Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Counter conditioning
Moderator: moderatorteam
-
Tamaartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
Counter conditioning
Ik heb me suf gelezen, want het lijkt me wel iets voor mijn hondje. Ik twijfel alleen of ik het snap.
In mijn geval is de aanleiding vuurwerk angst. Maar ik zou het ook willen gebruiken tegen het blaffen van mijn hond als ik de deur uit ga.
Als ik het goed begrijp moet hij mijn weggaan anders gaan ervaren/bekijken door het krijgen van iets lekkers. Als soort van afleiding.
Ben ik dan op de goede weg dat ik mijn hond steeds een snoepjes regen geef wanneer ik de deur uit ga?
In mijn geval is de aanleiding vuurwerk angst. Maar ik zou het ook willen gebruiken tegen het blaffen van mijn hond als ik de deur uit ga.
Als ik het goed begrijp moet hij mijn weggaan anders gaan ervaren/bekijken door het krijgen van iets lekkers. Als soort van afleiding.
Ben ik dan op de goede weg dat ik mijn hond steeds een snoepjes regen geef wanneer ik de deur uit ga?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Counter conditioning
Het gaat bij counter conditioning niet om afleiden, maar om het veranderen van de emotie. Dus als een hond bang is voor knallen, kun je dat ombuigen naar een positieve associatie met knallen door de knal de voorspeller te maken van iets lekkers of leuks (voer of spelen). Met als uiteindelijke doel dat de hond gaat denken: jippie, een knal, nu krijg ik wat lekkers! - waardoor de negatieve emotie dus is vervangen door een positieve emotie.
Bij het blaffen als je vertrekt lijkt het me wat lastiger in te zetten, ook afhankelijk van de reden waarom jouw hond dan blaft. Als jouw hond uit protest blaft als jij weggaat (omdat hij bijvoorbeeld graag mee wil), uit opwinding of vanwege verlatingsangst, kun je voer misschien wel gebruiken als afleiding, maar dan is het niet echt counter conditioneren. Daarvoor moet het om een situatie of gebeurtenis gaan die heel afgebakend is, en dat is het alleen thuis blijven niet want dat bestaat uit verschillende gebeurtenissen, namelijk de voorbereidingen van het vertrek, het daadwerkelijke vertrek, het alleen thuis zijn. Als hij verlatingsangst heeft, kun je het moment van vertrekken met counter conditioning misschien wel makkelijker maken, maar dan volgt daarna evengoed het alleen zijn. Jouw vertrek blijft dan dus een voorspeller van alleen moeten zijn. Als dat hetgeen is waar hij moeite mee heeft en de reden waarom hij blaft, denk ik niet dat je dat met counter conditioning echt kunt aanpakken.
Bij het blaffen als je vertrekt lijkt het me wat lastiger in te zetten, ook afhankelijk van de reden waarom jouw hond dan blaft. Als jouw hond uit protest blaft als jij weggaat (omdat hij bijvoorbeeld graag mee wil), uit opwinding of vanwege verlatingsangst, kun je voer misschien wel gebruiken als afleiding, maar dan is het niet echt counter conditioneren. Daarvoor moet het om een situatie of gebeurtenis gaan die heel afgebakend is, en dat is het alleen thuis blijven niet want dat bestaat uit verschillende gebeurtenissen, namelijk de voorbereidingen van het vertrek, het daadwerkelijke vertrek, het alleen thuis zijn. Als hij verlatingsangst heeft, kun je het moment van vertrekken met counter conditioning misschien wel makkelijker maken, maar dan volgt daarna evengoed het alleen zijn. Jouw vertrek blijft dan dus een voorspeller van alleen moeten zijn. Als dat hetgeen is waar hij moeite mee heeft en de reden waarom hij blaft, denk ik niet dat je dat met counter conditioning echt kunt aanpakken.
-
Tamaartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
Kijk hier kan ik mee vooruit. Helder. Thanks!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik moet zeggen dat het hier echt begint te werken.
De angst is niet heel hevig, maar Mayke slaat aan bij knallen (in onze situatie gaat t om jacht schoten) wat niet persé voorkomt uit echt angst maar op zn minst ongerustheid.
De knal is nu een startschot voor mij om iets eetbaars zo snel mogelijk in dr bek te bezorgen. Ze begint t leuk te vinden nu, al ontsnapt er nog wel hier en daar een gedempte "woef" uit dr kauwende bek

De angst is niet heel hevig, maar Mayke slaat aan bij knallen (in onze situatie gaat t om jacht schoten) wat niet persé voorkomt uit echt angst maar op zn minst ongerustheid.
De knal is nu een startschot voor mij om iets eetbaars zo snel mogelijk in dr bek te bezorgen. Ze begint t leuk te vinden nu, al ontsnapt er nog wel hier en daar een gedempte "woef" uit dr kauwende bek
Niet? Want volgens mij is de verandering van de emotie in gang gezet omdat je een positieve associatie eraan geeft. En dat is door dr aandacht te laten focussen op eten, dus afleiding. Ik zie gedurende het proces dat ze wel echt bezig is met 'schakelen' tussen blaffen om de knal, en dr voertje bemachtigen. En t helpt dat Kiwi meedeelt in de feestvreugde, want dat zorgt ervoor dat ze niet de tijd neemt om eerst om de knal te blaffen en t voertje voor later te bewaren. Want dan is het voor Kiwi dubbel feest, en dat vind Mayke echt een slecht ideeHet gaat bij counter conditioning niet om afleiden, maar om het veranderen van de emotie.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Inderdaad. Natuurlijk zal het voeren ook wel voor een zekere mate van afleiding zorgen, maar het gaat er niet om dat ze de prikkel gaan negeren. In het begin zie je vaak bij angstige honden dat ze het voertje wel aannemen, maar zó gefocust zijn op de prikkel dat dat voertje ze echt nog niet afleidt van de prikkel, het gaat hap-slik-weg met dat voertje en ze registreren het nauwelijks. Dat komt pas als ze iets bereikbaarder worden en je dus eigenlijk het scherpste randje van die angst al weg geconditioneerd hebt.Kruimel53 schreef:Nee, niet door de aandacht te focussen op eten maar door een positieve associatie (lekkers!) te leggen met de knal, ipv een negatieve (eng). Je verandert dus de emotie die hoort bij de gebeurtenis.Paisley schreef:Ik moet zeggen dat het hier echt begint te werken.
De knal is nu een startschot voor mij om iets eetbaars zo snel mogelijk in dr bek te bezorgen. Ze begint t leuk te vinden nu, al ontsnapt er nog wel hier en daar een gedempte "woef" uit dr kauwende bek![]()
Niet? Want volgens mij is de verandering van de emotie in gang gezet omdat je een positieve associatie eraan geeft. En dat is door dr aandacht te laten focussen op eten, dus afleiding. Ik zie gedurende het proces dat ze wel echt bezig is met 'schakelen' tussen blaffen om de knal, en dr voertje bemachtigen. En t helpt dat Kiwi meedeelt in de feestvreugde, want dat zorgt ervoor dat ze niet de tijd neemt om eerst om de knal te blaffen en t voertje voor later te bewaren. Want dan is het voor Kiwi dubbel feest, en dat vind Mayke echt een slecht ideeHet gaat bij counter conditioning niet om afleiden, maar om het veranderen van de emotie.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ah nu snap ik wat je bedoeltDeDiana schreef: Inderdaad. Natuurlijk zal het voeren ook wel voor een zekere mate van afleiding zorgen, maar het gaat er niet om dat ze de prikkel gaan negeren.

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Bij het vuurwerk denk ik dat het goed kan werken. Bij verlatingsangst, lastiger.