Budkes schreef:
Werkelijk, want die zijn allemaal debiel of zo? Of leven onder een steen?
Ik kom regelmatig chihuahua's tegen met mijn herders en ook bijzonder vervelende, maar er heeft er nog nooit 1 gedacht daar loopt mijn eten. En waar ligt de grens van voor eten aangezien worden, 3 kilo? 5 kilo? En een Mastiff van 90 kilo mag een beagle nog voor eten aan zien? Of is het dan gewoon een lijer van een Mastiff?
Nee, die zijn niet debiel. Honden zijn en blijven roofdieren, dus zijn het allemaal ergens moordenaars. Net zoals katten.
Dat mensen roepen dat het niet aanvaardbaar is dat een grote hond een chihuahua opeet, hebben ze gelijk, maar het is niet abnormaal of een 'kronkel' dat een jachthond met een groot prooiinstinct triggered raakt door een rondhuppelend hondje, kat of konijntje.
En heeft hier enkele weken geleden niemand geen filmpje gepost van een mechelaar of hollandse herder die een ree de nek aan het overbijten was in een wei?
Een meute zwerfhonden kan gelijk ook een mens van 88 jaar slopen als ze zich in groep sterk voelen en honger hebben. Gebeurt in Bulgarije. Dus een kilo telling zit er niet in.
Ik heb het zelf al een paar keer (gelukkig) net niet zien gebeuren. De ene keer met een malamute op een kerstmarkt die opeens in 'predator mode' overging door een maltezer 2 meter verder zag passeren. Gelukkig bemerkte de eigenares van de malamut het op tijd en kon ze op tijd wegtrekken, want de eigenares van de maltezer had het totaal niet door of gezien en had bijna haar eigen hondje de dood in gejaagd.
2 maanden geleden ook alweer op de hondenschool waar we een superlieve Duitse herder die nog nooit 1 keer gebeten heeft naar eender welke andere hond in het losloopbos, opeens denkt dat de nieuweling in de groep een wandelende vleeskroket van 3 kilo is. Dan moet je dat effe bijsturen en duidelijk maken aan de hond dat hij dat niet mag. Sindsdien liep dat goed omdat de hond begreep dat het kleine hondje deel uitmaakte van de groep. Maar zonder ingrijpen was dat ook gegarandeerd fout afgelopen.
Ook de tibetaanse terrier van mijn vrouw (11 kilo) zou ik nooit oftenooit zomaar bij de chihuahua's van de buurvrouw laten zonder daar eerst even bij te blijven staan om te zien dat hij het snapt dat dat miniatuurhondjes zijn en niet zijn speeltjes die ze in haar muil schudt.