Als ik dus ergens loop met de hond aan de lijn gaan ze expres staan wachten tot ik in de buurt ben en dan kunnen de hondjes even lekker geforceerd met elkaar kennis maken.
Anyway, dat is dus nog wel te handelen, maar er zijn ook mensen die je niet kan ontwijken of mensen die hun hond los hebben lopen en het super tof vinden dat hun hond iedereen begroet. Met die loslopende honden heb ik dan weer minder problemen, maar Emma is er nog steeds niet altijd heel blij mee. Ze kan helaas niet los in het park (het bos wel hoor, maar ze weet hier te goed waar haar huis woont en peert hem dan gewoon), dus ik heb haar voor het beetje extra bewegingsruimte aan de flex.
Ik geef haar daar dan gewoon alle ruimte aan om haar ding zo vrij mogelijk te doen bij het ontmoeten van de (niet altijd heel beleefde) hond. Soms gaat het goed en gaat ze spelen (niet heel geslaagd aan een flex nee), soms heeft ze er gewoon geen zin in en geeft ze een snauw.
Vandaag bijvoorbeeld was er een opdringerige herder en ze was net autistisch bezig met het vinden van een goede schijtplek dus dan moet je haar niet lastig vallen.
Ik weet dat mijn hond niet echt bijt en er alleen wat lawaai bij betrokken is dus ik ben er niet echt van onder de indruk, maar de meeste mensen die ik tegen kom beginnen paniekerig te schreeuwen terwijl er naar mijn idee weinig aan de hand is. Zoals ik het opvat zet ze gewoon even een tandje bij naar honden die subtiele lichaamstaal (nu ff niet) negeren. Het is ook niet echt uitvallen, ik kan gewoon probleemloos met haar langs andere honden lopen, naar andere honden kijkt ze vaak even maar komt dan gewoon met mij mee.
Goed, lang verhaal kort: Wat doen jullie met zoiets, het beste is natuurlijk de situatie vermijden maar dat lukt (met deze hoeveelheid eigenwijze mensen) niet altijd. Ik vind het soms lastig te zien bij welke hond de oorzaak nu ligt en je gaat andermans hond ook niet corrigeren natuurlijk. Is het erg om het ze uit te laten zoeken of stimuleer ik dan juist uitvallen? Of moet ik het eigenlijk voor haar opnemen omdat ze aan de lijn zit en dus niet kan doen wat ze eigenlijk wil doen (negeren en weglopen).