Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

blafdilemma

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: blafdilemma

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:
laeken schreef:
Inge O schreef:
Ja, natuurlijk, trekspelletjes, dat doen ze hier ook volop maar dat hoeven ze toch niet met jouw lijf te doen?
Maar wel met je broek en jas en de riem en alles waar ze zich in vast konden bijten. Als ik naar bv de whippet van Martijn kijk dan zie ik een hondje dat niet eens een trekspelletje wilde doen als pup. Laat staan bijten. Zo ken ik nog veel meer pups die nooit gebeten hebben...Eva daarentegen....pffff. Van hiel naar jas naar handen naar broekspijp en dan trekken grommen en hangen erin. Dus dat er gigantische verschillen tussen rassen zitten daar geloof ik wel in. En dat Nanna minder last had met deerhounds en Newfoundlanders en teckels is logisch. Als dat de mechelpups van Crutz waren geweest had ze er echt meer gaatjes aan over gehouden. :wink:
Ik heb ook al pups gehad die nul beten : oa. mijn beauceron (uit IPO-werklijnen) en picardische herder hebben nog geen halve tand in mij gezet als pup. Hovawartpups daarentegen bijten veel, hard en lang dus ik heb echt wel ervaring met bijterige pups.

En natuurlijk mag je ook toekomstige IPOhonden afleren om continu in jou te hangen, je moet dat alleen natuurlijk niet doen door de pup een negatieve ervaring te laten oplopen, maar dat moet je net zo min met pups waarmee je geen IPO gaat doen.

Mijn pup nu is vreselijk van de trekspelletjes : geef haar een speeltje en je krijgt de eerste 5 minuten niet de kans om het weer weg te trekken, tenzij je haar muiltje openpeutert en het eruit haalt - wat ik dus ook doe op een gegeven moment want nee, daar wil ik zeker geen druk opzetten.
Maar in mij en mijn kleren bijt ze alleen nog zachtjes hoor.

Of dacht je nu echt dat bv. Fenella en Maart continu met scheuren in hun mouwen en broekspijpen rondliepen omdat ze een pup hadden waar ze IPO wilden mee doen?
Ik had dat niet zelf verzonnen hoor. Dat werd me geadviseerd door de mensen die Ipo deden met hun honden :wink: Maar puntje bij paaltje was Eva in elk geval later een super zachte hond naar haar baasjes die nooit haar bek gebruikte en niet beet of sjorde aan kleren. Ik ben zelf heel makkelijk. Pup is pup en doe maar lekker. Later kun je alles zo afleren en er zijn geen gevolgen als je je pup laat bijten. Dat worden later absoluut geen ongemanierde honden die de hele dag hun baasjes bijten :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

blafdilemma

Ongelezen bericht door M@scha »

Zou het of is het zeggen de goden verzoeken? Het lijkt namelijk minder te worden. Het begon, werd heel heftig (toen opende ik het topic) en het lijkt serieus minder te worden!

Ik fluister dit nog maar misschien is dit gedoe dus maar een kort leven beschoren....

Gister was erg goed, vandaag tóp
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hippo schreef:
veertje schreef:
M@scha schreef:
veertje schreef:Maar waarom zou je een andere opdracht vragen? Dat komt toch niet binnen in een drammerig puppybreintje?
wat bedoel je?

ik kan willem makkelijk uit dat blaffen/happen halen door hem een oefening te laten doen. dat snapt dat puppenbreintje perfect! :ok:

maar ik wil niet dat hij de link gaat leggen: terrorpupje zijn=trainen/spelen met de baas

daarom zoek ik een andere oplossing
Nou, ik vroeg het me af, ik zag dat dat ook als optie aangedragen werd. Was er eens over aan het nadenken :wink: Er wordt zo vaak gezegd dat je honden en vooral pups, wat moet vragen als de kans van opvolgen groot is. In zo'n drammende fase lijkt me dat moeilijk? Ik zie dan een drammende peuter in een supermarkt voor me die je ook niet even lief vraagt in het karretje te gaan zitten, omdat hij vervelend is.
Het ziet er naar uit dat hij zich verveelt/ aandacht wil. Fijn dat hij dan een oefening netjes uitvoert, hij leert dan niet dat hij moet stoppen met drammen.

Dat ze het een keer proberen is ok, maar als het vaker voorkomt zou ik zelf gaan voor het duidelijk maken van de grenzen.
Ik hoef net als Inge O. geen halsbrekende toeren uit te halen als mijn honden dat deden. Een serieuze 'Hé, klaar!' met een wijzende vinger is meestal genoeg. Worden ze dan tóch baldadig, dan hoef ik alleen maar een paar passen hun kant op te zetten zonder verder wat te doen.

En ja ik werk ook graag samen met mijn honden, anders wordt het lastig in de sport. Mijn honden zijn juist vrijheid blijheid, maar kennen wel hun grenzen.
Yup dit hier ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

M@scha schreef:Zou het of is het zeggen de goden verzoeken? Het lijkt namelijk minder te worden. Het begon, werd heel heftig (toen opende ik het topic) en het lijkt serieus minder te worden!

Ik fluister dit nog maar misschien is dit gedoe dus maar een kort leven beschoren....

:D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

M@scha schreef:Zou het of is het zeggen de goden verzoeken? Het lijkt namelijk minder te worden. Het begon, werd heel heftig (toen opende ik het topic) en het lijkt serieus minder te worden!

Eva was de ergst bijtende pup ooit. Zij trok jassen kapot en ik liep op bepaalde momenten met laarzen. Ze is echter de minst bijtende hond geworden op Cleo na. Eva gebruikte haar bek en tanden NOOIT op mij. Vanaf wisselen was alles goed. Geen zorgen. Ik zeg niks afleren en niet reageren. Kun je ook niks verpesten. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
laeken schreef: Ik had dat niet zelf verzonnen hoor. Dat werd me geadviseerd door de mensen die Ipo deden met hun honden :wink:
Dat geloof ik zeker, alleen ben ik niet overtuigd van de kunde en kennis van sommige IPO-mensen - sommige hebben baken kennis maar andere komen niet verder dan prehistorische adviezen zoals dit er volgens mij één is, waarschijnlijk voortvloeiend uit de oude methodes van afleren waarbij de pup genadeloos op z'n lazer kreeg en nee, dát moet je niet doen als je wil dat pup graag bijtspelletjes blijft doen.
Ik ben zelf heel makkelijk. Pup is pup en doe maar lekker. Later kun je alles zo afleren en er zijn geen gevolgen als je je pup laat bijten. Dat worden later absoluut geen ongemanierde honden die de hele dag hun baasjes bijten :wink:
Daar heb ik (alweer bij hovawarten maar ik denk dat dit niet alleen maar bij hen zal gebeuren) jammer genoeg toch weer andere ervaringen mee : bijtende pups die naadloos overgaan in nog steeds bijtende pubers en daarin niet alleen niet te stoppen zijn door hun baasjes maar er ook steeds hardnekkiger in worden zodat het finaal echt een probleem wordt van een hond die zijn mensen aanstuurt in plaats van andersom - met finaal herplaatsing tot gevolg.

Niet dat ik ook maar een seconde denk dat Willem in die categorie zal vallen.
Maar ik ben heel makkelijk. Er is geen hond die ongemanierd is tegen mij die van mij is. Van pups pik ik alles. Van pubers ook mits goed bedoeld. Zodra ik merk dat het grenzeloos of onbeschoft wordt leer ik het zo af. Daarom ben ik zo dol op herplaatsers. Geef mij 10 keer liever een hond die niks weet dan een verpeste hond. Zodra ik me ergens aan erger dan pak ik het aan. En pups kunnen imo niks verkeerd doen. Alleen wat afgeleid en gestuurd worden. Verder groeien ze maar lekker. Tot ik ze zat ben :schrik: :engel: Dus een hovawartpup mag me 10 jassen kapot trekken. Maar een hovawart die de maanden van verstand bereikt heeft ga ik 3 keer waarschuwen. :mann:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
laeken schreef: En pups kunnen imo niks verkeerd doen. Alleen wat afgeleid en gestuurd worden. Verder groeien ze maar lekker. Tot ik ze zat ben :schrik: :engel: Dus een hovawartpup mag me 10 jassen kapot trekken. Maar een hovawart die de maanden van verstand bereikt heeft ga ik 3 keer waarschuwen. :mann:
Dat de puppen waarover ik het had overgingen van 'puppybijten' naar 'controlerend bijten' heeft ook niks met het bijten op zich te maken maar met het feit dat heel veel baasjes die niet kunnen overbrengen dat ze het puppybijten niet willen nog minder kunnen overbrengen dat ze het pestende bijten dat later kan komen niet willen.

Daarom vind ik het voor de meeste van mijn puppenmensen die zich storen aan het puppenbijtgedrag wel belangrijk dat ze dan al aan een rem werken want als ze het puppenbijten willen stoppen en het lukt hun van geen kanten is er een behoorlijke kans dat pup dat perfect doorheeft en daar niet al te leuke conclusies uit trekt - en dat kan leiden tot herplaatsing, en daar zit niemand op te wachten.
Precies om die laatste alinea zeg ik niks doen. Eva schoot nl door naar standje10 als ze in mijn jas hing. Het enige dat ik had kunnen doen was geweld gebruiken. Dat wilde ik niet. Ze leek wel een pitbull die een prooi aanviel dan. Inclusief vasthouden en hangen. En in mijn hielen idem. Broek dan uiteraard. Daar had ik veel strijd om moeten voeren als ik dat onder controle had willen krijgen. Die strijd was nu net wat ik niet wilde. Want de pup is in ontwikkeling. Ik wilde haar indien nodig op een dag een lel geven dat ik het zat was. Voor eens en altijd. Maar dat bleek dus nergens voor nodig. Gelukkig. Want ik dacht kind dit gaat een keer stoppen! Maar niet als je niet weer wat je doet. Toen ze wist wat ze deed deed ze het niet meer. Was puppen energie met gebrek aan controle over haar eigen gedrag en driften.

Ik merk zelden dat honden niet een ding maken waar hun baasjes een ding van maken. Doe je er niks mee dan is het niks voor de hond. Want jij schets nu zelf het effect van mislukt afleren. En dat is iets totaal anders dan niet proberen af te leren. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nee dat klopt. En op een leuke manier afleren is natuurlijk het beste. Als dat kon zou ik het ook zo doen vanaf nu. Want ik hoef geen bijtende pup meer. Maar als het lastig werd omdat ik een onbereikbaar fanatiek pupje had dan zou ik het dus zelf gewoon negeren. Gaat gewoon over.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dit soort dingen duurt vaak maar een paar weken en over een jaar weet je het niet meer.
Dan komt er iemand met zo'n pup en heb je geen idee en moeten wij dit topic voor je omhoog halen :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:

Dit soort dingen duurt vaak maar een paar weken en over een jaar weet je het niet meer.
Dan komt er iemand met zo'n pup en heb je geen idee en moeten wij dit topic voor je omhoog halen :mrgreen:
ik denk dat het idd zoiets wordt. nu is het 's avonds een engel en heeft hij al 2 ochtenden 's ochtends kuren. komt vanzelf goed.

het je gedraagt je niet=een paar minuten in de bench lijkt wel te werken

beter dan boos worden. daar lijkt hij vooral gekker van te worden. hij krijgt nu één fluisterende waarschuwing. daar reageert hij wel of niet op en zo niet dan is het 2 minuutjes bench.

soms kan hij daarna rechtsomkeert terug de bench in, maar vaker kan hij daarna gewoon weer erbij.

het is in ieder geval niet meer het wanhopige doorgaan als eerst
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

M@scha schreef:beter dan boos worden. daar lijkt hij vooral gekker van te worden.
Dat is net als schreeuwen als een hond ergens op af vliegt of aanslaat of zo; ze interpreteren het soort van als "meedoen" en daardoor wordt het erger in plaats van minder.

Lou is soms heel erg, die wil bv naar de katten en ze is véél te wild. Boos worden helpt niet, correctie helpt niet.
Ik begin daar ook niet eens aan, want ik wil dat ze kalm is en daarom houd ik haar dus zwijgend stevig vast tot ze ontspant. Soort "holding" zeg maar. Als je ontspant prijs ik heel zacht en heel rustig.
Ik gebruik dat bij meer dingen, bv ook bij angst, werkt erg goed.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Heb even alleen je begin post gelezen. Ik zocht het net even op, en Bullit heeft dit ook gedaan (dat wist ik) .
Ik was destijds best wanhopig, ik wilde dat dwingende kom nu met mij spelen blaffen helemaal niet.
Op een gegeven moment, zodra ze ging blaffen ben ik weggelopen. En niet weglopen een paar meter, maar gewoon even naar de gang.
(Negeren dus) en sinds dien doet ze het bijna niet meer. Soms.. maar dan is 'He, kap er mee!', meteen duidelijk.

Ik wil best spelen maar niet zo.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”