Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ervaringen Shibu Inu

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

ervaringen Shibu Inu

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Een vriendin van me zit erover te denken om een Shiba Inu aan te schaffen. Heeft iemand hier ervaring met en/of kennis over dit ras? Hoe zijn ze qua karakter en hoe zit het met de gezondheid? Mijn vriendin heeft een dochter van bijna 7 en drie katten. Dank voor de reacties alvast!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: ervaringen Shibu Inu

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik vind ze vrij eigenzinnig, beetje katachtig zelfs.
Er zit hier iemand die meerdere heeft alleen weet ik niet hoe ze heet dus daar schiet je geen bal mee op.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Dank je Laura84! Wie weet ziet ze mijn topic nog....

Alfil & Lily
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De Shiba's die ik ken, zijn best baasgericht, maar ook erg eenkennig. Met een groot gevoel voor persoonlijke ruimte, en ook dominant van aard.
Ik ken er 1 die is opgegroeid in de stad. Die valt verschrikkelijk uit naar andere honden aan de lijn. Ik ben diezelfde hond ook wel tegen gekomen in een losloopgebied en daar haalden mijn honden het niet in hun hoofd om erop af te lopen. Het hondje deed ook niets. Het uitvalgedrag leek echt voort te komen doordat de persoonlijke ruimte niet kon worden gerespecteerd.
Ze zocht dus niet zelf de problemen op

Een kennis van me heeft een heel stel shiba's in een rustige, landelijke omgeving. Die lopen altijd los en hebben ook niet gauw problemen met andere honden. Ik heb zelf de indruk gekregen dat het hele fijne hondjes zijn voor mensen die ze rust en ruimte kunnen bieden. Niet het type voor in steden en op drukke uitlaatplaatsen.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Paisley schreef:De Shiba's die ik ken, zijn best baasgericht, maar ook erg eenkennig. Met een groot gevoel voor persoonlijke ruimte, en ook dominant van aard.
Ik ken er 1 die is opgegroeid in de stad. Die valt verschrikkelijk uit naar andere honden aan de lijn. Ik ben diezelfde hond ook wel tegen gekomen in een losloopgebied en daar haalden mijn honden het niet in hun hoofd om erop af te lopen. Het hondje deed ook niets. Het uitvalgedrag leek echt voort te komen doordat de persoonlijke ruimte niet kon worden gerespecteerd.

Een kennis van me heeft een heel stel shiba's in een rustige, landelijke omgeving. Die lopen altijd los en hebben ook niet gauw problemen met andere honden. Ik heb zelf de indruk gekregen dat het hele fijne hondjes zijn voor mensen die ze rust en ruimte kunnen bieden. Niet het type voor in steden en op drukke uitlaatplaatsen.
Hmmm, mijn vriendin woont in een appartement, zonder tuin, midden in het dorp. Niet de rustigste plek. Er zijn wel waanzinnige wandelgebieden buiten het dorp.
Sowieso vraag ik me af of dit de meest geschikte hond is voor hun gezin, want haar man is echt een labradormens. Maar ja, zij is zo verliefd op de Shibu Inu. Ik denk dat het vooral een uiterlijk-ding is.

Alfil & Lily
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik zie er eentje regelmatig en dat is echt een enorm stoïcijns beest :mrgreen: Luistert naar niemand, zeker niet naar de baas. En maakt niet echt contact met mensen. Als ik daarnaar kijk denk ik dat het geen gezinshonden zijn. Maar het is er natuurlijk maar eentje.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik heb er op cursus drie gehad, twee teefjes en een reu. De reu viel uit indien te dicht bij andere honden en maakte zelden contact met de baas. De baas zelf had al zijn hele leven lang shiba's en zei dat het bij het ras hoort.
Het ene volwassen teefje maakte ook erg weinig contact met zowel baas als andere mensen/honden maar gedroeg zich verder perfect zonder dat er training voor nodig was.
Het andere teefje was nog erg jong en kwam uit de broodfok (dus kan iets anders door zitten) maar was super sociaal naar mens en dier, erg leergierig en wat onzeker aangelegd.
Betrouwbaar loslopen konden ze niet, dan gingen ze jagen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Alfilillo schreef:
Paisley schreef:De Shiba's die ik ken, zijn best baasgericht, maar ook erg eenkennig. Met een groot gevoel voor persoonlijke ruimte, en ook dominant van aard.

Hmmm, mijn vriendin woont in een appartement, zonder tuin, midden in het dorp. Niet de rustigste plek. Er zijn wel waanzinnige wandelgebieden buiten het dorp.
Sowieso vraag ik me af of dit de meest geschikte hond is voor hun gezin, want haar man is echt een labradormens. Maar ja, zij is zo verliefd op de Shibu Inu. Ik denk dat het vooral een uiterlijk-ding is.
Als ze op het uiterlijk vallen, is een keeshond misschien wat voor ze? Finse spits, of iets als een ijslandse hond?
Die lijken me minder gecompliceerd dan de shiba.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier in de buurt woont er een chagrijnig exemplaar, altijd aan de riem. Maar ik kom in het bos nog wel eens gewone sociale en normale exemplaren tegen die wel los lopen in de buurt van de baas. Ze gaan niet even gezellig spelen maar wel normaal begroeten.
Alfilillo
Zeer actief

Ik zal het aan haar doorgeven allemaal! Weet iemand toevallig ook iets over de gezondheid?

Alfil & Lily
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Hier woont een nog vrij jonge Shiba in de dierenwinkel. Nou ja, thuis bij de eigenaren uiteraard, maar overdag in de winkel.
Ik vind het een beetje een patserig, opvliegend type en dat terwijl hij dus van jongs af aan heel veel met andere honden in aanraking is geweest.

Naar mensen is hij vriendelijk maar wordt liever met rust gelaten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Shiba, zonder Inu erachter ;)
Niet de makkelijkste honden.
Veel spitsachtigen zijn wat vocaal, als je voor iets vergelijkbaars wilt moet je daar op letten.
Neem eens contact op met Nippon Inu, de rasvereniging. Die hebben goeie info.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Ik kom er ook regelmatig eentje tegen. Valt uit aan de lijn, niet echt een gezellig beest.
Sowieso: als de man een labradormens is.... dan is dit wel heel anders. Ik zou het niet doen. Zou liever voor een hond gaan waar hij ook graag mee op pad gaat:) scheelt weer een uitlaatronde (x 365 dagen, x 15 jaar... tel je winst maar uit, Haha!)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ken er een paar van het wandelen en ik vind het behoorlijk eigenzinnige hondjes, er zit wel echt een kop op, ze zijn energiek en fel en twee van de drie kunnen niet loslopen wegens niet luisteren en jagen. Ze zijn alle drie niet echt makkelijk met andere honden, ze zijn niet bij voorbaat vervelend maar hebben wel een aardige persoonlijke zone en pikken niet veel van andere honden. Ik vind het geen prototype gezinshonden, maar ik heb geen idee hoe ze in het algemeen met kinderen omgaan.
In het geval van de Shiba zou ik zeker goed kijken of het karakter ze ook echt aanspreekt en of ze daar feeling mee hebben, want het is gewoon best een uitgesproken karakter, dus dat moet je denk ik wel echt liggen en je moet dat ook kunnen waarderen. Het is wel een totaal ander type dan een labrador inderdaad.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Er lopen er hier in de omgeving 3 rond op ons dagelijkse rondje. 2 daarvan behoren bij 1 gezin. Reu en teef. Kunnen niet los ivm het pakken van andere honden. Zo nu en dan mag het teefje los als het rustig is maar dat gaat dus vaak genoeg mis. Izzy heeft al eens mot met het teefje gehad.

Nog een teefje dat wel altijd en overal los loopt en prima naar de baas luistert en zelf ik mag best een balletje voor haar gooien. Droef en Izzy mogen in haar buurt komen maar niet langer dan 5 seconden aandacht aan haar geven. Dat weten ze allebei en zo kunnen we prima samen oplopen. Soms vind Droef zich zelf geweldig en dan gaat hij klieren maar hij komt er wel mee weg.
Izzy heeft het af en toe op haar heupen dan wil ze het conflict nog wel aan gaan. Teefje zoekt overigens zelf geen ruzie op en gaat gewoon honden uit de weg.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik ken er 3. 1 bij ons op het dorp, relaxt hondje, gaat wel compleet zijn eigen gang.

1 is van een vriend van mijn broer. Die hebben ze uit Japan geïmporteerd, mensen zonder enige hondenkennis en is ook niet echt een succes. Hij valt alles aan wat in zijn buurt komt qua honden. Geen contact mee te krijgen en sloopt als een malle

Een andere is van de eigenaar van de sportschool. Met Apoquel heeft ze nu weer een beetje een hondwaardig leven, zeer zwaar allergisch voor ontzettend veel dingen. Wel een lieve hond, maakt redelijk contact en niet echt eenkennig.

Alle 3 kunnen ze onmogelijk los lopen. Ik vind het werkelijk schitterende honden om te zien, maar zou er zelf nooit aan beginnen ;-)
Alfilillo
Zeer actief

Een felle, eigenzinnige, niet zo sociale jager, gegoten in het jasje van een knuffel. Dat is de indruk die ik krijg. Over het algemeen dan hé, ik begrijp dat er uitzonderingen zijn.
Ik denk dat mijn vriendin er nog eens heel goed over moet nadenken. Ook omdat ze denkt dat een hond zo geweldig zou zijn voor haar vriend, maar die heeft dus veel meer met grote labradorachtige honden. Anderzijds, in een appartement zonder tuin lijkt me een labrador ook niet zo'n goed idee, en hun ook niet. Best lastig nog!

Alfil & Lily
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Alfilillo schreef:Een felle, eigenzinnige, niet zo sociale jager, gegoten in het jasje van een knuffel. Dat is de indruk die ik krijg. Over het algemeen dan hé, ik begrijp dat er uitzonderingen zijn.
Ik denk dat mijn vriendin er nog eens heel goed over moet nadenken. Ook omdat ze denkt dat een hond zo geweldig zou zijn voor haar vriend, maar die heeft dus veel meer met grote labradorachtige honden. Anderzijds, in een appartement zonder tuin lijkt me een labrador ook niet zo'n goed idee, en hun ook niet. Best lastig nog!
Dat laatste maakt weinig uit. Maar iedere dag een half uurtje naar buiten totaal zal dan alleen niet voldoende zijn. Maar dat zal voor een Shiba ook niet genoeg zijn.
Alfilillo
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
Alfilillo schreef:Een felle, eigenzinnige, niet zo sociale jager, gegoten in het jasje van een knuffel. Dat is de indruk die ik krijg. Over het algemeen dan hé, ik begrijp dat er uitzonderingen zijn.
De meeste honden houden meer van wandelen dan van in een tuin rondhangen. En een labrador kan in huis prima rustig zijn mits h/zij voldoende wandelingen en leuke activiteiten krijgt. Maar ik denk dat er nog veel meer handige hondenrassen te bedenken zijn die beter passen dan een shiba. Zijn er geen leuke Spaanse rassen? Of één van die honden die anders naar Nederland vervoerd worden om hier een huisje te krijgen?
Ze zijn wel van plan om te wandelen hoor, maar een tuin is lekker omdat ze dan apart van het wandelen wat meer uitloop hebben, maar dat geldt natuurlijk voor elke hond.
Qua Spaanse rassen is een gos d´atura catalá misschien iets.
En ze heeft ook wel gedacht aan een asielhond, maar vanwege de katten heeft ze liever een pup (die natuurlijk ook in het asiel zitten, maar dan weet je bij die mixjes weer niet hoe ze uitgroeien) zodat hij er van het begin af aan aan went. En ja, mijn vriendin is echt een merkenmens, dus ik denk dat ze stiekem gewoon liever een rashondje heeft :19:

Alfil & Lily
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik kan me niet voorstellen dat iemand na het lezen van dit topic nog een Shiba zou willen :mrgreen:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Alfilillo schreef:
Kruimel53 schreef:
De meeste honden houden meer van wandelen dan van in een tuin rondhangen. En een labrador kan in huis prima rustig zijn mits h/zij voldoende wandelingen en leuke activiteiten krijgt. Maar ik denk dat er nog veel meer handige hondenrassen te bedenken zijn die beter passen dan een shiba. Zijn er geen leuke Spaanse rassen? Of één van die honden die anders naar Nederland vervoerd worden om hier een huisje te krijgen?
Ze zijn wel van plan om te wandelen hoor, maar een tuin is lekker omdat ze dan apart van het wandelen wat meer uitloop hebben, maar dat geldt natuurlijk voor elke hond.
Qua Spaanse rassen is een gos d´atura catalá misschien iets.
En ze heeft ook wel gedacht aan een asielhond, maar vanwege de katten heeft ze liever een pup (die natuurlijk ook in het asiel zitten, maar dan weet je bij die mixjes weer niet hoe ze uitgroeien) zodat hij er van het begin af aan aan went. En ja, mijn vriendin is echt een merkenmens, dus ik denk dat ze stiekem gewoon liever een rashondje heeft :19:
Eh in de context van katten, hond in de tuin en niet fanatiek sporten zou ik een Gos d'atura absoluut 100% afraden!
Mijn oppashondje is een Gos en dat is zo'n enorm fel ding...
Geen beest is veilig voor haar, op alles wordt gedreven. T is echt een werkhond!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wolvster schreef:Mijn oppashondje is een Gos en dat is zo'n enorm fel ding...
Geen beest is veilig voor haar, op alles wordt gedreven. T is echt een werkhond!
Al die zuidelijke rassen zijn buitengewoon pittig van aard.
Dat moet je bepaald niet onderschatten inderdaad.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Je vriendin kan ze wel mooi vinden, maar wat zoekt ze in een hond?

wil ze een allemansvriendje, ook met het oog op spelende kinderen die op bezoek komen?
Ja?. Dan zou ik geen Shiba nemen, de kans is te groot dat dit niet zo gezellig gaat zijn.

wil ze gezellig op de hei kunnen wandelen en de hond gezellig laten spelen met andere honden?
Ja?. Dan zou ik geen Shiba nemen, de kans is te groot dat dit niet zo gezellig gaat zijn.

kan ze goed tegen hondenhaar?
Nee? sowieso geen Shiba dan haha

Veel mensen vinden bepaalde rassen mooi, maar past het karakter van de hond ook bij je?
Laat haar anders een contact opnemen met een aantal fokkers en dan kan ze misschien een aantal huisbezoekjes doen.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb toevallig 2 labradors en geen tuin, en ze liggen in huis eigenlijk altijd voor pampus, soms spelen ze wat met elkaar maar ze zijn toch liefst een beetje in de buurt. In de tuin liggen vinden ze wel lekker hoor, bij mijn ouders bijvoorbeeld, maar echt bewegen doen ze daar ook niet.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Leanne schreef:Je vriendin kan ze wel mooi vinden, maar wat zoekt ze in een hond?

wil ze een allemansvriendje, ook met het oog op spelende kinderen die op bezoek komen?

wil ze gezellig op de hei kunnen wandelen en de hond gezellig laten spelen met andere honden?

kan ze goed tegen hondenhaar?
Nee? sowieso geen Shiba dan haha

Veel mensen vinden bepaalde rassen mooi, maar past het karakter van de hond ook bij je?
Laat haar anders een contact opnemen met een aantal fokkers en dan kan ze misschien een aantal huisbezoekjes doen.
waar "Shiba" staat , kun je mijn inziens ook 1 op 1 "Sharpei" invullen...
Het is het leuke cq grappige uiterlijk dat mensen aantrekt, maar vervolgens wel elke maand steen en been klagen dat hun pollewop weer gebeten is of zelf gebeten heeft...
En dan laat ik voor De Sharpei nog maar buiten beschouwing dat de gemiddelde baas zich ook steen en been klaagt over de dierenartskosten waarvan je met je gezin naar de Maladieven zou kunnen.

Echt... ik blijf me verbazen over de motieven van mensen om voor een bepaald ras te gaan :U:
Alfilillo
Zeer actief

Dank voor alle reacties! Ik heb de info doorgegeven aan mijn vriendin en ze gaat deze zeker meenemen in haar overweging. Het is sowieso nog een stille wens en ze zijn niet actief op zoek naar een hond, maar het kriebelt wel flink. Haar dochter is ook gek op dieren. Nu heeft ze zoiets van ´ik wacht totdat er een pup op mijn pad komt´, maar ik denk dat als je daarop wacht er altijd ééntje langs komt waaien.
Ik zal haar ook de ervaringen van de labradoreigenaren doorgeven en dat een tuin dus niet een echte must is. In principe denk ik dat een labrador goed bij hun past. Haar vriend heeft er veel ervaring mee en is er gek op. Past ook goed in een familie met kinderen denk ik.

@kruimel35: grappig, hier hetzelfde verhaal. De honden gaan pas de tuin in als ik er ook ben (vooral Alfil, Lily vermaakt zich er nog wel alleen) en als je dan weer naar binnen gaat, komen ze achter je aan. Mijn kinderen hebben ook die neiging. Ik voel me soms net de rattenvanger van Hamelen. Zucht...

Alfil & Lily
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Alfilillo schreef:Dank voor alle reacties! Ik heb de info doorgegeven aan mijn vriendin en ze gaat deze zeker meenemen in haar overweging. Het is sowieso nog een stille wens en ze zijn niet actief op zoek naar een hond, maar het kriebelt wel flink. Haar dochter is ook gek op dieren. Nu heeft ze zoiets van ´ik wacht totdat er een pup op mijn pad komt´, maar ik denk dat als je daarop wacht er altijd ééntje langs komt waaien.
Ik zal haar ook de ervaringen van de labradoreigenaren doorgeven en dat een tuin dus niet een echte must is. In principe denk ik dat een labrador goed bij hun past. Haar vriend heeft er veel ervaring mee en is er gek op. Past ook goed in een familie met kinderen denk ik.

@kruimel35: grappig, hier hetzelfde verhaal. De honden gaan pas de tuin in als ik er ook ben (vooral Alfil, Lily vermaakt zich er nog wel alleen) en als je dan weer naar binnen gaat, komen ze achter je aan. Mijn kinderen hebben ook die neiging. Ik voel me soms net de rattenvanger van Hamelen. Zucht...
Willen ze per se een pup? Ik kwam laatst bij een stichting nog een erg leuke x labrador in een Spaans asiel tegen. Wel al volwassen.
Alfilillo
Zeer actief

Ze willen een pup vanwege de katten, zodat hij van het begin af aan aan ze kan wennen. Puur uit nieuwsgierigheid: welke x labrador is het? Heb je een link?

Alfil & Lily
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

http://sphoek.com/honden/honddetail.php?id=6424

Afbeelding

Bij haar pups staat vermeld dat ze misschien een mix van een labrador met een husky is. Labrador zie je er volgens mij wel goed in terug.
Alfilillo
Zeer actief

Ach wat een schat. Die moet toch binnen no time een familie gevonden hebben? Voor ons nogal ver. En helaas stikt het ook hier in de asiels van de leuke honden.

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”