat ik tussen mijn hond en vreemde mensen in stond, zodat ik ze kon behoeden voor vreemden die toch ineens wilden aaien. Daardoor waren ze eigenlijk al heel snel op hun gemak met vreemde mensen en gingen ze langzamerhand zelf ook steeds meer toenadering zoeken. Ik laat dat altijd aan hen, als zij zelf interesse tonen in mensen en die mensen vinden dat leuk, dan mogen ze geaaid worden, en als ze geen interesse hebben, blijven ze gewoon naast mij staan en hoeven ze verder niets met die mensen. Ik kan me niet herinneren dat het ooit is voorgekomen dat iemand mijn honden toch aaide en dat ik daar niet op tijd een stokje voor kon steken.
-
lafleur82
- Vaste gebruiker
Leuk om te lezen dat andere (witte) herder eigenaren (en ook van andere rassen natuurlijk) dit wel herkennen. Het is mijn eerste herder en ook nog eens de eerste eigen pup, heb eigenlijk alleen ervaring met andere rassen dus twijfel wel eens hoe ik iets het beste kan aanpakken. Wat is nou wel normaal en wat niet, ongevraagd commentaar/advies van vreemde mensen op straat maakt dan wel eens onzeker. Ik zal zelf wat duidelijker zijn in haar "beschermen", dat geeft voor haar ook duidelijkheid en vertrouwen want ze peilt wel voortdurend op hoe ik ergens op reageer. Ik ga het niet proberen om te buigen, denk dat dit alleen maar extra spanning oplevert en averrechts werkt. Het blaffen doet ze ook echt alleen als mensen herhaaldelijk op haar af blijven gaan en is dus meer stap twee in haar afweerreactie. Ze trekt niet direct alles uit de kast, als ik het tijdig afkap dan is dat blaffen natuurlijk ook niet nodig.
- Miranda
- Erelid
Dit is echt heel erg belangrijk. Ze moet weten dat ze van jou op aan kan. Je wil géén herder hebben die het gevoel heeft de zaken zelf te moeten regelen omdat baasje het niet voor haar doet.lafleur82 schreef:Ik zal zelf wat duidelijker zijn in haar "beschermen", dat geeft voor haar ook duidelijkheid en vertrouwen want ze peilt wel voortdurend op hoe ik ergens op reageer.
Kijk, in de grond van haar hart is het dus een heel beleefd hondjeZe trekt niet direct alles uit de kast, als ik het tijdig afkap dan is dat blaffen natuurlijk ook niet nodig.
And few will ever climb
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Zelfs mijn Duitse herders zijn terughoudend hoo
Als pup is het nog heeeeyyyy jij geeft mij aandacht , leuk leuk !! Jump , jump , zot doen , kronkel kronkel , kussies !!!
Als ze wat ouder worden merk ik dat ze er wat minder behoefte aan hebben , zelfs Kono hier die zaterdag 5 mnd word begint al
Mensen zijn leuk, maar dat opdringerige hoeft voor haar ook niet meer zo
Dan loopt ze met een stalen smoel door, of ze draait om en houd zich met mij bezig
Hoe vaak ik daar al verbaasde reacties op heb gehad, ook van de zogenaamde "experts"
Ja maar vorige week deed ze nog wel zot enzo
Ja en nu niet , ze zal er geen zin in hebben , als ze er zin in heeft zal ze vanzelf wel naar je toe komen en merk je t dus vanzelf
Zo niet , laat je ze maar gewoon met rust
Nu zullen die van mij niet blaffen , bijten of grommen . Die draaien gewoon om en lopen weg
Maar blijf je opdringen zullen ze wel met n grom reageren.
Overigens werkt zo'n tuig met niet aaien echt super, en ja helaas zijn er mensen die hardleers zijn en toch aaien ( in de totaal 6 pups die ik heb gehad is t wel n paar x voorgekomen natuurlijk )
Dan vraag ik of ze niet kunnen lezen , of welk deel van niet aaien ze niet begrijpen .
Dan heb je wel ff scheve gezichten, maar dan is t wel zo klaar
Als pup is het nog heeeeyyyy jij geeft mij aandacht , leuk leuk !! Jump , jump , zot doen , kronkel kronkel , kussies !!!
Als ze wat ouder worden merk ik dat ze er wat minder behoefte aan hebben , zelfs Kono hier die zaterdag 5 mnd word begint al
Mensen zijn leuk, maar dat opdringerige hoeft voor haar ook niet meer zo
Dan loopt ze met een stalen smoel door, of ze draait om en houd zich met mij bezig
Hoe vaak ik daar al verbaasde reacties op heb gehad, ook van de zogenaamde "experts"
Ja maar vorige week deed ze nog wel zot enzo
Ja en nu niet , ze zal er geen zin in hebben , als ze er zin in heeft zal ze vanzelf wel naar je toe komen en merk je t dus vanzelf
Zo niet , laat je ze maar gewoon met rust
Nu zullen die van mij niet blaffen , bijten of grommen . Die draaien gewoon om en lopen weg
Maar blijf je opdringen zullen ze wel met n grom reageren.
Overigens werkt zo'n tuig met niet aaien echt super, en ja helaas zijn er mensen die hardleers zijn en toch aaien ( in de totaal 6 pups die ik heb gehad is t wel n paar x voorgekomen natuurlijk )
Dan vraag ik of ze niet kunnen lezen , of welk deel van niet aaien ze niet begrijpen .
Dan heb je wel ff scheve gezichten, maar dan is t wel zo klaar
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
Anoniemeling
- geregistreerd lid
Het is wat jij wil; je kunt je hond best trainen/desensitiseren om hem minder bang voor vreemden te maken. Als je dat niet nodig vindt, dan doe je het niet. Als hij niet agressief is/wordt (met name naar kinderen, die kunnen het gedrag van een hond niet goed lezen en kunnen opdringerig zijn) is het op zich niet een probleem.
- Miranda
- Erelid
Als het een kwestie van angst zou zijn, wellicht.Anoniemeling schreef: je kunt je hond best trainen/desensitiseren om hem minder bang voor vreemden te maken.
Maar het is geen angst. Het is terughoudendheid naar vreemden, dat zit in het karakter. Gewoon, het niet chill vinden dat elke gek aan je lijf zit of in je persoonlijke zone komt.
And few will ever climb
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik heb dan wel geen witte herder, maar wel ook een hondje dat niet zo gesteld is op geaai van Jan en alleman.
Niet dat ze lelijk doet, maar ze draait echt weg en geeft in haar hele houding aan het niet te waarderen.
Ik probeer dat soort geaai dan ook te voorkomen, of kap het af als het tòch gebeurt.
Overigens is ze naar bekenden heel open en vriendelijk, en wil dan júist heel graag geaaid worden.
Dan gaat ze echt haar aandacht halen.
Maar er moet eerst ergens een keer een vinkje aangezet worden.
Het vinkje "geschikt" in Habibi's brein.
Dan is ze dus juist heel sociaal.
Bij sommige mensen staat dat vinkje al heel snel aan, bij sommige mensen niet. Madam heeft haar voorkeuren.
Maar eigenlijk bij niemand direct, als ze meteen willen aaien. Dat is een no go, volgens Habibi.
Niet dat ze lelijk doet, maar ze draait echt weg en geeft in haar hele houding aan het niet te waarderen.
Ik probeer dat soort geaai dan ook te voorkomen, of kap het af als het tòch gebeurt.
Overigens is ze naar bekenden heel open en vriendelijk, en wil dan júist heel graag geaaid worden.
Dan gaat ze echt haar aandacht halen.
Maar er moet eerst ergens een keer een vinkje aangezet worden.
Het vinkje "geschikt" in Habibi's brein.
Dan is ze dus juist heel sociaal.
Bij sommige mensen staat dat vinkje al heel snel aan, bij sommige mensen niet. Madam heeft haar voorkeuren.
Maar eigenlijk bij niemand direct, als ze meteen willen aaien. Dat is een no go, volgens Habibi.

-
blondie
- Zeer actief
TS vraagt ook het verschil tussen terughoudendheid en angst.laeken schreef:
Mijn visie is een hond die terughoudend reageert meestal niet reageert op het lokken van een mens die aandacht wil geven. Gaat die persoon toch door dan zal conflict vermijdend gedrag gegeven worden (wegkijken, wegdraaien of zelfs achteruit lopen om achter de baas te staan.) Bij dat laatste vind ik dan dat het neigt naar het écht niet willen en wellicht dat daar een kleine angst voor vreemden bij om de hoek komt kijken.
Gaan mensen dan toch door, of gaat een baas pushen dat de hond wel contact maakt, dan heb je kans dat de hond na alle andere signalen gegeven te hebben wellicht gaat tongelen, of af en toe de lip op gaat trekken of toch maar blaft om duidelijker te maken dat ze geen contact willen maken.
Bij honden die vanuit angst reageren zie ik zelf meestal dat de stand van de oren sterk wisselt, dan weer omhoog, dan weer in de nek, lagere houding en sommige honden kijken weg en daarna toch weer terug omdat ze willen zien wat de persoon gaat doen. Het achteruit lopen zie ik dan ook vaak gebeuren. Tot het moment dat een cirkel toch te klein wordt en de hond naar voren schiet om de ander weg te krijgen, met een blaf of wellicht wel een snap.
Het meest valt me wel op bij een angstige hond is dat de houding gedrukter wordt, een hond die terughoudend is zal wel stil blijven staan maar drukt zichzelf niet zo snel en de oren blijven meestal wel in de alert stand staan.
Mijn herders waren bij bepaalde mensen ook terughoudend, de ene wat meer dan de ander maar een totale vreemde die kirrend op ze afkwam vonden ze meestal wat vreemd "Ken ik jou?".
- Miranda
- Erelid
Vind ik wel goed omschreven.blondie schreef:Bij honden die vanuit angst reageren zie ik zelf meestal dat de stand van de oren sterk wisselt, dan weer omhoog, dan weer in de nek, lagere houding en sommige honden kijken weg en daarna toch weer terug omdat ze willen zien wat de persoon gaat doen. Het achteruit lopen zie ik dan ook vaak gebeuren. Tot het moment dat een cirkel toch te klein wordt en de hond naar voren schiet om de ander weg te krijgen, met een blaf of wellicht wel een snap.
Het meest valt me wel op bij een angstige hond is dat de houding gedrukter wordt, een hond die terughoudend is zal wel stil blijven staan maar drukt zichzelf niet zo snel en de oren blijven meestal wel in de alert stand staan.
In de blaf is het verschil ook goed te horen. Een onzekere of angstige hond blaft met een toenemende toonhoogte. Een zelfzekere blaf is een diepe basblaf die op één toonhoogte blijft.
And few will ever climb
- Hanneke2
- Zeer actief
Je omschrijft het heel duidelijk. Toto wil ook echt niet door iedereen geaaid worden, duikt ook wat in elkaar en stapt achteruit als hij het niet vertrouwt. Zijn witte herdervriend ontwijkt en draait weg, maar meer met zo'n blik van 'Pleurt op joh.' En als Toto eenmaal over die (niet extreme) angst heen is, wil hij ook meteen kroelen en tongen en alles.Miranda schreef:Vind ik wel goed omschreven.blondie schreef:Bij honden die vanuit angst reageren zie ik zelf meestal dat de stand van de oren sterk wisselt, dan weer omhoog, dan weer in de nek, lagere houding en sommige honden kijken weg en daarna toch weer terug omdat ze willen zien wat de persoon gaat doen. Het achteruit lopen zie ik dan ook vaak gebeuren. Tot het moment dat een cirkel toch te klein wordt en de hond naar voren schiet om de ander weg te krijgen, met een blaf of wellicht wel een snap.
In de blaf is het verschil ook goed te horen. Een onzekere of angstige hond blaft met een toenemende toonhoogte. Een zelfzekere blaf is een diepe basblaf die op één toonhoogte blijft.
- Miranda
- Erelid
Nou, als je bij Skadi in de smaak valt wil ze echt wel vrijen met jeHanneke2 schreef:Dat zie ik een (witte) herder niet snel doen, die blieven al dat kleffe gedoe vaak helemaal niet van andere mensen dan van de baas.
Een keer zelfs bij een volkomen vreemde (bouwvakker). Dat bleek achteraf ook een echte hondenman te zijn, pakwerker op de DH club. Dan kan ze superopdringerig zijn, zelfs. Met van die zogenaamd vroom achterovergevouwen oren.
Maar als ze je niet moet, dan blijft ze op afstand, en houdt je in de gaten met deze blik
De 'pleur op blik' inderdaad
And few will ever climb
- heimwee
- Zeer actief
Idd.. De mensen die door de keuring komen daar moet ik hem bij remmen, die vliegt hij het liefst letterlijk om de hals en als het even kan ook nog op schoot. Die keuring is alleen niet mals. Soms klikt het wel meteen bij vreemden -- de klik met iemand van de hondenschool was er onmiddelijk (ze negeerde hem..) maar ook een keer iemand bij de winkel.Miranda schreef:Nou, als je bij Skadi in de smaak valt wil ze echt wel vrijen met jeHanneke2 schreef:Dat zie ik een (witte) herder niet snel doen, die blieven al dat kleffe gedoe vaak helemaal niet van andere mensen dan van de baas.![]()
Een keer zelfs bij een volkomen vreemde (bouwvakker). Dat bleek achteraf ook een echte hondenman te zijn, pakwerker op de DH club. Dan kan ze superopdringerig zijn, zelfs. Met van die zogenaamd vroom achterovergevouwen oren.
Maar als ze je niet moet, dan blijft ze op afstand, en houdt je in de gaten met deze blik![]()
De 'pleur op blik' inderdaad
Maar iedereen die denkt meteen te kunnen knuffelen zonder op zijn minst beleefd kennis te maken, ja die gaan al 3 stappen terug en hebben dan echt wat goed te maken. Volgens Kalev "hoort" het zo als je bij ons thuis komt -- de eerste keer wil hij je eens goed bekijken. Wie ben je? Wat kom je doen? Vind de baas je leuk? De tweede keer mag je samen spelen, niet knuffelen, spelen. Balletje gooien, een beetje sjorren, in de tuin gek doen. De derde keer vliegt hij je om de nek, als hij je tenminste leuk vind. Sommige mensen blijft het bij spelen hangen. Andere zit hij de eerste keer al bij op schoot. Maar gemiddeld genomen moet je op zijn minst voor de speltest slagen.
Al krijg ik het er bij Kalev maar lastig uit dat hij onmiddelijk blaft als een vreemde in de buurt komt/de eerste keer binnen komt. Hij geeft liever onmiddelijk aan dat een gepaste afstand noodzakelijk is. Nu gaat hij dus maar gewoon fijn de tuin in, kan hij mooi door het glas heen kijken dat we niet levend gevild worden, en als we eenmaal goed en wel zitten mag meneer ook mee doen

- Miranda
- Erelid
Skadi blaft altijd. Ook als er iemand binnen komt waar ze van houdt (oma bv!). Mag ze van mij, zo'n witte bel vind ik wel handigheimwee schreef:Al krijg ik het er bij Kalev maar lastig uit dat hij onmiddelijk blaft als een vreemde in de buurt komt/de eerste keer binnen komt.
Ze houdt wel op als ik zeg dat het klaar is. Ik heb een broertje dood aan nodeloos gekrijs, maar aankondigen van bezoek vind ik prima.
Aaien of knuffelen vóór je door de keuring bent? Dat komt nooit meer goed. Dan wantrouwt ze je voor altijd.
Snap ik wel. Ik zou hetzelfde voelen
And few will ever climb