Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De zin en onzin van puppie voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

De zin en onzin van puppie voer

Ongelezen bericht door Gimmick »

Vanochtend hebben we Taxi opgehaald bij de fokker.
Heb uiteraard een zakje voer mee van wat hij daar gewend was. Maar het liefste zet ik hem over op dezelfde brok die Gimmick en Gentle eten.

Nu zit ik me af te vragen heeft puppie brok nu echt "zin" of is het gewoon een commercieel iets.
Maar stel ik wissel hem.van merk brok en hij kan wel de volwassen variant eten moet ik 'm dan alsnog 4x per dag voeren of kan dat ook minder dan...
Ik ben al heel lang uit de pupjes na 3 herplaatsers.
Wie helpt me even op weg in de wondere wereld van puppies en brokken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: De zin en onzin van puppie voer

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

De samenstelling van puppy brok is doorgaans anders dan dat van een volwassen honden brok.
Bij rauw voeren is dat niet, dan eet een pup hetzelfde als een volwassen hond maar wel veeeel meer. Waar een gemiddelde volwassen hond 2% van zijn gewicht nodig heeft, heeft een pup minstens 5% nodig.
Er zit dus zeker wel verschil in wat een pup of volwassen hond nodig heeft.

Jonge pups moeten echt minstens 4x per dag eten, dit langzaam afbouwend naar 2 of 1 maaltijd per dag.
Net als een mensen baby ook veel vaker moet eten, bij baby's heeft dat met de suikerspiegel te maken en de omvang van de maag. Als een baby te veel tijd tussen de voedingen heeft wordt de suikerspiegel veel te laag dat kunnen ze nog niet goed reguleren zoals wij volwassenen. Ik meende dat zoiets ook bij honden speelt maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik zou zeker niet te snel van merk wisselen, je pup moet eerst even wennen.
Dus zeker 2 weken op het vertrouwde voer van de fokker laten. De overgang levert al de nodige stress op en je pup moet al aan zoveel wennen. Daarna kan je al mengend rustig overgaan op een ander merk. Maar tot 6 maanden zou mijn voorkeur naar een pup of jonge honden variant gaan en daarna de volwassen versie.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Donkere Dame
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Hier staat misschien wel een interessant stukje
http://www.voerwijzer.com/calcium-puppy ... ote-rassen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pets_Passion schreef:De samenstelling van puppy brok is doorgaans anders dan dat van een volwassen honden brok.
Bij rauw voeren is dat niet, dan eet een pup hetzelfde als een volwassen hond maar wel veeeel meer. Waar een gemiddelde volwassen hond 2% van zijn gewicht nodig heeft, heeft een pup minstens 5% nodig.

Jonge pups moeten echt minstens 4x per dag eten, dit langzaam afbouwend naar 2 of 1 maaltijd per dag.
Net als een mensen baby ook veel vaker moet eten, bij baby's heeft dat met de suikerspiegel te maken en de omvang van de maag. Als een baby te veel tijd tussen de voedingen heeft wordt de suikerspiegel veel te laag dat kunnen ze nog niet goed reguleren zoals wij volwassenen. Ik meende dat zoiets ook bij honden speelt maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Dus zeker 2 weken op het vertrouwde voer van de fokker laten. De overgang levert al de nodige stress op en je pup moet al aan zoveel wennen. Daarna kan je al mengend rustig overgaan op een ander merk. Maar tot 6 maanden zou mijn voorkeur naar een pup of jonge honden variant gaan en daarna de volwassen versie.
Met brokken toch net zo dat een pup meer vreet in verhouding.
Mijn puppen krijgen gewoon volwassen brok en er heeft er nog nooit 1 achterstanden of een gebrek opgelopen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Pets_Passion schreef:De samenstelling van puppy brok is doorgaans anders dan dat van een volwassen honden brok.

Met brokken toch net zo dat een pup meer vreet in verhouding.
Mijn puppen krijgen gewoon volwassen brok en er heeft er nog nooit 1 achterstanden of een gebrek opgelopen.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Ale je nou eens probeert om éen keer op verzenden te drukken en geduldig afwachten, dan zijn je dubbele berichten ook verleden tijd :flower:
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

De fokker van Murdock adviseerde ons meteen te beginnen met volwassen brok ivm groeipijnen ed.
Braaf gedaan en inderdaad nooit ergens last van gehad.
Murdock is wel klein gebleven voor een reu, maar dat kan ook toeval zijn. Bij mijn weten zijn de andere honden van de fokker gewoon de goede maat :wink:
Na dat eerste jaar zijn we overgestapt op Kvv en dat bevalt prima.
Gimmick
Zeer actief

Ik ben ook echt niet zo te spreken over de kwaliteit van het voer wat ik mee kreeg.
Geef liever wat betere kwaliteit brok.

De meningen zijn dus verdeeld...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou de eerste paar dagen het voer inderdaad laten zoals hij gewend is, omdat de overgang naar een nieuwe omgeving al zo groot is.
Elco en Gait zijn allebei afgespeend op kvv, dus die heb ik niet over hoeven zetten. En puppybrok gebruik ik ook: als beloning. Meeste officiële beloningssnoepjes zijn te groot voor kleine hondjes en de brokjes vinden ze hier heerlijk.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb mijn puppy's altijd brokken voor volwassen honden gegeven. Al vanaf dat ze zelf gingen eten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik heb ook nooit puppyvoer gegeven. Dogloversgold heeft dat geloof ik ook niet eens en dat voer ik al een paar jaartjes.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Gimmick
Zeer actief

Ik voer aan de beide groten Purizon en daar doen zij het heel goed op.

Voor Taxi heb ik voor een paar dagen voer mee gekregen. Misschien dat ik nog een klein zakje erbij haal.
En dan begin met mengen.
Ga dan over op Purizon.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik was er ook al over aan het denken. Als ik vanuit mijn varkensvoeding-achtergrond zou beredeneren dan zou ik er zeker toegevoegde waarde van zien. Een brok afgestemd op de behoefte van een jong dier die nog niet compleet uitgerust is om alles te kunnen verteren. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of het bij pups hetzelfde werkt als bij biggen, waarschijnlijk niet (helemaal). Eigenlijk heb je dus niks aan mijn antwoord :tongue:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Toen ik Frodo ging halen (8 wkn) zat hij op 3x per dag brokjes. Best wel snel kreeg hij 2x per dag (3 1/2 maand) en met een maand of 7 nog maar 1x. Ik heb hem in één keer overgezet op vers, zonder mengen dus maar misschien is dat met brokjes wel slimmer. Succes met de baby :wink: ik moest ook het wiel weer uitvinden na al die herplaatsers :mrgreen:
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Gentle wissel ik ook zonder problemen in 1x,
Gimmick is een enorm probleem met haar allergieen.

En Taxi weet ik niet zo goed... hahaha ik heb al ruim 16 jaar geen pup meer in huis gehad...
Kvv wil ik ze niet op.
Gimmick moet daar zo ontzettend veel van vreten om op gewicht te blijven het is bijna niet te doen.
En het liefste wil ik alles gelijk voeren. Gentle doet het overal goed op en dan kan Taxi ook wel op de purizon proberen
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb de meerwaarde van pupbrok nooit zo ingezien hoor. Heb mijn pups dus ook met 4 mnd overgezet op volwassenbrok. Was trouwens ook het advies van de fokkers destijds. Ik voerde toen drie keer per dag en dat ging prima.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hier ook nooit pupbrok gevoerd.
Altijd alleen het voer wat ik van de fokker meekreeg opgemaakt en dan overgezet op volwassen brok.
Ook nooit gemengd.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb er 1 gehad die weigerde puppyvoer, Indy. Haha. Ze moest het echt niet.
Met haar ben ik dus heel snel naar volwassen voer gegaan.
Misschien dat ze daarom klein is, lol.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy kreeg Bonzo puppybrokjes mee en Sofi kreeg Kenner puppybrokjes :mrgreen: Die heb ik weggegooid en ze beiden direct aan de Smuldier gezet. Geen enkel probleem, doe het de volgende keer weer zo. Ik voerde ze in het begin wel wat vaker ja, maar vanaf 6-7 maanden kregen ze gewoon 2x per dag.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hier geen puppyvoer. Bij Sammy destijds wel, kregen we mee. Maar daarvan groeide hij "te snel", jaja ook zo'n kleintje. Dus gauw mee gestopt. Bij Zahra ook nooit gegeven.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Nooit aan puppie brokken gedaan.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ken genoeg mensen die het wel geven en zich er goed bij voelen, als de pup het er ook goed op doet, waarom niet...... ik geef van alles als ze klein zijn en soms ook puppy voer, zelfs nu soms nog als ik het in mijn handen krijg, het is gewoon voer, en ze doen het allemaal nog
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Het meest bizarre op het moment vind ik wel de verschillende brokken voor rassen.. :80:
Een hond blijft voor mij een hond. Straks krijgen we nog speciaal voer voor kruizingen :LOL:
Dat heb ik gelukkig al in huis, hier vreten ze alles :wink:
Ik denk dat ik zelfs de overgebleven pannenkoeken kan opvoeren.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

mim schreef:Het meest bizarre op het moment vind ik wel de verschillende brokken voor rassen.. :80:
Een hond blijft voor mij een hond. Straks krijgen we nog speciaal voer voor kruizingen :LOL:
Dat heb ik gelukkig al in huis, hier vreten ze alles :wink:
Ik denk dat ik zelfs de overgebleven pannenkoeken kan opvoeren.
Dan moeten we dus gewoon zelf het voer gaan mengen. :mrgreen:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
bouvierpoedel
Zeer actief

Daisy@ schreef:Ik heb er 1 gehad die weigerde puppyvoer, Indy. Haha. Ze moest het echt niet.
Met haar ben ik dus heel snel naar volwassen voer gegaan.
Misschien dat ze daarom klein is, lol.
Je moet er ook een bak met water naast zetten en niet je eigen bierpul vol met jenever. :engel:
Gimmick
Zeer actief

Nou ik heb Taxi overgezet op de Purizon.
Maar hemel dit gaat er met veel meer smaak in. Hij vreet nu zijn bakje in 1x leeg binnen 1 min en daarvoor ging het voer met lange tanden naar binnen.

Maar hoeveel geef ik m?
Geef hem nu de hoeveelheid voor volwassen gewicht verdeeld over 3 porties.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Gimmick schreef:Nou ik heb Taxi overgezet op de Purizon.
Maar hemel dit gaat er met veel meer smaak in. Hij vreet nu zijn bakje in 1x leeg binnen 1 min en daarvoor ging het voer met lange tanden naar binnen.

Maar hoeveel geef ik m?
In het geval van DLG mogen pups de dubbele hoeveelheid van een volwassene tot ze ongeveer 6 maanden zijn. Dan langzaam afbouwen naar normale porties.
Maar Jip krijgt met zijn vlees nog steeds de puphoeveelheid, hij is nu 9 maanden. Dus vooral goed kijken naar je hond en wat je denkt dat hij nodig is.
Groetjes,
Wendy
Gimmick
Zeer actief

maitestar schreef:
Gimmick schreef:Nou ik heb Taxi overgezet op de Purizon.

Maar hoeveel geef ik m?
In het geval van DLG mogen pups de dubbele hoeveelheid van een volwassene tot ze ongeveer 6 maanden zijn. Dan langzaam afbouwen naar normale porties.
Maar Jip krijgt met zijn vlees nog steeds de puphoeveelheid, hij is nu 9 maanden. Dus vooral goed kijken naar je hond en wat je denkt dat hij nodig is.
Lastig hoor met pups...

Dat zou in dit geval betekenen dat hij zo'n 400gr aan eten moet per dag.
Voor zijn volwassen gewicht is de richtlijn 200gr per dag.
En dat x2 is 400gr.
Nu snap ik dat ik naar hem moet kijken en voer ook op zicht bij de volwassen honden. Maar ik vind het bij een pup altijd wat lastig.
Ik weet dat ze meer eten maar de beloningen komen er nog over heen en een kauw snack ook nog...
Pfff. Ok ik voel me meteen een "overbezorgde puppen eigenaar" hahahaha

Zo no nonsense met de "groten" zo bezorgd met Taxi
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Soms zit het verschil alleen in het formaat brokken en niet in de samenstelling, dat verschilt per merk. En als hij geen moeite heeft met de volwassen brokken lijkt het me geen enkel probleem. Qua hoeveelheid is het toch wat uitproberen. Je pup is nu een week of 8? Dan vind ik de hoeveelheid voor een volwassenene wel een tikkie royaal.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gimmick
Zeer actief

under the red sky schreef:Soms zit het verschil alleen in het formaat brokken en niet in de samenstelling, dat verschilt per merk. En als hij geen moeite heeft met de volwassen brokken lijkt het me geen enkel probleem. Qua hoeveelheid is het toch wat uitproberen. Je pup is nu een week of 8? Dan vind ik de hoeveelheid voor een volwassenene wel een tikkie royaal.
9 weken is hij nu inderdaad.
Wel draaid hij volledig met de groten mee.
De brokken zelf qua grootte heeft hij geen probleem mee. Hij kauwt ze net zo makkelijk...
De volwassen hoeveelheid valt opzich nog mee dat is 1 voerbeker vol. Maar dat x2 zijn 2 bekers vol.
Dat vreet Gimmick per dag :O:
En die is 26 kilo en 1 brok energie.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”