Ze hebben het wel te pakken in Veendam. Eerst deze week dat incident met die pony's, en nu dit:
rtvnoord schreef:Nog even één blokje om met de honden. Een vrouw uit Veendam raakte eerder deze week gewond na een worsteling met een pitbull. Amper tien kilometer van de plek waar donderdag drie pony's werden aangevallen.
'Inwoners van Zuidwending Veendam, opgelet', daar begint de Facebookoproep van Ronald Kolle mee. Hij waarschuwt buurtbewoners voor de honden die zijn vrouw en haar hondjes hebben aangevallen.
Zondagavond laat loopt zij over de Zuidwending met haar honden. Ze hoort een hond aankomen en draait zich om. Ze ziet een hond die op haar honden afstormt. Ze houdt haar honden kort aan de lijn en hoopt op het beste.
Bijtincident
Het oudste hondje van de twee wordt gepakt en verderop ziet de vrouw nog een hond die richting haar en haar honden rent.
'Ik heb gevochten voor mijn honden', vertelt de vrouw van Kolle. 'Ik schreeuwde en gilde', gaat ze verder. Uiteindelijk kwam de eigenaar van de honden en hij dook boven op de ene hond om hem van de honden en de vrouw af te krijgen. Een andere man die opeens opdook pakte de tweede hond in de nekvel.
Buurman
Een man uit de buurt was afgekomen op het geschreeuw en schoot de vrouw te hulp. 'Hij hielp mij om naar huis te komen en hield de hondenriemen vast. Ik had door alle adrenaline nog niet door dat ik gewond was. Pas toen ik thuis kwam en mijn man mijn jas uit deed zagen we de grote gaten in mijn handen.'
Ziekenhuis bezoek
Midden in de nacht wordt de vrouw nog doorgestuurd van de eerste hulp naar het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). 'De dokter in het ziekenhuis heeft mijn wonden schoongemaakt. Het kan niet gehecht worden en ze moeten van binnenuit dichtgroeien om infecties te voorkomen', vertelt ze. 'De dokter zei tegen mij dat ik mazzel heb gehad dat ik niet in mijn hoofd ben gebeten of iets dergelijks. Ook zijn er geen pezen geraakt. Alles werkt nog gelukkig.'
Honden
Met de hondjes gaat het naar omstandigheden goed. De jongste hond heeft geen wonden opgelopen en de oudste hond een gaatje in zijn nek en een schram op het oor.
Aangifte
Woensdag deden Kolle en zijn vrouw aangifte van het bijtincident. 'Ik hoop dat de politie iemand kan sturen die met de eigenaren van de hond een gesprek aan gaat, zodat er beoordeeld kan worden of de honden daar op hun plek zitten of dat ze misschien naar een asiel overgeplaatst moeten worden.' De vrouw legt uit dat ze veel reacties heeft gehad van mensen die zeggen dat de honden afgemaakt moeten worden. Daar is ze het niet per se mee eens. 'Dat moet een deskundige maar beoordelen.'
De vrouw vindt wel dat er iets aan de situatie gedaan moet worden. 'Als deze honden een gevaar zijn moet er iets gebeuren', ze refereert naar het incident in Nieuw-Buinen: 'Zoiets moet voorkomen worden.'
Eigenaar bijtende hond
'Mijn honden zijn ontsnapt. Daar draag ik de verantwoording voor. Maar ik kan niet bevestigen dat mijn hond, de hond van de vrouw heeft aangevallen', vertelt de eigenaar van de bijtende hond.
'Wel is het zeker dat de honden met elkaar gevochten hebben', gaat hij verder. De aanleiding van het gevecht is voor hem onduidelijk, maar waar de schuld ligt, laat hij in het midden: 'Wij zijn onschuldig tenzij het tegendeel wordt bewezen.'
Het spijt de eigenaar erg dat de vrouw gewond is geraakt aan haar handen. Maar voor hem is dat geen reden voor bedreigingen. De eigenaar legt uit dat ze naar aanleiding van de waarschuwing op Facebook doodbedreigingen hebben gehad. 'Dit dwingt ons tot juridische stappen.'
Pitbull
De honden van de eigenaar betreffen een bastaards waarvan één met uiterlijke kenmerken van een pitbull. Een pitbull is geen ras, maar een kruising tussen rassen die gefokt worden op bepaalde kenmerken: hoog oplopende neus, brede kaak en atletische bouw.
Gemeente
De gemeente Veendam onderneemt geen actie en wacht het advies van de politie af. Kolle en zijn vrouw gaan in gesprek met de gemeente.
De man van het slachtoffer had het zelf al gepost op facebook. Hij schrijft:
Ronald Kolle schreef: Inwoners van Zuidwending Veendam opgelet en wees allert!!!!!
Bij deze wil ik alle medebewoners van Zuidwending enigszins waarschuwen voor 2 gevaarlijke honden te hoogte van het Dorpshuis De Wending Zuidwending.
Daarnaast wil ik alle medebewoners van Zuidwending bij deze willen laten weten dat mijn vrouw zondag 20-11-2016 onze beide honden uit liet en en ter hoogte van het Dorpshuis De Wending Zuidwending is aangevallen door 2 honden ( lijken op bitpulls/staffords ) met ernstige gevolgen. Ze heeft geluk gehad dat ze in de handen is gebeten en niet in het gezicht want dan had het heel anders kunnen aflopen. We hebben de gehele nacht van zondag op maandag in het UMCG in Groningen gezeten en de doktoren hebben de wonden ( waren tot op het bot ) zo mooi als mogelijk bij geknipt wat zeer pijnlijk was. De wonden kunnen niet gehecht, genaaid of gelijmd worden daar ze van binnen uit moeten herstellen ivm infecties. Dit kan een een lange tijd duren en er zullen altijd littekens in het zicht over blijven.
Ik wil bij deze alle bewoners van Zuidwending er extra attent op maken om extra op te letten als ze met hun hond (en/of kinderen) in de buurt van het Dorpshuis De Wending Zuidwending wandelen naar deze gevaarlijke honden aangezien deze honden hier nog steeds aanwezig zijn. Mensen wees op uw hoede want dit kan vreselijke verwondingen veroorzaken en dit is echt niemand gegund.
Waarop de eigenaar van de aanvallende honden ook nog eventjes subtiel reageert:
Marieke Elizabeth Ninaber van Eijben schreef:Haar eigen hond heeft haar gebeten. Onze honden zijn fout omdat ze wel degelijk ontsnapt zijn en een gevecht met de honden zijn begonnen. Wat die toedracht is weet ik niet. we wawren er in een paar seconden bij. De mevrouw sloeg onze honden en gilde en deed niks. Daarna lag ze op de grond. Mijn vriend haalde samen met een omstander die zijn auto parkeerde om te helpen de vechters uit elkaar. En dat was een peule schil. Mevrouw had blijkbaar zelf haar handen uitgestoken tussen twee vechtende honden. Niets aan te doen. Een ongeluk. Geen opzet. Geen valse honden. Denk na voor je mensen naar de mond praat, we krijgen zelfs doodbedreigingen door dit bericht wat honderd procent is gelogen.
Want ja, dat je je eigen hond wilt beschermen tegen de aanval van 2 klapkaken is natuurlijk volkomen idioot en dan is het helemaal je eigen schuld dat je gebeten wordt....