Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vaccineren pup nodig?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Vaccineren pup nodig?

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Ja de mensen die titeren doen dat soms al jaren.
Hoeveel zijn dat er?
Wat voor mensen zijn dat ............. wetenschappelijke mensen of gewone mensen zoals ik, die over titeren horen en lezen op o.a. hf?

IK vroeg me af of er ook onderzoek werd gedaan op (bijvoorbeeld)de universiteit diergeneeskunde........................
Tussentijds titeren en kijken hoe lang entingen nodig zijn gedurende het leven van een hond.
Want ik vraag me dus nog steeds af waarom dat enten bij honden levenslang herhaald moet worden (of gecontroleerd door titeren) en bij ons mensen niet.
En dat laatste was de pointe van mijn oorspronkelijke vraag.
Ik heb geen aantallen want dat is wereldwijd.
Mijn bronnen zijn goed maar er zijn grenzen, zeg maar ;)

Natuurlijk wordt er onderzoek gedaan. Een universiteit gaat geen positief advies geven op de blauwe ogen van een fabrikant tenslotte.
Dat is de reden (dat, en jarenlange testen en onderhandelingen) dat de pharmaceutische sectr een aantal jaar geleden de drie jaar geldigheid heeft vrijgegeven. Dat was grotendeels onder externe druk en dat snap ik best, want elk jaar is natuurlijk beter voor de jaarcijfers.

En dat is dan meteen de pointe van je vraag. De pharmaceutische industrie is degene die bepaalt hoe vaak en wanneer dieren geënt dienen te worden.
Onderzoeken van buitenaf oefenen vervolgens druk uit op gegeven adviezen. Daarna worden dan -soms- die adviezen aangepast.

Overigens gaat het precies zo met bijwerkingen van medicatie, voor dieren dus. Het wordt vaak onder de pet gehouden.
Enerzijds bewijzen archieven duizenden ingediende klachten over ziekte als gevolg van entingen en over bijwerkingen, anderzijds beweert een fabrikant nergens van te weten en niets binnen te krijgen. Zó slecht is de post ook weer niet.
Daarom zijn er tegenwoordig onafhankelijke tussenbureaus waar die klachten worden ingediend. Om van verdenkingen te worden gevrijwaard, zeg maar.
Dank je, zo is het duidelijk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

ranetje schreef:
Marjoleine schreef: Daarom zijn er tegenwoordig onafhankelijke tussenbureaus waar die klachten worden ingediend. Om van verdenkingen te worden gevrijwaard, zeg maar.
Dank je, zo is het duidelijk :ok:
Hoe werkt dat bij die onafhankelijke tussenbureaus? De EMA bijvoorbeeld. Hoe onafhankelijk is zo'n orgaan?
http://www.ema.europa.eu/ema/
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Badu schreef:Hoe werkt dat bij die onafhankelijke tussenbureaus? De EMA bijvoorbeeld. Hoe onafhankelijk is zo'n orgaan?
Misschien kun je dat eens gaan uitzoeken en ons je bevindingen laten weten.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja enten... ik heb er 1 die als pup alleen parvo geënt is, met 1 jaar 1x de cocktail, met 4 jaar laten titeren en nog voor 4 jaar vrijgegeven. Tsja...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Badu schreef:Hoe werkt dat bij die onafhankelijke tussenbureaus? De EMA bijvoorbeeld. Hoe onafhankelijk is zo'n orgaan?
Dat weet ik niet precies.
Ik heb er eens een opgekregen voor klachten over de L4, omdat die wel werden ingediend maar vervolgens wist de fabrikant toch van niets.
Dat was deze:
http://www.cbg-meb.nl/voor-dieren/inhou ... jwerkingen

Ik zou zeggen, ga los ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Ik heb er eens een opgekregen voor klachten over de L4, omdat die wel werden ingediend maar vervolgens wist de fabrikant toch van niets.
Dat was deze:

Ik zou zeggen, ga los ;)
Heb je daar ooit iets van een side effect kunnen vinden, buiten dat wat in de bijsluiter staat van één of ander? Ik niet.
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Dat was deze:

Ik zou zeggen, ga los ;)
Heel veel meldingen, die zijn er wel. Waar die landen is duister tot nu...
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Anderzijds ligt er dus nog steeds een hond van bijna een jaar op het randje door parvo, terwijl hij keurig drie entingen had gehad.
Anders pups uit het nest zijn inmiddels getiterd: waarde parvo 0.
En dan denk je dat je het goed doet.
En het hondje is overleden.
Het zal je maar gebeuren. Je denkt dat je het goed doet, driemaal geënt.
En hopla.

Afbeelding

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Marjoleine schreef:
Marjoleine schreef:Anderzijds ligt er dus nog steeds een hond van bijna een jaar op het randje door parvo, terwijl hij keurig drie entingen had gehad.
Anders pups uit het nest zijn inmiddels getiterd: waarde parvo 0.
En dan denk je dat je het goed doet.
En het hondje is overleden.
Het zal je maar gebeuren. Je denkt dat je het goed doet, driemaal geënt.
En hopla.

Wat een narigheid. Inderdaad, dan denk je dat je het als fokker en als pupkoper goed doet. Eigenlijk zou titeren ter controle de standaard moeten zijn. Ik vraag me af hoeveel honden er nog meer zonder dat de eigenaar het weet onbeschermd rondlopen tot een eerste booster op volwassen leeftijd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Wat een narigheid. Inderdaad, dan denk je dat je het als fokker en als pupkoper goed doet. Eigenlijk zou titeren ter controle de standaard moeten zijn. Ik vraag me af hoeveel honden er nog meer zonder dat de eigenaar het weet onbeschermd rondlopen tot een eerste booster op volwassen leeftijd.
Inderdaad ja.
Die dierenarts had ook gezegd, aan de fokker ligt het niet. Die heeft alles gedaan volgens de regels.

Ik weet dat er vorig jaar, toen er op de Winner getiterd werd, redelijk wat volwassen honden niet beschermd bleken. Dus uniek is het niet.

Afbeelding

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Mijn dierenarts gaf aan dat de meeste honden die ze van 1 jaar oud getiterd hadden toch geënt moesten worden. Dus eigenlijk ook dat de enting niet aangeslagen was. Nu deden ze niet wekelijks titeren en deden nog geen jaar, dus het kunnen nooit heel veel dieren zijn geweest, maar het geeft wel een lijn. Bij mijn honden heb ik de 12-weken enting uitgesteld omdat ze beide oorontsteking hadden en ik ze dus niet zwaarder wilde belasten, pas met 14 weken geënt en titers van 5-6 ongeveer. Dus die enting was heel goed aangeslagen.
Laan78
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Laan78 »

Ik schrik er van dat geënte honden soms toch geen antistoffen blijken te hebben. Ziggy heeft ruim 2 weken geleden de 12 weken enting gehad. Wanneer zou ik dan het beste kunnen laten titeren ter controle? Want als ik het goed begrijp, kan wachten tot hij één jaar is, te laat zijn?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou het dan met een week of 16 doen, dus over een week of twee
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

De internationale organisatie WSAVA adviseert om deze reden ook om de laatste pupenting met 16 weken te geven. In veel landen is het ook al gebruikelijk om later te beginnen met puppyentingen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Laan78 schreef:Ik schrik er van dat geënte honden soms toch geen antistoffen blijken te hebben. Ziggy heeft ruim 2 weken geleden de 12 weken enting gehad. Wanneer zou ik dan het beste kunnen laten titeren ter controle? Want als ik het goed begrijp, kan wachten tot hij één jaar is, te laat zijn?
Drie weken na de enting is gebruikelijk, dan heb je een goed beeld.

Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:De internationale organisatie WSAVA adviseert om deze reden ook om de laatste pupenting met 16 weken te geven. In veel landen is het ook al gebruikelijk om later te beginnen met puppyentingen.
Of er maar 1 zetten op 16 weken? Bedoel, als we dan toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen vaststellen dat die eerder gegeven vaccins niet aanslaan :U:
Afbeelding

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij de dobermanns en de rottweilers heb ik inderdaad wel van het probleem gehoord, maar niet dat het verder kleurgebonden was.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Of er maar 1 zetten op 16 weken? Bedoel, als we dan toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen vaststellen dat die eerder gegeven vaccins niet aanslaan :U:
En dat baseer je nu op dit ene geval, hoe triest het ook is? Er zijn ook onderzoeken beschikbaar waarbij bij 95% van de pups de parvo-enting op 9 weken was aangeslagen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Badu
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:
Badu schreef:Of er maar 1 zetten op 16 weken? Bedoel, als we dan toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen vaststellen dat die eerder gegeven vaccins niet aanslaan :U:
En dat baseer je nu op dit ene geval, hoe triest het ook is? Er zijn ook onderzoeken beschikbaar waarbij bij 95% van de pups de parvo-enting op 9 weken was aangeslagen.
Baseer ik op meer gevallen & op algemeen besef. Als het anders is lever ik mijn zienswijze graag in voor een betere.
Heb je linkje naar onderzoeken waarbij 95% pups parvo was aangeslagen?
Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nou, ik ben bij dat wij niet nog zes weken gewacht hebben met die vaccinatie bij Gait. Met ruim 10 weken was alles gewoon 0. Met ruim 7 weken zou de enting nog niet aangeslagen zijn. Meten is weten. Als je zo min mogelijk wilt enten en zo veel mogelijk zekerheid wilt, moet je gewoon titeren
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:Was het niet zo dat bij bepaalde honden de Parvo-vaccinatie nooit aanslaat? Black and tan met name?
Die fabel krijg je er niet uit, he.
Inderdaad zijn er non-responders.
Ik heb eens gevraagd of ze bij al die non-responders hadden gekeken of ze B&T droegen want tonen of niet, als het aan dat gen gekoppeld zit, zou dat niks boeien. Dan zit het aan dat gen, of je dat nou ziet of niet.
Toen kwamen ze er niet meer uit.

Ja, er zijn non-responders en ja, dat lijkt in een aantal rassen vaker voor te komen. De kans dat het een familiaire kwestie is, is erg groot en dat kan natuurlijk heel goed.
En bij familiaire zaken heb je nogal eens dat de dieren op elkaar lijken, aangezien de rashondenfok van inteelt aan mekaar zit.
Maar aan dat gen voor B&T, of eigenlijk tanpoint, ligt het dus niet.
Gelukkig maar, want geschat heeft wereldwijd 50% van alle honden dat gen. Dat zou een rotte bedoening worden.

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
under the red sky schreef:
Baseer ik op meer gevallen & op algemeen besef. Als het anders is lever ik mijn zienswijze graag in voor een betere.
Heb je linkje naar onderzoeken waarbij 95% pups parvo was aangeslagen?
Natuurlijk: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10. ... 9600800404

Ik vind dat ook hoog hoor. Egberink gaat er vanuit dat met het reguliere schema 80 % van de pups succesvol wordt gevaccineerd tegen parvo. Achteraf meten lijkt sowieso een verstandige keuze.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zou het niet riskeren om mijn pup niet te laten enten. Ik laat alle puppyentingen doen en de herhaling na een jaar. Daarna niet meer. We komen dus bijna niet in de wachtkamer bij de dierenarts en nooit op losloopveldjes of andere plaatsen waar veel honden komen.
Ik heb van mijn eigen honden geleerd dat enten beslist niet zonder gevaar is en al helemaal niet zonder bijwerkingen.Ik verwijt mezelf dat ik jarenlang klakkeloos liet enten omdat ik het dacht goed te doen en pas toen een hond overleed en eigenlijk al onze honden epilepsie in een of ander vorm leken te ontwikkelen ben ik gaan nadenken, en onderzoeken, en vragen stellen.Dat was nog voor de hype op internet.
Onze honden zijn nu gezonder, Tomas heeft nooit meer een aanval en ook Bruno bleef vrij van die narigheid toen ik puur vanwege zijn leeftijd stopte met laten enten.
Het doet me een beetje denken aan de statines tegen cholesterol bij mensen. Bijna iedereen van boven de 50 krijgt die pillen zowat door de strot geduwd en over de gemene bijwerkingen wordt gezwegen. Maar soms zijn ze nuttig, dat vast wel.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Zijn hier überhaupt hondenbaasjes waarvan dier nooit is gevaccineerd?
Afbeelding

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Badu schreef:Zijn hier überhaupt hondenbaasjes waarvan dier nooit is gevaccineerd?
Ja, Amy en Amoz zijn nooit gevaccineerd. Maar die heb ik dus niet als pup gekregen.
Amy was een zwerfhond en Amoz was niet te benaderen in het asiel, dus kon ook geen vaccinaties of andere medische behandelingen krijgen.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Badu schreef:Zijn hier überhaupt hondenbaasjes waarvan dier nooit is gevaccineerd?
Ja, Amy en Amoz zijn nooit gevaccineerd. Maar die heb ik dus niet als pup gekregen.
Amy was een zwerfhond en Amoz was niet te benaderen in het asiel, dus kon ook geen vaccinaties of andere medische behandelingen krijgen.
Als je zeker weet dat ze geen vaccins hebben gehad zou het interessant zijn de titer te meten. Maar dat zal ook wel ingewikkeld zijn dan? Of zijn ze inmiddels wel te benaderen door da?
Afbeelding

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Badu schreef:
DeDiana schreef:
Als je zeker weet dat ze geen vaccins hebben gehad zou het interessant zijn de titer te meten. Maar dat zal ook wel ingewikkeld zijn dan? Of zijn ze inmiddels wel te benaderen door da?
Ja, weet ik 100% zeker. Ze zijn inmiddels prima te benaderen/behandelen en allebei getiterd, ca. een halfjaar nadat ze in Nederland kwamen. Amy heeft een ruim voldoende titer voor parvo en hondenziekte, alleen voor besmettelijke leverziekte een erg lage titer en Amoz heeft voor alle drie een ruim voldoende titer.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”