Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Veranderen van uiterlijk

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, dat hangt er van af.
Als het geen negatieve effeten heeft op de gezondheid vind ik het best.
Het voorbeeld dat je geeft is wel grappig trouwens, in dat ras is de derde wereldoorlog nog net niet uitgebroken hierover en ik vraag me altijd af hoe twee van zulke groeperingen dit dan verdedigen.
Die vraag vind ik leuker maar ik geloof niet dat we mensen hebben hier van dat tweede type?

edit: border collie dus.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 27 dec 2016 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

O, die pom. Daar is wel een wijziging in de standaard aan vooraf gegaan. Waarom eigenlijk?
Duits ras he, zijn die zo sentimenteel?

Afbeelding

Maandoodle
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Heel eerlijk gezegd kan ik mij er niet echt aan storen. Als het alleen maar is om ze er anders, wellicht knuffelbaarder/schattiger, er te laten uitzien, prima. Zolang het maar niet ten koste gaat van de gezondheid. Ik ben helemaal niet thuis in de bordercollie en diens gezondheid, maar vind bv die tweede er echt wel leuk uitzien en als het ras wat karaktereigenschappen mij had aangesproken was ik er misschien wel voor gegaan, voor de tweede versie dan. Maar nogmaals, gezondheid altijd eerst!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Bij de Teckel zie je het ook...
Is dat een zuivere teckel?
Het is een pup dus niet heel scherp als voorbeeld, maar daar zit toch iets anders door lijkt me?
Ik zie wel verdwerging bij de kaninchen, maar die worden er vooral spitser op heb ik de indruk.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind t niet mooi. Ik wil een bc als bc herkennen en een teckel als een teckel. Wat niet wil zeggen dat t niet leuk is om te zien maar niet als dat ras maak er dan maar gewoon een kruising van. Een bc blijft een werkhond en moet er dus ook functioneel uitzien imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Maar in de USA en Japan zie je dat soort rare Teckeltjes wel hoor. Die bolle kupkes spreken mensen aan omdat ze aan die van een baby doen herinneren. Die spitse vossebekken die ze normaal hebben natuurlijk helemaal niet.
Ik moet bekennen dat vooral de algemene bouw van d ekaninchen me absoluut teenstaat.
Ik vind ze overdreven en lelijk.
Op de koppen na, dat dus wel. Blijkbaar houd ik van vossebekken :LOL:

Afbeelding

Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Die 2e border collie vind ik dus geen border collie meer
Afbeelding
Lisa & Mikai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Samojeed en border collie

Ongelezen bericht door Lisa & Mikai »

Zolang er nog altijd gekeken wordt naar karakter, werkvermogen, gezondheid & ze nog altijd hun oorspronkelijke taak kunnen uitvoeren heb ik er niet echt een probleem mee.
Maar ikzelf ben wel meer voor de werklijnen, vandaar dat mijn beide honden dus ook uit werklijnen komen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

En dan is de volgende vraag welke van die twee hoofdjes gezonder is ;)
Ik snap de aantrekkingskracht van een appelhoofdje, maar die zijn erg moeilijk goed te fokken.
Ik heb meerdere fokkers op training en zie er tientallen, inclusief de moeilijke punten.
Nee, die deerheads scoren niet op shows maar die hebben wel mijn voorkeur. Ik zou het er af en toe infokken denk ik, zodat je in elk geval een goed oog fokt.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb er persoonlijk wel wat moeite mee, met die verdisneyficatie van bepaalde hondenrassen. Dat er in de loop der tijd kleine veranderingen ontstaan in een ras, dat boeit me niet en is denk ik ook onontkoombaar. Maar dat een ras dat een bepaalde achtergrond heeft zoals de Border Collie als drijvende schapenhond wordt "omgebouwd" tot een soort beertje waarbij de raseigenschappen die het ras van zichzelf heeft of in ieder geval zou moeten hebben compleet wordt overschaduwd door het aaibare uiterlijk, het beerachtige koppie en de knuffelhondachtige ogen en expressie vind ik gewoon erg jammer. Een ras ís juist een ras omdat er een bepaalde overeenkomst zit in uiterlijk, naast de gewenste karaktereigenschappen en eventueel werkcapaciteiten.

Daarbij denk ik dat bij de BC de eerste prioriteit zou moeten zijn het voorkomen van epilepsie binnen het ras, want volgens mij komt dat net zo goed voor bij de werkende fokdieren als bij de showhonden waarmee gefokt wordt.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

malinois schreef:Ik vind t niet mooi. Ik wil een bc als bc herkennen en een teckel als een teckel. Wat niet wil zeggen dat t niet leuk is om te zien maar niet als dat ras maak er dan maar gewoon een kruising van. Een bc blijft een werkhond en moet er dus ook functioneel uitzien imo.
We wachten met spanning op de verdisneyficatie van de Mechelaar :wink:
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Epilepsie komt bij de showlijnen een pak minder voor dan bij de werklijnen,
dus toch iets dat die showlijnen beter hebben dan he ;-)
Net zoals IGS, ook vaker bij werklijnen.
HD, ED en SD komen bij beiden regelmatig voor.

Overigens ken ik meerdere pur sang werkhonden met een hele dikke vacht, best wat bone, en nog een redelijk zacht hoofd, welke met een bad en deftige grooming ook best zouden kunnen doorgaan als zijnde showhond. Maar dat zie je geen enkele schaapsherder doen uiteraard :-)

Verder vind ik ook dat niet enkel steeds op de showlijnen hun kap moet gezeten worden (UITERAARD zijn daar zeker extremen in te vinden, en ookal vinden jullie dat van die van mij ook, vind ik dat hij hem in LEVENDE LIJVE best meevallen en zijn er veel ergere, zoals bijvoorbeelde de vele vierkante tafeltjes met het flashy aussie-gangwerk, verkeerd op 100 manieren maar hey ze winnen veel).
Wat ik dus wou zeggen, is dat sommige halve whippets uit de sportwereld in mijn ogen net zo ver verwijderd zijn van de oorspronkelijke border collie. En ja, de voorstanders zullen zeggen dat ze wendbaar moeten zijn voor agility of flyball, maar als ik filmpjes bekijken van de wereldtoppers dan zie ik daar eerlijk gezegd bij het gros van de honden gewone normale matige honden, en niet die extreem smalle en hoge.
Dusja... beiden hebben hun nadelen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

bandolero schreef:Epilepsie komt bij de showlijnen een pak minder voor dan bij de werklijnen,

Overigens ken ik meerdere pur sang werkhonden met een hele dikke vacht, best wat bone, en nog een redelijk zacht hoofd, welke met een bad en deftige grooming ook best zouden kunnen doorgaan als zijnde showhond. Maar dat zie je geen enkele schaapsherder doen uiteraard :-)

Verder vind ik ook dat niet enkel steeds op de showlijnen hun kap moet gezeten worden (UITERAARD zijn daar zeker extremen in te vinden, en ookal vinden jullie dat van die van mij ook, vind ik dat hij hem in LEVENDE LIJVE best meevallen en zijn er veel ergere, zoals bijvoorbeelde de vele vierkante tafeltjes met het flashy aussie-gangwerk, verkeerd op 100 manieren maar hey ze winnen veel).
Wat ik dus wou zeggen, is dat sommige halve whippets uit de sportwereld in mijn ogen net zo ver verwijderd zijn van de oorspronkelijke border collie. En ja, de voorstanders zullen zeggen dat ze wendbaar moeten zijn voor agility of flyball, maar als ik filmpjes bekijken van de wereldtoppers dan zie ik daar eerlijk gezegd bij het gros van de honden gewone normale matige honden, en niet die extreem smalle en hoge.
Zoals ik jouw topic al aangaf ben ik zelf tegen welke vorm van extremen binnen welk ras dan ook. Doe mij maar een gemiddelde hond van een ras in plaats van een hond die extreem op uiterlijk/show gefokt is of eentje die net zo extreem op werkcapaciteiten gefokt is. Dus we zijn het op onze persoonlijke smaak na behoorlijk eens.

Heb jij cijfers van hetgeen je beweert over de gezonheid binnen de showgefokte versus werkgefokte BC's? Ik vraag me namelijk af of dit op feiten gebaseerd is of op je eigen ervaringen?
Ik heb zelf behoorlijk wat epilepsiegevallen gezien of ervan gehoord bij zowel showgefokte als werkgefokte BC's.
bandolero
Zeer actief

Ongelezen bericht door bandolero »

LongFields schreef:
bandolero schreef:Epilepsie komt bij de showlijnen een pak minder voor dan bij de werklijnen,

Zoals ik jouw topic al aangaf ben ik zelf tegen welke vorm van extremen binnen welk ras dan ook. Doe mij maar een gemiddelde hond van een ras in plaats van een hond die extreem op uiterlijk/show gefokt is of eentje die net zo extreem op werkcapaciteiten gefokt is. Dus we zijn het op onze persoonlijke smaak na behoorlijk eens.

Heb jij cijfers van hetgeen je beweert over de gezonheid binnen de showgefokte versus werkgefokte BC's? Ik vraag me namelijk af of dit op feiten gebaseerd is of op je eigen ervaringen?
Ik heb zelf behoorlijk wat epilepsiegevallen gezien of ervan gehoord bij zowel showgefokte als werkgefokte BC's.
Zou moeten opzoeken, maar heb daar nu geen tijd van.
Ik volg de verschillende databases en ook het researchcenter.
Epilepsie is eender hoe een groot probleem, maar binnen bepaalde werklijnen is het wel heel erg.
Nuja, misschien verschilt onze definitie van showgefokt ook, want binnen zuivere showlijnen zie ik het eigenlijk relatief weinig voorkomen, bij de mengelmoesjes wel al een heel pak meer.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Heb jij cijfers van hetgeen je beweert over de gezonheid binnen de showgefokte versus werkgefokte BC's? Ik vraag me namelijk af of dit op feiten gebaseerd is of op je eigen ervaringen?
Ben ik ook benieuwd naar. Hoewel het me niet zou verbazen als het klopt want de selectie bij werklijnen is anders dan bij showlijnen, en bij showlijnen heb je heel wat meer huishonden gok ik.
Dat op zich kan al verdomd veel verschil maken in hoe fokkers selecteren. Dat is althans wat ik in jachthonden zie.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

in dat ras is de derde wereldoorlog nog net niet uitgebroken hierover en ik vraag me altijd af hoe twee van zulke groeperingen dit dan verdedigen.
Nou heb ik een ras waarbij de derde wereld oorlog wel uitgebroken is, wat heeft betekend dat de kelpie is opgesplitst in working kelpie en australian kelpie.

Bij de working kelpie horen ook hele andere regels van de rasvereniging, wat het een stuk eenvoudiger maakt om ze te fokken en verhandelen als werkhond. Daarom ook niet FCI erkend. Daar wordt niet zo moeilijk gedaan over een kruising hier en daar, en het exterieur is totaal onderschikt aan het fokken van een gezonde en werklustige gebruikershond. In Nederland zie je hoofdzakelijk black&tan en brown&tan, maar in Australie heb je ze in allerlei kleuren, ook met witte aftekeningen, hangende oren etc.
En de Australian kelpie kan gewoon lekker zn ding doen en showhonden fokken.

Volgens mij is het helemaal geen verkeerde insteek, zo kunnen beide takken lekker hun ding doen zonder elkaar in de haren te hoeven vliegen.

Het verschil in uiterlijk is er zeker, maar ik vond de showkelpie een hele mooie hond (bij de show bordercollie vind ik t kwa uiterlijk echt te ver gaan) Bij verreweg de meeste rassen vind ik de showlijn minder mooi dan de werklijn, maar bij de kelpie vind ik de showkelpies over het algemeen mooiere honden.
Kwa karakter heb ik de voorkeur voor de working, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik er veel meer van ken. Ik ken te weinig showkelpies om goed te kunnen vergelijken.

Boven working, onder show:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef: De schattige pluisbollen shelties maakt in mijn ervaring weinig verschil, ik heb en ken er met veel en met weinig vacht en qua werklust zie ik weinig verband.
Op de Shetland eilanden hebben ze amper struiken denk ik, dus wat boeit het ;)
Ik vond ze vroeger mooier trouwens, maar ik houd niet zo van plofvachten.

Afbeelding

Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

LongFields schreef:Ik heb er persoonlijk wel wat moeite mee, met die verdisneyficatie van bepaalde hondenrassen. Dat er in de loop der tijd kleine veranderingen ontstaan in een ras, dat boeit me niet en is denk ik ook onontkoombaar. Maar dat een ras dat een bepaalde achtergrond heeft zoals de Border Collie als drijvende schapenhond wordt "omgebouwd" tot een soort beertje waarbij de raseigenschappen die het ras van zichzelf heeft of in ieder geval zou moeten hebben compleet wordt overschaduwd door het aaibare uiterlijk, het beerachtige koppie en de knuffelhondachtige ogen en expressie vind ik gewoon erg jammer. Een ras ís juist een ras omdat er een bepaalde overeenkomst zit in uiterlijk, naast de gewenste karaktereigenschappen en eventueel werkcapaciteiten.

Daarbij denk ik dat bij de BC de eerste prioriteit zou moeten zijn het voorkomen van epilepsie binnen het ras, want volgens mij komt dat net zo goed voor bij de werkende fokdieren als bij de showhonden waarmee gefokt wordt.
Ik sluit mij hier bij aan.

Wat betreft epilepsie: ik hoor het wel bij beiden en ik weet dat er recent veel voorkomt in de ISDS lijnen. In Nederland is er momenteel veel te doen rondom één reu waarvan meerdere agility handlers een pup hebben. Een aantal van die pups zijn overleden aan epilepsie, allemaal voor de 18 maanden. Daardoor lijkt de focus van de epilepsie nu te verschuiven naar de werk/sportlijnen maar het komt echt nog bij beide voor. Zeker bij de sterk ingeteelde Amerikaanse en Australische showlijnen.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge O schreef:Ik ben - als het duidelijk om 'verdisneyen' gaat en niet gewoon om anderssoortige veranderingen - absoluut tegen, oa. om de redenen die Longfields ook al noemt maar ook omwille van het feit dat het mensen ook onbewust beïnvloedt hoe ze tegen honden aankijken.

Disneyhonden trekken heel vaak disneymensen aan en met disneymensen bedoel ik mensen die geen idéé meer hebben van het wezen hond laat staan van hondengedrag en dat komt hun honden en 'de hond' in het algemeen meestal niet ten goede.
:ok:

Nu moet ik toegeven dat ik zelf ook een soort Disney-Toller heb gefokt, namelijk Bizzy :hmmm:
Afbeelding
Wat overigens niet de bedoeling was :mrgreen: Maar het is wel waar, mensen zijn dol op haar. Ze trekt heel veel aandacht met dat kleine hoofdje en grote, ronde ogen. Gelukkig hoort daar in haar geval ook een heel lief, zachtaardig karakter bij, maar het blijft wel een werkhondje. Er zijn ook nu al hordes mensen die ooit een pup van haar willen, veel meer dan van Coda destijds. Nu zal haar lieve karakter daar ook echt invloed op hebben hoor, maar ik weet wel dat het de selectie op pupkopers niet makkelijker gaat maken voor me :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Idd. Dit vind ik wat anders dan bijv die bc of acd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

Inge O schreef:Ik ben - als het duidelijk om 'verdisneyen' gaat en niet gewoon om anderssoortige veranderingen - absoluut tegen, oa. om de redenen die Longfields ook al noemt maar ook omwille van het feit dat het mensen ook onbewust beïnvloedt hoe ze tegen honden aankijken.

Disneyhonden trekken heel vaak disneymensen aan en met disneymensen bedoel ik mensen die geen idéé meer hebben van het wezen hond laat staan van hondengedrag en dat komt hun honden en 'de hond' in het algemeen meestal niet ten goede.
precies dit :ok:
daarnaast vind ik het foeilelijk, niet functioneel en volstrekt overbodig om er nog meer 'schattigheid' in te fokken.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Helemaal mee eens. Ik zat erover na te denken wát ik er nou precies op tegen heb en dit verwoordt precies mijn gevoel erover.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge O schreef: Dat vind ik geen verdisneyen maar gewoon toevallig een lieve uitstraling.
Klopt, in de zin dat het inderdaad toeval was en geen selectie. Een nadeel vind ik wel dat ik merk dat ze een minder krachtige grip heeft op het apport dan bijvoorbeeld Coda. Daar in kan je wel merken dat het allemaal net iets te klein en fijn is, vind ik. Gelukkig redt ze het allemaal wel doordat ze graag werkt en het goed doet, maar het kost haar duidelijk meer moeite dan een hond met een zwaarder hoofd en daardoor betere grip. Als ze een nest krijgt zoek ik er dus ook een reu bij die dat wel kan toevoegen want vind Bizzy's type helaas niet iets om op te willen selecteren :wink:
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Onze cattle uit een huiskamernestje
Afbeelding

En onze vanwege onderlinge tevennijd herplaatste cattle uit showlijnen
Afbeelding

Los van de problemen die de dames met elkaar hadden zijn het beiden fantastische honden. Vorige week nog bij Luca op bezoek geweest, haar nieuwe bazen zijn er stapelgek mee. Misschien doen we iets goed of hebben we erg veel geluk, maar ik vind het een geweldig ras!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Het probleem is dat een uiterlijk veranderen sneller gaat dan het karakter. Heb je mensen met een disney cattledog die qua uiterlijk schattig en lief en aaibaar is maar zo scherp als de klassieke cattledog. Vragen om problemen. Daarbij hou ik zelf ook niet zo van die kleine oortjes en ronde koppen. Maarja, dat is smaak :)
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Uiteindelijk doet het uiterlijk van een hond er voor mij bitter weinig toe, mits gezond natuurlijk en fysiek geschikt voor het gebruiksdoel. Ik merk dat helemaal nu we opvanggezin zijn voor Spaanse asielhonden en van alles en nog wat over de vloer krijgen. Ik heb echt enorm veel plezier gehad met honden die er niet zo aantrekkelijk uitzagen, terwijl ik met een enkele knapperd soms veel minder een klik had.
Sassy
moderator
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

LongFields schreef: Zoals ik jouw topic al aangaf ben ik zelf tegen welke vorm van extremen binnen welk ras dan ook. Doe mij maar een gemiddelde hond van een ras in plaats van een hond die extreem op uiterlijk/show gefokt is of eentje die net zo extreem op werkcapaciteiten gefokt is. Dus we zijn het op onze persoonlijke smaak na behoorlijk eens.

Cijfers zou ik daar graag ook eens van zien.
Ik ken me enkel met werklijnen uit, ik heb er geen idee van hoe hoog het percentage epilepsie is bij de showlijn. Ben ik wel benieuwd naar.

Een werkras moet voor mij boven alles uit gezond zijn (ook tussen de oren), en functioneel gebouwd zijn, en daar schort het tegenwoordig bij de mode-rassen helaas nogal eens aan.
Inge O schreef: Ik denk dat daar geen enkele correlatie tussen is want de mensen die selecteren richting 'disney' zijn zeker niet het soort mensen die geweldig het karakter in de gaten zullen houden bij de fok.
Slechte karakters heb ik zowel bij showlijn gezien, maar zeker ook bij werklijnen.
Rotzakken die naar alles en iedereen uitvallen.

Er zullen (jammer genoeg) altijd fokkers zijn die steekjes laten vallen ten voordele van andere eigenschappen of uiterlijk.
Hoeveel Beaucerons zijn er bijv. echt stabiel van karakter?
Is toch een ras waar lijkt me niet richting "Disney" geselecteerd wordt?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Boutje schreef:
Inge O schreef:
Boutje schreef: maar zou het niet kunnen dat die karaktereigenschappen ook omgekeerd mee geselecteerd worden met het selecteren op uiterlijkheden??
Ik denk dat daar geen enkele correlatie tussen is want de mensen die selecteren richting 'disney' zijn zeker niet het soort mensen die geweldig het karakter in de gaten zullen houden bij de fok.
Neen, ik bedoel dat ze vanzelf, per ongeluk dus, mee zouden gaan met het uiterlijk, die karaktereigenschappen, maar analogie van de zilvervosjes van Belyaev. De tammere hadden "vanzelf" schattigere tipoortjes ipv puntoren.
Belyaev selecteerde op tamheid, niet op tipoortjes maar na een tijdje viel het wel op dat de meest tamme tipoortjes hadden.
Kan uiteraard toeval geweest zijn, of vos-eigen en niet hond-eigen, ik vond het gewoon een interessante gedachte...
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt hoor. Een hond heeft 39 paar chromosomen waarop al het DNA staat, inclusief karaktereigenschappen en uiterlijke kenmerken. Er zullen veel genen gekoppeld worden over geërfd. En als je gaat selecteren op een bepaalde eigenschap, zal dat invloed hebben op de allelfrequentie van genen die niets met dat uiterlijk hebben, maar bijvoorbeeld een bepaalde karaktereigenschap bepalen.
Dat is ook hoe het werkt met die gedomesticeerde vosjes van Belyaev. Hij selecteerde op karakter, waarbij recessieve allelen die normaal niet zichtbaar waren ineens homozygoot in een individu terecht kwamen, waardoor je het in uiterlijk ging zien.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nanna schreef:Ik heb dat ook wel met de Zuidrussische Owcharka. Een leuke witte pluizebol, een soort van witte Samson. Aaibaar om te zien tot en met.
Maar het zijn gevaarlijke klootzakken.
Dat is ook zo met de Kaukaas, zal me wat gewaarschuwd hebben ook op mp advertenties :wink:
Gelukkig zijn ze niet zo beschikbaar en trainbaar :tongue:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Op foto 1 een normale ACD, op foto 2 hoe we ze tegenwoordig behoorlijk vaak op shows aantreffen.
Voor de duidelijkheid, dat is geen pup maar een volwassen teef. Rond hoofdje, kleine oortjes, ronde oogjes.
Ik zie ze dus echt nooit zo hier.
En ik kom toch best vaak op shows (understatement).
Is dit niet iets Amerikaans?
Boutje schreef:Wat me naar een ander punt brengt... verandert dat karakter iets???
Ik kom op dit idee enerzijds door het (even veralgemenen) verschil in temperament bij werk/show borders en anderzijds door het experiment van Belyaev met die zilvervosjes. Selecteren op tamheid resulteerde oa in (meer) blaffen en in tipoortjes (hahaha, shelties ) maar zou het niet kunnen dat die karaktereigenschappen ook omgekeerd mee geselecteerd worden met het selecteren op uiterlijkheden??
Ik denk eigenlijk van wel.
Niet omdat ik denk dat ik dat zie in deze veranderingen of zo, maar omdat honden wereldwijd vaak in zowel gedrag als type overeenkomen.
Dat kun je wel op verwantschap gooien, maar het is zo vaak dat ik me afvraag of er geen koppeling is tussen bepaalde types en bouw en gedrag.

Maar goed, dat is een vaag gedachtendraadje dat bepaald nog geen vaste vorm heeft (hoewel Belyaev daar ook wel aan meegeholpen heeft maar ook andere dingen).

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”