Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verhuizen en verlatingsangst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Verhuizen en verlatingsangst

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Er zijn plannen om binnenkort te gaan verhuizen of ze doorgaan is nog niet bekend maar het zit eraan te komen.
Nu ben ik ook bezig met Nala.
Zij heeft in het verleden ontzettend verlatingsangst gehad. Ze kon niet stil in de bench zijn en als ze los was sloopte ze alles. We hebben dit getraind en getraind en met een maand of 8 ging het goed. En sinds die tijd nooit meer een probleem geweest. Ik heb wel een soort van vast ritueel als ze alleen moet blijven maar ik gok dat dat ook meer mijn eigen tik is geworden.
Punt is Nala is los in huis en kan stil blijven zonder alles te slopen tot er weer iemand thuis komt.
Ze is wel gevoelig voor veranderingen en drukte. Als er veel drukte om haar heen is neemt ze dat heel snel over.

Stel we gaan dus verhuizen. Dan wil ik haar sowieso op Zylkene zetten om wat extra te ondersteunen. Dit lijkt me sowieso geen kwaad kunnen.
In eerste instantie dacht ik ga ik haar tijdens het klussen mee nemen zodat ze aan de plek kan wennen en ze alles alvast in zich op kan nemen. Maar ik verwacht dat als wij daar aan de gang gaan dat zij geen rust neemt en onrustig blijft lopen en aandacht vragen.
Ik ben dan bang dat ze de plaats gaat koppelen aan onrust?

Dus later bedacht ik me dat het beter was om haar mee te nemen als alles klaar is. En weer van voor af aan beginnen met alleen thuis zijn. Sowieso misschien de eerste tijd weer ff naar mijn ouders als wij beide moeten werken.

Wat zou jullie advies zijn?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Verhuizen en verlatingsangst

Ongelezen bericht door Emma »

Hoe oud was nala dan, dat ze sloopte en niet alleen kon zijn? Nog vrij jong?
Ik denk hoezeer ontspannen jij ermee omgaat, hoe ontspannender Nala ook zal zijn.

Als ze erg onrustig wordt van het klus kabaal etc. Dan misschien niet meenemen.
Sanne!!
Zeer actief

Ik heb vanaf 8 weken rustig bench training en alleen zijn opgebouwd. Maar dat ging gewoon moeizaam. Dus ze was inderdaad nog vrij jong. Vanaf 8 maanden kon ik zeggen dat het goed ging dus voor die 8 maanden ging het beter maar nog niet goed.
Ze is nu 3 jaar. Bijna 4 alweer :O
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik zou in ieder geval de bench weer introduceren en overal mee naar toe slepen. De ene keer open neerzetten, de andere keer Nala er in met een speeltje/kauwding.
Tegen de tijd dat je daadwerkelijk gaat klussen en verhuizen, is de bench haar veilige plekje waar ze kan "schuilen".
Verder zou ik het niet te groot maken. Ze is nu volwassen en redelijk ontspannen. Het komt vast goed!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad gewoon doen alsof er niets aan de hand is, is ook niet. En ik zou haar wel regelmatig meenemen naar het nieuwe huis, maar gewoon een rondlopen en weer naar huis brengen. Dus niet daarlaten als er herrie gemaakt wordt, maar wel zodat ze het gaat kennen en niet nieuw is als ze er moet gaan wonen. Ergens gaan verblijven dat je al kent is niet zo eng als dat je het nog nooit hebt gezien.
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Maddox kon ook niet met veranderingen omgaan, zelfs het verschuiven van meubels was al een dingetje.
Toen wij gingen verhuizen hebben we eerst het hele huis op orde gebracht en Maddox is pas de eerste keer meegegaan toen we er ook echt gingen wonen. Dus geen kijkje in een leeg huis of tijdens klussen. Diva heb ik wel een keer meegenomen, dat kwam toevallig zo uit, maar helaas begon het toen net te onweren.... je zal het maar treffen.
Het huis was vreemd, maar de spullen waren bekend. Eigenlijk heeft hij het meteen goed opgepakt, heel veel beter dan ik had verwacht.
Dan gewoon rustig opbouwen lijkt me. Ik hoop dat Nala het ook zo goed oppakt.
Sanne!!
Zeer actief

ZorroMax schreef:Ik zou in ieder geval de bench weer introduceren en overal mee naar toe slepen. De ene keer open neerzetten, de andere keer Nala er in met een speeltje/kauwding.
Tegen de tijd dat je daadwerkelijk gaat klussen en verhuizen, is de bench haar veilige plekje waar ze kan "schuilen".
Verder zou ik het niet te groot maken. Ze is nu volwassen en redelijk ontspannen. Het komt vast goed!
De bench staat nu ook gewoon in huis en altijd open. Ze gaat er regelmatig lekker in liggen om te slapen maar hij gaat nooit meer dicht. Maar ook dicht is geen probleem meer want op workshops zit ze ook in de dichte bench en dat is geen probleem maar dan ben ik erbij.
Neeltje schreef:Inderdaad gewoon doen alsof er niets aan de hand is, is ook niet. En ik zou haar wel regelmatig meenemen naar het nieuwe huis, maar gewoon een rondlopen en weer naar huis brengen. Dus niet daarlaten als er herrie gemaakt wordt, maar wel zodat ze het gaat kennen en niet nieuw is als ze er moet gaan wonen. Ergens gaan verblijven dat je al kent is niet zo eng als dat je het nog nooit hebt gezien.
Dat is ook een idee ja. Er zullen vast momenten komen dat er even niet geklust wordt en ik daar even heen kan om haar te laten zien en te wennen.
JML schreef:Maddox kon ook niet met veranderingen omgaan, zelfs het verschuiven van meubels was al een dingetje.
Toen wij gingen verhuizen hebben we eerst het hele huis op orde gebracht en Maddox is pas de eerste keer meegegaan toen we er ook echt gingen wonen. Dus geen kijkje in een leeg huis of tijdens klussen. Diva heb ik wel een keer meegenomen, dat kwam toevallig zo uit, maar helaas begon het toen net te onweren.... je zal het maar treffen.
Het huis was vreemd, maar de spullen waren bekend. Eigenlijk heeft hij het meteen goed opgepakt, heel veel beter dan ik had verwacht.
Dan gewoon rustig opbouwen lijkt me. Ik hoop dat Nala het ook zo goed oppakt.
Gelukkig is Nala niet zo extreem die kan er wel tegen als er in huis wat anders wordt. Ze is dan wel onrustig met het verplaatsen van alles maar als het eenmaal staat en wij ook rustig zitten is het goed.
Onweer en vuurwerk ook geen probleem. En ook de spullen zullen allemaal anders worden. Behalve haar bench en mand gaan mee uiteraard dus dat zal ze herkennen.
En wij zijn er natuurlijk ook bij :)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik denk dat het best nog wel eens mee zou kunnen vallen als je er zelf geen te groot ding van maakt. Als ik het goed begrijp is alleen zijn inmiddels helemaal ok toch? En je bent jaren verder, de hond is geen pup meer en heeft veel geleerd. Oor heeft in haar eerste jaar ook enorme verlatingsangst gehad, uiteindelijk is dat goed gekomen en toen ben ik na anderhalf jaar verhuisd. Wij hebben haar wel meegenomen met klussen, want we waren drie weken bezig van smorgens vroeg tot savonds laat en zo lang wilden we haar niet alleen laten in het oude huis. Eerst hebben we haar meegenomen naar het huis en haar aangemoedigd alles te besnuffelen, dat ging goed En toen gewoon haar eigen kleedjes meegenomen (bench ging niet op de fiets) en die telkens op een plek gelegd waar ze rustig lag, niet in de weg, maar wel alles kon overzien. Botje mee, speeltje mee, regelmatig even knuffelen, spelen en uitlaten. Maar verder geen poeha. Toen we er eenmaal woonden heeft ze totaal geen terugval gehad in haar verlatingsangst, alleen zijn gaf totaal geen problemen. Ik weet niet of dit voor alle honden zou werken, maar voor ons was het in ieder geval succesvol!
Sanne!!
Zeer actief

mijke schreef:Ik denk dat het best nog wel eens mee zou kunnen vallen als je er zelf geen te groot ding van maakt. Als ik het goed begrijp is alleen zijn inmiddels helemaal ok toch? En je bent jaren verder, de hond is geen pup meer en heeft veel geleerd. Oor heeft in haar eerste jaar ook enorme verlatingsangst gehad, uiteindelijk is dat goed gekomen en toen ben ik na anderhalf jaar verhuisd. Wij hebben haar wel meegenomen met klussen, want we waren drie weken bezig van smorgens vroeg tot savonds laat en zo lang wilden we haar niet alleen laten in het oude huis. Eerst hebben we haar meegenomen naar het huis en haar aangemoedigd alles te besnuffelen, dat ging goed En toen gewoon haar eigen kleedjes meegenomen (bench ging niet op de fiets) en die telkens op een plek gelegd waar ze rustig lag, niet in de weg, maar wel alles kon overzien. Botje mee, speeltje mee, regelmatig even knuffelen, spelen en uitlaten. Maar verder geen poeha. Toen we er eenmaal woonden heeft ze totaal geen terugval gehad in haar verlatingsangst, alleen zijn gaf totaal geen problemen. Ik weet niet of dit voor alle honden zou werken, maar voor ons was het in ieder geval succesvol!
Ja alleen zijn is helemaal prima sinds ze 8 maanden is.
Ik ben denk ik zelf veel te bang dat ze een terugval krijgt. Ze zou bij mijn ouders kunnen blijven als wij klussen maar ook mee kunnen daarom twijfel ik zo.

Wat zeggen jullie over de zylkene?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Toen wij verhuisden heb ik Rana geregeld meegenomen naar het nieuwe huis om haar vast bekend te maken met de omgeving, de tuin en de geuren van het huis.
Toen we er woonden was ze de eerste tijd wat onrustiger en sloeg aan op allerlei geluiden van het huis die natuurlijk anders waren dan in het vorige huis.
Ik heb daar nauwelijks op gereageerd, alleen als ze lang onrustig was stuurde ik haar in de mand met wat lekkers.
Ze moest echt wel even wennen, maar na een paar weken waren alle geluiden weer normaal en was er niets meer aan de hand.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanne!!
Zeer actief

Bedankt Ranetje en Inge O voor jullie antwoorden.
mijke
Zeer actief

Inge O schreef:Ik zou zeker niet weer terug met kleine stapjes beginnen op te bouwen, volgens mij is dat een recept voor een hond die daar weer erg nerveus zou kunnen op reageren bij het alleen blijven.

Wel of niet vooraf meenemen is denk ik niet zo belangrijk, wel het wachten om hem alleen te laten tot je ziet dat hij het duidelijk als zijn huis accepteert en er zich net zo relaxed voelt.
Pas dan zou ik hem er voor het eerst alleen laten, op de gewone manier zoals je nu ook doet.
Vergeten te melden, maar dat heb ik inderdaad ook gedaan :ok: En persoonlijk zou ik ook niet preventief kalmeringsmiddelen geven als je niet eens zeker weet of ze wel van slag gaat raken hiervan.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Hoe is Nala als je een met haar weg bent, kun je haar achterlaten in een hotelkamer of vakantiehuis of bij vrienden thuis?
Als je dat regelmatig doet, lijkt me het verhuizen ook geen probleem. Al zou ik er wel voor waken om zelf niet gestresst te gaan lopen doen, dat nemen ze makkelijk over.

Ik ben met mijn honden 2x verhuisd maar dat was geen probleem. Ze gingen mee met klussen en verhuizen en dan leren ze het huis kennen, wat langzaamaan dicht slibt met spullen die ze kennen. Dan komt er vanzelf een moment dat je nog ff wat nodig hebt en de honden even alleen laat.

Ik zou zelf nooit kalmeringsmiddelen gebruiken als ik niet eens weet of het mis gaat of niet.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer heeft behoorlijke verlatingsangst (gehad).
We zijn 6 wkn geleden verhuisd, ik heb ze met klussen meegenomen samen met hun vertrouwde manden.
Eerste weken niet alleen thuis gelaten maar bij oppas, tot het huis echt vertrouwd was voor ze.
Laatst getest en gefilmd, en het ging gewoon goed.
Sanne!!
Zeer actief

Paisley schreef:Hoe is Nala als je een met haar weg bent, kun je haar achterlaten in een hotelkamer of vakantiehuis of bij vrienden thuis?
Als je dat regelmatig doet, lijkt me het verhuizen ook geen probleem. Al zou ik er wel voor waken om zelf niet gestresst te gaan lopen doen, dat nemen ze makkelijk over.

Ik ben met mijn honden 2x verhuisd maar dat was geen probleem. Ze gingen mee met klussen en verhuizen en dan leren ze het huis kennen, wat langzaamaan dicht slibt met spullen die ze kennen. Dan komt er vanzelf een moment dat je nog ff wat nodig hebt en de honden even alleen laat.

Ik zou zelf nooit kalmeringsmiddelen gebruiken als ik niet eens weet of het mis gaat of niet.
Nee dat gaat dus niet goed. Ik kan nala niet alleen laten in een vreemde omgeving. Ze zal alles heel laten maar ontzettend janken.

Ik wil zelf ook niet gestressed gaan doen maar wel voorbereid zijn.

En echt kalmeringsmiddelen zijn het niet. Heer zijn capsules op natuurlijke basis waar verder niks in zit.
Lucia schreef:Peer heeft behoorlijke verlatingsangst (gehad).
We zijn 6 wkn geleden verhuisd, ik heb ze met klussen meegenomen samen met hun vertrouwde manden.
Eerste weken niet alleen thuis gelaten maar bij oppas, tot het huis echt vertrouwd was voor ze.
Laatst getest en gefilmd, en het ging gewoon goed.
Bedankt voor dit antwoord. Hoop dat het met Nala ook zo gaat.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inge O schreef:Ik zou zeker niet weer terug met kleine stapjes beginnen op te bouwen, volgens mij is dat een recept voor een hond die daar weer erg nerveus zou kunnen op reageren bij het alleen blijven.

Wel of niet vooraf meenemen is denk ik niet zo belangrijk, wel het wachten om hem alleen te laten tot je ziet dat hij het duidelijk als zijn huis accepteert en er zich net zo relaxed voelt.
Pas dan zou ik hem er voor het eerst alleen laten, op de gewone manier zoals je nu ook doet.
Zo zou ik het ook doen. :ok:
mijke
Zeer actief

Sanne!! schreef:
Paisley schreef:Hoe is Nala als je een met haar weg bent, kun je haar achterlaten in een hotelkamer of vakantiehuis of bij vrienden thuis?
Nee dat gaat dus niet goed. Ik kan nala niet alleen laten in een vreemde omgeving. Ze zal alles heel laten maar ontzettend janken.
Gelukkig zegt dat niks, ik kan Oor ook niet alleen laten in een onbekende omgeving. Zelfs in een bekende omgeving zoals bij mijn moeder gaat het niet echt, terwjil ze dan ook nog eens met een andere hond samen is die wel chill alleen blijft. Toch was de verhuizing hier geen probleem omdat we gewoon gewacht hebben met alleen laten tot ze gewend was.

En echt kalmeringsmiddelen zijn het niet. Heer zijn capsules op natuurlijke basis waar verder niks in zit.
Als er niks in zit doen ze ook niks en hoef je het ook niet te geven :P
Als er wel iets in zit doen ze wel iets en dan zou ik ze niet geven. Dat iets "natuurlijk" (wazige marketingterm) is betekent helemaal niets.
Sanne!!
Zeer actief

Bedankt weer allemaal voor de antwoorden en adviezen!
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Mijn gevoel zegt pas meenemen als het klaar is en jullie daar gaan wonen. Als het nog niet klaar is zijn jullie waarschijnlijk ook anders en voelt zij ook dat het nog geen 'thuis' is. Als het klaar is en jullie daar gaan wonen is het ook 'klaar'. Dan voelt het denk ik anders, ook voor haar.
Als ik kijk naar hoe Isa reageerde op het klussen in huis (zij heeft geen verlatingsangst ofzo) dan wordt ze heel onrustig, geen plekje etc. Toen we er gingen wonen moest ze wel een paar dagen wennen, maar ze had al snel door dat baasjes daar gingen wonen dus het ook haar huisje werd.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Sanne!! schreef: Ik wil zelf ook niet gestressed gaan doen maar wel voorbereid zijn.
Ik bedoelde tijdens de verhuizing. Niet stressen is dan ook mijn plan, maar helaas lukt het niet altijd tijdens een verhuizing. Als ik met een bankstel in mn klauwen sta te vloeken omdat ie niet door de deuropening wil, staat Mayke me met grote horror-ogen zich af te vragen of t allemaal wel goed komt :LOL: En als ze in de weg gaat lopen, heeft ze onwillekeurig hier en daar een geïrriteerde sneer van mij te pakken. Dat helpt niet echt hier. :mrgreen:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Ook mijn plan hahah maar je weet niet hoe het loopt inderdaad.

Ben in elk geval al blij met jullie adviezen!!
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Meenemen van te voren zal inderdaad weinig uitmaken denk ik.
Xavi kan prima een paar uren alleen zijn. Nooit een issue gewest, ging vrij snel al goed.
Maar toen we hier net woonden trilde hij als een rietje als wij gingen slapen en hij beneden moest blijven.
Doodeng vond ie het. Dus maar mee naar bed.
Ook het alleen blijven dat duurde wel even hoor.. na 2 weken(toen het werk weer begon) stond hij alsnog wel te shaken als ik thuis kwam uit mijn werk.
En dan heb ik het over een hond die eigenlijk nooit problemen heeft gehad met alleen zijn.
Dus het kan wel een hele impact hebben. Een bench met eigen geuren, op een lekker knus plekje ingebouwd kan dan denk ik wel uitkomst bieden.
Ik zie Xavi daarin echt ontspannen als we bijvoorbeeld een weekendje weg zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”