Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoedings kwaliteiten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Opvoedings kwaliteiten

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik was super ingelezen, wist alles van tevoren. Elke theorie die er was kende ik.

Dikke bullshit. :lol1: Ik heb echt moeten leren om alles weer op gevoel te moeten doen, niet dat Ayleen overigens een ontspoorde pup was. Heb er hulp bij gehad van forummers die me te perfectionistisch vonden - was fijn.

Volgende keer zou ik veel relaxter zijn en meer op gevoel doen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier gaat ook veel op gevoel, instinct en tot nu toe pakt het allemaal best goed uit.
Overal dingen opgepikt en geleerd. Dingen die niet bij ons pasten naast me neer gelegd. Dingen waar ik het nut van inzag mee genomen in de omgang met het spul.

We zijn aardig zwart/wit naar de honden toe. En dat maakt niet dat we volmaakte honden hebben, verre van.
Maar het loopt altijd allemaal wel redelijk :)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn eerste hond was een asielhond, daar werkte ik. Zo een met op papier eigenschappen die ze helemaal niet had.
Ik doe alles op gevoel maar lees ook erg veel en wat me aanspreekt of logisch lijkt groeit er soort van in.
35 jaar geleden stage gelopen bij Gaus, dat was wel even wat anders dan nu ;)
Ik deed het toen heel anders dan nu, gewoon omdat je meegroeit en nadenkt en ik ben niet iemand die alles maar aanneemt.

Het is eigenlijk altijd goed gegaan dus ik zal vast een aanleg hebben, al kan ik die niet direct benoemen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik doe alles intuitief, zonder voorbedacht plan of overwogen hoe ik het nou eens zal aanpakken. ik doe wat goed voelt en waar de hond goed op reageert.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier ook een combinatie van veel kennis en intuïtie. M'n man en ik praten vrij regelmatig over hoe dingen aan te pakken. En bij allebei is het dan analyseren wat we doen en waarom we het zo doen en hoe goed werkt het bij die hond. Meer om te zorgen dat we op 1 lijn blijven zitten. Aangezien m'n man behoorlijk doof is, hoort hij het vaak niet als ik Elco een commando geef. Dan is het wel handig om daar over te praten zodat hij niet per ongeluk mijn commando's ondermijnt. Of dat hij boos wordt op Elco omdat hij niet luisterde, terwijl Elco gewoon deed wat ik van hem vroeg.
Wat wij vooral doen: bij bepaald (nieuw) gedrag bedenken waar het toe kan leiden (gewenst, prima, ongewenst dan liever helemaal afkappen of in ieder geval heel duidelijke grens stellen, dus dat overleggen we), consequent zijn, letten op wat je uitstraalt en dus proberen vooral vanuit kalmte te werken en bij frustratie bij onszelf even niets van de hond vragen. De enkele keer dat het emmertje wel overloopt, accepteren we, maar we proberen wel zo snel mogelijk te stoppen met dat reageren vanuit frustratie. Werkt hier best goed.
Qua trainen, kunstjes aanleren dus, doe ik maar wat. Alleen met de clicker ben ik behoorlijk precies. Dat moet ik altijd wel snel afbouwen, want Elco wordt er helemaal hyper van, zo leuk vindt hij dat
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Het heeft allemaal een vrij hoog omdat-ik-het-zeggehalte, hoor.
Haha, is zo.

Maar ik liep me te bedenken dat het ook met verstaan te maken heeft.
Er zijn mensen die een beroerde lichaamstaal hebben naar hun hond en dat niet door hebben.
Ik heb iemand op ringtraining die al 4 maanden met staan geoefend had en dat niet voor mekaar kreeg. Toen ik haar zei dat ze rechtop moest blijven staan en haar hand op een andere plek moest houden en die lange wappersjaal af moest doen, stond die hond.
Zo simpel kan iets zijn en vaak hebben mensen dat niet door.

Ik ben me door jarenlange trainingen in mijn jeugd altijd bewust geweest van mijn fysieke beheersing en lichaamstaal en dat scheelt enorm. Dat is voor een groot deel zoals honden praten.

Afbeelding

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik vind mezelf niet de beste opvoeder ter wereld, verre van. Meestal werk ik instinctief en dat gaat over het algemeen toch heel aardig. Alleen als ik erg moe of overprikkeld raak, ben ik niet meer goed in staat de communicatie van een hond te verwerken en ernaar te handelen. Met m'n eigen hond is dat niet zo'n ramp omdat veel dingen door op elkaar ingespeeld zijn haast als vanzelf gaan maar met andermans honden, bijvoorbeeld op onze wekelijkse mantrail-training, ga ik dan weleens de mist in. Dat was voor mij ook een van de redenen om uiteindelijk te stoppen met het vrijwilligerswerk op het dierenasiel. Ik vond het ontzettend leuk maar eigenlijk was het te zwaar voor me en dat zorgde steeds vaker voor bijna-ongelukken. Dat risico kun je gewoon niet nemen, vind ik.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik doe maar wat en dat werkt best leuk. Het gaat in elk geval stukken beter dan toen ik veel over gedrag las, erover nadacht en cursussen volgde. Ik durf tegenwoordig op m'n gevoel te vertrouwen en dat werkt toch het best bij een ingewikkelde hond als Lola schijnbaar.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Het heeft allemaal een vrij hoog omdat-ik-het-zeggehalte, hoor.
Haha, is zo.

Maar ik liep me te bedenken dat het ook met verstaan te maken heeft.
Er zijn mensen die een beroerde lichaamstaal hebben naar hun hond en dat niet door hebben.
Ik heb iemand op ringtraining die al 4 maanden met staan geoefend had en dat niet voor mekaar kreeg. Toen ik haar zei dat ze rechtop moest blijven staan en haar hand op een andere plek moest houden en die lange wappersjaal af moest doen, stond die hond.
Zo simpel kan iets zijn en vaak hebben mensen dat niet door.

Ik ben me door jarenlange trainingen in mijn jeugd altijd bewust geweest van mijn fysieke beheersing en lichaamstaal en dat scheelt enorm. Dat is voor een groot deel zoals honden praten.
Ja, ik denk dat dat het belangrijkste is. Andersom trouwens ook. Jij moet de hond kunnen lezen en de hond moet jou kunnen lezen. Dan kun je verder er elke opvoedmethode op na houden die je wilt denk ik, zolang je van elkaar duidelijk ziet wat er wordt bedoeld en je je aanpast aan elkaar komt het denk ik sowieso wel goed.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

voor ik aan honden begon, heb ik me heel goed en uitgebreid ingelezen, ook hier. daardoor kreeg ik in ieder geval een beeld van hoe ik het wilde (en vooral ook hoe niet). gek genoeg toen ik eenmaal een hond had (toch een behoorlijk complex gevalletje), stopte dat en deed ik het op gevoel. nooit een training of cursus gedaan (dit kwam door mijn 'dubbelleven' want ik had het best gewild).
Maar hoewel mijn kwaliteiten als trainer erg beperkt zijn, gaat opvoeden me best goed af. Veel geleerd ook door alle opvangers.
Pas de laatste jaren weer wat gaan lezen en hier mee gaan schrijven; vind het zeker leerzaam al die verschillende opvattingen en je haalt er altijd wel iets uit :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb me nooit echt ingelezen en ga compleet mijn eigen gangetje.
Werkt prima.
Ook qua training overigens, ik pas gewoon niet in een trainingsgroep want ik doe altijd alles anders haha.
Mensen begrijpen ook nooit waarom ik doe wat ik doe en het enige wat ik dan zeg is: "kijk maar naar de hond, die laat het antwoord zien".
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik ben erg goed en consequent met kinderen, dus dacht dat dat met honden dan ook wel zo te zijn. Bleek toch anders ;)

Ik heb heel veel geleerd sinds ik Lou heb, vooral door te kijken hoe hij reageert op mij. Maar ook uit boeken, op cursus en het forum. Bijna een jaar op een hondenopvang gewerkt, ook heel leerzaam. Wat eerst onnatuurlijk voelde, gaat nu vanzelf.
Met Millie merk ik dat opvoeden makkelijk gaat. Alhoewel ik haar laatst een tik op de neus gaf (ze was zo stout!) waarna ik dacht; wacht, dit wil ik helemaal niet doen. Ze blijven je toch verrassen, honden. Of ik bedoel eigenlijk dat zij zorgen dat je jezelf verrast.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn honden mogen heel veel en ik denk dat dat het voor mij persoonlijk net ontzettend gemakkelijk maakt om met ze samen te leven.
Een handjevol strikte regels maar recht op eigenheid en keuze.
Als Nanuq even schijt heeft aan mijn autoriteit en doet wat ik vraag maar dan met zichtbare tegenzin en een grom waarmee hij me vast toewenst door de stront te zakken dan mag dat. Ik zeur effe met hem mee dat het leven zo zwaar is.
Als Aiko geen zin heeft in wat er in zijn voerbak ligt krijgt hij iets anders. Om de volgende dag gewoon weer z'n normale portie op te eten. Frank leeft zowel buiten als binnen en mag zelf kiezen waar hij naartoe wil, zonder daar ooit misbruik van te maken.
Het werkt gewoon, vanzelf. Ik kan niet uitleggen waarom.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:Ik heb me nooit echt ingelezen en ga compleet mijn eigen gangetje.
Werkt prima.
Ook qua training overigens, ik pas gewoon niet in een trainingsgroep want ik doe altijd alles anders haha.
Mensen begrijpen ook nooit waarom ik doe wat ik doe en het enige wat ik dan zeg is: "kijk maar naar de hond, die laat het antwoord zien".
Niks van gemerkt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:Ik heb me nooit echt ingelezen en ga compleet mijn eigen gangetje.
Werkt prima.
Haha nou de trainers waren het op verschillende vlakken niet met me eens :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Ik was in het begin wel veel te voorzichtig door alle verhalen hier :engel:
Nu weet ik gewoon dat er geen greintje kwaad in Meis zit, dat er ook geen knop om zal gaan want het zit er gewoon niet in en daar ben ik heel blij mee.
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Werkt prima.
Pffff, dat kan natuurlijk nooit goed gaan.
Je hebt vast onopgevoede, stuiterende, alles vertrappende, bord-voor-hun-kop-labradors.
Je bent vast te lui om ze op te voeden. Koop een bart smit-hondje!
Ik ben blij dat ik niet in je buurt woon.
Dacht je dat labradors zichzelf opvoeden?
(ben ik er nog 1 vergeten?)

:mrgreen:
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Werkt prima.
Omdat jij met die honden communiceert. En veel mensen vinden dat honden "gewoon moeten luisteren." Alsof ze zelf geen inbreng hebben. :piew:
Ik begrijp dat nooit zo goed. Maar ja, wij hebben wetters en die communiceren ook met je. En als je ze in een vorm probeert te dwingen ben je ze kwijt.
Ik vind het volstrekt logisch. Al die gekken met hun overheersingsdrang :hmmm: Leer gewoon hun taal en heb het erover en ja. soms moet er iets dat minder is. Maar bij een wederzijdse overeenkomst hoor je daar geen hond over.

Woonde jij maar hier in de buurt, dan zouden mijn honden niet de pest hebben aan labradors, omdat ze dan zouden weten dat er ook normále labradors zijn.

Afbeelding

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Marjoleine schreef:Omdat jij met die honden communiceert. En veel mensen vinden dat honden "gewoon moeten luisteren." Alsof ze zelf geen inbreng hebben. :piew:
Ik begrijp dat nooit zo goed. Maar ja, wij hebben wetters en die communiceren ook met je. En als je ze in een vorm probeert te dwingen ben je ze kwijt.
Ik vind het volstrekt logisch. Al die gekken met hun overheersingsdrang :hmmm: Leer gewoon hun taal en heb het erover en ja. soms moet er iets dat minder is. Maar bij een wederzijdse overeenkomst hoor je daar geen hond over.
Helemaal mee eens. Ik merk het ook in de puppygroepen: het hebben van honden is vaak eenrichtingsverkeer.
Het moet met kinderen, katten en soortgenoten om kunnen en zo ergens tegen maand vier moet dat toch wel zindelijk zijn, alleen kunnen blijven en stoppen met happen en slopen want dan is het grappige er af. Alles wat niet binnen het plaatje past wordt bestraft.
De verwachtingen zijn torenhoog en de communicatie mank.

Het jammere is dat zoveel honden zich dus wel in zo'n vormpje laten kneden. Cognitief vermoord.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:
ranetje schreef:
Werkt prima.
Haha nou de trainers waren het op verschillende vlakken niet met me eens :mrgreen:
Oh, maar dat overkomt ze met mij ook hoor :8):
Als ik denk dat het anders moet dan doe ik dat.
En ik leg ook nog uit waaròm ik het anders doe :D

Een trainer die echt alles anders wil dan ik, daar blijf ik niet.
Een trainer waarmee overleg mogelijk is en die ook respect voor mijn manier van trainen op kan brengen, dat is de trainer waar ik graag blijf :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

samantha! schreef:
ranetje schreef:
Werkt prima.
Dat komt omdat jij teveel verschillende dingen/methodes gebruikt en veel trainers die niet verder kijken snappen dat niet. Ik vind het een verademing hoe jij werkt. Rustig, kalm en volledig op de hond gericht maar niet misselijk als je hond je in de zeik neemt. Ik vind jou echt een topgeleider maar dat vind ik al haast 10 jaar
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Bonnie F schreef:
Werkt prima.
Pffff, dat kan natuurlijk nooit goed gaan.
Je hebt vast onopgevoede, stuiterende, alles vertrappende, bord-voor-hun-kop-labradors.
Je bent vast te lui om ze op te voeden. Koop een bart smit-hondje!
Ik ben blij dat ik niet in je buurt woon.
Dacht je dat labradors zichzelf opvoeden?
(ben ik er nog 1 vergeten?)
Haha helemaal goed :E: :E:

:mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Werkt prima.
Omdat jij met die honden communiceert. En veel mensen vinden dat honden "gewoon moeten luisteren." Alsof ze zelf geen inbreng hebben. :piew:

Woonde jij maar hier in de buurt, dan zouden mijn honden niet de pest hebben aan labradors, omdat ze dan zouden weten dat er ook normále labradors zijn.
Ja, dat communiceren is zo belangrijk.
Honden doen het constant, je hoeft er alleen maar in mee te gaan en er op de juiste manier op te reageren :D

We moeten maar eens wandelen!
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

M@scha schreef:
samantha! schreef:
ranetje schreef:
Werkt prima.
Dat komt omdat jij teveel verschillende dingen/methodes gebruikt en veel trainers die niet verder kijken snappen dat niet. Ik vind het een verademing hoe jij werkt. Rustig, kalm en volledig op de hond gericht maar niet misselijk als je hond je in de zeik neemt. Ik vind jou echt een topgeleider maar dat vind ik al haast 10 jaar
:oops: ik doe wat in me opkomt en ik doe vooral mn best :D
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik ben rustig en heb ze lief en ben verder vooral net als Cleva. Ze merken het heus als iets niet de bedoeling is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”