Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

blafdilemma

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

blafdilemma

Ongelezen bericht door M@scha »

ok, there we go...

willem heeft soms kuren. dat mag natuurlijk als je nog geen 16 weken bent!!

dan gaat hij in je broek hangen (met velletje :ugh: ) en als je dan corrigeert stopt hij braaf om vervolgens op een halve meter te gaan staan keffen.

en dan nu het dilemma:

- negeren? (hij doet dan zeker nog een paar minuten al keffend zijn best om aandacht te krijgen)
- op zijn donder geven. werkt soms
- opdracht geven.

ik word wanhopig van de eerste en de onderste 2 voelen als kef=aandacht

dus zeg het maar.

of misschien nog andere ideetjes?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: blafdilemma

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gewoon iets aanbieden en hem daar vervolgens alleen mee laten spelen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:Gewoon iets aanbieden en hem daar vervolgens alleen mee laten spelen.
dat werkt niet helaas. dat is het eerste dat we geprobeerd hebben. hij wil dan ONS dus speeltjes zijn stom.

het is trouwens geen onoverkomelijk drama hoor. maar ik vind het lastig om een goede manier te vinden.

nu zeggen we vaak nee en sturen hem naar zijn mand. dat gaat redelijk, maar ik ben bang dat dat toch echt aandacht is en dus juist het blaffen triggert.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat willen ze hier ook. Lou heeft die neiging ook op het moment. Zo'n schel kleine-meiden-kefje :schrik:
Maar hee, je krijgt niet altijd wat je wilt ;)
Ik wil dan best nog even wat rommelen met zo'n flos of wat ook hoor, maar na 5 seconden is het klaar. Dan gooi ik het ding een eind weg en mag ze zelf wat verzinnen.
Ik negeer ook gewoon, maar daar zijn ze hier aan gewend aangezien ik vanuit huis werk. Als ik bezig ben krijgen ze geen aandacht, simpel.

Afbeelding

M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ja, dat willen ze hier ook. Lou heeft die neiging ook op het moment. Zo'n schel kleine-meiden-kefje :schrik:
Maar hee, je krijgt niet altijd wat je wilt ;)
Ik wil dan best nog even wat rommelen met zo'n flos of wat ook hoor, maar na 5 seconden is het klaar. Dan gooi ik het ding een eind weg en mag ze zelf wat verzinnen.
Ik negeer ook gewoon, maar daar zijn ze hier aan gewend aangezien ik vanuit huis werk. Als ik bezig ben krijgen ze geen aandacht, simpel.
willem heeft ook nog een mietjes kef dus ik snap wat je zegt :ugh: :mrgreen:

ik zal het toch eens proberen dan.. je hebt niet het idee dat je dan juist dit gedrag gaat koppelen aan spelen met de baas?
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb het bij Frodo anders gedaan op die leeftijd (was ook door de fokker gewaarschuwd daar aandacht aan te besteden om te voorkomen dat het een dwingend blafteckeltje zou worden). Hij moest rond etenstijd even in de puppenren zodat wij rustig konden eten en op een gegeven moment begon hij te blaffen ofwel schel keffen. Negeren of iets aanbieden om mee te spelen hielp niet dus had ik naast mijn bord een bos sleutels neergelegd die ik van tafel schoof als het begon (en dan zat ik met mijn rug naar hem toe). Als hij dan verschrikt (gemeen eigenlijk :ugh: ) zijn waffeltje hield vonden we hem het braafste jochie van de klas. Met een dag of 3 was het zinloze aandachtblaffen over. Scheelt hier natuurlijk ook dat Biko amper blaft dus is er ook niks om mee te doen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

alm@ schreef:Ik heb het bij Frodo anders gedaan op die leeftijd (was ook door de fokker gewaarschuwd daar aandacht aan te besteden om te voorkomen dat het een dwingend blafteckeltje zou worden). Hij moest rond etenstijd even in de puppenren zodat wij rustig konden eten en op een gegeven moment begon hij te blaffen ofwel schel keffen. Negeren of iets aanbieden om mee te spelen hielp niet dus had ik naast mijn bord een bos sleutels neergelegd die ik van tafel schoof als het begon (en dan zat ik met mijn rug naar hem toe). Als hij dan verschrikt (gemeen eigenlijk :ugh: ) zijn waffeltje hield vonden we hem het braafste jochie van de klas. Met een dag of 3 was het zinloze aandachtblaffen over. Scheelt hier natuurlijk ook dat Biko amper blaft dus is er ook niks om mee te doen.
het stomme is dat zodra ik iets van hem vraag het goed is. tijdens het eten moet hij in de mand blijven. geen probleem.

zit en blijf voordat hij zelf eten krijgt? geen probleem.

we doen vaak oefeningetjes, supergemotiveerd gaat hij daarmee aan de slag. tóp!

maar soms is er gewoon géén aandacht voor meneer en dán gaat het mis. komt naar je toe, hapt in je mouw of broek en als je dan "willem, nee" zegt stopt hij en gaat hij staan keffen. als ik dan niks doe gaat hij harder én harder bijten of op hem afloop dan loopt hij al keffend weg en probeert nog even te bijten.

heul boos worden helpt. beetje boos worden maakt het erger
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Dat zou ik in die gevallen heul boos worden. Niet leuk maar dan weet Willempje wel waar hij aan toe is.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Volgens mij zou ik dan ook even heel boos worden. Hij klinkt als een hondje dat prima weet dat je geen boze baas wil. Denk niet dat hij dat beschouwd als negatieve aandacht is ook aandacht.

Ik merk het eigenlijk aan de honden hier ook. Daisy doet uit alle macht haar best om aandacht van Finn te krijgen. Spelbuigingen, keffen, rollen en uiteindelijk ook happen en aan zijn oren trekken. Finn negeert dat en doet lekker zijn ding, maar als ze te ver gaat kan ze een snauw verwachten.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:willem heeft ook nog een mietjes kef dus ik snap wat je zegt :ugh: :mrgreen:

ik zal het toch eens proberen dan.. je hebt niet het idee dat je dan juist dit gedrag gaat koppelen aan spelen met de baas?
Nee, want ik speel maar heel kort en dan stop ik.
Daar koppel ik dan wel "Klaar" aan.
En als ze wat ouder is volstaat klaar dan gewoon, zo ging het althans bij Dinthe en Jet.

*steekt kaarsje op :mrgreen:

Afbeelding

M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:
M@scha schreef: *steekt kaarsje op :mrgreen:
:engel:

*rent naar de Xqnos en trekt voor ons beiden de kaarsenschappen leeg*
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:heul boos worden helpt. beetje boos worden maakt het erger
Misschien redeneer ik wetters, maar dat zou ik dus juist niet doen.

Ik geloof niet zo dat ze nu al beseffen wat ze doen en dat ze daardoor niet begrijpen waaróm je nou eigenlijk boos wordt.
Boos is leuk als er een begrip is waar het over gaat.

Natuurlijk is dit wel een soort aandachtstrekken, maar het is een kleuter. Hij moet alles nog leren.
Daarom zou ik niet boos worden, dat vind ik onlogisch in deze contect.

Ik zou even spelen en dan klaar, of misschien even knuffelen en dan klaar, en voor mijn part als hij erg druk is even afleiden en dan een kluifje of een kong, en dan klaar.
Boos worden is op dit moment nog niet logisch voor hem, volgens mij. Dat doe je als hij wéét dat iets niet gewenst is. En dat weet hij nog niet.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Boos worden is op dit moment nog niet logisch voor hem, volgens mij. Dat doe je als hij wéét dat iets niet gewenst is. En dat weet hij nog niet.
Dan heb ik vast rare puppen want als ze al een keer een volwassen hond staan uit te dagen op die manier straalt héél hun lichaamshouding uit 'ik wéét dat ik gevaarlijk spel speel maar ik probeer het tóch!' en krijgen ze van de groterd dan erg onder hun voeten dan weten ze niet hoe lief ze moeten doen om het weer snel goed te maken.
Echt, daar moeten ze niet volwassen voor zijn om te snappen hoe dit soort dingen werkt in relatie tot elkaar.
Wat volwassen honden kunne, dat kunnen wij niet eens benaderen.

Ik wil samenwerken met mijn honden en dus doe ik het anders. Mijn honden zouden een stuk vertrouwen in mij verliezen als ze op een moment als dit hard zouden worden aangepakt.

Maar goed, ik heb dus ook totaal andere honden dan jij.
TS heeft ook jachthonden. Ik zou daar anders mee omgaan dan met jouw type hond.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je alleen "nee" zegt gaat hij blaffen en als je hem naar de mand stuurt blaft hij niet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief

ranetje schreef:Als je alleen "nee" zegt gaat hij blaffen en als je hem naar de mand stuurt blaft hij niet?
hij is nog in het stadium "naar de mand begeleiden" :mrgreen: maar inderdaad.

ik zie het een beetje zo en willem volgens mij ook:
naar de mand + blijf=oefening=werk/aandacht=braaf pupje

idem naar de bench. willem zonder mopperen van mij richting bench, koekje en willem in de bench, deurtje dicht en 3 seconden later ligt meneer prinsheerlijk zijn koekje te kauwen.

2 minuutjes later haal ik hem uit de bench en is het scherpe randje eraf, maar dat randje heeft hij dan ook vaak weer snel gevonden
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
M@scha schreef:soms is er gewoon géén aandacht voor meneer en dán gaat het mis. komt naar je toe, hapt in je mouw of broek en als je dan "willem, nee" zegt stopt hij en gaat hij staan keffen. als ik dan niks doe gaat hij harder én harder bijten of op hem afloop dan loopt hij al keffend weg en probeert nog even te bijten.
Ik zou niet boos worden. Hij is een kleuter en kleuters hebben nu eenmaal soms dramgedrag. Hij probeert het gewoon. Boos worden is ook aandacht en daar is ie op uit. :tongue:
Ik zou hem dus gewoon negeren. Meestal dooft het dan vanzelf uit want als niemand meer op je let is het niet meer leuk. Probeert ie te bijten dan draai ik even gemeen een velletje in zijn nek om en negeer dan rustig verder. Zo min mogelijk opgefokt er op reageren, echt, dan is het zo over. Het is gewoon een periode in zijn leventje. Maar het moet evengoed duidelijk zijn dat hij niet bepaalt wat er gebeurt.
Afbeelding
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou een oefeningetje doen, dus Willem hier, hem dan nog iets laten doen wat hij kent, braaf en dan kom even in de mand, dan is hij super braaf en verdient een klein koekje en ligt hij braaf en stil in z'n mand :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

M@scha schreef:
ranetje schreef:Als je alleen "nee" zegt gaat hij blaffen en als je hem naar de mand stuurt blaft hij niet?
hij is nog in het stadium "naar de mand begeleiden" :mrgreen: maar inderdaad.

ik zie het een beetje zo en willem volgens mij ook:
naar de mand + blijf=oefening=werk/aandacht=braaf pupje

idem naar de bench. willem zonder mopperen van mij richting bench, koekje en willem in de bench, deurtje dicht en 3 seconden later ligt meneer prinsheerlijk zijn koekje te kauwen.

2 minuutjes later haal ik hem uit de bench en is het scherpe randje eraf, maar dat randje heeft hij dan ook vaak weer snel gevonden
Is hij een hondje dat je kan beschouwen als een "werkertje"?
In dat geval is het misschien beter om die 2 minuutjes wat langer te maken en te kijken of hij in slaap valt.

Ik herken er wel iets in van Rana.
(Heb de littekens nog op mijn armen :mrgreen: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief

ranetje schreef: Is hij een hondje dat je kan beschouwen als een "werkertje"?
In dat geval is het misschien beter om die 2 minuutjes wat langer te maken en te kijken of hij in slaap valt.

Ik herken er wel iets in van Rana.
(Heb de littekens nog op mijn armen :mrgreen: )
jep dat denk ik wel.

als ik die 2 minuten langer maak gaat hij inderdaad slapen. "oh, hier niks te doen, nou dan ga ik maar pitten"

maar ik zou zo graag willen dat hij dat zonder bench ook snapr :lol1:
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Morris heeft dit ook een tijdje heel erg gehad. Kon aan de blauwe plekken op mijn benen precies zien hoeveel hij gegroeid was :LOL: Duurde ook even voor ik de juiste knop had gevonden. Door te negeren kwam hij alleen maar terug om nog erger in mijn broekspijp te hangen. Halloooooooo joehoeeeeeeeeeee haphaphap stuiter stuiter wafwaf. Dat werkte dus niet. Samen spelen, boos worden etc hielpen ook niet echt. Hem wegsluiten in een andere ruimte was een veel te grote straf. Dat vind hij echt Heel Erg. Dan was hij helemaal van slag. Daar was het vergrijp ook niet groot genoeg voor om zo'n grote consequentie te hebben...

Wat bij hem wel werkte was dat ik zelf wegging. Ik sloot hem dus niet weg, maar stond zelf op en ging even de kamer uit. Zorgde voor een heel verbaasd koppie :LOL: wat doet ze nou?! Binnen een paar dagen was het bijna helemaal uitgedoofd.
Als ik de kamer uit ging was hij eigenlijk meteen stil. Als ik de kamer weer in kwam wou ik hem nog best even iets geven om mee te spelen/op te kluiven oid. Brave hond, ga maar even zelf spelen.
M@scha
Zeer actief

nomo schreef:Morris heeft dit ook een tijdje heel erg gehad. Kon aan de blauwe plekken op mijn benen precies zien hoeveel hij gegroeid was :LOL: Duurde ook even voor ik de juiste knop had gevonden. Door te negeren kwam hij alleen maar terug om nog erger in mijn broekspijp te hangen. Halloooooooo joehoeeeeeeeeeee haphaphap stuiter stuiter wafwaf. Dat werkte dus niet. Samen spelen, boos worden etc hielpen ook niet echt. Hem wegsluiten in een andere ruimte was een veel te grote straf. Dat vind hij echt Heel Erg. Dan was hij helemaal van slag. Daar was het vergrijp ook niet groot genoeg voor om zo'n grote consequentie te hebben...

Wat bij hem wel werkte was dat ik zelf wegging. Ik sloot hem dus niet weg, maar stond zelf op en ging even de kamer uit. Zorgde voor een heel verbaasd koppie :LOL: wat doet ze nou?! Binnen een paar dagen was het bijna helemaal uitgedoofd.
Als ik de kamer uit ging was hij eigenlijk meteen stil. Als ik de kamer weer in kwam wou ik hem nog best even iets geven om mee te spelen/op te kluiven oid. Brave hond, ga maar even zelf spelen.

:eek:
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik had een X-aantal jaren geleden een grote hond die (al op wat oudere leeftijd) tussen ons en de TV ging staan blaffen als we het nieuws keken..... :ugh:
Die zette ik altijd even buiten de deur, 2 minuten max als hij rustig was, ik deed dan gewoon de deur weer open zonder aandacht aan hem te schenken. Binnen 2 dagen hoefde ik alleen de deur maar open te zetten dan was hij stil, binnen een week was er niets meer. :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik zou niet boos worden. Hij is een kleuter en kleuters hebben nu eenmaal soms dramgedrag. Hij probeert het gewoon. Boos worden is ook aandacht en daar is ie op uit. :tongue:
Ik zou hem dus gewoon negeren. Meestal dooft het dan vanzelf uit want als niemand meer op je let is het niet meer leuk. Probeert ie te bijten dan draai ik even gemeen een velletje in zijn nek om en negeer dan rustig verder. Zo min mogelijk opgefokt er op reageren, echt, dan is het zo over. Het is gewoon een periode in zijn leventje. Maar het moet evengoed duidelijk zijn dat hij niet bepaalt wat er gebeurt.
Exactemento.

Lou sleurt Polly aan heur haren (waar niet veel meer van over is trouwens) door de kamer. Ik red Polly, Lou staat te keffen, ik stop een botje in de kefklep en draai me om.
Ik negeer gewoon dus.

En nu zeg ik: Deed Jet dat ook? Ja, ik geloof het wel. Toch?
Zo gaat dat :mrgreen:

Afbeelding

M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:
En nu zeg ik: Deed Jet dat ook? Ja, ik geloof het wel. Toch?
Zo gaat dat :mrgreen:
stom he dat je daar echt over na moet denken!

en dan komt ineens de herinnering boven dat mensen écht bang voor pupje sam waren omdat hij bij welke opwinding dan ook (dus zeker bij visite) rondjes door de kamer ging rennen zonder de vloer te raken en daarbij alles beet dat hij tegenkwam :schrik:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

M@scha schreef:
Nanna schreef:
M@scha schreef:soms is er gewoon géén aandacht voor meneer en dán gaat het mis. komt naar je toe, hapt in je mouw of broek en als je dan "willem, nee" zegt stopt hij en gaat hij staan keffen. als ik dan niks doe gaat hij harder én harder bijten of op hem afloop dan loopt hij al keffend weg en probeert nog even te bijten.
Ik zou niet boos worden. Hij is een kleuter en kleuters hebben nu eenmaal soms dramgedrag. Hij probeert het gewoon. Boos worden is ook aandacht en daar is ie op uit. :tongue:
Afbeelding
Inderdaad, de aanhouder wint.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Maar waarom zou je een andere opdracht vragen? Dat komt toch niet binnen in een drammerig puppybreintje?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Ik wil samenwerken met mijn honden en dus doe ik het anders.
Owww, dat is het, ik wil dat natuurlijk niet.
Wat ben jij tegenwoordig toch goed in dingen verdraaien, zeg. :roll:

Vergeet je voor het gemak even dit?
Marjoleine schreef:Maar goed, ik heb dus ook totaal andere honden dan jij.
TS heeft ook jachthonden. Ik zou daar anders mee omgaan dan met jouw type hond.

Afbeelding

M@scha
Zeer actief

veertje schreef:Maar waarom zou je een andere opdracht vragen? Dat komt toch niet binnen in een drammerig puppybreintje?
wat bedoel je?

ik kan willem makkelijk uit dat blaffen/happen halen door hem een oefening te laten doen. dat snapt dat puppenbreintje perfect! :ok:

maar ik wil niet dat hij de link gaat leggen: terrorpupje zijn=trainen/spelen met de baas

daarom zoek ik een andere oplossing
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Ik zou daar anders mee omgaan dan met jouw type hond.
Dat 'vergeet' ik omdat jij verwijst naar iets dat ik niet heb, ik heb hier namelijk al jaren vanalles door elkaar.
Dat zal.
Voor mij heb je wartjes en geen jachthonden en al zeker geen wetters.

Afbeelding

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik zou denk ik voor de verplichte time out gaan en het gedrag zelf negeren. In bench, andere kamer, ren, whatever. Tenzij hij daar helemaal ga over de fles gaat, dan niet, maar als het aandacht zeuren is wel.

Daarnaast vind ik het commando "settle" heel handig. Duke begrijpt dat nog niet volledig, en het iets dat veel tijd kost, maar het betekend dat je eigenlijk tegen je hond zegt " voorlopig gaan we niks doen,neus ga maar gewoon ergens ontspannen. Voor een 16 weken oude pup natuurlijk nog veel te moeilijk, maar een begin kun je daar al wel mee maken.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”