Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen zijn pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kirst91
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Alleen zijn pup

Ongelezen bericht door Kirst91 »

Hoi!
Wij zijn met onze pup aan het opbouwen om alleen te zijn. Dit doen we al vanaf week 1 en zijn met 1 minuut begonnen en zaten vorige week op 2 uur (langer hebben we nog niet geprobeerd). Hij is nu 15 weken. Nu was hij zaterdagavond 2 uur alleen thuis en toen we thuis kwamen had hij z'n hele kussen kapot gemaakt en gepoept (hij heeft wel geprobeerd om dit buiten de bench te doen, door de tralies heen). Gisteravond weer een paar keer 10 minuten geprobeerd. Mijn vriend ging dan weg met de auto en ik bleef in het halletje staan. Ik heb hem niet gehoord verder.
Vanochtend heb ik hem moe in de bench gedaan (in de bench gaan vindt hij ook niet erg trouwens) en toen ik na 10 minuten weer terug kwam, had hij geplast in de bench en ik hoorde hem blaffen.
Nu heb ik hem weer in de bench gedaan en heb ik al een paar keer de sleutels gepakt en de achterdeur open en dicht gedaan, zodat hij dacht dat ik wegging. Eerste keer piepte hij, daarna niet meer. Gewoon hele korte momenten elke keer.

Zou het kunnen dat hij door zaterdagavond ineens een beetje verlatingsangst gekregen heeft?
En heeft iemand nog tips voor ons? Of is dit wel de goede manier, weer met kleine stapjes opbouwen?
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Alleen zijn pup

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Met Sara heb ik een camera hangen. Dan kan ik gewoon echt weg en precies zien wat er gebeurt.
Ik begon overigens met facetime e.d. en ging ik gewoon bij de buren koffie drinken, maar de verbinding viel vaak weg. Zo kon ik zien dat ze na een half uur nog heerlijk bleef slapen en bleef ik nog wat langer weg.
Ideaal vind ik het, want ik hoorde laatst van diezelfde buurvrouw dat ze zat te blaffen. Op datzelfde moment kon ik even op de app kijken en zag ik dat ze naar Jess aan het blaffen was om te spelen.
Zo kun je ook mooi zien wanneer er stress begint te komen, en dat voor zijn. of juist nog even te kunnen wachten tot een moment dat hij weer gekalmeerd is.

Ik heb haar gewoon los in huis. Ook voor het idee dat als ze nog iets moet doen, ze dat niet op haar slaapplek hoeft te doen. De eerste keer dat ik haar 3 uur alleen moest laten heb ik gewoon een plasmat bij de deur gelegd voor het geval dat. Had ze niet nodig achteraf maar dat gaf wel een fijner idee.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb met mijn hond vreselijk veel problemen gehad met alleen zijn opbouwen, de stapjes die ik vorderde waren minitieus klein en ze had vaak een enorme terugval. Daarom kan ik me ontzettend vinden in wat Inge hieronder zegt:
Inge O schreef:Ik ben wat dit betreft sowieso niet van de superkleine stapjes, daar maak je naar mijn idee een hond alleen maar onrustiger van ('komenze-komenze-komenze?????) en al helemaal als je niet echt weggaat - iets wat veel honden vrees ik feilloos doorhebben waardoor ze alleen nog maar alerter worden.

Ik zou gewoon een half uurtje weggaan, echt wég. En gaat dat niet goed, dan de volgende keer weer niet langer dan een half uurtje - tot dat wel goed gaat.

En zeker geen feestje bouwen als je thuiskomt.
Uiteindelijk bleek het voor mijn hond te werken dat ze afleiding had op het moment dat ik de kamer uit stapte. En wat is daar beter voor dan eten :P Dus ik deed schoenen aan, jas aan, pakte mn tas, zette het eten neer en terwijl zij dat opschrokte glipte ik snel naar buiten. Vervolgens kon ze mij uit het raam echt zien verdwijnen, de straat uit fietsen. Dan was het goed. Zolang ze me niet de straat uit had zien gaan bleef ze alert tussen het raam en de deur heen en weer lopen, maar als ze wist dat ik echt weg was legde ze zich er bij neer. Nu is dat in een bench natuurlijk wat lastiger en ik snap ook dat je een sloopgrage pup liever niet los in huis laat. Dus misschien kun je het alleen zijn even laten voor wat het is, en eerst zorgen dat ze uberhaupt lang genoeg in de bench kan? Of kan ze dat al?
Kirst91
Vaste gebruiker

Bedankt voor de antwoorden!
Wij zaten ook aan een babyfoon met camera te denken, zodat je het via je mobiel in de gaten kan houden. Geeft voor onszelf ook wat meer rust denk ik.
Het in de bench zitten vindt hij geen probleem. Als we 's ochtends een eind hebben gewandeld, dan kan ik hem er zo de rest van de ochtend in laten liggen. Dus dat is op zich al wel een hele vooruitgang.
Ik ben net 45 min. weggeweest en hij sliep nog lekker toen ik terug kwam. Als we terug komen negeren we de hond altijd eerst een paar minuten. Hij blijft dan ook rustig liggen. Zo kan ik dan ook eerst boodschappen opruimen bijv., voordat ik de bench open doe.
Onze hond hoeft eigenlijk nauwelijks tot niet alleen te zijn, hebben we zo geregeld met ons werk nu. Maar vanaf januari zal hij wel eens 3 / 4 uurtjes alleen moeten zijn, dus we bouwen het daarom wel op. Het is wel heel fijn dat we er alle tijd voor hebben, maar misschien ook wel een valkuil, dat het opbouwen idd te langzaam gaat.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:Ik ben wat dit betreft sowieso niet van de superkleine stapjes, daar maak je naar mijn idee een hond alleen maar onrustiger van ('komenze-komenze-komenze?????) en al helemaal als je niet echt weggaat - iets wat veel honden vrees ik feilloos doorhebben waardoor ze alleen nog maar alerter worden.

Ik zou gewoon een half uurtje weggaan, echt wég. En gaat dat niet goed, dan de volgende keer weer niet langer dan een half uurtje - tot dat wel goed gaat.

dit. de stapjes fout en de thuiskomen=hééél bijzonder fout heb ik bij lola gemaakt en dat heeft me maanden gekost.

bij sam en nu bij willem heb ik aangeleerd dat het gewoon normaal is dat ze alleen moeten zijn. opstaan, naar de bench (voor nu. die gaat straks ook weg), koekje erin, vrouwtje is zo terug. doeg! en weg.

dat begon daarvoor al zonder bench toen hij er net was. ik rook niet in huis dus loop een paar x per dag naar buiten en neem hem eigenlijk nooit mee. nog nooit heeft hij daar ook maar een piepje over gegeven want dat is gewoon normaal.

als ik thuis komt hang ik eerst rustig mijn jas op en ruim bijvoorbeeld boodschappen op voordat ik de bench open maak. en zeg dan alleen "hé kerel, heb je je gedragen?" op normale toon zonder hoge stemmetjes of ohhhhhh wat braaf! knappe hond!!!

en meneer is vandaag 12 weken en kan erg goed alleen blijven. de achterwacht houdt hem in de gaten en heeft hem nog niet gehoord. gewoon helemaal niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Yep dit dus... ik ga weg wanneer t moet wisselend qua moment en tijd. Of t nu boodschappen is of iemand wegbrengen oid. Xygan was hier nog geen 24 uur toen ik even iemand moest ophalen... ipv een 15 min/ half uur werd t 2 uur omdat ik in de file kwam... hij was nog in diepe rust bij terugkomst...
Heb t zo bij al mn pups gedaan weg wanneer t moet en geen minuten opbouw. T gaat uitstekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

M@scha schreef:de stapjes fout en de thuiskomen=hééél bijzonder fout heb ik bij lola gemaakt en dat heeft me maanden gekost.
Dat was dan weer geen enkel probleem bij mijn honden. Mijn oudje die met verlatingsangst kwam werd gewoon vrolijk begroet bij thuiskomst en ik heb nooit de indruk gehad dat dat de training benadeelde. Ik kán het gewoon niet, dat koel begroeten bij thuiskomst.
Hoewel ik me kan vinden in wat Inge zegt is het hier ook mét kleine stapjes en het net niet helemaal weggaan prima gegaan.

Ik zou zeker filmen. Dan zie je wat er gebeurt tussen stil zijn bij weggaan en het verpulveren van zijn kussen :wink:
Niet te snel willen gaan maar zoals Inge al aangaf, niet te lang blijven hangen in die korte stapjes. Een paar misstappen betekenen niet noodzakelijk dat je van nul moet beginnen.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Een pup ga je elk uur mee naar buiten. Nog een keer extra als ze wakker worden of gegeten of gedronken hebben. Voor de rest moet je ervan genieten en lekker mee spelen en knuffelen tot ze op je schoot in slaap vallen. En dan sta je niet op, bang dat ze wakker worden. Natuurlijk kunnen ze hun poep of plas niet ophouden als ze opgesloten zitten in een getraliede kooi. Dat kan een baby toch ook niet. Als ik in de pupfase al even weg moest, wat zelden voorkwam, dan ging ik gewoon. Ik gaf haar dan wel een stuk bullepees om op te knagen. En dat ging prima. Ik heb natuurlijk alle tijd van de wereld. Zou ik echter nog werken, ook bij parttime, dan zou ik er niet eens aan denken om een hond aan te schaffen. En dan denk ik, hoeveel ik ook van honden houd, puur in het belang en welzijn van de hond. Mijn belangen vind ik in zo'n situatie van ondergeschikt belang en totaal niet relevant.
Maar ja, dat is mijn mening.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

En wanneer leert een hond volgens jou dan alleen zijn?
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

mijke schreef:En wanneer leert een hond volgens jou dan alleen zijn?
Zoals ik al aangaf, als ik in de pupfase al even weg moest, wat zelden voorkwam, dan ging ik gewoon. Zeker in het begin ging ik bewust wat vaker naar de supermarkt en zei tegen Lut: " baasje gaat even eten/lekker halen." Met de nadruk op eten of lekker. Heel nadrukkelijk liet ik haar de boodschappentas zien met blauwe en witte strepen en vertrok gewoon. Dat duurde nooit langer dan 15 tot 20 minuten. Als ik terug kwam deed ze net alsof ze me een jaar niet gezien had. Dan gingen we samen de tas uitpakken. Aan alles mocht ze ruiken. Ik zorgde er ook altijd voor dat er wat lekkers in die tas zat wat ze dan ook van mij kreeg. Bij de tweede keer wist ze al wat de bedoeling was en sprong tegen de tas op. Dat is ook de reden dat ik die tas bewaard heb. Als ik die pak beginnen ze te kwispelen en om hun bek te likken. Samen uitpakken en ruiken is echter gebleven. Met hun hondenverstand zullen ze mij wel zien als roedelleider. En aangezien ze niet weten wat een winkel is zullen ze wel denken dat de baas op jacht is om voor eten te zorgen. En dat is heel erg natuurlijk in hun denkwijze.
Nu dat de honden volwassen zijn en ik moet wat langer weg, dan zeg ik: " baasje moet weg, kom weer terug". Enkele malen per jaar ga ik naar Zeeland. Dan zijn ze hooguit 6 uur alleen. Dat vinden ze prima. Moet ik langer weg zoals verplichte nascholing in Wageningen dan schakel ik een oppas in die ze heel goed kennen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Kirst91
Vaste gebruiker

Wolfsblut schreef:Een pup ga je elk uur mee naar buiten. Nog een keer extra als ze wakker worden of gegeten of gedronken hebben. Voor de rest moet je ervan genieten en lekker mee spelen en knuffelen tot ze op je schoot in slaap vallen. En dan sta je niet op, bang dat ze wakker worden. Natuurlijk kunnen ze hun poep of plas niet ophouden als ze opgesloten zitten in een getraliede kooi. Dat kan een baby toch ook niet. Als ik in de pupfase al even weg moest, wat zelden voorkwam, dan ging ik gewoon. Ik gaf haar dan wel een stuk bullepees om op te knagen. En dat ging prima. Ik heb natuurlijk alle tijd van de wereld. Zou ik echter nog werken, ook bij parttime, dan zou ik er niet eens aan denken om een hond aan te schaffen. En dan denk ik, hoeveel ik ook van honden houd, puur in het belang en welzijn van de hond. Mijn belangen vind ik in zo'n situatie van ondergeschikt belang en totaal niet relevant.
Huh, maar een pup van 15 weken kan echt wel een paar uur zijn plas/poep ophouden? Vooral als hij uitgelaten is voordat hij de bench in gaat (wat altijd zo is). 's nachts lukt dat ook de hele nacht en overdag ook echt wel 2 à 3 uur nu zonder ongelukjes.
Onze hond zal weinig alleen zijn in de toekomst, het kan een dag voorkomen dat hij 4 uur alleen is, maar langer nooit en ook niet wekelijks.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Kirst91
Vaste gebruiker

-Saskia- schreef:
M@scha schreef:de stapjes fout en de thuiskomen=hééél bijzonder fout heb ik bij lola gemaakt en dat heeft me maanden gekost.
Dat was dan weer geen enkel probleem bij mijn honden. Mijn oudje die met verlatingsangst kwam werd gewoon vrolijk begroet bij thuiskomst en ik heb nooit de indruk gehad dat dat de training benadeelde. Ik kán het gewoon niet, dat koel begroeten bij thuiskomst.
Hoewel ik me kan vinden in wat Inge zegt is het hier ook mét kleine stapjes en het net niet helemaal weggaan prima gegaan.

Ik zou zeker filmen. Dan zie je wat er gebeurt tussen stil zijn bij weggaan en het verpulveren van zijn kussen :wink:
Niet te snel willen gaan maar zoals Inge al aangaf, niet te lang blijven hangen in die korte stapjes. Een paar misstappen betekenen niet noodzakelijk dat je van nul moet beginnen.
Ik heb vanmiddag een camera gekocht. Die hebben we op de bench gericht en via een app kunnen we hem dan in de gaten houden. We kunnen zelfs terug praten tegen hem. Nu helpt het wel eens als we 'Af!' zeggen als hij blaft, dus wie weet helpt dat nog op het moment dat hij wel blaft.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Het hangt heel erg van hond af ook. En of er al een andere hond is, ik merk dat dat veel doet.
Hier in mijn streek is het vrij normaal om zaterdag een pup te kopen en maandag alweer fulltime aan de slag te gaan en er zijn pups die zich daar prima bij neerleggen. Of althans, stil zijn bij het alleen blijven.
Veel pups daarentegen ontwikkelen verlatingsangst, slopen die hele bench aan flarden en zorgen zo ergens tegen maand 7 voor burenruzies.

Hier lopen ze als pup ook los in huis en zindelijkheid ben ik vrij relaxt mee. Dat komt vanzelf wel goed.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef:
Kirst91 schreef:
Wolfsblut schreef:Een pup ga je elk uur mee naar buiten. Nog een keer extra als ze wakker worden of gegeten of gedronken hebben. Voor de rest moet je ervan genieten en lekker mee spelen en knuffelen tot ze op je schoot in slaap vallen. En dan sta je niet op, bang dat ze wakker worden. Natuurlijk kunnen ze hun poep of plas niet ophouden als ze opgesloten zitten in een getraliede kooi. Dat kan een baby toch ook niet. Als ik in de pupfase al even weg moest, wat zelden voorkwam, dan ging ik gewoon. Ik gaf haar dan wel een stuk bullepees om op te knagen. En dat ging prima. Ik heb natuurlijk alle tijd van de wereld. Zou ik echter nog werken, ook bij parttime, dan zou ik er niet eens aan denken om een hond aan te schaffen. En dan denk ik, hoeveel ik ook van honden houd, puur in het belang en welzijn van de hond. Mijn belangen vind ik in zo'n situatie van ondergeschikt belang en totaal niet relevant.
Huh, maar een pup van 15 weken kan echt wel een paar uur zijn plas/poep ophouden? Vooral als hij uitgelaten is voordat hij de bench in gaat (wat altijd zo is). 's nachts lukt dat ook de hele nacht en overdag ook echt wel 2 à 3 uur nu zonder ongelukjes.
Zindelijkheid en alleen zijn zijn twee verschillende dingen. Als je dat tegelijk gaat proberen maak je het overdreven moeilijk.

Overigens vind ik zelf een bench de zaak enorm compliceren. Loslopend alleen zijn gaat veel makkelijker.
Helemaal mee eens en ook helemaal eens met je vorige opmerking over dat een camera geen rust geeft als je hond gaat krijsen. Eva was inderdaad geen gemakkelijke om alleen te laten maar toen het moest en gewoon gebeurde kon ze in no time een dagje alleen zijn. Bijzonder is dat. Bench was onmogelijk want dat maakte het niet alleen kunnen zijn 10 keer erger terwijl ze dolgraag in de bench lag.

Ik overweeg nu een hondje van 8 maanden te nemen en die moet en zal meteen alleen kunnen zijn. Nu heb ik de mazzel dat ik Bas heb die prima en doodkalm alleen kan zijn. Bas is net als Cleo. Boeit haar niet als ze maar wat lekkers krijgt als ik weg ga. Zo maak ik weggaan dus leuk. Altijd gedaan en heeft altijd goed geholpen behalve bij Eva.

Wat soms ook helpt is je hond commanderen. Klinkt heel grof en hard maar soms is verlatingsangst achtig iets ook gewoon protest en is je hond dus te druk en te vrij als je weg gaat. Dan kan het helpen als je je hond het commando geeft alleen te zijn en zorgt dat dat commando zo aankomt dat de hond de houding wat drukt en niet wild is als je weg gaat. Wat ik altijd doe is zeggen: Lief zijn jij! Goed op het huisje passen! Baasje is zo terug. Dan een snoepje en dan is alleen zijn daarna een feit en geen optie die je kan beinvloeden met gejank.

ALS ik dat hondje ophaal van 8 maandjes heb ik overigens al besloten dat dat hondje direct een paar uur alleen bliijft. Goddank is dat bij Bas die het goede en rustige voorbeeld kan geven. Ik ga niks opbouwen. Meteen een feit maken van wat de bedoeling is en me daaraan houden. Klaar. Dus ik laat dat hondje los in de kamer lopen en dan direct na 2 of 3 dagen ga ik weg voor 3 of 4 uurtjes. Plassen ed is geen punt en een bench ga ik absoluut niet gebruiken.
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ik speel vals, wij hebben een chihuahua die perfect alleen thuis kan zijn, die gaat gewoon liggen slapen. Reageert niet op mensen die voorbij lopen of aankloppen/aanbellen. (maar goed ook want we wonen in eenzelfde straat als een basisschool met een speeltuintje voor de deur).
Wij zijn de tweede dag meteen ff rondje om geweest. n vrij snel opgebouwd. Ik ga er niet echt meer rekening mee houden in de zin van volgens het boekje, dat hebben we bij 1 hond geprobeerd en die had me n partijtje verlatingsangst, die blafte gewoon non stop wanneer we weg waren dus helaas hebben we hem toen ook moeten herplaatsen. Ze is nu 5 maanden en kan rustig uren alleen zijn, zij reageert ook niet op aankloppen aanbellen of voorbijgangers. Ik ben voornamelijk thuis ivm werkloos zijn dus ze is weinig alleen. Maar de enkele keer dat het gebeurd is het gewoon goed.
Kirst91
Vaste gebruiker

Ik denk dat het toeval was dat onze hond maandag weer zo blafte. Het gaat deze week heel erg goed! (of hij weet dat we stiekem meekijken nu met de camera haha) Ons geeft een camera wel echt rust als we weg zijn. We zorgen altijd dat we in de buurt zijn, maar het is voor ons veel fijner als je ziet dat hij lekker slaapt dan wanneer je je afvraagt of hij misschien niet aan het blaffen is.
Ik heb ook een paar keer gezien dat hij wel even wakker was en dan rustig om zich heen zat te kijken en vervolgens weer ging liggen. Wel fijn dat we nog geen druk hebben dat hij echt een paar uur alleen moet zijn. Op zich hoeft dat straks ook niet veel, er is altijd wel iemand die op kan passen in onze omgeving, maar het is wel een fijn idee dat je hem even alleen kunt laten en hij dan niet in de stress is.

Nog even vol op genieten van deze leuke puppytijd! Voor een puppy doet hij het echt heel goed, luistert goed en is heel lief en sociaal! Ik had me op een paar uitputtende maanden voorbereid (onze vorige hond was iets lastiger als pup), maar dat is met deze hond echt niet zo.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”