Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
zachtvoer????
Moderator: moderatorteam
zachtvoer????
in navolging op mijn poll vraag.
is zachtvoer slecht voor de hond???
hiermee bedoel ik dus alles behalve brokken.
en als ze iedere dag zachtvoer krijgen is dat dan niet slecht voor de tanden???
is zachtvoer slecht voor de hond???
hiermee bedoel ik dus alles behalve brokken.
en als ze iedere dag zachtvoer krijgen is dat dan niet slecht voor de tanden???
-
- Zeer actief
Hoi
ik zou echt een onderscheid willen maken tussen blikvoer en complete versleesvoedingen, zoals Rodi, Energique, Carnibest, Duck, Bibi etc. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen, in kwaliteit en in samenstelling.
Met name de tweede categorie, de verse voedingen uit de diepvries, is niet slecht voor het gebit. Het blijft niet plakken, dus dat is geen probleem. Zeker als je (als je hond er aan gewend is!) af en toe een natuurlijk tandenborstel geeft in de vorm van een rauw eetbaar bot zullen de tanden er prima uit zien.
Mijn honden hebben jarenlang op brokken geleefd en krijgen sinds een tijdje vers, en sinds een maand of 9 BARF (alles rauw zelf samengesteld, inclusief botten). De gebitten zijn schoner dan ooit, terwijl er met brokken wel degelijk tandplak ontstond.
ik zou echt een onderscheid willen maken tussen blikvoer en complete versleesvoedingen, zoals Rodi, Energique, Carnibest, Duck, Bibi etc. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen, in kwaliteit en in samenstelling.
Met name de tweede categorie, de verse voedingen uit de diepvries, is niet slecht voor het gebit. Het blijft niet plakken, dus dat is geen probleem. Zeker als je (als je hond er aan gewend is!) af en toe een natuurlijk tandenborstel geeft in de vorm van een rauw eetbaar bot zullen de tanden er prima uit zien.
Mijn honden hebben jarenlang op brokken geleefd en krijgen sinds een tijdje vers, en sinds een maand of 9 BARF (alles rauw zelf samengesteld, inclusief botten). De gebitten zijn schoner dan ooit, terwijl er met brokken wel degelijk tandplak ontstond.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Peet2
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ja alles rauw, rauwe botten (lamsribben, kalsknieen, schouderbladen enz) kippenkarkassen.molly schreef:geef je het rauw?
en wat geef je dan zoal?
Versvlees compleet, dus duck, rodi, ahv energique, ook altijd rauw.
rauwvlees, kippenvleugels, maagjes, eigenlijk alles behalve varkensvlees.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Zelf ben ik er van overtuigd dat verse, rauwe voeding het meest natuulijk is voor een hond en in de normale gevallen ook stukken gezonder dan doodgekookte pre-fab brokjes vol granen. Zelf had ik geen probleemhonden wat voeding of gezondheid betreft, maar diverse anderen met honden met eet- of bijvoorbeeld darm- of huidproblemen hebben erg veel baat gehad bij het omzetten van hun hond naar dit soort voer. En honden waarvan eigenaren altijd al vonden dat ze er goed uit zagen gaan er over het algemeen nog beter uitzien met dit soort voeding.
Je hebt met verse/rauwe voeding nog twee mogelijkheden. Er zijn een aantal kant-en-klare versvleesvoeders op de markt, bijvoorbeeld van Carnibest, Energique, Duck, Rodi, Bibi etc. Die zijn helemaal compleet (als je althans de juiste versie neemt). Dat spul is allemaal ingevroren en je laat het alleen ontdooien en op kamertemperatuur komen voor je het geeft. Dus niet meer koken oid.
Je kunt ook zelf de voeding voor je honden samenstellen. Mijn honden eten bijvoorbeeld kip, kipkarkassen, orgaanvlees van kip, rund, lam, lamsribben, geitenribben, kalfsbotten, runderlappen, vis, verse vuile pens etc. Alles mag in principe, alleen varkensvlees geven is af te raden. Hoe meer afwisseling hoe beter.
Daarnaast krijgen ze nog een mix van gepureerde groentes en fruit, eieren, een scheut yoghurt af en toe. Als je zo zelf eten voor je honden wilt samenstellen is het wel nodig dat je je er van te voren even goed op in leest. Tevens moet je een hond die brokken gewend is niet zomaar botten laten eten. Het maagzuur van de hond wordt een stuk minder zuur door de brokken, en om de botten goed te verteren is het wel nodig dat het zuur is. Als je hond het gewend is kunnen ze al die botten prima aan. Om de hond aan dit soort voeding te laten wennen kun je het beste een tijd lang weer zo'n complete versvleesvoeding geven.
Als je meer hierover wilt weten kun je eens een kijkje nemen op www.barfplaats.nl of op http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk/
Dat zijn fora/lijsten zoals deze maar dan met mensen die dus op die manier hun honden voeren.
Je hebt met verse/rauwe voeding nog twee mogelijkheden. Er zijn een aantal kant-en-klare versvleesvoeders op de markt, bijvoorbeeld van Carnibest, Energique, Duck, Rodi, Bibi etc. Die zijn helemaal compleet (als je althans de juiste versie neemt). Dat spul is allemaal ingevroren en je laat het alleen ontdooien en op kamertemperatuur komen voor je het geeft. Dus niet meer koken oid.
Je kunt ook zelf de voeding voor je honden samenstellen. Mijn honden eten bijvoorbeeld kip, kipkarkassen, orgaanvlees van kip, rund, lam, lamsribben, geitenribben, kalfsbotten, runderlappen, vis, verse vuile pens etc. Alles mag in principe, alleen varkensvlees geven is af te raden. Hoe meer afwisseling hoe beter.
Daarnaast krijgen ze nog een mix van gepureerde groentes en fruit, eieren, een scheut yoghurt af en toe. Als je zo zelf eten voor je honden wilt samenstellen is het wel nodig dat je je er van te voren even goed op in leest. Tevens moet je een hond die brokken gewend is niet zomaar botten laten eten. Het maagzuur van de hond wordt een stuk minder zuur door de brokken, en om de botten goed te verteren is het wel nodig dat het zuur is. Als je hond het gewend is kunnen ze al die botten prima aan. Om de hond aan dit soort voeding te laten wennen kun je het beste een tijd lang weer zo'n complete versvleesvoeding geven.
Als je meer hierover wilt weten kun je eens een kijkje nemen op www.barfplaats.nl of op http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk/
Dat zijn fora/lijsten zoals deze maar dan met mensen die dus op die manier hun honden voeren.

- mechelaar_fan
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Yari
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Kijk naar de natuur en je weet het antwoord. Als versvlees slecht voor de tanden is dan zouden wilde dieren hun prooi niet meer kunnen vangen/eten en uiteindelijk dood gaan van de honger. Tot nu toe heb ik alleen wilde dieren met prachtige witte tanden gezien. Moedertje natuur heeft het allemaal prima geregeld, daar kan geen brokken fabrikant tegen op
.
Groetjes Rosita

Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik ook niet! Ik geef alleen maar brokken en ze hebben allemaal spierwitte tanden en geen tandplak!mechelaar_fan schreef:helemaal niet mee eens.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- cloris
- Zeer actief
Nee maar het is dus ook niet zo dat ze brokken nodig hebben voor witte tandenmalinois schreef:ik ook niet! Ik geef alleen maar brokken en ze hebben allemaal spierwitte tanden en geen tandplak!mechelaar_fan schreef:helemaal niet mee eens.

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wie, wat, waar, bewijst dat dan?Yari schreef:(en natuurlijk zowiezo beter in het algemeen voor de hond) dan brokken (of blikvoeding).
Honden leven hier in NL al jaren op brokken... en worden er heel oud op... gezond etc...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oh nee, natuurlijk nietcloris schreef:Nee maar het is dus ook niet zo dat ze brokken nodig hebben voor witte tandenmalinois schreef:ik ook niet! Ik geef alleen maar brokken en ze hebben allemaal spierwitte tanden en geen tandplak!mechelaar_fan schreef:helemaal niet mee eens.

net alsof er met brokken altijd tandplak ontstaat...De gebitten zijn schoner dan ooit, terwijl er met brokken wel degelijk tandplak ontstond.

- cloris
- Zeer actief
Nee dat is idd niet zo, maar soms vragen mensen zich af of de honden, als ze versvlees krijgen, ook nog witte tanden houden.malinois schreef:oh nee, natuurlijk nietcloris schreef:Nee maar het is dus ook niet zo dat ze brokken nodig hebben voor witte tandenmalinois schreef:ik ook niet! Ik geef alleen maar brokken en ze hebben allemaal spierwitte tanden en geen tandplak!mechelaar_fan schreef:helemaal niet mee eens.maar het was meer een reactie hierop:
net alsof er met brokken altijd tandplak ontstaat...De gebitten zijn schoner dan ooit, terwijl er met brokken wel degelijk tandplak ontstond.
Ik denk trouwens dat het ook aan je hond zelf ligt... ik ken heel veel honden die tandplak hebben en op een gewone brok staan, maar ik ken ook honden die vers eten en tandplak hebben dus, ik denk niet dat je kan zeggen dat het een het ander uitsluit.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
er zullen wel bepaalde bacterien inzitten die het voorkomt misschien...cloris schreef: Nee dat is idd niet zo, maar soms vragen mensen zich af of de honden, als ze versvlees krijgen, ook nog witte tanden houden.
ja is heel erg afhankelijk van de hond. Ik las ergens van Crutz dat 1 van haar honden heel erge tandplak krijgt van geperste brokken, terwijl 1 van mijn honden die ook heeft en nergens last van heeft. De anderen hebben geexpandeerde brokken en ook geen tandplak... Bij mensen is het toch ook verschillend?Ik denk trouwens dat het ook aan je hond zelf ligt... ik ken heel veel honden die tandplak hebben en op een gewone brok staan, maar ik ken ook honden die vers eten en tandplak hebben dus, ik denk niet dat je kan zeggen dat het een het ander uitsluit.

- cloris
- Zeer actief
Ja dat is ook zomalinois schreef:
ja is heel erg afhankelijk van de hond. Ik las ergens van Crutz dat 1 van haar honden heel erge tandplak krijgt van geperste brokken, terwijl 1 van mijn honden die ook heeft en nergens last van heeft. De anderen hebben geexpandeerde brokken en ook geen tandplak... Bij mensen is het toch ook verschillend?

-
- Erelid
- Contacteer:
waarom verkopen ze nu dan in dierenwinkels tandenborstels voor de hond en tandpasta met een smaakjemalinois schreef:oh nee, natuurlijk nietcloris schreef:Nee maar het is dus ook niet zo dat ze brokken nodig hebben voor witte tandenmalinois schreef:ik ook niet! Ik geef alleen maar brokken en ze hebben allemaal spierwitte tanden en geen tandplak!mechelaar_fan schreef:helemaal niet mee eens.maar het was meer een reactie hierop:

geef ze toch een lekker lap pens of bot met vlees..om hun tanden schoon te maken!!

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja, maar waarom verkopen ze hondejasjes... 't is wat de mensen willen... ze willen hun dier vermenselijken... Ik zie me toch echt niet hannessen met tandenborstels hoor... die vreten ze opien schreef:waarom verkopen ze nu dan in dierenwinkels tandenborstels voor de hond en tandpasta met een smaakje

- Mol
- Zeer actief
ooit gehoord van geld verdienen ,een beetje goet lul verhaal er om heen hangen en goei marketing tadaaaaaaaaaaaaaaien schreef:waarom verkopen ze nu dan in dierenwinkels tandenborstels voor de hond en tandpasta met een smaakjemalinois schreef:oh nee, natuurlijk nietcloris schreef:Nee maar het is dus ook niet zo dat ze brokken nodig hebben voor witte tandenmalinois schreef: ik ook niet! Ik geef alleen maar brokken en ze hebben allemaal spierwitte tanden en geen tandplak!maar het was meer een reactie hierop:
geef ze toch een lekker lap pens of bot met vlees..om hun tanden schoon te maken!!
mol

- Roos
- Zeer actief
even over dat tandplak.
Roma heeft prachtig schone witte tanden, maar Scooby's gebit ziet er vreselijk uit, heel veel tandplak, hij mist ook al 3 kiesjes die gewoon uit z'n bek vielen. Tandenpoetsen heb ik geprobeerd, maar dat werkte ook totaal niet.
Scooby kwam op twee jarige leeftijd bij me en toen zag z'n gebit er al zo uit. Ik weet dus niet wat voor voer hij kreeg, maar ik vermoed diner.
Ik heb een aantal gebitten van honden gezien die diner kregen en die zagen er net zo vreselijk uit.
Roma en Scooby kregen allebei gewoon brokken en sinds een paar jaar nu brokken afgewisseld met vers vlees dagen.
Ze kregen allebei dus hetzelfde en Roma's gebit ziet er nog steeds prachtig uit en dat van Scooby was niet verslechterd, maar ook niet verbeterd, totdat ik ze verse botten ben gaan geven.
Nu ziet Scooby's gebit er al heel wat beter uit en Roma's gebitje lijkt nog schoner, maar dat kan haast niet
Wat ik dus wil zeggen is dat elke hond anders is, bij de ene hond wordt sneller tandplak gevormd als bij de ander. Met brokken is die kans groter (je hoort steeds meer verhalen hierover) , maar het kan dus volgens mij ook met vers vlees als de hond er zeg maar aanleg voor heeft.
Maar
als je hierbij nu ook verse botten geeft, is die kans in iedergeval minimaal en heb je een blije gezonde hond met een gezond gebit 
Roma heeft prachtig schone witte tanden, maar Scooby's gebit ziet er vreselijk uit, heel veel tandplak, hij mist ook al 3 kiesjes die gewoon uit z'n bek vielen. Tandenpoetsen heb ik geprobeerd, maar dat werkte ook totaal niet.
Scooby kwam op twee jarige leeftijd bij me en toen zag z'n gebit er al zo uit. Ik weet dus niet wat voor voer hij kreeg, maar ik vermoed diner.
Ik heb een aantal gebitten van honden gezien die diner kregen en die zagen er net zo vreselijk uit.
Roma en Scooby kregen allebei gewoon brokken en sinds een paar jaar nu brokken afgewisseld met vers vlees dagen.
Ze kregen allebei dus hetzelfde en Roma's gebit ziet er nog steeds prachtig uit en dat van Scooby was niet verslechterd, maar ook niet verbeterd, totdat ik ze verse botten ben gaan geven.
Nu ziet Scooby's gebit er al heel wat beter uit en Roma's gebitje lijkt nog schoner, maar dat kan haast niet

Wat ik dus wil zeggen is dat elke hond anders is, bij de ene hond wordt sneller tandplak gevormd als bij de ander. Met brokken is die kans groter (je hoort steeds meer verhalen hierover) , maar het kan dus volgens mij ook met vers vlees als de hond er zeg maar aanleg voor heeft.
Maar

-
- Erelid
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
vertel mij watien schreef:yep..en geldt dus voor alles als het om de honden gaat,of het nu jasjes,borstels,speelgoed,kongs,voeding enz enz gaat.v.d Lupinehof schreef:[ooit gehoord van geld verdienen ,een beetje goet lul verhaal er om heen hangen en goei marketing tadaaaaaaaaaaaaaa
mol
Is een gouden markt!!
:p:

mol

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en er zijn altijd mensen die er wel in geloven.. dus het blijft goede handel!ien schreef:yep..en geldt dus voor alles als het om de honden gaat,of het nu jasjes,borstels,speelgoed,kongs,voeding enz enz gaat.v.d Lupinehof schreef:[ooit gehoord van geld verdienen ,een beetje goet lul verhaal er om heen hangen en goei marketing tadaaaaaaaaaaaaaa
mol
Is een gouden markt!!
:p:

-
- Zeer actief
Dat staat er toch niet? Ik was mijn ervaring met mijn honden aan het vertellen. Als jouw honden ook met brokken schone gebitten hebben hoef je daarvoor dus niet over te stappen. Maar het is ook geen reden om het niet te doen, en dat is eigenlijk waar de oorspronkelijke vraag over ging.malinois schreef:
oh nee, natuurlijk nietmaar het was meer een reactie hierop:

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zo had ik het niet gelezenjelle schreef:Dat staat er toch niet? Ik was mijn ervaring met mijn honden aan het vertellen. Als jouw honden ook met brokken schone gebitten hebben hoef je daarvoor dus niet over te stappen. Maar het is ook geen reden om het niet te doen, en dat is eigenlijk waar de oorspronkelijke vraag over ging.

- Yari
- Zeer actief
Waar komen de laatste jaren dan al die maag/darmproblemen en huidproblemen, etc. vandaan??malinois schreef:wie, wat, waar, bewijst dat dan?Yari schreef:(en natuurlijk zowiezo beter in het algemeen voor de hond) dan brokken (of blikvoeding).
Honden leven hier in NL al jaren op brokken... en worden er heel oud op... gezond etc...
Door die doodgekookte brokken zijn alle bacterien vernietigd, ook de nuttige die goed zijn voor een juiste maag/darmflora. Zeker de geexpandeerde brokken zijn ook nog eens super licht verteerbaar, waardoor het maag/darmstelsel gewoon lui kan worden en dus problemen kan gaan geven. Waarom moet je nou altijd geleidelijk over gaan van de ene op de andere brok en niet pats boem van de ene op de andere dag wat anders?! Juist ja, omdat de meeste "brokkenhonden" dit niet aankunnen met hun luie maag/darmstelsel. Verder zitten er in brokken ook veel meer stoffen waar de hond niets mee doet; het is niet voor niets zo dat een hond die alleen versvlees krijgt minder ontlasting produceert...
Yari kreeg ook eerst brokken (verscheidene merken: Eukanuba, Hill's, Farmfood, Solid Gold). Van de eerste 2 had ze altijd wat breierige ontlasting en omdat ik erachter kwam dat die ook nog eens vol kankerverwekkende conserveringsmiddelen zaten ben ik over gestapt op de laatste 2 merken. De ontlasting was al stukken minder (en stevig!) en ik vond haar er prima uitzien. Toch na veel gelezen te hebben over versvlees (plus het feit dat de Collie van m'n ouders er 14 jaar op is geworden) ben ik sinds afgelopen november ook overgegaan op alleen versvlees (en groente/fruit e.d. maar dat gaf ik daarvoor ook al). Na een paar dagen stopte het verharen ineens en tot nu toe heeft ze nog nooit zo weinig verhaard, maar goed we wachten verder nog af. Tevens is haar vacht voller geworden en glimt nog meer dan ooit. Ook is de ontlasting nog minder geworden en altijd goed stevig. Ze lijkt ook gewoon wat drogere bespiering te hebben en het gekke is.... ik krijg de laatste tijd ontzettend veel complimentjes over hoe Yari eruit ziet....het is dus niet zo dat ik het me inbeeld dat ze er beter uit ziet.
Dit zijn voor mij in ieder geval meer dan genoeg redenen om versvlees te blijven geven. En nogmaals, ze deed het op de brokken ook prima dacht ik.... maar het bleek dat het dus nog beter kan!!

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet: