Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje tijdstip dekking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vraagje tijdstip dekking

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Lastig..
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

Hier had de teef in de ochtend van de 8e dag een waarde van 31. Eigenaren hadden eerder willen testen maar dat was onzin volgens de da(die voelde zich knap lullig)
Toch gedekt en pas tegen de avond en 5 gezonde pups :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: de 5 zijn, anders is er geen eisprong. En dat wil je echt weten want er zijn teven die gewoon drie dagen op 4,5 blijven hangen.
Ja, want het verschil tussen 4.5 en 5 bij exponentiële stijging is ook massaal natuurlijk.

Als mensen echt zo graag pups willen zie ik niet waarom een keer extra gaan met het risico dat je er alleen maar bent voor een kopje thee zo'n halszaak zou moeten zijn.
Sancho had mooi klop gekregen als ze waren gegaan. Leuke ervaring ook voor zo'n reu.

Blijven hangen rond de 4 gebeurt echt regelmatig.
Maar goed, ik heb er gelukkig geen verstand van.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marie-Josée schreef:De kliniek adviseert om donderdag weer te prikken maar ik ben bang dat het ook weer snel kan doostijgen of zever ik nu maar wat?
Nee, daar heb je helaas wel gelijk in. Ik weet nog toen Coda's moeder gedekt moest worden de progesteron ook weer daalde. Wij allemaal in afwachting of het inderdaad een gespleten loopsheid ging worden tot ze plotseling door steeg richting dekrijp, en toen moesten ze nog 15 uur rijden naar de reu :schrik: Wel gelukt trouwens, maar als ze te lang hadden gewacht met weer prikken hadden ze dat moment gemist.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Marie-Josée schreef:Het scheen druk te zijn bij de kliniek, maar liefst tien dames voor progesteron bepaling. Bij Sancho's bruid is de waarde flink gezakt naar minder dan twee. Daar hadden ze er nog nooit van gehoord maar ik weet zeker dat het vaker voorkomt, toch?
Ja, komt geregeld voor. Mijn teven zakken nog geregeld terug, ik prik niet meer.... Wampie zat op dag 5 al op 8, proberen in het weekend met een zeer boze teef als resultaat. Na het weekend weer prikken en terug op 3. Twee dagen later op 11.
Dagelijks prikken heeft geen zin, pas twee dagen na ovulatie is het juiste tijdstip. Om de dag is voldoende.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

kitty schreef:
Marie-Josée schreef:Het scheen druk te zijn bij de kliniek, maar liefst tien dames voor progesteron bepaling. Bij Sancho's bruid is de waarde flink gezakt naar minder dan twee. Daar hadden ze er nog nooit van gehoord maar ik weet zeker dat het vaker voorkomt, toch?
Ja, komt geregeld voor. Mijn teven zakken nog geregeld terug, ik prik niet meer.... Wampie zat op dag 5 al op 8, proberen in het weekend met een zeer boze teef als resultaat. Na het weekend weer prikken en terug op 3. Twee dagen later op 11.
Dagelijks prikken heeft geen zin, pas twee dagen na ovulatie is het juiste tijdstip. Om de dag is voldoende.
Getest met immulite? Dat is nl. bijna niet voor te stellen. Na ovulatie gaat het progesterongehalte niet meer zakken.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Sancho had mooi klop gekregen als ze waren gegaan. Leuke ervaring ook voor zo'n reu..
Dat is ook wel wat dramatisch. Als het te vroeg is, wordt er niet gedekt maar dat ontaardt niet in een knokpartij of zo. Wij hebben altijd dekreuen gehad en ik heb toch veel liever dat ze een keer te vroeg komen dan te laat. Hooguit snauwt de teef de reu een paar keer af, dat is niet gelijk een trauma hoor.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:
Marjoleine schreef:Sancho had mooi klop gekregen als ze waren gegaan. Leuke ervaring ook voor zo'n reu..
Dat is ook wel wat dramatisch. Als het te vroeg is, wordt er niet gedekt maar dat ontaardt niet in een knokpartij of zo. Wij hebben altijd dekreuen gehad en ik heb toch veel liever dat ze een keer te vroeg komen dan te laat. Hooguit snauwt de teef de reu een paar keer af, dat is niet gelijk een trauma hoor.
Dat zeg ik toch nergens? Maar hij had wel klop gekregen want het is veel te vroeg. Ik ken de reu en die wordt niet blij van boze teefjes. Zou ik ook niet worden.
Ik heb hoe dan ook niet graag dan mijn teven de reu afsnauwen. Dat is niet fijn voor een reu. En een teef die er nog lang noet aan toe is, dat is ook niet leuk voor een reu.
En ook niet voor de teef.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

under the red sky schreef:
Zo ken ik t ook. Overigens laat ik mn reu ook niet bijten maar Xavi kreeg al een grom toen hij maar naar de teef keek op dinsdag. Laat staan dat hij een poging mocht doen. 2 dagen later stond ze al achter mn bus voor ik de klep open had en stond ze als een huis. Voor beiden eerste keer. Niet geprikt dus of te vroeg (grootste kans) of te laat...
Ik vond t juist erg mooi om te zien hoe de natuur t zo duidelijk regelt... de verschillen waren zo groot en ik heb spijt dat ik t niet gefilmd heb.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho liet zich vooral de eerste keren snel ontmoedigen maar nu komt zijn vasthoudende aard wel wat meer naar boven hoor.
Havanezers zijn doorgaans ook niet zo'n krengen, gelukkig :wink:
Maar het is niet fijn als beide honden gefrustreerd raken en dat proberen we te voorkomen.Want het kan ook zo mooi zijn als het meteen goed gaat :I:
En mijn bescheiden ervaring is dat het makkelijker gaat als er geprikt is en het tijdstip bij benadering juist.
De eerste keren werd er onderhand al getwijfeld aan de reu maar het lag puur aan het tijdstip. En aangezien ik de teef niet bezit moet ik me verlaten op de kennis van die fokker.Liefst met ondersteuning van de test.
Natuurlijk is die niet bindend en kun je er dan nog naast zitten maar voor mij is dit een natuurlijker proces dan het geklungel omdat de teef er nog niet aan toe is, of al te laat.
Nu moeten we gewoon een paar dagen geduld hebben, we zijn stand-by dus het teefje kan gewoon komen wanneer de fokker dat aangeeft.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Ik vond t juist erg mooi om te zien hoe de natuur t zo duidelijk regelt... de verschillen waren zo groot en ik heb spijt dat ik t niet gefilmd heb.
Helemaal mee eens. We testen ook alleen als we ver moeten rijden en dan negeer ik nog regelmatig het advies van de dierenarts omdat eigen reuen wat anders aangeven. Bij een eigen reu (ook als het de eerste dekking is) beginnen we op tijd en aan de interactie tussen reu en teef zie je precies hoe de cyclus vordert.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marie-Josée
Erelid

Nee Sancho heeft buldoggenbloed in zich, als hij iets in zijn kop heeft dan kunnen geen tien mensen hem er van afbrengen.
Een teefje kan dat wél ( oh de kracht van een vrouw) want het is evengoed een gentleman :mann:
Maar toch kan dat leiden tot frustratie want het is dan geen liefdesspel meer maar een voortdurend ontlopen en afweren.
Een mislukte poging is dan weer niet erg, maar dat moet geen dagen herhaald worden.
Zoals we het nu regelen bevalt ons uitstekend en mocht er een fokker zijn die zich daar niet in wil vinden dan is dat ook prima, van mij moet het niet per se, daar was het ons nooit om begonnen. Het is gewoon leuk om te zien en te horen dat er weer zoveel leuke, lieve en mooie hondjes uit voortgekomen zijn en dat de fokkers graag een herhaling zien van een geslaagde combi.
Dat je nog even kunt nakaarten als de pups opgroeien. Dat je de meest schattige foto's in je mailbox krijgt.Dat het leuk is je te verdiepen in fokkerszaken zoals genetica e.d.
Geen shows, geen afgunst om al dan niet gewonnen prijzen. Gewoon een fijne gezonde reu met een geweldig karakter die geliefd blijkt om dat alles door te geven, en af en toe mag doen waar een reu voor bedoeld is.En hij doet zo ook nog wat voor de kost :mrgreen:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik vind het wel interessant om te lezen, vooral omdat de dekkingen die ik meegemaakt hebben allemaal volgens de DA die dag moesten, anders waren ze te laat. Reu en teef dachten daar elke keer anders over, steeds een paar dagen later. Zou dat een andere manier van progesteron prikken zijn? (Vooral omdat de waardes van die testen allemaal een stuk hoger lager)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En een teef die er nog lang noet aan toe is, dat is ook niet leuk voor een reu.
Raar, ik kan me anders nog goed herinneren dat je over meer dan 1 van je wetterhounteefjes schreef dat je ze dagen na elkaar bij elkaar hebt gebracht vóór er een dekking was.
Weet je, het maakt niet uit wat ik zeg. Het deugt niet domweg omdat ik het zeg. Dus laat maar.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En een teef die er nog lang noet aan toe is, dat is ook niet leuk voor een reu.
Raar, ik kan me anders nog goed herinneren dat je over meer dan 1 van je wetterhounteefjes schreef dat je ze dagen na elkaar bij elkaar hebt gebracht vóór er een dekking was.
Weet je, het maakt niet uit wat ik zeg. Het deugt niet domweg omdat ik het zeg. Dus laat maar.
Ga je dat nu in elk topic waarin ik het niet met je eens ben zeggen?
Inge, je zit gewoon te zoeken. Geen idee waarom je me aldoor moet hebben, ik heb je niets misdaan bij mijn weten.

Ik geef mijn mening en die is ongewijzigd. En jij haalt er een voorbeeld bij van een reu die een straat verderop zat en waar ik dus in een minuut kon zien hoe of wat en dan ook meteen weer buiten stond terwijl dat hier bepaald niet aan de orde is aangezien er ruim een uur tussen zit.
Laat onverlet dat ik het niet leuk vind voor de reu én de teef als dat aldoor gebeurt terwijl de tijd nog niet rijp is. Aangezien ik toen een uur moest rijden voor een progesteronbepaling en de teef niet vloeit was dat de minst slechte optie.

Waarom ik het nog uitleg is beyond me trouwens, het gaat niet over mijn reu of mijn teef hier namelijk, maar soit.

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Maar ik kan me voorstellen waarom jij en die (onervaren?) fokster er zo over denken hoor - pas als je een keer te láát bent met een teef - pndanks de prachtigste testen - weet je écht wat frustratie vwb. dit onderwerp is ;-) .
Hmmm nou dan is de frustratie vanwege die beslissing ook voor rekening van de fokker want ik zit er totaal niet mee :mrgreen:
Dit is overigens geen onervaren fokker. De vorige keer ging het goed en ik heb er het volste vertrouwen in.
Verder blijft het toch een natuurlijk proces dus we hebben niet alles in de hand.
TessaThomas schreef:Ik vind het wel interessant om te lezen, vooral omdat de dekkingen die ik meegemaakt hebben allemaal volgens de DA die dag moesten, anders waren ze te laat. Reu en teef dachten daar elke keer anders over, steeds een paar dagen later. Zou dat een andere manier van progesteron prikken zijn? (Vooral omdat de waardes van die testen allemaal een stuk hoger lager)
Nee ik denk eerder een anders interpreteren van de waarden.
Bij de laatste twee dekkingen ging het hier namelijk meteen goed.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Marie-Josée schreef:
Inge O schreef:
Maar ik kan me voorstellen waarom jij en die (onervaren?) fokster er zo over denken hoor - pas als je een keer te láát bent met een teef - pndanks de prachtigste testen - weet je écht wat frustratie vwb. dit onderwerp is ;-) .
Hmmm nou dan is de frustratie vanwege die beslissing ook voor rekening van de fokker want ik zit er totaal niet mee :mrgreen:
Dit is overigens geen onervaren fokker. De vorige keer ging het goed en ik heb er het volste vertrouwen in.
Verder blijft het toch een natuurlijk proces dus we hebben niet alles in de hand.
TessaThomas schreef:Ik vind het wel interessant om te lezen, vooral omdat de dekkingen die ik meegemaakt hebben allemaal volgens de DA die dag moesten, anders waren ze te laat. Reu en teef dachten daar elke keer anders over, steeds een paar dagen later. Zou dat een andere manier van progesteron prikken zijn? (Vooral omdat de waardes van die testen allemaal een stuk hoger lager)
Nee ik denk eerder een anders interpreteren van de waarden.
Bij de laatste twee dekkingen ging het hier namelijk meteen goed.
Maar die waardes bij die teven die ik meegemaakt heb (bij dezelfde reu allemaal) lagen echt veel hoger? Volgens mij boven de 10, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik hoop dat de dekking lukt trouwens!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ja bij Xena moest t ook 12 zijn.... en toen t dat was is ze pas 2 dagen later dus gedekt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef: Dit is overigens geen onervaren fokker. De vorige keer ging het goed en ik heb er het volste vertrouwen in.
Ik bedoelde ook niet dat ik zou denken dat het niet goed zou kunnen gaan door eventuele onervarenheid, meer dat, hoe vaker je al een dekking hebt gepland, hoe groter de kans is dat je een al keer tegen de 'te laat-lamp' bent aangelopen en dan word je de de volgende keren automatisch toch wat voorzichtiger op dat punt.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar wilde hier toch even aangeven dat dit een ervaren fokker is. Voor het geval dat... :mrgreen:
Zelf zou ik ook liever op zeker spelen en geen drie dagen wachten, ik had al gewaarschuwd dat het zomaar weer kan stijgen en sneller dan je kon bedenken.
De waarde moet in elk geval omhoog, zoveel is zeker. Mij lijkt rond de 10 veilig, en dan bv twee dekkingen met twee dagen ertussen.
We gaan het zien. Het kleine ding maakt het wel spannend :wink:
Marie-Josée
Erelid

De dame neemt haar tijd. Ze zit vandaag nog steeds op 2. De uitvloeiing is helder rood maar ze houdt zich zo goed schoon dat het allemaal moeilijk te zien is. Volgens de dierenarts is het nog niet zover al gedraagt ze zich er wel helemaal naar; als ze op hun gevoel waren afgegaan waren ze vandaag gekomen maar met een zo laag progesterongehalte is een eisprong onwaarschijnlijk. De vorige keer was ze ook pas laat in de loopsheid zover. Zaterdag weer prikken.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:Ja bij Xena moest t ook 12 zijn.... en toen t dat was is ze pas 2 dagen later dus gedekt
Afhankelijk vd gebruikte methode. Ten tijde van Xena (8 of 9 jaar geleden denk ik) was een andere methode dan immulite gebruikelijk en daar moest de waarde idd zeker boven de 10 zijn.
Bij immulite is dat boven de 5. Zelf v jaar te laat gegaan. Kon niet eerder. Donderdag ochtend vroeg 5.09 zondag einde vd dag gedekt. Zag het al aan de gedrevenheid ten tijde vd dekking en idd ook leeg gebleven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:Ja bij Xena moest t ook 12 zijn.... en toen t dat was is ze pas 2 dagen later dus gedekt
Afhankelijk vd gebruikte methode. Ten tijde van Xena (8 of 9 jaar geleden denk ik) was een andere methode dan immulite gebruikelijk en daar moest de waarde idd zeker boven de 10 zijn.
Bij immulite is dat boven de 5. Zelf v jaar te laat gegaan. Kon niet eerder. Donderdag ochtend vroeg 5.09 zondag einde vd dag gedekt. Zag het al aan de gedrevenheid ten tijde vd dekking en idd ook leeg gebleven.
Klopt dat is al 10 jaar geleden. Maar bestaat die manier helemaal niet meer of is die er ook nog?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Klopt dat is al 10 jaar geleden. Maar bestaat die manier helemaal niet meer of is die er ook nog?
Er zijn meerdere methodes in elk geval.
Ovucheck is er een, Immulite is een andere en ik meen dat er nog een is, maar dat weet ik niet zeker.

Als ik prik gaat het naar een humaan lab en rekent de da het om, die gebruiken dus een andere tabel. Dan moet ik dekken rond de 8, op de andere tabel dacht ik 30 :80:
Van Ovucheck weet ik alleen dat veel mensen er niet tevreden over zijn. Die worden altijd te vroeg gestuurd blijkbaar.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
crutz schreef:
Klopt dat is al 10 jaar geleden. Maar bestaat die manier helemaal niet meer of is die er ook nog?

Wordt volgens mij nog wel gebruikt, net als dat er nog steeds dierenartsen de kleurentest doen of het naar het ziekenhuis brengen, ziekenhuis is wel immulite maar in andere eenheid en moet dus naar juiste eenheid berekend worden als je praat met mensen die bij een dierenarts immulite laten testen. Dacht dat wat bij de hond rond de 5-6 zit humaan op de 20-22 door verschil in eenheid.
Marie-Josée
Erelid

Gisteren zat ze bijna op 10 dus er volgde een dekking volgens het boekje. Meer naspel dan voorspel, dat wel :lol1: maar ze waren daarna echt zo lief voor elkaar :I:
En dan nu maar hopen dat er weer een mooi nestje van komt.
Duimen jullie mee...?
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:Leuk :ok: !

Hoeveel pupjes waren er vorige keer?
Zes geloof ik. Meestal vijf of zes.
Marie-Josée
Erelid

Is dat zo? Ik weet niet beter. Sancho kwam ook uit een flink nest :D
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Fijn dat het gelukt is! Nu duimen draaien!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Na twee vlotte en prettig verlopende dekkingen waarbij van te voren progesteron bepaald werd kreeg Sancho nu een dametje op bezoek waarbij dat niet gedaan werd. De dame bleef hem uit de weg gaan en afsnauwen maar volgens de fokker was het tijdstip goed.
Er is drie dagen op een rij een koppeling geweest maar toch vond ik het maar moeizaam en klungelig gaan en ik twijfel aan het resultaat.
Ik wil niet op mijn strepen staan want ik moet op de kennis van de fokkers kunnen vertrouwen maar toch voel ik er veel voor om het voortaan toch als eis aan te dragen. Of kan ik dat niet maken? Het lijkt me echt voor iedereen prettiger als het soepel gaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

De teven die mijn reuen gedekt hebben zijn niet geprikt en altijd prima gegaan. Ja soms een snauw maar ik laat ze altijd gaan ze rennen en spelen eerst maar eens een tijd en dan zie ik wel of er interesse is. De moeder van Xygan kwam voor t eerst op.een dinsdag en liet al snel merken dat er die dag niet gedekt ging worden. Oke...prima op de daaropvolgende donderdag kwam ze weer en toen ze Xavi hoorde in mijn bus stond ze al voor de achterklep te kwispelen... hij mocht niet te brutaal zijn maar de dekking was zo gebeurd. Ik blijf van mening dat als t aan te rijden is de honden t eerst zelf mogen bepalen. Ik dwing niks overigens als de teef echt niet wil haal ik mn reu weg. Dat weten de mensen ook vooraf.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”