Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleren voor de hond....

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Kleren voor de hond....

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

...... is dat nu wel zo goed?

Ik vraag me dat echt af. :scratch:
Als wij het koud hebben doen we wat extra kleding aan, hebben we het warm dan trekken we het weer uit.

Hoe zit dat nu bij honden? Wanneer weten we of ze het koud hebben of niet?
In de koude tijd hier legde ik wel eens een fleece dekentje over Lady soms kon ze daar lekker de hele nacht onder blijven liggen, maar vaak kwam ze er onder uit.
Als het koud is ligt Vusi strak in elkaar gerold op de stoel maar als ik er een dekentje over leg gaat ze ergens anders liggen.

Ook heb ik gelezen dat honden hun haren gebruiken als een soort zintuig (even kort geschreven)

Dus, brand los. Waarom vinden sommigen dat hun hond kleren aan moet?
Je hebt de nakers die een lekker jasje oid aan hebben, dat is OK (lijkt mij)

(als ik in dierenwinkels kijk vind ik het namelijk zeer extreem, het verkoopt zelfs hier in warm Afrika :oeps: )
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Re: Kleren voor de hond....

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Er zijn wel echt honden die soms staan te trillen van de kou. Dan lijkt het me nuttig en zeker als ze dan een poos op een veld moeten staan met veel wachten tussendoor, zoals bij veel hondensporten.

Ik heb voor mijn eigen hond alleen een badjas en dat is voornamelijk om te zorgen dat mijn auto en huis een beetje gespaard blijven. Het scheelt namelijk een hoop modderspetters op de muren en het plafond!
Afbeelding
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Interessante vraag! Ik vraag het mij ook af. 6 jaar geleden had ik een kortharige hond, x jack russel / friese staby en heb haar nooit een jasje of iets aan gedaan, heb er ook nooit bij stil gestaan dat dat wellicht nodig was. Je zag dat eigenlijk nooit, behalve dan bij de nakers en de wawa's. Maar nu zie ik het zeer regelmatig langs komen en dan ook langharige honden. En Teckels met toch wel een lekker vachtje.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben daar vrij simpel in. Aankleden om het aankleden vind ik niets. Voor een kerstfoto of anderszins humor-foto ..prima, maar dan weer uit.
Maar, als het kledingstuk nuttig is in welke zin dan ook: doen. Ongeacht vacht of ras.

Zo simpel kan het zijn ;-)

Suzanne
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ja dit heb ik mezelf ook al eens afgevraagd. Het belangrijkste nadeel van kleertjes voor de hond is dat ze er zelf geen controle over hebben. Dekentjes daar kunnen ze inderdaad onder uit kruipen, jasjes niet. Dat betekent dus dat je als baasje extra goed op je hond zult moeten letten. Dus naar zijn gedrag kijken en gewoon voelen of hij niet te warm is. En je kunt het natuurlijk ook wel beredeneren. Als een hond gesport heeft en daarna op een koud, winderig veld met zn kont in het natte gras moet stilzitten een hele poos lijkt het me ok dat ie voor die tijd een jas aan krijgt. En dat die jas weer uit gaat als er actief gerend gaat worden ook. Eigenlijk is het dus net als hoe je met je baby om gaat geloof ik (ik heb geen baby) :P
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mosquito1980 schreef: Dus, brand los. Waarom vinden sommigen dat hun hond kleren aan moet?
Je hebt de nakers die een lekker jasje oid aan hebben, dat is OK (lijkt mij) )

Charlie is bijna bloot. Vachtje van niets en geen ondervacht.
's Zomers moet ze een t shirt aan en zonnebrandmelk, om dezelfde reden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik merkte bij mijn vorige collies dat ze bij erg regenachtig weer behoorlijk last hadden van hun botjes. Ze bleven dan ook met hun dikke vacht úren nat en die vochtige kou op hun artrose-botjes zorgde ervoor dat ze dan ook nog dagen lang liepen te trekkepoten.
Dus heb ik regenjasjes voor ze gehaald en dat scheelde aanzienlijk.
Ook trouwens in de troep in huis. Geen modderpoelen meer (hun buik- en broekhaar groeide tot op de grond :hmmm: ), geen condens meer op de ramen. Héérlijk.
En toen ik Kyra's vacht in haar laatste jaar eraf haalde, deed ik haar bij temperaturen onder de 10 graden ook een jasje aan. Omdat ze a) geen vacht meer had en b) zo verschrikkelijk langzaam bewoog, dat ze zichzelf niet goed meer kon warm houden. Ze had ook nog amper vetweefsel en bijna geen bespiering meer.
Ze lag toen ook graag op warme kleedjes en niet meer op de stenen vloer, iets wat ze nooit eerder had gedaan.
Maar mijn huidige twee honden krijgen geen jasje aan. Die hebben een dikke vacht en bewegen genoeg om zich warm te houden.

Maar wat andere mensen met hun honden doen, interesseert me eigenlijk niet. Als mensen er behoefte aan hebben om hun hond een trui, een jas of voor mijn part een baljurk aan te trekken, moeten ze dat vooral doen.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Snoopy draagt truitjes in de winter. En dan ook nog een extra jas aan als t vriest buiten. Hij heeft het vrij snel koud en ligt dan te trillen. Met een shirtje houd hij zichzelf goed warm. En te warm heeft hij het niet met shirtje, ondanks dat hij lange haren heeft. Hij gaat regelmatig voor de kachel liggen ;)

Als het regent of vriest krijgt hij een jas aan omdat hij het anders te koud heeft.
En 's nachts ligt hij onder een deken.

Hij wordt over 3 weken 13 en de shirtjes zijn echt pas van de laatste jaren. Daarvoor nooit nodig gehad. Hij heeft trouwens zelf aangegeven dat hij een shirtje wilde na een operatie. Hij werd helemaal wild toen hij dat shirtje zag nadat hij hem uit had. Springt dan echt tegen me aan, breed kwispelend.
Vanaf toen in de winter shirtjes en jasjes.

En tja. Als hij dan toch een shirtje aan heeft dan mogen ze ook leuk zijn. Hij heeft een security shirtje en met kerst een kersttrui.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik merk het duidelijk als mijn honden het koud hebben. Amy gaat dan ineengedoken achter mijn benen zitten en Tara gaat staan bibberen. Ze is dan ook helemaal blij als ik haar een jasje of trui aan trek, volgens mij kan het haar niet warm genoeg, want ze gaat gerust met een dikke trui aan tegen de verwarming aan liggen.
Amy heeft het alleen wel eens koud bij guur, nat weer buiten als ze dan ook nog stil moet zitten en krijgt dan een softshelljasje aan, maar ze heeft het niet heel snel koud. Ze is ook veel beweeglijker en actiever dan Tara, dus daarmee houdt ze zichzelf goed warm.
Ze hebben allebei weinig vetjes om zich warm te houden en een dun vachtje. En voor Tara is dit de eerste winter in Nederland, dus die is echt nog niets gewend.
Amoz en Mila hebben het nooit koud (voor zover ik heb kunnen merken).
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Xavi om dezelfde reden als Charlie van Dagmar.
Hij krijgt zijn jas aan als het regent of als het echt heel koud is.
Beetje vriezen is niet erg als het redelijk windstil is.. dan krijg hij het niet koud als we wat doorlopen.
Maar met regen gaat dat snel. Hij zit dan thuis gerust 2 uren na te rillen op de bank.
Dus als we dan thuis komen is het jas uit, kop een pootjes afdrogen en even zijn fleecetrui aan tot hij weer warm is.
Hij krijgt ook wel eens zijn trui aan als hij stressig is.. hij wordt er sneller rustig van en kan dan beter slapen. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Als een hond hijgt dan heeft hij het warm, als de hond bibbert dan heeft hij het koud. Daar kleed ik mijn honden naar.
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Ik heb een (regen)jas voor Pepper. Ze had laatst geen ondervacht terwijl het toen erg koud was. Jasje aan. Tijdens de wandeling als ze aan het rennen was deed ik hem uit.
Vorig jaar op Terschelling was het ook erg koud, en Pepper zat in de mand achter op de fiets te rillen. Dus jasje gaat ook mee als we daar weer heen gaan, voor het geval we in de duinen overvallen door een regenbui.
Eigenlijk ben ik niet zo van kleding voor de hond, maar het kan af en toe nodig zijn.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Binnen heeft Tommy nooit kleding aan. Als hij het koud heeft kruipt hij in zijn cozy cave of onder een dekentje.
Als het zo koud is als de afgelopen weken een aantal keer krijgt hij met agility training een jas aan als hij moet wachten (we trainen buiten) en ook tijdens de laatste p&p ronde.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het enige wat ik nu heb is een regendekje voor Lotje, zodat ze niet helemaal drijfnat wordt als het regent. Ook voor mijn Franse bulldog nooit iets gekocht, niet eens aangedacht en we hebben met alle temperaturen gelopen, ook flink onder 0. Gewoon lekker doorgestapt.
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Hier een wollen trui. Deze krijgt ze aan als het 's ochtends om 7 uur nog onder 0 is en ze 1/2 uur stil zit in de maand achterop de fiets.
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Kira heeft een regenjas en dat is meer voor mijn gemak dan dat het nodig is. Die anderhalve keer dat het regent, blijft ze op de drempel staan tenzij er echt hoge nood is en dan gaat de jas wél aan. Dikke vacht, blijft uren nat.
Groetjes, Terry
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijn honden hoeven geen jassen aan, ze hebben dikke vachten en hebben het eerder te warm dan te koud. Ik zorg wel dat ze niet op de koude grond hoeven te liggen, en verder denk ik dat ze niet blij worden van een jas. Als ik ver weg ga wandelen zorg ik dat ik een handdoek bij heb en droog ik ze af voor ze een tijd in de auto stil moeten liggen. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat ze het echt koud hadden.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Als ik met mijn honden buiten ben zijn ze volop in beweging. Binnen liggen overal dekentjes op de bank. En dat regelen ze zelf. Perry kruipt er nog wel eens onder, korthaar (broken coat JR) Rupert (ruwhaar JR) nooit.
In de slaapkamer is het steenkoud. Ik heb nooit verwarming aan en altijd een raam open en ook dan liggen ze 80% vd tijd boven de dekens en soms er onder.
De heren Mechelaars liggen buiten en kunnen in hun nachthok. Doen ze nooit. Boedha heeft een erg dikke vacht. Marco vind ik dan weer niet zo'n dikke vacht hebben maar ook hij ligt gewoon buiten op zijn loungebank.
Dus tsja ze hebben ze hier niet nodig dus schijnbaar.
Gr. Aniek

Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib heeft een jasje voor de rondjes in de wijk als het echt, echt koud is; dus onder het vriespunt met flinke wind en/of regen. Voor de rest houdt hij zich buiten wel warm.
Voor binnen heeft hij een fleecevest, ooit voor m'n verjaardag gekregen als lolletje, maar als Shib natgeregend is, zit hij binnen flink te bibberen en krijgt hij dus dat ding aan.

Maloutje heeft ook een jas voor buiten als het regent. Ze heeft een pesthekel aan regen en met jas vindt ze het iets minder vreselijk om buiten te lopen. Plus, puur eigenbelang, dan stinkt ze niet zo vreselijk naar natte hond als we weer binnen zijn. :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

mosquito1980 schreef:Hoe zit dat nu bij honden? Wanneer weten we of ze het koud hebben of niet?
Haha, nou ik heb hier een exemplaar die het heul duidelijk laat merken als ze het koud heeft :engel: .

Telkens piepend en kreunend gaan verliggen, snuit in haar vrijwel niet bestaande vacht gestoken, als ik pech heb haalt ze de hele bank overhoop (alle kussens op de grond :roll: ) in een poging om ergens onder te kunnen liggen (wat haar helaas nooit zelf lukt). Dus ja, dan gaat haar pyjama snel aan ofwel een deken over mevrouw de prinses (en als je met de deken aankomt gaat ze er al goed voor liggen en kreunt ze tevreden). Na een paar minuten onder de wol zie je haar dan ook echt weer ontspannen.

Op wandeling hoeft het zelden, maar met koude neerslag laat ze ook heel duidelijk merken dat ze het echt niet naar haar zin heeft: ze gaat bedrukt achter je lopen, oren op standje zielig evenals haar ogen. Dus dan gaat haar jas aan en geniet ze weer!

Dus hier heel duidelijk te merken, echt geen twijfels over bij haar :tongue: .
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Als het koud is wil Gimmick echt niet naar buiten.
Zodra de temperatuur rond vriespunt komt vertikt ze het. Trek ik haar een jas aan dan wil ze wel weer. Dus die krijgt dan een jasje aan. Ze heeft ook amper een vetlaag en een hele dunne vacht...

Gentle vindt alleen sneeuw tegen haar buik niet grappig dus die heeft een jasje aan als ze mee gaat naar wintersport of als het hier flink gesneeuwd heeft....

Taxi heeft nu al een verzameling jasjes maar ja... die is naakt en dan is het al snel te koud...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xena heeft in dr bijna 15 jaar welgeteld 2 a 3x een jas aangehad en dat was met de laatste echte winter een paar jaar geleden toen t natte motsneeuwde en er een ijskoude harde wind stond. Ze was binnen notime doorweekt en rilde letterlijk van de kou want warmlopen deed ze zichzelf niet meer omdat ze amper vooruit kwam op de spiegelgladde opgevroren sneeuwsmurrie... ze vond t vreselijk dat ding aan maar t moest voor die 2 / 3 keer. Daarvoor en daarna nooit meer aangehad was niet nodig. Lijkt me duidelijk dat de mannen hier ruim voldoende hebben aan hun vacht en beweging
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Elmo heeft een badjas want dan blijft mijn auto en huis schoon. Ik ken meerdere dalmatiers en 1 heeft ook een jasje voor als het vriest. Ze heeft het dan echt koud en gaat op de tenen staan en blijft rillen. De andere dalmatiers hebben nergens last van.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Gimmick schreef:Ze heeft ook amper een vetlaag en een hele dunne vacht...
Je zou haar misschien ook iets minder 'droog' kunnen houden en er een vetlaagje op voeren, daar dient zoiets voor.
De hond(en) in de kennel hier krijgen ook meer eten in de winter. Juist hiervoor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik hou niet van kleren voor honden. Helemaal omdat ik het "soort hond" ervoor heb natuurlijk. Ik ben blij dat die van mij in weer en wind het heerlijk vinden om buiten re ravotten.Tot nu toe lukt het me met die rare oosterse prinses ook. Die geeft niks om regen of kou, rent lekker met de kleintjes mee. Ben benieuwd of zij ooit moeilijk gaat doen, aangezien ze daarom bekend staan.
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Hier dragen ze niks. Ook niet bij min temperaturen.
Ik zorg gewoon dat ze in beweging blijven. Ik heb wel een jasje en een truitje hoor, maar die gaan alleen aan als ze bijvoorbeeld bij iets kouder weer in de fietskar meegaan. Of we ergens met kouder weer gaan stilzitten.
Een dier in beweging (op jong, oud en naamt/whippetachtig na) houd zich prima warm. En als ze het dan toch een koud hebben dan gaan we rennen, ofzo.
~Anniek
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Nanna schreef:Mijn Whippet heeft het, als het heel koud is, echt nodig. Ze heeft maar een dun vel en als windhond een laag vetpercentage. Bovendien is ze een dagje ouder.
En 'kleren' krijgt ze niet aan, alleen een gewoon zwart hondenjasje. Geen truitjes of sjaaltjes.

Zonder jasje trilt ze buiten als een gek en met jasje loopt ze blij mee. :ok: Maar zodra het weer boven de 5 graden is gaat ie weer uit hoor.
Dat zag ik ook bij de whippet in de cursus. Die stond te beven, we hadden dan ook 's avonds les, en ook als het regent/waait. Dus die kreeg een jasje, vond hij heerlijk! Maar als het niet nodig is zou ik het ook niet doen. :) Die van mij heeft behoorlijk wat vacht en ik heb nog nooit gezien dat hij het te koud had. Wel wat te warm in de zomer.. Dus voor hem geen kleding! Maar misschien ga ik wel kijken of ik hem met veel snoepjes een kerstmuts op zijn hoofd kan laten accepteren zodat ik een foto kan maken haha! Maar dan inderdaad voor de foto en klaar, anders overleeft de kerstmuts het niet :P
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
Gimmick schreef:Ze heeft ook amper een vetlaag en een hele dunne vacht...
Je zou haar misschien ook iets minder 'droog' kunnen houden en er een vetlaagje op voeren, daar dient zoiets voor.
De hond(en) in de kennel hier krijgen ook meer eten in de winter. Juist hiervoor.
Hier krijgen ze allemaal meer bij koud winterweer.
Alleen is het nu eenmaal een hond met een erg gevoelige maag en darmen. Wijkt haar voeding af van wat haar lijf gewend is dan is direct aan de diarree maar ook braakt ze alles dan weer bijelkaar.
Het is niet zo makkelijk om Gimmick op gewicht te krijgen en te houden.
En ik hou haar dus ook niet "droog" ze functioneerd op deze hoeveelheid voer het beste. We hebben eindelijk na jaren dierenartsen, onderzoeken, specialisten, en ander gedonder stabiel gekregen en dat wil ik niet verstoren.
Liever een jas aan als het ondet het vriespunt komt dan weer weken cq maanden lang een zieke hond...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Chrizta8
Actief

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

Benson springt met -10 nog in de zee of in een modderpoel. Nooit gemerkt dat hij het koud heeft. Hij rent ook zo als een gek rond. Geloof niet dat hij het koud kan krijgen.

Ik heb wel een keertje een badjas voor hem gemaakt van een oude handdoek. Omdat na een bad hij zich overal uitschut en op die manier al mijn witte muren ruïneert...
Meer eigenbelang.
Benson and Penny
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Kai wil geen jasje / truitje aan, maar door zijn luchtwegproblemen krijgt hij bij de minste kou al keelontsteking / longontsteking...
Dus.. jammer voor Kai, maar als het waait, regent of kouder dan ±5 graden is, gaat de jas aan!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”