Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sokken onaantrekkelijk maken
Moderator: moderatorteam
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Sokken onaantrekkelijk maken
Murdock houdt van sokken opeten, met nare gevolgen:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=314422
Wij ruimen onze sokken altijd goed op en zijn hyper alert op plekken waar sokken uitgaan (strandjes), maar het gaat dus wel eens mis. Ook ben ik in verwachting van een tweeling, dus zullen er in de toekomst ook wel sokjes gaan rondslingeren.
Hoe maak ik sokken in IEDERE situatie onaantrekkelijk?
Heavy suggereerde om te gaan speuren met hem om hem een andere focus te geven denk ik, maar ik wil daarnaast ook een soort 'zekerheid' (heb je nooit, snap ik) hebben dat hij het echt laat liggen.
Ideeën hierover?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=314422
Wij ruimen onze sokken altijd goed op en zijn hyper alert op plekken waar sokken uitgaan (strandjes), maar het gaat dus wel eens mis. Ook ben ik in verwachting van een tweeling, dus zullen er in de toekomst ook wel sokjes gaan rondslingeren.
Hoe maak ik sokken in IEDERE situatie onaantrekkelijk?
Heavy suggereerde om te gaan speuren met hem om hem een andere focus te geven denk ik, maar ik wil daarnaast ook een soort 'zekerheid' (heb je nooit, snap ik) hebben dat hij het echt laat liggen.
Ideeën hierover?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Sokken onaantrekkelijk maken
Ik kan me voorstellen dat je een beeld voor je ziet waarbij vele kindersokjes opeens verdwenen zijn
Wil je dat hij die sokken laat liggen?
Of zou het ook een optie zijn om hem te leren dat hij alles wat hij vindt bij jou brengt (voor een beloning).
Wat zou het veiligste zijn in zijn geval?
Wil je dat hij die sokken laat liggen?
Of zou het ook een optie zijn om hem te leren dat hij alles wat hij vindt bij jou brengt (voor een beloning).
Wat zou het veiligste zijn in zijn geval?
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Hier ook een sokkendief, Wolfje...zeker de eerste weken dat ie hier was.
Boos worden en mopperen hielp niet, ruilen voor eten wel.
Ik de sok, hij een koekje.
Heeft ie voor korte tijd meer sokken komen brengen, maar dat was van tijdelijke aard.
Ging vanzelf over, hij doet het nu niet meer, spelen met de andere honden vind ie nu veel leuker als met sokken lopen sjouwen.
TS: ik hoop dat je een manier vindt om het jouw hond af te leren, als hij ze echt opeet...moet er niet aan denken.
Boos worden en mopperen hielp niet, ruilen voor eten wel.
Ik de sok, hij een koekje.
Heeft ie voor korte tijd meer sokken komen brengen, maar dat was van tijdelijke aard.
Ging vanzelf over, hij doet het nu niet meer, spelen met de andere honden vind ie nu veel leuker als met sokken lopen sjouwen.
TS: ik hoop dat je een manier vindt om het jouw hond af te leren, als hij ze echt opeet...moet er niet aan denken.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Wat een lastig probleem
Buiten is het "makkelijker" met een muilkorf maar hij kan die natuurlijk niet de hele dag thuis om hebben....
Misschien kun je een paar sokken "laten slingeren" die je in azijn gedoopt hebt... of iets anders wat vies is
Buiten is het "makkelijker" met een muilkorf maar hij kan die natuurlijk niet de hele dag thuis om hebben....
Misschien kun je een paar sokken "laten slingeren" die je in azijn gedoopt hebt... of iets anders wat vies is
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Toch een ander patroon gaan volgen. Als je 's-avonds je sokken uittrekt, leg ze dan hoog. Op een kast of iets dergelijks. Vuile sokken gelijk in een goed af te sluiten wasmand stoppen.
Een van mijn vorige honden had ook zo'n manie met sokken. Zij vrat ze dan wel niet op, maar elke sok die ze in huis tegen kwam werd in de tuin begraven. En dan niet op schoffeldiepte, maar een heel stuk dieper. Een aantal ervan vond je een keer per jaar terug, half vergaan als de tuin omgespit werd.
En babyluiers vol poep vinden ze helemaal het einde. Luieremmer zou ik met een touw op ooghoogte aan het plafond ophangen.
Een van mijn vorige honden had ook zo'n manie met sokken. Zij vrat ze dan wel niet op, maar elke sok die ze in huis tegen kwam werd in de tuin begraven. En dan niet op schoffeldiepte, maar een heel stuk dieper. Een aantal ervan vond je een keer per jaar terug, half vergaan als de tuin omgespit werd.
En babyluiers vol poep vinden ze helemaal het einde. Luieremmer zou ik met een touw op ooghoogte aan het plafond ophangen.
Laatst gewijzigd door Wolfsblut op 01 nov 2016 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Hij speurt ze niet alleen op, maar hij verorbert zeHeavy schreef:Hij heeft de behoefte om sokken op te speuren.
Ik zou mn honden niet kunnen afleren om iets níet te eten wat ze lekker vinden, als ze niet onder toezicht staan. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Ik kan mn honden best leren om een rookworst te apporteren, maar ik kan ze niet leren om die rookworst met rust te laten als ik buiten beeld ben

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Gimmick heeft hetzelfde gehad.
Alle sokken die ze tegen kwam werden opgevreten. Meerdere verstoppingen tot gevolg.
Zeker toen mijn jongste dochter geboren was en de baby sokjes ook uit gingen werd het lastig.
Preventie werkte het beste en gelukkig is het gedrag nu uitgedoofd.
Het is lastig maar hier hebben kniekousjes bij de kleine geholpen die konden ze niet zo makkelijk uittrekken.
Alle sokken die ze tegen kwam werden opgevreten. Meerdere verstoppingen tot gevolg.
Zeker toen mijn jongste dochter geboren was en de baby sokjes ook uit gingen werd het lastig.
Preventie werkte het beste en gelukkig is het gedrag nu uitgedoofd.
Het is lastig maar hier hebben kniekousjes bij de kleine geholpen die konden ze niet zo makkelijk uittrekken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Cleva schreef:Gewoon wel je sokken opruimen.
Wie er sokken heeft laten slingeren moet voor het eten op een stoel staan en het sokkenspijtliedje zingen.
Maar met een nog niet eens geboren tweeling wordt dat lastig
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou het eerst proberen af te leren door in scene te zetten. Hond aan de riem, sok op de grond en dan "nee" voor het willen pakken en belonen voor kijken naar de sok en dan naar jou (toestemming vragen) . Wel met een hele lekkere beloning.
Dat kun je ook buiten gaan oefenen. Leg ergens een sok neer en loop (zonder het je hond te laten zien) er naar toe en doe het zelfde.
Uiteindelijk wil je dat hij eerst toestemming vraagt (zonder dat jij iets hoeft te zeggen) en jij kunt zeggen dat het niet de bedoeling is. Beloon voor het vragen van toestemming. Voorlopig zou ik hem buiten als hij los loopt wel met muilkorf uitlaten. Maar elke sok die je tegenkomt zou ik dus gebruiken als oefenmateriaal en niet zo snel mogelijk door willen lopen. Hij kan het niet leren als het niet wordt uitgelegd. Als hij graag apporteert zou je het ook kunnen doen zoals Ranetje zegt.
Dat kun je ook buiten gaan oefenen. Leg ergens een sok neer en loop (zonder het je hond te laten zien) er naar toe en doe het zelfde.
Uiteindelijk wil je dat hij eerst toestemming vraagt (zonder dat jij iets hoeft te zeggen) en jij kunt zeggen dat het niet de bedoeling is. Beloon voor het vragen van toestemming. Voorlopig zou ik hem buiten als hij los loopt wel met muilkorf uitlaten. Maar elke sok die je tegenkomt zou ik dus gebruiken als oefenmateriaal en niet zo snel mogelijk door willen lopen. Hij kan het niet leren als het niet wordt uitgelegd. Als hij graag apporteert zou je het ook kunnen doen zoals Ranetje zegt.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Haar probleem is niet nu maar als de kinderen geboren zijn, kindersokjes etc. Moeilijk om die iedere keer veilig op te bergen, kinderen "trekken" hun sokken overal uit en waarschuwen mamma niet ....... Wie is er dan sneller om het sokje te vinden Murdoch of mamma? 
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Gollum is ook een sokkenvreter en is er ook bijna eens in gestikt
Ik heb haar geleerd om de sokken te apporteren. Buiten mag ze ook verloren handschoentjes, sjaals etc. opzoeken en apporteren, soms wijs ik haar zelf op de sok of ander zacht verloren ding. Oh kijk eens wat mooi! Kom maar brengen.
De sokken zijn niet minder aantrekkelijk (kan ook niet met een vriend die ze altijd laat slingeren) maar ze komt ze wel brengen.
Ik heb haar geleerd om de sokken te apporteren. Buiten mag ze ook verloren handschoentjes, sjaals etc. opzoeken en apporteren, soms wijs ik haar zelf op de sok of ander zacht verloren ding. Oh kijk eens wat mooi! Kom maar brengen.
De sokken zijn niet minder aantrekkelijk (kan ook niet met een vriend die ze altijd laat slingeren) maar ze komt ze wel brengen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat mensen hier dus zeggen. Het is handiger om het gedrag om te buigen dan om te proberen sokken onaantrekkelijk te maken. Want dat zijn ze dus niet. Het moet lonen om ze niet op te vreten.
Onaantrekkelijk maken zou alleen maar kunnen (denk ik) als hij zich in combinatie met een sok helemaal de pestpokken schrikt of dat die sok opvreten meteen hele nare gevolgen heeft. Ik heb ooit (15 jr geleden ofzo) wel eens gelezen dat iemand bij werkhonden voedsel weigeren aanleerde met een stroomdraad in een stukje worst...zoiets. Maar honden zijn niet gek, ze moeten er ook wel van overtuigt zijn dat die dingen net zo onaantrekkelijk zijn zonder jou erbij als ze al succes hebben gehad.
Onaantrekkelijk maken zou alleen maar kunnen (denk ik) als hij zich in combinatie met een sok helemaal de pestpokken schrikt of dat die sok opvreten meteen hele nare gevolgen heeft. Ik heb ooit (15 jr geleden ofzo) wel eens gelezen dat iemand bij werkhonden voedsel weigeren aanleerde met een stroomdraad in een stukje worst...zoiets. Maar honden zijn niet gek, ze moeten er ook wel van overtuigt zijn dat die dingen net zo onaantrekkelijk zijn zonder jou erbij als ze al succes hebben gehad.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Als je meerdere honden hebt kunnen die zelfs van elkaar lerenTara schreef:Ik zou inzetten op leren apporteren, dan heb je straks een hond die je tot vervelens toe alles komt nadragen. #ervaring
Als dat niet lukt zou ik toch corrigeren, en dat is dan de minder leuke manier, maar elke keer voor een hoop geld sokken operatief laten verwijderen zou ik ook gauw zat zijn.
Rani kijkt een hoop af en komt vaak mijn schoenen brengen
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Cleva schreef:Gewoon wel je sokken opruimen.
Wie er sokken heeft laten slingeren moet voor het eten op een stoel staan en het sokkenspijtliedje zingen.
"Goedenavond een en al, een en al, een en al.
Deze dag ben ik de kwal, ik de kwal, de kwál.
Ik heb sokken laten gaan, laten gaan, laten gaan.
Ik heb sokken laten gaan en nu ben ik de ei. kel.
Ik heb hondje doodgemaakt, doodgemaakt, doodgemaakt.
Ik heb hondje doodgemaakt. Bijna doodgemaakt.
Ik beloof ons allemaal, allemaal, allemaal.
Ik beloof ons allemaal. Nooit meer dom te doen.
Allemaal:
Deze dag ben jij de kwal. Jij de kwal, Jij de kwal.
Jij hebt hondje doodgemaakt. Bijna doodgemaaaaaakt!"

- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen. Ik heb ze gelezen en op me in laten werken.
Het laten apporteren van sokken lijkt me een hele mooie oplossing.
Zoals Nanna zei; het is mega zelfbelonend voor hem. Je ziet hem gewoon triomfantelijk grijnzen als hij de sok op heeft
Kindjes opvoeden gaat uiteraard gebeuren, maar zoals sommigen al aangeven, twee baby's/ peuters snappen echt nog niet de consequenties van een sok uittrekken.
Ik denk nu aan het inschakelen van een gedragstherapeut voor dit gedrag, zodat ik met directe hulp hieraan kan werken nu ik nog mobiel ben.
Heeft iemand goede ervaringen met een GT in de buurt van Kampen, Overijssel misschien?
Het laten apporteren van sokken lijkt me een hele mooie oplossing.
Dit is echter wel een probleem: nog geen twee seconden heeft hij nodig om het weg te werken èn ik denk zelf niet dat ik hem iets kan bieden wat voor hem belangrijker is dan de sok op dat moment.Paisley schreef:Hij speurt ze niet alleen op, maar hij verorbert zeHeavy schreef:Hij heeft de behoefte om sokken op te speuren.Ik kan me voorstellen dat dat de zaak een stuk gecompliceerder maakt.
Ik zou mn honden niet kunnen afleren om iets níet te eten wat ze lekker vinden, als ze niet onder toezicht staan. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Ik kan mn honden best leren om een rookworst te apporteren, maar ik kan ze niet leren om die rookworst met rust te laten als ik buiten beeld ben
Zoals Nanna zei; het is mega zelfbelonend voor hem. Je ziet hem gewoon triomfantelijk grijnzen als hij de sok op heeft
Kindjes opvoeden gaat uiteraard gebeuren, maar zoals sommigen al aangeven, twee baby's/ peuters snappen echt nog niet de consequenties van een sok uittrekken.
Ik denk nu aan het inschakelen van een gedragstherapeut voor dit gedrag, zodat ik met directe hulp hieraan kan werken nu ik nog mobiel ben.
Heeft iemand goede ervaringen met een GT in de buurt van Kampen, Overijssel misschien?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan de sok eerst over iets heentrekken, over een dummie bv of een plastic fles zodat hij hem niet zo op kan eten, en als hij het concept van het apporteren snapt kun je de vulling steeds verder afbouwen. Je kan hem dan ook laten speuren naar sokken, zowel binnen als buiten en in zijn geval altijd rijkelijk belonen. Na een tijdje kun je dan de proef op de som nemen door soms een sok (weer om iets heen) zomaar te laten slingeren en hem dan in de gaten te houden. Als hij ook maar aanstalten maakt om te apporteren of niet te eten kun je hem helemaal de hemel in prijzen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Door je andere topic moest ik er aan denken. Hoe gaat het nu met het trainen en de sokken?
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Fijn dat je het vraagt!sirene schreef:Door je andere topic moest ik er aan denken. Hoe gaat het nu met het trainen en de sokken?
We zijn hard bezig om het Los commando er heel goed in te krijgen.
Ook met stukjes worst en andere lekkernijen. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer, maar er zit wel degelijk veel vooruitgang in. Met name in een situatie met concurrentie (andere honden in de buurt) is het nog moeilijk.
Zodra ik denk dat hij dat goed onder de knie heeft in alle situaties wil ik met een gedragen sok met daarin een tennisbal hetzelfde gaan doen. Uiteindelijk wil ik het met een gedragen sok zonder bal doen, maar dat lijkt me nog wel eng.
Vanaf volgend weekend mag hij weer los met andere honden. Als we dan naar een strandje oid gaan doen we hem een muilkorf om. Gewoon voor de zekerheid.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Goed bezig
Ik hoop dat het lukt.
Ging het apporteren niet?
Ging het apporteren niet?
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Met apporteren maak ik het apport te belangrijk voor hem heb ik het idee. Hoe liever ik iets wil hoe minder graag hij het afgeeft. Dat is al zo met een bal of flostouw, laat staan met iets lekkers als een sok 
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah, okee. Jij kent je hond het beste. Is dat ook als je het apport beloont met iets heel lekkers?wolvster schreef:Met apporteren maak ik het apport te belangrijk voor hem heb ik het idee. Hoe liever ik iets wil hoe minder graag hij het afgeeft. Dat is al zo met een bal of flostouw, laat staan met iets lekkers als een sok
Voor mijn gevoel is apporteren wel veiliger dan los leren laten omdat je voor het commando "los" wel moet zien dat hij iets pakt.
Als je leert dat je sokken ed gewoon altijd moet apporteren gaat hij er wel naar op zoek, maar als hij altijd een beloning krijgt voor het apporteren van zoiets zal hij dat sneller doen (denk ik dus, dat weet ik niet zeker) dan iets niet eten want jij niet hebt gezien. Want je gaat hem niet belonen als jij niet hebt gezien wat hij heeft zien liggen (snap je het nog ?
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik snap msirene schreef:Ah, okee. Jij kent je hond het beste. Is dat ook als je het apport beloont met iets heel lekkers?wolvster schreef:Met apporteren maak ik het apport te belangrijk voor hem heb ik het idee. Hoe liever ik iets wil hoe minder graag hij het afgeeft. Dat is al zo met een bal of flostouw, laat staan met iets lekkers als een sok
Voor mijn gevoel is apporteren wel veiliger dan los leren laten omdat je voor het commando "los" wel moet zien dat hij iets pakt.
Als je leert dat je sokken ed gewoon altijd moet apporteren gaat hij er wel naar op zoek, maar als hij altijd een beloning krijgt voor het apporteren van zoiets zal hij dat sneller doen (denk ik dus, dat weet ik niet zeker) dan iets niet eten want jij niet hebt gezien. Want je gaat hem niet belonen als jij niet hebt gezien wat hij heeft zien liggen (snap je het nog ?)
Ja, apporteren heeft ook echt mijn voorkeur, maar het zit totaal niet in hem. Ook niet in ruil voor iets lekkers helaas.
Loslaten gaat wat dat betreft veel beter en het is een hond die echt leeft voor succes of hoe zeg je dat? Moeilijk uit te leggen wat het is.
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
wolvster schreef:Ik snap msirene schreef:Ah, okee. Jij kent je hond het beste. Is dat ook als je het apport beloont met iets heel lekkers?wolvster schreef:Met apporteren maak ik het apport te belangrijk voor hem heb ik het idee. Hoe liever ik iets wil hoe minder graag hij het afgeeft. Dat is al zo met een bal of flostouw, laat staan met iets lekkers als een sok
Als je leert dat je sokken ed gewoon altijd moet apporteren gaat hij er wel naar op zoek, maar als hij altijd een beloning krijgt voor het apporteren van zoiets zal hij dat sneller doen (denk ik dus, dat weet ik niet zeker) dan iets niet eten want jij niet hebt gezien. Want je gaat hem niet belonen als jij niet hebt gezien wat hij heeft zien liggen (snap je het nog ?)
Ja, apporteren heeft ook echt mijn voorkeur, maar het zit totaal niet in hem. Ook niet in ruil voor iets lekkers helaas.
Loslaten gaat wat dat betreft veel beter en het is een hond die echt leeft voor succes of hoe zeg je dat? Moeilijk uit te leggen wat het is.
Ook hierover een update:
Laatst had Murdock een vetbol te pakken en stond klaar hem te verorberen, maar na een ferme 'LOS' van mij liet hij hem braaf los en kwam een koekje halen.
Dat was echt fijn!
Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij eten/sokken/whatever uberhaubt niet meer oppakt, maar ik vind dit al mooie vooruitgang.
We blijven oefenen!