Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Goddomme!!! Net mijn zus aan de telefoon gehad, helemaal verdrietig.
Even daarvoor had ze geschreeuw en gehuil gehoord vlakbij. Ze ging kijken en zag dat er op de hoek iets gebeurt was. Gauw haar jas aangetrokken en de kinderen gezegd dat ze even ging kijken of ze kon helpen. Ze zag al gauw een klein zwart hondje op de grond liggen in een plas bloed. De baas van de boosdoener stond er nog bij met zijn hond. Volgens hem was het hondje te dichtbij gekomen, want hij had zijn hond heel kort. Vrouwtje stond te trillen op haar benen en was ontroostbaar. Ze wilde iemand bellen maar dat lukte niet. Mijn zus heeft voor haar naar een vriendin gebeld, en naar de dierenarts om te vragen wat ze hier het beste mee kon doen. Die heeft vervolgens iemand erheen gestuurd.
Toen de vriendin van het vrouwtje er was kon die het overnemen en is mijn zus naar de kinderen gegaan. Alweer, gvd alweer. Ik zei haar al dat ik het hier zo'n beetje wekelijks lees. Wat maakt dit je toch steeds boos en verdrietig.
Miriam, Pleun en Pelle Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Wat een verschrikking en de verhalen blijven maar komen. Ook ons is dit afgelopen zomer overkomen met ons innig geliefde toypoedeltje. Wij hopen op in ieder geval een muilkorf plicht en het liefst nog fokverbod. Het is een ware nachtmerrie om op deze manier je hondje te verliezen.
Yentl' slaap zacht meisje! Faya' veel te vroeg uit het leven weggerukt
Jobienn schreef:Wat een verschrikking en de verhalen blijven maar komen. Ook ons is dit afgelopen zomer overkomen met ons innig geliefde toypoedeltje. Wij hopen op in ieder geval een muilkorf plicht en het liefst nog fokverbod. Het is een ware nachtmerrie om op deze manier je hondje te verliezen.
Vreselijk, heel veel sterkte Je ergste nachtmerrie, dit beeld raak je nooit meer kwijt.
@Thom, klote dat door deze verhalen alles blijft terugkomen. Is ook niet verwonderlijk.
bouvierpoedel schreef:Die vrouw was ook wel een beetje dom om Fief zomaar naar die vastzittende pit te laten kachelen.
Ben ik t helemaal mee eens ik heb er zelf de schurft aan MAAR een hond hoeft niet vermoord te worden als hij dat doet. Dan knoop je hem maar onder je oksel hoe vervelend ook. Anders moet je hem korven
bouvierpoedel schreef:Die vrouw was ook wel een beetje dom om Fief zomaar naar die vastzittende pit te laten kachelen.
Ben ik t helemaal mee eens ik heb er zelf de schurft aan MAAR een hond hoeft niet vermoord te worden als hij dat doet. Dan knoop je hem maar onder je oksel hoe vervelend ook. Anders moet je hem korven
Het beest hoefde ook niet vermoord te worden maar ongelukken zitten in een klein hoekje.
Soms dan heb je in ene een hond aan de gat van je hond hangen of een kleine patser tegen je hond zijn muil aan springen zonder dat je het gezien had zo snel.
Vind die vrouw van het kleine ding het meest verantwoordelijk voor de dood van haar hondje.
Het beest hoefde ook niet vermoord te worden maar ongelukken zitten in een klein hoekje.
Soms dan heb je in ene een hond aan de gat van je hond hangen of een kleine patser tegen je hond zijn muil aan springen zonder dat je het gezien had zo snel.
Vind die vrouw van het kleine ding het meest verantwoordelijk voor de dood van haar hondje.
Als je zo'n bijter hebt doe je maar een muilkorf om.
Als je zo'n bijter hebt doe je maar een muilkorf om.
Voor hetzelfde geld was die kleine de aanstichter . Als je hond niet luisterd kun je hem ook vasthouden.
Ik krijg altijd bijna tranen als ik dit hoor he ( ik ben een beelddenker )..ik zie dan helemaal 1 van mijn eigen honden liggen.
Ik ben tegenwoordig ook best bang als ik met mijn meiden buiten loop...zo loopt er ergens een joekel....vind het serieus eng om naar buiten te gaan met mijn honden. Ergste nachtmerrie als je zoiets ziet gebeuren.
Ik was er niet bij dus wat er precies gebeurt is weet ik niet. Als jij je hond los laat lopen en die gaat op een aangelijnde hond af en het wordt gebeten denk ik dat je als eigenaar van de loslopende hond zelf verantwoordelijk bent. Neemt niet weg dat ik wel vind dat die doodbijters gemuilkorfd dienen te worden buiten! Stel dat ze zich los rukken...en dan heb ik het over alle bijters..niet alleen de zogeheten vechthonden
Het kan dat de kleine teveel ruimte kreeg, maar hij liep beslist niet los. Maar het is toch van de zotte dat je hond dan gelijk vermoord wordt. Moordenaars horen niet over straat te lopen, zeker niet zonder muilkorf.
Cinnepin schreef:Als jij je hond los laat lopen en die gaat op een aangelijnde hond af en het wordt gebeten denk ik dat je als eigenaar van de loslopende hond zelf verantwoordelijk bent.
Nee, je bent altijd verantwoordelijk voor de schade gemaakt door jouw hond.
Verantwoording stopt niet bij aanlijnen gelukkig.
miriam schreef:Het kan dat de kleine teveel ruimte kreeg, maar hij liep beslist niet los. Maar het is toch van de zotte dat je hond dan gelijk vermoord wordt. Moordenaars horen niet over straat te lopen, zeker niet zonder muilkorf.
Charlie til ik voor de zekerheid gewoon even op, kleine moeite.
Die kleintjes vind ik zelf eng omdat ze ze op kunnen pakken en schudden. Zijn ze stuk voor je in kunt grijpen
Hier was gisteren een honden trainer met een pitbull aan het trainen terwijl ik met Roxy naar de slager liep. Het beestje had gelukkig een muilkorf om maar pff wat een agressieve hond ze hing constant vol in de lijn. Goed dat ze trainen met haar maar als ik zie wat voor tenger vrouwtje het baasje is....
De hond zal nooit zonder korf kunnen dat is toch geen lol aan voor het beest steeds zo opgefokt zijn. Er zat ongeveer 20m afstand tussen ons en de hond.
Ik ben er helemaal klaar mee, ik snap niet dat mensen dit willen.
Once upon a time can happen anytimeWhiskey*Toska*Storm*Roxy*
StormenRoxy schreef:Hier was gisteren een honden trainer met een pitbull aan het trainen terwijl ik met Roxy naar de slager liep. Het beestje had gelukkig een muilkorf om maar pff wat een agressieve hond ze hing constant vol in de lijn. Goed dat ze trainen met haar maar als ik zie wat voor tenger vrouwtje het baasje is.... De hond zal nooit zonder korf kunnen dat is toch geen lol aan voor het beest steeds zo opgefokt zijn. Er zat ongeveer 20m afstand tussen ons en de hond.
In mijn oude straat is net een pitbull teefje komen wonen dat zo op mensen reageert, in een drukke woonwijk.
Met muilkorf en helemaal opgefokt iedere keer dat ze iemand moet passeren.
Cinnepin schreef:Als jij je hond los laat lopen en die gaat op een aangelijnde hond af en het wordt gebeten denk ik dat je als eigenaar van de loslopende hond zelf verantwoordelijk bent.
het zou ook wat zijn he, Baco had er dan heel wat vermoord hoor want veel mensen met kleine hondjes vonden het reuze spannend zo'n grote hond, ja toe maar Fluffy het lijkt wel een beer en dan kwam daar Fluffy en Baco dacht weer zoiets maar geen reden voor dood of zo
Beetje zelf nadenken en rekening houden met elkaar
dagmar88 schreef:
Maar dan is de persoon die niet eens de moeite deed om zijn hond aan te lijnen zeker ook verantwoordelijk.
In België hoor je gewoon altijd je hond aan te lijnen. Als je hond losloopt ben je sowieso in de fout.
Dit is natuurlijk maar mijn mening, maar je kan niet eisen dat de rest van de honden in het land niet langer de vrijheid hebben om zonder muilkorf rond te lopen omdat jij de vrijheid wil om een fragiel hondje zoals een chihuahua onvoorzichtig los te laten lopen. Want de meeste grote honden zijn 'moordenaars' en zullen zo happen naar een vreemde chihuahua.
Ja als ik met mijn honden aangelijnd buiten loop en er komt b.v een hond hen irriteren en er bijt er 1 naar die loslopende hond, voel ik me niet verantwoordelijk....maar een hond hoort een andere hond niet dood te bijten...
Maar ik begreep dat het hondje in kwestie niet los liep
dagmar88 schreef:
Maar dan is de persoon die niet eens de moeite deed om zijn hond aan te lijnen zeker ook verantwoordelijk.
In België hoor je gewoon altijd je hond aan te lijnen. Als je hond losloopt ben je sowieso in de fout.
Dit is natuurlijk maar mijn mening, maar je kan niet eisen dat de rest van de honden in het land niet langer de vrijheid hebben om zonder muilkorf rond te lopen omdat jij de vrijheid wil om een fragiel hondje zoals een chihuahua onvoorzichtig los te laten lopen. Want de meeste grote honden zijn 'moordenaars' en zullen zo happen naar een vreemde chihuahua.
Nee die is niet verantwoordelijk voor de wet. Een hond is een ding en als jouw ding schade maakt aan mijn ding ben jij verantwoordelijk ook al doet ie de flikflak. En in NL mogen honden gewoon los buiten de bebouwde kom en in losloopgebieden
Cinnepin schreef:Ja als ik met mijn honden aangelijnd buiten loop en er komt b.v een hond hen irriteren en er bijt er 1 naar die loslopende hond, voel ik me niet verantwoordelijk....maar een hond hoort een andere hond niet dood te bijten...
Maar ik begreep dat het hondje in kwestie niet los liep
Ik ben zeker niet bang dat elke hond Elco of Gait zou doden. Ik zou geen leven hebben. Over het algemeen doden honden geen andere honden. Groot, klein, maakt niet uit: ze hebben een sociale code, onafhankelijk van formaat, die ervoor zorgt dat schade maken niet nodig is. Honden bij wie die sociale code verstoord is, zijn niet goed in hun kop. Die moet je gewoon muilkorven, of op andere manier zorgen dat die geen schade kan maken, ongeacht wat andere honden doen
StormenRoxy schreef:Hier was gisteren een honden trainer met een pitbull aan het trainen terwijl ik met Roxy naar de slager liep. Het beestje had gelukkig een muilkorf om maar pff wat een agressieve hond ze hing constant vol in de lijn. Goed dat ze trainen met haar maar als ik zie wat voor tenger vrouwtje het baasje is.... De hond zal nooit zonder korf kunnen dat is toch geen lol aan voor het beest steeds zo opgefokt zijn. Er zat ongeveer 20m afstand tussen ons en de hond.
In mijn oude straat is net een pitbull teefje komen wonen dat zo op mensen reageert, in een drukke woonwijk.
Met muilkorf en helemaal opgefokt iedere keer dat ze iemand moet passeren.
Ik snap niet dat de baasjes dan niet ergens gaan wandelen waar het rustiger is.
Amy draagt ook vaak een muilkorf vanwege jagen op kleine hondjes, maar ik ga haar natuurlijk niet gemuilkorfd op een veld tussen allemaal kleine, rennende hondjes zetten.
Ik heb zelf totaal niet de indruk dat ze die muilkorf als vervelend ervaart en ik vind het een kleine moeite om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Die weerstand tegen muilkorven heeft al veel doden opgeleverd.
malinois schreef:
Nee die is niet verantwoordelijk voor de wet. Een hond is een ding en als jouw ding schade maakt aan mijn ding ben jij verantwoordelijk ook al doet ie de flikflak. En in NL mogen honden gewoon los buiten de bebouwde kom en in losloopgebieden
Die kan weldegelijk mee verantwoordelijk gezien worden volgens zowel de Belgische als de Nerdlandse wet:
“Art.1385.De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetboek).
‘Hoewel art.1385 B.W. een wettelijk en niet weerlegbaar vermoeden van schuld aan de door het dier veroorzaakte schade instelt ten laste van de eigenaar of ten laste van degene die zich van het dier bedient terwijl hij het in gebruik heeft, sluit dat artikel niet uit dat de eigenaar of bewaarder niet aansprakelijk is bij gebrek aan oorzakelijk verband,onder meer wanneer de schadelijder zelf een fout heeft begaan die de daad van het dier heeft veroorzaakt en waardoor niet de daad van het dier maar elke mogelijke fout van de eigenaar of bewaarder als oorzaak van de schade wordt uitgeschakeld‘[Cass. 20 mei 1983,Pas. 1983,I,1061-1063,Arr.Cass. 1982-83,1165-1167,Noot Cass., 16 okt. 1902 ( Bull. en Pas., 1902, I, 350 ); 23 juni 1932 ( ibid., 1932, I, 200)].
Nederland: Aan de ene kant bent u aansprakelijk voor de schade die uw hond toebrengt, aangelijnd of niet. Aan de andere kant veroorzaakt het los laten lopen van zijn/haar hond ook dat uw tegenpartij gedeeltelijk aansprakelijk is. U bent dus aansprakelijk voor een percentage van de schade. Hoe hoog dat percentage is hangt af van een optelsom van alle omstandigheden en zal van geval tot geval bekeken moeten worden.
en De eigenaar van de loslopende hond neemt een risico door zijn hond los te laten lopen, waardoor hij geen controle meer heeft de zelfstandige gedragingen van zijn dier. Dat heet risico-aansprakelijkheid. Als een bepaald risico zich voordoet/gebeurt dan is daarmee de aansprakelijkheid gegeven.
Je 'ding' aanlijnen is een begin van verantwoordelijk. Niet alleen om te voorkomen dat jouw 'ding' schade aan een andere hond aanricht. Maar ook om te voorkomen dat jouw eigen 'ding' beschadigd raakt.
korthaar schreef:
Cowboy_Bebop schreef:Want de meeste grote honden zijn 'moordenaars' en zullen zo happen naar een vreemde chihuahua.
Meen je dat nou?
Dat honden op katten jagen is toch ook de norm? Plaats een Mechelse herder of een Husky in een tuin samen met een vreemde chihuahua en ik schat dat in meer dan de helft van de gevallen de grote hond denkt dat het kleine hondje eten is.
Je vind werkelijk honderden tot duizenden incidenten waarbij chihuahua's doodgebeten worden door grotere honden.