Bij jolig en vrolijk denk ik direct aan de spaniël achtigen. Heb zelf een stabij, een feest om je leven mee te delen. Ze vind alles leuk en zoekt lustig uitdagingen in dr leven. Joelend met een fietser meerennen, katten bomen in jagen, de papierbak overhoop halen en een rondje bokkend door de wijk rennen als ik de voordeur open laat staan zijn voor haar allerlei manieren om de dag wat op te fleurenKippenhok schreef: Ik zoek inderdaad met name een jolige vrolijke hond, wat niet wil zeggen dat er helemaal geen tempratment in mag zitten, maar het moet inderdaad geen hond zijn die heel consequent opgevoed moeten worden, omdat ik weet dat dit niet mijn sterkste kant is, en ook omdat ik ook gewoon niet op zoek ben naar een heel lastig ras.
Die hebben dus juist een erg consequente baas nodig
Ik vind serieuzere honden veel makkelijker. Mijn vorige hond was een herderkruising en ik heb nu een kelpie, ook rasgroep 1. Beide erg makkelijk in de omgang, doodeenvoudig te motiveren en staan niet te loeren tot ik 1 vinger geef zodat ze mn hele hand kunnen inpikken
Zoals je beschrijft wat je wilt, moet ik direct aan een zachtmoedig type hondje denken waar niet al te veel avontuur in zit. Ik ken genoeg individuen die daaraan voldoen, maar zou niet weten bij welk ras je daar het meeste kans op maakt.
Heb je wel eens aan een middenslag poedel gedacht? Volgens mij zijn dat ook hele leuke hondjes met een goedmoedig karakter.