Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

starten van een hondenspeeltuin/loslooptuin..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Aantal honden: 2

starten van een hondenspeeltuin/loslooptuin..

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Zo dan, weer een hele tijd geleden dat ik hier weer was op het forum, dus; Hallo :)
Ik zit al een tijdje met het idee in mn hoofd voor een hondenspeeltuin/loslooptuin hier in mn dorp, maar ik heb werkelijk geen idee of het een haalbare kaart is. Het idee is natuurlijk heel leuk, en zal zeer welkom zijn, en er zullen nog veel dingen veel beter uitgedacht en concreter gemaakt worden. In mijn zoektocht daarin ben ik eigenlijk heel benieuwd of er hier mensen zijn met ervaringen hierin? Mag ook via pb als dat prettiger is. Ik ben vooral benieuwd hoe jullie zoiets hebben aangepakt, en welke keuzes daarin gemaakt zijn. Klop je bv bij de gemeente aan, en hoe dan en wat moet je daarvoor eerst allemaal op orde hebben, of keuze voor "zelf"en dan..via crowdfunding? en hoe werkt dat dan, mensen die geld investeren willen neem ik aan ook hun geld terug, dus hoe werkt dat dan..of via sponsoren? etc etc..
Brand maar los :mrgreen:
majelle
Zeer actief

Re: starten van een hondenspeeltuin/loslooptuin..

Ongelezen bericht door majelle »

Wat een leuk idee. Zelf geen ervaring maar weet wel dat je in Rotterdam hondenspeeltuin Bello hebt. Misschien kunnen zij je verder op weg helpen
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het idee is leuk, al is de uitvoering vaak minder. Heb je voldoende kennis en de juiste materialen, dan kan het zeker wat zijn! Helaas heb ik ze al gezien waar beide ontbreekt :schrik:
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ayronna »

Goh, kwam net iets over voorbij op Facebook..

Het lijkt mij helemaal niks, een hondenspeeltuin, maar dat ligt hem meer aan hoe andere honden/bazen zich hier in de buurt gedragen. Als er genoeg kennis en begeleiding is lijkt het me wel leuk.
veertje
Zeer actief

Zo moet het dus niet: Klik

:ugh:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als ik een hondenspeeltuin zou maken, dat zou ik denk ik gewoon een flink terrein deugdelijk omheinen, zorgen voor een gedeelte bos(achtig), een vijver/water en een stuk met los zand, en verder gras. Geen speeltoestellen
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier in de buurt hebben ze dat (met een kleine subsidie) vanuit het wijkwerk gedaan: http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.5979188.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
StellaViolet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Dat heb ik hier in de buurt (helaas) ook. De polder was ooit een heerlijk bos om te lopen, maar dat is nu een mountainbike/wielrenners/hardlopers gebied geworden. Honden mogen hier nergens meer los dus. :roll:
En toen bedachten ze het prachtige plan van een hondenspeeltuin. "Hier mag uw hondje leuk met andere hondjes spelen".
Je betaald er wel leuk geld voor en er staat een portier voor de ingang. Nee, dank u zeer. :piew:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
veertje
Zeer actief

sbientje schreef:als ik een hondenspeeltuin zou maken, dat zou ik denk ik gewoon een flink terrein deugdelijk omheinen, zorgen voor een gedeelte bos(achtig), een vijver/water en een stuk met los zand, en verder gras. Geen speeltoestellen
Dat is inderdaad leuk, maar dan zou ik het wel gaan beheren om toegevoegde waarde te hebben, anders is het net als ieder ander losloopveld. Als je het zo kan maken dat men moet reserveren, dan lijkt het me ideaal en ook fijn voor mensen met een agressieve hond. Hoeven ze niet bang te zijn dat iemand plotseling het veld op komt om de hondjes gezellig te laten spelen.
Jorinda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruisingen

Ongelezen bericht door Jorinda »

veertje schreef:
sbientje schreef:als ik een hondenspeeltuin zou maken, dat zou ik denk ik gewoon een flink terrein deugdelijk omheinen, zorgen voor een gedeelte bos(achtig), een vijver/water en een stuk met los zand, en verder gras. Geen speeltoestellen
Dat is inderdaad leuk, maar dan zou ik het wel gaan beheren om toegevoegde waarde te hebben, anders is het net als ieder ander losloopveld. Als je het zo kan maken dat men moet reserveren, dan lijkt het me ideaal en ook fijn voor mensen met een agressieve hond. Hoeven ze niet bang te zijn dat iemand plotseling het veld op komt om de hondjes gezellig te laten spelen.
Vooral dit zou ik persoonlijk wel heel erg fijn vinden inderdaad. :) Maar dan ook bekeken van de andere kant. Dat je niet vrolijk met je hondje(s) het veld op komt gehuppeld en er komt een vechtersbaas op je af gestormd.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Met een deugdelijk (hoog!!) Hekwerk erom heen zou het zeker een meerwaarde hebben.
Ik zou als ik het af en toe kan afhure best gebruik van willen maken om mijn wegloper los te kunnen laten rennen zonder dat ik het risico heb dat anderen een deur open doen of binnen komen zetten...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Wolf77
Zeer actief

Dank alvast voor de reacties :)
Ik vind "speeltuin"ook geen goed woord...
Ik woon zelf naast een klooster met een mooi afgezet weiland, en wanneer deze leegstaat dan gebruik ik die voor Mo-yi. Ze is een enorm blij ei die gewoon lekker wil rennen af en toe, en ondanks dat ze goed luistert, mijd ik wel het bos gezien ze vaak heul ver weg sjeest. Dus we zoeken mooie open plekken, en dus af en toe dat weiland. Omdat ik zo achteraf woon is dat best ideaal. Toen ze pup was heb ik wel degelijk heel veel plekken opgezocht, losloopgebieden e.d zodat je ook verschillende honden tegenkwam. Maar het is een verademing om ze los te kunnen laten wat iig omheind is. En ook ik erger me suf aan een hoop mensen die er lijkt wel gewoon geen tijd en energie in willen steken en een houding hebben van; ze vechten t zelf wel uit.. Ik mijd daarom ook losloopgebieden vaak in weekenden..hoe vaak ik wel niet juist op die dagen honden tegenkwam waarmee er zoveel spanning meebrengt..alsof ze alleen dagelijks plasrondes krijgen en op de zondag dan mogen ze even los..
Maar goed, da's een hele andere discussie natuurlijk :) Ik denk in iedergeval dat zo een plek heel fijn kan zijn, en dan bedoel ik zeker niet met hindernisjes en die dingen, gewoon omheind stuk. Liefst in 3 stukken verdeeld zodat er wat "scheiding"in blijft en de onzekere honden eerst een rustig stuk hebben om de kat uit de boom te kijken..en een ander stuk waar de blije guppen wel met elkaar kunnen rennen als dat goed met elkaar gaat.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

veertje schreef:
Scheelt mij weer typen, dit dus. :ok:
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Zelfs met speeltoestellen kan het leuk zijn als het beleid maar niet is "gooit je hond er in en ga zelf onder het genot van een bak pleur sosjaal doen met de baasjes van Max en Diesel". Als je er iets van begeleiding bij zet dan kan dat ook nog best leuk zijn. Ik zie sowieso wel de meerwaarde in van een omheid hondenterrein, maar wel echt als er een soort beheer is en een beleid, en als bezoekers zich daar dan ook aan houden :)
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik moet zeggen dat dat hier wel meevalt op dat speelveldje. Het is niet van 'gooi je hond maar los'. Mensen kijken altijd of er iemand is en of dat oké gaat. Ik heb wel meegemaakt dat ik er met Patty heen ging en dat iemand met een vrolijke Amerikaanse bulldog zei: Wil jij nu even? Dan ga ik wel.
Op een of andere manier regelt dat zichzelf wel. Er zit geen beheer op, al zullen de initiatiefnemers wel een oogje in het zeil houden.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Was er in de buurt van Brigitte niet een goede hondenspeeltuin waar je ook het terrein kon afhuren?
Ben de naam kwijt, geloof dat dat wel goed ging.
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

_Leonie schreef:Was er in de buurt van Brigitte niet een goede hondenspeeltuin waar je ook het terrein kon afhuren?
Bello heet het

Verstuurd vanaf mijn GM 5 Plus d met Tapatalk
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Het zou hier in de buurt weinig animo hebben denk ik. We hebben hier ruimte zat, en omdat mensen daar graag gebruik van maken, lopen ze over het algemeen niet met honden die persé alleen tussen de hekken los kunnen.
Ik zou er zelf ook geen gebruik van maken. Ik vind t meer iets voor in de randstad
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

_Leonie schreef:Was er in de buurt van Brigitte niet een goede hondenspeeltuin waar je ook het terrein kon afhuren?
Dat is Bello in Rotterdam dat huurde ik regelmatig af voor Sjon en die vond dat best leuk. En natuurlijk ook voor de andere honden zodat ze veilig voor zichzelf en andere honden lekker even los konden. Nu hoef ik er niet meer heen want heb een mooi stukje op mijn werk waar alles los kan. Bello is inmiddels wel heel mooi geworden en helemaal veranderd en van een vriendin van me. Ze hebben ook speciale uurtjes voor kleine hondjes, windhonden enz.

https://www.youtube.com/watch?v=G1NYKH_de8s

https://www.youtube.com/watch?v=i67uZcWohxw
Wolf77
Zeer actief

Hey Brigitte, kun jij iets meer vertellen over hoe je vriendin zoiets gestart is?
*Skye*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Skye* »

In Roosendaal hebben ze meerdere honden speelvelden. Het zijn allemaal initiatieven van de mensen zelf in samenwerking met de gemeente. De eerste initiatiefnemer heet Cor Gabriels en hij zal je misschien meer info kunnen/ kunnen geven, ik denk dat je wel contact met hem op kan nemen via Facebook. Ze hebben ook allemaal Facebookpagina's, misschien wel leuk om info en ideen op te doen. Een paar pagina's zijn HSP Tolberg, HSP Vierhoeven, HSP De vrolijke viervoeters, HSP Kroeven.

Ik geloof dat ze wat subsidie van de gemeente krijgen en dat ze veel gesponsord krijgen. Mensen betalen toch ook zelf wat. Ze bouwen het echt zelf met mensen uit de buurt. Onderhoud wordt ook door de mensen zelf gedaan. Ik weet dat sommige bijvoorbeeld geld sparen door te folderen of klusjes te doen.
Wolf77
Zeer actief

Dank voor je reactie Skye, super! Ik zal die Cor een bericht sturen. Ben heel benieuwd hoe zoiets van de grond kan komen. Ik denk dat het alleen ook bijna niet te doen is... de locatie kan misschien nog door de gemeente gesponsord worden misschien, maar hoe verder..hekwerk, onderhoud etc
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Brigitte schreef:
Dat is Bello in Rotterdam dat huurde ik regelmatig af voor Sjon en die vond dat best leuk. En natuurlijk ook voor de andere honden zodat ze veilig voor zichzelf en andere honden lekker even los konden. Nu hoef ik er niet meer heen want heb een mooi stukje op mijn werk waar alles los kan. Bello is inmiddels wel heel mooi geworden en helemaal veranderd en van een vriendin van me. Ze hebben ook speciale uurtjes voor kleine hondjes, windhonden enz.

https://www.youtube.com/watch?v=G1NYKH_de8s

https://www.youtube.com/watch?v=i67uZcWohxw

Bello is inderdaad een mooie speeltuin met normale regels en je kan hem afhuren voor je eigen honden.
Als je meer wilt weten zou je daar echt contact mee moeten opnemen; die hebben het goed voor elkaar.
Baal soms wel dat het te ver is voor mij zonder vervoer
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
*Skye*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wolf77 schreef:Dank voor je reactie Skye, super! Ik zal die Cor een bericht sturen. Ben heel benieuwd hoe zoiets van de grond kan komen. Ik denk dat het alleen ook bijna niet te doen is... de locatie kan misschien nog door de gemeente gesponsord worden misschien, maar hoe verder..hekwerk, onderhoud etc
Hij zal je er zeker meer over kunnen vertellen maar natuurlijk wel hoe het er in de gemeente Roosendaal aan toe gaat. Ik geloof dat de locatie in overleg met de gemeente gekozen wordt en het onderhoud echt door de vrijwilligers zelf gedaan wordt. Als je die facebookpagina's toevoegt en helemaal naar het begin gaat kan je veel info vinden en zien hoe het opgebouwd wordt. Er komen ook regelmatig oproepjes voorbij voor hulp.

Leuk dat je het gaat onderzoeken en veel succes :ok:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het belangrijk is dat je voordat je überhaupt iets doet de interesse in de directe omgeving van het veld peilt en iedereen die enthousiast is direct ronselt als medestander. Want dit soort projecten werken niet als je in je eentje de kar moet trekken, daar moet je echt een kleine community voor hebben met verschillende mensen die verschillende dingen kunnen en willen doen. Als er maatschappelijk draagvlak is is de kans op subsidie of andere hulp van de gemeente een stuk groter!
Wolf77
Zeer actief

Ja dat is zeker waar, en wil ik ook gaan peilen idd. Maar ik dacht, voordat ik zelf verder ga uitdenken, wil ik een beetje in kaart hebben of t beetje haalbaar is en wat erbij komt kijken, dat werkt meer voor mezelf zo, beetje kaders zoeken :) en dan kan ik de rest gaan invullen. En ik wil beetje weten in hoeverre de gemeente iets kan ( en wil ) doen voor een stukje grond, ik heb al gezien dat er hier wel burgerinitiatieven zijn, dat kun je indienen bij de gemeente, maar dan moet er al wel een soort kostenplaatje bijzitten, en 25 handtekeningen ( hihi..nou dat zal geen probleem zijn ). In mn hoofd heb ik natuurlijk een geweldig mooi stuk land in gedachten, met stuk bos, alles omheind, vijvertje etc etc..haha..maar eerst maar reëel blijven, vraag me ook af hoe je zo een hekwerk kan realiseren, zal meer doormiddel van sponsoring gaan lijkt me
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik weet niet in wat voor buurt je woont, maar kun je geen maatschappelijk belang bedenken voor die speelweide? Hier bijvoorbeeld hebben we in de straat tussen de flats een buurtmoestuin. Omdat we in een moeilijke buurt wonen waar mensen nauwelijks contact hebben en wel ziek zijn, veel schulden en andere problemen, heeft het opzetten van zo'n tuin een algemeen belang. Namelijk het versterken van het sociaal kapitaal in de straat door mensen via de tuin bij elkaar te brengen. Iedereen die hier woont mag gratis een stukje tuin aanvragen. Omdat de gemeente ook het sociaal belang zag én omdat er voldoende handtekeningen waren hebben ze de hele tuin voor ons aangelegd en alles betaald. Wij hebben geen rooie cent uit hoeven geven. Kostte de gemeente bij elkaar behoorlijk wat geld, meer dan je als community (en zeker als arme community) zelf bij elkaar kunt zamelen door sponsornig enzo.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wolf77 schreef:Ja dat is zeker waar, en wil ik ook gaan peilen idd. Maar ik dacht, voordat ik zelf verder ga uitdenken, wil ik een beetje in kaart hebben of t beetje haalbaar is en wat erbij komt kijken, dat werkt meer voor mezelf zo, beetje kaders zoeken :) en dan kan ik de rest gaan invullen. En ik wil beetje weten in hoeverre de gemeente iets kan ( en wil ) doen voor een stukje grond, ik heb al gezien dat er hier wel burgerinitiatieven zijn, dat kun je indienen bij de gemeente, maar dan moet er al wel een soort kostenplaatje bijzitten, en 25 handtekeningen ( hihi..nou dat zal geen probleem zijn ). In mn hoofd heb ik natuurlijk een geweldig mooi stuk land in gedachten, met stuk bos, alles omheind, vijvertje etc etc..haha..maar eerst maar reëel blijven, vraag me ook af hoe je zo een hekwerk kan realiseren, zal meer doormiddel van sponsoring gaan lijkt me
Denk je ook aan verantwoording en onderhouden, schoonhouden etc.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik ben ook eens in Bello geweest. Daar waren wat honden enorm aan het rellen, Lou vond het doodeng. Later ook nog een vechtpartijtje tussen twee honden. Ik heb wel een leuk gesprek met de eigenaar gehad, want ik was me ook aan het verdiepen in het opzetten van zo'n plek.

Inderdaad een meer 'natuurlijke' plek zou leuk zijn. Met een graafterrein en water. En speciale uurtjes voor bepaalde type/formaat honden. En mogelijkheid tot afhuren. Hartstikke leuk.

Ik heb er nog zo'n boekwerk over (horende bij een hondenspeeltuin workshop), kostte 75,- maar je mag hem overkopen als je wil :p
Wolf77
Zeer actief

mijke schreef:Ik weet niet in wat voor buurt je woont, maar kun je geen maatschappelijk belang bedenken voor die speelweide? Hier bijvoorbeeld hebben we in de straat tussen de flats een buurtmoestuin. Omdat we in een moeilijke buurt wonen waar mensen nauwelijks contact hebben en wel ziek zijn, veel schulden en andere problemen, heeft het opzetten van zo'n tuin een algemeen belang. Namelijk het versterken van het sociaal kapitaal in de straat door mensen via de tuin bij elkaar te brengen. Iedereen die hier woont mag gratis een stukje tuin aanvragen. Omdat de gemeente ook het sociaal belang zag én omdat er voldoende handtekeningen waren hebben ze de hele tuin voor ons aangelegd en alles betaald. Wij hebben geen rooie cent uit hoeven geven. Kostte de gemeente bij elkaar behoorlijk wat geld, meer dan je als community (en zeker als arme community) zelf bij elkaar kunt zamelen door sponsornig enzo.
ja, kan er best maatschappelijke belangen ingooien, t is maar hoe je het bekijkt ;)
maar buiten dat zijn er wel veel hondeneigenaren, we zijn een dorpje, dus wel veel wandel mogelijkheden ( bos etc ) maar "officieel"mogen ze daar niet los, en aangezien hier nog wel hondenbelasting wordt gevraagd en er vanuit de gemeente niets tegenover staat, zou dit opzich al wel een punt zijn waar ( denk ik ) veel mensen een voorstander van zullen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”