Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu vast en pup los...?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Reu vast en pup los...?

Ongelezen bericht door Rosaly »

Nou ben ik toch wel benieuwd hoe sommige van jullie het volgende doen;

ik heb een husky reu die niet overal los kan lopen (uren en uren training hebben niet geholpen) en helaas heb ik geen tijd om iedere dag met hem ergens heen te rijden om hem los te laten. Op die dagen doen we in de middag een lange wandeling aan de flexlijn, vindt hij prima. We doen verder erg veel met hem qua sport en hij is vaak liever lui dan moe dus hij komt niks te kort.

Onze pup is inmiddels 7 maanden oud en barst van de energie. Als zij niet iedere dag even los kan rennen is ze in huis echt vreselijk. Gelukkig kan zijn wel overal netjes loslopen.

Nou neem ik ze natuurlijk het liefst samen mee wandelen, de husky aan de flexlijn en de pup los. Ik heb namelijk de tijd niet om twee uur met de husky te wandelen 's middags en daarna ook nog eens met de pup naar het park te gaan om haar drie kwartier los te laten. Alleen de husky is aan de lijn niet zo leuk met andere reuen. Op de lange wandeling komen we altijd loslopende honden tegen en nu kan ik daar met 1 aangelijnde hond wel goed mee omgaan, maar ik heb gemerkt dat loslopende honden sneller op twee honden af komen dan op 1. Nu is de pup wat dat betreft ook erg uitnodigend denk ik, zij is heel zacht en vriendelijk en wacht netjes tot een andere hond contact zoekt, loopt er zelf niet zomaar op af. Andere honden reageren eigenlijk altijd op mijn husky, en hij moet dan altijd wat terugdoen. Als een andere hond doorloopt is er helemaal niks aan de hand. Ik denk dat andere honden hem intimiderend vinden ofzo, als hij aan de korte lijn loopt wordt er ook altijd tegen hem geblaft door aangelijnde honden. Dan is er niks aan de hand omdat de andere hond niet bij hem kan komen en dan loopt hij gewoon door.

Helaas is hier niet iedereen zo aardig om zijn of haar hond aan te lijnen tot we voorbij zijn, zelfs niet als ik daar om vraag. Daardoor komt het nog wel eens voor dat mijn husky een conflict heeft met een loslopende reu die hij niet kent terwijl ik hem juist altijd kort bij me houd als ik een hond zie of heel ver van het pad op het gras ga staan. Als ik probeer een andere reu weg te jagen dan wordt mijn husky juist nieuwsgierig en komt hij zich ermee bemoeien. Het beste kan ik gewoon de andere kant op lopen als ik een losse hond zie in de verte, maar op de een of andere manier komen ze de laatste tijd gewoon achter ons aan. En ik baal daarvan.

Ik vind dit een lastig probleem, want ik wil met beide honden niet te kort doen met wandelen. En ik heb niet twee honden om ze altijd maar apart uit te moeten laten. Maar ondanks dat ik op gekke tijden ga wandelen is de wandeling voor mij niet ontspannen, en eigenlijk vind ik het helemaal niet leuk om zo met beiden honden te lopen. Het zou zo veel schelen als de husky ook met iedereen op kan schieten, en ik hem met een gerust hart aan de flex in het park kan laten lopen terwijl hij anderen gewoon gedag zegt. Maar ik weet ook dat dat het risico is van het kopen van een reu :)

Dus... hebben jullie tips voor mij?
Afbeelding
Rosaly
Actief

Reu vast en pup los...?

Vanmorgen was het weer zo ver; honden om half zeven wakker gemaakt, lampjes erop en op naar het park. Ik zie in de verte een loslopende duitser aankomen, dus ik ga 30meter van het pad staan, beide honden zittend naast me. Pup los, reu vast. Ik zie dat de herder wil komen kijken, dus ik roep naar de baas of hij de hond even bij zich wil houden. Hond luisterde natuurlijk niet, en de baas liet het zo na 1 keer roepen en liep gauw verder (was een hardloper). Ondertussen sta ik daar met twee grauwende reuen en een jong pupje te hannesen :(
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Reu vast en pup los...?

Ongelezen bericht door LongFields »

Mijn teef loopt veel aan de flex en mijn reu los, omdat hij erg hondsociaal is en zij niet. Wat ik altijd doe is mijn reu vrijgeven om met de passerende hond of honden kennis te maken, waardoor hij als bliksemafleider fungeert, en dan loop ik er met mijn teef aan een korte flex gewoon langs. Als ik er ruim voorbij ben roep ik hem weer bij me en lopen we verder.
Nu is mijn teef zeker geen hond die er gelijk op duikt maar ze stelt buurtende vreemde honden niet vaak op prijs. Ik heb haar aangeleerd dat ze van mij bij het zien van een hond die ons moet gaan passeren altijd haar balletje krijgt om vast te houden, zodat ze eventuele spanning af kan kauwen daarop en erdoor afgeleid wordt van de andere hond. Ik kan haar op deze manier prima afleiden.
Inmiddels kennen beide honden dit ritueel en hoef ik mijn reu daar bijna niet meer in te sturen omdat hij ook prima weet wat de bedoeling is.
Geen idee natuurlijk of je dit bij jouw stel ook zo kunt oplossen maar wie weet heb je hier iets aan.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Loop je in een losloopgebied? Natuurlijk horen ze de hond bij zich te houden als je er om vraagt. Maar ik kan me ook voorstellen dat doordat jij een hond los hebt en een hond vast, je wat rare signalen uitzend en dat ze mogelijk te laat merken dat ze beter hun hond aan kunnen lijnen. Lijn je op zo'n moment de teef ook aan? Want dat zou dan ook wel zo netjes zijn.

Ik heb ook een hond die veel meer los kan lopen dan de ander, ook ivm jaaggedrag van de ander. Ik loop zoveel mogelijk op plekken waar ik niemand tegen kom, dan heb ik dat probleem ook niet zo van andere tegen komen.
Afbeelding
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

LongFields schreef:Mijn teef loopt veel aan de flex en mijn reu los, omdat hij erg hondsociaal is en zij niet. Wat ik altijd doe is mijn reu vrijgeven om met de passerende hond of honden kennis te maken, waardoor hij als bliksemafleider fungeert, en dan loop ik er met mijn teef aan een korte flex gewoon langs. Als ik er ruim voorbij ben roep ik hem weer bij me en lopen we verder.
Nu is mijn teef zeker geen hond die er gelijk op duikt maar ze stelt buurtende vreemde honden niet vaak op prijs. Ik heb haar aangeleerd dat ze van mij bij het zien van een hond die ons moet gaan passeren altijd haar balletje krijgt om vast te houden, zodat ze eventuele spanning af kan kauwen daarop en erdoor afgeleid wordt van de andere hond. Ik kan haar op deze manier prima afleiden.
Inmiddels kennen beide honden dit ritueel en hoef ik mijn reu daar bijna niet meer in te sturen omdat hij ook prima weet wat de bedoeling is.
Geen idee natuurlijk of je dit bij jouw stel ook zo kunt oplossen maar wie weet heb je hier iets aan.
Wat grappig zo heb ik het nog nooit gedaan maar altijd zoals TS allebei bijme de aangelijnde terror Jantje en loslopende Marco. Wat een idee die ga ik is uitproberen. :ok:
Rosaly
Actief

Oh wat een goede oplossing heb je gevonden! Ik ben bang dat dat hier moeilijk gaat omdat mijn pupje liever niet zelf op honden af gaat die ze niet kent, zij is daar heel voorzichtig mee (ben ik op zich wel blij om want de reu was als pup zo'n opdringerige enthousiasteling). Mijn reu vindt andere juist heel erg leuk en wil daar altijd supergraag naartoe (tot hij tot de nare ontdekking komt dat het een REU! is). Het lukt me inmiddels om hem rustig te laten zitten of door te laten lopen aan de korte lijn, maar een bal interesseert hem dan echt geen bal helaas. Maar ik kan het natuurlijk nog een keer opnieuw proberen met de bal, hij is nu ook al weer wat ouder.

Het is officieel geen losloopgebied dat park, maar iedereen laat zijn of haar hond gewoon los. Maar stel dat ik wel in een losloopgebied loop; mijn pup loopt los. Waar moet ik anders lopen met een hond die wel los kan en een husky die vast moet...? Dan blijft er wel weinig over helaas... De teef blijft altijd bij ons, die gaat nooit uit zichzelf als eerste kijken. Ik woon helaas in de randstad dus het is altijd druk hier.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

In principe als er een hond aan komt, lijn ik aan, is de hond los, dan gooi ik mijn Cane Corso los en houdt ik mijn puli uit het vaarwater en loop door. de puli moet er niets van weten en mijn CC wil best een potje beuken. Komt er een hond aan die ik niet vertrouw dan zeg ik gewoon van hou je hond even vast de mijne heeft "enge ziekte" straks heeft de jouwe het ook, helpt vaak wel. en niet stil blijven staan, want dan hebben ze tijd ok rottigheid te verzinnen, gewoon doorlopen
wat ik je aan kan raden is toch 1 op 1 wandelingen,...... want de jonge hond steekt zo toch misschien op van zo ga je met andere honden om en straks hangen er 2 in de lijnen - en op tijden lopen die rustig zijn, dus nog vroeger en tijdens etenstijd en zo
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Rosaly schreef:Oh wat een goede oplossing heb je gevonden! Ik ben bang dat dat hier moeilijk gaat omdat mijn pupje liever niet zelf op honden af gaat die ze niet kent, zij is daar heel voorzichtig mee (ben ik op zich wel blij om want de reu was als pup zo'n opdringerige enthousiasteling). Mijn reu vindt andere juist heel erg leuk en wil daar altijd supergraag naartoe (tot hij tot de nare ontdekking komt dat het een REU! is). Het lukt me inmiddels om hem rustig te laten zitten of door te laten lopen aan de korte lijn, maar een bal interesseert hem dan echt geen bal helaas. Maar ik kan het natuurlijk nog een keer opnieuw proberen met de bal, hij is nu ook al weer wat ouder.

Het is officieel geen losloopgebied dat park, maar iedereen laat zijn of haar hond gewoon los. Maar stel dat ik wel in een losloopgebied loop; mijn pup loopt los. Waar moet ik anders lopen met een hond die wel los kan en een husky die vast moet...? Dan blijft er wel weinig over helaas... De teef blijft altijd bij ons, die gaat nooit uit zichzelf als eerste kijken. Ik woon helaas in de randstad dus het is altijd druk hier.
Je zou in plaats van de bal ook kunnen proberen met iets heel lekkers zijn aandacht te vangen een houden terwijl je er voorbij loopt. Mijn eigen ervaring is dat mijn hond meer spanning opbouwde toen ik stil ging staan om de ander te laten passeren dan hoe ik het nu doe, met gewoon door blijven lopen.
Ik woon net als jij in de Randstad en ben dus bekend met de drukte hier. Toch heb ik ook hier plaatsen waar ik kan lopen zonder veel honden tegen te komen, en kan mijn teef daar gewoon regelmatig lekker los.
Woon je in de buurt van het strand? Dat vind ik een heel fijne plek met veel overzicht waar mijn honden samen lekker los kunnen.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

LongFields schreef:
Rosaly schreef:Oh wat een goede oplossing heb je gevonden! Ik ben bang dat dat hier moeilijk gaat omdat mijn pupje liever niet zelf op honden af gaat die ze niet kent, zij is daar heel voorzichtig mee (ben ik op zich wel blij om want de reu was als pup zo'n opdringerige enthousiasteling). Mijn reu vindt andere juist heel erg leuk en wil daar altijd supergraag naartoe (tot hij tot de nare ontdekking komt dat het een REU! is). Het lukt me inmiddels om hem rustig te laten zitten of door te laten lopen aan de korte lijn, maar een bal interesseert hem dan echt geen bal helaas. Maar ik kan het natuurlijk nog een keer opnieuw proberen met de bal, hij is nu ook al weer wat ouder.

Je zou in plaats van de bal ook kunnen proberen met iets heel lekkers zijn aandacht te vangen een houden terwijl je er voorbij loopt. Mijn eigen ervaring is dat mijn hond meer spanning opbouwde toen ik stil ging staan om de ander te laten passeren dan hoe ik het nu doe, met gewoon door blijven lopen.
Ik woon net als jij in de Randstad en ben dus bekend met de drukte hier. Toch heb ik ook hier plaatsen waar ik kan lopen zonder veel honden tegen te komen, en kan mijn teef daar gewoon regelmatig lekker los.
Woon je in de buurt van het strand? Dat vind ik een heel fijne plek met veel overzicht waar mijn honden samen lekker los kunnen.
Hier kan ik me ook in vinden. Jura zit ook meestal vast want niet sociaal naar alles. Ze heeft een voerdummy die ze krijgt op momenten van spanning om te dragen. En ook wij lopen gewoon stevig door. Mahru is dan bliksemafleider maar kiest meestal voor met ons meelopen.
De echt vervelende typjes die toch komen kijken bij Jura, dan geef ik haar de ruimte om weg te snauwen als het mij niet is gelukt de hond weg te sturen.

Ik moet zeggen dat nu we in een dorp wonen en veel in het bos lopen je nog zelden honden tegenkomt, dat is wel ideaal dus. In Groningen kon je je kont niet keren en ging ik om 5 uur of half 6 al de deur uit met Jura zodat ik niks tegen zou komen en zij in ieder geval 1 goede wandeling kon hebben. Maar we liepen dus ook veel apart met de honden, omdat het vooral overdag op de korte rondes anders te veel frustraties opleverde.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Heb je echt geen gebieden in de buurt waar geen honden lopen? Ik loop ook met een reu die niet met alle reuen samen kan. Al merk ik dat het niet zo heel vaak problemen oplevert omdat ik of echt op plekken loop in de wijk waar alle honden aangelijnd zijn, of ik duik de polder in waar ik zo goed als geen honden tegenkom. Nu is het grote verschil voor mij denk ik wel dat mijn reu/ oudste hond echt overal los kan lopen, dan kunnen ze toch meer hun energie kwijt.
Als ik ergens loop zoals in het bos ofzo hou ik altijd de omgeving goed in de gaten en schiet een zijstraatje in als er iets aan komt waar ik geen goed gevoel bij heb.
Rosaly
Actief

Tijdelijk castreren kan helaas niet, want hij is allergisch voor vanalles en nog wat en de dierenarts raadt een implantaat daarom af. Allergieën zijn inmiddels onder controle, alleen door een implantaat met vreemde stoffen zou het weer op kunnen laaien en dat willen we liever niet. Gewone castratie vind ik best een risico omdat ik soms het idee heb dat hij onzeker is en daardoor niet altijd leuk reageert op reuen. als ik op straat loop met de flexlijn en er blaft een aangelijnde hond tegen hem dan maakt hij een heeeuuule grote boog of hij rent weg. Ik ben wel bang dat met een gewone castratie zijn gedrag erger wordt, daarbij zitten zijn ballen ook beiden in zijn buik en is het niet zomaar even een castratie (al zou ik daarvoor naar Noordwijk gaan voor een kijkoperatie). Misschien moet ik het risico gewoon nemen, want dit vind ik ook onhandig. Maar dan nog is er geen zekerheid dat hij milder wordt, toch? Als de teef loops is er inderdaad geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ze samen mee te nemen, dat komt niet goed.

Ik neem de pup inderdaad ook regelmatig alleen mee, als Finn met de uitlaatservice mee is dan doe ik met de pup altijd een doggydate en dat doet ze supergoed. Inderdaad omdat ik wil dat ze niet alles afkijkt van haar grote broer. De eerste paar maanden heb ik ze alleen maar alleen uitgelaten. Maar de langere wandelingen doe ik liever samen, omdat ik niet altijd tijd heb voor twee lange wandelingen apart.

Ik merk in tegenstelling tot wat jij schreef Longfields dat rustig kijken (hier wordt hij altijd voor beloond met iets lekkers inderdaad) vanaf een afstandje hier het beste werkt als mijn reu aan de flexlijn loopt. Als ik op dat moment ga lopen dan wordt er soms gesprongen en in het tuig gehangen (hij springt dan alsof hij op muisjes jaagt), volgens mij weet hij gewoon dat de loslopende hond bij hem kan komen. Heb al een paar keer geprobeerd gewoon door te lopen, maar dan komen losse honden juist weer achter hem aan. Dit is niet zo als ik met ze aan de korte lijn loop, dan loop ik gewoon door en dat werkt DAN weer beter dan stilstaan. Ben al een hele tijd bezig met trainen met mijn reu wat dit betreft, want toen ik hem net had stormde hij het liefst op alle honden af en dat vind ik zulk asociaal gedrag dat wil ik niet hebben.
Maar het is de moeite waard om nog eens opnieuw te proberen met doorlopen. De laatste keer dat ik dat deed werd de eigenaar van de loslopende hond boos omdat ze haar hond niet meer te pakken kreeg. Dus ik werd zo onderhand gesommeerd stil te staan zodat ze haar hond kon 'vangen'.

Ik woon helaas niet aan het strand. Heb ook nog geen plekken gevonden die echt rustig zijn zodat ik ook lekker op mijn gemakje kan lopen, maar misschien heb ik nog niet alles goed onderzocht.

Enge ziekte roepen is wel een goed idee, dat ga ik proberen!
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Als je denkt dat hij het doet vanuit onzekerheid, dan zou ik hem niet laten castreren. De kans bestaat dat het dan erger wordt.

Ik denk dat het probleem niet eens zo zeer bij je reu ligt, maar bij jou ;-). Hij heeft als een andere hond te dichtbij komt geen aandacht meer , gaat trekken en springen en uiteindelijk uitvallen. Dat zijn dingen die bij mij gewoon een no go zijn.
Dico viel vreselijk uit tegen andere honden toen ik hem als herplaatser kreeg, durfde dan gerust te bijten. Of het nou onzekerheid is of dominantie, ze hebben gewoon niet uit te vallen.
En wat een andere eigenaar van mij denkt vind ik al helemaal niet belangrijk. Mijn honden lopen altijd los, bij het passeren of als een hond op ons af komt stormen roep ik mijn honden bij mij. Als het erop lijkt dat een reu wil knokken, dan zorg ik zelf wel dat hij daartoe de kans niet krijgt :engel:

Doordat ik het voor mijn honden oplos, zijn ze daar heel relaxt in. Dico heb ik in het begin veel afgeleid en later na het passeren beloond met de bal. Je schrijft dat een speeltje hem weinig interesseert, je zou bijv ook smeerkaas(uit een tube), slagroomspuitbus of anders heel lekkere worst/kaas mee kunnen nemen.
Als hij er geen oog voor heeft en ondanks de genomen moeite toch uitvalt, dan zou ik hem eens duidelijk laten weten dat je niet van dat gedrag gediend bent.

Op de meeste plekken in Nederland zijn nu eenmaal veel andere honden en dus ook reuen, daar heeft hij maar gewoon op een normale manier mee te dealen :W:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mijn honden bijten standaard, hebben kennelhoest en zijn loops, ze hebben geen goede naam hier in de buurt maar ik heb wel de ruimte om gewoon te lopen ;)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zou je niet met je reu kunnen gaan fietsen?
Kost je minder tijd om een langere afstand af te leggen en kan hij toch even zijn energie flink kwijt?
En anders inderdaad toch andere routes gaan lopen. Als ik labrador reu (macho exemplaar) te logeren heb loop ik routes waar mensen hun honden niet snel los durven laten. Daar kan ik Apple prima los laten omdat ze heeft geleerd dat ze op de stoep moet lopen. (er zit wel een fietspad en een groenstrook tussen de weg) en de labrador kan rustig aan zijn flex riem zijn ding doen zonder dat er allemaal loslopende honden komen buurten.
Rosaly
Actief

Reu vast en pup los...?

Ik step met hem, we doen aan canicross, hij gaat mee met de uitlaatservice (loslopen) en hij loopt voor de kar dus hij krijgt genoeg de mogelijkheid zich uit te leven denk ik, maar hij vindt een beetje kuieren en snuffelen juist zo fijn en dat mag nou net niet tijdens het sporten ;)

Het ligt inderdaad aan mij, vooral in de zin dat ik niet weet hoe ik het aan moet pakken allemaal. Als hij zelf begint met uitvallen, zoals maandag toen hij tijdens combisport 'ontsnapte' en bij een wachtende aangelijnde reu ging vervelen, krijgt hij uiteraard een dikke uitbrander en dan is hij ook wel snel weer bij de les, maar eigenlijk reageren bijna alle honden altijd op hem ook al doet hij niks. Voor veel poolhondeneigenaren een bekend probleem.

Zaterdag was ik net klaar met canicross in een aanlijngebied en ik zag een loslopende labradorreu aankomen dus ik leidde Finn af met wat lekkers, ging prima. Toen Finn zich weer omdraaide stond die reu binnen twee seconden met opgetrokken lip voor ons te grommen. Ik stond al klaar om hem een schop te verkopen indien nodig en ik denk dat Finn daarom niks deed, maar meestal laat Finn zich in zo'n situatie niet op zijn kop zitten en dat snap ik nog ook. Het rottige is dat ik dit soort situaties altijd te laat aan zie komen. Zo moeilijk vind ik dat! Ik verwacht het heel vaak ook niet en aan de reacties van de bazen te zien zij ook niet.

Ik ga vanmiddag nog maar eens zoeken naar rustige wandelgebieden.
Laatst gewijzigd door Rosaly op 08 dec 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik pas grotendeels dezelfde strategie toe als Longfields.
Amy loopt hier vaak aan de lijn wegens jagen en heeft moeite met vreemde honden die haar dan benaderen. Ik stuur dan Mila of Tara als bliksemafleiders vooruit, zodat ik met Amy gewoon langs kan lopen.
Ik neem Amoz (mijn reu) en Amy alleen samen op wandeling mee als ik naar heel rustige, overzichtelijke plekken ga, want zodra Amy gespannen reageert op een vreemde hond, wil Amoz haar wel even helpen door de betreffende hond weg te jagen. Dat is dus geen handige combinatie samen, vandaar dat ik ze niet vaak samen meeneem. En als ze wel allemaal mee zijn, lijn ik Amoz dus ook even aan als we een vreemde hond zien. Zonder Amy erbij is Amoz een makkelijke hond met andere honden (ook reuen).

Helpt het in jouw geval ook niet als je je teefje de hond laat 'opwachten', ook al loopt ze er niet direct op af, zodat jij met je reu door kunt lopen?
Rosaly
Actief

Reu vast en pup los...?

Het is 'jammer' dat de pup soms nog wat onzeker is met (grote)vreemde honden en daardoor liever bij mij in de buurt wacht tot de andere hond bij haar komt. Maar misschien kan ik haar op een of andere manier wel leren om wat sneller contact te maken of verder vooruit te lopen. Want zo te lezen werkt het bij jullie goed!
Nu ik erover nadenk is dat deze week zelfs al een keer zo gegaan bij een klein hondje.
En als ik samen met mijn vader en hun honden wandel gaat het ook altijd goed, dan zijn er zo veel honden dat ze eigenlijk nooit direct naar Finn toe komen.

Dus... ik moet er eigenlijk nog een stuk of twee bij. Wat vervelend... :P

Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha, nou, pas maar op, zoals je in mijn post kunt lezen gaat het ook niet altijd over rozen als je er vier hebt :mrgreen: Vandaar dat ik meestal twee aan twee wandel.
Wel moet ik zeggen dat als ik met drie of vier honden loop, de meeste honden dat best intimiderend vinden en sowieso niet naar ons toe komen. Dat maakt het weer iets makkelijker.
Tara reageert ook heel mooi als ze ziet dat Amy spanning heeft vanwege een andere hond. Eigenlijk zoekt Tara zelden contact met andere honden, maar op die momenten gaat ze er echt pontificaal tussen staan, waarmee ze de andere hond opvangt maar ook blokt, zodat ik met Amy mooi door kan lopen.
Dus het kan heel goed werken, maar het zal ook liggen aan de combinatie van honden en ook weer hoe die wel of niet op elkaar reageren.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ah, dus als jij zelfverzekerd de boel regelt, voelt jouw reu zich veilig genoeg om niet te reageren. Dus is het aan jou om te voorkomen dat een andere hond vervelend kan komen buurten. Blijkbaar kun jij dat wel
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Zou het in dit specifieke geval nut hebben om de reu een korf om te doen??

Ik kan me voorstellen dat je dan zelf wat zekerder wordt datver niets ernstigs kan gebeuren.
En daarmee ook zekerheid overbrengt op je reu. En daarmee dus weer wat minder uitval gedrag?

Tweede voordeel kan zijn dat mensen je wellicht serieuzer nemen als je roept met de vraag of ze hun hond bij zich willen houden.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik herken je probleem. Zelfs alle honden aan de lijn en helemaal in de berm weerhoudt mensen er niet van hun honden te laten komen buurten. Niet in aanlijngebied en zeker niet in losloopgebied.
Wat ik heb gedaan is bij iedere hond die we tegenkomen voertjes erin bij de hond die (soms) hondagressief is. En dan niet 2 maar gewoon een handje op de grond. Aandacht is naar de grond en snuffelen kalmeert, en hond is leuk want dan krijgen we brokjes. Komt de hond buurten of denk ik dat de hond komt buurten dan loop ik achteruit weg en neem de honden mee. Zo leren de honden dat ze niks met die hond hoeven. Ook niet als die hond wel iets met hen wil. Ik ben veel leuker want bij mij krijg je lekkers. Het werkt als een tiet. Nu geef ik ze een snoepje of een stembeloning bij een makkelijke hond. Alleen bij moeilijke honden gaat er een boel snoep is. Mijn hond die inmiddels zover was dat alle honden uit de buurt moesten blijven (met dank aan de mensen die terwijl ze keurig bij me stond toch hun hond boven op haar laten springen en haar opzij duwen) komt nu meestal zelf al melden dat er een hond aan komt en ontloopt ze vaak nu ook actief. Zelfs honden die proberen mee te eten negeert ze nu want ik blijf er gewoon snoep in duwen als ze met mij bezig is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Kleine toevoeging. Ik was het zo zat dat ik ook veel gebieden ging mijden (waar het niet beter van werd uiteraard) nu zoek ik de drukke gebieden 1 of 2 keer per week juist op om te oefenen en het gaat super goed (mijn ene hond stapelt spanning heel erg, dus meer dan 2x per week is niet zo'n goed idee want dan raakt ze vol).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hoe is het appèl op je reu, is daar nog winst te behalen?

Mijn reu houd ook niet van andere reuen, zeker niet van patsers, maar ik heb mijn honden vanaf het begin geleert om andere honden te negeren en veel aan appèl gedaan, daarbij laat is ze altijd zien dat hun niks hoeven te regelen omdat ik dat wel voor ze doe!
Als er een loslopende hond aan komt wordt deze genegeert, is het een patsende reu dan laat ik Doran volgen en los het voor hem op, het liefst zou hij z'n mouwen opstropen en zeggen kom maar op, maar 1 blik van mij is genoeg om dat uit z'n hoofd te praten :I:

Ik gebruik net als Longfield een bal als afleiding, vooral als er meerdere reuen aankomen met praatjes, zodra Doran de bal heeft kan de hele wereld vergaan, dan is niks belangrijk meer, behalve de bal en ik, zo is hij ontspannen en heb ik de kans de andere honden weg te brullen.

Dus appèl en soms viswijfmodes, daar kom je een heel eind mee :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik kan me vinden in de reactie van Hippo. Het is enorm ongewenst gedrag en ik snap dat het een hele uitdaging is om het gedrag te veranderen als het ook bij jou is ontstaan. Toch zou ik het varkentje toch maar gaan wassen ipv uitwegen bedenken. Want met honden over straat die zich gedragen is gewoon een feest. Ik zou er zelf ook bang voor zijn dat de pup vroeg of laat trekjes gaat overnemen.

Als ik iemand tegemoet kom met 1 hond los en 1 hond vast, dan zou ikzelf mijn honden ook niet bij me roepen. Alleen een beetje binnen hengelen maar niet onder appel laten volgen.
Ik zou ook mn eigen appèl kunnen verzieken als mijn honden onder appèl worden benaderd door een andere hond. Op dat moment verlies ik de controle die ik er net zo hard in heb lopen trainen. Ik zet mijn honden dus alleen onder "naast en volgen" als ik weet dat ze niet gestoord gaan worden en we contactloos kunnen passeren.

Als je zelf ook je teef aanlijnt als je honden tegemoet komt, zend je daarmee wel het signaal uit dat je ook wenst dat een ander zn honden bij zich roept. Ik doe dat hier in ieder geval wel en zie ook dat andere mensen aanlijnen als ik het initiatief neem om aan te lijnen.
Dus misschien zit daarin ook een oplossing voor je.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Als ik mijn beide honden ruim van tevoren (ja ik heb ogen op steeltjes) bij me roep en bij me houd (pup niet aangelijnd, maar zit gewoon naast mij), expres van het pad af ga staan en zelfs nog vraag of de andere eigenaar de losse hond bij zich wil houden, waarom zou dat dan niet duidelijk genoeg zijn?

Het appèl op mijn reu is zeker nog wel winst op te behalen, maar een husky blinkt nou eenmaal niet uit in gehoorzaamheid. Ik heb uren en uren met hem getraind en ik train nog steeds veel met hem, maar ik kan niet verwachten dat hij net zo gehoorzaam zal worden als een baasgerichte hond die echt voor de eigenaar wil werken. Daarom kan hij ook niet overal los, soms neemt zijn instinct het over en dan is hij gewoon onbereikbaar. Geeft niks, daar houd ik rekening mee maar zo goed luisteren als de pup nu al doet zal hij denk ik nooit gaan doen (en ze krijgen toch echt dezelfde opvoeding). Ik denk dat hij inmiddels al 10 certificaten heeft gehaald, we zijn bij drie trainers geweest voor privecursussen, ik stuur hem wekelijks mee met een hele goede uitlaatservice waar hij in een roedel zowel los als aangelijnd loopt (ook met andere reuen) en ik doe er echt alles aan om hem zoveel mogelijk te leren. Gezien het aantal complimenten dat hij regelmatig krijgt ontgaat dat anderen in onze buurt ook niet, maar een husky is nu eenmaal een heel zelfstandig ras en sommige dingen kan ik niet van hem verwachten (zoals loslopen in een park dat grenst aan een autoweg, dat is te gevaarlijk mocht hij opeens zelf op pad gaan).

Op straat aan de korte lijn gedragen ze zich heel netjes, ook al wordt er van alle kanten tegen ze geblaft want ik leer ze inderdaad ook de andere honden te negeren en ik laat hem er aangelijnd ook nooit bij om kennis te maken. Een losse reu terwijl mijn reu aan de flexlijn zit in het park is wel een probleem, maar is dat niet een veel voorkomend probleem als een loslopende hond een aangelijnde hond benadert? Het is echt niet zo dat Finn altijd een engeltje is in die situaties, maar heel veel loslopende reuen gedragen zich ook niet richting hèm. Die houd ik dan liever uit de buurt, dat kan je een uitweg noemen inderdaad. Maar ik vind dat gewoon een hele lastige situatie om mee om te gaan, zeker als de andere baas gewoon de andere kant op kijkt. Zou de loslopende hond ons gewoon passeren dan is er niks aan de hand, maar dat is nu juist wat er nooit gebeurt want op de een of andere manier moeten ze altijd bij ons komen kijken. Teefjes heb ik geen moeite mee, die zijn altijd enorm gecharmeerd van Finn en andersom ook (Finn doet dansjes voor ze)... Maar reuen dat gaat gewoon niet goed. Meestal krijg ik zelf de reu niet weg, en als dat niet lukt dan komt Finn zich er ook mee bemoeien en dan heb ik het tegenovergestelde bereikt van wat ik wilde. :oohja: Maar als hij losloopt, kan hij zelfs overweg met reuen die hij aan de lijn niet kan luchten of zien en zegt hij elke vreemde hond die hij tegenkomt vriendelijk gedag.

Een korf helpt misschien wel en de tip van Sirene heb ik gisteren 1 keer met succes en 1 keer zonder succes geprobeerd :ok: Ik had nu alleen zijn gewone brokken mee die hij in het gras moest zoeken, maar misschien gaat het beter met iets dat heel sterk ruikt. Voorlopig doe ik de lange wandelingen maar weer apart heb ik besloten, dan lopen ze beiden wel iets korter. Maar het is voor mezelf veel rustiger en ik kan me meer richten op mijn reu.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Rosaly schreef:
Helaas is hier niet iedereen zo aardig om zijn of haar hond aan te lijnen tot we voorbij zijn, zelfs niet als ik daar om vraag. Daardoor komt het nog wel eens voor dat mijn husky een conflict heeft met een loslopende reu die hij niet kent terwijl ik hem juist altijd kort bij me houd als ik een hond zie of heel ver van het pad op het gras ga staan. Als ik probeer een andere reu weg te jagen dan wordt mijn husky juist nieuwsgierig en komt hij zich ermee bemoeien. Het beste kan ik gewoon de andere kant op lopen als ik een losse hond zie in de verte, maar op de een of andere manier komen ze de laatste tijd gewoon achter ons aan. En ik baal daarvan.

Ik vind dit een lastig probleem, want ik wil met beide honden niet te kort doen met wandelen. En ik heb niet twee honden om ze altijd maar apart uit te moeten laten.
Herkenbaar hoor. Ik had het met 2 herders die ik meestal aanlijnde bij vreemde honden en veel honden reageerden ook niet positief op beide honden en dan m.n. de reu.
Ik ben op een bepaald maar gewoon gaan doorlopen. Nu is de focus op mij leggen bij herders wat gemakkelijker dan bij een husky volgens mij. Maar ik besloot op een bepaald moment dat doorlopen en doen alsof mijn neus bloedde de beste optie was. Ik bleef omlopen voor anderen :wink:, lijn eraan net slap genoeg dat er geen spanning op kwam te staan en af en toe mijn honden toespreken (negeer, zei ik vaak, of kijk eens wat ik heb! snoepje of een bal in mijn handen).
Als de andere hond(en) doorkregen dat er geen respons kwam taaiden ze meestal wel af. Er viel niets te snuffelen of contact te maken namelijk.

Als ik ergens stil ging staan van een pad af o.i.d. dan kwamen ze juist wel werd mijn ervaring. Doorlopen en negeren, ook vanuit de honden werkte een stuk beter. Een enkele keer daargelaten dat een hond écht niet kwam om leuk te spelen, maar goed dan had ik altijd nog de lijn van mijn honden in handen en moest ik wat duidelijker zijn naar mijn honden toe en naar de andere hond toe dat ik dat gedoe niet wilde.

Ik kon overigens ook lastig stilstaan om andere honden weg te sturen, dan wilden die van mij juist mee doen, dus voor mij is dat nooit een optie geweest als de honden al te dichtbij waren. Negeren en doorlopen werkte het best. (want ik gaf op een bepaald moment het ook maar op om mensen te vragen de honden niet naar ons toe te laten komen :wink: )
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Rosaly schreef:Als ik mijn beide honden ruim van tevoren (ja ik heb ogen op steeltjes) bij me roep en bij me houd (pup niet aangelijnd, maar zit gewoon naast mij), expres van het pad af ga staan en zelfs nog vraag of de andere eigenaar de losse hond bij zich wil houden, waarom zou dat dan niet duidelijk genoeg zijn?

Het appèl op mijn reu is zeker nog wel winst op te behalen, maar een husky blinkt nou eenmaal niet uit in gehoorzaamheid. Ik heb uren en uren met hem getraind en ik train nog steeds veel met hem, maar ik kan niet verwachten dat hij net zo gehoorzaam zal worden als een baasgerichte hond die echt voor de eigenaar wil werken. Daarom kan hij ook niet overal los, soms neemt zijn instinct het over en dan is hij gewoon onbereikbaar. Geeft niks, daar houd ik rekening mee maar zo goed luisteren als de pup nu al doet zal hij denk ik nooit gaan doen (en ze krijgen toch echt dezelfde opvoeding). Ik denk dat hij inmiddels al 10 certificaten heeft gehaald, we zijn bij drie trainers geweest voor privecursussen, ik stuur hem wekelijks mee met een hele goede uitlaatservice waar hij in een roedel zowel los als aangelijnd loopt (ook met andere reuen) en ik doe er echt alles aan om hem zoveel mogelijk te leren. Gezien het aantal complimenten dat hij regelmatig krijgt ontgaat dat anderen in onze buurt ook niet, maar een husky is nu eenmaal een heel zelfstandig ras en sommige dingen kan ik niet van hem verwachten (zoals loslopen in een park dat grenst aan een autoweg, dat is te gevaarlijk mocht hij opeens zelf op pad gaan).

Op straat aan de korte lijn gedragen ze zich heel netjes, ook al wordt er van alle kanten tegen ze geblaft want ik leer ze inderdaad ook de andere honden te negeren en ik laat hem er aangelijnd ook nooit bij om kennis te maken. Een losse reu terwijl mijn reu aan de flexlijn zit in het park is wel een probleem, maar is dat niet een veel voorkomend probleem als een loslopende hond een aangelijnde hond benadert? Het is echt niet zo dat Finn altijd een engeltje is in die situaties, maar heel veel loslopende reuen gedragen zich ook niet richting hèm. Die houd ik dan liever uit de buurt, dat kan je een uitweg noemen inderdaad. Maar ik vind dat gewoon een hele lastige situatie om mee om te gaan, zeker als de andere baas gewoon de andere kant op kijkt. Zou de loslopende hond ons gewoon passeren dan is er niks aan de hand, maar dat is nu juist wat er nooit gebeurt want op de een of andere manier moeten ze altijd bij ons komen kijken. Teefjes heb ik geen moeite mee, die zijn altijd enorm gecharmeerd van Finn en andersom ook (Finn doet dansjes voor ze)... Maar reuen dat gaat gewoon niet goed. Meestal krijg ik zelf de reu niet weg, en als dat niet lukt dan komt Finn zich er ook mee bemoeien en dan heb ik het tegenovergestelde bereikt van wat ik wilde. :oohja: Maar als hij losloopt, kan hij zelfs overweg met reuen die hij aan de lijn niet kan luchten of zien en zegt hij elke vreemde hond die hij tegenkomt vriendelijk gedag.

Een korf helpt misschien wel en de tip van Sirene heb ik gisteren 1 keer met succes en 1 keer zonder succes geprobeerd :ok: Ik had nu alleen zijn gewone brokken mee die hij in het gras moest zoeken, maar misschien gaat het beter met iets dat heel sterk ruikt. Voorlopig doe ik de lange wandelingen maar weer apart heb ik besloten, dan lopen ze beiden wel iets korter. Maar het is voor mezelf veel rustiger en ik kan me meer richten op mijn reu.
Ik geloof graag dat appèl op een zelfstandige hond een stuk lastiger is dan op een baasgerichte hond.

Wat je schrijft over het even aanlijnen als duidelijk is dat jij met je honden geen contact wil maken ben ik het helemaal eens, zo vreselijk irritant is dat :ugh: kleine moeite groot plezier zeg ik altijd, maar de meeste mensen denken daar helaas anders over.....heel jammer, want als iedereen even z'n hond bij zich houd zouden er een stuk minder problemen zijn.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik vind het vreemd dat mensen hun hond niet willen aanlijnen in aanlijngebied, als jij één hond aanlijnt, de andere bij je houdt en het ook nog eens vriendelijk vraagt. Je schrijft dat hij aan de korte lijn veel minder reactief is. Waarom hou je hem dan niet aan de korte? Juist omdat je zegt dat hij het fijn vindt om te kuieren en te snuffelen. En zo te lezen doet hij daarnaast ook activiteiten waarbij hij zich flink kan uitleven.
Dat is trouwens frappant dat je zegt dat veel honden anders reageren op husky´s. Mijn honden inderdaad ook. Alfil is bang en doet zijn staart tussen zijn poten. En als Lily een husky of malamute van ver aan ziet komen gaat haar rughaar omhoog, ze maakt zich heel groot en gaat blaffen. Als we er eenmaal dichtbij zijn, verdwijnt dit gedrag weer en wil ze heel graag kennis maken net als bij andere honden. Ze heeft dit alleen bij husky´s en af en toe een golden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Rosaly
Actief

Reu vast en pup los...?

Alfilillo schreef:Ik vind het vreemd dat mensen hun hond niet willen aanlijnen in aanlijngebied, als jij één hond aanlijnt, de andere bij je houdt en het ook nog eens vriendelijk vraagt. Je schrijft dat hij aan de korte lijn veel minder reactief is. Waarom hou je hem dan niet aan de korte? Juist omdat je zegt dat hij het fijn vindt om te kuieren en te snuffelen. En zo te lezen doet hij daarnaast ook activiteiten waarbij hij zich flink kan uitleven.
Dat is trouwens frappant dat je zegt dat veel honden anders reageren op husky´s. Mijn honden inderdaad ook. Alfil is bang en doet zijn staart tussen zijn poten. En als Lily een husky of malamute van ver aan ziet komen gaat haar rughaar omhoog, ze maakt zich heel groot en gaat blaffen. Als we er eenmaal dichtbij zijn, verdwijnt dit gedrag weer en wil ze heel graag kennis maken net als bij andere honden. Ze heeft dit alleen bij husky´s en af en toe een golden.
Nou dat vind ik dus ook raar! Maar het gebeurt me steeds vaker.

Ik heb me laten vertellen dat veel honden een poolhond lastig kunnen lezen door de rechtopstaande oren, de staart die ze in de krul dragen en hun trotse manier van doen. Ze zijn voor andere rassen denk ik behoorlijk intimiderend als die niet goed kunnen peilen wat de bedoelingen zijn. Daarom probeer ik er vaak voor te zorgen dat hij geen oogcontact maakt want dat maakt het alleen maar erger.
Daarnaast is het bij Finn volgens de dierenarts ook nog zo dat hij extra bedreigend ruikt voor andere reuen; omdat beide ballen nog in zijn buik zitten maakt hij veel meer hormonen aan dan reuen waarbij de boel wel normaal is ingedaald.

De kort aangelijnde wandeling is hier de 'strenge wandeling'; er wordt niet gesnuffeld, maar 1 of 2 keer geplast en netjes naast gelopen in mijn tempo. Om het wel leuk te houden ;) doe ik dan 1 keer per dag een lange losloopwandeling of een wandeling aan de flexlijn omdat dat het dichtst in de buurt komt van loslopen. Dat is hun 'vrijetijdswandeling' en Finn mag dan gerust wat langer de tijd nemen om aan een grasspriet te ruiken als hij dat wil. Maar het is de moeite waard om een keer het park te proberen aan de korte lijn, en misschien naar aanleiding daarvan mijn huisregels wat bij te stellen.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Rosaly schreef:
De kort aangelijnde wandeling is hier de 'strenge wandeling'; er wordt niet gesnuffeld, maar 1 of 2 keer geplast en netjes naast gelopen in mijn tempo. Om het wel leuk te houden ;) doe ik dan 1 keer per dag een lange losloopwandeling of een wandeling aan de flexlijn omdat dat het dichtst in de buurt komt van loslopen. Dat is hun 'vrijetijdswandeling' en Finn mag dan gerust wat langer de tijd nemen om aan een grasspriet te ruiken als hij dat wil. Maar het is de moeite waard om een keer het park te proberen aan de korte lijn, en misschien naar aanleiding daarvan mijn huisregels wat bij te stellen.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Waarom zou je dat doen dan? Alleen omdat een ander zijn hond niet bij zich wil of kan houden? Eventjes kort en doorlopen volstaat dan toch ook? Zoals je aangeeft loop je niet op hele drukke momenten, dan kun je de hond toch gewoon aan de lange lijn meenemen en als je het niet helemaal vertrouwd hem even naast je roepen en wat korter naast je houden?
Dat het niet leuk is kan ik beamen, ik werd er ook wel eens niet goed van. Maar ik vond het ook wat te krom worden dat ik mijn honden meer en meer ging beperken omdat anderen hun honden wel hun goddelijke gang lieten gaan.
Heb daar trouwens nog moeite mee hoor, ondanks dat ik nu toch met andere honden loop, ik heb gewoon geen zin in loslopende honden bij mijn aangelijnde honden. Maar het is nu eenmaal zo dat sommigen daar dan weer geen boodschap aan hebben :wink: .
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”