Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Arrianne

Rangorde

Ongelezen bericht door Arrianne »

Onze pup Is nu 11 weken en van het ras Briard.. niet het makkelijkste ras.. en dat merk ik soms wel.. Ze laat zo nu en dan flink venijnig haar tanden zien..het begin met een spelletje... wat uiteindelijk ontaard in grommen en tanden laten zien..(let op..soms..zeker niet altijd) Als ik op dat moment direct stopt met spelen en duidelijk NEE! zeg.. en haar boos aankijkt.. wordt haar gedrag niet minder.. maar zelfs wat agressiever.. uiteindelijk krijg ik haar rustig door 'Nee Gimli' te blijven zeggen..streng aankijken en ZIT GIMLI! te zeggen.. ze gaat dan zitten..(de ene keer sneller dan de andere keer..maargoed..ze gaat altijd zitten).. en op dat moment stopt ze.... soms stopt ze dan en geeft ze op..en soms gaat ze verder met grommen... waardoor ik haar weer laat zitten.. tot ze er idd helemaal mee stopt... Nu hebben ze mij op puppy cursus verteld dat een Briard geen hond is voor trek spelletjes... (het begint idd altijd met het beide trekken aan een speeltje) en vooral de rangorde in de gaten te houden..dus:
-Haar pas eten geven als we zelf gegeten hebben.
-bij het uitlaten eerst zelf naar buiten gaan..dan pas hond..zij niet eerst dus.
-en baas bepaalt wanneer spelen en bepaalt wanneer het spel stopt..
Vraag!
Hebben jullie meer tips om haar duidelijk te laten merken dat ik de baas ben..??
bvd Arrianne
s

Re: Rangorde

Ongelezen bericht door s »

ik heb ook zo'n hond
luister naar mij, jij kan het nog redden 8O ;)
het kan zijn dat hij niet echt zin heeft om te willen stijgen in rangorde MAAR
het kan zijn dat hij perse wil stijgen
enkele tips die bij mij van toepassing moeten zijn :)
niet in het bed laten slapen
nooit oftenooit op je buik ofzo laten liggen
dit mag hij enkel als jij het zegt
niet in de zetel (bij de wolven kijkt de alfawolf de baas dus altijd vanop hogere oorden)
hopelijk helpt dit jou een beetje
groetjes
Arrianne

Dankje S,

Op bed slaap ze niet idd..ze probeert het wel eens..eerst 2 voorpoten op bed..en vervolgend derde poot..maar nee..ik duw haar altijd terug op haar kleedje en dan gaat ze daar verder slapen.. (overigens...zodra ze goed zinderlijk is..gaat ze naar beneden..)
Maar nu ze nog klein (nou ja klein..ruim 10 kg 8O )is neem ik haar wel eens op me..als ik op de bank lig..lekker op mijn buik idd... daar stop ik dus resoluut mee!...Deze tips zijn dus van harte welkom!
Dankje

ps..ook zo'n hond..?..met zulk gedrag..?..of (ook)een briard..?

Groetjes :zwaai:
s

Ongelezen bericht door s »

Arrianne schreef:Dankje S,

Op bed slaap ze niet idd..ze probeert het wel eens..eerst 2 voorpoten op bed..en vervolgend derde poot..maar nee..ik duw haar altijd terug op haar kleedje en dan gaat ze daar verder slapen.. (overigens...zodra ze goed zinderlijk is..gaat ze naar beneden..)
Maar nu ze nog klein (nou ja klein..ruim 10 kg 8O )is neem ik haar wel eens op me..als ik op de bank lig..lekker op mijn buik idd... daar stop ik dus resoluut mee!...Deze tips zijn dus van harte welkom!
Dankje

ps..ook zo'n hond..?..met zulk gedrag..?..of (ook)een briard..?

Groetjes :zwaai:
zulk gedrag bedoel ik hoor
ik heb een cocker spaniel
ik hoop dat het je helpt ik denk van wel hoor
nog veel plezier met je viervoeter
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hé....een zusje van Raya?????? ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Uriah Senna van de Boksenberg, roepnaam Raya. Ze is geboren op 1-12-03

Verhalen over Raya zijn te vinden op http://www.hetdierenparadijs.nl/phpBB2/index.php
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Arrianne

Wat Leuk!!! ... schitterend..ja dat is zeker een zusje van mijn Uma Gimli...zij is ook geboren op 1 dec 2003....Bij de boksenberg..Top..

maarre..is het niet jouw hond Inge..??

Ik ga gelijk even bij de link kijken.. :ok: :-D
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nee is niet mijn hond. ;) Zeker leuk om zo een nestgenoot van jouw pup tegen te komen. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Arrianne

Yep..ik ben al op het andere forum wezen kijken..en ga me daar ook inschrijven...ben wel benieuwd hoe het met Raya gaat..enne..of die dame al wel zinderlijk is..pfff..hahahh :p:

nogmaals bedankt.. :ok:
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Arrianne schreef: -Haar pas eten geven als we zelf gegeten hebben.
-bij het uitlaten eerst zelf naar buiten gaan..dan pas hond..zij niet eerst dus.
Vraag!
Hebben jullie meer tips om haar duidelijk te laten merken dat ik de baas ben..??
bvd Arrianne
Ik heb hier ook zo'n dondersteentje. Wat goed werkt is NILIF (Nothing In Life Is Free/ Niets in het leven is gratis) Voor alle leuke en lekkere dingen in het leven moeten ze iets doen; eten, lekkers, aandacht enz. Op deze manier leren ze dat ze van jou afhankelijk zijn voor alle leuke dingen in het leven.

Toen Mo als kleine pup in ons leven kwamen dacht ik help, hoe leid ik dit in goede banen! Ze is nu nu net een jaar gewordenen het is een schat, heel erg op mij gericht en sociaal met andere honden. Fred, mijn man, gaf laatst toe dat hij indertijd zo zijn twijfels had over haar, maar is nu helemaal verkocht :-D

Omdat het zo'n fel dondersteentje was en ik die felheid in haar niet wou aanwakkeren heb ik geprobeerd om zo min mogelijk haar te corrigeren door boos te reageren wanneer ze iets verkeerd deed. De tactieken die ik gebruikte waren: negeren wanneer ze aandacht vroeg, haar de hemel in prijzen wanneer ze iets goeds deed, alternatieven aanbieden wanneer ze iets deed wat niet mocht enz. Het is verbazingwekkend hoe veel je kan bereiken met deze aanpak (negeren, prijzen, alternatief aanbieden in combinatie met rangorder regeltjes en NIFIL)

Roosje
Afbeelding
Arrianne

Roosje schreef: Wat goed werkt is NILIF (Nothing In Life Is Free/ Niets in het leven is gratis) Op deze manier leren ze dat ze van jou afhankelijk zijn voor alle leuke dingen in het leven.

Toen Mo als kleine pup in ons leven kwamen dacht ik help, hoe leid ik dit in goede banen! Ze is nu nu net een jaar gewordenen het is een schat, heel erg op mij gericht en sociaal met andere honden. Fred, mijn man, gaf laatst toe dat hij indertijd zo zijn twijfels had over haar, maar is nu helemaal verkocht :-D

Omdat het zo'n fel dondersteentje was en ik die felheid in haar niet wou aanwakkeren heb ik geprobeerd om zo min mogelijk haar te corrigeren door boos te reageren wanneer ze iets verkeerd deed. De tactieken die ik gebruikte waren: negeren wanneer ze aandacht vroeg, haar de hemel in prijzen wanneer ze iets goeds deed, alternatieven aanbieden wanneer ze iets deed wat niet mocht enz. Het is verbazingwekkend hoe veel je kan bereiken met deze aanpak (negeren, prijzen, alternatief aanbieden in combinatie met rangorder regeltjes en NIFIL)

Roosje
Dankje Roosje,

Opzich kan ik me daar best in vinden.. :ok: tenslotte werkt het bij mijn kind(eren) ook zo..in elk geval bij 1.. soms wekt agressie nog meer agressie op.. Wat blijkt als ik boos word op Gimli.. zij lijkt dan nog bozer te worden op mij.. :cry: ..oké..morgen ga ik het anders proberen.. alles proberen tenslotte..Negeren.. En niet haar felheid aanwakkeren.. (en dan te bedenken dat de fokker zei dat zij de minst felste uit het nest was..juist omdat we een gezin zijn met drie vrij jonge kinderen.. 8O )..margoed..het blijft een leuke uitdaging..
Ps.. die aanpak..heb je die uit boeken ??..het klink nl erg logisch..vind ik..

nog een vraagje Roos,

Had deze aanpak ook effect bij het zindelijk maken..Ze is nu 4 weken bij ons..en ik ben vanaf dag 1 erg gericht op het zindelijk maken..eerst zachtzinnig..door haar te prijzen als ze buiten plast en poept..en binnen enkel een 'EH EH'..te roepen..maar ze blijkt niet onder de indruk..en aangezien ze het nog totaal niet aan geeft dat ze een plasje moet doen ben ik toch iets krachtiger op gaan treden.. iets meer stem verheffen.. neus door plas halen.. en haar boos aankijken.. ze loopt dan weg met zo'n blik van.. pfff..mens maak je niet druk... :pffff: ... Wat denk je Roos..wat zou jij nou doen.. ??.. ook hier geen harde boze aanpak..??

Ben net weer terug van een plasopruimen.. :? .. ik zit te typen..zie haar uit mijn ooghoek opstaan..ik ren achter haar aan.. zij rent naar de keuken..als ik vlak achter haar staat..kijkt ze achterom..zakt door hurken..en hup..laat het lopen.. :jank: ...ik pak haar alsnog op.. kijk haar boos aan.. spreek haar vermanend toe..zet haar buiten..en ze weet daar zowaar nog het laatste beetje eruit te persen.. :mrgreen: ..kijk dan prijs ik haar idd de hemel in..snoepje erbij..

Het kwartje zal toch ooit wel vallen..????

wat een verhaal zeg..

groetjes,
Roosje
Zeer actief

Arrianne schreef:die aanpak..heb je die uit boeken ??..het klink nl erg logisch..vind ik..
De NILIF heb ik van het internet, het word vaak aanbevolen op Amerikaanse Honden forums en mailing lists.

http://www.k9deb.com/nilif.htm
Arrianne schreef:nog een vraagje Roos,

Had deze aanpak ook effect bij het zindelijk maken..Ze is nu 4 weken bij ons..en ik ben vanaf dag 1 erg gericht op het zindelijk maken..eerst zachtzinnig..door haar te prijzen als ze buiten plast en poept..en binnen enkel een 'EH EH'..te roepen..maar ze blijkt niet onder de indruk..en aangezien ze het nog totaal niet aan geeft dat ze een plasje moet doen ben ik toch iets krachtiger op gaan treden.. iets meer stem verheffen.. neus door plas halen.. en haar boos aankijken.. ze loopt dan weg met zo'n blik van.. pfff..mens maak je niet druk... :pffff: ... Wat denk je Roos..wat zou jij nou doen.. ??.. ook hier geen harde boze aanpak..??,
Niet alle pups zijn even snel met zindelijk worden. Ze moeten eerst controle over hun blaas krijgen en bij de een valt het kwartje sneller dan bij de ander.

Bij Franse Buldoggen is het bekend dat het erg lang kan duren voordat ze zindelijk zijn. Dus met Dot en Mo had ik mijn verstand op nul gezet en consequent de bekende regels toegepast van goed opletten; na het eten, spelen, slapen en om de zoveel uur buiten te zetten. En natuurlijk de hemel in prijzen wanneer ze het goed doen. Wanneer ik merkte dat ze het binnen deden een strenge nee en hun vervolgens op te tillen, ze houden dan automatisch op met plassen, en buiten zetten. De volhouder wint uiteindelijk :-)

Dot was 5 maanden en met Mo duurden het zelfs langer toen ze zindelijk was. Maar nu kunnen ze het vrij lang en goed op houden totdat ik ze uitlaat.

Wanneer je ze straft, heb je een grote kans dat ze gaan denken dat ze het alleen niet in jouw aanwezigheid mogen doen, met alle gevolgen van dien.

Roosje
Afbeelding
H&NN
Actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Handig?

Ongelezen bericht door H&NN »

Een handig boekje is misschien ook "Uw hond opvoeden zonder training" van de Over Dieren serie, maar 6.40 EUR, het gaat over de rangorde en de regels. Heb ik een keertje geleend bij de bieb.

Misschien ook een tip: laat de hond niet in de slaapkamer. De alfa slaapt waar hij wil en niemand mag dan bij hem.

Verder heb je deze, een paar had je volgens mij al:

- de alfa bevindt zich meestal (letterlijk) op een hoger niveau
- de alfa eet altijd eerst. De andere leden van de roedel krijgen de restjes, tenzij de alfa, besluit om die te bewaren.
- Het bepalen van de rangorde gebeurt eerder in spel dan in echte gevechten
- de alfa wint altijd alle vecht- en krachtspelletjes
- Alle leden van de roedel maken plaats voor de hoogste in rang
- De hoogste in rang gaat altijd eerst door een nauwe doorgang
- alle leden van de roedel bewijzen elke dag opnieuw eer aan de alfa
- een lager geplaatste gaat altijd naar een hogere toe. Een hogere gaat nooit naar een lagere, tenzij om hem te bestraffen.
- Negeren is het recht van een hogere
- een hogere heeft het recht om prviliges uit te delen.

Dat was het wel zo'n beetje. Deze stonden in dat boekje, ik heb voor mijn vader als cadeautje gekocht voor zijn verjaardag, mijn vader is zo iemand die overal een koekje en een snoepje voorgeeft :p
Groetjes! Maud
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

Arrianne schreef:Onze pup Is nu 11 weken en van het ras Briard.. niet het makkelijkste ras.. en dat merk ik soms wel.. Ze laat zo nu en dan flink venijnig haar tanden zien..het begin met een spelletje... wat uiteindelijk ontaard in grommen en tanden laten zien..(let op..soms..zeker niet altijd) Als ik op dat moment direct stopt met spelen en duidelijk NEE! zeg.. en haar boos aankijkt.. wordt haar gedrag niet minder.. maar zelfs wat agressiever.. uiteindelijk krijg ik haar rustig door 'Nee Gimli' te blijven zeggen..streng aankijken en ZIT GIMLI! te zeggen.. ze gaat dan zitten..(de ene keer sneller dan de andere keer..maargoed..ze gaat altijd zitten).. en op dat moment stopt ze.... soms stopt ze dan en geeft ze op..en soms gaat ze verder met grommen... waardoor ik haar weer laat zitten.. tot ze er idd helemaal mee stopt... Nu hebben ze mij op puppy cursus verteld dat een Briard geen hond is voor trek spelletjes... (het begint idd altijd met het beide trekken aan een speeltje) en vooral de rangorde in de gaten te houden..dus:
-Haar pas eten geven als we zelf gegeten hebben.
Vraag!
bvd Arrianne
toen ayka 6/7 weken was en ik haar kreeg, viel ze me een keer regelrecht aan (ik weet niet eens meer waarbij) maar dat was echt menens.. ik heb haar toen een goede knijp in haar nekvel gegeven en erbij gegromd totdat ze ophield.. het was over en is niet meer teruggekomen.. tjsja anderen hoefden haar niet te straffen want die viel ze dan ook gelijk aan :mrgreen: misschien vinden jullie het hard/raar ofzo, maar in de natuur gebeurt dat ook..en ze heeft nog praatjes zat hoor :mrgreen:
Afbeelding
Arrianne

Roosje schreef:
Arrianne schreef:die aanpak..heb je die uit boeken ??..het klink nl erg logisch..vind ik..
De NILIF heb ik van het internet, het word vaak aanbevolen op Amerikaanse Honden forums en mailing lists.

http://www.k9deb.com/nilif.htm

Niet alle pups zijn even snel met zindelijk worden. Ze moeten eerst controle over hun blaas krijgen en bij de een valt het kwartje sneller dan bij de ander.

Bij Franse Buldoggen is het bekend dat het erg lang kan duren voordat ze zindelijk zijn. Dus met Dot en Mo had ik mijn verstand op nul gezet en consequent de bekende regels toegepast van goed opletten; na het eten, spelen, slapen en om de zoveel uur buiten te zetten. En natuurlijk de hemel in prijzen wanneer ze het goed doen. Wanneer ik merkte dat ze het binnen deden een strenge nee en hun vervolgens op te tillen, ze houden dan automatisch op met plassen, en buiten zetten. De volhouder wint uiteindelijk :-)

Dot was 5 maanden en met Mo duurden het zelfs langer toen ze zindelijk was. Maar nu kunnen ze het vrij lang en goed op houden totdat ik ze uitlaat.

Wanneer je ze straft, heb je een grote kans dat ze gaan denken dat ze het alleen niet in jouw aanwezigheid mogen doen, met alle gevolgen van dien.

Roosje
Nou ophouden kan ze wel hoor....tot we weer binnen zijn..
En s'nachts gaat het ook goed..maargoed.. ze is nog jong..En ik pak het precies zoals jij aan..Als ik zie dat ze gaat plassen..spring omhoog..van schrik gaat ze weer staan..we gaan naar buiten..en dan loop ik een 20 minuten buiten..DOET ZE NIKS MEER!!! komen we weer binnen..hupsa.. soms loop ik 3x achter elkaar naar buiten.. maar idd..de aanhouder wint..

ps..vanavond ga ik ff naar de bieb om wat opvoedboeken te halen..

Enne..bedankt voor de link!

gr,

Arrianne
Arrianne

Re: Handig?

H&NN schreef:Een handig boekje is misschien ook "Uw hond opvoeden zonder training" van de Over Dieren serie, maar 6.40 EUR, het gaat over de rangorde en de regels. Heb ik een keertje geleend bij de bieb.

Misschien ook een tip: laat de hond niet in de slaapkamer. De alfa slaapt waar hij wil en niemand mag dan bij hem.

Verder heb je deze, een paar had je volgens mij al:

- de alfa eet altijd eerst. De andere leden van de roedel krijgen de restjes, tenzij de alfa, besluit om die te bewaren.
- Het bepalen van de rangorde gebeurt eerder in spel dan in echte gevechten
- de alfa wint altijd alle vecht- en krachtspelletjes
- Alle leden van de roedel maken plaats voor de hoogste in rang
- alle leden van de roedel bewijzen elke dag opnieuw eer aan de alfa
- een lager geplaatste gaat altijd naar een hogere toe. Een hogere gaat nooit naar een lagere, tenzij om hem te bestraffen.
- Negeren is het recht van een hogere
- een hogere heeft het recht om prviliges uit te delen.

Dat was het wel zo'n beetje. Deze stonden in dat boekje, ik heb voor mijn vader als cadeautje gekocht voor zijn verjaardag, mijn vader is zo iemand die overal een koekje en een snoepje voorgeeft :p
Ai..en dat is niet goed begrijp ik..?.. dat koekje en snoepje geven..?.. Ook niet als ze juist iets goeds gedaan hebben..?..Ik zit nl op puppy trainen wat gebasseerd is op belonen met iets lekkers.. ik stond er eigenlijk niet helemaal achter omdat Gimli juist ook dingen deed zonder er gelijk eten voor te krijgen.. gewoon 'grote hond'!..Aai over der koppie e.d voldeden ook..

Slapen op de slaap kamer..Gimli komt in elk geval pertinent niet OP bed.. ze heeft wel een aantal nachten beneden geslapen..enkel het verschil met beneden en boven slapen is..dat ze boven tot 6:30 aan 1 ruk slaapt.. om half zeven zet ik haar op ons dak terras..waar ze vervolgens poept en plast.. (ze plast en poept al zeker twee weken niet meer op onze slaap kamer.. ze blijft dan keurig nog een half uurtje op haar kleedje liggen..dan ga ik douchen en aankleden om haar vervolgens rond acht uur gewoon uit te laten..slaapt ze beneden..(in bench).. wordt ze om 3 uur half 4 wakker..blaft piept .. Ik eruit..aankleden..gauw met hond naar buiten.. poepte ze ook wel.. (plassen had ze meestal al in de bench gedaan.. :cry: ).. enkel als ik haar vervolgens weer terug zette in de bench.. bleef ze zeker nog een uur mopperen.. met dat gevolg dat ik er na een week niet meer uitzag van het slaap gebrek..Ik heb dus gezegd..tot ze zinderlijk is..gewoon maar op de slaap kamer slapen..en dan gaat ze echt naar beneden... of...is dat te laat..????

gr, Arrianne
Arrianne

felicia schreef:toen ayka 6/7 weken was en ik haar kreeg, viel ze me een keer regelrecht aan (ik weet niet eens meer waarbij) maar dat was echt menens.. ik heb haar toen een goede knijp in haar nekvel gegeven en erbij gegromd totdat ze ophield.. het was over en is niet meer teruggekomen.. tjsja anderen hoefden haar niet te straffen want die viel ze dan ook gelijk aan :mrgreen: misschien vinden jullie het hard/raar ofzo, maar in de natuur gebeurt dat ook..en ze heeft nog praatjes zat hoor :mrgreen:
Ik vind het niet raar.. om eerlijk te wezen heb ik het zelf ook toegepast.. Zo las ik dat moeder hond dat nl ook doet.... Maar zo kan je zien dat niet iedere hond het zelfde is.. Want toen Gimli gemeen tegen mij was..heb ik haar ook in haar nek vel gepakt en op haar zij gelegd..enkel..Gimli werd wild.. (ik had haar goed vast ze kon niet los).. piepen ..bijna gillen..met haar pootjes trappen...(en om eerlijk te wezen kan ik me niet voorstellen dat ik haar op dat moment pijn deed..).toen ik haar losliet was ze gewoon erg boos op mij.. en zeker niet bedaard.. na een paar keer deze aanpak.. probeer ik het nu op de manier die roos aan gaf.. afleiden of negeren.. kijken of dat dat beter werkt.. :-D

Groetjes..
Roosje
Zeer actief

Martijn schreef:
H&NN schreef:Misschien ook een tip: laat de hond niet in de slaapkamer. De alfa slaapt waar hij wil en niemand mag dan bij hem.
- de alfa eet altijd eerst. De andere leden van de roedel krijgen de restjes, tenzij de alfa, besluit om die te bewaren
.

WOEHAHA!

Wil je aub geen advies meer geven? Iemand zou dit serieus kunnen nemen.
Hoe gek het ook mag klinken, die regels hebben toch heel wat mensen geholpen met probleem gedragingen van hun honden en worden door heel wat gedragstherapeuten aanbevolen. Ik heb heel wat berichten door de jaren heen gelezen van mensen die geholpen zijn met deze aanpak.

Ik denk op zich dat het niet ligt aan precies welke regels je gebruikt, maar dat er regels zijn zodat de hond weet waar hij aan toe is. Die regels zijn een houvast om consequent om te gaan met je hond. Er zijn honden eigenaren die het niet nodig hebben omdat het van nature in hun zit, maar anderen hebben handvatten nodig. Ik ben ook zo eentje die daar dankbaar gebruik van gemaakt heeft.

De redeneringen bij die regels kloppen misschien niet altijd, maar ze maken het wel makkelijker om ze te onthouden en toe te passen.

Ze kunnen in ieder geval geen schade aanrichten zoals een wurg ketting, een schop geven, of in de nekvel grijpen als correctie.

Roosje
Laatst gewijzigd door Roosje op 19 feb 2004 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

enig idee wat de "hondenvariant" is van het in de nek grijpen?

idd! een beet van de moederhond! dus zal het ook wel goed zijn, want het is in de hondenwereld zo! :pffff:

wel makkelijk zo..
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

massam schreef:enig idee wat de "hondenvariant" is van het in de nek grijpen?

idd! een beet van de moederhond! dus zal het ook wel goed zijn, want het is in de hondenwereld zo! :pffff:

wel makkelijk zo..
Het gevaar van in de nek grijpen is dat het vaak verkeerd gebeurd. Wanneer je in de nekvel grijpt en dan erbij gaat schudden betekent het in de honden wereld dat je van plan bent om flink schade aan te richten. Een moederhond grijpt in de nekvel zonder dit te doen.

Roosje
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

want?

sam komt pas sinds kort op mijn slaapkamer omdat hij nu zelf naar boven durft.

hij doet niet gek naar mijn idee

wat is de meerwaarde ervan?
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

massam schreef:want?

Zelf ben ik een sterke voorstander om een pup in ieder geval de eerste weken bij je in de slaapkamer te laten slapen. Voor een pup is het heel bedreigend om alleen in een vreemde omgeving te moeten slapen. In de natuur zal het zijn einde betekenen. Al mijn pups hebben naast mijn bed geslapen de eerste weken, wanneer zij onrustig werden, liet ik ze weten dat ik in de buurt was om ze te beschermen. s'Ochtends mochten ze altijd een uurtje bij mij in bed voordat ik opstond, een goede manier om een band op te bouwen.

Ik geloof er sterk in dat wanneer een pup die angst net kent, later hier minder snel last van heeft.

Roosje
Laatst gewijzigd door Roosje op 19 feb 2004 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik laat Luka eerst gaan zitten, voor het eten, als ik met de bal speel.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
M@scha
Zeer actief

Roosje schreef:
massam schreef:want?

Zelf ben ik een sterke voorstander om een pup in ieder geval de eerste weken bij je in de slaapkamer te laten slapen. Voor een pup is het heel bedreigend om alleen in een vreemde omgeving te moeten slapen. In de natuur zal het zijn einde betekenen. Al mijn pups hebben naast mijn bed geslapen de eerste weken, wanneer zij onrustig werden, liet ik ze weten dat ik in de buurt was om ze te beschermen. s'Ochtends mochten ze altijd een uurtje bij mij in bed voordat ik opstond, een goede manier om een band op te bouwen.

Ik geloof er sterk in dat wanneer een pup die angst net kent, later hier minder snel last van heeft.

Roosje
dat heb ik nog nooit gehoord.

maar ik heb sam al.

kan ik dat dan met de nieuwe pup gaan doen zonder dat sam jaloers wordt?
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

massam schreef:dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben het zelf nog nergens tegen gekomen met betrekking to honden maar, zoals Martijn, weet ik dat het zo werkt bij mensen
Martijn schreef:Dit komt uit de menselijke ontwikkelingspsychologie maar het gaat net zo goed, of zelfs nog sterker, voor honden.
massam schreef:maar ik heb sam al.

Toen met Mo mocht Dot ook gezellig mee naar boven :-D

Roosje
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

wat fijn dat je me dit verteld!

leren van je "fouten" zeggen ze toch?

sam is een leuk hondje, maar alle beetjes helpen.

alleen hoe moet ik het straks bij nummer 2 doen zodat sam niet jaloers wordt? (mijn tweede hondje komt over 7 weken)
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Martijn schreef:
H&NN schreef:Misschien ook een tip: laat de hond niet in de slaapkamer. De alfa slaapt waar hij wil en niemand mag dan bij hem.
- de alfa eet altijd eerst. De andere leden van de roedel krijgen de restjes, tenzij de alfa, besluit om die te bewaren
.

WOEHAHA!

Wil je aub geen advies meer geven? Iemand zou dit serieus kunnen nemen.
:ok:
M@scha
Zeer actief

Roosje schreef:
massam schreef:dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben het zelf nog nergens tegen gekomen met betrekking to honden maar, zoals Martijn, weet ik dat het zo werkt bij mensen
Martijn schreef:Dit komt uit de menselijke ontwikkelingspsychologie maar het gaat net zo goed, of zelfs nog sterker, voor honden.
massam schreef:maar ik heb sam al.

Toen met Mo mocht Dot ook gezellig mee naar boven :-D

Roosje
sam gaat dus echt niet mee naar boven! we hebben dat een aantal keer gedaan, maar ik doe geen oog dicht als hij er is!

hij weigert in zijn mand die er staat te gaan liggen en wil natuurlijk bij ons liggen. geen probleem! maar dat wordt het wel als je zelf geen deken en plek meer hebt en als dat 5x per nacht gebeurt... afijn, je begrijpt me wel denk ik....

het zou dus alleen om het kleintje gaan... help?
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Ik vind het heel erg dat je bij een pup van 11 weken al maatregelen aan het nemen bent om de rangorde te bepalen, je pup trekt zich van die rangorde nog niets aan.
Een pup van 11 weken moet spelen, eten en slapen. Jij moet heel veel initiatief nemen tot allerhande boeiende spelletjes en spannende speelwandelingen.
Wil je dat je hond buiten plast, jaag de drift wat omhoog als je buiten bent, gooie een flostow weg, laat die apporteren, en begin er een trekspelletje mee, laat je hond winnen, begin terug een trekspelletje, zeg los, geef een snoepje, en gooi de flostouw terug weg enz...
hij zal wel plassen...
Stop het spelletje niet als hij geplast heeft, want dan straf je je hond, spelletje stoppen=straffen.
Wandelen om te plassen betekent maar al te veel 'plassen is gedaan met wandelen' en de hond plast niet meer buiten, zo leer je een hond de zindelijkheid af.
Overigens een niet zindelijke pup, denk erom, de verantwoordelijkheid ligt voor een groot deel bij de fokker.
M@scha
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:Ik vind het heel erg dat je bij een pup van 11 weken al maatregelen aan het nemen bent om de rangorde te bepalen, je pup trekt zich van die rangorde nog niets aan.
Een pup van 11 weken moet spelen, eten en slapen. Jij moet heel veel initiatief nemen tot allerhande boeiende spelletjes en spannende speelwandelingen.
Wil je dat je hond buiten plast, jaag de drift wat omhoog als je buiten bent, gooie een flostow weg, laat die apporteren, en begin er een trekspelletje mee, laat je hond winnen, begin terug een trekspelletje, zeg los, geef een snoepje, en gooi de flostouw terug weg enz...
hij zal wel plassen...
Stop het spelletje niet als hij geplast heeft, want dan straf je je hond, spelletje stoppen=straffen.
Wandelen om te plassen betekent maar al te veel 'plassen is gedaan met wandelen' en de hond plast niet meer buiten, zo leer je een hond de zindelijkheid af.
Overigens een niet zindelijke pup, denk erom, de verantwoordelijkheid ligt voor een groot deel bij de fokker.
je bent vast niet mij antwoord aan het geven... :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”