Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maan is erg kieskeurig.
Moderator: moderatorteam
- Maandoodle
- Actief
- Aantal honden: 1
Maan is erg kieskeurig.
Maan krijgt vanaf dat ze bij ons is, dit was met 9 weken, kvv voeding. Ik ben begonnen met kvv van Prince. Dit vond ze in eerste instantie heerlijk. Wel viel het mij op dat ze onwijs veel en hele vieze scheten liet, dit steeds meer. En af en toe een scheet dat is geen probleem, maar dit werd echt te gortig. Het hele huis stonk de hele dag. Als je binnen kwam kwam de lucht je al tegemoet. Op een gegeven moment begon ze ook steeds vaker het vlees te laten staan dus dacht ik ga wat andere kvv proberen. Zo hebben we inmiddels smuldier geprobeerd, wat ze heeeerlijk vond, maar de scheten werden nog erger. Carnibest, de scheten werden iets minder (nog wel te veel aanwezig), maar ze moest het niet, zelfs rodi hebben we geprobeerd, hier moest ze ook heel erg scheten van laten. Uiteindelijk heb ik contact gehad met de helpdesk van Prince en die hadden mij geadviseerd om haar 2 weken alleen op speciaal prince kvv te zetten, speciaal voor gevoelige darmen, en dit in combinatie met witte rijst en verder helemaal niets er bij te voeren, geen beloningsbrokjes, kluifjes, helemaal niets. Zodat haar darmen tot rust zouden komen.
Zo gezegd, zo gedaan. Maar na 3 dagen het met smaak te eten begon Maan het alweer te laten staan. Dus ik heb eerst de rijst weggehaald, maar nog steeds trok ze dr neus er voor op. Uiteindelijk at ze ongeveer 1/3 deel van wat ze moet eten en dat een aantal dagen achter elkaar. Wel hadden we ons doel bereikt dat dr darmen weer wat rustiger zijn geworden.
Al met al ben ik tot de beslissing gekomen om helemaal te stoppen met kvv. Wel vaker lees/hoor ik dat sommige honden het niet goed kunnen verteren en ik denk dat Maan hier een van is (noem het intuitie). So be it. Ik kan wel door blijven sjoemelen met kvv, maar het lukt niet. Dus ik ben nu overgestapt naar brok. Gezien ze nu weer kvv van Prince kreeg en dr darmen gelukkig weer wat rustiger zijn ben ik haar brokken van Prince gaan geven, ook speciaal voor gevoelige darmen. Maan vond het heerlijk en heeft het een week met smaak opgegeten. Maar nu laat ze het gewoon weer staan. Gisteren heeft ze helemaal niets gegeten. Ze heeft wel honger, want ze kijkt mijn ontbijtkoek zowat uit mn mond, maar dr brokken raakt ze niet aan. Voorheen dacht ik altijd, gewoon laten staan, als ze honger krijgen dat gaan ze vanzelf wel eten, maar Maan is echt volhardend. Daarbij komt dat ze pas 6 maanden is en nog in de groei, dus niet eten lijkt mij nou niet al te goed voor haar. Maar om nou steeds van voer te blijven veranderen, omdat mevrouw het niet blieft... Lijkt mij ook niet de beste oplossing.
Het eten weghalen en op gezette tijden neerzetten heeft trouwens ook geen zijn. Ze eet gewoon niet. Gisteren niet en vandaag ook nog niets. Iets medisch is het volgens mij ook niet, want zodra ik haar een andere brok met een ander smaakje aanbied, dan vreet ze het zo op. En ze krijgt er niets naast meer, dus ze kan ook geen voldaan gevoel krijgen van dr bekoningsbrokjes.
Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Wellicht een hele smakelijke, goede brok, ook voor gevoelige darmen? Ik weet het gewoon even niet meer en loop vast.
Hiervoor had ik een hond die eerst at en dan pas bedacht of het wel eetbaar was, dus dit is compleet nieuw voor mij.
Zo gezegd, zo gedaan. Maar na 3 dagen het met smaak te eten begon Maan het alweer te laten staan. Dus ik heb eerst de rijst weggehaald, maar nog steeds trok ze dr neus er voor op. Uiteindelijk at ze ongeveer 1/3 deel van wat ze moet eten en dat een aantal dagen achter elkaar. Wel hadden we ons doel bereikt dat dr darmen weer wat rustiger zijn geworden.
Al met al ben ik tot de beslissing gekomen om helemaal te stoppen met kvv. Wel vaker lees/hoor ik dat sommige honden het niet goed kunnen verteren en ik denk dat Maan hier een van is (noem het intuitie). So be it. Ik kan wel door blijven sjoemelen met kvv, maar het lukt niet. Dus ik ben nu overgestapt naar brok. Gezien ze nu weer kvv van Prince kreeg en dr darmen gelukkig weer wat rustiger zijn ben ik haar brokken van Prince gaan geven, ook speciaal voor gevoelige darmen. Maan vond het heerlijk en heeft het een week met smaak opgegeten. Maar nu laat ze het gewoon weer staan. Gisteren heeft ze helemaal niets gegeten. Ze heeft wel honger, want ze kijkt mijn ontbijtkoek zowat uit mn mond, maar dr brokken raakt ze niet aan. Voorheen dacht ik altijd, gewoon laten staan, als ze honger krijgen dat gaan ze vanzelf wel eten, maar Maan is echt volhardend. Daarbij komt dat ze pas 6 maanden is en nog in de groei, dus niet eten lijkt mij nou niet al te goed voor haar. Maar om nou steeds van voer te blijven veranderen, omdat mevrouw het niet blieft... Lijkt mij ook niet de beste oplossing.
Het eten weghalen en op gezette tijden neerzetten heeft trouwens ook geen zijn. Ze eet gewoon niet. Gisteren niet en vandaag ook nog niets. Iets medisch is het volgens mij ook niet, want zodra ik haar een andere brok met een ander smaakje aanbied, dan vreet ze het zo op. En ze krijgt er niets naast meer, dus ze kan ook geen voldaan gevoel krijgen van dr bekoningsbrokjes.
Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Wellicht een hele smakelijke, goede brok, ook voor gevoelige darmen? Ik weet het gewoon even niet meer en loop vast.
Hiervoor had ik een hond die eerst at en dan pas bedacht of het wel eetbaar was, dus dit is compleet nieuw voor mij.
- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: Maan is erg kieskeurig.
Lastig hoor, zo'n koppig hondje.
Heb je al eens geprobeerd om van het eten een spelletje te maken? De druk een beetje er vanaf te halen?
Van honger omvallen doen ze niet snel. Dus ook niks extra geven, echt helemaal niks.
Jammer dat het met de KVV niet ging.
Hier gaat er wel eens wat gekookt water over (en dan weer afschudden natuurlijk) wanneer de darmen eens van streek mochten zijn.
Ook geef ik combinaties van KVV. De oudste krijgt half Prins, half Rodi. De jongste krijgt half Smuldier, half Rodi.
Dit na al jaren en die samenstelling bevalt nog steeds prima.
Hier krijgen ze KVV 's ochtends. 's Avonds krijgen ze brok, ook van Prins.
Tussendoor, als beloning, krijgen ze ook alleen maar diezelfde brokjes (twee halve brokjes
) en toch vinden ze dat altijd weer een feest. Gekke beesten zijn het soms.
Wat gebeurt er wanneer je wat brokjes op de grond strooit?
Heb je al eens geprobeerd om van het eten een spelletje te maken? De druk een beetje er vanaf te halen?
Van honger omvallen doen ze niet snel. Dus ook niks extra geven, echt helemaal niks.
Hier gaat er wel eens wat gekookt water over (en dan weer afschudden natuurlijk) wanneer de darmen eens van streek mochten zijn.
Ook geef ik combinaties van KVV. De oudste krijgt half Prins, half Rodi. De jongste krijgt half Smuldier, half Rodi.
Tussendoor, als beloning, krijgen ze ook alleen maar diezelfde brokjes (twee halve brokjes

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik heb ook een tijd een lastige eter gehad, volgens mij ook rond die leeftijd. Volgens mij is het sowieso meer een teven ding. Heb je plannen haar te steriliseren?
Krijgt ze verder veel tussendoortjes?
Bij Apple heb ik het altijd zo gedaan dat ik het eten zonder iets te zeggen na 10 minuten weer weg haal. Zorg dat er verder geen tussendoortjes voor in de plaats komen 's avonds gewoon weer aanbieden. Na twee dagen is het gedrag meestal over en ging ze weer normaal eten voor langere tijd. Als ze na twee dagen nog niet eet zou ik haar voor 1 maaltijd iets geven wat ze hoe dan ook wel lust, gestoomde maaltijd bijvoorbeeld. Daarna gewoon weer oude voer geven. Het is misschien niet het leukste om het zo te doen, maar zodra een hond doorkrijgt van alles verder te krijgen of dat de hond inderdaad steeds wat anders krijgt als de hond even een keer weigert dan kan dat zo maar een erg groot 'issue' gaan worden.
Bij Apple heb ik het altijd zo gedaan dat ik het eten zonder iets te zeggen na 10 minuten weer weg haal. Zorg dat er verder geen tussendoortjes voor in de plaats komen 's avonds gewoon weer aanbieden. Na twee dagen is het gedrag meestal over en ging ze weer normaal eten voor langere tijd. Als ze na twee dagen nog niet eet zou ik haar voor 1 maaltijd iets geven wat ze hoe dan ook wel lust, gestoomde maaltijd bijvoorbeeld. Daarna gewoon weer oude voer geven. Het is misschien niet het leukste om het zo te doen, maar zodra een hond doorkrijgt van alles verder te krijgen of dat de hond inderdaad steeds wat anders krijgt als de hond even een keer weigert dan kan dat zo maar een erg groot 'issue' gaan worden.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Hier ook een zeur met eten. Ik heb me er maar bij neergelegd. Hij krijgt nu een goede brok waar hij het goed op doet en als hij een dagje eens wat minder/niet eet oke, prima. Ik geef hem gewoon nog steeds dingen om te knagen en beloningsbrokjes, dus ga geen honger creëren. Af en toe zijn brok wat verreiken met warm water, een beetje vlees of een lik smeerworst en hij heeft weer met smaak zij buikje rond gegeten. Nu met Daisy erbij zeg ik wel eens semi streng 'Finn ga eens brokjes eten
anders eet Daisy ze op' en hop, daar gaan de brokjes
Je kan nog eens proberen de brokken in een wobbler kong te doen, of een antischrokbak, of gewoon eens in de tuin strooien. Als het maar anders is dan uit haar voerbak, een beetje spannender.
En voer niet naast de waterbak zetten werkt hier ook nog wel eens.

Je kan nog eens proberen de brokken in een wobbler kong te doen, of een antischrokbak, of gewoon eens in de tuin strooien. Als het maar anders is dan uit haar voerbak, een beetje spannender.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Hier ook een moeilijke eter en afwisseling werkt hier nog het beste. Alleen zal dat stukken lastiger zijn met een hond die niet overal tegen kan.
Morris krijgt hoofdzakelijk kvv. Maar dan wissel ik merken en smaken wel af. Als ik hetzelfde smaakje elke dag geef hoeft hij het na een week ook niet meer (zelfde voor brok). Nu eet hij nog steeds wel eens een tijdje niet, maar daar maak ik me maar niet meer druk om. Ik zet zijn bak neer en haal hem na een kwartiertje of zo weer weg. Tussendoortjes krijgt hij gewoon, ongeacht of zijn bak wel of niet leeg gaat. Helft van de tijd eet hij die toch ook niet op
Hij krijgt ook vanalles door zijn eten. Restjes van mijn eten gaan zijn bak in, soms zo'n smerig kuipje paté, een handjevol kattenbrokjes, soms eens een maaltijd brokken, een eitje erdoor etc etc. Maar ja, met een hond met gevoelige darmen is de keuze wat beperkter.
Paar dingen die hier geholpen hebben zijn het introduceren van het 'toetje'. Als hij zijn bak leeg eet krijgt hij een dentastick (krijgt hij anders nooit. Een speciale snack alleen voor dat moment).
Wat ook hielp was teruggaan naar 1x per dag voeren.
Maar wat anderen ook al zeggen, ze vallen niet zo snel om. Morris is als jonge hond ook een tijdje graatmager geweest en kon gerust 3 weken op 3 happen per dag leven. Toen maakte ik me ook echt wel zorgen! Maar blijkbaar krijgt hij toch wel genoeg binnen en hij ging toch ook geen hap meer eten als ik me drukmaakte
Morris krijgt hoofdzakelijk kvv. Maar dan wissel ik merken en smaken wel af. Als ik hetzelfde smaakje elke dag geef hoeft hij het na een week ook niet meer (zelfde voor brok). Nu eet hij nog steeds wel eens een tijdje niet, maar daar maak ik me maar niet meer druk om. Ik zet zijn bak neer en haal hem na een kwartiertje of zo weer weg. Tussendoortjes krijgt hij gewoon, ongeacht of zijn bak wel of niet leeg gaat. Helft van de tijd eet hij die toch ook niet op

Hij krijgt ook vanalles door zijn eten. Restjes van mijn eten gaan zijn bak in, soms zo'n smerig kuipje paté, een handjevol kattenbrokjes, soms eens een maaltijd brokken, een eitje erdoor etc etc. Maar ja, met een hond met gevoelige darmen is de keuze wat beperkter.
Paar dingen die hier geholpen hebben zijn het introduceren van het 'toetje'. Als hij zijn bak leeg eet krijgt hij een dentastick (krijgt hij anders nooit. Een speciale snack alleen voor dat moment).
Maar wat anderen ook al zeggen, ze vallen niet zo snel om. Morris is als jonge hond ook een tijdje graatmager geweest en kon gerust 3 weken op 3 happen per dag leven. Toen maakte ik me ook echt wel zorgen! Maar blijkbaar krijgt hij toch wel genoeg binnen en hij ging toch ook geen hap meer eten als ik me drukmaakte

- Maandoodle
- Actief
Ze is inderdaad erg poedelig_Tiny_ schreef:Het is ook een echte poedel(kruising) héJa, ik herken het wel. Poedels kunnen vreselijk slechte eters zijn en als ik naar foto's van Maan kijk zit daar zeker voor 75% poedel in dus het verbaasd mij niks.
Mijn Rufus kan gerust 7 dagen niks eten als hij iets niet lust. Nou, dan wint ie het van mij hoor. Ik ga mijn hond niet uithongeren. Dan krijgt hij gewoon iets wat ie wel lust. Hier is dat toevallig smuldier pens compleet maar jouw hond kan daar niet tegen lees ik.
Ik zou me trouwens niet teveel zorgen maken om 2 of 3 dagen niet eten. Met 6 maanden is de snelste groei eruit en dan kunnen ze daar wel tegen hoor. Waarschijnlijk eet ze op dag 4 gewoon weer en zal ze dit patroon haar leven lang herhalen. Het zijn veelal gewoon slechte eters die poedels en kruisingen ermee.
Wel heeft heel streng worden geen zin zoals je al hebt gemerkt. Daarmee krijg je andere honden aan het eten maar een poedel(kruising) veranderd daarmee in een soort anorexiapatiënt. Net alsof het lichaam niet meer om eten vraagt ofzo. Ik heb dat dus een keer met Rufus aan de hand gehad en sindsdien ben ik minder streng. Ik weet inmiddels wat hij wel lust en dat eet ie gewoon. Als hij een paar dagen niet eet ben ik niet meteen ongerust want dat hoort gewoon bij hem. Jente, zijn dochter, hetzelfde. Das ook gewoon een slechte eter.
Dus samenvattend: zoeken naar iets wat ze graag lust en verdraagd, niet meteen zorgen maken over 2 of 3 dagen niet eten, maar ook niet in de superstreng modes schieten en haar uithongeren, na 3 dagen niet eten krijgen ze hier wat anders.

Ze krijgt nu helemaal niets meer naast dr eigen voer. Behalve als we naar training gaan, dan neem ik gekookte kip mee en dat gaat er uiteraard zonder problemen in.Yeufke schreef:Lastig hoor, zo'n koppig hondje.
Tussendoor, als beloning, krijgen ze ook alleen maar diezelfde brokjes (twee halve brokjes) en toch vinden ze dat altijd weer een feest. Gekke beesten zijn het soms.
Zowieso bied ik haar eten altijd op een spelende manier aan. Dr kvv was vaak in een kong of een ander speeltje waar ik het in moest doen en voor de brokken heb ik een wobler, snuffelmat, antischrokbrok en soms gewoon een lege pizzadoos. Stom genoeg is dat als ze wel eet dat ze dan weer de neiging heeft om te schrokken, met als gevolg dat ze weer heelveel gaat boeren. Op deze manier voorkom ik dat weer.
Ik heb geen plannen om haar te sterrileren. In iedere geval niet als het niet nodig is. Kan dat uitmaken dan voor wat betreft het eten?Brindlecardi schreef:Ik heb ook een tijd een lastige eter gehad, volgens mij ook rond die leeftijd. Volgens mij is het sowieso meer een teven ding. Heb je plannen haar te steriliseren?
Ik ben inderdaad ook een beetje bang dat als ik te snel ingeef en iets anders ga geven dat ze dan helemaal zo een verwende hond wordt en dat ik op een gegeven moment niet alleen voor mijn kinderen aan het bedenken ben wat we gaan eten vanavond, maar ook voor de hond

Likje smeerleverworst is indd ook wel een idee, mocht het niet anders kunnen. Maar ook dan denk ik dat ze dan alleen nog maar dr brokken eet met smeerleverworst...veertje schreef:Hier ook een zeur met eten. Ik heb me er maar bij neergelegd. Hij krijgt nu een goede brok waar hij het goed op doet en als hij een dagje eens wat minder/niet eet oke, prima. Ik geef hem gewoon nog steeds dingen om te knagen en beloningsbrokjes, dus ga geen honger creëren. Af en toe zijn brok wat verreiken met warm water, een beetje vlees of een lik smeerworst en hij heeft weer met smaak zij buikje rond gegeten. Nu met Daisy erbij zeg ik wel eens semi streng 'Finn ga eens brokjes etenanders eet Daisy ze op' en hop, daar gaan de brokjes
![]()
We hebben een open keuken en geef dr eten op verschillende plekken, ik ben er altijd bij._Tiny_ schreef:Mijn reu heeft eten een poos gelinkt aan vrouwtje gaat weg en nu zit ik alleen in de keuken. Dat vind ie echt niet leuk, want zo gevoelig is hij wel en dan eet ie niet. Toen ik dat door had kreeg hij zijn voer bij ons in de kamer en hup daar at ie weer.
Ze weegt nu 22 kilo en ze krijgt 3x per dag eten. Ze is eigenlijk heel mooi op gewicht. Je kunt dr ribben goed voelen.Boutje schreef:Hoe veel weegt ze, hoe veel en hoe vaak geef je en is ze te dik of te dun?
Ze is trouwens alweer 7 maanden, de tijd gaat snel!
Dankjewel allemaal voor het meedenken. Het is wel een lastig portret hoor

- Maandoodle
- Actief
Afwisselen zou inderdaad echt wel de oplossing zijn voor Maan. Ik heb een tijdje dr kvv ook afgewisseld en dan ging het wel goed, wat opeten betreft. Maar ze doet het niet goed op kvv en dan wordt het lastig. Die darmen maken het zo ingewikkeld. En volgens mij kun je kvv makkelijk afwisselen (meestl dan) maar brokken niet. Of heb ik het mis en kan ik gewoon 4 verschillende soorten brokken geven?nomo schreef:Hier ook een moeilijke eter en afwisseling werkt hier nog het beste. Alleen zal dat stukken lastiger zijn met een hond die niet overal tegen kan.
Morris krijgt hoofdzakelijk kvv. Maar dan wissel ik merken en smaken wel af. Als ik hetzelfde smaakje elke dag geef hoeft hij het na een week ook niet meer (zelfde voor brok). Nu eet hij nog steeds wel eens een tijdje niet, maar daar maak ik me maar niet meer druk om. Ik zet zijn bak neer en haal hem na een kwartiertje of zo weer weg. Tussendoortjes krijgt hij gewoon, ongeacht of zijn bak wel of niet leeg gaat. Helft van de tijd eet hij die toch ook niet op![]()
Ze heeft volgens mij wel echt honger, want ze is echt aan het zoeken naar ander voer. Staat bv steeds tegen het aanrecht op (wat niet mag), probeert het brood van de kinderen te stelen (wat niet mag) en doet de grootste moeite om bij de kattenbrokjes te komen (wat niet mag).
- Maandoodle
- Actief
O ik dacht dat ze tot 8 maanden of zo 3x per dag moesten krijgen. Maar dan zal ik vanaf morgen 2x aanbieden. Maar ze heeft nu bijvoorbeeld gisteren helemaal niets gegeten en vandaag ook niet en ze heeft echt wel honger, maar eten ho maar._Tiny_ schreef:Ik zou meteen overschakelen naar 2 of zelfs 1 keer per dag eten. Drie keer per dag eten met 6 maanden is te vaak. Ze moeten wel weer trek hebben natuurlijk als de volgende maaltijd komt.
-
- Zeer actief
Ik wissel echt alles af hoor. Brokken ook. Als je een paar verschillende brokken hebt waar ze het goed op doet zou ik ze rustig afwisselen.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Hier geen poedel, wel een lastige eter. Dico is mega kieskeurig. Hij kan wel tegen veel dingen, maar heeft een hoge verbranding waardoor hij veel moet eten. Dus alleen KVV is geen optie, dan moeten hij zulke grote hoeveelheden eten dat hij een (groot) deel standaard niet op eet. Ook eet hij verschillende smaken KVV niet omdat hij het niet blieft.
Brokken is helemaal een drama. Verschillende brokken gegeven waar hij het echt goed op doet, zoals Anubis High Energy. Alleen na een paar maanden ging hij dat ook steeds slechter eten. Brokken zoals Wooof die door veel honden graag gegeten wordt, vindt hij maar zo zo.
Heb mijn vraag bij 3 producenten neergelegd. Ik geef nu 3 weken een (krokante want persbrok vindt hij blijkbaar niet echt geweldig) Lam & rijst brok van Meadowfield met een beetje Rocco blikvoer erdoor. Wonder boven wonder eet hij nu al 3 weken 2x per dag zijn bak leeg! Het is een voer met hoge energiewaarde en goede opname, het wordt voornamelijk door dierenartsen verkocht. Via de leverancier betaal ik gelukkig een normale prijs.
En over dat iets mengen door de brokken, ik ben er geen voorstander van, maar als dat ervoor zorgt dat hij elke dag normaal zijn eten eet, dan neem ik dat graag voor lief. Rocco is blikvoer wat niet duur is, minimaal 70% vlees, wat bouillon met mineralen en beetje vet. Soort KVV alleen dan ingeblikt. Dico vindt het echt super lekker. Met een blik van 800gr doe ik wel 4 dagen, enkele eetlepels mengen met wat water en dan door de brokken. Hij eet de Meadowfield overigens ook zonder blikvoer.
Zelfs Hippo die behoorlijk allergisch is voor een aantal dingen kan gewoon Rocco eten.
Brokken is helemaal een drama. Verschillende brokken gegeven waar hij het echt goed op doet, zoals Anubis High Energy. Alleen na een paar maanden ging hij dat ook steeds slechter eten. Brokken zoals Wooof die door veel honden graag gegeten wordt, vindt hij maar zo zo.
Heb mijn vraag bij 3 producenten neergelegd. Ik geef nu 3 weken een (krokante want persbrok vindt hij blijkbaar niet echt geweldig) Lam & rijst brok van Meadowfield met een beetje Rocco blikvoer erdoor. Wonder boven wonder eet hij nu al 3 weken 2x per dag zijn bak leeg! Het is een voer met hoge energiewaarde en goede opname, het wordt voornamelijk door dierenartsen verkocht. Via de leverancier betaal ik gelukkig een normale prijs.
En over dat iets mengen door de brokken, ik ben er geen voorstander van, maar als dat ervoor zorgt dat hij elke dag normaal zijn eten eet, dan neem ik dat graag voor lief. Rocco is blikvoer wat niet duur is, minimaal 70% vlees, wat bouillon met mineralen en beetje vet. Soort KVV alleen dan ingeblikt. Dico vindt het echt super lekker. Met een blik van 800gr doe ik wel 4 dagen, enkele eetlepels mengen met wat water en dan door de brokken. Hij eet de Meadowfield overigens ook zonder blikvoer.
Zelfs Hippo die behoorlijk allergisch is voor een aantal dingen kan gewoon Rocco eten.
- Maandoodle
- Actief
nomo schreef:Ik wissel echt alles af hoor. Brokken ook. Als je een paar verschillende brokken hebt waar ze het goed op doet zou ik ze rustig afwisselen.
Oke dan ga ik proberen af te wisselen met verschillende brokken. Ik begin dan met twee, want moet voorzichtig zijn met dr darmen. Wellicht dat dat gaat helpen.Boutje schreef:Ja, naar 2 keer per dag gaan!
En afwisselen (met dingen die ze verdraagt uiteraard) geen probleem, ik voer ook van alles, van barf tot kvv tot tafelrestjes tot brokken.
Maar is overschakelen van 3x per dag aanbieden naar maar 1x per dag niet erg extreem? Aan de andere kant eet ze nu natuurlijk helemaal niet, hoe extreem wil je het hebben_Tiny_ schreef:Ik doe tot 4 maanden 3 x per dag voeren, tot 7 maanden 2 keer per dag en vanaf 7 maanden 1 keer per dag. Zeker met slechte eters moet de trek wel een beetje opbouwen en als je dan zo vaak voert eet ze misschien wel maar heeft ze nooit echte trek. Net zo als mensen tijdens de kerstdagen, je zit nog vol van het kerstontbijt en dan moet je alweer aan de kerstlunchMaandoodle schreef:O ik dacht dat ze tot 8 maanden of zo 3x per dag moesten krijgen. Maar dan zal ik vanaf morgen 2x aanbieden. Maar ze heeft nu bijvoorbeeld gisteren helemaal niets gegeten en vandaag ook niet en ze heeft echt wel honger, maar eten ho maar._Tiny_ schreef:Ik zou meteen overschakelen naar 2 of zelfs 1 keer per dag eten. Drie keer per dag eten met 6 maanden is te vaak. Ze moeten wel weer trek hebben natuurlijk als de volgende maaltijd komt.![]()
Vanmiddag geen eten geven. Bied vanavond pas weer aan en dan een grotere portie. Eet ze dat niet, prima dan krijgt ze morgenavond pas weer voor het eerst. Eet ze dan nog steeds niet geef je op dag 4 iets wat ze zeker weten lekker vind, wat mij betreft een boterham met smeerworst, want ze moet niet buikpijn krijgen van het niet eten. Dan zijn we verder van huis.
Tenminste, dat is wat ik zou doen.
Als ze nou eerder misselijk wordt van het niet eten moeten we iets anders verzinnen, maar dat zien we dan wel.

Ik denk dat ik het als volgt ga doen. Ik bied haar vanavond gewoon weer haar normale voer aan. Moet ze het niet dan haal ik het na 10 minuten weer weg. Dan geef ik haar morgenochtend weer opnieuw eten. Moet ze het weer niet haal ik het weer weg en krijgt ze pas savonds weer opnieuw. Moet ze het dan weer niet dan geef ik haar de volgende ochtend een nieuwe brok.
Ik denk wel dat ik eerst nog probeer op 2 voedingen per dag en 2 soorten brok (ivm haar gevoelige darmen) uit te komen (en dan deze iedere dag wisselen), mocht blijken dat dit toch niet voldoende honger gevoel creert dan alsnog overstappen naar 1x per dag.
Het is wel een gepuzzel hoor. Was vroeger echt overtuigd dat iedere hond wel een soort overlevingsdrive had en uiteindelijk zou gaan eten. Kom ik even van een koude kermis thuis.
Wel heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Soms zie je het zelf gewoon even niet meer.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Vusi is ook zo'n tuttebel met eten
Ik ben Alex en Lady gewend die alles onder de 3 seconden opeten (opaten), Lady kon nog well eens eerst een beetje ruiken als er iets nieuws in de bak kwam.
Vusi??....... die kauwt echt op ieder brokje... als ik een beetje heen en weer loopt komt ze iedere keer kijken wat ik aan het doen ben... als we van plan zijn uit te gaan dan eet ze helemaal niet.
Ik haal haar eten af en toe weg als ze te veel neuzelt, dan krijgt ze het pas bij de volgende maaltijd. Ik heb dat nu 2 keer gedaan, help wel... als ik richting haar eten loop vliegt ze naar haar bak om den "snel" (voor haar doen) door te eten.
Ander eten geven is hier niet zo gemakkelijk, niet veel keuze. Ze in Afrika
ik denk dat menige hond hier zo met haar zou willen ruilen, verwend hondebeest 

Ik ben Alex en Lady gewend die alles onder de 3 seconden opeten (opaten), Lady kon nog well eens eerst een beetje ruiken als er iets nieuws in de bak kwam.
Vusi??....... die kauwt echt op ieder brokje... als ik een beetje heen en weer loopt komt ze iedere keer kijken wat ik aan het doen ben... als we van plan zijn uit te gaan dan eet ze helemaal niet.

Ik haal haar eten af en toe weg als ze te veel neuzelt, dan krijgt ze het pas bij de volgende maaltijd. Ik heb dat nu 2 keer gedaan, help wel... als ik richting haar eten loop vliegt ze naar haar bak om den "snel" (voor haar doen) door te eten.

Ander eten geven is hier niet zo gemakkelijk, niet veel keuze. Ze in Afrika

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik ben een watje denk ik, als mijn honden iets niet willen eten krijgen ze wat anders 

- Maandoodle
- Actief
Thanx voor de tip. Op dit moment maak ik er nog geen dingetje van, naar haar toe dan. Ik zet het neer en ze zoekt het maar uit (bij wijze van dan). maar ik zal er op letten dat ik in de toekomst er naar haar toe niet te gestressed mee om zal gaan om zo nog erger te voorkomen._Tiny_ schreef:Komt bij: als je 3 keer per dag voert heb je ook 3 keer per dag "gedoe" en dat voelen ze haarfijn aan natuurlijk. Ze zijn niet gek. Ook al is het alleen maar dat je zorgelijk naar haar kijkt als ze bij een volle bak wegloopt. Ze weet niet wat er aan de hand is maar dat het steeds rond het eten gebeurt weten ze wel. Een beetje (te) gevoelige hond pikt dat op en dan maak je er zo'n issue van. Dat kan zich ook weer vertalen in niet eten en dan lijken ze eigenwijs en koppig, maar ze zijn het niet.
O ja dat is natuurlijk ook nog een optie, een beetje blikvoer er doorheen doen. Dat is toch weer anders dan kvv (denk ik). Mocht mijn eerste aanpakplan op niets uitlopen dan is dat ook nog een optie. Ik hou m in nijn achterhoofd.Hippo schreef:Hier geen poedel, wel een lastige eter. Dico is mega kieskeurig. Hij kan wel tegen veel dingen, maar heeft een hoge verbranding waardoor hij veel moet eten. Dus alleen KVV is geen optie, dan moeten hij zulke grote hoeveelheden eten dat hij een (groot) deel standaard niet op eet. Ook eet hij verschillende smaken KVV niet omdat hij het niet blieft.
- Maandoodle
- Actief
Helemaal mee eens. Als Maan niet zo een last van dr darmen had gehad was ik er ook een heel stuk makkelijker in geweest. Dan had ze van mij 6 verschillende kvv s mogen eten en nog 6 verschillende brokken erbij, zolang het maar gezond is voor haar. Maar het zijn die darmen die het zo lastig maken, waardoor ik een beetje met mijn handen in het haar zat en vast liep. Maar ik ben hier weer een heel end op weg geholpen en heb een mooi plan van aanpak, waarvoor dank!. Wellicht dat als ze wat ouder is en uitgegroeid dat haar darmen dan ook niet meer zo moeilijk doen en het allemaal wat makkelijker wordt._Tiny_ schreef:Nou weet je, eten moet gewoon gezellig en lekker zijn. Het is niet alleen maar om te overleven. Zo denk ik voor mijzelf en zo denk ik ook voor de honden. Ze mogen best dingen niet lusten en daar wil ik ook wel in meegaan tot op zekere hoogte. De dagen dat ze hier tevreden moesten zijn met een bak droge gruis en anders niks heb ik achter me gelaten. Wat is daar precies leuk aan? Dus ik doe ook wel blikvoer door de brokken en ze krijgen ook lekker vers te vreten. Gewoon omdat ze dat zo graag lusten. Zij mogen ook wel eens iets willen. Wel binnen de grenzen van het toelaatbare natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.Gollum schreef:Ik ben een watje denk ik, als mijn honden iets niet willen eten krijgen ze wat anders
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik laat het gerust staan. Oke nu niet, want dan vreet Daisy het op, maar daarvoor wel. De hond van mijn ouders is ook geen vreetzak. Die eet af en toe ene paar hapjes, laat de rest staan en komt later weer eens terug voor weer wat hapjes. Nou prima. Finn heeft dat ook wel. Dan wil hij pas wat na het wandelen ipv ervoor. Ook goed. Met brok is het helemaal makkelijk, want dat bederft niet zo snel als kvv.
Als je blikvoer gaat proberen, kan ik je die zakjes kattenvoer aanraden. Die zijn niet zo groot, dus is het op zonder dat je grote hoeveelheden over het eten moet doen. Ik verdeel ze meestal over 3 porties brokken.
Als je blikvoer gaat proberen, kan ik je die zakjes kattenvoer aanraden. Die zijn niet zo groot, dus is het op zonder dat je grote hoeveelheden over het eten moet doen. Ik verdeel ze meestal over 3 porties brokken.
- Simone-H
- Zeer actief
Dezelfde soort vraag heb ik hier gesteld toen Pepper ong. 11 maanden was.
Ik had haar toen net over van puppy brok op volwassen brok. Puppybrokken waren ook al steeds moeilijk, en de volwassen brok ging de eerste week goed, toen weer niet eten.
Ik kreeg hier o.a. de raad wat pate door de brokken te doen. Dat doe ik nu en tot dusver gaat dat prima. (4maanden later)
ik koop van die bakjes hondenpate en daar doe ik een stukje van door de brokjes. De pate wissel ik van smaak.
Ik had haar toen net over van puppy brok op volwassen brok. Puppybrokken waren ook al steeds moeilijk, en de volwassen brok ging de eerste week goed, toen weer niet eten.
Ik kreeg hier o.a. de raad wat pate door de brokken te doen. Dat doe ik nu en tot dusver gaat dat prima. (4maanden later)
ik koop van die bakjes hondenpate en daar doe ik een stukje van door de brokjes. De pate wissel ik van smaak.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Accepteer wat je niet kunt veranderen
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco was op die leeftijd ook lastig qua eten. Bij hem was afwisselen en niet te veel eten geven de oplossing. Nog steeds als ik hem een paar keer een wat grotere portie eten gegeven heb, laat hij z'n eten een dag staan. En na drie dagen hetzelfde, wil hij graag weer een andere smaak.
Ik ben overigens ook gaan werken met een toetje: geen snack als je bak niet leeg is, is je bak wel leeg, mag je snackje gaan uitzoeken
Ik ben overigens ook gaan werken met een toetje: geen snack als je bak niet leeg is, is je bak wel leeg, mag je snackje gaan uitzoeken
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
rita móést eten anders kwamen we door die verklote maag van de regen in de drup en vixen moet haar brokken -die ze niet echt lekker vindt- 's morgens ook eten, omdat ik haar met alleen versvoer niet op gewicht hou.
daarom deed ik bij riet en doe ik bij vix één hapje voor mama en één hapje voor het hondje en dat werkt
riet ging na een tijdje gewoon zelf eten en bij vix zijn het alleen de eerste twee brokjes die we samen eten, daarna eet ze haar bak gewoon leeg.
lastige eter jan heb ik met iets vreselijk lekkers beloond als ie zijn bak leeg at, de eerste paar keer weinig gegeven zodat het ook inderdaad op ging en ik dat kon belonen.
dat was eigenlijk ook zo bekeken, al ben ik van iets lekkers na het eten nooit meer afgekomen en heeft ie dat de rest van zijn leven gewoon gekregen
daarom deed ik bij riet en doe ik bij vix één hapje voor mama en één hapje voor het hondje en dat werkt

riet ging na een tijdje gewoon zelf eten en bij vix zijn het alleen de eerste twee brokjes die we samen eten, daarna eet ze haar bak gewoon leeg.
lastige eter jan heb ik met iets vreselijk lekkers beloond als ie zijn bak leeg at, de eerste paar keer weinig gegeven zodat het ook inderdaad op ging en ik dat kon belonen.
dat was eigenlijk ook zo bekeken, al ben ik van iets lekkers na het eten nooit meer afgekomen en heeft ie dat de rest van zijn leven gewoon gekregen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat is hier net omgekeerd gegaan.Maandoodle schreef:Ik ben inderdaad ook een beetje bang dat als ik te snel ingeef en iets anders ga geven dat ze dan helemaal zo een verwende hond wordt en dat ik op een gegeven moment niet alleen voor mijn kinderen aan het bedenken ben wat we gaan eten vanavond, maar ook voor de hond. Ii zie het dus ook gebeuren dat wanneer ik haar dan een keer iets lekkers tussendoor geef, dat ze dan helemaal dr neus ophaalt voor dr 'standaard' brokken.
Ik heb het bij Aiko als jonge hond ook gedaan hoor, voer weghalen als ie niet at. Dat hield hij dagenlang vol en uiteindelijk vroeg ik mezelf af waar ik me in hemelsnaam zo druk om maakte. Verschillende kleine zakken brok zijn zo gekocht, KVV is er in tientallen smaken en leve de tafelrestjes.
Sinds ik zijn keuze respecteer en simpelweg iets anders voorschotel of wat door zijn eten meng als hij iets niet wil weigert hij nog maar zelden wat hij krijgt en eet hij nu smaken KVV die hij jarenlang links liet liggen en kan hij als het moet wekenlang dezelfde bak brokken leeg eten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Variëren is natuurlijk niet slecht, Apple krijgt nu darf brokken maar soms haal ik nog kvv of een gestoomde maaltijd. Maar, ik ben geen baasje die als de hond het niet wilt het eten weggooit en vervolgens wat nieuws gaat klaar maken in de hoop dat ze het op eet
Daar zou ze binnen no time misbruik van maken.
Apple krijgt wel altijd een tussendoortje, dat neem ik haar niet af als ze haar eten niet eet. Maar ik ga niet compenseren en extra dingen geven.

Daar zou ze binnen no time misbruik van maken.
Apple krijgt wel altijd een tussendoortje, dat neem ik haar niet af als ze haar eten niet eet. Maar ik ga niet compenseren en extra dingen geven.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Hier is natvoer het enige dat ze consequent eten. Omdat het ook nog eens grote eters zijn (om op gewicht te blijven) krijgen ze daar voor een deel brokjes bij als ik er het geduld voor heb, anders krijgen ze alleen natvoer. De brokken worden namelijk door één van de twee niet standaard opgegeten en dan moet ik gaan politieagenten omdat de ander dan komt kijken, de slechtste eter gaat snauwen en dan helemaal niet meer de rust neemt om haar brokken te eten. Helemaal brokken is voor beide niet te doen.
Ik heb allerlei soorten natvoer geprobeerd maar de enige die echt bevallen zijn rocco (blik = 400g, vind ik minder fijn omdat de ene 1/3e blik krijgt en de ander 2/3e blik als ze er brokken bij krijgen), lukullus (zakjes van 300g zijn exact de portie van de kleinste eter bij geen brok, verder zijn de blikken van 400g ook prima) en renske (hoeven ze wat minder van, dus waarschijnlijk net een handje brok bij samen 1 bakje. In principe 1 bakje = 400g per 16kg hond, de anderen doen 400g per 10-12kg hond).
Ik heb nu dus weer maar 60 pakjes renske besteld, die zijn bij topdierenshop voor 1.50€/bakje te bestellen als je de mixdozen doet (t.o.v. 2.25€/bakje in de dierenwinkel). www.zooplus.de is het goedkoopste met Rocco en lukullus zover ik weet.
Ik heb allerlei soorten natvoer geprobeerd maar de enige die echt bevallen zijn rocco (blik = 400g, vind ik minder fijn omdat de ene 1/3e blik krijgt en de ander 2/3e blik als ze er brokken bij krijgen), lukullus (zakjes van 300g zijn exact de portie van de kleinste eter bij geen brok, verder zijn de blikken van 400g ook prima) en renske (hoeven ze wat minder van, dus waarschijnlijk net een handje brok bij samen 1 bakje. In principe 1 bakje = 400g per 16kg hond, de anderen doen 400g per 10-12kg hond).
Ik heb nu dus weer maar 60 pakjes renske besteld, die zijn bij topdierenshop voor 1.50€/bakje te bestellen als je de mixdozen doet (t.o.v. 2.25€/bakje in de dierenwinkel). www.zooplus.de is het goedkoopste met Rocco en lukullus zover ik weet.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Jaren terug paste ik wel eens op een poedel die ook zo moeilijk at. Bij hem werkte het goed als ik hem iets liet doen voor het eten. Z'n bal zoeken of andere (denk)spelletjes. Het was niet eens dat ik het eten direct als beloning gaf maar meer aan kwartiertje samen bezig en dan de bak voer geven met een voldane 'zo jongen, dit heb je wel verdiend nu'.
Nadeel was wel dat de eigenaren niet onverdeeld gelukkig waren hiermee. Poedelmans wenste bij hun ook wat meer vertier na een logeerpartij bij mij
Zelf voerden ze hem hap voor hap met een houten lepel maar dat ging mij dan weer te ver
Hopen dat je er een beetje achterkomt waar Maan nu niet zo goed tegen kan zodat ze wat meer opties hebt om mee af te wisselen.
Mijn Diem kan ook niet tegen kvv maar ook niet tegen hele rijke brokken. (met een hoog eiwit/vlees en vetpercentage) Hij krijgt van het merk Wolfsblut 2 varianten met in verhouding meer koolhydraten in de vorm van zoete aardappel. De brokken smaken hem goed maar Diem is juist een hond die niet van afwisseling houdt (hij vindt iets vreselijk lekker of juist om te kotsen en daar breng je hem niet vanaf) dus niet te vergelijken denk ik.
Een likje blik (liefst kattenvoer) en/of 15 seconden in de magnetron wil ook nog wel eens helpen om het smakelijker te maken.
Nadeel was wel dat de eigenaren niet onverdeeld gelukkig waren hiermee. Poedelmans wenste bij hun ook wat meer vertier na een logeerpartij bij mij

Hopen dat je er een beetje achterkomt waar Maan nu niet zo goed tegen kan zodat ze wat meer opties hebt om mee af te wisselen.
Mijn Diem kan ook niet tegen kvv maar ook niet tegen hele rijke brokken. (met een hoog eiwit/vlees en vetpercentage) Hij krijgt van het merk Wolfsblut 2 varianten met in verhouding meer koolhydraten in de vorm van zoete aardappel. De brokken smaken hem goed maar Diem is juist een hond die niet van afwisseling houdt (hij vindt iets vreselijk lekker of juist om te kotsen en daar breng je hem niet vanaf) dus niet te vergelijken denk ik.
Een likje blik (liefst kattenvoer) en/of 15 seconden in de magnetron wil ook nog wel eens helpen om het smakelijker te maken.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En een voerdummy?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik hoor t al, er moet een hond bij
Dat was hier in ieder geval wel de oplossing
Ze eet nog steeds niet altijd met smaak, maar een dag eten weigeren gebeurt nu niet meer. Daarvoor at ze soms dagenlang niet.
En dan zijn er altijd mensen die zeggen: "geen aandacht aan besteden, ze gaan vanzelf honger krijgen" maar ik tussentijd zat ik wel met een enorm jengelig en ontevreden hond.
Ik vond het een hoofdbreker. Ik heb er nu geen last meer van, en heb alleen de voordelen over van een hond die nadenkt voordat ze iets opeet. Maar wat voorheen ondenkbaar was - ik kan nu zelfs met gewoon voer belonen buiten.
Wat hier wel een succesnummer was, is om de brokken dagelijks aan te vullen met kliekjes uit de keuken. Het is afwisseling en mijn hond vindt dat heerlijk. Hoe hard ze ook brokken en vlees weigerde - een schep stamppot met spekjes ging er altijd in.

Dat was hier in ieder geval wel de oplossing

En dan zijn er altijd mensen die zeggen: "geen aandacht aan besteden, ze gaan vanzelf honger krijgen" maar ik tussentijd zat ik wel met een enorm jengelig en ontevreden hond.
Ik vond het een hoofdbreker. Ik heb er nu geen last meer van, en heb alleen de voordelen over van een hond die nadenkt voordat ze iets opeet. Maar wat voorheen ondenkbaar was - ik kan nu zelfs met gewoon voer belonen buiten.
Wat hier wel een succesnummer was, is om de brokken dagelijks aan te vullen met kliekjes uit de keuken. Het is afwisseling en mijn hond vindt dat heerlijk. Hoe hard ze ook brokken en vlees weigerde - een schep stamppot met spekjes ging er altijd in.