Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoektocht naar het juiste voer..

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Zoektocht naar het juiste voer..

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar qua voeding voor Jet.

Jet reageert niet goed op heel veel soorten voer: buikpijn, heel veel darmgeluiden, misselijk, diarree, het wordt slecht verteerd, sloom, jeuk.

Vorige week is er een uitgebreid bloed- en ontlastingsonderzoek gedaan. Uitslag: Jet is helemaal gezond verklaard. Heel fijn natuurlijk, maar nu weten we nog niet waar haar klachten vandaan komen.

* KVV verteerd ze niet tot nauwelijks. Dit komt er onverteerd met de ontlasting weer uit. En als ze het wel verteerd kan ze er niet genoeg energie uit halen.
* Van graanvrije brokken krijgt ze bergen ontlasting en diarree.
* Gestoomd vlees a la Renske wordt ook niet helemaal lekker verteerd.
* Hypoallergene brokken van de dierenarts werken averechts, heel veel jeuk, en ook diarree.

Jet kan niet tegen: kip, rund, lam, paard, twijfel over kalkoen, alle soorten vis (dus ook geen zalmolie e.d.). Ik vermoed ook niet tegen (zoete) aardappel en peulvruchten, gezien de hoeveelheid ontlasting en de diarree. Qua graan kan ze niet tegen mais en tarwe. Rijst gaat wel goed.

Jet krijgt nu sinds mei Renske brok met eend en konijn. Dit ging een tijdje goed, maar nu heeft ze om de haverklap diarree en is ze sloompjes.

We zijn trouwens ook al een aantal keer bij een holistisch dierenarts geweest, maar zijn daar helemaal niks mee opgeschoten. Het ligt echt aan de voeding. Als dat goed is, gaat het met Jet uitstekend.

Misschien heeft hier iemand tips, adviezen of goede ervaringen met een allergische hond en een bepaalde voeding?
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Re: Zoektocht naar het juiste voer..

Ongelezen bericht door klaproos »

Jazz heeft ook erg gevoelige darmen, maar sinds ik Opti Life Digestion geef gaat het perfect. :ok: Echter dat is op basis van lam, dus daar heb jij helaas niets aan.

James Wellbeloved heeft een hypo-allergene variant met eend en rijst, misschien is dat wat?
Nikki90
Zeer actief

Tedzy. schreef:Jazz heeft ook erg gevoelige darmen, maar sinds ik Opti Life Digestion geef gaat het perfect. :ok: Echter dat is op basis van lam, dus daar heb jij helaas niets aan.

James Wellbeloved heeft een hypo-allergene variant met eend en rijst, misschien is dat wat?
Opti Life heeft Jet ook een tijdje gehad. Maar dan de versie met zalm, dat ging ook een tijdje goed. Totdat ze op de zalm begon te reageren. :ugh: Laatst heeft ze Natural Health met lam gehad, maar na 1 maaltijd zat ze al onder de rode vlekjes en bultjes.

James Wellbeloved was misschien wel een optie geweest inderdaad. Maar het is 15 kilo zak, Jet eet maar 75 gram per dag. Ik wil zo klein mogelijke verpakkingen hebben omdat ze soms na 1 maaltijd al een reactie krijgt. :oeps:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Even een andere kant uit denkend, is het iets met gedrag? Ze is enige hond toch? Wat heeft ze aan uitdagingen etc.? Moet ze vaak alleen zijn? En dat bedoel ik allemaal niet negatief hoor, maar omdat het zoveel is kan het misschien een andere oorzaak hebben dan medisch/voeding.

Ik herken namelijk wel het een en ander van hier. Finn is ook wel gevoelig voor voeding, kon kvv ook niet goed hebben als hoofdvoer, krijgt jeuk van granen zo lijkt het en had wisselende ontlasting. Het is niet zo'n eter, maar mij viel op dat hij in de weekenden beter at en minder problemen had. We deden dan ook andere wandelingen, ik was meer thuis etc. Door nu waar ik kan dingen aan te passen en een passende brok te hebben gevonden gaat het hier echt veel beter.
janeway
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door janeway »

Heb je wel eens acana geprobeers. Ze hebbem veel verschillende soorten. Qua vlees en graan gebruik. Misschien zit daar iets voor je bij. Je kan ook proefzakjes kopen. Orijen schijnt ook goed te zijn. En daar geld hetzelfse voor.
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik weet niet welke hypo allergeen brokken je hebt geprobeert , maar ga eens zoeken op gehydroliseerde eiwitten, dan maakt het verder niet zoveel uit, waar die eiwitten uitkomen, ze zijn zo klein gemaakt dat t lichaam ze niet meer als dat soort eiwitten erkent, bijvoorbeeld senstivety controle ( dit was bij Baco het antwoord, want die was gewoon allergisch voor eiwitten in welke vorm dan ook) van RC ( deze heeft tapioca als koolhydraatbron, dacht ik) denkadog heeft het en er zijn nog een paar merken en vaak kun je het met een klein zakje proberen want die zijn er ook
Nikki90
Zeer actief

veertje schreef:Even een andere kant uit denkend, is het iets met gedrag? Ze is enige hond toch? Wat heeft ze aan uitdagingen etc.? Moet ze vaak alleen zijn? En dat bedoel ik allemaal niet negatief hoor, maar omdat het zoveel is kan het misschien een andere oorzaak hebben dan medisch/voeding.

Ik herken namelijk wel het een en ander van hier. Finn is ook wel gevoelig voor voeding, kon kvv ook niet goed hebben als hoofdvoer, krijgt jeuk van granen zo lijkt het en had wisselende ontlasting. Het is niet zo'n eter, maar mij viel op dat hij in de weekenden beter at en minder problemen had. We deden dan ook andere wandelingen, ik was meer thuis etc. Door nu waar ik kan dingen aan te passen en een passende brok te hebben gevonden gaat het hier echt veel beter.
Goed dat je dit aanhaalt, want hier heb ik zelf ook over zitten nadenken.

Jet is enig hond inderdaad en ook geen andere dieren in huis. Ze is eigenlijk nooit alleen, want ze gaat altijd mee naar het werk (dierenpension). Daar is ze veel onder de hondjes. Op vrije dagen maken we altijd wandelingen met zoveel mogelijk afwisseling, zoek leuke wandelplekken uit. Bij rondjes door het dorp mag ze zoveel mogelijk zelf de weg kiezen. We gaan 2x per week naar de hondenschool (1x ratjetoe zoals dat bij ons heet, dan doen we van alles en nog wat en 1x hoopers). In huis doen we regelmatig (denk) spelletjes. En ze kan ook gewoon lekker liggen slapen/luieren. Ze is een hele goede eter, ze eet altijd.
janeway schreef:Heb je wel eens acana geprobeers. Ze hebbem veel verschillende soorten. Qua vlees en graan gebruik. Misschien zit daar iets voor je bij. Je kan ook proefzakjes kopen. Orijen schijnt ook goed te zijn. En daar geld hetzelfse voor.
Orijen gaat sowieso niet goed vanwege het hoge eiwit gehalte. En in alle varianten zitten ingrediënten waar ze niet meer tegen kan. Van Acana zouden we alleen de Pork & Pork & Butternut Squash eventueel kunnen proberen, maar hier zitten peulvruchten in. Varken heeft ze nog nooit gehad. Ze heeft ook de Acana lam & Okanagan appel gehad, maar dat was drama qua maag en darmen.
S@ndr@ schreef:Ik weet niet welke hypo allergeen brokken je hebt geprobeert , maar ga eens zoeken op gehydroliseerde eiwitten, dan maakt het verder niet zoveel uit, waar die eiwitten uitkomen, ze zijn zo klein gemaakt dat t lichaam ze niet meer als dat soort eiwitten erkent, bijvoorbeeld senstivety controle ( dit was bij Baco het antwoord, want die was gewoon allergisch voor eiwitten in welke vorm dan ook) van RC denkadog heeft het en er zijn nog een paar merken en vaak kun je het met een klein zakje proberen want die zijn er ook
Ze heeft van RC de hypoallergenic en de sensitivity control gehad. Van de hypoallergenic kreeg ze diarree wat dezelfde kleur had en precies het zelfde rook als de brokken en ze kreeg onwijze jeuk en d'r hele huid was vuurrood. Van de sensitivity control kreeg ze diarree. Sanimed atopy/sensitive gaf heel veel jeuk. Denkadog heb ik ook naar gekeken maar daar zit mais en vis in helaas.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Kun je niet zelf voer gaan samenstellen van alles waar ze bewezen wél tegen kan?
Nikki90
Zeer actief

*Wolf* schreef:Kun je niet zelf voer gaan samenstellen van alles waar ze bewezen wél tegen kan?
Ja, dat zou zeker kunnen. Hier heb ik ook al veel over nagedacht en gelezen. Maar dit moet dan wel een zelfkookdieet zijn omdat rauw vlees en vleesbot niet goed gaat. Maar op de een of andere manier vind ik dit toch wat spannend. Bang dat ze tekorten o.i.d. krijgt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als dat qua vertering wel goed gaat dan zou ik het gewoon doen, van aldoor diarree gaan ze zeker tekorten krijgen want het lijf krijgt niet de kans om voedingstoffen op te nemen dan
Nikki90
Zeer actief

S@ndr@ schreef:als dat qua vertering wel goed gaat dan zou ik het gewoon doen, van aldoor diarree gaan ze zeker tekorten krijgen want het lijf krijgt niet de kans om voedingstoffen op te nemen dan
Ze heeft gelukkig niet aldoor diarree, gisteren en vandaag toevallig wel een beetje. Verder heeft ze over het algemeen (op haar huidige brok) normale, maar wel veel ontlasting. Wat aan het eind van de dag iets dunner wordt, maar geen diarree.
veertje
Zeer actief

Wanneer krijgt ze te eten? Misschien kan je haar gedurende de dag kleine porties geven. Kan me voorstellen dat er met zo'n klein hondje dan niks te voeren overblijft, maar je zou een portie witte rijst tussendoor kunnen geven.
Zo krijgt ze over de hele dag een gelijkmatige toevoer van voeding naar de darm en kan de darm het misschien makkelijker verwerken.
Nikki90
Zeer actief

veertje schreef:Wanneer krijgt ze te eten? Misschien kan je haar gedurende de dag kleine porties geven. Kan me voorstellen dat er met zo'n klein hondje dan niks te voeren overblijft, maar je zou een portie witte rijst tussendoor kunnen geven.
Zo krijgt ze over de hele dag een gelijkmatige toevoer van voeding naar de darm en kan de darm het misschien makkelijker verwerken.
Ze krijgt al een hele tijd 3x daags eten, omdat ze anders hopeloos aan de diarree gaat. 's morgens tussen 07.00- en 08.30 uur. 's middags tussen 12.30- en 13.30 uur en 's avonds na 20.30 uur.

3 x 25 gram :lol1:

Ik zou wel wat rijst kunnen geven, maar weet niet of dat handig is i.c.m. met de brokken? Dan krijgt ze 2 'dingen' die verschillend verteren misschien.
veertje
Zeer actief

Nikki90 schreef:
veertje schreef:Wanneer krijgt ze te eten? Misschien kan je haar gedurende de dag kleine porties geven. Kan me voorstellen dat er met zo'n klein hondje dan niks te voeren overblijft, maar je zou een portie witte rijst tussendoor kunnen geven.
Ze krijgt al een hele tijd 3x daags eten, omdat ze anders hopeloos aan de diarree gaat. 's morgens tussen 07.00- en 08.30 uur. 's middags tussen 12.30- en 13.30 uur en 's avonds na 20.30 uur.

Ik zou wel wat rijst kunnen geven, maar weet niet of dat handig is i.c.m. met de brokken? Dan krijgt ze 2 'dingen' die verschillend verteren misschien.
Witte rijst is heel makkelijk verteerbaar, dus ik verwacht dat dat niet in strijd is met de brokken. Misschien is een klein hapje gestoomd vlees (eventueel aangelengd met water) van Renske tussendoor ook geen probleem (is dat er in dezelfde soort als de brok die je geeft?). Al zou ik eerst alleen gekookte rijst proberen tussen de maaltijden door.
Nikki90
Zeer actief

veertje schreef:
Nikki90 schreef:

Witte rijst is heel makkelijk verteerbaar, dus ik verwacht dat dat niet in strijd is met de brokken. Misschien is een klein hapje gestoomd vlees (eventueel aangelengd met water) van Renske tussendoor ook geen probleem (is dat er in dezelfde soort als de brok die je geeft?). Al zou ik eerst alleen gekookte rijst proberen tussen de maaltijden door.
4 maaltijden per dag heb ik ook eens geprobeerd. Maar dit maakte eigenlijk geen verschil.

Waar ik zelf aan zit te denken: misschien weer naar 2x daags voeren en dan een mix maken van brok + Renske vers (of een ander merk gestoomd of blik) en brok, zodat de darmen meer rust hebben tussendoor i.p.v. continue bezig zijn met voedsel verteren. En dan juist mengen met gestoomd of blik zodat ze niet zo'n volle maag brokken heeft, want dat gaat niet goed. Of 1 maaltijd brok vervangen door Renske vers (of weer een ander merk) en dan 2 maaltijden brok geven.

Ze krijgt Renske brok met eend en konijn en hier is ook een vlees versie van.
Nikki90
Zeer actief

Boutje schreef:Even een andere denkpiste, een van mijn chi-pupjes had bij de nieuwe eigenaar na een jaarjte of zo ook de hele tijd diarhee, allergie, darmlast... en geen van de andere pups uit het nest had dit terwijl hij hier als pup ook gewoon allerlei soorten kvv at.
Uiteindelijk darmbipt genomen en daaruit bleek een auto-immuun iets (naam weet ik niet, de eigenaar was het vergeten mailde ze hoe het heette). Hij kan nu trug alles eten mits een hele lage dosis onderhouds cortisone, gaat nu al ruim 2 jaar helemaal goed.

Als je zelfs met wat je geeft (gedehydroliseerde eiwitten) zo blijft sukkelen misschien het overwegen waard om een darmbiopt te laten nemen...
Heb je de bloedwaarden? CRP licht verhoogd of normaal?
CRP is 6,6. Moet tussen de 0,0 en 10,7 zitten volgens de testuitslagen. Alle bloedwaarden zijn helemaal normaal.

Jet heeft vorig jaar een aantal weken prednison gehad i.v.m. vreselijke jeuk en huidontstekingen. Hiermee merkte ik geen verschil qua darmen.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

River de herder van melissa hier op forum ( ik weet d'r forumnaam niet ) is ook ontzettend allergisch.
Zij krijgt alleen maar kvv konijn. Dus puur alleen konijn.
Maar of dat genoeg is weer ik niet ze heeft ook brokjes naar welke....ik heb haar nr dus als ik voor je moet vragen?
Groetjes Heidi
Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Ik geen mijn hond Exclusion. Ik koop dat via Zooplus. Ze verdraagt dit prima, mooie ontlasting.

Het is ook het enige dat verdraagt. Rauw vlees kan ze ook niet tegen helaas.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Een van m'n dames hier kwam op latere leeftijd bij ons (5 jaar) en bleef rommelen met ontlasting (diaree) en daardoor slecht op gewicht. Van alles geprobeerd, diverse brokken, KVV, zelf samengesteld. Uiteindelijk een tijd goed gegaan op de RC ssnsible (enige koolhydraatbron rijst) maar ook weer terug diarree.
Ontlasting en bloed gaf bij onderzoek ook geen aanwijzingen.
Afgelopen zomer kwam ik in contact met essentiële oliën en een spijsvertering mix gedurende 10 dagen op haar buik gesmeerd onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet en sindsdien is de diarree weg en is ze langzaamaan voedingsstoffen op gaan nemen. En wel zo goed dat ze inmiddels zelfs haast te dik staat.

Bovenste foto is van afgelopen augustus en onderste van vorige maand.

Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Heb je al eens een probiotica-kuurtje gegeven?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Afbeelding

En nog een recente.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

*Wolf* schreef:Heb je al eens een probiotica-kuurtje gegeven?
Dat vroeg ik me ook af.
Als je eenzijdig voert kun je ook een vitaminepreparaat er bij geven.
Veel ontlasting van voer wil zeggen dat ze niet alles kan verteren, maar als ze het daar goed op doet zal ik daar geen probleem mee hebben. Je zal hoogstens wat meer moeten voeren om te zorgen dat ze voldoende voedingsstoffen op kan nemen.
Volvoeding (Darf) heeft hoogwaardige blikvoeding, misschien kan ze daar tegen, dat is gaar vlees.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Nikki90
Zeer actief

hewi schreef:River de herder van melissa hier op forum ( ik weet d'r forumnaam niet ) is ook ontzettend allergisch.
Zij krijgt alleen maar kvv konijn. Dus puur alleen konijn.
Maar of dat genoeg is weer ik niet ze heeft ook brokjes naar welke....ik heb haar nr dus als ik voor je moet vragen?
Graag! Ben heel benieuwd welke brokken zij erbij voert. :)
Jessica3787 schreef:Ik geen mijn hond Exclusion. Ik koop dat via Zooplus. Ze verdraagt dit prima, mooie ontlasting.

Het is ook het enige dat verdraagt. Rauw vlees kan ze ook niet tegen helaas.
Exclusion heb ik ook naar gekeken inderdaad. Helaas alleen maar zakken van 12,5 kilo. En behalve die met varken is alles met aardappel.
crutz schreef:Een van m'n dames hier kwam op latere leeftijd bij ons (5 jaar) en bleef rommelen met ontlasting (diaree) en daardoor slecht op gewicht. Van alles geprobeerd, diverse brokken, KVV, zelf samengesteld. Uiteindelijk een tijd goed gegaan op de RC ssnsible (enige koolhydraatbron rijst) maar ook weer terug diarree.
Ontlasting en bloed gaf bij onderzoek ook geen aanwijzingen.
Afgelopen zomer kwam ik in contact met essentiële oliën en een spijsvertering mix gedurende 10 dagen op haar buik gesmeerd onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet en sindsdien is de diarree weg en is ze langzaamaan voedingsstoffen op gaan nemen. En wel zo goed dat ze inmiddels zelfs haast te dik staat.
Wauw! Wat een verschil! Waar heb je de essentiële oliën en een spijsvertering mix gekocht/laten maken? Klinkt interessant.
Ja, meerdere zelf. Diverse merken gehad. Puur Probiotica, Phytonics Probiotics en de humane Solgar Advanced 40+ Acidophilus. Bij alle 3 merkte ik geen verschil. :ugh:
Omega schreef:
Dat vroeg ik me ook af.
Als je eenzijdig voert kun je ook een vitaminepreparaat er bij geven.
Veel ontlasting van voer wil zeggen dat ze niet alles kan verteren, maar als ze het daar goed op doet zal ik daar geen probleem mee hebben. Je zal hoogstens wat meer moeten voeren om te zorgen dat ze voldoende voedingsstoffen op kan nemen.
Volvoeding (Darf) heeft hoogwaardige blikvoeding, misschien kan ze daar tegen, dat is gaar vlees.
Ik heb de multivitamine van Puur in huis. Dit krijgt ze nu niet omdat ze al compleet voer krijgt. Als ze eenzijdig voer krijgt / gaat krijgen wil ik haar dit wel gaan geven inderdaad.

Veel ontlasting heeft ze eigenlijk altijd al wel gehad. Ook toen ze nog wel KVV kon verdragen. Ik heb d'r ook niet zo'n probleem mee. Zal allang blij zijn als ze het ergens goed op doet. Alleen op de geperste brok van Carnis, de konijn variant, had ze bizar veel ontlasting (5x per dag een berg) en viel ze heel veel af (van 6 kilo naar 5,3 kilo). Daar nam ze helemaal niks van op.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Nagevraagd bij melissa
River krijgt purizon van zooplus of van royal canin voor allergisch honden.
Zij krijgt dit alleen als snoepjes. Als eten krijgt ze kvv konijn.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”