Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Veranderen van uiterlijk

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heavy schreef:
Brindlecardi schreef:Mijns inziens moet er zeker een werklijn overblijven voor honden die daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze ooit gefokt zijn.
Maar, er zijn ook genoeg mensen die dan kiezen voor een mechelaar met een flink karakter om dan voor de lol ipo te doen. Helemaal prima, maar vervolgens is de hond toch teveel, te weinig, niet goed genoeg of denk de baas, laat dat hele sporten maar zitten. Dan heb je dus een hele pittige hond die ergens voor grof geld verkocht wordt als de baas geluk heeft, en anders ergens bij een gezinnetje op de hoek terecht komt. In beide gevallen heeft een hond vaak ook geen enorm rooskleurige toekomst.
En waarom? Omdat de hond niet goed genoeg was voor dat ene 'stomme' spelletje. Waarom dan niet de werklijnen alleen voor de echte profs toegankelijk maken, en de rest gewoon een hond laten hebben die gewoon net even een tandje minder is.
En nee dan hebben we het heus niet over een luie bankhanger. Maar we hebben het dan ook niet over een hond met een enorme manscherpte die zonder blikken of blozen een mens bijt.
Dat laatste kan je gewoon niet hebben in Nederland, net als pitbulls die honden slopen.
Waar heb jij het in godsnaam over :19: ipo voor de lol? Denk je dat iemand twee keer per week lange avonden gaat trainen en een hele zondag voor de lol? Een hoop geld uitgeeft aan hond en benzine en riemen en tuigen en bench in auto enz voor de lol? En volgens jou heb je dan automatisch een pittig hond die iemand zonder blikken en blozen bijt :roll: :roll:

Echt je weet niet waar je over praat .
Uuh ja? Waarom zou je dat niet kunnen doen voor de lol. Iedereen die EG of behendigheid doet doet dat toch ook voor zijn hond, voor de lol? Kan je wel een beetje met je ogen rollen :wink:
Oh en die laatste conclusie maak jij er nu zelf van, ook dat is niet wat ik zeg.
Maar hé, als jij vindt dat iedere gek met een mechelaar om kan gaan.... Mij lijkt het in ieder geval geen verslechtering van heel veel rassen om net even die scherpe randjes ervanaf te halen en de echt extremen gewoon aan de profs over te laten. Wil je een prof worden? Prima, zorg dan maar voor een vergunning. Als particulier heb je geen honden meer om jezelf te beschermen, daar wordt je hond immers de dupe van. We hebben ook geen honden meer om andere honden te slopen, dat mag namelijk ook al niet. Dus what is the point om dat soort extreme eigenschappen nog intact te laten onder het mom van 'tsja daar is hij ooit voor gefokt!'
Overigens is het bij bepaalde rassen natuurlijk al zo dat je bepaalde vergunningen moet hebben wil je ze überhaupt mogen aanschaffen in bepaalde landen, al is dat vaak alleen beperkt tot de jachthonden.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Brindlecardi schreef:Dus what is the point om dat soort extreme eigenschappen nog intact te laten onder het mom van 'tsja daar is hij ooit voor gefokt!'.
Met deze uitspraak ben ik het eens, mits het ras niet meer gebruikt wordt waar hij ooit voor is gefokt.

En dat is juist mijn punt, het gros van de Mechelaars, wordt juist wél nog steeds gebruikt waar hij voor gefokt is. En dat vind ik een heel legitieme reden om hem te houden zoals hij is.

Ik vind een Mechelaar trouwen ook niet in het bezit van extreme eigenschappen eigenlijk. Ik vind het een hond waar je mee aan het werk moet, op welke manier dan ook en waarbij je als eigenaar wat meer in je rugzakje moet hebben zitten dan bij de gemiddelde Golden retriever. Niet meer en niet minder. En als je daar niet toe bereid bent moet je geen Mechelaar nemen, ik vind het absurd om een karakter aan te passen aan dat soort luie eigenaren.
Gr. Aniek

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Budkes schreef:
Brindlecardi schreef:Dus what is the point om dat soort extreme eigenschappen nog intact te laten onder het mom van 'tsja daar is hij ooit voor gefokt!'.
Met deze uitspraak ben ik het eens, mits het ras niet meer gebruikt wordt waar hij ooit voor is gefokt.

En dat is juist mijn punt, het gros van de Mechelaars, wordt juist wél nog steeds gebruikt waar hij voor gefokt is. En dat vind ik een heel legitieme reden om hem te houden zoals hij is.

Ik vind een Mechelaar trouwen ook niet in het bezit van extreme eigenschappen eigenlijk. Ik vind het een hond waar je mee aan het werk moet, op welke manier dan ook en waarbij je als eigenaar wat meer in je rugzakje moet hebben zitten dan bij de gemiddelde Golden retriever. Niet meer en niet minder. En als je daar niet toe bereid bent moet je geen Mechelaar nemen, ik vind het absurd om een karakter aan te passen aan dat soort luie eigenaren.
Ik vind de showlijn mechelaars ook geen honden om niks mee te doen, eigenlijk. Wij hebben een aantal showlijnen meegemaakt, maar die vond ik scherper/onbetrouwbaarder dan de werklijnen die ik nu ken. En waarschijnlijk heeft dat geen steek te maken met werk versus showlijnen, maar juist met het werken ermee. Dus waarom werklijnen alleen maar met vergunningen? Of het hele ras dus minder werkdrift geven?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik train fanatiek agility, loop fanatiek wedstrijden en wil een fanatieke hond. En toch... het is inderdaad allemaal voor de lol. Ik verdien er geen cent mee, dus dan is het toch voor de lol?
Ik kies trouwens voor minder populaire rassen, die staan vaak meer bij hun basis.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Heavy schreef:
Machie schreef:Ik train fanatiek agility, loop fanatiek wedstrijden en wil een fanatieke hond. En toch... het is inderdaad allemaal voor de lol. Ik verdien er geen cent mee, dus dan is het toch voor de lol?
Ik kies trouwens voor minder populaire rassen, die staan vaak meer bij hun basis.
Het is maar net hoe je het woord lol omschrijft . Voor mij is lol niet serieus en jij zegt weer dat je fanatiek traint . Ik neem aan dat je het wel serieus neemt als je er een hond /ras op uitkiest toch ?
Ja maar iets series doen wil toch niet zeggen dat je het niet voor de lol doet? Agility is mijn hobby. Zodra ik er geen plezier meer in heb, hou ik er mee op!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Brindlecardi schreef:
Heavy schreef:
Brindlecardi schreef:Mijns inziens moet er zeker een werklijn overblijven voor honden die daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze ooit gefokt zijn.
Maar, er zijn ook genoeg mensen die dan kiezen voor een mechelaar met een flink karakter om dan voor de lol ipo te doen. Helemaal prima, maar vervolgens is de hond toch teveel, te weinig, niet goed genoeg of denk de baas, laat dat hele sporten maar zitten. Dan heb je dus een hele pittige hond die ergens voor grof geld verkocht wordt als de baas geluk heeft, en anders ergens bij een gezinnetje op de hoek terecht komt. In beide gevallen heeft een hond vaak ook geen enorm rooskleurige toekomst.
En waarom? Omdat de hond niet goed genoeg was voor dat ene 'stomme' spelletje. Waarom dan niet de werklijnen alleen voor de echte profs toegankelijk maken, en de rest gewoon een hond laten hebben die gewoon net even een tandje minder is.
En nee dan hebben we het heus niet over een luie bankhanger. Maar we hebben het dan ook niet over een hond met een enorme manscherpte die zonder blikken of blozen een mens bijt.
Dat laatste kan je gewoon niet hebben in Nederland, net als pitbulls die honden slopen.
Waar heb jij het in godsnaam over :19: ipo voor de lol? Denk je dat iemand twee keer per week lange avonden gaat trainen en een hele zondag voor de lol? Een hoop geld uitgeeft aan hond en benzine en riemen en tuigen en bench in auto enz voor de lol? En volgens jou heb je dan automatisch een pittig hond die iemand zonder blikken en blozen bijt :roll: :roll:

Uuh ja? Waarom zou je dat niet kunnen doen voor de lol. Iedereen die EG of behendigheid doet doet dat toch ook voor zijn hond, voor de lol? Kan je wel een beetje met je ogen rollen :wink:
Oh en die laatste conclusie maak jij er nu zelf van, ook dat is niet wat ik zeg.
Maar hé, als jij vindt dat iedere gek met een mechelaar om kan gaan.... Mij lijkt het in ieder geval geen verslechtering van heel veel rassen om net even die scherpe randjes ervanaf te halen en de echt extremen gewoon aan de profs over te laten. Wil je een prof worden? Prima, zorg dan maar voor een vergunning. Als particulier heb je geen honden meer om jezelf te beschermen, daar wordt je hond immers de dupe van. We hebben ook geen honden meer om andere honden te slopen, dat mag namelijk ook al niet. Dus what is the point om dat soort extreme eigenschappen nog intact te laten onder het mom van 'tsja daar is hij ooit voor gefokt!'
Overigens is het bij bepaalde rassen natuurlijk al zo dat je bepaalde vergunningen moet hebben wil je ze überhaupt mogen aanschaffen in bepaalde landen, al is dat vaak alleen beperkt tot de jachthonden.
wat raar dat er dus genoeg gezinnen zijn die er prima mee overweg kunnen, wat blijkt uit de pups uit mijn eigen reuen. Dat ligt aan de fokker, punt. Die moet ze niet aan elke jan lul meegeven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

TessaThomas schreef:Ik vind de showlijn mechelaars ook geen honden om niks mee te doen, eigenlijk. Wij hebben een aantal showlijnen meegemaakt, maar die vond ik scherper/onbetrouwbaarder dan de werklijnen die ik nu ken. En waarschijnlijk heeft dat geen steek te maken met werk versus showlijnen, maar juist met het werken ermee. Dus waarom werklijnen alleen maar met vergunningen? Of het hele ras dus minder werkdrift geven?
Dit is exact mijn punt.
Dat iedereen maar zo'n hond kan kopen en dat dus regelmatig ook doet.
En nee, die zie je natuurlijk niet in de IPO-wereld. Die zie je namelijk helemaal niet, tot het fout gaat bij het dagelijkse blokje om.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:wat raar dat er dus genoeg gezinnen zijn die er prima mee overweg kunnen, wat blijkt uit de pups uit mijn eigen reuen. Dat ligt aan de fokker, punt. Die moet ze niet aan elke jan lul meegeven.
En hoe wilde je dat voorkomen?

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:

dat zeg ik al tig pagina's... zelfs de grootste sul gaat z'n eigen ding doen als je hem niet stuurt... en die dingen zijn vaak niet leuk nee...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Brindlecardi schreef:
Heavy schreef:

Natuurlijk heb je er wel lol in als je ipo doet maar je doet het niet even voor je lol . Het vraagt veel tijd en energie en geld van je namelijk .Dat bedoelde ik maar te zeggen . Maar ik krijg bij jou een beetje het idee dat je alle ipo honden over 1 kam scheert . Want als een ipo hond weggedaan wordt ( voor veel geld natuurlijk :19: ) komt hij in verkeerde handen .

En wat is een ipo hond volgens jou nu eigenlijk want het ging over Mechelaars . Maar Heavy is een Duitse herder die ook ipo heeft gedaan en nu niet meer en ze is niet verkocht voor veel geld maar mocht hier blijven is ze nu ook een ipo hond of gewoon een herder ?
Je krijgt ook geen drol voor een IPO hond tenzij hij kampioen is... :wink:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Als mensen geinteresseerd zijn in de IPO en ik leg uit dat wij 2 avonden training hebben, vanaf etenstijd tot middernacht meestal, en één dag in het weekend de hele dag, dan haken mensen af. Helemaal als je vertelt dat je telkens maar een paar minuten bezig bent en vervolgens de rest van de tijd aan het kijken bent én de andere dagen zelf bezig bent. ;) Dat zien mensen niet meer als lol. Je komt er niet mee weg om maar 1 keer in de week een uurtje op de hondenschool te trainen. Dat doe je in andere fanatieke sporten ook niet, maar daar zie je vaak nog 'recreanten' cursussen. Dat heb je in de IPO niet, of zo goed als niet. Bij de clubs waar ik kom/kwam mag je eerst ook een tijd meelopen voordat er überhaupt gepraat wordt over bijten. Dus als je die energie er niet in wil steken, dan leert een hond ook niet bijten. Alleen maar goed, vind ik.

Machie, jij bent volgens mij net zoveel tijd kwijt en natuurlijk houd je dat niet vol als je er geen lol in hebt, maar als jij uitlegt aan mensen die behendigheid wel leuk vinden, krijg jij dan ook geen reacties dat het niet voor de lol is? Lol is natuurlijk een raar begrip. Wij doen het omdat we de sport leuk vinden, trainen fanatiek omdat we resultaat willen, maar plezier staat wel bovenaan. Alleen de reacties van mensen is toch vaak dat iets voor de lol vrijblijvender is.
Brindlecardi
Zeer actief

Budkes schreef:

Ik neem het direct aan dat de mechelaar een hond is die juist nog vaak gebruikt wordt in de praktijk. Dat die honden er moeten zijn en blijven met dat karakter kan ik ook dan alleen maar toejuichen. Idem met speurhonden, bepaalde jachthonden, veedrijvers etc.
Maar wat zou precies het bezwaar zijn van een vergunning voor de honden die uit de meer extreme lijnen komen? Het is voor zo'n hond toch alleen maar goed dat hij in ieder geval bij iemand komt die er wat mee wilt gaan doen? Ik wil de mechelaar niet neerzetten als monsters, maar ik vind wel dat het honden zijn die toch echt wat scherper/energieker/complexer zijn dan andere herders. Dat horen ze uiteindelijk toch ook te zijn toch wil je ze kunnen gebruiken voor de praktijk?
Piet op de hoek gaat er echter niet mee sporten maar gaat af en toe even wandelen, waarom moet hij dan een hond die manscherp is? Natuurlijk kan je dan zeggen, neem dan geen mechelaar. Maar zo werkt het in de praktijk niet.
Ik hoor trouwens ook niemand over het afzwakken van de eigenschappen bij de stafford? Snappen we dat dan eigenlijk wel, of moeten die ook vooral hetzelfde blijven?

@heavy, ik heb het helemaal niet alleen over ipo honden. Daarnaast vind ik de DH en de mechelaar niet met elkaar te vergelijken. Ik begrijp je frustratie niet helemaal.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Alleen de reacties van mensen is toch vaak dat iets voor de lol vrijblijvender is.
Daarom heb je ook zo vaak gedoe met honden.
Omdat mensen per definitie lijken te denken dat alles vrijblijvend is.
Maar een hond is een levend wezen, met door ons ingefokte eigenschappen. Daar is niks vrijblijvends aan.
En wie is weer de sjaak? Juist.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
malinois schreef:wat raar dat er dus genoeg gezinnen zijn die er prima mee overweg kunnen, wat blijkt uit de pups uit mijn eigen reuen. Dat ligt aan de fokker, punt. Die moet ze niet aan elke jan lul meegeven.
En hoe wilde je dat voorkomen?
dat mag de fokker uitvogelen... ik heb zelfs als reu eigenaar nog steeds contact met alle eigenaren van de pups van de 3 nesten die mijn reuen in totaal hebben voortgebracht. Op 1 na... die zit in Amerika, verkocht voor het werk.
Als er iets is mogen ze naast de fokker ook bij mij aankloppen voor info of hulp. Ook als er eentje herplaatst zou moeten worden.
Bij 1 nest heb ik de eerste selectie gedaan voor de fokker en die heeft de uiteindelijke selectie gedaan.
En daarbij filter je toch al vrij snel een hele berg wannabe's eruit. Ja en natuurlijk kan het een keer fout gaan, een foute inschatting gemaakt worden.... daar blijf je mens voor, dat gebeurd elke fokker van welk ras ook gok ik. Maar het is wat anders dan blind je nestrestant naar de eerste de beste geïnteresseerde te stouwen zonder te kijken naar de persoon an sich.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Brindlecardi schreef: Ik neem het direct aan dat de mechelaar een hond is die juist nog vaak gebruikt wordt in de praktijk. Dat die honden er moeten zijn en blijven met dat karakter kan ik ook dan alleen maar toejuichen. Idem met speurhonden, bepaalde jachthonden, veedrijvers etc.
Maar wat zou precies het bezwaar zijn van een vergunning voor de honden die uit de meer extreme lijnen komen? Het is voor zo'n hond toch alleen maar goed dat hij in ieder geval bij iemand komt die er wat mee wilt gaan doen? Ik wil de mechelaar niet neerzetten als monsters, maar ik vind wel dat het honden zijn die toch echt wat scherper/energieker/complexer zijn dan andere herders. Dat horen ze uiteindelijk toch ook te zijn toch wil je ze kunnen gebruiken voor de praktijk?
Piet op de hoek gaat er echter niet mee sporten maar gaat af en toe even wandelen, waarom moet hij dan een hond die manscherp is? Natuurlijk kan je dan zeggen, neem dan geen mechelaar. Maar zo werkt het in de praktijk niet.
Ik hoor trouwens ook niemand over het afzwakken van de eigenschappen bij de stafford? Snappen we dat dan eigenlijk wel, of moeten die ook vooral hetzelfde blijven?

@heavy, ik heb het helemaal niet alleen over ipo honden. Daarnaast vind ik de DH en de mechelaar niet met elkaar te vergelijken. Ik begrijp je frustratie niet helemaal.
Maar je vindt IPO voor de lol en die mensen zouden dus geen werklijn mechelaar meer mogen hebben? Of begrijp ik je daar verkeerd/
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 02 jan 2017 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:
Brindlecardi schreef: En dat is juist mijn punt, het gros van de Mechelaars, wordt juist wél nog steeds gebruikt waar hij voor gefokt is. En dat vind ik een heel legitieme reden om hem te houden zoals hij is.

Ik neem het direct aan dat de mechelaar een hond is die juist nog vaak gebruikt wordt in de praktijk. Dat die honden er moeten zijn en blijven met dat karakter kan ik ook dan alleen maar toejuichen. Idem met speurhonden, bepaalde jachthonden, veedrijvers etc.

Maar je vindt IPO voor de lol en die mensen zouden dus geen werklijn mechelaar meer mogen hebben? Of begrijp ik je daar verkeerd/
Um, dat zegt niet brindlecardi hoor ;) Dat zeg Aniek.

Ik ben ook voorstanders van een vergunning. Want als je dagelijks werkt met dit type hond zie je niet helder hoe dit soort honden kan zijn in onervaren handen.
Mij lijkt een vergunning een prima idee.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 02 jan 2017 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

Mijn definitie van 'lol' is trouwens dat je het niet doet omdat het moet. Als je traint met een politiehond doe je dat om de hond klaar te stomen voor de praktijk. Dat is met ipo, behendigheid etc niet het doel. Je doet het omdat je de sport leuk vindt en dat graag doet met een hond. Op basis daarvan heb je zelfs naar alle waarschijnlijkheid je hond uitgekozen.
Dat zal ongetwijfeld veel geld, tijd en energie kosten. Maar dat is met de meeste hobby's zo.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef:
Budkes schreef:

Maar hoe komt die hond manscherp? Mijn honden zijn niet manscherp hoor? Niet nodig...
Daarnaast wil ik geen hond uit bepaalde lijnen omdat die mij te heftig zijn voor het spelletje wat ik ermee moet doen. Hoe wil je dat uitselecteren? Sterker nog ik krijg die hond gewoon niet bij bijv. een fokker die hier ook lid is (geweest). Omdat die weet dat dit niet geschikt is voor mijn sport.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Marjoleine schreef:
TessaThomas schreef:Alleen de reacties van mensen is toch vaak dat iets voor de lol vrijblijvender is.
Daarom heb je ook zo vaak gedoe met honden.
Omdat mensen per definitie lijken te denken dat alles vrijblijvend is.
Maar een hond is een levend wezen, met door ons ingefokte eigenschappen. Daar is niks vrijblijvends aan.
En wie is weer de sjaak? Juist.
Helemaal met je eens hoor, maar dan moet je het complete karakter veranderen. Of eigenlijk zijn sommige rassen totaal ongeschikt dan en zouden moeten 'verdwijnen', omdat niet iedereen ermee overweg kan. Of ga je de manier van aanschaf aanpakken? Of wat kan je eigenlijk doen?

Ik pas mijn vorige post ff aan :oohja: :engel:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef:Mijn definitie van 'lol' is trouwens dat je het niet doet omdat het moet. Als je traint met een politiehond doe je dat om de hond klaar te stomen voor de praktijk. Dat is met ipo, behendigheid etc niet het doel. Je doet het omdat je de sport leuk vindt en dat graag doet met een hond. Op basis daarvan heb je zelfs naar alle waarschijnlijkheid je hond uitgekozen.
Dat zal ongetwijfeld veel geld, tijd en energie kosten. Maar dat is met de meeste hobby's zo.
en daarvoor heb je een bepaald karakter nodig, incl. scherpte en moed. Daarop wordt je nl beoordeeld. Leuk joh als je hond verjaagt wordt door de pakwerker omdat je een lamzak mag hebben maar geen hond die dit aankan. Of kun je elke mechel stokslagen geven en zware dreiging?
Afbeelding
Machie
Zeer actief

TessaThomas schreef: Machie, jij bent volgens mij net zoveel tijd kwijt en natuurlijk houd je dat niet vol als je er geen lol in hebt, maar als jij uitlegt aan mensen die behendigheid wel leuk vinden, krijg jij dan ook geen reacties dat het niet voor de lol is? Lol is natuurlijk een raar begrip. Wij doen het omdat we de sport leuk vinden, trainen fanatiek omdat we resultaat willen, maar plezier staat wel bovenaan. Alleen de reacties van mensen is toch vaak dat iets voor de lol vrijblijvender is.
Iets minder tijd hoor :D
Ik train 1 a 2x per week 1 uurtje en thuis dingen tijdens het wandelen. Wedstrijden kosten me wel een hele dag ;) Voor 3x 30 seconden :+
Ik krijg nooit te horen dat t niet voor de lol is. Misschien wel juist omdat behendigheid op elk niveau kan. Van de 1x per week een uurtje op de hondenschool tot meerdere keren per week en alles daar tussenin.
Brindlecardi
Zeer actief

@malinois, het is toch niet voor niks zo dat juist mechelaars gekozen worden voor het werken in de praktijk? :mrgreen: dat is niet omdat ze in de kern te bang zijn om te bijten.
Als ik dingen hoor als stokslagen krijg ik trouwens meteen jeuk, hoe leuk is zo'n spelletje dan nog eigenlijk. Maar goed, ik ben een mietje op dat vlak.
TessaThomas
Zeer actief

Brindlecardi schreef:@malinois, het is toch niet voor niks zo dat juist mechelaars gekozen worden voor het werken in de praktijk? :mrgreen: dat is niet omdat ze in de kern te bang zijn om te bijten.
Als ik dingen hoor als stokslagen krijg ik trouwens meteen jeuk, hoe leuk is zo'n spelletje dan nog eigenlijk. Maar goed, ik ben een mietje op dat vlak.
Die stokslagen kan ik zelfs aan en ik heb een gezondheid die niet meewerkt. :LOL: Het is een flexibele stok met een vulling eromheen. Geen zweep zoals bij een paard bijvoorbeeld. De dreiging is erger, tenminste, dat is mijn ervaring. Maar goed, er is discussie om die stokslagen er uit te halen, omdat het niet goed is voor het imago.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Brindlecardi schreef: Maar wat zou precies het bezwaar zijn van een vergunning voor de honden die uit de meer extreme lijnen komen?
Nou naar mijn mening dat dit gewoon niet werkbaar is.
Of je schaart een heel ras en kruisingen daarvan onder een vergunningsplicht of niet.
Ik heb bijvoorbeeld al 1 stamboom Mechelaar en een X Mechelaar. De stamboom Mechel is veel extremer dan de X Mechelaar.
De X is een ervaren praktijkhond, uit generaties KNPV honden, die ook al regelmatig is ingezet in de praktijk en heeft gebeten. Ik ken echter geen grotere jandoedel van een hond die volkomen tevreden zou zijn met de hele dag op zijn rug op de bank in de woonkamer liggen. Die schuif ik zo bij iedereen achter de deur.
De stamboom mechelaar is groen als gras maar zou ik maar aan een enkeling toevertrouwen.

Maw hoe wil je een ras gaan scheiden :U:
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief

Brindlecardi schreef:@malinois, het is toch niet voor niks zo dat juist mechelaars gekozen worden voor het werken in de praktijk? :mrgreen: dat is niet omdat ze in de kern te bang zijn om te bijten.
Ik zou mijn hond ook niet laten slaan hoor ;)
Net als ik mijn hond niet laat bedreigen en mijn hond nooit zal trainen met een TT. Maar dat hoort bij de ipo helaas. Kunnen we van alles van vinden. Maar ik denk dat dit topic daar niet over gaat ;)
Brindlecardi
Zeer actief

Budkes schreef:
Brindlecardi schreef: Maar wat zou precies het bezwaar zijn van een vergunning voor de honden die uit de meer extreme lijnen komen?
Nou naar mijn mening dat dit gewoon niet werkbaar is.
Of je schaart een heel ras en kruisingen daarvan onder een vergunningsplicht of niet.
Ik heb bijvoorbeeld al 1 stamboom Mechelaar en een X Mechelaar. De stamboom Mechel is veel extremer dan de X Mechelaar.
De X is een ervaren praktijkhond, uit generaties KNPV honden, die ook al regelmatig is ingezet in de praktijk en heeft gebeten. Ik ken echter geen grotere jandoedel van een hond die volkomen tevreden zou zijn met de hele dag op zijn rug op de bank in de woonkamer liggen. Die schuif ik zo bij iedereen achter de deur.
De stamboom mechelaar is groen als gras maar zou ik maar aan een enkeling toevertrouwen.

Maw hoe wil je een ras gaan scheiden :U:
Ik snap je punt, ik denk ook dat het idee in de praktijk niet geheel op die manier is vorm te geven. Niet nu in ieder geval.
Ik denk dat je uit zou komen op een vergelijkbaar systeem als met een jachtakte. Je moet als baas aantonen dat je de hond gebruikt voor de praktijk dan wel intensief voor de sport. Dat laatste is een grijs gebied waar dan ook nadere invulling aan moet worden gegeven.
Uiteindelijk zou je een meer duidelijke splitsing kunnen creëeren binnen het ras als er na verloop van jaren gefokt wordt op een milder karakter. De werklijnen kan je vervolgens intact houden en het concept van een akte laten bestaan. Ik denk wel dat je bij bepaalde rassen dan misschien wel richting outcross projecten moet gaan denken. Maar daar ben ik zeker niet in thuis.
Hoe dan ook, waar het mij zoals eerder gezegd vooral om gaat is dat het naar mijn idee in veel gevallen helemaal niet zo erg is als bepaalde karaktereigenschappen wat milder worden bij honden die niet voor de praktijk gebruikt worden. Dat betekend niet dat je eigenschappen er volledig uit moet fokken en er nieuwe eigenschappen in moet fokken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef:Uiteindelijk zou je een meer duidelijke splitsing kunnen creëeren binnen het ras als er na verloop van jaren gefokt wordt op een milder karakter. De werklijnen kan je vervolgens intact houden en het concept van een akte laten bestaan. Ik denk wel dat je bij bepaalde rassen dan misschien wel richting outcross projecten moet gaan denken. Maar daar ben ik zeker niet in thuis.
Hoe dan ook, waar het mij zoals eerder gezegd vooral om gaat is dat het naar mijn idee in veel gevallen helemaal niet zo erg is als bepaalde karaktereigenschappen wat milder worden bij honden die niet voor de praktijk gebruikt worden. Dat betekend niet dat je eigenschappen er volledig uit moet fokken en er nieuwe eigenschappen in moet fokken.
Ik denk dat je het aan een type hond moet koppelen en een houderschapsbewijd oid.
Dat is denk ik voor heel wat meer rassen/types geen gek idee.

Als we het over veranderen van uiterlijk hebben, dat zie je bij een aantal rassen vooral buiten de stamboeken.
Ik zeg alleen maar "toad".

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk dat dat voor dierenleed gaat zorgen. Verzopen of gedumpte pups die niet verkocht worden.
Ik weet niet hoe het met die mechelaars zit, maar bij de working kelpies heb je in het nest altijd pups die niet worden verkocht aan schapenmensen. Soms hebben ze gewoon geen interesse in het werk waar ze voor geschikt zijn en zouden ze heel goed huishond kunnen worden. Of ze hebben wel de drive, maar niet het talent om een goede werkhond te worden. Of ze hebben zoveel drive, dat niemand er goed mee kan werken.

Die zijn nu al lastig te plaatsen op de juiste plek, al helemaal als je er een houderschaps-vergunning aan koppelt. Dat lijkt me met de mechels ook op deze manier niet werken.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:Ik denk dat dat voor dierenleed gaat zorgen. Verzopen of gedumpte pups die niet verkocht worden.
Ik weet niet hoe het met die mechelaars zit, maar bij de working kelpies heb je in het nest altijd pups die niet worden verkocht aan schapenmensen. Soms hebben ze gewoon geen interesse in het werk waar ze voor geschikt zijn en zouden ze heel goed huishond kunnen worden. Of ze hebben wel de drive, maar niet het talent om een goede werkhond te worden. Of ze hebben zoveel drive, dat niemand er goed mee kan werken.

Die zijn nu al lastig te plaatsen op de juiste plek, al helemaal als je er een houderschaps-vergunning aan koppelt. Dat lijkt me met de mechels ook op deze manier niet werken.
Misschien stimuleert dat dan ook juist om minder te fokken bij de mechelaar?
Het zal met honden die met een jachtakte worden verkocht niet anders zijn. Ook die zullen niet altijd goed kunnen jagen. Of een hond echt geschikt zal zijn is als pup al wel een klein beetje in te schatten denk ik, maar je weet het pas echt zeker als je de hond in gaat zetten lijkt mij. Mocht een hond vervolgens echt niet te gebruiken zijn voor sport in welke vorm dan ook, dan zou je bijvoorbeeld een test kunnen creëeren waardoor een hond niet meer gehouden dient te worden door een vergunningsplichtige. Een soort ontheffing creëeren. Dat kan bijvoorbeeld ook bij honden die bijvoorbeeld HD hebben en daardoor niet kunnen sporten. Al denk ik dat gezonde honden die dan misschien niet geschikt zijn voor knpv of de jacht toch vaak wel de behoefte hebben aan een andere vorm van uitdaging. Dus dan kom je wel weer in de sfeer van een vergunning.
Hoe dan ook, hoe je het het precies moet vormgeven heb ik ook geen pasklaar antwoord voor. Dit is maar een idee.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 02 jan 2017 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Brindlecardi schreef:
Paisley schreef:Ik denk dat dat voor dierenleed gaat zorgen. Verzopen of gedumpte pups die niet verkocht worden.

Misschien stimuleert dat dan ook juist om minder te fokken bij de mechelaar?
Het zal met honden die met een jachtakte worden verkocht niet anders zijn. Ook die zullen niet altijd goed kunnen jagen. Of een hond echt geschikt zal zijn is als pup al wel een klein beetje in te schatten denk ik, maar je weet het pas echt zeker als je de hond in gaat zetten lijkt mij. Mocht een hond vervolgens echt niet te gebruiken zijn voor sport in welke vorm dan ook, dan zou je bijvoorbeeld een test kunnen creëeren waardoor een hond niet meer gehouden dient te worden door een vergunningsplichtige. Een soort ontheffing creëeren. Dat kan bijvoorbeeld ook bij honden die bijvoorbeeld HD hebben en daardoor niet kunnen sporten. Al denk ik dat gezonde honden die dan misschien niet geschikt zijn voor knpv of de jacht toch vaak wel de behoefte hebben aan een andere vorm van uitdaging. Dus dan kom je wel weer in de sfeer van een vergunning.

Ik denk dat het niets gaat veranderen aan het fokken, want goede honden blijven gewild en die hebben zo nu en dan een kneus als broeder als bijvangst.
Meer regels zit ikzelf eigenlijk totaal niet op te wachten, dus de rest van je post wordt ik al moe van als ik het lees. Maar goed, ik ken ook totaal geen problematische mechelaars als huishond. De 2 mechelaars die ik van dichtbij ken en huishond zijn, zijn echt dik tevreden. Dat gaat meer dan prima.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”