Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zou hij ooit veranderen?
Moderator: moderatorteam
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Zou hij ooit veranderen?
hallo allemaal,
Hier weer een berichtje van mij. Ik vraag me af of Luca ooit zal veranderen. Daarmee bedoel ik zijn gedrag tijdens het wandelen aan de lijn tov andere honden. Ziet hij een hond, dan gaat hij eerst een stukje sluipen, vervolgens blijft hij liggen en als de hond in de buurt is dan springt hij erop af. Ik vraag me af of hij dit doet om met de hond te spelen of uit dominatie. Het gaat heel vaak goed, soms staan beide honden dan te grommen. Meestal loop ik de andere kant op als ik een hond zie. Maar dat kan natuurlijk niet altijd. Zou het niet heerlijk zijn als ik gewoon langs een andere kan lopen zonder dat hij helemaal uit zijn dak gaat. Ik heb geprobeerd hem te laten zitten. Maar dat lukt me niet. Hij gaat dan in zijn riem hangen. ZOU HIJ OOIT VERANDEREN??????
Hier weer een berichtje van mij. Ik vraag me af of Luca ooit zal veranderen. Daarmee bedoel ik zijn gedrag tijdens het wandelen aan de lijn tov andere honden. Ziet hij een hond, dan gaat hij eerst een stukje sluipen, vervolgens blijft hij liggen en als de hond in de buurt is dan springt hij erop af. Ik vraag me af of hij dit doet om met de hond te spelen of uit dominatie. Het gaat heel vaak goed, soms staan beide honden dan te grommen. Meestal loop ik de andere kant op als ik een hond zie. Maar dat kan natuurlijk niet altijd. Zou het niet heerlijk zijn als ik gewoon langs een andere kan lopen zonder dat hij helemaal uit zijn dak gaat. Ik heb geprobeerd hem te laten zitten. Maar dat lukt me niet. Hij gaat dan in zijn riem hangen. ZOU HIJ OOIT VERANDEREN??????
- Trina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik snap het niet zo goed, gaat hij vechten dan?
Het sluipen, liggen en dan er op af is normaal hondengedrag.
Je zult hem alleen moeten leren dat hij aan de riem bij jou moet blijven en niet op elke hond afsprint. Maar als de honden loslopen is er, naar mijn idee, niks mis met dit gedrag.
O, sorry, je had hem aan de lijn lees ik nu.
Het sluipen, liggen en dan er op af is normaal hondengedrag.
Je zult hem alleen moeten leren dat hij aan de riem bij jou moet blijven en niet op elke hond afsprint. Maar als de honden loslopen is er, naar mijn idee, niks mis met dit gedrag.
O, sorry, je had hem aan de lijn lees ik nu.

- M@ri@nne
- Zeer actief
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Re: Zou hij ooit veranderen?
Wat jij beschrijft als erop af springen herken ik heel erg van Dingo zijn hondevriend Sem, een bouvier. Die gaat plat liggen als hij dingo ziet, kruipt ernaar toe, en neemt vervolgens de benen als dingo vlakbij is, waarna dingo er vrolijk achteraan rent, en ze gaan spelen. In mijn ogen niks mis mee, gewoon leuk speelgedrag.miriam41 schreef:hallo allemaal,
Je schrijft ook dat als je een andere hond ziet, je de andere kant op gaat. Op die manier bevestig je natuurlijk wel aan je hond, dat andere honden "iets bijzonders"zijn, want je houdt hem er van weg. Niet doen, gewoon langs blijven lopen, en zorgen dat je hond de aandacht voor jou heeft, en niet voor de andere hond( bv frolic meenemen) En als hij in de riem gaat hangen als jij wilt dat hij gaat zitten , moet je natuurlijk niet tolereren. Gewoon Foei, of NEE zeggen, en duidelijk maken dat JIJ uitmaakt wat er gebeurd, en niet je hond

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
en het is misschien wel niet DE manier, maar een tik op de achterhand (billen), niet hard, maar wel zo dat de hond schrikt en gaat zittenDingo schreef:Wat jij beschrijft als erop af springen herken ik heel erg van Dingo zijn hondevriend Sem, een bouvier. Die gaat plat liggen als hij dingo ziet, kruipt ernaar toe, en neemt vervolgens de benen als dingo vlakbij is, waarna dingo er vrolijk achteraan rent, en ze gaan spelen. In mijn ogen niks mis mee, gewoon leuk speelgedrag.miriam41 schreef:hallo allemaal,
Je schrijft ook dat als je een andere hond ziet, je de andere kant op gaat. Op die manier bevestig je natuurlijk wel aan je hond, dat andere honden "iets bijzonders"zijn, want je houdt hem er van weg. Niet doen, gewoon langs blijven lopen, en zorgen dat je hond de aandacht voor jou heeft, en niet voor de andere hond( bv frolic meenemen) En als hij in de riem gaat hangen als jij wilt dat hij gaat zitten , moet je natuurlijk niet tolereren. Gewoon Foei, of NEE zeggen, en duidelijk maken dat JIJ uitmaakt wat er gebeurd, en niet je hond

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe gaat het met de training, gaat het beter nu je met de slipketting werkt?
Of krijg je nog steeds niet genoeg overwicht op je hond?
Ik krijg de indruk dat dáár nl. je probleem zit, Luca heeft zeg maar maling aan je, tot op zekere hoogte natuurlijk. En als dát je probleem is los je dat alleen maar op door onder goede begeleiding te trainen, veel te trainen.
Of krijg je nog steeds niet genoeg overwicht op je hond?
Ik krijg de indruk dat dáár nl. je probleem zit, Luca heeft zeg maar maling aan je, tot op zekere hoogte natuurlijk. En als dát je probleem is los je dat alleen maar op door onder goede begeleiding te trainen, veel te trainen.
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik ben gestopt met de cursus waar ik eerst was. Luca deed het in de manege heel goed. Volgde los tussen de andere honden geen probleem. Op het moment dat de les was afgelopen wist hij niet hoe vlug hij uit de manege moest komen. Alles wat hij goed deed (volgen zonder te trekken ook als er een andere hond was ) deed hij opeens niet meer. Door omstandigheden heb ik een aantal lessen moeten missen. Zodoende ben ik niet meer naar de laatste twee lessen geweest. Als we gaan wandelen, moet ik hem altijd even ferm toespreken. Dan gaat het goed. Lopen met de slip gaat wel beter dan met een gewone band. Ik kan hem dan beter corrigeren. Er zijn dagen bij dat het lopen aan de lijn perfect gaat en dan opeens heeft hij weer de kolder in de kop en moet je hem weer wat flinker aanpakken. Komt een andere hond langs dan heeft hij geen aandacht voor mij en ook niet voor iets lekkers. Frolic heb ik geprobeerd, maar hij reageert slecht op Frolic.... diaree. Dus dat laten we maar fijn. Het is soms best wel vermoeiend
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een hond met aandacht voor de baas let op jou in plaats van op een andere hond. Hard werken aan het aandacht vasthouden van je hond dus.miriam41 schreef:hallo allemaal,
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dat weet ik ook wel en is ook logisch alleen vraag ik me af hoe je dat moet bereiken. Welke oefeningen kun je dan met je hond doen. Het commando let op kent Luca. Hij vindt die andere hond toch veel leuker.Een hond met aandacht voor de baas let op jou in plaats van op een andere hond. Hard werken aan het aandacht vasthouden van je hond dus.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
lies schreef:ja, aandacht voor jou is heel belangrijk, heb je niet iets wat hij heel erg leuk vindt? dan in de vorm van speelgoed of zo.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik ben niet bang om met hem naar buiten te gaan. Het is alleen heel vervelend als hij zich verschrikkelijk aanstelt als hij een andere hond ziet. Ik moet dan echt alle zeilen bijzetten om niet mee gesleurd te worden. Het is soms echt niet leuk. Terwijl er ook wel heel veel leuke en heerlijke momenten zijn als ik met Luca op stap ga.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je zal dus moeten oefenen om je Let op uit te breiden en langer aandacht vast te kunnen houden. Verder zal je iets in moeten gaan zetten wat je hond helemaal geweldig vind, eventueel met behulp van een Gentle Leader voorkomen dat je hond kan fixeren. De aandacht van je hond ruim van te voren vangen, nog voordat hij wil fixeren en vasthouden.miriam41 schreef:Dat weet ik ook wel en is ook logisch alleen vraag ik me af hoe je dat moet bereiken. Welke oefeningen kun je dan met je hond doen. Het commando let op kent Luca. Hij vindt die andere hond toch veel leuker.Een hond met aandacht voor de baas let op jou in plaats van op een andere hond. Hard werken aan het aandacht vasthouden van je hond dus.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Eerst droog trainen, dan pas in het diepe..dus je gaat eerst oefenen zonder andere honden. Als je hond daar zijn aandacht een halve minuut minimaal blij op je gericht kan houden ga je op afstand van andere honden oefenen en je verkleint langzaamaan de afstand. Trek er inderdaad maar een poos voor uit!miriam41 schreef:En dan honden opzoeken????
Gentle leader zie ik niet zitten, heeft hij gehad na een aantal weken accepteerde hij dat ding niet meer en ging hij alleen nog maar schuren over de grond met zijn hoofd. Hij is een en al temperament onze entlebucher.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
mijn hond doet het ook, met aandachtoefeningen te doen gaat het nu al een heel stuk beter, maar ik moet er aan blijven werken en soms denk ik "laat hem maar doen" dus dat schiet niet echt op natuurlijk. Ik ben een tijdje naar een hondenschool gegaan waar sterk werd geoefend op aandacht hebben voor de baas in de nabijheid van andere honden en dat had echt resultaat. (symbiosemethode) die school is jammer genoeg gestopt. met veel oefening is het op te lossen 

groetjes!

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben bang dat je jezelf al behoorlijk duizelig hebt gekregen met zoveel kursussen, bij neem ik aan, verschillende scholen, met verschillende methodes.miriam41 schreef:Ik denk dat ik ook maar weer eens op zoek ga naar een hondenschool.
Na 5 cursussen heb ik niet echt heel veel zin meer in, maar misschien is het wel goed voor Luca.
Wat het ergste is is dat Luca onder andere geleerd heeft dat hij je niet hoeft te gehoorzamen. Hij weet wat de bedoeling is, en tevens weet hij dat jij niet kunt bereiken dat hij doet wat jij wilt.
Dit betekent dat het erg moeilijk zal zijn om hem alsnog tot onvoorwaardelijke medewerking te bewegen. Dat kun je denk ik alleen nog bereiken als je gaat trainen bij iemand die jou voldoende steunt, op professionele wijze.
En vooral, als jijzelf gedurende de hele tijd die je nodig hebt om het beoogde resultaat te bereiken keihard werkt aan de training, dagelijks dus. En niet weer de boel laat verzanden voor je klaar bent. Het is echt niet denkbeeldig dat jij op een gegeven moment hemel en aarde kunt bewegen, maar dat je Luca niet meer in het gareel krijgt. Door een konstante stroom van "overwinningservaringen". Er zijn nu eenmaal hnden die hun baas de baas kunnen. Niet iederéén kan met élke hond voldoende bereiken.
Het maakt op zich niet zo uit wélke manier van trainen je toepast, veel belangrijker is dat datgene wat je toepast goed wordt toegepast, en overgebracht op jou door je trainer/leraar.
Wees dus kritisch bij je schoolkeuze, en ga er keihard tegenaan. Als je niet er niet klaar voor bent, of niet voldoende tijd hebt om je enorm in te zetten kun je beter niets doen, want je hond wordt op die manier alleen maar nog meer gesterkt in zijn idee dat hij kan doen waar hij zin in heeft.
Heb jij de Culture Clash al eens gelezen? Daar staat nl. op hele heldere wijze heel goed uitgelegd hoe je een training op moet bouwen. En het nieuwste boek van Martin Gaus bevat ook veel nuttige info, algemene info, en info over training.
Groetjes, Willy.
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Als ik dit lees zakt me de moed toch echt wel in de schoenen. Ik heb altijd bij een school getraind en wel met de clicker methode. Hij reageert hier heel goed op. Het klinkt alsof ik een onhandelbare hond heb, maar dat is toch echt niet het geval. Hij volgt alle commando's op zonder problemen, alleen als er andere honden in de buurt zijn, dan is hij helemaal door het dolle. In huis heb ik ook een hond die zeer gehoorzaam is. Komt bezoek, moet hij in de mand omdat hij ze anders te omstuinig begroet. Hij krijgt dan het commando blijf en volgt dit ook op. Hij is dus niet helemaal hopeloos. Alleen buiten aan de lijn is het een ander verhaal. HIj is ook vreselijk nieuwschierig. Als ik langs huizen loop en hij hoort iets, dan staat hij te springen op zijn achterpoten om door het raam te kunnen kijken. Dit is mijn derde hond, maar zo een heb ik nog niet gehad.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is niet mijn bedoeling je de moed in de schoenen te laten zinken. Wel hoop ik dat je beseft dat je een strijd aan het leveren bent die voorlopig niet in jouw voordeel is beslist.
Veel mensen hebben het probleem wat jij aangeeft, nl. dat de hond in huis, of in een gekontroleerde situatie wel goed luistert.
Ook denk ik niet dat je hond onhandelbaar is, maar wel heb ik de indruk dat het in bepaalde situaties wel zo is dat je hem niet voldoende kunt beheersen.
Ik heb veel mensen horen zeggen dat ze niet begrijpen waarom ze hun hele leven bij al hun andere honden nooit problemen hebben gehad met de opvoeding, en bij déze wel. Alles wat bij de anderen wel werkte werkt bij deze niet.
Clickertraining, of positieve trainig kan heel goed resultaat geven, maar vergt vaak een lange periode van stapsgewijs, systematisch, opbouwen. Verhogen van de moeilijkheidsgraad. Als je dit niet goed doet, dus te snel gaat, of in situaties terechtkomt waar je hond nog niet klaar voor is, kom je niet waar je wezen wilt. Je blijft dan gewoon steken op een te laag beheersingsniveau.
Jouw hond lijkt me echt het type hond die véél en hele geleidelijke training nodig heeft. Iets wat vaak ondoenlijk is, want als je je hond uitlaat en je komt teveel honden tegen in door jouw niet te kontroleren situaties, kom je niet ver genoeg.
Je laatste berichten gingen over trainen met slipketting. Gebruikten ze daar dan clicker en slipketting samen?
Veel mensen hebben het probleem wat jij aangeeft, nl. dat de hond in huis, of in een gekontroleerde situatie wel goed luistert.
Ook denk ik niet dat je hond onhandelbaar is, maar wel heb ik de indruk dat het in bepaalde situaties wel zo is dat je hem niet voldoende kunt beheersen.
Ik heb veel mensen horen zeggen dat ze niet begrijpen waarom ze hun hele leven bij al hun andere honden nooit problemen hebben gehad met de opvoeding, en bij déze wel. Alles wat bij de anderen wel werkte werkt bij deze niet.
Clickertraining, of positieve trainig kan heel goed resultaat geven, maar vergt vaak een lange periode van stapsgewijs, systematisch, opbouwen. Verhogen van de moeilijkheidsgraad. Als je dit niet goed doet, dus te snel gaat, of in situaties terechtkomt waar je hond nog niet klaar voor is, kom je niet waar je wezen wilt. Je blijft dan gewoon steken op een te laag beheersingsniveau.
Jouw hond lijkt me echt het type hond die véél en hele geleidelijke training nodig heeft. Iets wat vaak ondoenlijk is, want als je je hond uitlaat en je komt teveel honden tegen in door jouw niet te kontroleren situaties, kom je niet ver genoeg.
Je laatste berichten gingen over trainen met slipketting. Gebruikten ze daar dan clicker en slipketting samen?
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Nee, tijdens de clickertraining mochten we geen slipketting gebruiken. Deze ben ik pas gaan gebruiken nadat ik de cursus heb afgesloten. Op de training konden ze me niet echt helpen met zijn gedrag. Ik heb toen op advies van de school een halti aangeschaft, dit langzaam opgebouwd maar zoals ik al schreef heeft dit niet veel effect gehad. De slip heb ik op eigen verantwoording aangeschaft.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Die heb je dus ook naar eigen inzicht gebruikt, neem ik aan?miriam41 schreef:Nee, tijdens de clickertraining mochten we geen slipketting gebruiken. Deze ben ik pas gaan gebruiken nadat ik de cursus heb afgesloten. Op de training konden ze me niet echt helpen met zijn gedrag. Ik heb toen op advies van de school een halti aangeschaft, dit langzaam opgebouwd maar zoals ik al schreef heeft dit niet veel effect gehad. De slip heb ik op eigen verantwoording aangeschaft.
Gebruik je die nog steeds, en heb je daar verbetering mee bereikt?
- mechelaar_fan
- Zeer actief
dit is net geen dominantie, maar een onderdanige uitnodiging tot spelen.miriam41 schreef:hallo allemaal,
Hier weer een berichtje van mij. Ik vraag me af of Luca ooit zal veranderen. Daarmee bedoel ik zijn gedrag tijdens het wandelen aan de lijn tov andere honden. Ziet hij een hond, dan gaat hij eerst een stukje sluipen, vervolgens blijft hij liggen en als de hond in de buurt is dan springt hij erop af. Ik vraag me af of hij dit doet om met de hond te spelen of uit dominatie.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, nee hoor..het is prooigedrag wat je kan zien als spel, want Luca verscheurt geen andere hondjes als ik het goed begrijp.mechelaar_fan schreef:dit is net geen dominantie, maar een onderdanige uitnodiging tot spelen.miriam41 schreef:hallo allemaal,
Hier weer een berichtje van mij. Ik vraag me af of Luca ooit zal veranderen. Daarmee bedoel ik zijn gedrag tijdens het wandelen aan de lijn tov andere honden. Ziet hij een hond, dan gaat hij eerst een stukje sluipen, vervolgens blijft hij liggen en als de hond in de buurt is dan springt hij erop af. Ik vraag me af of hij dit doet om met de hond te spelen of uit dominatie.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Hanneke2
- Zeer actief
Wat ik me afvraag na alle deskundige adviezen, is toch waarom een aangelijnde hond andere honden nou zo nodig moet negeren. je kan toch ook gewoon net zo vrolijk als je hond op die andere hond plus eigenaar afstappen, praatje maken, hondjes laten snuffelen en vervolgens weer gezellig doorlopen?
Ik wist anderhalf jaar geleden echt geen ene moer van hondengedrag. Maar Jack deed dus hetzelfde, gaan liggen en dan een spurt, of soms zonder te gaan liggen er op af willen. Nou okee, leuk, denk je dan als beginner. (Hee, blond he? :p: )
Maar wat is er nou echt mis mee om gewoon samen vrolijk op zo'n vreemde hond plus baas af te stappen? Tuurlijk, af en toe zegt iemand dat zijn hond niet goed met andere honden kan, okee, dan loop je alsnog door. Maar daar staan tig gezellige praatjes en prettige ontmoetingen tussen die honden tegenover. En uiteindelijk - in mijn ervaring - gaat dat hele hysterische KIJK EEN ANDER HONDJE!! KOM VLUG MEE NAAR DAT ANDERE HONDJE!!! er gewoon in de loop van tijd wel vanaf. Pups en kleine reutjes vindt Jack al lang niet meer zo interessant.
En volgens mij is dat 'afleiden' ook veel en veel makkelijker als je het niet bij iedere hond doet, maar alleen als het nodig is. Als ik een hond aan zie komen waarvan ik verwacht dat Jack er grauwend van in de riem gaat hangen, of andersom, dan vindt Jack allerlei commando's opvolgen en er frolicjes mee verdienen meestal VEEEEL interessanter dan die hond. Maar ga ik dat bij elke voorbijlopende hond doen, dan gaat het spannende er waarschijnlijk snel vanaf.
Mijn advies (maar alleen gebaseerd op ervaring) zou dus zijn: goed opletten wat voor hond er tegenover je staat, vrolijk meegaan in het enthousiasme van de hond als dat kan, en afleiden met giga-leuke dingen als het moet.
Hanneke
Ik wist anderhalf jaar geleden echt geen ene moer van hondengedrag. Maar Jack deed dus hetzelfde, gaan liggen en dan een spurt, of soms zonder te gaan liggen er op af willen. Nou okee, leuk, denk je dan als beginner. (Hee, blond he? :p: )
Maar wat is er nou echt mis mee om gewoon samen vrolijk op zo'n vreemde hond plus baas af te stappen? Tuurlijk, af en toe zegt iemand dat zijn hond niet goed met andere honden kan, okee, dan loop je alsnog door. Maar daar staan tig gezellige praatjes en prettige ontmoetingen tussen die honden tegenover. En uiteindelijk - in mijn ervaring - gaat dat hele hysterische KIJK EEN ANDER HONDJE!! KOM VLUG MEE NAAR DAT ANDERE HONDJE!!! er gewoon in de loop van tijd wel vanaf. Pups en kleine reutjes vindt Jack al lang niet meer zo interessant.
En volgens mij is dat 'afleiden' ook veel en veel makkelijker als je het niet bij iedere hond doet, maar alleen als het nodig is. Als ik een hond aan zie komen waarvan ik verwacht dat Jack er grauwend van in de riem gaat hangen, of andersom, dan vindt Jack allerlei commando's opvolgen en er frolicjes mee verdienen meestal VEEEEL interessanter dan die hond. Maar ga ik dat bij elke voorbijlopende hond doen, dan gaat het spannende er waarschijnlijk snel vanaf.
Mijn advies (maar alleen gebaseerd op ervaring) zou dus zijn: goed opletten wat voor hond er tegenover je staat, vrolijk meegaan in het enthousiasme van de hond als dat kan, en afleiden met giga-leuke dingen als het moet.
Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
Hanneke, ik heb precies dezelfde ervaring als jij
Ik loop ook 9 van de 10 keer gewoon op de vreemde honden af. zo langzamerhand zie ik wel aan de houding van mijn reu of het wel of niet kan.
En inderdaad, hij is nu bijna 3 jaar en vind allang niet alle honden meer interressant. kleintjes en middelmaatjes negeert hij volkomen
Heb ook nog een teefje van 9 mnd. maar da's een heeeeeeeel ander verhaal
Het is dus niet voor iedere hond hetzelfde.

Ik loop ook 9 van de 10 keer gewoon op de vreemde honden af. zo langzamerhand zie ik wel aan de houding van mijn reu of het wel of niet kan.
En inderdaad, hij is nu bijna 3 jaar en vind allang niet alle honden meer interressant. kleintjes en middelmaatjes negeert hij volkomen

Heb ook nog een teefje van 9 mnd. maar da's een heeeeeeeel ander verhaal

Het is dus niet voor iedere hond hetzelfde.
groetjes Marja Zara en Stapper

- Hanneke2
- Zeer actief
Ik zie dat liggen echt niet als speels prooigedrag, Eline. Tenminste, niet als Jack het doet. Hoe imposanter de andere hond, of hoe meer honden er tegelijk op hem afkomen, hoe eerder hij gaat liggen voordat hij besluit er op af te rennen. Bij zijn Leonbergervriendje kruipt hij bijna in de grond voordat hij hem om zijn nek vliegtEline* schreef:Nou, nee hoor..het is prooigedrag wat je kan zien als spel, want Luca verscheurt geen andere hondjes als ik het goed begrijp.mechelaar_fan schreef:dit is net geen dominantie, maar een onderdanige uitnodiging tot spelen.miriam41 schreef:hallo allemaal,

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Trina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met bovenstaande eens, want ik stap ook op andere honden en bazen af.
Als je maar zorgt dat jij er met de hond op af stapt en niet de hond met jou.
Deze opvoedingsfout heb ik ook gemaakt hoor. Als pup vond Oberon elke hond leuk en ging daar dan ook op af en ik liet het toe, daardoor heeft hij me als puber vaker dan me lief is meegesleurd naar een andere hond.
Je zult je hond dus echt moeten leren dat hij naar een andere hond mag wanneer jij dat goed vindt en niet andersom.
Als je maar zorgt dat jij er met de hond op af stapt en niet de hond met jou.
Deze opvoedingsfout heb ik ook gemaakt hoor. Als pup vond Oberon elke hond leuk en ging daar dan ook op af en ik liet het toe, daardoor heeft hij me als puber vaker dan me lief is meegesleurd naar een andere hond.
Je zult je hond dus echt moeten leren dat hij naar een andere hond mag wanneer jij dat goed vindt en niet andersom.

- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Nou Hanneke, zoals jij het beschrijft kon je het wel over mijn hond hebben. OOk hij heeft een vriendinnetje een herder waar hij maar wat graag mee speelt. Kom ik de herder tegen dan kruipt hij inderdad helemaal over de grond, de herder doet dat trouwens ook. Dan moeten wij ( de bazen ) ze bijna naar ze toe trekken. Grappig gezicht als beide honden blijven liggen. Als ze dan los zijn op het grasveld, dan is het feest. Heerlijk om te zien hoe ze dan spelen.Ik zie dat liggen echt niet als speels prooigedrag, Eline. Tenminste, niet als Jack het doet. Hoe imposanter de andere hond, of hoe meer honden er tegelijk op hem afkomen, hoe eerder hij gaat liggen voordat hij besluit er op af te rennen. Bij zijn Leonbergervriendje kruipt hij bijna in de grond voordat hij hem om zijn nek vliegt Bij een vreemd roedel van een beetje formaat idem dito, maar voor kleine witte hondjes gaat hij echt niet liggen. Ik zie het meer als onzekerheid en een time-out om de situatie goed in te kunnen schatten.
Hanneke