Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gestreste hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jaimey030
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Re: Gestreste hond

Ongelezen bericht door Jaimey030 »

billy schreef:
Nou dat is helemaal een teken van onmacht dat canny collar gedoe, ik wil je best op weg helpen met tips of langskomen, net waar je woont, heb ervaring met eigenwijze honden :wink: maar dit gaat hem zo niet worden denk ik :engel:

Nou ik lees net de reactie van Cleva en dat kan ook dus dan heb ik niets gezegd
Zet is zeker een teken van onmacht! Wij grijpen momenteel elke strohalm aan in de hoop een "wondermiddel" te vinden.. je kan ervan vinden wat je wil (ik heb/had er ook een mening over) maar hem weinig vrijheid geven door met de Cc en korte lijn te lopen creeer ik rust en regelmaat bij hem en hoop ik dat hij rustiger wordt.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zie een hond die zich verveeld. En avontuur zoekt, en dus gaat blaffen.
Dit is volgens mij best nog een werkhondenras.

ik denk dat je je moet realiseren dat deze hond nogal wat uitdaging nodig heeft, anders verveeld ie zich snel, en gaat zelf wat verzinnen, wat zich nu nog uit in geblaf. Ik denk niet dat dit een hond (ras) is, wat genoegen neemt met drie keer alleen een wandeling.

Zelf vind ik, dat je je hond eerst een uitlaatklep moet bieden, voordat je voorbeeldig gedrag kan vragen.

Ben je al eens voorzichtig begonnen naast de fiets rennen aan te leren?
Ook zie ik in het tweede filmpje, dat hij misschien speuren ook wel leuk kan vinden. Je kan ook eens een spoortje uitzetten, b.v voerdummy, en die laten zoeken.

Ik denk dat je je wat minder moet focussen op het probleemgedrag, en wat meer moet kijken naar aktieve bezigheden met de hond, en met wat hersenwerk.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Jaimey030 schreef:Zet is zeker een teken van onmacht! Wij grijpen momenteel elke strohalm aan in de hoop een "wondermiddel" te vinden.. je kan ervan vinden wat je wil (ik heb/had er ook een mening over) maar hem weinig vrijheid geven door met de Cc en korte lijn te lopen creeer ik rust en regelmaat bij hem en hoop ik dat hij rustiger wordt.
Wondermiddelen bestaan helaas niet, er zit sowieso veel werk in - maar heb het idee dat je dat ook wel doorhebt. Ik vind het overigens vreemd dat de GT pas over 3 maanden tijd heeft :80: Toen ik er 1 had gevonden, kwam ze de week erop al voor het huisbezoek en een week later startten we op. Is er geen andere in de buurt? Misschien kunnen mensen je hier tips geven voor een goeie in je buurt?
Jaimey030
Vaste gebruiker

Emma schreef:Ik zie een hond die zich verveeld. En avontuur zoekt, en dus gaat blaffen.
Dit is volgens mij best nog een werkhondenras.

ik denk dat je je moet realiseren dat deze hond nogal wat uitdaging nodig heeft, anders verveeld ie zich snel, en gaat zelf wat verzinnen, wat zich nu nog uit in geblaf. Ik denk niet dat dit een hond (ras) is, wat genoegen neemt met drie keer alleen een wandeling.

Zelf vind ik, dat je je hond eerst een uitlaatklep moet bieden, voordat je voorbeeldig gedrag kan vragen.

Ben je al eens voorzichtig begonnen naast de fiets rennen aan te leren?
Ook zie ik in het tweede filmpje, dat hij misschien speuren ook wel leuk kan vinden. Je kan ook eens een spoortje uitzetten, b.v voerdummy, en die laten zoeken.

Ik denk dat je je wat minder moet focussen op het probleemgedrag, en wat meer moet kijken naar aktieve bezigheden met de hond, en met wat hersenwerk.
Goede en nuttige opmerking. Ik durf het fietsen nog niet aan (11 maandjes) maar zijn we zeker van plan. Langzaamaan gaan beginnen met hardlopen moet idd wel te doen zijn, speur spelletjes lijken ons erg leuk en nuttig voor hem omdat hij dan erg veel aan het denken is..
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Sandra&co schreef: Wondermiddelen bestaan helaas niet, er zit sowieso veel werk in - maar heb het idee dat je dat ook wel doorhebt. Ik vind het overigens vreemd dat de GT pas over 3 maanden tijd heeft :80: Toen ik er 1 had gevonden, kwam ze de week erop al voor het huisbezoek en een week later startten we op. Is er geen andere in de buurt? Misschien kunnen mensen je hier tips geven voor een goeie in je buurt?

Arvid van Putten is een hele goede en blijkbaar erg drukke GT.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Jaimey030 schreef:
billy schreef:
Nou dat is helemaal een teken van onmacht dat canny collar gedoe, ik wil je best op weg helpen met tips of langskomen, net waar je woont, heb ervaring met eigenwijze honden :wink: maar dit gaat hem zo niet worden denk ik :engel:

Nou ik lees net de reactie van Cleva en dat kan ook dus dan heb ik niets gezegd
Zet is zeker een teken van onmacht! Wij grijpen momenteel elke strohalm aan in de hoop een "wondermiddel" te vinden.. je kan ervan vinden wat je wil (ik heb/had er ook een mening over) maar hem weinig vrijheid geven door met de Cc en korte lijn te lopen creeer ik rust en regelmaat bij hem en hoop ik dat hij rustiger wordt.
Zie mijn vorige post, laatste zin.
Oh, je had al gereageerd,haha.
Ik val in herhaling :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Sandra&co schreef: En ja, ik snap dat blaffen er in is gefokt. Maar aanhoudend? Ik gok dat die boeren korte metten maakten met honden die geen enkele blafrem hadden. Dat wil je toch niet, zo'n onruststoker in je dorp? Een aantal keer loeien en dan is het klaar. Dan ben je genoeg deurbel geweest.
Helemaal mee eens, maar dan wordt er wel wat van gezegd. Deze hond staat aan het einde van de lijn te loeien en de eigenaar doet op de filmpjes helemaal niets. Misschien is dat alleen voor het filmpje zo, maar aan de hond zie ik ook niet dat hij reactie verwacht.

Precies op het juiste moment een draai om de oren, volgens mij is het dan zo gebeurd met dat geblaf.
Is is nou betoeterd :devil:
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Paisley schreef:
Sandra&co schreef: En ja, ik snap dat blaffen er in is gefokt. Maar aanhoudend? Ik gok dat die boeren korte metten maakten met honden die geen enkele blafrem hadden. Dat wil je toch niet, zo'n onruststoker in je dorp? Een aantal keer loeien en dan is het klaar. Dan ben je genoeg deurbel geweest.
Helemaal mee eens, maar dan wordt er wel wat van gezegd. Deze hond staat aan het einde van de lijn te loeien en de eigenaar doet op de filmpjes helemaal niets. Misschien is dat alleen voor het filmpje zo, maar aan de hond zie ik ook niet dat hij reactie verwacht.

Precies op het juiste moment een draai om de oren, volgens mij is het dan zo gebeurd met dat geblaf.
Is is nou betoeterd :devil:
Ja,haha,
Dat is mijn eerste reactie ook hoor. Klep dicht :devil:

Hier mag een hele hoop, maar aan de lijn klotend uitvallen, is net iets waar ik een hekel aan heb, en volstrekt onnodig vind.
Maar goed, dan vind ik het wel zo fair, dat als de hond duidelijk energie te veel heeft, ik ook moet zorgen voor een uitlaatklep.

Maar ja, met een zeer vocaal ingesteld ras, kan ik me ook voorstellen dat dat misschien niet zo goed werkt. Geef mij een opgefokte herder, en ik wordt ook gillend gek, denk ik :engel:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Emma schreef: Geef mij een opgefokte herder, en ik wordt ook gillend gek, denk ik :engel:
opgefokte herders kun je anders prima aan het verstand brengen dat ze hun klep moeten houden als ze niks gevraagd wordt ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Emma
Zeer actief

renee-uk schreef:
Emma schreef: Geef mij een opgefokte herder, en ik wordt ook gillend gek, denk ik :engel:
opgefokte herders kun je anders prima aan het verstand brengen dat ze hun klep moeten houden als ze niks gevraagd wordt ;)
Maar dan zijn ze niet meer opgefokt. :mrgreen:
En dan zijn ze wel leuk :pffff:
Paisley
Zeer actief

Ook een Entlebucher moet aan het verstand te peuteren zijn dat wanneer hij uit is, dat hij niet een rondje patrouille doet over zijn eigen berg maar dat ie te gast is op neutraal terrein waar ook andere mensen lopen. En dat hij daar niets van hoeft te vinden.
Ik snap best dat hij vanuit het ras die neiging zou kunnen hebben, maar het is aan de eigenaar om daar sturing aan te geven. Territoriaal gedrag op eigen terrein zit er in gebakken, maar lopen loeien op neutraal terrein is naar mijn mening gewoon overmoed en gebrek aan sturing.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Dan is het dus eigenlijk maar wat raar dat al die andere Entlebuchers op straat niet tegen alles aan staan te loeien. Zijn vast stuk.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik was even verrast door het noemen van het ras.
Hier zie ik Appenzellers en Entlebuchers.
Ik ben niet zo goed in het onderscheid tussen die twee dus dat heb ik gevraagd aan de betreffende eigenaren.

De Appenzeller draagt de staart doorgaans omhoog, min of meer gekruld en geeft luide concerten.
De Entlebucher draagt de staart laag en is veel geluidlozer.
Hun uitleg klopt voor zover ik kan waarnemen in dit(mijn) dorp.

TS heeft een Entlebucher met hoge staart die concerten geeft?

Dat is dus heel wat anders.
Is er eigenlijk wel verschil tussen die twee?
Beetje off topic, sorry :wink:

Adviezen zijn al gegeven, daar hoef ik niets aan toe te voegen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaimey030
Vaste gebruiker

De beschrijving hier op het forum kan ik mijn niet in vinden..
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=285482
De Entlebuchers die ik ken zijn (op 2 na) allemaal super sociaal en kunnen eeg goed met andere honden.
Toevallig heb ik een filmpje van hoe "slecht" onze hond met andere hondjes kan:
http://www.youtube.com/watch?v=YqThvBhwFBY
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Jaimey030 schreef:De beschrijving hier op het forum kan ik mijn niet in vinden..
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=285482
De Entlebuchers die ik ken zijn (op 2 na) allemaal super sociaal en kunnen eeg goed met andere honden.
Toevallig heb ik een filmpje van hoe "slecht" onze hond met andere hondjes kan:
http://www.youtube.com/watch?v=YqThvBhwFBY
Je hond is nog maar 11 maanden, vrijwel elke jonge hond kan met andere honden (spelen), ook veel staffords.
Je hebt een reu, toch? Dan is de kans wel heel groot, dat hij over een paar jaar, waarschijnlijk wel eerder, in ieder geval niet meer zo leuk gaat met een aantal andere reuen.

Ook verandert het gedrag pas vaak, wanneer ze al een jaar, tot wel een paar jaar echt volwassen zijn.

Wat overigens helemaal niet hoeft te betekenen dat je dan een hond hebt die geen andere honden verdraagt hoor, het is meer dat je gaat ontdekken dat bepaalde honden uit je buurt niet meer gezellig gaat, en dat weet je dan wel, en dan loop je gewoon aangelijnd met wat tussenruimte omheen, en zeg je baasje nog gedag ook. Maar dat is met elke hond wel zo. Alleen is de ene hond er scherper mee, dan een andere.
Jaimey030
Vaste gebruiker

Dat hopen wij te tackelen door hem elke woensdag naar de opvang te brengen. Daar zit hij de hele dag met zo'n 20 honden in een roedel. Hij hoeft niet met iedereen vriendjes te zijn, dat ben ik ook niet..
Afbeelding
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Ik heb ook de filmpjes maar eens bekeken en ik zie alleen een hond die aangeeft dat stilstaan saai is en of er nu actie kan komen. Niks paniek.
Jaimey030
Vaste gebruiker

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om een filmpje te maken. Mijn prio ligt bij de hond en niet bij het filmen. Zodra ik het filmpje heb zet ik hem erop. Nogmaals bedankt voor alle reacties
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Oh, nee, het kan de boeren hier niet zoveel schelen hoeveel er geblaft wordt, ha ha. Dit type begint met blaffen zodra je in beeld komt en houd op als je een kilometer verder bent :LOL:
Met een goede, duidelijke opvoeding is er zeker sturing aan te geven, maar je moet geloof ik wel stevig in de schoenen staan.
Afbeelding
H&NN
Actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door H&NN »

Ik zou met hem aan het werk gaan, bijvoorbeeld speuren/mantrailen/detectiewerk, reddingswerk. Ik weet van een Appenzeller (ik weet dat je een Entlebucher hebt) ook reddingswerk doet (dus zoeken in puin e.d.) Hij moet zijn neus en koppie gebruiken en ook nog eens nadenken waar hij zijn pootjes zet. Heel vermoeiend, zowel lichamelijk als geestelijk. Fietsen met hem lijkt mij ook niet uitdagend genoeg, hij bouwt een superconditie op en ik zie hem al gezellig naast je stuiterend (en al blaffend).

Op een filmpje zie ik hem ook mooi stil als hij iets ruikt. Er zijn tegenwoordig veel goede speurhondenscholen en op elke leeftijd kan je beginnen.
Een ander soort werk is natuurlijk waar ze ooit voor gebruikt zijn: het drijven, alleen worden sommige daar wel wat fel van en uit opwinding zal hij dat ook vast uiten in blaffen ;) Mijn voorkeur zou naar het werken met de neus gaan, ze zijn superslim en met speuren kan je genoeg variëren om het elke keer weer een uitdaging te laten zijn voor hem.
Laatst gewijzigd door H&NN op 28 jan 2017 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes! Maud
H&NN
Actief

En ik heb er misschien overheen gelezen, maar hij gaat 1 x per week naar de opvang voor het contact met andere honden. Hoe zien de rest van de dagen er uit? 4 x er uit of vaker? En dan een paar keer kort en 1 x lang (1 uur of langer?) en dan alleen bij de lange ronde los van de riem? Is hij ook blafferig bij de opvang dat je weet? En merk je bijv. de dag na de opvang dat hij dan drukker is of zit daar geen verschil in?

En in huis is hij de liefste hond, blaft hij dan niet? Of niet zo vaak? Of kan hij daar niemand voor bij zien komen of langs horen lopen? Hoe gaat het met bezoek thuis, ''ontdooid'' hij op een gegeven moment wel?

Ik lees ook net je voorstelbericht. Daarin zet je ook dat hij het spannend vindt en hoopt op meer zelfvertrouwen. Heb je dat Thundershirt gelijk alleen buiten aan gedaan of ook in huis?

Zie je ook wel eens zijn staart laag of bijv. een borstel op zijn rug (haren om hoog?)? Bijv. als hij een vreemd persoon ziet lopen of ziet naderen? Of blijft hij dan zoals in de filmpjes staan blaffen? Of veranderd de blaf dan ook in een soort onzekere joel/blaf?

In het begin werd ook al B.A.T. aangehaald, ik denk dat je daar ook zeker dingen uit kan halen en toe kan passen, maar dan inderdaad onder leiding van een goede gedragstherepeut/trainer
Laatst gewijzigd door H&NN op 28 jan 2017 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes! Maud
H&NN
Actief

Jaimey030 schreef:
Iets in zijn bek hebben we zeker geprobeerd en helpt ook een meter of 3 daarna heeft hij geen interesse meer in de bal/tak/speeltje..
Veel Appenzellers/Entlebuchers zie ik inderdaad vaak met takken en ballen. Ik ken er flink wat die met zo'n ballenwerper staan. Mijn voorkeur zou het niet hebben dat gooien met die bal, maar met zo'n bal of speeltje in de bek kunnen ze toch minder (vaak/goed)blaffen.

Het is wel aan te leren dat hij een speeltje heel erg leuk gaat vinden. Eerst begin je in huis met dat speeltje en daarna buiten (eerst op bijv. een rustig veldje met zo min mogelijk afleiding). Een piepbal aan een touw bijvoorbeeld. Daar kan jemee sjorren, je kan het balletje weggooien, je kan het balletje verstoppen etc.
Je speelt er bijv. heel even saneb mee, ruilt het voor iets lekkers en legt het weer weg. Later op de dag bijv. roep je hem weer en ga je weer even spelen. De ene keer ga je sjorren, daarna verstop je de bal een keer in huis (je laat hem lwachten, je maakt een ''sleepspoor'' en verstopt hem in een handdoek). Je laat het balletje brengen (leren apporteren), ruilt het speeltje en je legt het speeltje weer weg (uit het zicht). Korte sessies en veel variatie zodat het speeltje waardevol wordt.

Nogmaals Entlies zijn slim, dus jij moet ook slim zijn en het onvoorspelbaar (en leuk) maken.
Groetjes! Maud
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zie ook niet de gestreste hond die je zelf benoemd. Ik vind hem eerder happy alles benoemen wat hij ziet. Soms iets te overenthousiast (de staart gaat dan wat sneller, maar blijft op zelfde hoogte), maar dat mag ook voor die leeftijd. Dit is wel de leeftijd dat je dit kan verwachten.

Ik denk dat jullie tot nu toe nog niet hebben gevonden wat je moet vinden aan begeleiding. Zelf niet heel ervaren in de honden, maar het helemaal een jungle. Wees voorbereid dat het nog een lange weg kan zijn. Ik zelf behoorlijk ervaren met honden, heb met Norah ook een lange tocht gemaakt en nog steeds ben ik er niet na 4 jaar, maar heb ik afgelopen november eindelijk weer een noodzakelijke vooruitgang geboekt. BAT zag ik Norah niet doen. Ik ben op een vergelijkbare training aangekomen BTA (bend to assent), wat beter paste bij Norah. Norah had namelijk veel meer grenzen nodig. Grenzen die ik te weinig in de BAT terug kon vinden. En we hebben dus veel vooruitgang geboekt. Ik zou dit ook nu wel bij jullie hond zien. Kort gezegd is bij BTA dat je actief prikkels op gaat zoeken (die je voorheen juist zou vermijden) en dat je gaat leren dat de hond prikkels bij jou gaat melden. Dit geeft als resultaat dat jij niet meer de hele omgeving hoeft af te scannen, waardoor je meer stress bij je hond over brengt. En je hond zekerder wordt omdat hij zelf zijn taak krijgt. Het is overigens niet alleen dat, er zitten duidelijke leefregels bij, die juist de training ondersteunen. Overigens gewoon aan de halsband.

Feit is wat ik ook mee wil geven is dat je al aangeeft van alles geprobeerd te hebben. Veel methodes uitproberen zal niet bijdrage aan verbetering. Veel methodes kunnen slagen als ze je ze blijft hanteren. Dat is de consequenties die je nodig hebt tot succes. Op het moment dat je een terugval hebt met de hond, moet je juist benadrukken wat het ook al weer was, niet hopeloos de volgende methode gaan uitproberen.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

"Probleem" is dat de filmpjes die ik erop gezet heb niet de probleem filmpjes zijn. Je kan wel zien dat hij onrustig is tijdens sommige wandelingen.
Het komt door de prikkels die hij binnen krijgt, hij gaat piepen en trekken. Het is mij nog steeds niet gelukt om een "aanval" op film te krijgen maar zoals ik al eerder aangaf ligt mijn prio niet bij het filmen.

De reacties die ik hier krijg zijn de reden dat ik erg heb getwijfeld om de vraag online te zetten (niet naar bedoeld)

Zoveel mensen zoveel meningen..
Ik ben persoonlijk niet van het softe maar heb samen met mijn vrouw besloten de hond niet te straffen voor zijn gedrag. Dit in overleg met de gedragstherapeut. Zij gaf een goed voorbeeld waarom dit geen nut heeft. Als iemand bang is voor spinnen en geeft dit aan bij zijn/haar man/vrouw hoort geholpen te worden de angst te overwinnen en niet boos aangesproken te worden dat hij/zij normaal moet doen. Ieder zijn recht om daar wat van te vinden maar dit kan niet de reden zijn van zijn gedrag. Hij gaat elke zondag een uur naar school en daar geven ze aan dat hij te snel over enthousiast word en dat hij prikkels niet allemaal even snel kan verwerken en dat hij er dus soms in blijft hangen waardoor hij overloopt.

Het BAT systeem lijkt mij interessant en daar ben ik voor aan het informeren, het BTA systeem ga ik mij iets meer in verdiepen.

Jullie hebben ons al erg geholpen met jullie uitleg en tips. Ipv mij te irriteren aan zijn vele geblaf zie ik het nu alsof hij aan het vertellen is. Ik merk dat het voor mij erg veel stress weg haalt als ik het zo benader. Hoe kan je boos worden als iemand enthousiast wat verteld?
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

H&NN schreef:Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hij gaat 1 x per week naar de opvang voor het contact met andere honden. Hoe zien de rest van de dagen er uit? 4 x er uit of vaker? En dan een paar keer kort en 1 x lang (1 uur of langer?) en dan alleen bij de lange ronde los van de riem?
In de ochtend een wandeling van 45 min. Sommige dagen bij een losloopt plaats andere dagen aan de riem wandelen. Tussen de middag een korte wandeling (20min). In de middag ga ik dagelijks met hem naar de hondenspeeltuin waar hij op speeltoestellen kan klooien en met andere honden kan ravotten. Na het avond eten plassen (20 min) en voor het slapen nog een half uur tot 45 min wandelen.

H&NN schreef:Is hij ook blafferig bij de opvang dat je weet? En merk je bijv. de dag na de opvang dat hij dan drukker is of zit daar geen verschil in?
De avond en de dag na de opvang is hij doodop en slaapt alleen maar. Bij de opvang is hij een hond die confrontaties uit de weg gaat en zijn plek heeft in de roedel. Geen extreem geblaf behalve bij binnenkomst en vertrek.
H&NN schreef:En in huis is hij de liefste hond, blaft hij dan niet? Of niet zo vaak? Of kan hij daar niemand voor bij zien komen of langs horen lopen? Hoe gaat het met bezoek thuis, ''ontdooid'' hij op een gegeven moment wel?
In huis is hij een schat en het blaffen naar voorbij gangers hebben we er redelijk snel uit gekregen. Hij blaft 1x als de deurbel gaat en gaat dan zelf de bench in tot alles weer rustig is. Bij binnenkomst van visite is hij enthousiast maar weet wanneer hij moet stoppen.

H&NN schreef:Ik lees ook net je voorstelbericht. Daarin zet je ook dat hij het spannend vindt en hoopt op meer zelfvertrouwen. Heb je dat Thundershirt gelijk alleen buiten aan gedaan of ook in huis?
We zijn begonnen met 2 minuten binnen. Omdoen en dan gaan spelen. Op het moment dat we ook maar 2 seconde stopte met spelen dook hij de bench in met zijn staart tussen zijn benen. Naar buiten wilde hij niet en als we hem naar buiten kregen was het plassen en naar huis sprinten. We hebben dit een week geprobeerd maar hij werd er heel onzeker van.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Heavy schreef:
Je schreef ook dat je naast hem gaat zitten en hem aait om rustig te krijgen maar dat is dus gewoon belonen voor zijn geblaf .

Hij is niet in paniek en gestrest :wink: hij is opgewonden en heeft leiding nodig .Wat gebeurd er als je gewoon omdraait en de andere kant oploopt ?
Het advies van de gedragstherapeut was om er naast te gaan zitten om hem te steunen.. Geloof mij dat dit niet mijn voorkeur had in de zeikende regen. We zijn nu bezig om de confrontatie vooral uit de weg te gaan. Ziet hij iets draaien we gelijk om, ik vind dat hij nog te lang blijft na blaffen maar het is minder vervelend dan een gek springende en blaffende hond.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Jeannettebo schreef:Oh, nee, het kan de boeren hier niet zoveel schelen hoeveel er geblaft wordt, ha ha. Dit type begint met blaffen zodra je in beeld komt en houd op als je een kilometer verder bent :LOL:
Met een goede, duidelijke opvoeding is er zeker sturing aan te geven, maar je moet geloof ik wel stevig in de schoenen staan.
Wat ik lastig vind is hoe geef ik die duidelijke opvoeding? Dan bedoel ik.. Hoe laat ik hem merken dat zijn geblaf niet gewaardeerd wordt. Ik kreeg eerder het advies om hem op commando te laten blaffen waardoor we hem ook aan kunnen leren om niet te blaffen.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Heavy schreef:
Jaimey030 schreef:
Jeannettebo schreef:Oh, nee, het kan de boeren hier niet zoveel schelen hoeveel er geblaft wordt, ha ha. Dit type begint met blaffen zodra je in beeld komt en houd op als je een kilometer verder bent :LOL:
Wat ik lastig vind is hoe geef ik die duidelijke opvoeding? Dan bedoel ik.. Hoe laat ik hem merken dat zijn geblaf niet gewaardeerd wordt. Ik kreeg eerder het advies om hem op commando te laten blaffen waardoor we hem ook aan kunnen leren om niet te blaffen.
Je kan hem ook het commando "klaar" leren . Dat hebben wij Heavy ook geleerd die blaft namelijk graag ( waakhond ) en dan na 2 keer blaffen zeg ik klaar en is ze stil . Dat hebben we geleerd door met haar te spelen en dan na een tijdje te stoppen en "klaar" te zeggen .Of bijvoorbeeld als ze bij me kwam dan aaide ik haar en na een tijdje zei ik "klaar" en dan stopte ik ermee .

Ga ik gelijk mee beginnen straks! Thnx
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien nog een leestip, het boek Blafgedrag van Turid Rugaas. Staat veel informatie in over verschillende types blaffen, wat zij er mee doet en volgens mij zelfs een dvd met geluiden. Ik vond het de moeite van het lezen waard. ;)
Jaimey030
Vaste gebruiker

Heavy schreef:
Dit is echt iets van deze tijd . Dat honden overprikkeld raken en dan doordraaien . Maar als dat zo zou zijn dan doe je hem geen plezier met school en ook niet met hem wekelijks tussen 20 honden gooien toch ? Een hond die overprikkeld is heeft rust nodig . Je hoeft hem van mij niet te straffen hoor als voor jou situaties ontlopen een oplossing is maar ik ben bang dat hij zo nooit gaat leren dat er grenzen zijn en hoe hij zich moet gedragen ook al is hij bang, gestrest, overprikkeld .
Ik begrijp je punt maar vind het persoonlijk erg lastig om van de een te horen dat straffen contra werkt aan het effect dat ik wil bereiken. De honden die wij voorheen hebben gehad zijn wel gecorrigeerd maar dat waren ook andere honden (Rottweilers)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”