Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Anderen die jouw hond corrigeren
Moderator: moderatorteam
Anderen die jouw hond corrigeren

Laatst gewijzigd door Mockingjay op 22 nov 2016 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Anderen die jouw hond corrigeren
Ik herken het wel. Vooral dat "zit" geroep, van mensen die ik totaal niet ken.
Nouja, zal wel. Ik doe er niets mee. Mijn honden ook niet
Nouja, zal wel. Ik doe er niets mee. Mijn honden ook niet

- Paisley
- Zeer actief
Deze snap ik wel hoor. Dat is gewoon het beschermen van iemands persoonlijke ruimte. Dat snappen honden best.Mockingjay schreef: -je bent op een hondenweide en de hond speelt met een andere hond, het baasje staat er met een een kinderwagen en de baby slaapt, jouw hond komt even voorzichtig nieuwsgierig snuffelen, zij corrigeert je hond verbaal uit de buurt van de kinderwagen te blijven..
-bezoek zet hun handtas naast de stoel, het gaat om een dure handtas, ze staat ook een beetje open, heel uitnodigend... Je hond is nieuwsgierig en neemt een kijkje, zij corrigeert je hond meteen verbaal terwijl die eigenlijk gewoon even snuffelt..
Daarnaast als ik met een kinderwagen zou lopen, zou ik ook geen honden laten snuffelen. Je weet nooit wat er gebeurt, beter houd je ze op 1 m afstand. En een hond die in mn tas duikt mag ook een stapje achteruit doen.

- Borisje
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco kruising
- Aantal honden: 1
Mijn hond mag sowieso geen bezoek direct besnuffelen of opspringen (tenzij het een gezinslid is), niet in kinderwagens of uberhaubt bij vreemde mensen snuffelen en haar neus niet in andermans zaken en tassen steken.
Niet alleen omdat ze angstagressief kan zijn en ik bezoek en kinderen een te groot risico vind, maar ook omdat lang niet alle mensen een vreemde hond leuk vinden. Ik kan me voorstellen dat een moeder met kinderwagen een hond wegjaagt en dat bezoek niet wil dat de hond opspringt.
Mocht iemand het toch in zijn hoofd halen om mijn hond te corrigeren als het niet nodig is (wat nooit gebeurd is gezien ik mensen altijd sommeer van haar af te blijven en haar te negeren) dan wordt ik wel flink pissig. Ik bepaal de regels wat betreft de hond wel.
Niet alleen omdat ze angstagressief kan zijn en ik bezoek en kinderen een te groot risico vind, maar ook omdat lang niet alle mensen een vreemde hond leuk vinden. Ik kan me voorstellen dat een moeder met kinderwagen een hond wegjaagt en dat bezoek niet wil dat de hond opspringt.
Mocht iemand het toch in zijn hoofd halen om mijn hond te corrigeren als het niet nodig is (wat nooit gebeurd is gezien ik mensen altijd sommeer van haar af te blijven en haar te negeren) dan wordt ik wel flink pissig. Ik bepaal de regels wat betreft de hond wel.
T gaat niet om n vreemde hond die snuffelt..Paisley schreef:Deze snap ik wel hoor. Dat is gewoon het beschermen van iemands persoonlijke ruimte. Dat snappen honden best.Mockingjay schreef: -je bent op een hondenweide en de hond speelt met een andere hond, het baasje staat er met een een kinderwagen en de baby slaapt, jouw hond komt even voorzichtig nieuwsgierig snuffelen, zij corrigeert je hond verbaal uit de buurt van de kinderwagen te blijven..
-bezoek zet hun handtas naast de stoel, het gaat om een dure handtas, ze staat ook een beetje open, heel uitnodigend... Je hond is nieuwsgierig en neemt een kijkje, zij corrigeert je hond meteen verbaal terwijl die eigenlijk gewoon even snuffelt..
Daarnaast als ik met een kinderwagen zou lopen, zou ik ook geen honden laten snuffelen. Je weet nooit wat er gebeurt, beter houd je ze op 1 m afstand. En een hond die in mn tas duikt mag ook een stapje achteruit doen.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
In je voorbeelden denk ik dat je het voor had kunnen zijn. Bijvoorbeeld: grote kans dat iemand het niet leuk vindt dat de hond in de tas snuffelt. Als de hond die richting in gaat kun je al nee zeggen, of de hond bij je roepen.
Ik vind het overigens wel heel vervelend als mensen in het park bij voorbaat 'laaag!' gaan roepen (ik heb geen springers) en van die dingen.
Ik vind het overigens wel heel vervelend als mensen in het park bij voorbaat 'laaag!' gaan roepen (ik heb geen springers) en van die dingen.
Op een hondenweide is wel anders dan gewoon op straat een kind besnuffelen..Borisje schreef:Mijn hond mag sowieso geen bezoek direct besnuffelen of opspringen (tenzij het een gezinslid is), niet in kinderwagens of uberhaubt bij vreemde mensen snuffelen en haar neus niet in andermans zaken en tassen steken.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ligt een beetje aan de situatie en wie corrigeert. Hier heb ik er niet zo veel last van.
Bezoek die bij ons thuis komen krijgen een korte instructie wat ze wel en niet moeten doen met de honden (vooral Vusi) om misverstanden met de honden en mij te voorkomen.
Bezoek die bij ons thuis komen krijgen een korte instructie wat ze wel en niet moeten doen met de honden (vooral Vusi) om misverstanden met de honden en mij te voorkomen.

- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
ach, dat hou je toch altijd. dingen die wij als baas normaal vinden en niet bij nadenken (snuffelen aan een tas bijv) daar ben je dan gewoon niet zo alert op, maar met de meeste dingen probeer ik het voor te zijn.
Als ik het niet voor kan zijn ben ik hooguit wat geirriteerd maar 1x wel flink boos geworden toen iemand op visite kwam op puppy sara te zien en haar een tik tegen haar hoofd gaf toen ze in zijn handen beet.
Ja want zo leren ze dat af.
Dat werd een flinke ruzie. Blijf met je poten van mijn hond af. Dat ze niet mag bijten kan je ook op een andere manier duidelijk maken, door haar bijv op de grond te zetten
Als ik het niet voor kan zijn ben ik hooguit wat geirriteerd maar 1x wel flink boos geworden toen iemand op visite kwam op puppy sara te zien en haar een tik tegen haar hoofd gaf toen ze in zijn handen beet.
Ja want zo leren ze dat af.
Dat werd een flinke ruzie. Blijf met je poten van mijn hond af. Dat ze niet mag bijten kan je ook op een andere manier duidelijk maken, door haar bijv op de grond te zetten
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Tja, van mij mogen mijn honden niet naar andere mensen happen, dat zou ik dus al zelf meteen gecorrigeerd hebben. Ongeacht of mensen een hand naar je hond uitsteken.
Het zal maar een kindje zijn die je hond dan ook nog wat ongelukkig vastpakt.
Absolute nogo voor een hond hier.
Hetzelfde met naar een kinderwagen lopen...je weet niet of mensen daarvan gediend zijn.
Dus om je hond te beschermen zelf eerder reageren.
In het geval van bezoek wat de hond niet met rust laat, en dat zou voor irritaties zou zorgen, dan zou ik de hond op een rustige plek wegzetten, desnoods een uurtje in een ren.
Het zal maar een kindje zijn die je hond dan ook nog wat ongelukkig vastpakt.
Absolute nogo voor een hond hier.
Hetzelfde met naar een kinderwagen lopen...je weet niet of mensen daarvan gediend zijn.
Dus om je hond te beschermen zelf eerder reageren.
In het geval van bezoek wat de hond niet met rust laat, en dat zou voor irritaties zou zorgen, dan zou ik de hond op een rustige plek wegzetten, desnoods een uurtje in een ren.
- Paisley
- Zeer actief
Met 'vreemde' bedoel ik 'niet eigen'.Mockingjay schreef:
T gaat niet om n vreemde hond die snuffelt..
Een moeder hoort dr kind te beschermen, en als ze niet wil dat een hond in de buurt van haar kinderwagen komt, heeft ze alle recht om er wat van te zeggen tegen de hond.

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
Dat denk ik dus ook.Nanna schreef:Ze commanderen maar een end weg.![]()
Zolang ze maar niet slaan.
En eigenlijk zorg ik zelf altijd wel dat mijn honden niet in een situatie komen waarin ze door een ander terechtgewezen zouden moeten worden.
Tijdens ons werk komen we nogal wat mensen tegen die denken dat mijn honden naar hun commando's luisteren, heel erg leuk als ze telkenmale helemaal niet reageren op roepen of fluiten van vreemde mensen

Naar onze vaste oppas luisteren ze uiteraard wel, en dat vind ik ook niet meer dan normaal, die zal een bepaald overwicht moeten hebben op ons roedel hier.
Ik zorg normaliter ook dat mijn honden niet in een situatie komen waarin een ander denkt ze te moeten terechtwijzen.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik doe daar zelf niet zo heel moeilijk over eigenlijk. Maar, Oll komt eigenlijk alleen maar in contact met mensen waarvan ik dat ook kan hebben
Ik kan het me overigens levendig voorstellen dat anderen niet gediend zijn van mijn hond die even komt buurten in de kinderwagen, hondenweide of niet, of die in hun tas komt snuffelen. Da's een beetje persoonlijke ruimte beschermen, en als de eigenaar het niet doet zou ik ook een hond wegsturen. Als je niet wilt dat andere mensen jouw hond corrigeren dan is het jouw taak om er voor te zorgen dat ie geen dingen doet die anderen als storend kunnen ervaren, dan moet je ze zelf voor zijn
En wbt losse commando's luistert Oll sowieso maar naar een beperkt aantal mensen en dan vaak pas nadat ie eerst met een half oog naar mij gekeken heeft

En wbt losse commando's luistert Oll sowieso maar naar een beperkt aantal mensen en dan vaak pas nadat ie eerst met een half oog naar mij gekeken heeft

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Zou ik niet van wakker liggen, zolang ze mijn hond geen schop verkoper of zo.
Voorbeeld 1: ik zou zelf de hond corrigeren en vragen of bezoek Even helemaal geen aandacht aan de hond wil geven.
Voorbeeld 2: als ik zie dat iemand het vervelend vindt dat mijn hond in de buurt komt, zou ik hem zelf terug roepen. Dat die persoon hem ook weg stuurt vind ik geen probleem.
Voorbeeld 3: ik zou de hond bij de tas weg Halen, maar sowieso de persoon adviseren de tas ergens hoog weg te zetten wil deze niet dat Lily binnen de kortste keren de inhoud geroofd heeft. Best als die persoon haar ook nog en keer weg stuurt.
Voorbeeld 4: uitleggen dat het spelen is. Als die persoon het bijten vervelend vindt, moet hij er maar mee stoppen.
Voorbeeld 1: ik zou zelf de hond corrigeren en vragen of bezoek Even helemaal geen aandacht aan de hond wil geven.
Voorbeeld 2: als ik zie dat iemand het vervelend vindt dat mijn hond in de buurt komt, zou ik hem zelf terug roepen. Dat die persoon hem ook weg stuurt vind ik geen probleem.
Voorbeeld 3: ik zou de hond bij de tas weg Halen, maar sowieso de persoon adviseren de tas ergens hoog weg te zetten wil deze niet dat Lily binnen de kortste keren de inhoud geroofd heeft. Best als die persoon haar ook nog en keer weg stuurt.
Voorbeeld 4: uitleggen dat het spelen is. Als die persoon het bijten vervelend vindt, moet hij er maar mee stoppen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Zolang mensen gewoon hun eigen ruimte en eigendommen beschermen en dat op een gepaste manier doen, heb ik er geen probleem mee. Ik vind het vervelender als mensen gaan toestaan van mijn hond wat hij van mij niet mag of doorgaan met aanhalen terwijl ik zeg dat ze daar mee moeten stoppen. En gepast is inderdaad verbaal en eventueel door een niet-pijnlijke aanraking als de hond het verbale genegeerd heeft. Overigens kan die hond van mij dan ook nog eens een correctie krijgen: je hebt de grenzen van anderen maar te respecteren. Uiteraard probeer ik te voorkomen dat het nodig is dat anderen hun grenzen moeten aangeven richting mijn hond
- Hakkene
- Zeer actief
Ik zou m'n hond wat korter houden. Die heeft niets te zoeken in andermans tas, kinderwagen of mouw
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kbegrijp dat mensen persoonlijke ruimte en bezittingen beschermt, maar in men vb misdraagt hij zich niet. Vanmiddag was hij aan het bezoek haar handtas aan t snuffelen, hij pikte er niets uit ofzo, ja ze stond open wat hem uitnodigde te komen snuffelen, maar ie weet dat zen neus er niet in mag... Deed ie ook niet, enkel snuffelen, vind k dan ni nodig te corrigeren eig
Laatst gewijzigd door Mockingjay op 20 nov 2016 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik heb er weinig moeite mee, maar vaak gaat dat dan om familie/vrienden of bijv mensen van het forum.
Ik corrigeer andermans honden ook wel eens als ze opspringen of in mijn tas zitten. Geef ze heus niet een klap, maar met een duidelijke 'nee' of wegduwen zie ik niks verkeerds in.
Ik corrigeer andermans honden ook wel eens als ze opspringen of in mijn tas zitten. Geef ze heus niet een klap, maar met een duidelijke 'nee' of wegduwen zie ik niks verkeerds in.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Haha, hier sommeer ik het bezoek zelfs om tassen niet op de grond te zetten. En zo zijn er voor alle voorbeelden manieren waarop je het zelf voor kunt zijn dat iemand anders (ook al is het in jouw ogen niet terecht) last heeft van je hond.
Ik heb het volgens mij nog nooit meegemaakt trouwens dat iemand anders mijn hond corrigeerde, dat zou ik in veel gevallen ook niet prettig vinden. Maar als ik gedrag aan zie komen waarvan ik zo kan inschatten dat mensen het misschien niet leuk vinden, grijp ik dus zelf al in (door de hond even bij me te roepen, even weg te sturen, etc.).
Ik heb het volgens mij nog nooit meegemaakt trouwens dat iemand anders mijn hond corrigeerde, dat zou ik in veel gevallen ook niet prettig vinden. Maar als ik gedrag aan zie komen waarvan ik zo kan inschatten dat mensen het misschien niet leuk vinden, grijp ik dus zelf al in (door de hond even bij me te roepen, even weg te sturen, etc.).
Tuurlijk k bedoel ook gewoon dat als een hond zich netjes gedraagt en gewoon heel even komt snuffelen hij gewoon informatie komt halen.. Is niks aan, als je dat niet wiilt zou k niet met een kind daarheen komen, het is heel beleefd als een hond rustig komt snuffelen .. K snap daar gewoon het probleem niet aan.. K wil maar zeggen dat dat heel normaal gedrag isHeavy schreef:Nou nee hoor . Een kind is een kind ook op een hondenweide mogen kinderen lopen zonder dat ze worden aangeraakt of besnuffeld . Het is aan jou om je hond te leren dat hij niet overal zijn neus en tanden in mag zettenMockingjay schreef:Op een hondenweide is wel anders dan gewoon op straat een kind besnuffelen..Borisje schreef:Mijn hond mag sowieso geen bezoek direct besnuffelen of opspringen (tenzij het een gezinslid is), niet in kinderwagens of uberhaubt bij vreemde mensen snuffelen en haar neus niet in andermans zaken en tassen steken.
Een babytje dat in een bugy slaapt zo hoog dat men hond ze niet eens kan zien gaat niet gillen of lopen, en men hond is sociaal, als ie bang was van huilende baby's lijn k hem wel aan en zou weggaanHeavy schreef:Ik geloof best dat je hond voorzichtig snuffelt maar jij weet toch niet wat er gebeurd? Een kind kan schrikken ( een hond is heel groot voor kinderen) en gaan rennen en gillen en dan kan jouw lieve beleefde rustige hond er zomaar achteraan gaan rennen als ik lees dat hij nu al druk wordt van stoeien en handen die bewegen![]()
Om ongelukken te voorkomen moet je dat gewoon helemaal niet willen dat je hond op kinderen af gaat. Een kind kan een koekje in zijn hand hebben of misschien uit angst zelfs wel slaan naar de hond enz enz
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Is ook normaal hondengedrag, alleen zijn sommige mensen er niet van gediend en daar zul je rekening mee moeten houden.Mockingjay schreef:Tuurlijk k bedoel ook gewoon dat als een hond zich netjes gedraagt en gewoon heel even komt snuffelen hij gewoon informatie komt halen.. Is niks aan, als je dat niet wiilt zou k niet met een kind daarheen komen, het is heel beleefd als een hond rustig komt snuffelen .. K snap daar gewoon het probleem niet aan.. K wil maar zeggen dat dat heel normaal gedrag is
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
In jouw ogen is het heel normaal gedrag, in die van een ander is het zeer ongewenst. En nou heb ik geen kinderen maar al had ik ze, nam ik ze ook gezellig mee uit wandelen met Oll maar zat ik er ook niet zo op te wachten dat een wildvreemde hond met z'n bakkes in de kinderwagen komt kijken. En als de eigenaar van die hond hem niet op tijd terugroept, stuur ik 'm zelf wel weg. En JIJ weet misschien dat jouw hond rustig is en geen kwaad in de zin heeft, IK weet dat niet. En misschien heb ik al een paar vervelende ervaringen gehad met van die etters die ongeveer IN de kinderwagen doken, en ben ik er een beetje voorzichtig mee geworden. Je hebt er gewoon rekening mee te houden dat niet iedereen van dat gedrag gediend is en als jij niet wilt dat andere mensen jouw hond daarvoor corrigeren, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je hond niet in de situatie komt.Mockingjay schreef:Tuurlijk k bedoel ook gewoon dat als een hond zich netjes gedraagt en gewoon heel even komt snuffelen hij gewoon informatie komt halen.. Is niks aan, als je dat niet wiilt zou k niet met een kind daarheen komen, het is heel beleefd als een hond rustig komt snuffelen .. K snap daar gewoon het probleem niet aan.. K wil maar zeggen dat dat heel normaal gedrag is
Dat zelfde geldt voor snuffelen in tassen. IK heb er ook geen moeite mee als Ollie in mijn tas duikt, mijn zusje heeft dat niet, de helft van mijn vriendinnen vinden het zelfs bijzonder grappig. Mijn moeder vindt het vreselijk. Ondanks dat ie lief is en zacht en niets er uit pakt of sloopt, zij wil het niet, dus hij mág het niet. En als ik er niet voor zorg dat hij er niet in duikt, moet ik er maar mee leven dat zij hem wegstuurt. Simpel.
- meriam
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee zolang het normaal gebeurd geen problemen mee. Ik heb hier bijvoorbeeld een hond die snel opspringt. Bij mij doet ie het alleen nog op commando bij andere kan hij het echter soms niet weerstaan. Ik heb er een zware hekel aan en snap dat andere dit ook niet leuk vinden. Ik gebruik mijn bezoek zojuist om hem te laten corrigeren, ze weten dat dit mag als ik niet snel genoeg ben.
Ik heb wel is gehad dat een jogger mijn hond wegtrapte en ook nog is bij zijn kop terwijl die niks deed. Hij stond op 2m afstand naar hem te kwispelen. Ja toen had die jogger een hele boze baas en is die heel snel doorgerend wat ook verstandig was.
Ik heb wel is gehad dat een jogger mijn hond wegtrapte en ook nog is bij zijn kop terwijl die niks deed. Hij stond op 2m afstand naar hem te kwispelen. Ja toen had die jogger een hele boze baas en is die heel snel doorgerend wat ook verstandig was.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik wil niet ongevraagd snuffelende honden bij mijzelf of bij mijn hond.
Of spullen wat dat aangaat.
Ik zal dus op zo'n monent tegen de hond roepen "niet doen" "wegwezen" of "tssk, vort" in de hoop dat de eigenaar mijn signaal SNAPT en zijn hond verder bij zich houdt.
Dat JIJ het normaal hondengedrag vind om overal te snuffelen is prima, maar een ander kan dat, om wat voir reden dan ook, als ongewenst of overlast ervaren.
En dat is voor mij hondenetiquette regel nummer 1, ik doe mijn best om overlast/ongewenst gedrag te voorkomen voor een ander.
Als dat betekent dat mijn hond even afstand moet houden, so be it.
Wat betreft spullen:
Voor mijn vorige, en ook wel voor mijn huidige baan, sta ik regelmatig buiten met spullen.
Kisten met veldwerkmateriaal voor leerlingen bijvoorbeeld.
Ik sta daar natuurlijk meestal vóórdat de leerlingen er zijn, en zie veel hondenuitlatende mensen.
Geloof maar dat ik mijn lesje geleerd heb.
Er zijn zo idioot veel reuen die het nodig vinden im hun poot op te tillen tegen mijn spullen, dat ik al bij voorbaat de betreffende hond wegbonjour.
Tis lekker, zeker 70 procent doet anders echt een poging im tegen mijn kisten/kratten/emmers te pissen.
En ik iedere keer die zooi schoonmaken voor de leerlingen er zijn.
Nee dank u, dat heb ik ècht afgeleerd.
Hoe gek ik op zich ook op honden ben.
Teveel baasjes die het gewoon niet zien, of doen of ze het niet zien, of die het niet kan schelen.
In jouw openingspost lijkt het er een beetje op dat je het "recht op snuffelen" voor jouw hond hoger hebt staan, dan zorgen dat je hond geen overlast / ongewenst gedrag vertoont. (voor een ànder ongewenst bedoel ik)
Ik vind dat erg onprettig.
Of spullen wat dat aangaat.
Ik zal dus op zo'n monent tegen de hond roepen "niet doen" "wegwezen" of "tssk, vort" in de hoop dat de eigenaar mijn signaal SNAPT en zijn hond verder bij zich houdt.
Dat JIJ het normaal hondengedrag vind om overal te snuffelen is prima, maar een ander kan dat, om wat voir reden dan ook, als ongewenst of overlast ervaren.
En dat is voor mij hondenetiquette regel nummer 1, ik doe mijn best om overlast/ongewenst gedrag te voorkomen voor een ander.
Als dat betekent dat mijn hond even afstand moet houden, so be it.
Wat betreft spullen:
Voor mijn vorige, en ook wel voor mijn huidige baan, sta ik regelmatig buiten met spullen.
Kisten met veldwerkmateriaal voor leerlingen bijvoorbeeld.
Ik sta daar natuurlijk meestal vóórdat de leerlingen er zijn, en zie veel hondenuitlatende mensen.
Geloof maar dat ik mijn lesje geleerd heb.
Er zijn zo idioot veel reuen die het nodig vinden im hun poot op te tillen tegen mijn spullen, dat ik al bij voorbaat de betreffende hond wegbonjour.
Tis lekker, zeker 70 procent doet anders echt een poging im tegen mijn kisten/kratten/emmers te pissen.
En ik iedere keer die zooi schoonmaken voor de leerlingen er zijn.
Nee dank u, dat heb ik ècht afgeleerd.
Hoe gek ik op zich ook op honden ben.
Teveel baasjes die het gewoon niet zien, of doen of ze het niet zien, of die het niet kan schelen.
In jouw openingspost lijkt het er een beetje op dat je het "recht op snuffelen" voor jouw hond hoger hebt staan, dan zorgen dat je hond geen overlast / ongewenst gedrag vertoont. (voor een ànder ongewenst bedoel ik)
Ik vind dat erg onprettig.

- Borisje
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco kruising
Tsja, voor honden is het ook heel natuurlijk gedrag om elkaar eens goed onder de staart te snuffelen.
Betekend dat dan dat mijn hond het recht heeft om op een verjaardag iedereen eens gezellig uitgebreid de neus in hun kruis te steken? Lijkt me niet
Ik vind het zelf ook niet hinderlijk als de hond met smerige poten tegen me opspringt en mijn gezicht likt. Toch mag ze dat absoluut niet bij vreemden, simpelweg omdat niet iedereen dat leuk vind. Als hondeneigenaar heb je je gewoon rekening te houden met andere mensen die andere grenzen hebben dan jij. Dus gewoon je hond leren om zich alleen met jou bezig te houden en niet met anderen.
Betekend dat dan dat mijn hond het recht heeft om op een verjaardag iedereen eens gezellig uitgebreid de neus in hun kruis te steken? Lijkt me niet

Ik vind het zelf ook niet hinderlijk als de hond met smerige poten tegen me opspringt en mijn gezicht likt. Toch mag ze dat absoluut niet bij vreemden, simpelweg omdat niet iedereen dat leuk vind. Als hondeneigenaar heb je je gewoon rekening te houden met andere mensen die andere grenzen hebben dan jij. Dus gewoon je hond leren om zich alleen met jou bezig te houden en niet met anderen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Ik zie er echt geen probleem in dat jou hond in bovenstaande voorbeelden gecorrigeerd wordt. Het is aan jou als baas om eerder te zijn en te zorgen dat jou hond geen grenzen van andere overschrijdt.
Een vreemde hond(dus niet mijn eigen hond) die mijn buggy of kinderwagen komt afsnuffelen stuur ik ook weg, net als een hond die in mijn tas snuffelt of die tas nou duur is of niet maakt echt niet uit.
Mijn honden hebben zich maar te gedragen met mensen die andere grenzen hebben dan ze gewend zijn.
Een vreemde hond(dus niet mijn eigen hond) die mijn buggy of kinderwagen komt afsnuffelen stuur ik ook weg, net als een hond die in mijn tas snuffelt of die tas nou duur is of niet maakt echt niet uit.
Mijn honden hebben zich maar te gedragen met mensen die andere grenzen hebben dan ze gewend zijn.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Tja, ik sluit me ook aan bij mijn voorgangers: anderen mogen gerust mijn hond verbaal corrigeren in (het zeldzame) geval ik het niet zie. Ze hebben hun steekneus niet in andermans zaken te steken.
Dat geldt voor kinderwagens, handtassen, picknickmanden, boodschappentassen, etc.
Daarnaast hebben ze ook niet zomaar op vreemde kinderen of volwassenen of honden af te sjezen.
Als ze dat wel doen en ik ben niet op tijd om ze tegen te houden, dan mogen ze gerust door anderen gecorrigeerd worden. Uiteraard niet fysiek (schoppen en slaan kan ik zelf wel
) maar waarom niet? Toen mijn zoon nog klein was, vond ik het ook niet erg als een andere volwassene hem aansprak op zijn gedrag.
Vond ik nog prettig ook want ik kan zo'n wurm niet 24/7 in de gaten houden en dan is het fijn dat er wat sociale controle is. Hetzelfde geldt voor mijn honden.
Overigens, ik heb zelf ook wel eens andermans hond gecorrigeerd omdat ik niet zoveel zin heb ik modderige poten op mijn kleren of omdat ik mijn broodje kroket niet wenste te delen met vreemde honden.
Dat geldt voor kinderwagens, handtassen, picknickmanden, boodschappentassen, etc.
Daarnaast hebben ze ook niet zomaar op vreemde kinderen of volwassenen of honden af te sjezen.
Als ze dat wel doen en ik ben niet op tijd om ze tegen te houden, dan mogen ze gerust door anderen gecorrigeerd worden. Uiteraard niet fysiek (schoppen en slaan kan ik zelf wel

Vond ik nog prettig ook want ik kan zo'n wurm niet 24/7 in de gaten houden en dan is het fijn dat er wat sociale controle is. Hetzelfde geldt voor mijn honden.
Overigens, ik heb zelf ook wel eens andermans hond gecorrigeerd omdat ik niet zoveel zin heb ik modderige poten op mijn kleren of omdat ik mijn broodje kroket niet wenste te delen met vreemde honden.

Nou, Ik mag toch een topic openen op een forum? Het is niet omdat ik versch meningen lees ik ook akkoord moet gaan omdat men dat hier zegt. Ik blijf er gewoon bij... Wat ni wil zeggen k het geen discussie waard vind of anderen ga gaan beoordelen hierom.. K ben hier ni om ruzie te maken. Verdedigen doe k hier omdat woorden verdraaid werden of in n andere context geplaatst werdenNiika88 schreef:Wat verwacht je nou eigenlijk van dit topic? Dat we allemaal gaan roepen aggossie wat sielug voor je hondje, arme hond je hebt helemaal gelijk?
zoals je al gezien hebt doen we dat dus niet, vraag me dan ook af waarom je constant in de verdediging schiet en niet gewoon accepteert dat mensen dit dus geen prettig gedrag vinden, en dat je daar zelf op moet ingrijpen.
K vind deze reactie nogal gemeen eigenlijk ...
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Als ik niet goed genoeg oplet mag een vreemde best zeggen dat iets niet mag