Referentiekader...ja, dat zal het idd zijn
De hondjes van bijv. 6, 8, of pakweg 10 maand die ik ter herplaatsing achterna gesmeten krijg omdat ze "problematisch" worden (gebeten naar de kinderen, huis verbouwen, neurootjes) zijn echt niet de goed gefokte werklijn borders.
Jammer genoeg vaak uit de broodfok (en dat kan ook best met papieren zijn hoor), veelal ook zonder papieren (zie je ook heel veel, pretnesten omdat iemands hondje zo mooi leuk en lief is, zonder maar een gezondheidstest

) of van een kleurtjes fokker.
En dat zijn veelal de geflipte exemplaren die doordraaien als je er eens wat minder mee doet.
Eentje van een goeie fokker met papieren uit isds werklijnen heb ik nog niet (gratis of voor weinig geld) ter herplaatsing aangeboden gekregen om bovengenoemde redenen.
Een nestbroer van mijn Jacky is (ik meen als enige uit dat nest, de rest werkt aan de schapen) naar iemand gegaan die op een hoog nivo behendigheid loopt, de mensen die de hond hebben zien lopen zeggen allemaal wat een rust die uitstraalt.
Mijn teefje dus ook, veel cooler in de kop ga je ze niet vinden, gefokt door een schaapsherder, uit degelijke werklijnen, en rustig of ze nu wel of niet aan de schapen werken....
Of je haar nu meeneemt naar een drukke markt, mee op hotel, of voor een weekje bij iemand anders laat logeren, alles is goed.
Aan de schapen zet ze veel druk, krijgt alles vooruit, en ondanks dat ze klein is laat ze keer op keer zien hoeveel moed ze heeft, ook als het heel moeilijk wordt.
Beste voorbeeld van wat voor mij een goed gefokte werklijn border moet zijn.
(Ik heb haar nu als voorbeeld genomen, maar ook mijn andere werklijn borders zijn zo)
Een goeie fokker tracht dusdanig te selecteren dat een hond niet verkeerd terecht komt.
De fokker van mijn kruising (kelpie x bc) verkocht bijvoorbeeld geen pup naar mensen die geen vee hebben, dat resulteerde er wel in dat ie nog twee "pups" overheeft op een leeftijd van 8 maanden, geen probleem, die houdt ie liever aan en traint ze zelf, eer dat ie ze naar een "ongeschikte plek" verkoopt.

Heeft ie gelukkig de tijd en plaats voor.
Zo zijn er dus bijv. fokkers die verkopen honden uit werklijn enkel naar mensen met vee, beroepsmensen, of selecteren in een nest dusdanig (door bijv. een puptest op 7 weken) dat ze kijken welke pup geschikt is voor welke plek.
Wat me echt zorgen baart zijn de enorme aantallen nesten bc die je dagelijks voorbij ziet komen aan alle kanten, met hoeveel pups wordt er "geleurd"?
In die aantallen maak je mij niet wijs dat je die allemaal even goed geplaatst krijgt.
En daar wringt de schoen...
Van de echt goed gefokte nesten van werklijn border (die mij interesseren dan toch) zijn meestal alle pups besproken, lang voordat de pups er zijn.
Die zie je hooguit sporadisch een keer voorbij komen als een pupkoper wegens ernstige ziekte o.d. last minute moest afzeggen.
En dat zijn echt niet de borders die negatief opvallen!