Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel eiwitten in Farmfood?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Veel eiwitten in Farmfood?

Ongelezen bericht door Demi »

Ik ben sinds een week overgestapt op farmfood voor mn honden. Nu hoorde ik in de veevoederhandel dat er wel erg veel eiwitten in Farmfood zitten, dus dat ik moest oppassen met teveel voeren. Ik had altijd begrepen dat teveel eiwitten slecht zijn voor jonge honden en Kenzo is net 8 mnden. Kan iemand me uitleggen hoe het nou zit met die eiwitten?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als het goed is kan je op de site van Farmfood ook een PDF bestand vinden met de samenstelling van de brokjes. Daar moet het wel in staan.
Ik zal even kijken.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Roelfien
Zeer actief

24 % ruwe eiwit. Niet overdreven veel dus, in vergelijking met andere brokken. De meeste brokken voor gewone volwassen honden zitten tussen 22 en 26 %.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

in farm food zitten zeker niet teveel eiwitten, ik vind het zelfs aan de lage kant.
slechte hondenvoerfabrikanten hebben het fabeltje in de wereld gestuurd dat een hoog eiwitgehalte slecht is voor de hond, omdat hoogwaardige eiwitten duur zijn, in het slecht hondenvoer is het dure eiwit vervangen door goedkope granen.
Een verlaagd eiwitgehalte (maar dan moet het nog altijd zeer goed eiwit zijn) kan aangewezen zijn bij oude honden, in het geval van nierproblemen.
Een jonge hond moet groeien en heeft eiwitten nodig om botten en spieren te vormen.

De mensen van de veevoederwinkel hebben waarschijnlijk konijnen met honden verward als ze over voer spraken. :kotz:
Roelfien
Zeer actief

Ik heb juist altijd begrepen dat het niet goed is om veel eiwitten in voeding te hebben, maar inderdaad hoogwaardige, dus als de eiwitten hoogwaardig zijn, hoeft er ook niet zoveel in te zitten.
En wat hebben granen met eiwitten te maken?
Die granen worden gebruikt om de brok massa te geven, maar niet om de eiwitten te vervangen, hoor. Hooguit zaken zoals mais, sojabonen en rijst. Maar dan zou het eiwit gehalte dus veel hoger moeten liggen, want van plantaardige eiwitten heb je veel meer nodig om aan de juiste dosering te komen.
Dat die granen nergens toe dienen, is weer wat anders.
wilco
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bassethound
(Sharpei RIP)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door wilco »

Roelfien schreef:24 % ruwe eiwit. Niet overdreven veel dus, in vergelijking met andere brokken. De meeste brokken voor gewone volwassen honden zitten tussen 22 en 26 %.
ik meende dat in RC medium puppy ongeveer 32% zat ,en nu geef ik FF met versvlees en ik ga straks over naar elke dag versvlees/barf.
Gerrit de Weerd
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Veel eiwitten in Farmfood?

Ongelezen bericht door Gerrit de Weerd »

Demi schreef:Ik ben sinds een week overgestapt op farmfood voor mn honden. Nu hoorde ik in de veevoederhandel dat er wel erg veel eiwitten in Farmfood zitten, dus dat ik moest oppassen met teveel voeren. Ik had altijd begrepen dat teveel eiwitten slecht zijn voor jonge honden en Kenzo is net 8 mnden. Kan iemand me uitleggen hoe het nou zit met die eiwitten?
Hallo Demi,

Misschien vind hier antwoord op al je (eiwitvragen)

EIWITTEN:

Eiwitten zijn van essentieel belang voor het totale functioneren van het lichaam. Eiwitten komen voor in iedere lichaamscel, als fundamenteel bestanddeel van het protoplasma. Een belangrijke voorwaarde voor eiwitten is, dat ze in hun opbouw aan zeer functiespecifieke eisen moeten voldoen. De belangrijkste functies van de eiwitten in het lichaam zijn; hun katalysatorische werking (enzymen), hun regulerende functies (hormonen), hun afweerfunctie (antistoffen) en niet te vergeten, hun rol in opbouw en functioneren van het lichaam (spieren, huid, haren enz.). Omdat eiwitten een zeer belangrijk component van het lichaam van de hond vormen (spieren) en het totale functioneren van dat lichaam (stofwisseling) o.a. sterk afhankelijk is van de beschikbaarheid van de juiste eiwitten, betekent dit dat een bepaald percentage van het voedsel uit eiwitten moet bestaan.

Eiwitten zijn opgebouwd uit Aminozuren, Elk eiwit heeft zijn eigen kenmerkende structuur, de zgn. Aminozuurketen, waarbij het aantal en de onderlinge volgorde in de keten verschillend zijn. Deze aminozuren worden weer onderverdeeld in essentiële (noodzakelijke) en niet essentiële
aminozuren. De essentiële zijn: Arginine, Histidine, Isoleucine, Leucine, Lysine, Metheonine-
cystine, Phenylalanine-tyrosine, Threonine, Tryptophaan en Valine. Van ieder essentieel aminozuur moet een bepaalde minimumhoeveelheid in het voer aanwezig zijn, daar de hond deze niet zelf, uit andere aminozuren kan aanmaken. Dit in tegenstelling tot de niet essentiële. Vandaar dat de waarde (de zgn. biologische waarde) per eenheid eiwit wordt bepaald door de hoeveelheid essentiële aminozuren in relatie tot hun onderlinge verhouding.

Uiteindelijk bepaalt het essentiële aminozuur dat het minst aanwezig is per eenheid eiwit de waarde van het eiwit voor de hond (de wet van het minimum). Omdat de eiwitbehoefte van de hond wordt bepaald door de behoefte aan essentiële aminozuren, wordt het eiwitgehalte van het voeder niet bepaald door de hoeveelheid eiwit, maar door de biologische waarde van het gebruikte eiwit. Dus hoe hoger de biologische waarde, hoe minder de hond hiervan nodig heeft, en omgekeerd. Bovendien moet de hoeveelheid eiwit in evenwicht zijn met de hoeveelheid energie in het voeder. Dit houdt in, dat het eiwitgehalte van het voeder nooit als absoluut getal gezien mag worden.

Bijv.: Een hond van 35 kg. heeft per dag nodig ca. 1900 Kcal. en krijgt dan aan eiwit per dag, bij;
Voer A. wat 4200 Kcal/kg en 24 % eiwit bevat: krijgt de hond 1900/4200 = 452 gr x 24 % = 109 gram.
Voer B. wat 3600 Kcal/kg en 24 % eiwit bevat: krijgt de hond 1900/3600 = 528 gr x 24 % = 127 gram .
Voer C. wat 4200 Kcal/kg en 30 % eiwit bevat; krijgt de hond 1900/4200 = 452 gr x 30 % = 136 gram.
Voer D. wat 3600 Kcal/kg en 30 % eiwit bevat; krijgt de hond 1900/3600 = 528 gr x 30 % = 158 gram.
(Kcal/kg: de hoeveelheid energie per kg voeder).

Vanuit het vorige zal u duidelijk zijn dat wij niet spreken over het absolute eiwitgehalte van een voeder, maar over de zgn. eiwitfractie. Dit is het percentage van de totale energie in het voeder dat door het eiwit wordt geleverd.

En dit kan men als volgt berekenen.
Bijvoorbeeld:
Op de verpakking staat vermeld: Eiwit 24%, Vet 7 %, Celstof 3%, As 7%, Vocht 10%.
Samen is dit 51% van het voeder, Het restant, 100 - 51 = 49%, zijn de overige koolhydraten (Ok).

1 gram eiwit levert ca. 4 Kcal, 1 gram vet ca. 9 Kcal en 1 gram overige koolhydraten ca. 4 Kcal.

De totale energie/kg is dan de som van:
Eiwit 24% = 240 gram x 4 = 960 Kcal.
Vet 7% = 70 gram x 9 = 630 Kcal.
Ok 49% = 490 gram x 4 = 1960 Kcal.
Totaal energie/kg: 3550 Kcal

De eiwitfractie is dan:
Energiegehalte uit eiwit = 960 Kcal gedeeld door de totale energie = 3550 Kcal x 100, dus 960 : 3550 = 0,2705 x 100 = 27,05%.

De eiwitfraktie is ideaal rond de 22 - 25% bij hoogwaardige eiwitgrondstoffen, en mag maximaal 27% bedragen bij pups en opgroeiende honden, anders wordt de stofwisseling (lever) teveel belast. Indien het eiwitgehalte (totaal aan aminozuren) van een voeder hoger is dan de hond nodig heeft, hetzij door totaal teveel of dat er, vanwege een matige eiwitkwaliteit, te veel eiwit nodig is om de behoefte aan essentiële aminozuren te dekken, kan dit zeer nare gevolgen hebben voor de hond. Bij opgroeiende honden wordt de groeisnelheid hierdoor beïnvloed. Jonge honden groeien bijv. te snel en onregelmatig. Heel vaak hebben de honden dan last van groeipijnen. De opname van andere stoffen zoals kalk e.d. blijft achter, waardoor botafwijkingen ontstaan. Deze kunnen weer leiden tot andere afwijkingen en/of erfelijke gebreken versterken, zoals bijv. Heupdysplasie, Karperrug, Koehakkigheid, e.d.

Omdat het overtollige en/of niet bruikbare eiwit, in de vorm van aminozuren, toch via de bloedbaan in het lichaam terechtkomt, moet dit in de lever worden afgebroken tot ureum en dan door de nieren worden uitgefilterd. M.a.w.; De lever en de nieren moeten "overuren draaien" om een eiwitvergiftiging te voorkomen, hetgeen een extra belasting van deze organen betekent. Vooral bij jonge honden kan deze extra belasting funest zijn (wat vooral op latere leeftijd duidelijk wordt), omdat de organen, evenals het totale lichaam, nog volop in ontwikkeling zijn en dus nog niet op volle capaciteit kunnen werken.

Bovendien moeten bij jonge honden deze organen reeds veel meer verwerken dan later als volwassen hond, omdat hun voedingsbehoefte per kg. lichaamsgewicht ongeveer twee maal zo hoog ligt dan later. Men ziet dan ook vaak dat, wanneer een voer gegeven wordt met een te hoge eiwitfractie (veel van de zgn. puppybrokken) en/of een matige eiwitkwaliteit, de lever het “ontgiftenâ€
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”