Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rennen als pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Rennen als pup

Ongelezen bericht door Soooof »

Hi allemaal,

Graag jullie advies/mening. :-) Ik werd vandaag in het bos van commentaar voorzien omdat ik mijn pup liet rennen. Andere hondeneigenaar gaf aan, dat ik mijn pup absoluut niet mocht laten galloperen, een drafje was eigenlijk al te hard en te veel voor zijn gewrichten.

Uiteraard ben ik mij bewust van de gevaren van teveel en te hard rennende pups op jonge leeftijd. Ik let daar dus ook op. Aan de andere kant denk ik, het beest is een pup, natuurlijk wil hij rennen. Hij moet ook wel de kans krijgen om een beetje een puppy te zijn en hij vindt het bos gewoon super leuk. Ik wil hem de grote pret die hij daar heeft eigenlijk niet ontzeggen en hem alleen maar aangelijnd door het bos laten wandelen. Als ie los loopt (wat ie dus doet) gaat ie inderdaad rennen ja, dat is een beetje moeilijk voorkomen. :mrgreen: Kan hem wel een college geven over het gevaar voor zijn poten maar ik ben bang dat dat bijzonder weinig indruk zal maken. :wink:

Wat denken jullie? Denk ik er te gemakkelijk over? Nog even wat info om het compleet te maken; pup is een zwitserse herder van bijna 15 weken. Ik wandel maximaal 1x per dag in het bos (enige plek waar ik hem los laat lopen nu) en dat duurt dan zo'n 15 á 20 minuten. Meestal is daarvan 5 minuten nog aan de lijn en wordt er dus niet gerend. Als ie los loopt is het soms een kalm drafje, soms gewoon zitten of liggen (ik ben te langzaam naar zijn zin :hmmm: :mrgreen: ) en soms inderdaad als een dwaas heen en weer racen.

Alvast dank voor het meedenken!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Rennen als pup

Ongelezen bericht door renee-uk »

lekker zo verder gaan, je gezonde verstand gebruiken (wat je zo te lezen ook doet) en commentaren zoals je vandaag kreeg aan je laars lappen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb mijn pups altijd gewoon laten rennen hoor. Ook toen ze 4 weken waren en ik ze per twee mee naar het bos nam. Als ze moe werden deed ik ze in de rugzak. Maar zolang ze doorgingen liet ik ze gaan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Cleva schreef:
gonnie schreef:Ook toen ze 4 weken waren en ik ze per twee mee naar het bos nam.
:80:
Zelfgefokt, toch?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait loopt en rent zo te lezen nog wel heel wat meer. En dan in huis nog ruw spelen met Elco. Gait is ruim 13 weken nu. Ja, hij gaat regelmatig onderuit, maakt rare schuivers, schat z'n stappen af en toe verkeerd in. Daar leert hij van wat hij wel en niet kan doen tegen dat z'n botten minder flexibel zijn en dergelijke inschattingsfoutjes ernstiger blessures opleveren. Eerste keer in de sneeuw zag ik hem heel snel z'n snelheid aanpassen aan de gladheid, terwijl Elco minder voorzichtig deed.
Gait heeft al een paar keer licht gemankt: twee keer nadat ik op z'n pootje gestaan had, een keer toen hij maar bezig bleef met Elco en Elco even iets te veel van z'n gewicht in de strijd gooide en na het lopen op bevroren gras, waarbij hij waarschijnlijk een klein sneetje in een voetzooltje opgelopen heeft. Erger dan een paar minuten licht manken is het niet geweest. Maar hij leert wel heel goed de beperkingen van z'n lichaam kennen en hoe je blessures voorkomt
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Er is een groot verschil tussen vrij bewegingen waar een pup zelf voor kiest en gedwongen/geforceerde beweging middels fietsen en zo. Zolang de pup er zelf voor kiest, lekker laten gaan.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind 'Hondse hoogstandjes' en 'Groeistuipen en Mijlpalen' erg leuke boeken over dit onderwerp. Allebei van Marcel Nijland.
Ik deed het met mijn pup (lang geleden) hetzelfde als jij, misschien liet ik haar nog wel meer doen. Dat was een Duitse herder en ze heeft nooit last van haar gewrichten gehad.
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Gewoon lekker laten lullen. Maan is nu 8 maanden en die liet ik ook gewoon vanaf 9 weken lekker los en heerlijk dat ze dat vond. Ik liep gewoon niet te lang en keek vooral naar haar. Ala ik dacht dat ze wel genoeg had gehad dan tilde ik haar op en liep zo terug. Moet eerlijk zeggen dat als ik haar niet lekker liet razen buiten dat ik dan waarschijnlijk gillend gek was geworden binnen. De energie moet er toch uit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier lopen ze vanaf dag 1 dat ze hier zijn met de volwassen honden mee... en alles rent en springt... nooit problemen gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Soooof
Zeer actief

Thanks voor de geruststellingen. :-) Beetje gezond verstand inzetten lees ik, dat is op zich wat we nu ook doen dus dat moet lukken. Fietsen en dat soort dingen doen we inderdaad nog niet hoor, maar er wordt inderdaad menig schuiver en onhandige beweging gemaakt hier. Wel effectief trouwens, hij knalde één keer flink tegen de deur en begreep plotseling dat remmen best handig is als je dat niet wil. ;-)

Dank voor de boek-tips, ga ik naar kijken!
Soooof
Zeer actief

Maandoodle schreef:Gewoon lekker laten lullen. Maan is nu 8 maanden en die liet ik ook gewoon vanaf 9 weken lekker los en heerlijk dat ze dat vond. Ik liep gewoon niet te lang en keek vooral naar haar. Ala ik dacht dat ze wel genoeg had gehad dan tilde ik haar op en liep zo terug. Moet eerlijk zeggen dat als ik haar niet lekker liet razen buiten dat ik dan waarschijnlijk gillend gek was geworden binnen. De energie moet er toch uit.
Hier ook ja, ik word ook gek van hem als ie z'n energie niet even kwijt kan. Dan gaat er iets kapot of wordt de tuin verbouwd. :mrgreen: Ach ja, ook binnen is het een pup he. :roll: :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Overbezorgd gedoe, ik wens ze veel succes een pup te verbieden om z'n beweging kwijt te kunnen. Mijn hemel, eerst waren alle soorten wendingen al uit den boze en nu gewoon rennen in het algemeen?
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

kipo schreef:
Cleva schreef:
gonnie schreef:Ook toen ze 4 weken waren en ik ze per twee mee naar het bos nam.
:80:
Zelfgefokt, toch?
Ja, zelf gefokt.

Maar ik denk dat Cleva gelijk heeft, het was wel voordat ik ze liet enten dat ik ze al mee naar buiten nam. Ze werden met 6 weken geent, dus ik denk dat ik ze ergens tussen de vier en vijf weken al mee begon te nemen naar het bos.

Ik heb ze een keer allemaal meegenomen. Op de terugweg brak het onderstel van de bench. Gelukkig liep ik toen al op de galerij. Haha.

Dus nam er daarna om de beurt twee mee. Soms rende er eentje weleens weg, moest best hard hollen om haar terug te halen.

Heb ook weleens een boodschappenwagentje van mijn hondentrainster mogen lenen. Twee dozen erin en in elke doos vijf pups. Was een leuke tijd.

Als je geen tuin hebt moet je toch wat.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Soooof
Zeer actief

Maeve schreef:Overbezorgd gedoe, ik wens ze veel succes een pup te verbieden om z'n beweging kwijt te kunnen. Mijn hemel, eerst waren alle soorten wendingen al uit den boze en nu gewoon rennen in het algemeen?
Ja over de praktische uitvoering van dat 'niet rennen' kreeg ik ook geen advies...
Mieke-Navajo
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël

Ongelezen bericht door Mieke-Navajo »

Ik laat pup hier ook gewoon mee rennen los en mee spelen, ze geeft zelf aan als ze moe word want dan gaat ze zitten en 5 minuten later rent ze weer een rondje. Bovendien en dat vind ik wel belangrijk bij elke hond moeten die spieren toch op een manier ontwikkelen. En liever op deze manier als trekkend aan een lijn en er zelf een zere arm aan overhouden.
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe. :zwaai
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Achterlijk onzin adviezen waar je niets mee kunt en de pup ook niet.
Als je bij een fokker dat advies krijgt , gelijk opstappen en ergens anders gaan kijken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Mieke-Navajo schreef:Ik laat pup hier ook gewoon mee rennen los en mee spelen, ze geeft zelf aan als ze moe word want dan gaat ze zitten en 5 minuten later rent ze weer een rondje. Bovendien en dat vind ik wel belangrijk bij elke hond moeten die spieren toch op een manier ontwikkelen. En liever op deze manier als trekkend aan een lijn en er zelf een zere arm aan overhouden.
Als je pup hulphond moet worden zou ik dat al niet toe staan en er wat opvoeding tegen aan gooien.
Of gewoon stoppen met je inzamelingactie.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Een pup moet toch rennen om de motoriek te verbeteren. Beter zelfs als dat buiten gebeurd.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Soooof
Zeer actief

Ramiek schreef:Een pup moet toch rennen om de motoriek te verbeteren. Beter zelfs als dat buiten gebeurd.
Ik heb inderdaad eerlijk gezegd ook liever dat ie een keer onderuit gaat (wat toch gebeurt :wink: ) op een relatief zacht bospad dan op straat..
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Mensen die dit zeggen zijn vast niet erg gehecht aan hun meubels :lol1: Als ik jamie niet af en toe los liet lopen (en dus lekker laat rennen) dan had ik nu waarschijnlijk geen interieur meer over :LOL:

En daarbij komt, hoe moet een hond spieren opbouwen als ie niet mag bewegen?
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hahahahahha. Niet rennen. Ja, Ehh. Hoe dan? Die mensen hadden Zahra wel een dagje mogen hebben.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

renee-uk schreef:lekker zo verder gaan, je gezonde verstand gebruiken (wat je zo te lezen ook doet) en commentaren zoals je vandaag kreeg aan je laars lappen ;)
Precies de tekst die ik ook wilde tiepen :ok:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik heb met Sofi ook 'weinig' rekening gehouden met het feit dat ze puppy was. Die liet ik lekker meecrossen met zusje Izzy en als ze moe was (dan ging ze even op d'r gat zitten of liep me rond de enkels) dan pakte ik haar op. Als ik haar niet had laten rennen, had ik er waarschijnlijk een vreselijk irritante hond aan gehad, ze is nogal high-drive :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef:
Kruimel53 schreef:
Inge O schreef:Geen wonder dat er steeds meer honden aan alle kanten in de prak liggen, hun lijf krijgt gewoon niet de kans om zich gezond te ontwikkelen.
Precies. Al dat elkaar-nabauwen van onzinverhalen en het tussendoor nog een beetje erger maken ... Zelfs op sites van dierenartsen staat volstrekte kul over bewegen.
Onvoldoende beweging in de jeugd richt onherstelbare schade aan. Een skelet moet zich ontwikkelen door belasting; onbelaste, ongebruikte botten blijven dun en breekbaar. Een skelet hangt ook niet uit zichzelf aan elkaar, daar zijn banden en pezen en sterke spieren voor nodig. Die moeten allemaal ontwikkeld worden door belasting en gebruik. Rust roest. Use it or lose it. Wat een jonge hond niet opbouwt is later vrijwel niet meer te herstellen.
:ok:

En die dierenartsen (of diegene die zich zo noemen tenminste :roll: ) nemen ook gewoon al die internetonzin over en verkondigen het voor 'wetenschappelijke waarheid', dat maakt het alleen nog maar erger :roll: .

Je moet maar zo denken : slagen voor je studie met 51/100 is ook slagen hè.......

:LOL:

Misschien toeval hoor, maar charlie heb ik redelijk beperkt (nu kent die zelf ook geen grenzen en is het moeilijk te zien) en die heeft in een dolle bui haar schouder stuk gelopen tegen een boom.

Jaap is zo'n vreselijk behendig ding, en hij kan best tegen een stootje. Laatst hadden we het er nog over; kinderen rennen, springen en vallen voortdurend, maar dat is geen probleem?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:Geen wonder dat er steeds meer honden aan alle kanten in de prak liggen, hun lijf krijgt gewoon niet de kans om zich gezond te ontwikkelen.
Precies en ik gok maar zo dat veel mensen zich aan die achterlijke adviezen houden ook nog
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief

malinois schreef:
Precies en ik gok maar zo dat veel mensen zich aan die achterlijke adviezen houden ook nog
En tussendoor in de bench voor het rustmomentje. Terwijl het beest de kans niet krijgt om moe te worden. :mann:
bouvierpoedel
Zeer actief

malinois schreef:
En tussendoor in de bench voor het rustmomentje. Terwijl het beest de kans niet krijgt om moe te worden. :mann:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
malinois schreef:
inderdaad... ik heb wat commentaar gehad hier in de wijk hoor met Xygan... dat hij zoveel liep (en dan liep hij ook nog dagelijks 3 x met de volwassen honden los wat ze niet zagen omdat dat niet hier was) en al vroeg naast de fiets liep (8 mnd en stapvoets 25 meter)
Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Als ik me moet gaan houden aan de 'richtlijnen' heb ik hier een gefrustreerd hondje en denk dat ik dan ook gefrustreerd zal zijn. Tobi heeft dat 'vele' lopen en rennen echt nodig als uitlaatklep.
_Esmee
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb me nog nooit aan richtlijnen gehouden, ik vertrouw eerder op gezond verstand dan op standaard regeltjes. Bovendien...hoe wil je dat doen, een pup niet laten rennen?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”