ik heb een husky reu die niet overal los kan lopen (uren en uren training hebben niet geholpen) en helaas heb ik geen tijd om iedere dag met hem ergens heen te rijden om hem los te laten. Op die dagen doen we in de middag een lange wandeling aan de flexlijn, vindt hij prima. We doen verder erg veel met hem qua sport en hij is vaak liever lui dan moe dus hij komt niks te kort.
Onze pup is inmiddels 7 maanden oud en barst van de energie. Als zij niet iedere dag even los kan rennen is ze in huis echt vreselijk. Gelukkig kan zijn wel overal netjes loslopen.
Nou neem ik ze natuurlijk het liefst samen mee wandelen, de husky aan de flexlijn en de pup los. Ik heb namelijk de tijd niet om twee uur met de husky te wandelen 's middags en daarna ook nog eens met de pup naar het park te gaan om haar drie kwartier los te laten. Alleen de husky is aan de lijn niet zo leuk met andere reuen. Op de lange wandeling komen we altijd loslopende honden tegen en nu kan ik daar met 1 aangelijnde hond wel goed mee omgaan, maar ik heb gemerkt dat loslopende honden sneller op twee honden af komen dan op 1. Nu is de pup wat dat betreft ook erg uitnodigend denk ik, zij is heel zacht en vriendelijk en wacht netjes tot een andere hond contact zoekt, loopt er zelf niet zomaar op af. Andere honden reageren eigenlijk altijd op mijn husky, en hij moet dan altijd wat terugdoen. Als een andere hond doorloopt is er helemaal niks aan de hand. Ik denk dat andere honden hem intimiderend vinden ofzo, als hij aan de korte lijn loopt wordt er ook altijd tegen hem geblaft door aangelijnde honden. Dan is er niks aan de hand omdat de andere hond niet bij hem kan komen en dan loopt hij gewoon door.
Helaas is hier niet iedereen zo aardig om zijn of haar hond aan te lijnen tot we voorbij zijn, zelfs niet als ik daar om vraag. Daardoor komt het nog wel eens voor dat mijn husky een conflict heeft met een loslopende reu die hij niet kent terwijl ik hem juist altijd kort bij me houd als ik een hond zie of heel ver van het pad op het gras ga staan. Als ik probeer een andere reu weg te jagen dan wordt mijn husky juist nieuwsgierig en komt hij zich ermee bemoeien. Het beste kan ik gewoon de andere kant op lopen als ik een losse hond zie in de verte, maar op de een of andere manier komen ze de laatste tijd gewoon achter ons aan. En ik baal daarvan.
Ik vind dit een lastig probleem, want ik wil met beide honden niet te kort doen met wandelen. En ik heb niet twee honden om ze altijd maar apart uit te moeten laten. Maar ondanks dat ik op gekke tijden ga wandelen is de wandeling voor mij niet ontspannen, en eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk om zo met beiden honden te lopen. Het zou zo veel schelen als de husky ook met iedereen op kan schieten, en ik hem met een gerust hart aan de flex in het park kan laten lopen terwijl hij anderen gewoon gedag zegt. Maar ik weet ook dat dat het risico is van het kopen van een reu
Dus... hebben jullie tips voor mij?