Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Runderkauwkluiven, hoe worden die gemaakt?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Runderkauwkluiven, hoe worden die gemaakt?

Ongelezen bericht door Machie »

Tamara81 schreef: Overgestapt op rawhide van Farmfood, duur, maar schoner proces. Bullenpezen, lamsoor, konijnenoor, en ander stinkspul geef ik nu.
Soms is de lucht niet te harden, maargoed... dat moet dan maar even op een oud kleed met het raam open.
De rawhide geeft helemaal geen geur af.
Dat spul wordt zo doodeng zacht.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik bestel het op barfplaats... Erg tevreden, goede prijs, goed spul
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

sirene schreef:Jullie (Tineke en Shibby) drogen oren en luchtpijpen enzo zelf?
Hebben jullie dan een professionele droogmachine? Ik heb een Bomann (of iets wat daar op lijkt) maar daar kan ik echt geen luchtpijpen of runderoren in proppen.
Ik had trouwens nog nooit van geelhaar gehoord maar dat is blijkbaar nekspiervlees van het kalf. Hoe lang doet een flinke hond daar dan mee als je dat droogt?
Ja ik droog geelhaar en luchtpijpen zelf , ik heb een Sedona met negen laden daar kan echt best wel aardig wat in. Ik maak wel grote en kleinere stukken voor alle honden hun formaat. Geen mooie foto maar zo ziet geelhaar eruit , ik heb een grote bak met grotere stukken voor Abra en Luus en kleinere stukken voor Sien en Micron. Ik betaal er 1 euro de kilo voor en dat scheelt echt enorm met als ik het in de winkel zou moeten kopen , zeker gezien wat er hier doorgaat.

Afbeelding
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ziet er professioneel uit Tineke! Maar dat geelhaar daar doen ze toch geen 5 min mee of wel?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tineke
Zeer actief

sirene schreef:Ziet er professioneel uit Tineke! Maar dat geelhaar daar doen ze toch geen 5 min mee of wel?
Ligt aan de grote ervan maar dat spul is echt keihard dus daar doen ze wel even mee. Ze zijn er dol op net als op luchtpijp en oren. Heb ook weleens kippennekken en kipkarkas gedaan maar dat is hap slik weg. Ben wel zeer tevreden over de droger en de hondjes volgens mij ook.
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ziet er goed uit Tineke! Helaas is geelhaar voor Luca 3 minuten en op ;)
Ze krijgen hier wel runderkauwkluiven. Maar dan wel die uit Taiwan. Geen idee of dat zoveel beter is, maar daar doet Luca tenminste een half uurtje mee.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
Hoe groot is dat stuk? En is dat gewoon gedroogde huid?
Het is ong 20 x 20 cm. En ja runderhuid het is keihard en wordt ook niet glibberig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Echt? Hier doen ze over een stuk geelhaar wel drie dagen :LOL:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

sirene schreef:Jullie (Tineke en Shibby) drogen oren en luchtpijpen enzo zelf?
Hebben jullie dan een professionele droogmachine? Ik heb een Bomann (of iets wat daar op lijkt) maar daar kan ik echt geen luchtpijpen of runderoren in proppen.
Ik had trouwens nog nooit van geelhaar gehoord maar dat is blijkbaar nekspiervlees van het kalf. Hoe lang doet een flinke hond daar dan mee als je dat droogt?
Ik heb een simpel tweedehands ding. Luchtpijp moet ik wel halveren en dan in stukken knippen anders past het niet. Runderoren heb ik nog niet geprobeerd, na 2 sesa's en een gewoon lief iemand heb ik nu een voorraad runderoren waar je U tegen zegt. :mrgreen:
Konijnenoren kan ik 3 per tray kwijt ongeveer.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik schrik eigenlijk nooit van die filmpjes. Ik vind eerder schattig hoe mensen dat soms wel doen, maar wel met smaak een kipgrilworst naar binnen werken. Daar wel eens een filmpje van gezien?

Bullepezen haal ik als ik in een goede bui ben, of om de honden om te kopen rustig te zijn op 'kritieke momenten' zoals je schoonmoeder die voor het eerst bij je thuis komt enzo :LOL: Maar goed, dat duurt een kwartiertje en die rust kost me met twee honden dus al gauw 8 euro per uur :hmmm:

Spul als kophuid, zalmhuid, runderoor etc wordt ook ter plaatse verorberd.
Niet iets wat langs de grond blijft liggen. Die runderhuidbotten wel, en soms gaat er 1 helemaal op los. Ik vind het leuk dat ze wat te doen hebben als ze zich vervelen.

Hoefjes wordt eerst fanatiek op geknaagd maar op den duur verliezen ze de interesse, ik gooi ze weg als ze half op zijn.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Paisley schreef:Spul als kophuid, zalmhuid, runderoor etc wordt ook ter plaatse verorberd.
Niet iets wat langs de grond blijft liggen. Die runderhuidbotten wel, en soms gaat er 1 helemaal op los. Ik vind het leuk dat ze wat te doen hebben als ze zich vervelen.

Hoefjes wordt eerst fanatiek op geknaagd maar op den duur verliezen ze de interesse, ik gooi ze weg als ze half op zijn.
Zo gaat dat hier net zo. Ik ben echt verbaasd te lezen dat andere (ook grote) honden lang doen over alle genoemde zaken terwijl Oor dat meestal wel in 1 minuut naar binnen heeft gewerkt :O: Hoefjes zijn leuk maar idd maar tot halverwege en het enige waar ze echt langere tijd zoet mee is zijn runderhuidbotten.
Machie schreef:
Tamara81 schreef: Overgestapt op rawhide van Farmfood, duur, maar schoner proces. Bullenpezen, lamsoor, konijnenoor, en ander stinkspul geef ik nu.
Soms is de lucht niet te harden, maargoed... dat moet dan maar even op een oud kleed met het raam open.
De rawhide geeft helemaal geen geur af.
Dat spul wordt zo doodeng zacht.
Wat is er mis met zacht?
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

ik bestel op barfplaats via ""het grote snacktopic"".
allemaal natuurlijk gedroogd spul en voor 3 euro thuisbezorgd. hij verkoopt ook bevroren vers vlees. ook wild. prachtig spul.
die zgn. runder kauwstaven worden overigens gebleekt met waterstofperoxide!
bij elke slager kun je enorme kauwbotten van runderen voor zo'n 1,50 krijgen. is voor hen afval.
wel weghalen als het vlees en de merg eraf/uit is anders zijn het tandenslopers. splinteren absoluut niet. wel rauw geven natuurlijk! goedkoper dan die nepstaven.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Manuma schreef:Echt? Hier doen ze over een stuk geelhaar wel drie dagen :LOL:

Izzie inhaleert botten. Een gevlochten Farmfood Rawhide bot waar mijn husky mix 3 dagen over deed is bij haar in 2-3 uur verschwunden.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Izzie_Anneke schreef:

Izzie inhaleert botten. Een gevlochten Farmfood Rawhide bot waar mijn husky mix 3 dagen over deed is bij haar in 2-3 uur verschwunden.
Ik heb vorig jaar heel voordelig 12 FF kluiven op een evenement gekocht. Daarvan heb ik twee aan mijn honden gegeven toen en die liggen er nu nog :LOL: Er is denk ik een paar cm vanaf gekloven.

Manu heeft ook wel eens zo'n zacht stukje (van runderkophuid trouwens) doorgeslikt waarna het even bleef hangen. Hij kotste het weer op en toen moest ie het niet meer :pffff: Ze kluiven hier gewoon heel rustig. Spelen doen ze niet, kluiven doen ze nauwelijks, ze liggen gewoon echt de hele tijd te maffen :19:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tamara81 schreef:
Als er een hele sliert zacht raw hide naar binnen wordt gezogen ziet het er spannend uit ivm kans op verstikking verslikking.
Maar dat is ook zo bij het laatste eindje van een hard kluifje.
Bij sommige honden is dat inderdaad wel een probleem. Maar ik heb mijn honden nooit zien kokhalsen of verslikken. Doen ze gewoon niet.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb Finn ooit eens zo'n gerold kauwding uit de supermarkt gegeven, omdat ik door mijn voorraad heen was. Dat vond hij wel lekker, maar kwam er dezelfde avond weer uit. En veel van die witte 'botten' en plakken eet hij gewoon niet, daar wordt alleen een beetje mee gespeeld. Ik zie er ook niks smakelijks aan. Oke, dat zie ik ook niet aan een luchtpijp, maar als ik hond was wist ik het wel :engel:
Die hoefjes gaan hier wel een paar weken mee en ze knagen er iedere dag op. Als ik ze dan te klein vind, gooi ik ze weg.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

ruygemoor schreef: wel weghalen als het vlees en de merg eraf/uit is anders zijn het tandenslopers. splinteren absoluut niet. wel rauw geven natuurlijk! goedkoper dan die nepstaven.
Eén keer een mergpijp gegeven aan mijn hond en meteen brak ze daar haar kies op. Terwijl het nog redelijk bevleesd was. Nooit zal ik meer knoertharde botten geven.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Manuma schreef:
Izzie_Anneke schreef:

Ik heb vorig jaar heel voordelig 12 FF kluiven op een evenement gekocht. Daarvan heb ik twee aan mijn honden gegeven toen en die liggen er nu nog :LOL: Er is denk ik een paar cm vanaf gekloven.

Manu heeft ook wel eens zo'n zacht stukje (van runderkophuid trouwens) doorgeslikt waarna het even bleef hangen. Hij kotste het weer op en toen moest ie het niet meer :pffff: Ze kluiven hier gewoon heel rustig. Spelen doen ze niet, kluiven doen ze nauwelijks, ze liggen gewoon echt de hele tijd te maffen :19:

Kijk, ik wilde bijna zeggen dat je dan fijn geld bespaart maar ik zie in een ander topic dat dat ook niet helemaal lukt :engel:
Izzie kost me maandelijks evenveel aan kauw spul als aan Carnibest. Rothond.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
malinois schreef:
Tara schreef:
Hoe groot is dat stuk? En is dat gewoon gedroogde huid?
Het is ong 20 x 20 cm. En ja runderhuid het is keihard en wordt ook niet glibberig.
Ik zou wel eens een stukje willen proberen dan. Kijken of de meiden het wat vinden.
Te hard vinden ze ook niet fijn, ze willen dan wel een keer eer van hun werk hebben. :wink:
Ze zijn er ook een slag kleiner. Geen idee wat t weegt ivm opsturen. Ik zal t haar ff vragen van de week.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:ik bestel het op barfplaats... Erg tevreden, goede prijs, goed spul
Heb je een linkje?
Afbeelding
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

www.barfplaats.nl/forum. en dan ""het grote snacktopic"" aanklikken. poster is floris24.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Gisteren gedroogde long meegenomen. Stukken van ongeveer 10/15 cm

30 seconden incl tijd om te bedenken wat hij nu weer aan zijn fiets had hangen...

Néxt! Haha
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

M@scha schreef:Gisteren gedroogde long meegenomen. Stukken van ongeveer 10/15 cm

30 seconden incl tijd om te bedenken wat hij nu weer aan zijn fiets had hangen...

Néxt! Haha
Ja gedroogde long vinden ze heerlijk. Ik maak het nooit ondanks dat ik wel long voer omdat het zo vreselijk stinkt.
Afbeelding

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

M@scha schreef:Gisteren gedroogde long meegenomen. Stukken van ongeveer 10/15 cm

Néxt! Haha
Long is ook niet voor langdurig geknaag :tongue: Toen oma Faye hier kwam logeren, heb ik haar long gegeven om te snacken. Zonder tanden lukte haar dan wonderbaarlijk goed :LOL:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ruygemoor schreef:http://www.barfplaats.nl/forum. en dan ""het grote snacktopic"" aanklikken. poster is floris24.
Kan t helaas via tapatalk niet vinden zal van t weekend weleens op de pc kijken
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Néxt! Haha
Waar haal je dat hier in de buurt?
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
angelseye2000
Actief

Ongelezen bericht door angelseye2000 »

Nanna schreef:http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-wa ... KN_1662280

Kijk maar even rustig en op je gemak.
Daarna geef je je hond NOOIT meer zo'n ding.
:schrik:
De uitzending ging over "kluiven".
Het begrip "kluif" is nogal breed zoals "echt dierenbotten,
plastic speelkluiven, rawhide, houten kluiven, gedroogde
penissen, luchtpijpen etc."
Maar als het gaat om ECHTE rawhide kauwkluiven dan moet je
zeer zeker niet in Thailand zijn waar naast C-kwaliteit ook
nog eens metalen in de kluiven zitten en er met chemicaliën
wordt schoongemaakt?????
Leuk voor TV en kijkcijfers maar kwaliteit rawhide kauwkluiven komen
uit Zuid/Midden Amerika en Amerika en zeer zeker niet uit Azië.
Verschil zit 'm in alles: rundstapel, huiden, splitting, wassen,
uitstraling, toevoegingen, kleur en dus ook in eindkwaliteit en dus prijs.

COW HIDES:
The outer layer of the hide is further processed into leather goods -car seats, clothing, and so on. The inner layer is the source of rawhide (and collagen, which is made into gelatin, cosmetics, and glue, among other things).
Very thick hides may be split into three or more layers. >>> Dit doet men met name in Azië (C- kwaliteit, veel minder lang kauwplezier)

Het volgende rawhide artikel is redelijk informatief. Alhoewel niet duidelijk wordt gemaakt dat niet iedere tannery
"chemicals" gebruikt, maar er ook andere mogelijkheden zijn.
http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 120-1.html
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
angelseye2000
Actief

Ongelezen bericht door angelseye2000 »

De kwaliteit van Farmfoods rawhide kwam met name omdat ze uit Brazilië afkomstig waren.
Dikke ongelooide runderhuiden, geen chemicaliën en lang kauwplezier.
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... roces.html
Maar de website vermeld nu Europa:
"De witte Farm Food Rawhide® kauwkluiven komen uit Europa en worden gemaakt van de
huiden van runderen die voor de vleesproduktie worden gehouden."
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... -hond.html

Brazilië vs Europa?
Waar in Europa?
Turkije?
http://www.hondjekoek.nl/blogs/blog/far ... ent-148580
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”