Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plukvacht???

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: plukvacht???

Ongelezen bericht door Habibi »

Bij mijn border x sheltie kan ik de afgelopen week ineens ook hele plukken plukken. (vage zin zo?)

Gewoon met duim en wijsvinger steeds over de vacht, en die twee vinger licht contact
Er komen echt plukken van dat loszittende onderhaar uit nu.

Beetje vreemde periode voor mijn gevoel, want de vacht wordt echt wel dunner terwijl het toch redelijk wintert.
Maar laten zitten levert jeuk en kriebel op.
Dus ik pluk het er toch zachtjes tussenuit. Ze lijkt het wel lekker te vinden ook.

Maar het lijkt in niets op de ruwharige terriërvachten die normaal gesproken geplukt worden.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij collies kun je op een gegeven moment de lange slierten/plukken die over de flank hangen ook gewoon wegplukken. Doet geen zeer en doet een stuk minder rafelig (en armoedig) aan als je het weghaalt.
Geldt overigens ook voor de lange haren op de oren. Kun je ook gewoon plukken. Dat zijn overigens de enige plaatsen die je bij een collie kunt plukken. Bij andere plaatsen doe je de hond wel pijn.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Zorro (kortstokhaar) had een paar vierkante centimeter haar rond zijn zitbeentjes die ik twee keer per jaar moest plukken :mrgreen: daar zat dan van dat dorre pluis dat niet vanzelf uitviel. Ik kan me er dus iets bij voorstellen.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Boutje schreef:
lieke schreef:Bij collies kun je op een gegeven moment de lange slierten/plukken die over de flank hangen ook gewoon wegplukken. Doet geen zeer en doet een stuk minder rafelig (en armoedig) aan als je het weghaalt.
Geldt overigens ook voor de lange haren op de oren. Kun je ook gewoon plukken. Dat zijn overigens de enige plaatsen die je bij een collie kunt plukken. Bij andere plaatsen doe je de hond wel pijn.
Ja, daar lijkt het op!
Niet alleen op de flanken maar ook op de rug dan. Maar niet op de borst.
Ze is nu net zeer uitegebreid in bad geweest en uitgeborsteld (wegens rollen in een mij compleet onbekende substantie die me vaag deed denken aan een overjaarse zombie met lepra die net uit de beerput van een kliniek voor dysenteriepatiënten gevist is en er na gewenteld in een kleverige substantie met buitenaarde geur x 10 ) maar ga het volgende week eens proberen!
:LOL:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

:LOL:
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ze heeft een baardje toch? Dan zou het volgens mij wel kunnen. Wel of geen baard maak alle verschil
Afbeelding
gevni havanezers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bearded Collie en Bobtail staan niet bekend als plukhond maar de meeste kun je goed plukken net als een Schapendoes heel vaak goed te plukken is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
margriet5
Actief
Mijn ras(sen): Irish softcoated wheaten terrier

Ongelezen bericht door margriet5 »

blacky schreef:Ze heeft een baardje toch? Dan zou het volgens mij wel kunnen. Wel of geen baard maak alle verschil
Een Wheaten heeft een baardje maar heeft absoluut geen plukvacht! Dus dat is geen gouden regel.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

margriet5 schreef:
blacky schreef:Ze heeft een baardje toch? Dan zou het volgens mij wel kunnen. Wel of geen baard maak alle verschil
Een Wheaten heeft een baardje maar heeft absoluut geen plukvacht! Dus dat is geen gouden regel.
nee dat zeg ik niet. Maar heeft de hond geen baard dan kun je sowieso niet plukken.
Mijn honden hebben ook een baard maar kun je ook niet plukken. Was de Wheaten vroeger net als de bouvier geen pluk hond?
Afbeelding
gevni havanezers
margriet5
Actief

blacky schreef:
margriet5 schreef:
nee dat zeg ik niet. Maar heeft de hond geen baard dan kun je sowieso niet plukken.
Mijn honden hebben ook een baard maar kun je ook niet plukken. Was de Wheaten vroeger net als de bouvier geen pluk hond?
Voor zover ik weet niet en kan het ook in het boekje dat ik over de Wheaten heb niet terugvinden. Ik durf het niet met 100% zekerheid te beweren, maar als dat zo was, dan is dat al wel lang geleden.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Een puppywheaten heeft wel degelijk een plukvacht. Ook de plaatsen van de huid/vacht schade oploopt heeft bij de Wheaten meteen weer hard haar.

Die baard is idd niet zaligmakend wat plukbaarheid betreft, maar de Wheaten is net een verkeerd voorbeeld.
margriet5
Actief

Rosita Compagner schreef:Een puppywheaten heeft wel degelijk een plukvacht. Ook de plaatsen van de huid/vacht schade oploopt heeft bij de Wheaten meteen weer hard haar.

Die baard is idd niet zaligmakend wat plukbaarheid betreft, maar de Wheaten is net een verkeerd voorbeeld.
Ik kreeg van de fokker plus op de trimcursussen van de Wheatenvereniging die ik gevolgd heb, uitdrukkelijk te horen dat de Wheaten absoluut niet geplukt mag worden. Ook als pup niet. Wel dat de veronderstelling dat een Wheaten geplukt moet worden een regelmatig voorkomende fout is.
Mijn Wheaten heeft enorm zacht haar, ook op de plekken waar hij ooit wat schade opgelopen heeft. Haast 'mensenhaar'. Als pup is hij diverse keren bij de trimmer en ook fokker geweest voor zijn vacht. Nooit geplukt.

Verder ben ik ook maar een leek hoor. Dus ik laat het graag aan de deskundigen over.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Nee ik zeg niet dat het mág, ik zeg dat het kan/kon. Bij iedere Wheaten
Maar dat maakt niet uit
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Een bearded x non bearded (border) geeft toch juist een plukvacht?
Of is dat alleen met bearded kruisingen met een doorgroeivacht? :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

geen idee maar hemel, wat een leuke hond!!
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Wat heb je met die kop gedaan......... hahahaha

nee, niet kort te plukken zoals een ruwhaar. Behandel het maar als d'r beardie ouder. Dat er wat (boven)haar los laat, geloof ik wel, net zoal er wel wat wol uit te krijgen is met het juiste gereedschap, maar het is niet nuttig ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”