Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Veranderen van uiterlijk

Ongelezen bericht door malinois »

Brindlecardi schreef: Maar waarom wil je dat zo graag iets in een hond zien in die mate, als je de hele eigenschap toch verder niet gebruikt. Ja zijn werkwillendheid en snelheid is leuk in andere sporten, maar daar hoeft hij niet voor te drijven.
Een corgi werd vroeger ook gebruikt om de koeien te drijven, zie je dat in bepaalde manieren nog terug? Absoluut! Maar kan je ze heden ten dage nog bij de koeien zetten? Muah het gros niet meer. En dat hoeft ook helemaal niet, niemand die zijn corgi nu nog kwijt wilt raken door een misplaatste trap van een koe. Dat maakt een corgi niet ineens lui of totaal karakterloos.
Met showlijnen creëeren we al mildere honden omdat er niet meer zozeer gekeken wordt naar werkprestaties maar meer naar uiterlijk. Dat laatste is dan ook weer niet altijd zo gunstig. Het zou mooi zijn als men ook het ras een beetje met z'n tijd mee laat gaan, zodat een hond ook in de maatschappij (in ieder geval in Nederland) kan aarden maar waarbij uiterlijk een beetje los gelaten kan worden.
Waarom afzwakken als t een ras maakt?! Ik ken meerdere bc, 1 waarvan de eigenaar dagelijks met hond naast de fiets naar zm schapen gaat om te voeren (hij werkt er niet mee) en zn volkstuin onderhoud waarbij bc hem assisteert en weer lekker mee terug rent naar huis als hij klaar is. En 1 bij ons op de club, doet vzh en speuren en loopt naast de fiets. Wat een geweldig leuk hondje... beiden zijn dus gewoon huishond maar kunnen prima functioneren in een gezin omdat er ruimschoots aan hun behoeftes wordt voldaan. Beiden zou je mi ook bij de schspen kunnen zetten dan weten ze wat er moet gebeuren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

DeDiana schreef:Vind ik ook. Als dat erop neer komt dat daardoor veel minder mensen bijvoorbeeld een BC zouden nemen, lijkt me dat juist een goede zaak.
Ja, maar dat is nou net het punt: ze nemen er toch een en die hond komt vervolgens schromelijk te kort. Dat zie je echt heel veel.

Ik vind het bij de collie bijvoorbeeld jammer dat er niet tot nauwelijks nog op oorspronkelijke instincten en werkeigenschappen wordt gefokt. Het is notabene van oorsprong een werkhond en een herder, maar tegenwoordig moet het gewoon een makkelijke gezinshond zijn en zit (bijna) niemand meer op de eigenschappen van een werkhond te wachten.
Dat is al heel lang. Begin jaren 90 kende ik iemand die Collies aanbeval als mensen een makkelijke rustige hond zochten. Zij had ze al jaren en het waren dus makkelijke en rustige honden. Die van haar in elk geval zeker, en dat was toen al niet uniek volgens mij.
Dat is wel fascinerend trouwens, dat het dus al heel lang is.
Hoe zou dat ontstaan zijn? Sinds wanneer wordt er niet meer mee gewerkt? Is dat het Lassie-effect?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

irmaLeo schreef:Dat valt tegen, er zijn wel eigenaren ( ook zeer weinig trouwens) maar heeeel weinig leonberger en newfie fokkers. het is gewoon iets wat er insluipt... selecteren op wat mensen graag zien.
Er is ooit wel een kruising geweest tussen een newfoundlander en leo in de jaren 50 officeel, die hond zit in alle bijna leo's, wel een paar keer, na de 2e wereldoorlog was er bijna niks meer.. Zie toch liever andere kenmerken en zeker geen newfounderkruising... zoek het dan in andere rasgroepen. Leuke windhond bijv.... D. herder is ook al gedaan.. - zeggen de tamtam ;-) daar komt waarschijnlijk onze anale fistelproblemen vandaan, zou me niks verbazen.
De DH komt uit dezelfde oorsprong als de Leo, dus zo gek zou die keuze niet zijn, al kun je beter naar een andere genetische cluster.
Er is volgens mij wel vaker leo in de nwef gekruist en dan vast ook wel andersom. Maar misschien ook niet hoor.
Het zou wel goed zijn, zeker voor de Leo. Veel te smal, die genenpool.

Afbeelding

irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

[quote="Marjoleine"
Het zou wel goed zijn, zeker voor de Leo. Veel te smal, die genenpool.[/quote]

Ja zeker! Iets uit een heel andere rasgroep / cluster graag.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marjoleine schreef:
Ik vind het bij de collie bijvoorbeeld jammer dat er niet tot nauwelijks nog op oorspronkelijke instincten en werkeigenschappen wordt gefokt. Het is notabene van oorsprong een werkhond en een herder, maar tegenwoordig moet het gewoon een makkelijke gezinshond zijn en zit (bijna) niemand meer op de eigenschappen van een werkhond te wachten.
Dat is al heel lang. Begin jaren 90 kende ik iemand die Collies aanbeval als mensen een makkelijke rustige hond zochten. Zij had ze al jaren en het waren dus makkelijke en rustige honden. Die van haar in elk geval zeker, en dat was toen al niet uniek volgens mij.
Hoe zou dat ontstaan zijn? Sinds wanneer wordt er niet meer mee gewerkt? Is dat het Lassie-effect?
Ja, ik denk zeker dat het Lassie-effect heeft meegespeeld, maar volgens mij is die ontwikkeling al eerder begonnen. Daarvoor weet ik te weinig van de historie van het ras. Wellicht heeft ook meegespeeld dat de collie ten tijde van koningin Victoria al populair werd als huishond en ook het showen met honden in die periode populair werd, wat bij de collie volgens mij ook wel behoorlijke impact heeft gehad. Ik heb geen idee tot wanneer er voor het laatst echt met de collie werd gewerkt.
Ik zie wel de laatste ca. 5 jaar dat er steeds meer mensen zijn die wel meer met hun collie willen en toch wel op zoek zijn naar een collie die wil werken (die mensen komen vaak bij de Amerikanen uit, maar ook in Amerikaanse lijnen zijn lang niet alle collies even werklustig, of bij de korthaar). Het kan er misschien wel voor zorgen dat fokkers dit ook weer wat meer mee gaan laten wegen. Ik zou dat in ieder geval wel toejuichen, en dat zou ook betekenen dat er meer wordt gelet op een functionele bouw, honden die goed kunnen bewegen, krachtig en wendbaar zijn, en daar schort het zeker bij de Engelse collie ook wel enorm aan.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Verdisneyficatie :lol1: Wat een prachtig woord :engel:
Van mij hoeft het niet. Een hond moet duidelijk een hond blijven en geen speelgoedbeestachtige of bijna menselijke trekjes krijgen.
Dat het karakter wat gematigder wordt zoals bv bij de border collie vind ik dan juist weer prima. Wat moet het doorsnee gezin met een werkhond? Genoeg dramatische voorbeelden van mensen die trots vertelden dat ze een werklijn BC hadden of een Mechelaar die "hoog in de africhting" stond.Genoeg mensen die ik een BC uit het hoofd heb gepraat omdat ze het gewoon een mooie hond vonden en niet beseften dat een andere jas vaak ook een ander karakter herbergt.
Hoeveel Mechelaars en border collies worden nu helemaal aangeschaft om er serieus mee te werken? En waar kan dat nog?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Boutje schreef:
Marie-Josée schreef:Verdisneyficatie :lol1: Wat een prachtig woord :engel:
Van mij hoeft het niet. Een hond moet duidelijk een hond blijven en geen speelgoedbeestachtige of bijna menselijke trekjes krijgen.
Dat het karakter wat gematigder wordt zoals bv bij de border collie vind ik dan juist weer prima. Wat moet het doorsnee gezin met een werkhond? Genoeg dramatische voorbeelden van mensen die trots vertelden dat ze een werklijn BC hadden of een Mechelaar die "hoog in de africhting" stond.Genoeg mensen die ik een BC uit het hoofd heb gepraat omdat ze het gewoon een mooie hond vonden en niet beseften dat een andere jas vaak ook een ander karakter herbergt.
Hoeveel Mechelaars en border collies worden nu helemaal aangeschaft om er serieus mee te werken? En waar kan dat nog?
Ik ken zat mechelaars en border collies waar mee gewerkt wordt hoor, agility, schapendrijven, pakwerk, ipo, dogdance, flyball,...
Als je een sporthond wil die op niveau goed kan meedraaien kom je in de large klasse toch al snel bij die honden uit, naast nog een paar rassen.
Hier in een straal van 20 km 4 hondenscholen voor agility, 2 plaatsen voor schapendrijven (en wat verderop kan het ook), 1 flyball en dogdance, pakwerk minstens 1 maar daar ben ik niet in thuis en allemaal zo goed als volzet of werkend met wachtlijsten.
Ik heb een Mechelaar gehad, die uit pure africhtingslijnen kwam. In het begin (zij was een herplaatser) was het even moeilijk, maar daarna hebben we er een gouden hond aan gehad ruim 12 jaar. Ik heb een poosje agility met haar gedaan en veel gehoorzaamheid getraind, maar verder was ze gewoon huishond.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Uit t nest waar Xavi uitkomt zijn er 2 (actieve) huishonden. Waarvan eentje in hartje Amsterdam woont en heeft al een aantal wereldreizen meegehuppelt met haar baas.
Uit t nest waar Xygan uit komt zijn er ook een paar alleen zeer actieve huishond. Gaat uitstekend zolang je ze maar genoeg uitlaatkleppen geeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

LongFields schreef:
Boutje schreef:
Ik ken zat mechelaars en border collies waar mee gewerkt wordt hoor, agility, schapendrijven, pakwerk, ipo, dogdance, flyball,...
Als je een sporthond wil die op niveau goed kan meedraaien kom je in de large klasse toch al snel bij die honden uit, naast nog een paar rassen.
Hier in een straal van 20 km 4 hondenscholen voor agility, 2 plaatsen voor schapendrijven (en wat verderop kan het ook), 1 flyball en dogdance, pakwerk minstens 1 maar daar ben ik niet in thuis en allemaal zo goed als volzet of werkend met wachtlijsten.
Ik heb een Mechelaar gehad, die uit pure africhtingslijnen kwam. In het begin (zij was een herplaatser) was het even moeilijk, maar daarna hebben we er een gouden hond aan gehad ruim 12 jaar. Ik heb een poosje agility met haar gedaan en veel gehoorzaamheid getraind, maar verder was ze gewoon huishond.
Ik heb een border collie uit sport/werklijnen waarbij de vader nog actief werkt bij de schapen die het prima vindt om met mij agility en hoopers te doen. Maar als ik een drukke week heb met coschappen kan hij ook heerlijk bij mij op de bank liggen snurken. En echt, als je hem op het veld of bij de schapen ziet dan zou je dat niet zeggen...

Maar ik heb er bewust voor gekozen en dat betekent ook dat Kenji mijn vrije tijd is. Dat weet je als je dit ras (en een aantal andere rassen waarmee actief gewerkt / gesport wordt) in huis neemt. Een goede fokker weet dit ook en selecteert de pupkopers uit naar gelang het type honden dat gefokt wordt. En dat mag best, niet iedereen is geschikt voor ieder ras en dat hoeft ook niet. Zo ben ik niet geschikt voor een windhond maar dat betekent toch niet dat ze compleet het jachtinstinct eruit moeten fokken en een will to please erin moeten fokken omdat ik zo nodig een windhond wil?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
DeDiana
Zeer actief

Eilfy schreef:
LongFields schreef:
Boutje schreef:
Ik heb een border collie uit sport/werklijnen waarbij de vader nog actief werkt bij de schapen die het prima vindt om met mij agility en hoopers te doen. Maar als ik een drukke week heb met coschappen kan hij ook heerlijk bij mij op de bank liggen snurken. En echt, als je hem op het veld of bij de schapen ziet dan zou je dat niet zeggen...

Maar ik heb er bewust voor gekozen en dat betekent ook dat Kenji mijn vrije tijd is. Dat weet je als je dit ras (en een aantal andere rassen waarmee actief gewerkt / gesport wordt) in huis neemt. Een goede fokker weet dit ook en selecteert de pupkopers uit naar gelang het type honden dat gefokt wordt. En dat mag best, niet iedereen is geschikt voor ieder ras en dat hoeft ook niet. Zo ben ik niet geschikt voor een windhond maar dat betekent toch niet dat ze compleet het jachtinstinct eruit moeten fokken en een will to please erin moeten fokken omdat ik zo nodig een windhond wil?
Dat laatste vind ik dus ook.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Eilfy schreef:

Dat laatste vind ik dus ook.
En ik ook
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Eilfy schreef:Omdat juist dat instinct de border collie maakt tot wat het is. Dat is een beetje hetzelfde als stellen dat je er best uit kunt fokken dat een labrador van zwemmen houdt omdat het toch wel erg lastig is dat de vloer vies wordt of dat je bij een windhond het jagen eruit moet fokken zodat ze wel los kunnen lopen.

Karaktereigenschappen zijn voor een ras net zo kenmerkend als dat uiterlijke eigenschappen zijn. Als je daar dan zo niet mee overweg kunt, dan moet je je misschien bedenken dat dat ras niet voor jou geschikt is.
Dit ja.
Als we honden gaan fokken met het doel ze vooral niet al te moeilijk te maken omdat mensen nu eenmaal honden in huis halen die ze niet kunnen bieden wat ze nodig hebben is het einde zoek.
Ik snap dat honden die ernstige schade maken aan hond of mens niet passen in deze contreien maar dat is wat anders dan een werkhond die aangeschaft wordt door mensen die niet weten waar ze aan beginnen.

Ik zie nu al werkhonden uit showlijnen die zich veel te gemakkelijk neerleggen bij een ernstig gebrek aan activiteit, die inkakken omdat de baas er geen tijd voor heeft. Geef mij dan maar een hond die het behang van de muren vreet om duidelijk te maken dat baas zich maar een goudvis had moeten aanschaffen.
Het is heus niet zo dat de gemiddelde border collie nood heeft aan een halve dag werk, ze functioneren meestal prima als actieve huishond of bij het hobbymatig beoefenen van een hondensport. Zo moeilijk is het niet, als je dat niet kan bieden ga ja maar voor iets anders :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:
Eilfy schreef:Omdat juist dat instinct de border collie maakt tot wat het is. Dat is een beetje hetzelfde als stellen dat je er best uit kunt fokken dat een labrador van zwemmen houdt omdat het toch wel erg lastig is dat de vloer vies wordt of dat je bij een windhond het jagen eruit moet fokken zodat ze wel los kunnen lopen.

Karaktereigenschappen zijn voor een ras net zo kenmerkend als dat uiterlijke eigenschappen zijn. Als je daar dan zo niet mee overweg kunt, dan moet je je misschien bedenken dat dat ras niet voor jou geschikt is.
Dit ja.
Als we honden gaan fokken met het doel ze vooral niet al te moeilijk te maken omdat mensen nu eenmaal honden in huis halen die ze niet kunnen bieden wat ze nodig hebben is het einde zoek.
Ik snap dat honden die ernstige schade maken aan hond of mens niet passen in deze contreien maar dat is wat anders dan een werkhond die aangeschaft wordt door mensen die niet weten waar ze aan beginnen.

Ik zie nu al werkhonden uit showlijnen die zich veel te gemakkelijk neerleggen bij een ernstig gebrek aan activiteit, die inkakken omdat de baas er geen tijd voor heeft. Geef mij dan maar een hond die het behang van de muren vreet om duidelijk te maken dat baas zich maar een goudvis had moeten aanschaffen.
Het is heus niet zo dat de gemiddelde border collie nood heeft aan een halve dag werk, ze functioneren meestal prima als actieve huishond of bij het hobbymatig beoefenen van een hondensport. Zo moeilijk is het niet, als je dat niet kan bieden ga ja maar voor iets anders :19:
Dit dus!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:Zo moeilijk is het niet, als je dat niet kan bieden ga ja maar voor iets anders :19:
Het probleem is dus dat ze dat meestal niet doen en dan raken die honden allemaal gefrustreerd.Dat gebeurt ontzettend veel.
Ik zie bij onze club bij de gedragsbegeleiders voornamelijk mechelaars en BC's en die komen daar alleen omdat ze ongeschikt zitten.
Mensen willen zo'n hond en hebben geen flauwe notie. Ze werken, hebben jonge kinderen én zo'n hond. En meestal nul ervaring. En wie is de pineut?

Ik zou liever hebben dat er wat gematigder gefokt werd, want je kunt nou eenmaal mensen niet dwingen die goudvis te nemen. En die honden zijn de dupe, want die vreten dus inderdaad het behang van de muren.

Afbeelding

Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

-Saskia- schreef:

Dit ja.

:E:
Zo is het maar net!

Als mijn werklijn borders bijv. eens een paar weken niets aan de schapen doen vanwege sneeuw, aflammer-periode, of om welke reden dan ook minder "doen" zijn ze nog steeds zulke gemakkelijke honden als altijd.
Het is maar wat je gewend bent, maar voor iemand die alleen met zijn hond op de sofa wil hangen (en ja, de mijne doen dat ook heel graag, als ze ook maar mogen werken) is een ander ras beter geschikt.

Werkeigenschappen eruit fokken omdat je op uiterlijk wil kiezen vind ik persoonlijk nog erger dan "disneyficatie" bij showlijnen.
Wees je in ieder geval bewust wat je kiest!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sassy schreef:Het is maar wat je gewend bent, maar voor iemand die alleen met zijn hond op de sofa wil hangen (en ja, de mijne doen dat ook heel graag, als ze ook maar mogen werken) is een ander ras beter geschikt.

Werkeigenschappen eruit fokken omdat je op uiterlijk wil kiezen vind ik persoonlijk nog erger dan "disneyficatie" bij showlijnen.
Wees je in ieder geval bewust wat je kiest!
En dat zijn de meeste mensen niet en dus zijn de honden de dupe.
Maar hee, wat boeit het.

Afbeelding

Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Marjoleine schreef:
-Saskia- schreef:Zo moeilijk is het niet, als je dat niet kan bieden ga ja maar voor iets anders :19:
Het probleem is dus dat ze dat meestal niet doen en dan raken die honden allemaal gefrustreerd.Dat gebeurt ontzettend veel.
Ik zie bij onze club bij de gedragsbegeleiders voornamelijk mechelaars en BC's en die komen daar alleen omdat ze ongeschikt zitten.
Mensen willen zo'n hond en hebben geen flauwe notie. Ze werken, hebben jonge kinderen én zo'n hond. En meestal nul ervaring. En wie is de pineut?

Ik zou liever hebben dat er wat gematigder gefokt werd, want je kunt nou eenmaal mensen niet dwingen die goudvis te nemen. En die honden zijn de dupe, want die vreten dus inderdaad het behang van de muren.
Ik zou liever zien dat fokkers minder fokken, en vooral selectiever zijn in hun keuze van pupkopers :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Sassy schreef:
Marjoleine schreef:

Ik zou liever zien dat fokkers minder fokken, en vooral selectiever zijn in hun keuze van pupkopers :wink:
Precies, ik denk ook dat daar de oplossing in ligt, naast het informeren van pupkopers dat ze vooraf goed moeten kijken of een bepaald ras wel bij hun levensstijl past. En niet in het gematigder fokken en je dus aanpassen aan eigenlijk ongeschikte bazen voor een bepaald type hond.
Volgens mij zit er binnen nesten vaak al behoorlijk verschil tussen pups. Niet alle pups zullen even geschikt zijn als werkhond en er zijn vaak ook wel pups bij die het prima zouden doen als actieve huishond. Dat zijn dus al honden waarbij de werkeigenschappen iets zijn afgezwakt ten opzichte van nestgenootjes met meer drive of oorspronkelijk werkinstinct.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

-Saskia- schreef:

Dit ja.

Eens! Eens! Eens! Zowel met Saskia als met Eilfy. Ik zie het helaas in m'n naaste omgeving in bepaalde bloedlijnen. Borders waar werkelijk geen drol (meer) mee wordt gedaan en in plaats van dat de hond z'n frustratie uit op een manier waarop er wellicht bij de baasjes een lampje gaat branden, worden de dieren half-apathisch met als gevolg dat de baas denkt dat het allemaal wel prima gaat. Die verkleurde plekken op het lijf van het dwangmatig likken, het tongelen, grommen en andere stress-uitingen zijn best makkelijk te negeren zolang de hond maar niet de halve inboedel opvreet of van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat de boel bij elkaar blaft uit verveling. De baas zelf heeft er op die manier weinig last van en dat de hond niet happy is boeit dan niet zo. Ik vind het enorm zonde voor die honden, want op het moment dat iemand (een bezorgd familielid bijvoorbeeld :wink:) zich wel de moeite doet om iets met de hond te ondernemen, hem te betrekken bij de activiteiten en het gezelschap van de roedel zie je zo'n dier direct opfleuren, alsnog in actiemodus schieten en verdwijnen haast alle stressignalen als sneeuw voor de zon. Sorry, grote ergernis mijnerzijds :mann: :roll:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:
Marjoleine schreef:
Ja, ik denk zeker dat het Lassie-effect heeft meegespeeld, maar volgens mij is die ontwikkeling al eerder begonnen. Daarvoor weet ik te weinig van de historie van het ras. Wellicht heeft ook meegespeeld dat de collie ten tijde van koningin Victoria al populair werd als huishond en ook het showen met honden in die periode populair werd, wat bij de collie volgens mij ook wel behoorlijke impact heeft gehad. Ik heb geen idee tot wanneer er voor het laatst echt met de collie werd gewerkt.
Ik zie wel de laatste ca. 5 jaar dat er steeds meer mensen zijn die wel meer met hun collie willen en toch wel op zoek zijn naar een collie die wil werken (die mensen komen vaak bij de Amerikanen uit, maar ook in Amerikaanse lijnen zijn lang niet alle collies even werklustig, of bij de korthaar). Het kan er misschien wel voor zorgen dat fokkers dit ook weer wat meer mee gaan laten wegen. Ik zou dat in ieder geval wel toejuichen, en dat zou ook betekenen dat er meer wordt gelet op een functionele bouw, honden die goed kunnen bewegen, krachtig en wendbaar zijn, en daar schort het zeker bij de Engelse collie ook wel enorm aan.
Ik denk dat de langhaar collie al meer dan 125 jaar getypeerd kan worden als een makkelijke gezinshond. Toen de langhaar collie door koningin Victoria populair werd gemaakt, was het handiger om een dociel salonhondje te hebben dan een werklustige boerenerfhond.
Daarnaast behoefde de langhaar ook niet zo'n enorm grote aanpassing qua werklust te doen. De langhaar is eeuwenlang gebruikt om schapen te hoeden op eenzame bergweides. Niet om te drijven of te beschermen. Ze hoefden er alleen maar voor te zorgen dat nieuwsgierige lammetjes niet het ravijn in donderden. Of van een berghelling af te kukelen. En vaak waren ze dagenlang alleen met de schaapskudde omdat de herder elders was. Dus ze moesten het ook nog eens zelfstandig voor de kudde zorgen. Zonder overigens bang te hoeven zijn voor roofdieren, want die waren er niet (wolven waren al rond de 8e eeuw uitgestorven in Schotland). Dus ze hadden een zorgende functie die er voor zorgde dat de langharen een zeer zachtaardig karakter hadden en hebben.
Heel anders dan hun korthaar neven die gebruikt werden voor het drijven van koeien én ook nog voor bescherming tegen mogelijke overvallen onderweg naar de markt.

Laat overigens onverlet dat de doorsnee langhaar tegenwoordig zelfs die simpele functie niet of nauwelijks meer zou kunnen uitvoeren. Maar dat ligt niet zozeer aan het karakter als wel aan de beperkte intelligentie van de huidige collie. Want ik denk dat de gemiddelde moderne Engelse collie het hondse equivalent van het syndroom van Down heeft van al die inteelt.
En alles wat ze niet begrijpen, zijn ze ook nog eens bang voor. :ugh:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Eilfy schreef:
LongFields schreef:
Boutje schreef:

Dat laatste zeg ik dus ook niet. Eigenschappen er helemaal uit fokken om er nieuwe in te fokken is helemaal niet nodig. Maar, wij Nederlanders gebruiken honden niet meer voor hun oorspronkelijke doel, het is dus niet nodig dat een hond bij de schapen kan of een inbreker aan gort bijt. Dat betekend niet dat een mechelaar een allemansvriend moet worden en een BC een luie donder. Dat is weer geheel het andere uiterste.
Nu heb je vaak een splitsing, of je hebt showlijn waar je steeds meer richting Disney honden gaat waarbij er best wel wat erfelijke ziektes zijn en er minder goed gelet wordt op een fijn karakter. Of je hebt de echte werklijn waarbij je een hond hebt die iets wil doen wat de helft van de bazen niet kunnen bieden. Hoeveel sporthonden worden er wel niet weggedaan omdat ze niet voldoen aan de eisen van de baas, want de baas wil zo graag in zijn vrije tijd 'werken' cq sporten met een hond. Of bij beëindiging van de hobby alle honden weg doet...
Het zou leuk zijn als we gewoon een middenweg hebben, honden die niet super scherp zijn, want daar hebben 9 van de 10 mensen niks aan, maar ook niet alleen maar gefokt worden op dat fantastische teddyberen uiterlijk.
Prima om ook een echte werklijn over te houden, zeker voor de beperkte hoeveelheid mensen die honden nog wel daadwerkelijk gebruiken voor bijvoorbeeld schapen hoeden, politie, speuren etc.
Maar ik zie geen bezwaar in het afzwakken van bepaalde eigenschappen in rassen. De gemiddelde Nederlander zoekt gewoon een leuk maatje met een karakter die bij hen past maar die ook niet tot vervelende of gevaarlijke situaties leidt.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef: Dat laatste zeg ik dus ook niet. Eigenschappen er helemaal uit fokken om er nieuwe in te fokken is helemaal niet nodig. Maar, wij Nederlanders gebruiken honden niet meer voor hun oorspronkelijke doel, het is dus niet nodig dat een hond bij de schapen kan of een inbreker aan gort bijt. Dat betekend niet dat een mechelaar een allemansvriend moet worden en een BC een luie donder. Dat is weer geheel het andere uiterste.
Nu heb je vaak een splitsing, of je hebt showlijn waar je steeds meer richting Disney honden gaat waarbij er best wel wat erfelijke ziektes zijn en er minder goed gelet wordt op een fijn karakter. Of je hebt de echte werklijn waarbij je een hond hebt die iets wil doen wat de helft van de bazen niet kunnen bieden. Hoeveel sporthonden worden er wel niet weggedaan omdat ze niet voldoen aan de eisen van de baas, want de baas wil zo graag in zijn vrije tijd 'werken' cq sporten met een hond. Of bij beëindiging van de hobby alle honden weg doet...
Het zou leuk zijn als we gewoon een middenweg hebben, honden die niet super scherp zijn, want daar hebben 9 van de 10 mensen niks aan, maar ook niet alleen maar gefokt worden op dat fantastische teddyberen uiterlijk.
Prima om ook een echte werklijn over te houden, zeker voor de beperkte hoeveelheid mensen die honden nog wel daadwerkelijk gebruiken voor bijvoorbeeld schapen hoeden, politie, speuren etc.
Maar ik zie geen bezwaar in het afzwakken van bepaalde eigenschappen in rassen. De gemiddelde Nederlander zoekt gewoon een leuk maatje met een karakter die bij hen past maar die ook niet tot vervelende of gevaarlijke situaties leidt.
Het extreme waar jij op doelt, de borders die perse bij de schapen MOETEN omdat ze anders gek worden, die worden sowieso al niet gefokt. Geen herder of wedstrijdloper die zo'n hond wil die neurotisch loopt te drentelen, die heeft z'n kruit al verschoten voordat ze aan het werk moeten. Zeker niet gewenst dus. Wat je nu aan werkhonden ziet, de goed gefokte en opgevoede (want laten we dat laatste niet vergeten), zijn honden die in balans zijn. Die prima weten wanneer ze mogen werken en wanneer niet. Die prima in huis te houden zijn als je er enigszins meer moeite voor doet als 3x een rondje om het huizenblok. En dat is dus waar het nu mis gaat: zelfs de iets meer moeite dan 3x een rondje om is mensen al te veel. Maar ze willen wel een border collie, een mechelaar of een duitse herder "want die luisteren zo goed". Ze vergeten alleen dat geen enkele hond gehoorzaam uit de baarmoeder komt rollen en dat ze daar dus als baas een beetje moeite voor moeten doen. Te beginnen bij je eens inlezen wat het betekent om voor zo'n hond te kiezen...

Borders kunnen prima haardkleedjes zijn - als je voldoet aan hun behoeften. En ik weet dat op het HF de mythe leeft dat je dan minimaal 6 uur per dag met je hond bezig moet zijn. Dit is echt niet waar... maar je moet er wel iets meer mee doen als 3x een rondje om. Er zijn genoeg borders die het prima doen op 1x in de week trainen en lekker wandelen of gewoon dagelijks met de baas mee. Je hoeft echt niet 3-4x in de week op een trainingsveld te staan of een weiland met schapen op te zoeken, dat is echt flauwekul. Het mooie van dit ras is wel, als je dat wel wilt dat ze er altijd staan. En dat is nou net datgene waarom ik en met mij heel veel mensen voor de border collie kiezen. Omdat ze waanzinnig trouw, intelligent, werklustig en gedreven zijn. Zwak dat af en dan houdt je wat mij betreft niks over van de border collie.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
-Saskia-
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik zou liever hebben dat er wat gematigder gefokt werd, want je kunt nou eenmaal mensen niet dwingen die goudvis te nemen. En die honden zijn de dupe, want die vreten dus inderdaad het behang van de muren.
Honden die dat behang niet van de muur vreten zijn evengoed de dupe. Talloze 'gemakkelijke' honden die cognitief dood zijn tegen hun derde.
Morbide obesitas met een majeure depressie aan een lijntje.
Ik heb een buurvrouw die er inmiddels expert in is. Haalt werkhonden in huis die vervolgens vijf keer op een jaar gaan wandelen, tien uur in een bench zitten en die honden leggen zich er afgezien van kleinere problemen bij neer. Dus haalt ze de volgende keer net zo gemakkelijk een werkhond in huis.
Ik gok maar zo dat als je mechelaar drie zetels naar de haaien helpt of je border collie in de hielen van de kinderen hangt de kans kleiner is dat diezelfde persoon de volgende keer weer voor hetzelfde ras gaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef: Dat laatste zeg ik dus ook niet. Eigenschappen er helemaal uit fokken om er nieuwe in te fokken is helemaal niet nodig. Maar, wij Nederlanders gebruiken honden niet meer voor hun oorspronkelijke doel, het is dus niet nodig dat een hond bij de schapen kan of een inbreker aan gort bijt. Dat betekend niet dat een mechelaar een allemansvriend moet worden en een BC een luie donder. Dat is weer geheel het andere uiterste.
De niet geschikte honden zijn dus vaak honden die te weinig scherpte en moed hebben. Er wordt al veel te veel gedegenereerd, echte honden zijn er in de IPO al amper meer te vinden. Laten we ze nog slechter maken! Ooit kwamen ze vanuit de hele wereld om hier de mechel te halen voor t werk. Dat is al een stuk minder omdat we niet meer zulke geweldige kanjers hebben. Nee dat is echt slim ze nog slechter te fokken. En hoezo niet meer gebruikt voor t doel??? Waakhonden, suveillancehonden, beveiliging? Die werken niet meer????
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Zolang het veranderen van het uiterlijk geen medische consequenties heeft zie ik er niet direct een probleem in. Mensen met werklijnen vinden de show honden vaak niks en andersom. En in beide gevallen heb je extremen qua uiterlijk. Ik vind een kale werklijn BC net zo min een verbetering van het ras als een 'disney' BC (puur op uiterlijk hè).
En als dat gepaard gaat met een gematigder karakter kan ik me daar ook wel in vinden. Niet iedereen wil/kan een werklijn bieden wat hij nodig heeft, dus als je binnen hetzelfde ras lijnen hebt die die werkdrang minder hebben, dan is het toch prima :19: Om dan een ander ras te moeten zoeken vind ik ergens wat kort door de bocht. Zo is er voor elk wat wils.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Je kunt wel heel leuk weinig willen fokken maar als je een beetje een genenpool over wilt houden dan gaat dat niet. Dat zie je wel aan heel zeldzame rassen als de Skye terrier en zo. Gedoemd onder te gaan. Met zo weinig nesten per jaar kun je een ras niet op poten houden.
We zien het aan de cheetah. Er zijn er wereldwijd nog maar 7500 en er ontstaan rare problemen als scheve staarten, foute gebitten en een enorme gevoeligheid voor katteziekte.
Het is gedaan met de jachtluipaard :ugh:
Nou, dat is blijkbaar geen probleem voor veel hondenrassen.
Gewoon lekker weinig fokken en dan passend voor het gebruiksdoel. Ze gaan wel naar de kloten maar ach, dat gaan ze nu ook.

@Sassy, er zitten bij de gedragstherapeuten vrijwel alleen Mechels en BC's.
Boeit niet he. Welnee joh.

Afbeelding

Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

@Marjoleine: ken toch aardig wat gedragstherapeuten en die begeleiden een heel diverse groep van honden en hun baasjes. Daar zitten ook Mechels en BCs bij maar niet het grootste deel en zeker niet alleen maar...

Maar ter vergelijk: hoe zou jij het vinden als ze bij de Wetter het karakter zo zouden fokken of af zouden zwakken dat het allemansvrienden worden die je niet meer als erfhond kan houden? Dat je een Labrador krijgt in een Wetter jasje?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Je kunt wel heel leuk weinig willen fokken maar als je een beetje een genenpool over wilt houden dan gaat dat niet. Dat zie je wel aan heel zeldzame rassen als de Skye terrier en zo. Gedoemd onder te gaan. Met zo weinig nesten per jaar kun je een ras niet op poten houden.
We zien het aan de cheetah. Er zijn er wereldwijd nog maar 7500 en er ontstaan rare problemen als scheve staarten, foute gebitten en een enorme gevoeligheid voor katteziekte.
Het is gedaan met de jachtluipaard :ugh:
Nou, dat is blijkbaar geen probleem voor veel hondenrassen.
Gewoon lekker weinig fokken en dan passend voor het gebruiksdoel. Ze gaan wel naar de kloten maar ach, dat gaan ze nu ook.

@Sassy, er zitten bij de gedragstherapeuten vrijwel alleen Mechels en BC's.
Ik geloof direct dat er veel zitten dat ontken ik niet. Maar als ik kijk naar de mails die ik via mn website krijg zou je denken dat t allemaal mh is. Serieus ik denk dat driekwart andere rassen betreft en die worden dan weggestuurd bij andere (kynologen)verenigingen. Die met honden langs zijn geweest om te kijken naar t probleem op de club zat geen enkele mechel. Wel labrador (veel), boevier, stafford, onherleidbare kruising, teckel etc.
En dan ben ik alles behalve gt. Puur reacties via mn site.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Marjoleine schreef:@Sassy, er zitten bij de gedragstherapeuten vrijwel alleen Mechels en BC's.
Omdat een groot deel van de hondenpopulatie zich dood zit te vervelen op de bank en daar niet tegen in protest gaat.
Ik vind het minstens even erg.

Honden iets minder fokken sust vooral het geweten van de gemiddelde baas. Ach, Bobby schijt al een week in de tuin omdat het vriest maar kijk eens hoe rustig hij is, heeft ie vast geen last van.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Eilfy schreef:Maar ter vergelijk: hoe zou jij het vinden als ze bij de Wetter het karakter zo zouden fokken of af zouden zwakken dat het allemansvrienden worden die je niet meer als erfhond kan houden? Dat je een Labrador krijgt in een Wetter jasje?
Dat is geen vergelijk want een wetter voldoet meer dan prima met minder uitdaging.
En allemansvrienden waren het al.
Eilfy schreef:@Marjoleine: ken toch aardig wat gedragstherapeuten en die begeleiden een heel diverse groep van honden en hun baasjes. Daar zitten ook Mechels en BCs bij maar niet het grootste deel en zeker niet alleen maar...
Het is vast regiogebonden want ik heb het onlangs tbv een artikel gevraagd hier. 90% MH en BC.
Cleva schreef:Mechelaars en Bordertjes zijn hier kennelijk in de mode geweest want er lopen nogal wat.
Stuk voor stuk zo getikt als een ei op zondagochtend.
Dat bedoel ik. Nouja, toch niet zó regionaal dus.

En ja, de reden is een verkeerde raskeuze maar de reden is óók dat er veel "voor de sport" gefokt wordt en veel fokkers al op miraculeuze wijze in het nest menen te weten welke de beste worden. En de rest gaat weg als gezinshond, waar ze het reuze goed hebben want "ze gaan elk weekend naar het bos."

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”