Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terug op kvv na maagoperatie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Terug op kvv na maagoperatie

Ongelezen bericht door wolvster »

Een maand geleden (31 oktober) heeft Murdock een maagoperatie ondergaan omdat hij een sok had opgegeten. Na de operatie moet hij van de DA eerst Recovery blikvoer en daarna minimaal 6 weken Royal Canin Intestinal brok.
Enige tijd voor de operatie had ik hem van KVV op Farmfood brok gezet ivm mijn prille zwangerschap en besmettingsangst.

Fastforward naar nu; hij stinkt. Hij stinkt een uur in de wind en dat is puur lijflucht. Echt goor.

Ik wil hem dus weer terugzetten op KVV (van Herby vers).

Hoe doe ik dit het best ten aanzien van zijn nog zwakke (?) maag?

In principe moet hij nog twee weken aan de Intestinal, is het een goed idee om nu langzaamaan die brok met KVV te gaan mengen?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Terug op kvv na maagoperatie

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou dat met de d.a. overleggen. Ik ben ook wel pro vers hoor, maar er zijn een stuk betere brokken te vinden dan FarmFood of RC waar je hond waarschijnlijk niet zo van gaat stinken. Maar ik zou het echt met de d.a. overleggen want ik neem aan dat ze niet voor niks na zo'n operatie die brokken aanbevelen. Als het moet dan zou ik hem toch echt nog 2 weken gewoon op brok houden, dan stinkt ie maar eventjes langer. :P
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ik twijfel over overleg met de DA die is namelijk niet pro vers.
Ik ga denk ik in ieder geval nog een volle week alleen Intestinal voeren. Daarna wil ik toch langzaamaan wat KVV er bij gaan geven. Anders lijkt me dat zo'n schok voor het systeem omdat in 1 x te doen.
Je hebt gelijk 2 weken langer stinken is niet zo'n probleem, maar uiteindelijk gaat hij toch weer terug op KVV en misschien is geleidelijk dan beter?
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet heeft 2 jaar geleden ook een maagoperatie gehad. Ze had 3 stukken van een balletje in haar maag zitten en die konden geen kant meer op.

Ze heeft toen eerst een aantal dagen Renske vers gegeten. Daarna geweekte brokken en vervolgens weer harde brokken.

Jet heeft ook een hele tijd KVV gegeten. Maar daar deed ze het uiteindelijk toch niet zo lekker op, vandaar dat we terug naar brokken zijn gegaan. Sinds de operatie heeft ze best nog wel eens KVV gegeten, gewoon af en toe voor de lekker erbij. Maar het is gebleken dat ze het niet meer verteerd, het komt er onverteerd met de ontlasting weer uit, zelfs als ik het overgiet met kokend water. Evenals bepaalde snacks (luchtpijp, pees) dat verteerd ze ook niet meer, dit braakt ze uit of ik vind hele stukjes terug in de ontlasting. Tevens moet ze nu ook 3x daags eten omdat ze het anders ook niet kan verteren. Jet haar maag heeft een behoorlijke klap gehad van deze operatie.

Wat ik zou doen in jouw geval: Ik zou Murdock eigenlijk wel 6 weken op de speciale brokken houden. Zo'n maagoperatie is een behoorlijke ingreep. Flinke rits. De maag wordt naar boven gehengeld. Vervolgens krijgt de maag zelf ook een flinke rits, wordt in gerommeld, krijgt littekenweefsel. Na die 6 weken heel voorzichtig met KVV beginnen, ik zou het zeker overgieten met kokend water. Als dat een tijdje goed gaat kun je het steeds rauwer gaan geven.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Nikki90 schreef:Jet heeft 2 jaar geleden ook een maagoperatie gehad. Ze had 3 stukken van een balletje in haar maag zitten en die konden geen kant meer op.

Ze heeft toen eerst een aantal dagen Renske vers gegeten. Daarna geweekte brokken en vervolgens weer harde brokken.

Jet heeft ook een hele tijd KVV gegeten. Maar daar deed ze het uiteindelijk toch niet zo lekker op, vandaar dat we terug naar brokken zijn gegaan. Sinds de operatie heeft ze best nog wel eens KVV gegeten, gewoon af en toe voor de lekker erbij. Maar het is gebleken dat ze het niet meer verteerd, het komt er onverteerd met de ontlasting weer uit, zelfs als ik het overgiet met kokend water. Evenals bepaalde snacks (luchtpijp, pees) dat verteerd ze ook niet meer, dit braakt ze uit of ik vind hele stukjes terug in de ontlasting. Tevens moet ze nu ook 3x daags eten omdat ze het anders ook niet kan verteren. Jet haar maag heeft een behoorlijke klap gehad van deze operatie.

Wat ik zou doen in jouw geval: Ik zou Murdock eigenlijk wel 6 weken op de speciale brokken houden. Zo'n maagoperatie is een behoorlijke ingreep. Flinke rits. De maag wordt naar boven gehengeld. Vervolgens krijgt de maag zelf ook een flinke rits, wordt in gerommeld, krijgt littekenweefsel. Na die 6 weken heel voorzichtig met KVV beginnen, ik zou het zeker overgieten met kokend water. Als dat een tijdje goed gaat kun je het steeds rauwer gaan geven.
Heftig! Bedankt voor je advies! Dat ga ik dan maar doen.
Dat overgieten met kokend water had ik nog niet bedacht. Klinkt wel als een goed idee!
Nikki90
Zeer actief

wolvster schreef:
Nikki90 schreef:Jet heeft 2 jaar geleden ook een maagoperatie gehad. Ze had 3 stukken van een balletje in haar maag zitten en die konden geen kant meer op.

Heftig! Bedankt voor je advies! Dat ga ik dan maar doen.
Dat overgieten met kokend water had ik nog niet bedacht. Klinkt wel als een goed idee!
Door het kokende water gaat het rauwe er een beetje af. Ik denk dat dat voor zijn maag wel prettig is, zo kan hij er weer rustig aan wennen. Hopelijk kan hij binnenkort gewoon weer lekker KVV eten! :D
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Vind iedereen hem stinken of jij alleen :wink:
Haha! Iedereen ;)
Het is ook goed te zien aan zijn vacht kwaliteit hoor. Vettig en niet mooi aansluitend.
Nu zal castratie van zo'n 9 maand geleden ook zeker zijn impact hebben, maar ik merk gewoon dat het sinds de brok veel erger is.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Update: Murdock is sinds een week terug op kvv, de eerste twee dagen heb ik het met kokend water overgoten, maar het ging al gauw zo goed dat ik daar mee gestopt ben.
Het resultaat is nu al te merken!

Hij krabt een stuk minder en ook zijn lichaamsgeur is sterk afgenomen.
Het duurt nog wel even voor zijn vacht herstelt is, maar ik ben hier al dolblij mee!
Nikki90
Zeer actief

Wat fijn dat het zo goed gaat!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Super!!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Weer een updateje:
Murdock zijn vacht is duidelijk aan het herstellen! Heel fijn!
Lijflucht is zo goed als weg, het zwart wordt weer zwart ipv dof grijzig en het staat langzaam maar zeker weer dichter tegen zijn huid. Ben er erg blij mee en moet zeggen dat het nut van Kvv voeren bij Murdock weer bewezen is wat mij betreft.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”