Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

straffen of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

straffen of niet?

Ongelezen bericht door Moos »

Moos begint de laatste tijd af en toe nogal praatjes te krijgen ten opzichte van andere honden. Dit is eigelijk onstaan nadat hij een aantal keer behoorlijk pijn is gedaan door een iets te speelse en lompe Dober pup van 8 maanden. Moos bleef piepen, maar daar reageerde de Dober niet op, met als gevolg dat Moos nu (vooral bij grote zwarte honden) van te voren al grommend de verdediging in gaat.

Nu loopt hier in het bos ook een vreselijk lieve zwarte lab reu, daarmee gaat het lang goed totdat Moos het nodig vindt om blaffend achter hem aan te rennen. Verder doet hij niks, hij hapt niet, blaft en gromt alleen.
De lab is zo'n goede sul dat hij daar absoluut niet op reageert, en naar mijn idee denkt Moos juist daardoor dat hij het wel kan maken om zo te doen.

Op zich is er nu nog niks aan de hand. Hij speelt leuk met alle honden die we tot nog toe tegenkomen, en houdt bij die lab na een tijdje ook wel op met zijn bazige gedrag (meestal zijn er ook andere honden en dan gaat Moos daar wel vrolijk mee spelen).
Vandaag echter hadden we net een uur door het bos gebanjerd met nog 5 andere honden, dat ging hardstikke leuk, alleen was Moos op een gegeven moment wel nogal door het dolle heen.
Ik lijnde Moos na een tijdje aan om naar huis te gaan en op dat moment komt er een reu op hem af die nog wel even wil spelen. Moos had daar schijnbaar geen zin meer in en begon als een gek naar die reu te grommen. Ik trek hem mee, maar aangezien het baasje van de reu nergens te bekennen was kwam hij ook achter ons aan.
Moos blijft dus grommen terwijl die reu hem blijft lastigvallen. Ik had deze keer echt het idee dat als ik hem had losgelaten het niet zo'n leuk spelletje geworden was :?

Moet ik Moos in zo'n situatie op zijn kop geven om te laten merken dat ik er niet van gediend ben als hij loopt te grommen naar een andere hond (wat wellicht op een gevecht zou kunnen uitlopen), of stond Moos gewoon in zijn recht dat die reu op moet houden als hij laat weten dat hij daar niet van gediend is, en is straffen dan juist niet goed?
Laatst gewijzigd door Moos op 11 dec 2005 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
pien
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door pien »

Ik vind dat honden ook moeten aan kunnen geven waneer het genoeg is,ikzelf zou het ook vervelend vinden als iemand de hele tijd achter me aan liep terwijl ik al gezegd had dat ik dat niet wilde!
Ik vind het ook vaak vervelend als sommige honden zo vasthoudend kunnen zijn en ik merk bij mijn honden ook altijd een spanning,
hij hoort niet bij de roedel en ze hebben al laten weten dat ze niet lastig gevallen wilde worden.
Meestal laat ik mijn honden dan even zitten of down gaan,dan is de lol er vaak snel van af,al heb ik wel een paar keer gehad dat de andere hond op mijn gecastreerde reu (die down lag) ging rijen en dat liep dan wel met een ruzietje af.
Je hoeft niet alles te pikken.
Overigens valt er bij dat soort ruzietjes geen druppeltje bloed,nooit, alleen wordt diegene op z'n plaats gezet
het klinkt alleen veel erger dan het is. ;)
groetjes van Pien en de beestenboel!
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

veel honden grommen, blaffen en vallen uit naar andere honden als ze aan de riem zitten.

grote kans dat als jouw hondje de schnautzer tegen was gekomen, terwijl hij niet aan de riem zat, er niks aan de hand was.

je kan je hond misschien de volgende keer later aan de riem doen, eerst meelokken en pas als alle speelkameraadjes ver weg zijn, aanlijnen.

kakaboeboe doet ook naar aan de riem. zo doe ik het dus. en gewoon uitvallen aan de riem mag niet van mij. maar dat komt omdat het een vechtersbaasje is, en ik dat niet meer tolereer dus elk klein vergrijpje bestraf. da's misschien een heel ander verhaal dan bij jouw hond.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nou vandaag dus precies hetzelfde soort wandeling, eerst spelen met zijn vriendjes en toen kwam die reu. Moos deed helemaal niks, snuffelde, en liet zelfs op zich rijden :?

Moet trouwens wel zeggen dat ik in een impuls hem gisteren wel even flink toegesnauwd heb dat hij potverdorie op moest houden en mee moest komen i.p.v in de riem te gaan hangen.
Misschien dat dat toch ook wel invloed gehad heeft. Ik heb hem vandaag de hemel in geprezen dat hij zo lief snuffelde, en hem flink wat brokjes toegestopt. Hij keek me bijna aan met zo'n blik van "Goed ben ik he baas?"

Nu ik erbij nadenk was hij vandaag zowiezo veel minder bazig. Op een gegeven moment lag hij op de grond met een whippet op zijn kont en een westie die aan zijn oor zat te trekken.

Misschien was het gisteren ook de opwinding dat hij na maanden al zijn vriendjes weer zag (de duinen zijn nu bijna verboden voor loslopende honden, dus we komen elkaar nu weer massaal tegen in het hondenbos, net als vorig jaar), of had hij gewoon zijn dag niet......
Laatst gewijzigd door Moos op 11 dec 2005 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ben van mening dat je je hond niet zelf dingen moet laten oplossen, ook al heeft hij gelijk. Het oplossen van dingen daar ben jij in mijn ogen voor. Als jij ziet dat je hond zich onprettig voelt en zich irriteert kan ij als baas dus zorgen dat de andere hond weggaat of wordt opgehaald door de baas. Als je een hond zelf dingen laat oplossen leert hij dus dat zijn gegrom en gegrauw hem wat oplevert en je weet nooit van te voren welke kant dat gedrag opgaat.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ruth
Actief

Ongelezen bericht door Ruth »

is gewoon hoor aan de riem geen loslopende vreemde honden in de buurt.
Mijn honden zetten zo'n hond meteen op de plaats.Eigennaar van die andere hoort zijn hond bijzich te houden.
Afbeelding
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Eline* schreef:Ik ben van mening dat je je hond niet zelf dingen moet laten oplossen, ook al heeft hij gelijk. Het oplossen van dingen daar ben jij in mijn ogen voor. Als jij ziet dat je hond zich onprettig voelt en zich irriteert kan ij als baas dus zorgen dat de andere hond weggaat of wordt opgehaald door de baas. Als je een hond zelf dingen laat oplossen leert hij dus dat zijn gegrom en gegrauw hem wat oplevert en je weet nooit van te voren welke kant dat gedrag opgaat.
Ik laat mijn hond tot op bepaalde hoogt dingen oplossen. Maar als ze lastiggevallen wordt door andere honden grijp ik ook in. Ik ga er tussenin staan bijvoorbeeld. Ik wil niet dat mijn hond leert uitvallen of grommen om honden weg te jagen. Daar zorgt de baas voor dat vervelende honden weggejaagd worden. Bij Balou werkt het uitstekend.

groetjes Helen
pien
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door pien »

Tja maar dan de echte volhouders die de hele tijd achter je aan blijven lopen dan?
dus degene die blijven snuffelen en echt blijven plakken?
ook als mijn honden los lopen heb je deze ertussen,alles is leuker dan de eigen baas.
(die vaak al in geen velden of wegen te bekennen is,of al kilometers verderop loopt)
Ze kunnen behoorlijk lopen klieren en uitdagen(vaak ook uit kwajongense speelerigheid want ze staan altijd op scherp klaar om weg te springen) :p:
wat doen julie dan?
(vroeg het me serieus af)
groetjes van Pien en de beestenboel!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”