Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Do As I Do trainingmethode

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Do As I Do trainingmethode

Ongelezen bericht door mijke »

Heeft iemand hier ervaring met het aanleren van Do As I Do? Een methode waarbij de hond leert om op commando jou na te doen. Dus je gaat op de stoel zitten, zegt 'do it' en de hond gaat ook op de stoel zitten, omdat ie jou dat net heeft zien doen - dus niet omdat ie het truucje 'op stoel zitten' heeft geleerd. Ik kwam dat net tegen en dat lijkt me eigenlijk best leuk om Oor dat aan te leren. Nu snap ik het principe dat je de hond dus een regel aanleert ipv een gedraging, maar hoe leer je je hond die regel? Ik heb op youtube filmpjes gezocht maar ik kom alleen hondjes tegen die de regel al kennen. Iemand een idee?
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Do As I Do trainingmethode

Ongelezen bericht door HillieS »

mijke schreef:Heeft iemand hier ervaring met het aanleren van Do As I Do? Een methode waarbij de hond leert om op commando jou na te doen. Dus je gaat op de stoel zitten, zegt 'do it' en de hond gaat ook op de stoel zitten, omdat ie jou dat net heeft zien doen - dus niet omdat ie het truucje 'op stoel zitten' heeft geleerd. Ik kwam dat net tegen en dat lijkt me eigenlijk best leuk om Oor dat aan te leren. Nu snap ik het principe dat je de hond dus een regel aanleert ipv een gedraging, maar hoe leer je je hond die regel? Ik heb op youtube filmpjes gezocht maar ik kom alleen hondjes tegen die de regel al kennen. Iemand een idee?
Je kan Dartel hier op t forum een pb sturen.
Zij heeft het geleerd van de onderzoekster die deze methode heeft bedacht zeg maar.
Ze heeft er ook al een training in gegeven, en gaat dat weer doen.
Zij is de fokster van Yara en ze is ook hondentrainer en hondengedragstherapeute.

Edit:
Overigens heb ik destijds met de training meegedaan (was vorige winter) en ik vond het onwijs leuk om te doen en om zo bezig te zijn met de honden!
Afbeelding
mijke
Zeer actief

HillieS schreef:Overigens heb ik destijds met de training meegedaan (was vorige winter) en ik vond het onwijs leuk om te doen en om zo bezig te zijn met de honden!
Oh leuk! Dan weet jij toch ook wel hoe je je hond de regel van het nadoen hebt aangeleerd? :mrgreen:
mijke
Zeer actief

Tamara81 schreef:Net al even geprobeerd met de was van de lijn halen en opvouwen. Bij 'do it' keek Lanai me schaapachtig aan. Dat is dan weer jammer.
No shit! :LOL:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hier staat het toch onder How to get started?
http://blog.smartanimaltraining.com/201 ... -and-fast/
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mijke
Zeer actief

sirene schreef:Hier staat het toch onder How to get started?
http://blog.smartanimaltraining.com/201 ... -and-fast/
Oh inderdaad! Die was ik nog niet tegengekomen. Dit is wel een duidelijke uitleg, daar ga ik binnenkort eens mee spelen :D Thnx! :ok:
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik heb mijn weinig leergierige herplaatser ooit wat trucjes volgens deze methode aangeleerd. Dat ging bijna vanzelf, en voor het eerst wilde hij kunstjes leren. Dus het is ook heel geschikt voor honden die op andere manieren moeilijk iets is aan te leren.

Ik heb mijn hond o.a. leren een rondje te draaien door dat zelf te doen (heel makkelijk). Dus eerst zelf draaien, dan 'Doe maar', en heel snel deed ie het na. Daarna heb ik hem geleerd een voorwerp van een stoel te pakken en te laten vallen, op de bank te gaan staan en nog zo wat. Helaas is de methode in Nederland weinig bekend en worden er niet veel cursussen of workshop in gegeven. Een aantal jaar geleden tenminste niet.
mijke
Zeer actief

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Wat leuk dat het voor jouw herplaatser zo goed werkte! Zelf vind ik het niet zo erg als er geen cursussen/workshops zijn, ik doe dat toch voor de lol gewoon alleen thuis, Zo te lezen is het aanleren echt niet moeilijk! :D
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Je moet de hond wel eerst aanleren dat "do it" of soorgelijk woord in houdt dat hij jou moet nadoen. In principe kan de hond je nadoen (binnen grenzen) ;-) maar je moet het "commando" koppelen. Er is ook een FB groep over. Ik heb er over gelezen maar ben er niet mee doorgegaan.. het leek mij te ingewikkeld ;-)

Suzanne
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Judith Lissenberg geeft (of heeft gegeven) workshops met deze methode en heeft hier ook filmpjes over geplaatst, je kan haar altijd eens opzoeken op Facebook :ok:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem en ik hebben met veel plezier de cursus gevolgd bij forummer Dartel waar HillieS het over heeft.

Ik vond met name het verdiepen van de samenwerking met je hond een ontzettend leuk aspect. Je moet echt goed op elkaar letten en elkaar begrijpen.
Wel luistert het erg nauw: Je moet heel nauwkeurig en consequent het principe aanleren en een perfecte timing hebben. Dat ging (gaat) bij mij en Diem nog wel eens mis waardoor Diem niet zozeer mij precies imiteert maar meer sociaal/context gebonden bezig is. Zijn vaste truukjes kan hij wel allemaal nadoen zonder verbale commando's maar iets echt nieuws aanleren is lastiger daardoor.
Het is wel een leuke partytruck: Ik kan hem met een 'watch' midden in de kamer laten zitten en dan mijn handen ergens tegenaan zetten of ergens op gaan zitten en als ik dan weer naast hem staat hoef ik alleen maar 'do it' te fluisteren en hij doet mij braaf na :wink:

Wij hebben voor het aanleren gebruik gemaakt van een paar kunstjes die de hond al goed op een verbaal commando uitvoerde. Eerst combineer je dan (eindeloos) het voordoen en het verbale commando en later doe je het alleen voor. Dit kan je dan uitbouwen door meerdere kunstjes door elkaar te oefenen (bv iets omgooien of juist er omheen open).
Uiteindelijk kan je dan met deze methode iets helemaal nieuws aanleren en er dan vervolgens weer een nieuw verbaal commando aan koppelen.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Leuk! Hoe veel tijd koste het bij Diem ongeveer voor het kwartje viel dat hij je moet kopieren?
Chrizta8
Actief

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

Ik heb er over gelezen en wil het eigenlijk als ik straks een beetje meer tijd heb eens gaan proberen.
Lijkt me wel erg leuk als het leuk.
Benson and Penny
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Oh ik ben blij dat iemand die website heeft gevonden met hoe je dat aanleert. Ik zag een tijdje geleden een seminar voorbij komen in Belgie, die ik op het punt stond te volgen.

Uiteindelijk toch niet opgegeven omdat ik niet zoveel tijd/geld heb op het moment. Maar het concept kende ik al wel en vind het zeker leuk om uit te proberen.

Hey Mijke, als je hiermee bezig gaat, post je dan wat updates hier? Ben benieuwd hoe het je afgaat!
mijke
Zeer actief

Project Click schreef:Hey Mijke, als je hiermee bezig gaat, post je dan wat updates hier? Ben benieuwd hoe het je afgaat!
Haha ja sure, maar verwacht er niet te veel van hoor :P Ik ben niet zo fanatiek met dit soort dingen, het is meer dat ik eens in de zoveel tijd als het dagen achtereen pijpestelen regent gezellig met Oor binnen wat aan loop te kloten ;)
Dorine.
Actief
Contacteer:

mijke schreef:
Project Click schreef:Hey Mijke, als je hiermee bezig gaat, post je dan wat updates hier? Ben benieuwd hoe het je afgaat!
Haha ja sure, maar verwacht er niet te veel van hoor :P Ik ben niet zo fanatiek met dit soort dingen, het is meer dat ik eens in de zoveel tijd als het dagen achtereen pijpestelen regent gezellig met Oor binnen wat aan loop te kloten ;)
Hahaha! Ik ben eigenlijk wel fanatiek met dat soort dingen, maar meer in mijn hoofd dan in de praktijk. Want Ryuk is nog maar 7 maanden, doet obedience + reddingshondentraining... En dat klinkt heel veel maar het punt is dus dat ik hem lekker veel laat spelen en expres niet (te) veel met hem train, en lang niet elke dag. Mijn kleine puberpup. :P Dus als het aan mij ligt zou ik NU dit gaan proberen, maar een wijs stemmetje in mijn hoofd zegt "Ryuk ligt nu te slapen, laat hem maar, en morgen ging je je obedience huiswerk doen weet je nog?!" haha. Dus dat is mijn dilemma op het moment. ;)

Maar ik vind het wél heel erg leuk dat ik nu het protocol heb, want dit staat zeker op mijn lijstje om te gaan oefenen!
mijke
Zeer actief

Cleva schreef:
mijke schreef:Dus je gaat op de stoel zitten, zegt 'do it' en de hond gaat ook op de stoel zitten, omdat ie jou dat net heeft zien doen
Ik ga dat even in the bud nippen. We zeggen gewoon "Nou jij".
Laat ik het niet merken dat welke Friese trien dan ook "do it" gaat zitten zeggen. Ik kom er toch achter en de rapen zullen gaar wezen.

Verder vind ik het wel een interessant experiment en ik ben benieuwd naar in hoeverre een hond in staat is om de baas na te doen.
:LOL: Je beweegt je wel op glad ijs als je deze geboren en getogen groningse ineens een friese trien gaat noemen hoor :neenee: :LOL:
Dorine.
Actief
Contacteer:

Haha oei, ik heb ongeveer de helft van mijn commando's in het Engels... :P
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Dat klinkt leuk!

Ik ga ook eens lezen. Al ben ik niet zo'n held in dingen aanleren geloof ik.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, ik heb dit met Beau ook gedaan :D Puur voor de lol, Beau leerde sowieso erg makkelijk en vond alles leuk. Ik heb een training gehad tijdens mijn studie van Helma Polman en ben daarna met internet en logica verder gegaan. Echt erg leuk :D
Afbeelding
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

Ongelezen bericht door Rosaly »

Wat leuk, had er nog nooit van gehoord maar ik wil het graag wel een proberen! Dus hier nog geen ervaring, ik lees even mee.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”