Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dosering wormtabletten
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Dosering wormtabletten
Ik heb een wormmiddel besteld, mijn hond had vlooien en nu wormen. Ik zag al dat hij (36 kilo) twee tabletten zou moeten, 1 tablet tot 25 kilo, 2 tabletten voor 50 kilo.
Nu geef ik het liefst zo min mogelijk gif dus ik dacht: zou ik hem geen 1,5 tablet kunnen geven (in feite tot 37,5 kilo?) Iemand die dit toevallig weet?
Nu geef ik het liefst zo min mogelijk gif dus ik dacht: zou ik hem geen 1,5 tablet kunnen geven (in feite tot 37,5 kilo?) Iemand die dit toevallig weet?
Re: Dosering wormtabletten
Natuurlijk kan dat, waarom niet?
-
- Zeer actief
Nou ja, waarom geven ze dan 'officieel' aan dat een hond van 25-50 kilo 2 tabletten nodig zou hebben
Denk dat de gemiddelde hondeneigenaar zonder nadenken twee tabletten geeft dan. Dat was ook mijn eerste gedachte. Na even doordenken lijkt me dat dus 25% nodeloos gif wat je geeft.

Denk dat de gemiddelde hondeneigenaar zonder nadenken twee tabletten geeft dan. Dat was ook mijn eerste gedachte. Na even doordenken lijkt me dat dus 25% nodeloos gif wat je geeft.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Op zich kan dat wel. Alhoewel ik bij een al aanwezige wormbesmetting ik zelf wel 2 pillen zou geven denk ik.
Hoe weet je dat hij wormen heeft? Laten checken bij DA?
Vaak is het nodig ( hangt misschien van de wormsoort af), dat je na 4 weken weer behandeld. Het kan zijn dat de ontwormingstabletten alleen tegen de volwassen wormen werkt. En niet tegen de eitjes die na 3 weken ofzo uit gaan komen.
Hoe weet je dat hij wormen heeft? Laten checken bij DA?
Vaak is het nodig ( hangt misschien van de wormsoort af), dat je na 4 weken weer behandeld. Het kan zijn dat de ontwormingstabletten alleen tegen de volwassen wormen werkt. En niet tegen de eitjes die na 3 weken ofzo uit gaan komen.
-
- Zeer actief
Maar stel dat je hond 25 kilo weegt, dan zou je hem 1 tablet geven (1 tablet per 25 kilo). Dan heeft een hond van 35 kilo toch aan 1,5 tablet genoeg zou ik denken? Dat is een beetje wat ik me afvraag. De andere halve tablet voor 12,5 kilo die hij niet weegt is dan gewoon overbodig lijkt me.
Ik heb niet laten checken. Hij had een hele tijd vlooien, liep ook geregeld te bijten dus heeft vast wel eens een vlo binnen gekregen, en likt nu wat te vaak naar mijn zin aan zijn anus.
Ik zal nog even checken waar dit middel specifiek tegen werkt
Ik heb niet laten checken. Hij had een hele tijd vlooien, liep ook geregeld te bijten dus heeft vast wel eens een vlo binnen gekregen, en likt nu wat te vaak naar mijn zin aan zijn anus.
Ik zal nog even checken waar dit middel specifiek tegen werkt

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Dat je hond vlooien heeft gehad, hoeft absoluut niet te betekenen dat daar ook een wormbesmetting op volgt. Cyntha had twee keer vlooien waarvan 1 x echt fiks, maar geen wormen. Ik zou even ontlasting laten onderzoeken om het zeker te weten voordat je onnodig ontwormt 

-
- Zeer actief
Dat speelt inderdaad nog door mijn hoofd, om eerst te laten checken. Maar ik werd gister helemaal kriegel van dat uitgebreide gelik aan die anus en heb toen meteen toch maar wormmiddel besteld. De kans dat dat op wormbesmetting wijst, zeker na vlooien, is toch ook wel groot lijkt mij. Maar ik heb nog even, het komt pas dinsdag aan.
Dan geef je het toch gewoon een keertje? Als je vermoeden hebt dat hij wormen heeft zou ik het gewoon doen. Over dosering heb ik met een ander medicijn zelf van de week aan de DA gevraagd, aangezien Lotje net iets meer is als 10 kg en op het medicijn stond aangegeven van 0- 10 kg en 10 -20 kg. Dus, nee niet tot 20 kg geven, maar gewoon wat meer dan het max. van 10.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
Als de hond geen wormen heeft gooi je er voor jan doedel gif in. Kijk, als er wormen zijn; direct doen; maar dan wel een passend middel tegen die womrsoort. Anders niet. Dan doet het niets, beschermt niet.. maar je hebt wel extra gif in je hond geduwd ;-(
Suzanne
Suzanne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Idd.Neeltje schreef:Dan geef je het toch gewoon een keertje? Als je vermoeden hebt dat hij wormen heeft zou ik het gewoon doen. Over dosering heb ik met een ander medicijn zelf van de week aan de DA gevraagd, aangezien Lotje net iets meer is als 10 kg en op het medicijn stond aangegeven van 0- 10 kg en 10 -20 kg. Dus, nee niet tot 20 kg geven, maar gewoon wat meer dan het max. van 10.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zou eerst maar eens kijken of er wormen zijn. Ik ben er bijna een hond aan kwijtgeraakt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Nou, ben ik weer flink aan het twijfelen gebracht, ik wist dat dat zou gebeuren 

-
- Zeer actief
Ik ben het hier absoluut mee eens, zou er ook nooit aan gedacht hebben hem te ontwormen. Het is alleen dat gelik aan die anus dat ik wilde stoppen. Ook voor de hond zelf. Ga het eerst maar weer even aanzien...Cleva schreef: Overigens zou ik niet zomaar gaan ontwormen. Zelfs niet als een mestonderzoek uitwijst dat je hond ze heeft.
Als je ze zelf in de poep ziet of als je hond zijn gewicht niet vast kan houden ben je vroeg genoeg. Dat loopt allemaal zo'n vaart niet.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn volgens mij maar weinig wormen die je in de ontlasting van een (volwassen) hond ziet.
Spoelwormen komen bij volwassen hond haast nooit met de ontlasting mee en volgens mij lintwormen ook niet.
Wanneer je een wormbesmetting aan de buitenkant ziet ben je al echt wel heel laat ben ik bang.
Spoelwormen komen bij volwassen hond haast nooit met de ontlasting mee en volgens mij lintwormen ook niet.
Wanneer je een wormbesmetting aan de buitenkant ziet ben je al echt wel heel laat ben ik bang.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kende dat spul niet dus ik heb even gegoogled, maar ze claimen dat het 't darmmilieu onaantrekkelijk maakt voor wormen.Cleva schreef: Ik zou zelf even een mestonderzoekje laten doen want jeuk aan de anus kan ook iets anders zijn en je wil geen geld uitgeven aan zaken die niets uitrichten, toch?
Als hij wormen blijkt te hebben kun je PUUR parasiet balans geven. Dan ben je er vanaf zonder "gif" in hem te stoppen.
Er wordt wel gezegd dat je bij een bewezen worminfectie reguliere wormmedicatie moet geven maar dat is onzin. Waarom zou je ontwormen zonder wormen en één worm is een worminfectie toch? Als het één worm doodt doodt het ook honderd wormen.
Bij een infectie moet je reguliere ontworming gebruiken volgens de bijsluiter.
Dat darmmilieu is bij de meeste honden denk ik wel onaantrekkelijk want ik heb heel regelmatig de honden laten checken en al heel lang geen besmetting gehad. Als in jarenlang. En mijn honden eten kvv en hele vieze dingen buiten (karkassen enzo).
Ik zou ook mest laten onderzoeken iig. Dan weet je iig of dat het is.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh maar dat ben ik wel met je eens.Cleva schreef:sirene schreef: Wanneer je een wormbesmetting aan de buitenkant ziet ben je al echt wel heel laat ben ik bang.
Nee, dat vind ik niet.
Het is dan tijd om agressief te behandelen maar de kans dat dat nooit gebeurt is zo groot dat het onzinnig is om eerder agressief te behandelen, of zelf zonder überhaupt te weten of je hond wormen heeft.
Een hond zonder klachten behandel ik niet. Ik vind het lariekoek om in het wilde weg rommel in je hond te stoppen.
Verreweg de meeste volwassen honden worden nooit ontwormd en worden ook nooit ziek.
Ik ben het alleen niet met je eens dat je kan wachten tot je het aan de buitenkant ziet. De meeste besmettingen zie je niet aan de buitenkant omdat wormen haast nooit worden uitgescheiden. Eitjes zie je sowieso niet met het blote oog.
Ik heb ook al jaren niet ontwormd, maar ik heb ze vorig jaar nog wel gecontroleerd. Want ik weet dus niet of ik ze agressief moet behandelen als ik niets onderzoek.
-
- Zeer actief
Even info gegoogeld en je kan gewoon online een wormcheckkit bestellen. Of dat niet handig is
Nu nog morgen proberen de verzending van het wormmiddel tegen te houden.

Nu nog morgen proberen de verzending van het wormmiddel tegen te houden.
Een worm middel beschermt sowieso niet. Je kunt ze alleen maar dood maken, maar je hond er niet voor beschermen. Het kan dus goed zijn als je ze nu een worm middel geeft dat je hond over maand of ze weer wormen zou kunnen hebben. Beschermen tegen dit soort wormen kan niet. Wel hartworm en waarschijnlijk ook nog andere, maar niet deze.~Suzanne~ schreef:Als de hond geen wormen heeft gooi je er voor jan doedel gif in. Kijk, als er wormen zijn; direct doen; maar dan wel een passend middel tegen die womrsoort. Anders niet. Dan doet het niets, beschermt niet.. maar je hebt wel extra gif in je hond geduwd ;-(
Suzanne
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Als er een deelstreep op het pilletje staat, kan het in twee delen van de pil zonder problemen. Dan weet je dat in beide helften evenveel werkzame stof zit, dat is verplicht.
Zonder deelstreep weet je dus niet of in beide helften van het pilletje evenveel werkzame stof zit, dan is het eigenlijk een beetje een gok als je het deelt. De werkzame stof is nl. niet altijd egaal verdeeld.
Zonder deelstreep weet je dus niet of in beide helften van het pilletje evenveel werkzame stof zit, dan is het eigenlijk een beetje een gok als je het deelt. De werkzame stof is nl. niet altijd egaal verdeeld.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
- Zeer actief
Heel handig om te weten, bedankt~Tine~ schreef:Als er een deelstreep op het pilletje staat, kan het in twee delen van de pil zonder problemen. Dan weet je dat in beide helften evenveel werkzame stof zit, dat is verplicht.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Als het alleen een keer of misschien een paar keer is geweest dat de hond aan zijn achterste likt, zou dit heel goed kunnenSanne!! schreef:Of het zijn de anaal klieren

-
- Zeer actief
De uitslag: spoel- en haakwormen
Die kende ik niet, maar het blijkt dat haakwormlarven zich door de huid naar binnen werken. Dat veroorzaakt jeuk. Dus mijn hond heeft niet, zoals ik dacht, ondanks de serestoband nog steeds vlooien (en was de flea fogger laatst dus helemaal niet nodig), maar heeft ie jeuk door wormen
Wel heel goed te weten, anders had ik echt gedacht aan lintwormen. En weer wat geleerd.

Die kende ik niet, maar het blijkt dat haakwormlarven zich door de huid naar binnen werken. Dat veroorzaakt jeuk. Dus mijn hond heeft niet, zoals ik dacht, ondanks de serestoband nog steeds vlooien (en was de flea fogger laatst dus helemaal niet nodig), maar heeft ie jeuk door wormen

Wel heel goed te weten, anders had ik echt gedacht aan lintwormen. En weer wat geleerd.
-
- Zeer actief
Heb je het laten checken? Wat goed.
Klinkt wel eng trouwens die haakwormen.
Nu kan je wel gericht gaan behandelen.

-
- Zeer actief
Ja, online wormenkit besteld en deze week de uitslag ontvangen. En behandeld is ie inmiddels ook, met een breed werkend wormmiddel. Over vier weken herhalen, en de andere hond dan ook maar meteen meebehandelen (het schijnt besmettelijk te kunnen zijn, in elk geval raden ze aan alle honden te behandelen als er een wormen heeft).Emma schreef:Heb je het laten checken? Wat goed.