Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grommen naar één persoon

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger
Aantal honden: 1

grommen naar één persoon

Ongelezen bericht door NoaPup »

Onze superlieve Leonberger van bijna 3 jaar is een echte allemansvriend.
Zolang wij thuis zijn kan iedereen binnen lopen. Maar er is echter één meisje die dat niet kan, vriendin van oudste zoon.
Meisje is 17, leuk spontaan kind, heeft zelf ook honden thuis dus zeker niet bang.
Noa ziet haar op het tuinpad al. Dan wordt ze al nerveus, staart die normaal altijd in een krul omhoog staat gaat naar beneden. Kop omlaag en grommen, heel hard grommen. Tussendoor zelfs ook een blaf, iets wat Noa verder echt nooit doet.
Meisje eenmaal binnen houdt het grommen nog even aan. Daarna blijft Noa in haar buurt en alert. Meisje geeft op ons aanraden Noa geen aandacht.
Wij proberen Noa af te leiden als meisje binnenkomt.
Ik ben zelf niet echt bang dat Noa haar iets aan zal doen maar trainster van de hondenschool zegt dat we dat wel moeten zijn. Grommen en blaffen is een laatste stadium voor bijten.

Iemand enig idee wat het kan zijn waarom Noa zo doet naar dat meisje? En hoe wij hier het best p kunnen reageren?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: grommen naar één persoon

Ongelezen bericht door runninggirl »

Reageert ze misschien op de geur van de honden van dat meisje? Dat ze die niet fijn vindt, en dat dus associeert met haar?
Ik heb één hond die ook erg fel kan zijn op geuren van bepaalde honden, vandaar dat ik daar aan dacht als er verder geen aanleiding lijkt te zijn.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Om de één of andere reden is ze denk ik bang geworden van het meisje. Misschien ooit geschrokken om iets onbenulligs? Hebben je zoon en het meisje misschien lopen stoeien of juist geknuffeld wat de hond niet kon plaatsen? Ik zou er wel aan gaan werken om de relatie tussen meisje en hond te herstellen. Wellicht je hond dan voor de veiligheid wel muilkorven.
Probeer je hond op een positieve manier af te leiden als ze het meisje aan ziet komen, niet straffen. Het moet leuk zijn als ze komt! Het meisje moet voorkomen zich zo te gedragen dat het de stress bij de hond verhoogt. Dus niet strak aankijken of heel druk doen. Misschien kan ze beginnen met wat voertjes op de grond strooien, zodat de hond positieve associaties bij haar krijgt. Vervolgens kan ze de hond voorzichtig uit de hand voeren, daarbij moet ze in het begin wegkijken.
Als de situatie niet snel verbeterd zou je aan professionele begeleiding kunnen denken.
NoaPup
Vaste gebruiker

Ik denk niet dat dat het kan zijn want bij de rest van de familie reageert Noa niet zo.
Hondentrainster heeft gevraagd het te filmen zodat ze kan zien wat er precies gebeurt. Dat ga ik volgende week doen.
Ze reageert trouwens ook met grommen wanneer zoon meisje ophaalt van de bushalte met Noa.
NoaPup
Vaste gebruiker

Johnny;

Geen idee of er iets voorgevallen is tussen die 2, nooit iets gezien.
Het is wel een heel druk en lawaaiig meisje en wij zijn een heel rustig gezin. Zoon en meisje stoeien soms wel een beetje. Misschien dat daar idd de trigger ligt.
Dat met voertjes heb ik nog niet aan gedacht, ga ik zeker proberen!

Ik heb de hulp ingeroepen van de trainster van onze hondenschool. We gaan het gedrag nu filmen.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Wij hadden zo'n 35 jaar geleden een DHxMH super lieve hond en allermans vriend..... maar bij 1 van mijn zwagers was het altijd borstelen en grommen, nooit een idee gehad waarom.
Mijn zus is 16 jaar geleden van hem gescheiden dus misschien wist de hond dat 20 jaar eerder al :wink:

Goed om te filmen en hulp van je trainer te krijgen :ok:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Neemt ze wel wat lekkers van het meisje aan?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Iris123 schreef:Nu is ze al een tijdje overleden, dus ik vraag me af of het daardoor kwam, dat hij merkte dat er iets niet klopte met haar.
:80:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

pioenroos schreef:
Iris123 schreef:Nu is ze al een tijdje overleden, dus ik vraag me af of het daardoor kwam, dat hij merkte dat er iets niet klopte met haar.
:80:
:LOL:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Inge O schreef:
NoaPup schreef:Grommen en blaffen is een laatste stadium voor bijten.
Dat ligt eraan, je hebt grommen en grommen.

Bij het échte grommen laten ze vaak ook de tanden zien en komt er zelden een hoop geblaf achteraan, hooguit een felle kef die een uitval begeleidt.

En dan heb je het andere soort grommen dat voorafgaat aan het blaffen uit angst - dat is niet hetzelfde gegrom qua toon, er worden zelden tanden bij getoond en bijna altijd gaat de langgerekte grom daarna over in hard en hoog blaffen, vooral ook 'woe-woe-woeoeoeoeoeoe!!-blaffen.

Zoals jij het omschrijft (hoofd laag, staart laag) denk ik eerder aan de laatste soort grommen, met blaffen er achteraan en dat gaat zelden over in bijten, tenzij de 'belaagde' de hond echt tot contact zou forceren.
Helemaal mee eens, en ik denk dat je mogelijk 'onschuldig' gegromd (als voorbode voor de blaf uit onzekerheid) niet herkent omdat je hond het niet vaak laat zien.

Mayke hier is een blaffert, territoriaal en onzeker maar ook vriendelijk. Die kan ook flink grommen als ze iemand t tuinpad op ziet komen. Ze gaat over tot blaffen als diegene voor de deur staat.
Echter het 'agressief' grommen, met tanden bloot en wat tot uitvallen kan leiden, heb ik van haar nog nooit gezien.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Boutje schreef:Sorry, ik zie lachsymbooltjes, maar ik denk ook aan zo iets.
Mijn reactie was zo omdat zoals het er nu staat het lijkt alsof die mevrouw dood door het bos liep met een niet kloppend hart :engel:

On topic: Ik herken het wel dat een hond specifieke personen niet (of juist wel) mag. Ik kan tig redenen bedenken waarom: hoe meisje zich gedraagt (druk zeg je), specifiek parfum, relatie tot je zoon, iets voorgevallen, etc.
Beetje afhankelijk van de situatie zou ik of de hond uit de situatie halen als bezoek maar zelden is. Als meisje vaker komt zou ik haar altijd wat lekkers laten meebrengen maar verder geen contact afdwingen en goed opletten of het geen venijnig grommen is/wordt én goed opletten of heel stiekem de hond toch een goede gegronde reden heeft.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

maar niet om lullig te doen, maar alle bejaarden gaan binnen afzienbare tijd dood. Dat wil helemaal niet zeggen dat je hond daarom zo op haar reageerde. Niet zo oversensitief doen hoor, 2 smileys, kom op.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Het is waarschijnlijker dat hij reageerde op de wandelstok van de oude vrouw..
NoaPup
Vaste gebruiker

Noa laat absoluut haar tanden niet zien bij het grommen. Daarom ben ik zelf ook niet bang dat ze uit zal vallen maar we houden het erg goed in de gaten.
De blaf die ze soms laat horen is een enkele woef. Waarschijnlijk doet ze dit dus uit onzekerheid?

Geen idee of meisje iets onder de leden heeft, dan zou ze dat al meer dan 2 jaar hebben. Terugdenkend heeft Noa altijd op haar gereageerd, van pup af aan.

Volgende keer dat ze hier komt zal ik haar vragen wat lekkers mee te nemen voor Noa. Hoe zal ik dat aanpakken?
Wanneer meisje binnenkomt gromt ze, loopt langzaam naar haar toe maar nooit helemaal. Noa blijft in de buurt maar niet zo dichtbij dat meisje haar kan aaien. Moet meisje haar roepen voor iets lekkers of is dat een stap te snel? Normaal besteedt meisje geen aandacht aan het gedrag en kijkt Noa ook niet aan.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Als ik je berichten lees, denk ik dat het zinvol kan zijn om ook te kijken wat je zelf van de drukte vindt in jullie rustige gezin.
Zucht je wel eens als ze eraan komt. Wordt die drukte je weleens te veel. Verstoort het de rust ook voor jullie gezin veel en wat vind jij daarvan.

Ik vraag dat omdat Herman bij een kennis ook diep zucht als die binnenkomt en na 2 kopjes koffie nodig moet plassen, ik woon alleen en dan kan de kennis of meegaan of weggaan. Als zij een enkele keer meegaat op een grote wandeling, mag ze ook in de verte verdwijnen, terwijl hij anders iedereen die meegaat bij elkaar houdt, of op z'n minst zo gaat staan dat hij ze allemaal in het snotje houdt.

Honden zijn heel goed in het peilen van de gevoelens van de baas. Dit betekent niet dat jij deze vriendin van je zoon niet leuk of lief vindt.
NoaPup
Vaste gebruiker

Ook op neutraal terrein gromt Noa.

Ik zal eens op mezelf letten wanneer ze binnen komt. Ik denk niet dat ik op haar anders reageer dan op anderen die hier binnen stappen.
Ze is gewoon erg aanwezig wanneer ze er is maar de sfeer is goed en gezellig.

Dank voor het meedenken en de adviezen!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hmmm het zou ook gewoon kunnen zijn dat je hond dit meisje als een stoorzender beschouwt, doordat ze zo druk en aanwezig is, en hij haar op een of andere manier als labiele factor ziet. Dan kun je haar 100 snoepjes laten geven maar zolang ze druk blijft zal dat niet veranderen. Ik weet niet hoe vaak ze er is, maar heb je niet de mogelijkheid de hond tijdens haar bezoek ergens af te zonderen? In de bench ofzo? Ik zou de hond dan vóór ze binnenkomt in de bench sturen en pas er weer uit als dat meisje met je zoon naar boven of naar buiten is. Op die manier houd je de rust er in en is het voor de hond ook duidelijk dat hij de drukte niet hoeft te managen, omdat jij dat wel voor hem doet. Ik pak het zelf op die manier aan als onze adhd-neefjes langs komen en dat werkt heel goed. Ze lijkt zelfs opgelucht dat ze zich er niet meer mee hoeft te bemoeien.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Wat ik herken van Rocco is dat hij bij een enkeling ook gedrag vertoonde wat totaal niet representatief was voor hem. Hij was een hond die gevoelig was voor mensen die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Bijvoorbeeld iemand die aangaf niet bang te zijn voor honden en zelfverzekerd probeerde over te komen, daar raakte Roc zelf van in de war. Waar ik hem aanvankelijk probeerde te corrigeren 'Nou Roc doe 's normaal' ben ik in de loop van de jaren gaan vertrouwen in zijn 'sixt sense'. Onze reactie varieerde van hem en betreffende persoon uit elkaar houden bij eenmalig contact (werklui ofzo) of in het geval van mensen die vaker in beeld zijn uitleggen dat meneer hond erg gevoelig is voor bepaald gedrag en daar bloednerveus van wordt en in overleg zoeken naar werkbare oplossing voor alle partijen. Wat, voor ons, tot best awkward gesprekken heeft geleid :mrgreen: maar achteraf gebleken wijze levenslessen heeft opgeleverd.
Ik kan me zo voorstellen dat meisje, ondanks dat zij zelf honden heeft, best onzeker kan worden van het feit dat mevrouw vriendelijke leonberger van alle mensen op de wereld alleen zo reageert op haar terwijl het op 17-jarige leeftijd al niet meevalt om een plekje bij de schoonfamilie en vriendje te vergaren. Ik zou me daar in ieder geval knap ongemakkelijk bij voelen en dat gevoel proberen te verbloemen als stoere 17-jarige :wink: .
NoaPup
Vaste gebruiker

Ceciel; klopt dat meisje zich best een beetje ongemakkelijk voelt in deze situatie, ze zegt zelf het niet leuk te vinden.
Ze is echt de enige waarop Noa zo reageert, bij de rest van haar familie is er niets aan de hand.
Meisje komt mij verder zelfverzekerd over maar zou zeker kunnen dat het alleen de buitenkant is.

Een paar dagen geleden kwam meisje weer langs.

Noa ging zich weer laag maken en grommen en langzaam naar haar toe lopen maar zeker niet te dichtbij. Koekjestrommel staat naast de deur dus snel gevraagd aan meisje om een paar koekjes te pakken. Normaal wordt Noa altijd erg enthousiast van alleen al kijken naar de koektrommel maar nu reageerde ze erg argwanend.
Vanaf een meter of 2 hield ze meisje goed in de gaten, grommen was wel opgehouden. Meisje legt een koekje op de grond, ongeveer een meter bij haar vandaan. Noa wilde heel graag dat koekje maar het leek alsof ze niet durfde. Na enige aanmoediging van mij om het koekje te pakken ging Noa liggen en kroop ze er naar toe om het te pakken (was echt een heel raar gezicht, zo'n grote hond tijgerend naar een koekje toe...). Volgende koekje iets dichter bij meisje en Noa kroop verder naar voren.
Uiteindelijk heeft Noa een koekje aangepakt en leek het ijs gebroken. Meisje ging zitten, Noa naast haar met haar kop op schoot, zoals ze ook zo vaak bij ons ligt. Hele avond een super ontspannen hond!
Zaterdag komt meisje weer, ben heel benieuwd hoe het zal gaan! Ze neemt koekjes mee!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat fijn. En vooral voor het meisje natuurlijk. Hopelijk is het gedrag echt doorbroken en blijft het goed gaan.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dat is top! Ik kan me voorstellen dat het voor het meisje geen fijne situatie is/was.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Yindi vind alle vreemde mensen stom en blaft/gromt daarbij. Ik weet hoe ik dat kan doorbreken en soms doe ik dat ook wel. (Buiten doe ik dat dus niet, voor mensen zich afvragen waarom soms wel en soms niet.)
Als je hier binnen komt houden we haar eerst in de bench, als je eenmaal zit en het 'rustig' is dan komt ze al heel anders op je af dan wanneer er drukte is bij het binnenkomen.
De buren hier naast geven altijd snoepjes, Snoop staat dan tegen het hek te kwispelen en miepen en dan komt er een snoepje. Yin vond het doodeng in 't begin en toen werd 't snoepje gewoon naar d'r toe gegooid. Dan pakte ze het uiteindelijk wel (nadat wij haar hebben verteld dat 't goed was). De buren hebben dat net zo lang gedaan tot ze opeens wel dichtbij durfde te komen. En nu pakt ze het zelfs uit hun handen aan :cheer:

Vrienden van hun vinden de honden zo geweldig, dus toen die mevrouw kwam ipv de buurvrouw vond Yin dat stom. Grommen en blaffen. We stonden even met haar te praten en ze had kleine snoepjes mee. Snoop stond bij haar te knuffelen en snoepjes te eten. Yin wilde écht niet dichtbij komen. Dus ik heb een snoepje aangepakt en toen aan haar gegeven. Die mevrouw legde later op een bak in de tuin voor het hekje waar ze stond een nieuw snoepje. Dat vond Yin ook maar stom :pffff: maar toch wilde ze eigenlijk wel heel erg graag dat snoepje. Dus dat werd griswerk en rende snel weg. Die vrouw negeerde Yin heel de tijd en daardoor ontspande ze al wat meer. Toen Yin snoepjes durfde te pakken van de bak zonder meteen weg te rennen legde ze de snoepjes op haar hand. Dat ging weer met aanpakken en snel weglopen, maar die mevrouw had de tijd en ging zo even door. Uiteindelijk stond ze binnen 15 minuten gewoon met die mevrouw te kroelen en snoepjes aan te pakken.

Dat zou ik dus doen als ze geen snoepjes aan wil pakken. Zoals jullie het nu deden alleen dan nog een stapje verder door het snoepje op haar hand te liggen.

Wat Cleva zegt is wel waar trouwens. Mijn ex had een pyrenese berghond en die was in 't begin ook niet heel lief. Die gromde regelmatig tegen mij als ik daar was omdat ik te dicht langs de bench liep (zat 2 meter tussen en meer kon er niet zijn), als hij in de gang lag en ik er langs wilde. Dat is heel erg verbetert toen hij gecastreerd was. Toen was hij zo mak als een lammetje en werd helemaal gek op mij. Maar toen hij nog niet geholpen was en hij bij me op de bank kwam liggen/zitten zat ik niet heel erg op mijn gemak daar. Dan ben je je erg bewust van hoe groot zo'n hond is en wat hij kan doen als hij dat zou willen.
Dus ik zou toch proberen de hond weg te houden van de bank als het meisje daar zit tot de hond een beetje normaal reageert op haar.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Best herkenbaar dit verhaal, Ziggy is ook erg onzeker als mijn zoon er is, die komt gewoon met zijn eigen sleutel binnen en dan barst het theater los, borstelen, grommen en fel blaffen, Rasta blaaft gezellig mee maar gaat zijn knuffel halen bij mijn zoon.
Nou is hij ook erg aanwezig maar ik vermoed dat Ziggy onzeker wordt omdat ie zomaar binnen komt.
Als mijn zoon binnen is en rustig gaat zitten wordt Zíggy wat rustiger maar hij blijft mijn zoon in de gaten houden en op zijn hoede te zijn.
Ik denk dat het misschien iets territoriaals is of zi, kweet niet want we gaan ook wel eens naar mijn zoon toe en dan is er weinig aan de hand,
Ziggy trippelt dan gezellig door de flat, klimt op de bank en is gewoon als anders alleen aaien staat ie niet toe.
Verder heeft ie dat met niemand, zelf grote kerels en onbekenden worden vriendelijk begroet, nou ja als de kameraad van mijn zoon binnenkomt met de helm op is dat eng maar als de helm af gaat dan is het van, ooh haaaiii ben jij het, kwispel kwispel..
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Nanna schreef:
Cleva schreef: Ik hoef sowieso al geen lawaaierige schreeuwkinderen in huis dus waarom zeg je niet gewoon "Annemijn, onze hond vindt je niet leuk. Ze is heel groot en kan je misschien pijn doen. Daarom kun je beter niet bij ons binnen spelen. Dag Annemijn. Groetjes aan je moeder!"
Dan ben je meteen overal vanaf.
NoaPup schreef: Maar er is echter één meisje die dat niet kan, vriendin van oudste zoon.
Meisje is 17, leuk spontaan kind,
wat versta jij in dit geval onder 'binnen spelen'? ;-)
:LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
NoaPup
Vaste gebruiker

Ik denk dat we echt geen risico hebben genomen met het de koekjes actie.
Meisje is geen klein kind meer, en heeft veel ervaring en omgang met dieren. (zelf 2 honden en een paard).
Uiteraard hebben wij Noa zeer goed in de gaten gehouden en was het grommen nadat ze binnen stond met een koekje in haar hand snel over. Noa werd nieuwsgierig.

Ik zag zeker geen agressie bij Noa, meer een soort angst of onzekerheid. Ik denk dat er bij één van de allereerste ontmoetingen (Noa was nog pup toen) iets mis is gegaan. Wat er is gebeurt zullen we nooit achter komen, meisje heeft zelf ook geen idee.

Het is trouwens geen nieuw ontwikkeld karaktertrekje omdat Noa dit al langer doet naar meisje. Daarvoor altijd Noa even afgeleid of weggehouden. Maar ik zou het fijn vinden (voor meisje, zoon en Noa) als meisje hier gewoon binnen kan lopen zonder grommen. Ik hoop dat we met de koekjes een stap in de goede richting hebben gezet.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

NoaPup schreef:Ik denk dat we echt geen risico hebben genomen met het de koekjes actie.
Meisje is geen klein kind meer, en heeft veel ervaring en omgang met dieren. (zelf 2 honden en een paard).
Ik denk ook niet dat er een risico was met de koekjes maar wel met de bank.
Ik had ook genoeg ervaring maar het is gewoon niet leuk als je je 'onveilig' voelt door een grote hond.
En ik vind dat als een hond gromt en borstelt naar je dat je dat best zo kan en mag zien.

Ben benieuwd of het nu echt helemaal over is. Maar zo niet zou ik alsnog erg goed nadenken om Noa weg te houden van de bank als dat meisje er zit.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

NoaPup schreef:Ik denk dat we echt geen risico hebben genomen met het de koekjes actie.

Mij gaat het niet om het risico. Izzie is bang voor bezoek dat ze niet of niet goed kent. Dat kan zich uiten door te grommen, en toen ze er nog de kans voor kreeg, te happen.
Ik geef haar nu koekjes als het goed gaat en stel haar gerust. Het bezoek mag dat niet. Ze laat angst zien en dan zou ze ook nog koekjes moeten aannemen van datgene waar ze bang voor is. Dat hoeft ze van mij niet. Ik los het voor haar op.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”