Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veranderen van uiterlijk
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Veranderen van uiterlijk
Budkes, je begrijpt me gewoon niet.
zeg niet dat dat per definitie aan jou ligt. Maar we gaan er zo niet uit komen want ik blijf dingen herhalen en toch beweer ook jij dat ik het huidige beleid toejuich en dat ik vind dat rassen 'met geweld veranderd moeten worden'. Dat zeg ik allemaal niet, vind ik ook allemaal niet.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
En ik ben het gewoon niet met je eens. Ik zeg nergens dat ik vind dat jij er een eenheidsbrei van wilt maken. Of dat je met geweld rassen wilt veranderen, dat zeg ik nergens. Ik snap prima dat jij bedoeld dat je het geen probleem vindt om honden "milder" te maken omdat het gros niet meer nodig is voor het werk waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn. Omdat er volgens jouw meer behoefte is aan honden waarvan de scherpe kantjes eraf zijn opdat ze beter in de huidige maatschappij passen.
Maar daar ben ik het dus gewoon absoluut niet mee eens.
Edit
ik ik zeg wel dat je met geweld rassen wilt veranderen, maar ik bedoelde daar vooral mee waarom zouden we dat willen omdat ik het oorspronkelijke zoveel beter te pruimen vind.
Edit

Laatst gewijzigd door Budkes op 04 jan 2017 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Volgens mij zegt Brindlecardi ook dat rassen hoe dan ook veranderen. En dat denk ik ook. Ongeacht selectie en wat dan ook, ze worden anders.
Zonder dat er bewust voor wordt gekozen vaak.
Als ik kijk naar de stabij van 60 jaar geleden en nu, dat is totaal een andere hond. Totáál.
Bij de wetter is dat niet zo gek genoeg. Niemand weet hoe dat komt. Fokbeleiden zijn nagenoeg gelijk, mensen hollen niet achter specifieke dingen aan. En toch.
Zeg het maar. Ik weet het ook niet maar het gebeurt dus.
Als ik kijk naar de stabij van 60 jaar geleden en nu, dat is totaal een andere hond. Totáál.
Bij de wetter is dat niet zo gek genoeg. Niemand weet hoe dat komt. Fokbeleiden zijn nagenoeg gelijk, mensen hollen niet achter specifieke dingen aan. En toch.
- Budkes
- Zeer actief
Maar dat zie ik natuurlijk ook wel, dat dat gebeurt, anders zou ik onder een steen leven als ik dat niet zag.
Ik ben er alleen absoluut niet blij mee. Ik vind het zonde. Er zijn de wereld aan rassen waar wij mensen uit kunnen kiezen, waarom moeten we al die rassen dan ook nog eens aan gaan passen omdat dat ons beter past.
Ik ben er alleen absoluut niet blij mee. Ik vind het zonde. Er zijn de wereld aan rassen waar wij mensen uit kunnen kiezen, waarom moeten we al die rassen dan ook nog eens aan gaan passen omdat dat ons beter past.
Gr. Aniek

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk niet dat het altijd opzettelijk of bewust is. Soms gebeurt het dus gewoon.Budkes schreef:Maar dat zie ik natuurlijk ook wel, dat dat gebeurt, anders zou ik onder een steen leven als ik dat niet zag.
Soms ten goede en soms niet. Ook dat nog.
-
- Zeer actief
Het is uiteraard prima om het niet met mij eens te zijn.Budkes schreef:En ik ben het gewoon niet met je eens. Ik zeg nergens dat ik vind dat jij er een eenheidsprijs van wilt maken. Ik snap prima dat jij bedoeld dat je honden "milder" wilt maken omdat het gros niet meer nodig is voor het werk waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn. Omdat er volgens jouw meer behoefte is aan honden waarvan de scherpe kantjes eraf zijn opdat ze beter in de huidige maatschappij passen.

Ik krijg alleen uit je laatste post de indruk dat je niet geheel begrijpt waar ik vandaan kom. Je hoeft honden niet kosten wat het kost te veranderen. Het zou gewoon een geleidelijk proces kunnen zijn om binnen de fokkerswereld iets andere prioriteiten te gaan stellen. In mijn visie zou ik dan zeggen, stop met show en werk zo te scheiden tenzij je het hebt over honden die in de praktijk werken, stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. Of dat dan een kampioen is in iets zou mijns inziens minder van belang moeten zijn.
Maar goed ik gok zo maar dat het er over 100 jaar, en misschien wel eerder, er allemaal heel anders uitziet qua rassen. Als je je bedenkt hoeveel rassen er nu eigenlijk al op het randje van de afgrond staan veelal door gezondheidsproblemen..
Ik wil verder niet pretenderen alles te weten of de gouden oplossing te hebben voor alles. Ik vraag me alleen bij sommige rassen best wel af waar je als 'gewone' honden baas terecht kan voor een fijne kameraad die bij je past.
En ik denk dat sommige honden gewoon niet zo maar passen binnen de Nederlandse maatschappij. Het is toch eigenlijk triest dat de samenleving schreeuwt voor ingrijpen bij bepaalde rassen omdat ze een gevaar vormen. Natuurlijk zouden stomme mensen niet aan zo'n dier moeten komen, maar verbiedt het ze maar.. Maar goed dat is uiteraard niet alleen opgelost met het elimineren van diepgewortelde instincten. Maar het zou het ras mijns inziens geen kwaad doen.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 04 jan 2017 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik vind show en werklijn ook raar. Gelukkig bestaat dat ook niet bij alle rassen 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind t heerlijk. Voor elk wat wils...Machie schreef:Ik vind show en werklijn ook raar. Gelukkig bestaat dat ook niet bij alle rassen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Overigens lijkt de huidige (x) werkmechel nog verdacht veel op de exemplaren van zo'n 100 jaar geleden....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Stromingen in de tijd heb je sowieso altijd. Honden blijven niet eeuwig leven, dus nieuwe generaties brengen nieuwe dingen met zich mee, zelfs zonder artificieel ingrijpen van de mens, en niet alleen op vlak van uiterlijk.Marjoleine schreef:Volgens mij zegt Brindlecardi ook dat rassen hoe dan ook veranderen. En dat denk ik ook. Ongeacht selectie en wat dan ook, ze worden anders.
Bij sommige rassen idd uitwendig beter zichtbaar dan bij andere.
Plus dan nog het feit dat velen gewoon appelen met peren gaan vergelijken.
Dan plaatsen ze een foto van een werkhond van 150 jaar geleden en plaatsen ze daar tegenover een showhond van nu,
terwijl er 150 jaar geleden evengoed al showhonden waren die er hetzelfde uit zagen als nu (alleszins in mijn ras wel),
maar goed, plaatjes verkopen he, en mensen schreeuwen nogal rap moord en brand zonder dan verder te gaan kijken dan hun neus lang is (de ongezonde extremen daar gelaten uiteraard).
- Budkes
- Zeer actief
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, en waarschijnlijk val ik in jouw optiek niet onder een gewone hondenbaas, maar die was ik ooit wel.Brindlecardi schreef:Het is uiteraard prima om het niet met mij eens te zijn.Budkes schreef:En ik ben het gewoon niet met je eens. Ik zeg nergens dat ik vind dat jij er een eenheidsprijs van wilt maken. Ik snap prima dat jij bedoeld dat je honden "milder" wilt maken omdat het gros niet meer nodig is voor het werk waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn. Omdat er volgens jouw meer behoefte is aan honden waarvan de scherpe kantjes eraf zijn opdat ze beter in de huidige maatschappij passen.
Maar daar ben ik het dus gewoon absoluut niet mee eens.![]()
Ik krijg alleen uit je laatste post de indruk dat je niet geheel begrijpt waar ik vandaan kom. Je hoeft honden niet kosten wat het kost te veranderen. Het zou gewoon een geleidelijk proces kunnen zijn om binnen de fokkerswereld iets andere prioriteiten te gaan stellen. In mijn visie zou ik dan zeggen, stop met show en werk zo te scheiden tenzij je het hebt over honden die in de praktijk werken, stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. Of dat dan een kampioen is in iets zou mijns inziens minder van belang moeten zijn.
Maar goed ik gok zo maar dat het er over 100 jaar, en misschien wel eerder, er allemaal heel anders uitziet qua rassen. Als je je bedenkt hoeveel rassen er nu eigenlijk al op het randje van de afgrond staan veelal door gezondheidsproblemen..
Ik wil verder niet pretenderen alles te weten of de gouden oplossing te hebben voor alles. Ik vraag me alleen bij sommige rassen best wel af waar je als 'gewone' honden baas terecht kan voor een fijne kameraad die bij je past.
En ik denk dat sommige honden gewoon niet zo maar passen binnen de Nederlandse maatschappij. Het is toch eigenlijk triest dat de samenleving schreeuwt voor ingrijpen bij bepaalde rassen omdat ze een gevaar vormen. Natuurlijk zouden stomme mensen niet aan zo'n dier moeten komen, maar verbiedt het ze maar.. Maar goed dat is uiteraard niet alleen opgelost met het elimineren van diepgewortelde instincten. Maar het zou het ras mijns inziens geen kwaad doen.

En de rassen waarbij jij je afvraagt waar je als "gewone" baas terecht kunt voor een fijne kameraad passen misschien juist wel niet bij zo'n baas. En die kan vervolgens kiezen uit ontelbaar veel andere rassen voor een wel passende kameraad.
Verder ben ik het met je eens dat bepaalde rassen niet zo maar passen binnen de Nederlandse maatschappij, maar moeten we daarom proberen die rassen meer passend te maken of moeten we er naar toe dat de eigenaren van die rassen een veel zwaardere verantwoordelijkheid "opgelegd" moeten krijgen. Ik vind dat laatste.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mijn reactie sloeg op alle rassen en op de reactie van Budkes.Brindlecardi schreef:Een ras veranderd hoe dan ook. Het is een illusie te denken dat jouw DH hetzelfde is als een DH van 150 jaar geleden. Je hebt alleen als fokker de macht om op kleine schaal te bepalen hoe een hondenras zal veranderen. Als men alleen maar naar uiterlijk kijkt krijg je ziektes, verkeerde karakters en andere excessen. Ga je alleen naar prestatie kijken op het veld is dat ook niet reëel.blondie schreef: Waarom moet een ras veranderen omdat men wel het uiterlijk wil, maar niet de ras eigenschappen die inherent zijn aan dat ras?
Kies dan gewoon een ander ras uit
Het zou wel ontzettend fantastisch zijn als er niet meer gedaan kan worden alsof ik pleit voor een eenhapskoek en beweer dat je alle ras eigenschappen ergens uit zou moeten fokken. Dat is absoluut complete lariekoek. Heb ik ook helemaal nergens zo geschreven, dus we kunnen wel met duimpjes omhoog reageren op dit soort posts, maar feitelijk slaan ze in ieder geval totaal niet op mijn verhaal.
Jij haalt nu het ras dat ik toevallig ook heb erbij. Maar tussen de regels door in jouw reacties lees ik wel degelijk dat je bepaalde rassen anders gefokt zou willen zien omdat een breed publiek dat soort honden wil hebben, maar in een wat mildere "maatschappelijk meer aanvaardbare vorm".
Zelf hou ik van het karakter van het ras van mijn keuze. Niet altijd even makkelijk, maar ik kies daar voor en ben me er van bewust wat de scherpe randjes kunnen zijn.
Dat mensen duimpjes omhoog doen bij mijn reactie, daar kan ik weinig aan doen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Iig niet hetzelfde als wat ik onder een prettig karakter versta...-Saskia- schreef:Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
+1malinois schreef:Iig niet hetzelfde als wat ik onder een prettig karakter versta...-Saskia- schreef:Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
+2Paisley schreef:+1malinois schreef:Iig niet hetzelfde als wat ik onder een prettig karakter versta...-Saskia- schreef:Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
- Zeer actief
Ik ben gek op super luie, kwijlende honden die alleen vreten, meer niet. Lekker makkelijk toch, eenhapskoek met nul karakter. Was dat nog niet duidelijk dan adhv foto's van mijn vette luie hond waar ik geen moer mee doe?Paisley schreef:+1malinois schreef:Iig niet hetzelfde als wat ik onder een prettig karakter versta...-Saskia- schreef:Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, ik vind het in elk geval een prettig karakter als een hond niet confrontatie-zoekend is en als hij sociaal gedrag vertoont.
De mate van energie is dan een andere kwestie maar verdraagzaamheid en geen kort lontje zijn voor mij belangrijk bij een hond.
Ik heb nul begrip voor hondagressie en vind dat iets dat niet in onze maatschappij kan.
De mate van energie is dan een andere kwestie maar verdraagzaamheid en geen kort lontje zijn voor mij belangrijk bij een hond.
Ik heb nul begrip voor hondagressie en vind dat iets dat niet in onze maatschappij kan.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Ik heb een hond die angstagressief is voor mensen. Wel vanuit angst maar toch. Ze is niet sociaal. Toch loopt ze bijna overal los, loopt op wedstrijden tussen ladingen mensen en ze bijt niet. Maar betrouwbaar is ze zeker niet. Maar haar hierom laten inslapen? Nooit.Nanna schreef: En honden die mensagressief zijn horen per direct een spuit te krijgen. Alleen als ze fungeren als waakhond op een deugdelijk afgesloten terrein kan dat.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Reuen/teven die niet bij elke sexegenoot kunnen vind ik vrij normaal. Maar t moet niet killen zijn... ik ga er altijd vanuit dat een reu niet bij elke reu kan en een teef niet bij elke teef en dan kan t altijd meevallen. Daar heb ik dus ook nul problemen mee mits t nogmaals hanteerbaar blijft en dus niet dat elke andere hond naar zn grootje geholpen moet worden.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou kunnen maar iig staan jouw ideeen van een fijne hond mijlenver van de mijne af.Brindlecardi schreef:
Ik ben gek op super luie, kwijlende honden die alleen vreten, meer niet. Lekker makkelijk toch, eenhapskoek met nul karakter. Was dat nog niet duidelijk dan adhv foto's van mijn vette luie hond waar ik geen moer mee doe?![]()

- Budkes
- Zeer actief
Nee natuurlijk vindt jij dat niet, en dat weet iedereen die door de jaren heen een beetje heeft opgelet echt wel. De vraag van -Saskia- is echter wel een legitieme volgens mij, want zoveel mensen zoveel wensen. Dus wat is dan wel of niet acceptabel.Brindlecardi schreef:-Saskia- schreef:Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-
Ik ben gek op super luie, kwijlende honden die alleen vreten, meer niet. Lekker makkelijk toch, eenhapskoek met nul karakter. Was dat nog niet duidelijk dan adhv foto's van mijn vette luie hond waar ik geen moer mee doe?![]()

Edit Malinois en Paisley er ff tussenuit geknipt ivm te veel quotes
Gr. Aniek

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Zeg!!Budkes schreef:

- Budkes
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Wat zou kunnen?malinois schreef:Dat zou kunnen maar iig staan jouw ideeen van een fijne hond mijlenver van de mijne af.Brindlecardi schreef:

Het maakt mij niet uit dat ons idee van een hond anders is, al vraag ik me af waar je dat dan uit afleid, ik kan namelijk nog niet eens reageren op de vraag zonder vage insinuaties met groene poppetjes.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Jouw plaat blijft hangen dat alles maar aangepast moet worden aan de luie mens en ik zie dat nou eenmaal totaal anders. De mens past zich maar aan aan t ras en anders koop je maar wat anders of je blijft lekker hondloos. Jij ziet t nut niet voor een hobby terwijl je geen benul hebt wat die hobby inhoudt en wat de hond mee moet brengen om t uberhaupt te kunnen doen. Dan lees je maar om deBrindlecardi schreef:Wat zou kunnen?malinois schreef:Dat zou kunnen maar iig staan jouw ideeen van een fijne hond mijlenver van de mijne af.Brindlecardi schreef:
![]()
Het maakt mij niet uit dat ons idee van een hond anders is, al vraag ik me af waar je dat dan uit afleid, ik kan namelijk nog niet eens reageren op de vraag zonder vage insinuaties met groene poppetjes.

-
- Zeer actief
Ach ja een Paisley en een malinois hebben er anders de grootste lol in om te insinueren dat dat is wat ik zoek in een hond en wat mijn hond dan ook zou zijn.Budkes schreef:Nee natuurlijk vindt jij dat niet, en dat weet iedereen die door de jaren heen een beetje heeft opgelet echt wel. De vraag van -Saskia- is echter wel een legitieme volgens mij, want zoveel mensen zoveel wensen. Dus wat is dan wel of niet acceptabel.Brindlecardi schreef:-Saskia- schreef:Wat vind jij een prettig karakter?Brindlecardi schreef:-knip- stop met teveel focus op uiterlijk en ga de focus wel leggen op prettige karakters. -knip-

Dat gezegd hebbende, ik vind het een hele goede vraag en zal 'm dan ook proberen te beantwoorden.
Wat ik zie als een algemeen prettig karakter is een hond die stabiel is en een bepaalde mate van sociaal gedrag kent. Een hond die dus niet in paniek uitbarst bij het zien van dagelijkse dingen (mensen, honden etc) maar ook een hond die niet te reactief is. Zoals Marjoleine ook zegt, mensagressie of hondagressie vind ik in Nederland op de manier waarop er meeste mensen hier honden houden onwenselijk. Waarom? Omdat het een gevaar kan vormen voor derden. Dat gevaar is aanzienlijk kleiner als de hond in goede handen is, maar helaas is dat lang niet altijd het geval. Hoe dan ook is het mijns inziens een onnodige eigenschap bij een hond voor de gemiddelde burger van nu. Een bepaalde mate van mensagressie was misschien vroeger niet erg als je een landgoed hebt die je graag beschermd wilt hebben. Maar daar is een land als Nederland gewoon te overbevolkt voor geworden. Kijk bijvoorbeeld naar het geval met het jongetje dat door een paar rottweilers zwaar is toegetakeld laatst.
Overigens betekend dat niet dat alle waak- en erfhonden niet meer mogen waken. Maar honden die dusdanig op scherp staan naar vreemden toe zijn toch vaak wel potentieel gevaarlijk. Dat zou voor mij dan niet vallen onder een prettig karakter voor een hond in de Nederlandse samenleving. Idem met staffords die andere honden graag dood zien. Het is een zieke eigenschap die nergens meer toe dient mijns inziens.
-
- Zeer actief
Als dat jouw samenvatting is van mijn plaat die blijft hangen, is de plaat toch nog niet lang genoeg blijven hangen.malinois schreef:Jouw plaat blijft hangen dat alles maar aangepast moet worden aan de luie mens en ik zie dat nou eenmaal totaal anders. De mens past zich maar aan aan t ras en anders koop je maar wat anders of je blijft lekker hondloos. Jij ziet t nut niet voor een hobby terwijl je geen benul hebt wat die hobby inhoudt en wat de hond mee moet brengen om t uberhaupt te kunnen doen. Dan lees je maar om deBrindlecardi schreef:Wat zou kunnen?malinois schreef:Dat zou kunnen maar iig staan jouw ideeen van een fijne hond mijlenver van de mijne af.Brindlecardi schreef:
![]()
Het maakt mij niet uit dat ons idee van een hond anders is, al vraag ik me af waar je dat dan uit afleid, ik kan namelijk nog niet eens reageren op de vraag zonder vage insinuaties met groene poppetjes.heen...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien moet je t eens wat anders brengen dan....Brindlecardi schreef: Als dat jouw samenvatting is van mijn plaat die blijft hangen, is de plaat toch nog niet lang genoeg blijven hangen.