Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet eten voor sporten?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wel of niet eten voor sporten?
Goedemorgen!
Zijn er hier meer mensen die 's ochtends vroeg meteen na het opstaan gaan hardlopen, samen met de hond?
En krijgt je hond dan een klein beetje eten voor het lopen?
Sinds kort loop ik hard, in de ochtend, samen met mijn hond Aismee.
Zelf heb ik wel ervaren dat op een nuchtere maag hardlopen geen goed idee is, dan val je halverwege zo'n beetje om..
Voor mensen is het dus best handig even een klein beetje te eten tussen het opstaan en het hardlopen.
Voor honden wordt altijd gezegd dat je nooit eten moet geven voor het sporten of lange wandelingen e.d.
Aismee heeft op haar nuchtere maag ook nog nergens last van, die stuitert gewoon als een blij ei lekker mee en wordt er ook nog niet bepaald moe van.
(rondje van 5 km met een beginners schema)
Bij behendigheid merk ik het echter wel, als ze tussendoor op een wedstrijddag niets eet is ons laatste rondje echt niet best, dan kan Aismee zich niet meer concentreren.
Dus op een wedstrijddag krijgt ze eten als we ons geïnstalleerd hebben, dan ontbijten we allebei. En zij krijgt ook steeds na afloop van een rondje een beetje eten.
Nou las ik op internet dat als je als mens gaat sporten op een lege maag, het lichaam eerder spieren zal gaan verteren dan je vetreserves omdat spierweefsel makkelijker om te zetten zouden zijn in energie dan je vetreserves. En daarom zou het heel slecht zijn om op een lege maag te sporten want dan breek je eerder spieren af dan dat je opbouwt...
Vandaar dat ik ben gaan twijfelen of Aismee niet ook een klein hapje zou moeten eten voordat we gaan hardlopen?
Geen volwaardige maaltijd natuurlijk, maar een klein beetje zou natuurlijk best kunnen net zoals ik een klein beetje eet voordat ik het rondje ga lopen.
Het idee van samen hardlopen is wel dat ook Aismee goed fit met gezonde bespiering wordt / blijft..
Bespiering afbreken is in elk geval niet de bedoeling.
Zijn er hier meer mensen die 's ochtends vroeg meteen na het opstaan gaan hardlopen, samen met de hond?
En krijgt je hond dan een klein beetje eten voor het lopen?
Sinds kort loop ik hard, in de ochtend, samen met mijn hond Aismee.
Zelf heb ik wel ervaren dat op een nuchtere maag hardlopen geen goed idee is, dan val je halverwege zo'n beetje om..
Voor mensen is het dus best handig even een klein beetje te eten tussen het opstaan en het hardlopen.
Voor honden wordt altijd gezegd dat je nooit eten moet geven voor het sporten of lange wandelingen e.d.
Aismee heeft op haar nuchtere maag ook nog nergens last van, die stuitert gewoon als een blij ei lekker mee en wordt er ook nog niet bepaald moe van.
(rondje van 5 km met een beginners schema)
Bij behendigheid merk ik het echter wel, als ze tussendoor op een wedstrijddag niets eet is ons laatste rondje echt niet best, dan kan Aismee zich niet meer concentreren.
Dus op een wedstrijddag krijgt ze eten als we ons geïnstalleerd hebben, dan ontbijten we allebei. En zij krijgt ook steeds na afloop van een rondje een beetje eten.
Nou las ik op internet dat als je als mens gaat sporten op een lege maag, het lichaam eerder spieren zal gaan verteren dan je vetreserves omdat spierweefsel makkelijker om te zetten zouden zijn in energie dan je vetreserves. En daarom zou het heel slecht zijn om op een lege maag te sporten want dan breek je eerder spieren af dan dat je opbouwt...
Vandaar dat ik ben gaan twijfelen of Aismee niet ook een klein hapje zou moeten eten voordat we gaan hardlopen?
Geen volwaardige maaltijd natuurlijk, maar een klein beetje zou natuurlijk best kunnen net zoals ik een klein beetje eet voordat ik het rondje ga lopen.
Het idee van samen hardlopen is wel dat ook Aismee goed fit met gezonde bespiering wordt / blijft..
Bespiering afbreken is in elk geval niet de bedoeling.

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Wel of niet eten voor sporten?
Mijn honden krijgen eten na de morgen wandeling.
Als ik met Vusi train krijgt ze pas eten na afloop dat kan soms best een uur of 10 zijn. Als ik met haar naar de politie ga krijgt ze een kwart van haar portie voor we weg gaan.
Als ik met Vusi train krijgt ze pas eten na afloop dat kan soms best een uur of 10 zijn. Als ik met haar naar de politie ga krijgt ze een kwart van haar portie voor we weg gaan.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Aismee nu ook, eerst wandelen of hardlopen en pas na afloop eten.
Dat gaat nu ook nog prima merk tenminste niets aan haar. Maar mijn conditie is dan ook nog niet zo best.
Uiteindelijk wordt het wel een duurloop, is het idee..
Ik twijfel daarom of ze niet alvast een klein hapje zou moeten hebben, idd iets van een kwart maaltijd of zo, voorafgaand aan de ronde. En dan na afloop de rest van haar normale portie.
Dat gaat nu ook nog prima merk tenminste niets aan haar. Maar mijn conditie is dan ook nog niet zo best.
Uiteindelijk wordt het wel een duurloop, is het idee..
Ik twijfel daarom of ze niet alvast een klein hapje zou moeten hebben, idd iets van een kwart maaltijd of zo, voorafgaand aan de ronde. En dan na afloop de rest van haar normale portie.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik loop niet hard maar vooraf aan training krijgen ze hier wel degelijk eten hoor, alleen een klein deel.
Een hond is een zoogdier, net als wij en dat werkt dus in grote lijnen hetzelfde.
En ja, ze kúnnen het best zonder. Maar dat iets kan zegt niet dat het moet of het beste is.
Een hond is een zoogdier, net als wij en dat werkt dus in grote lijnen hetzelfde.
En ja, ze kúnnen het best zonder. Maar dat iets kan zegt niet dat het moet of het beste is.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ze krijgen hier maar 1x pd en dat is savonds
Als we gaan trainen krijgen ze t een uur na de training en anders ergens tussen 17.00 en 1.00
Als we gaan trainen krijgen ze t een uur na de training en anders ergens tussen 17.00 en 1.00
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
Mijn honden krijgen eerst eten en dan gaan we lopen, geeft mij de tijd voor een koffie infuus
dus gelijk als ik opsta eten dan de rest,

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Mijn honden krijgen 1X per dag eten en dat is voor dat ik ga slapen.
Ik loop overigens zelf ook altijd hard op een nuchtere maag. Ik loop voor geen meter als ik voor die tijd eet. Er moet voor mij minstens 2 uur tussen eten en sporten zitten. En dat red ik 's morgens niet dus eerst hardlopen en dan eten.
Ik loop overigens zelf ook altijd hard op een nuchtere maag. Ik loop voor geen meter als ik voor die tijd eet. Er moet voor mij minstens 2 uur tussen eten en sporten zitten. En dat red ik 's morgens niet dus eerst hardlopen en dan eten.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Ik eet juist wel voor sport, geen hele dikke volle pens, maar wel een lichte maaltijd... op een lege maag wordt ik misselijk
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Ligt eraan wat ze die dag moeten presteren.
Moeten ze heel hard werken, of vroeger voor een wedstrijd waar zware condities waren (bij warm weer o.d.) geef ik ze wel wat, al is het maar kwark met honing bijv.
Ze kunnen niet zonder enige "brandstof" flink wat presteren.
Wel voldoende tijd tussen eten en bewegen, en niks wat zwaar op de maag ligt natuurlijk.
Zou ze hier geen fazant karkas geven voor het werk bij wijze van spreken dan.
Moeten ze heel hard werken, of vroeger voor een wedstrijd waar zware condities waren (bij warm weer o.d.) geef ik ze wel wat, al is het maar kwark met honing bijv.
Ze kunnen niet zonder enige "brandstof" flink wat presteren.
Wel voldoende tijd tussen eten en bewegen, en niks wat zwaar op de maag ligt natuurlijk.
Zou ze hier geen fazant karkas geven voor het werk bij wijze van spreken dan.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Zelf sporten op een lege maag kan ik niet, dan val ik echt om halverwege en ben idd super misselijk met een lichaam in "error" stand.
Vanmorgen zelf ontbeten met een banaan en beker melk en dat ging prima. Pas na afloop een echt ontbijt.
Aismee wordt nu nog echt niet moe van ons rondje, daarvoor loop ik nog te kort en te beroerd dus dit is voor haar nog gewoon een leuk rondje wandelen.
Maar denk dat ik haar idd wel een klein beetje ga geven als ik qua conditie een wat serieuzere afstand ga lopen.
Bedankt voor het meedenken!
Altijd fijn om even te horen hoe anderen ergens tegenaan kijken.
Karen
Vanmorgen zelf ontbeten met een banaan en beker melk en dat ging prima. Pas na afloop een echt ontbijt.
Aismee wordt nu nog echt niet moe van ons rondje, daarvoor loop ik nog te kort en te beroerd dus dit is voor haar nog gewoon een leuk rondje wandelen.
Maar denk dat ik haar idd wel een klein beetje ga geven als ik qua conditie een wat serieuzere afstand ga lopen.
Bedankt voor het meedenken!
Altijd fijn om even te horen hoe anderen ergens tegenaan kijken.
Karen