Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
DNA testen hond
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
DNA testen hond
Ik vraag het even hier want er zitten hier vast fokkers die weleens DNA testen laten doen.
Voor Fudge wil ik een aantal dingen door middel van DNA laten onderzoeken.
Ik heb de swab inmiddels in huis en een aanvraagformulier ga ik morgen even printen.
Hoe zit dat met afnemen? doen jullie dat zelf of laat je dat bij een DA doen die dan een getuigenverklaring invult?
Ik heb 2 fokkers gevraagd en beiden zeggen wat anders, zijn die testen wel geldig zonder zo'n getuigenverklaring?
Voor Fudge wil ik een aantal dingen door middel van DNA laten onderzoeken.
Ik heb de swab inmiddels in huis en een aanvraagformulier ga ik morgen even printen.
Hoe zit dat met afnemen? doen jullie dat zelf of laat je dat bij een DA doen die dan een getuigenverklaring invult?
Ik heb 2 fokkers gevraagd en beiden zeggen wat anders, zijn die testen wel geldig zonder zo'n getuigenverklaring?
-
- Zeer actief
Re: DNA testen hond
Bij Van Gils werd het gedaan, kwam iemand van de raad van beheer, op afspraak
- samantha!
- Zeer actief
Oh daar hebben we nog een 3e optie 

-
- Zeer actief
- Contacteer:
De DNA test die de raad afneemt is voor controle afstamming. Deze heeft niets te maken met onderzoek naar ziektes.
DNA voor ziektes, dat ligt dus aan het laboratorium waar je test laat doen of je het zelf mag doen of niet. Natuurlijk zou je kunnen vals spelen, maar ja wie houd je dan voor de gek........
DNA voor ziektes, dat ligt dus aan het laboratorium waar je test laat doen of je het zelf mag doen of niet. Natuurlijk zou je kunnen vals spelen, maar ja wie houd je dan voor de gek........
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
- samantha!
- Zeer actief
Ik ga het laten doen bij van Haeringen.
Nergens kon ik vinden dat je het niet zelf mag doen, je krijgt ook gewoon de instructies erbij en op het aanvraagformulier staat ook nergens dat het door een DA moet gebeuren.
Maar na wat zoeken vond ik dus wel dat je ook een getuigenverklaring kan gebruiken, deze moet dan wel door een DA worden ingevuld.
Nergens kon ik vinden dat je het niet zelf mag doen, je krijgt ook gewoon de instructies erbij en op het aanvraagformulier staat ook nergens dat het door een DA moet gebeuren.
Maar na wat zoeken vond ik dus wel dat je ook een getuigenverklaring kan gebruiken, deze moet dan wel door een DA worden ingevuld.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt bij van Haeringen zijn er testen die jezelf mag doen. Voor PRA moest ik dan wel getuigen laten tekenen. Soms toch makkelijk in het buitenland als DA niet echt dichtbij zijn.
Groetjes Helma
- samantha!
- Zeer actief
Ik doe ook PRA maar ik doe het niet via optigen.
Nouja misschien dan toch maar getuigenverklaring laten tekenen en dan alles tegelijk insturen, kan er ook geen gedoe om komen.
Nouja misschien dan toch maar getuigenverklaring laten tekenen en dan alles tegelijk insturen, kan er ook geen gedoe om komen.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Je mag in principe de swab zelf afnemen. Is het een verplichte test vanuit de rasvereniging o.i.d.?
Of is het een test die nog niet veel gedaan wordt maar jij voor de zekerheid wel wilt laten doen?
In het eerste geval zal ik het met getuigenverklaring doen, dat is heel snel gedaan en kost je een consult. (of niet eens)
In het laatste geval zal ik de swab zelf afnemen.
Of is het een test die nog niet veel gedaan wordt maar jij voor de zekerheid wel wilt laten doen?
In het eerste geval zal ik het met getuigenverklaring doen, dat is heel snel gedaan en kost je een consult. (of niet eens)
In het laatste geval zal ik de swab zelf afnemen.

- samantha!
- Zeer actief
Er is er maar 1 verplicht.
Ik doe nog een aantal andere testen erbij maar dat halen ze allemaal uit die ene swab toch?
Dus dan toch maar met getuigenverklaring.
Ik doe nog een aantal andere testen erbij maar dat halen ze allemaal uit die ene swab toch?
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dan zou ik inderdaad met getuigenverklaring doen, zit je altijd goed!samantha! schreef:Er is er maar 1 verplicht.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Je moet zelfs een getuigenverklaring tekenen, maar je mag het zelf doen.
Ik doe het voor de RV en laat dan de eigenaar tekenen, maar je kan ook de buurvrouw doen als je wilt.
Het gaat erom dat er een getuige is die ze kunnen oproepen als er iets niet klopt.
Overigens mag je voor de afstammingsDNA ook zelf afnemen en opsturen, met getuige.
De uitslag stuur je dan zelf naar de Raad.
Ik doe het voor de RV en laat dan de eigenaar tekenen, maar je kan ook de buurvrouw doen als je wilt.
Het gaat erom dat er een getuige is die ze kunnen oproepen als er iets niet klopt.
Overigens mag je voor de afstammingsDNA ook zelf afnemen en opsturen, met getuige.
De uitslag stuur je dan zelf naar de Raad.
- samantha!
- Zeer actief
Fudge heeft als pup met de stamboom zo'n dna certificaat gekregen, dat is al voldoende toch?
Ik zie dat er op die getuigenverklaring ook ruimte is voor de stempel van de DA dus we gaan het maar gewoon bij de DA doen, dan weet ik zeker dat het goed is.
Ik zie dat er op die getuigenverklaring ook ruimte is voor de stempel van de DA dus we gaan het maar gewoon bij de DA doen, dan weet ik zeker dat het goed is.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, klopt, dat is genoeg.samantha! schreef:Fudge heeft als pup met de stamboom zo'n dna certificaat gekregen, dat is al voldoende toch?
De gezondheidsonderzoeken kun je gewoon zelf doen.
Ik geloof nooit zo dat ermee gerotzooid wordt, dat komt altijd uit namelijk. Daarom doe ik ze gewoon voor de RV, scheelt toch kosten.