Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Heavy schreef:Jip heeft maagklachten en de DA stelde voor zijn voerbak te verhogen . Iemand tips ? Ik dacht een emmer op zijn kop en daar de bak op maar dan valt hij er natuurlijk weer af ?
Heavy schreef:Jip heeft maagklachten en de DA stelde voor zijn voerbak te verhogen . Iemand tips ? Ik dacht een emmer op zijn kop en daar de bak op maar dan valt hij er natuurlijk weer af ?
een voerstandaard?
hahaha briljant!
Joh, wees creatief: bak op een kratje bier, op een schoenendoos, op drie delen van de encyclopedie etc etc
Zou het het schrokken moeten verminderen?
Ik heb voerstandaards nooit zo gesnapt, ik snap de functie niet. Het lijkt me ook een onhandige houding om te eten voor een hond.
Toen Kiwi er nog ff moest achter komen dat voer geen schaarse is in Huize Paisley en dat niemand het afpakt, heb ik ook wel haar voer verdeeld over de grond. Om te voorkomen dat ze in de voerbak dook en het voer door mn huis vloog.
Het was effectief. Het is nu niet meer nodig.
Brokjes strooien werkt beter tegen schrokken. Ik spreek uit ervaring. En de voerbak in de hoogte geeft een verhoogd risico op torsi, blijkt uit nieuw onderzoek. Na de dilatatie van Jorla heb ik de standaard weggedaan en ben ik gaan strooien.
mijke schreef:Hoe zou de voerbak hoger neerzetten helpen tegen maagklachten?
Het helpt niet tegen maagklachten . Het idee erachter was dat als Jip last heeft van maagzuur dat verergert of extra vervelend is als hij gebogen moet eten .
Ah juist, dat is wel logisch ja (maar dan moet je dus ook geen brokjes op de grond strooien )
kooi schreef:Brokjes strooien werkt beter tegen schrokken. Ik spreek uit ervaring. En de voerbak in de hoogte geeft een verhoogd risico op torsi, blijkt uit nieuw onderzoek. Na de dilatatie van Jorla heb ik de standaard weggedaan en ben ik gaan strooien.
Bleek uit datzelfde onderzoek niet ook dat schrokken an sich eigenlijk helemaal niet gevaarlijk was? Of ben ik nou abuis met iets anders?
Zuur stroomt omlaag dus ja de houding maakt wel degelijk verschil. Zo wordt mensen met maagzuur (zoals ik dus) ook aangeraden om wat minder plat te slapen en verdomd het maakt verschil. Dus zo kort door de bocht zou ik niet willen gaan. Maar, of het voor een hond echt significant verschil maakt dat ie dan toevallig die halve minuut dat ie zn kop in de voerbak heeft minder last van opkomend maagzuur heeft... tsja.
kooi schreef:Brokjes strooien werkt beter tegen schrokken. Ik spreek uit ervaring. En de voerbak in de hoogte geeft een verhoogd risico op torsi, blijkt uit nieuw onderzoek. Na de dilatatie van Jorla heb ik de standaard weggedaan en ben ik gaan strooien.
Hij eet maar weinig brokken . In de ochtend en avond krijgt hij vlees en tussen de middag een heel klein beetje brokken. Maar vlees op de grond gooien vind ik niet zo leuk dat geef ik voortaan maar met een lepel.
Dat vlees kan niet in een bak op de grond of op een placemat?
Dat vraag ik me ook af. Veel van wat jij aan klachten opnoemt bij Jip, krijgt Lola als ze vlees eet. Het lijkt alsof dat sneller verteert waardoor ze op de normale etenstijd een soort misselijk van de honger is. Dan gaat ze overgeven, wil ze niet eten en gaat er veel gras naar binnen. Als ze brood krijgt idem (en daar krijgt ze ook jeuk van) rijst net zo. Zij krijgt dus als hoofdvoeding brok, naast onze kliekjes en heel sporadisch een rodiburger oid. Ze eet bovendien vaak uit een voerbal, zoekend naar brokjes op het gazon of rennend van de ene hoek vd kamer naar de andere als wij brokje voor brokje gooien.
Waarom doe je geen zoekspelletje met zn eten. In kleine bakjes verstoppen buiten of in huis. Laat hem maar zoeken en gevonden dan maak jij t bakje open en geeft hem zn eten en hup naar t volgende bakje
on topic : je kunt een aardewerken bloempot met de diameter van je voerbak voor een deel vullen met zand (of kiezelsteentjes of zo). de bak hang je er dan zo in (of steunt op de vulling)
overigens heb ik zelf snel last van maagzuur. en dit is juist vooral vlak na het eten!
malinois schreef:Geef je t overigens rechtstreeks uit de koelkast of op kamertemperatuur?
Altijd rechtstreeks uit de koelkast al 9 jaar en nooit een probleem geweest .
Toch hoor je vaak dat dit problemen geeft... ik heb t nooit in de koeling staan t staat er hier min 24 uur uit dus ik weet t zelf niet maar kan me er wel iets bij voorstellen.
malinois schreef:Geef je t overigens rechtstreeks uit de koelkast of op kamertemperatuur?
Altijd rechtstreeks uit de koelkast al 9 jaar en nooit een probleem geweest .
Toch hoor je vaak dat dit problemen geeft... ik heb t nooit in de koeling staan t staat er hier min 24 uur uit dus ik weet t zelf niet maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik reageer net in het andere topic van Heavy. Voor 1 van mijn honden is na 6 jaar ellende een maagzuurremmer wel een wondermiddel gebleken. Geen dag meer misselijk geweest en maag/darm problemen meer gehad.
En ik had alle tips die ik kon vinden wel uitgeprobeerd voor die tijd
pioenroos schreef:Ik reageer net in het andere topic van Heavy. Voor 1 van mijn honden is na 6 jaar ellende een maagzuurremmer wel een wondermiddel gebleken. Geen dag meer misselijk geweest en maag/darm problemen meer gehad.
Dan moet je geen barf geven. Weet niet of Heavy dat ook geeft?
pioenroos schreef:Ik reageer net in het andere topic van Heavy. Voor 1 van mijn honden is na 6 jaar ellende een maagzuurremmer wel een wondermiddel gebleken. Geen dag meer misselijk geweest en maag/darm problemen meer gehad.
Ik heb voor Diem alles geprobeerd met soorten voeren en frequentie voeren. Barf en kvv werkte het minst bij hem. Het beste werkt een brok met weinig vet. Hij krijgt 3 gelijke porties per dag, minder vaak voeren maakte hem doodziek. Maar zonder de maagzuurremmer was dat dus zelfs niet vaak genoeg.
Nee ik geef geen barf . Maar waarom mag dat niet?
Omdat t maagzuur nodig is om botten te verteren. Met maagzuurremmers mag je dus geen botten voeren.
Zover ik zie is Pro Plan iets vetter dan wat ik voer. Eiwitgehalte is ook hoger. Maar het is niet een heel vette brok. Ik heb Diem deze brok ook gevoerd maar hij kon er absoluut niet tegen. Sowieso kon hij helemaal niet tegen alle 'reguliere' merken, zelfs de hypo-allergene varianten van de da niet.
Ik denk ook wel eens dat hij specifiek niet tegen plantaardige oliën of een andere toevoeging kan maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Merken als Taste of the wild en Acana wordt hij ook ziek van en Wolfsblut laag vet/eiwit niet. Wolfsblut met hoog vet/eiwit kan hij overigens ook niet tegen maar hij kreeg zijn maagzuurremmers nog niet toen ik dat probeerde. Misschien heb ik binnenkort wel de moed om het nog een te proberen
En die overgevoeligheid zal bij elke hond met problemen ergens anders liggen? Want Diem kan dus ook niet tegen volledig puur vlees of vis eten en Jip wel. (vers niet maar ook gekookt niet).
Jammer dat het nog niet helemaal lekker gaat
Werkt de emeprid wel voldoende? Diem had eigenlijk alleen baat bij een paar dagen cerenia, dan kwam alles echt tot rust en ging hij wel voldoende en regelmatig (elke 8 uur) genoeg eten om niet opnieuw ziek te worden.
Van omeprazol kun je ook suf worden trouwens. Ikzelf in ieder geval wel
Gezien dat hij toch weer misselijk is geweest, zou het geen idee zijn om cimetidine te proberen? Het is een ander type maagzuurremmer en wellicht werkt het voor Jip ook net wat beter. De merknaam voor honden is Zitac. Wel veel duurder maar deze heeft je dierenarts wellicht gewoon zelf liggen: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -zitac-vet
Bij de menselijke bijsluiter staat ook specifiek dat het vooral nachtelijke maagzuurvorming tegengaat. Diem krijgt als onderhoud maar 1 dosering per dag, dat is dus voldoende.