Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gestreste hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Gestreste hond

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als een hond reageert uit angst en daarom blaft of uitvalt, zou ik ook niet corrigeren (en daar valt ook een stemcorrectie onder).
Maar in jullie geval, als ik naar het filmpje kijk, zie ik geen angstige hond of een hond die gestrest wordt van prikkels in de gangbare betekenis van het woord; met gestrest wordt dan meestal bedoeld nerveus, onzeker, angstig. Jullie hond reageert op alle prikkels door te blaffen, omdat dat kan en om aan te geven dat er wat is, maar dat is geen stress, hoewel er natuurlijk wel wat opwinding bij komt kijken.
Overigens zijn er natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden en meerdere methodes die kunnen werken, dus het feit dat je verschillende adviezen krijgt die haaks kunnen staan op die van de gedragstherapeut, is niet zo gek op een forum.
Ik vind het wel wat wonderlijk dat je gedragstherapeut dit blafgedrag behandelt net als bij een hond die uit angst en stress blaft of uitvalt. Misschien heeft het zin voor een second opinion te gaan bij een andere gedragstherapeut, tenzij je natuurlijk merkt dat de adviezen van de gedragstherapeut voor veel verbetering zorgen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nog iets: je schreef ergens dat hij dit blaffen alleen doet als hij aangelijnd is en niet als hij losloopt. Dat staat een beetje haaks op de uitleg van de gedragstherapeut dat hij veel moeite zou hebben met alle prikkels, want die heeft hij ook (en misschien wel meer) als hij losloopt, maar dan blaft hij dus niet?
Laat je hem ook wel eens aan een lange lijn uit (10 meter bijvoorbeeld), of een lange sleeplijn die je achter hem aan laat slepen, en zo ja, wat doet hij dan?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eens met DeDiana. Elco is een onzekere blaffer, met name als hij overprikkeld is. En dan vooral als hij los loopt. Dan gaat hij blaffend op het 'gevaar' af. Aanlijnen geeft hem juist rust: hij hoeft er niets mee, want ik los het voor hem op
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik herken wel een beetje wat je schrijft bij onze hond alfil. Die is behoorlijk waaks in huis. Ook als hij aangelijnd liep en mijn kinderen waren erbij, had bij de neiging uit te vallen naar andere honden (mensen niet). Ik schrijf 'had', want het is er ñu vrijwel helemaal uit. In het geval van alfil was dat uitvallen niet echt angst, maar meer een signaal van 'blijf uit de buurt!' 'rot op!'. Ook een soort van territorium bewaken dus. Dit in combinatie met het feit dat de spanning nogal snel kan oplopen bij hem. Ik heb het er bij hem uitgekregen vía counterconditioning, nou ja, een huis-tuin-en-keukenvariant daarop. Werkt bij hem heel goed. Naast hem zitten en steunen had bij hem denk ik niet gewerkt. Juist mijn eigen rust en zelfverzekerdheid waren erg belangrijk: het gevoel geven dat je de situatie in de hand hebt.
Van de lijn valt alfil ook nooit uit naar een andere hond. Dan is hij juist wat onzeker.
Succes!!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jaimey030 schreef:Zij gaf een goed voorbeeld waarom dit geen nut heeft. Als iemand bang is voor spinnen en geeft dit aan bij zijn/haar man/vrouw hoort geholpen te worden de angst te overwinnen en niet boos aangesproken te worden dat hij/zij normaal moet doen.
Soms is het erg effectief hoor. Honden doen het onderling ook - instabiel gedrag wordt afgekat. Zo heb ik een hond die loopt te jengelen en zeuren in de auto. Milde angst maar extravert dus alles en iedereen moet van haar ongemak op de hoogte worden gesteld, vind ze.
Ik had een keer een opvanghond die dat genadeloos afstrafte. Nou heerlijk, dan ging ze eerst maar liggen mokken en viel ze uit eindelijk gewoon in slaap tijdens het auto rijden.
Ik had er een beetje op gehoopt dat het effect blijvend zou zijn, maar sinds de opvanghond weer weg was, mag ik weer gejengel en gezeur aanhoren in de auto. In de tijd dat we samen met de opvanghond in de auto zaten, was het voor haar ook prettiger, om zichzelf niet zo te verliezen in dr geklaag.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaimey030 »

Om niet te negatief over te komen..

Gister lekker 1,5uur gewandeld zonder problemen (de zwart/witte met rode tuigje)
https://youtu.be/bIbOt0V3XHo
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Hij heeft het zo druk met de gelegenheidsroedel, dat hij geen tijd heeft om de omgeving te scannen en je alert te maken op wat dat allemaal gebeurt ;) Let maar eens op hoe kalm de rest is en hoe druk jouw hond het heeft met iedereen in de gaten te houden. Hij is keihard aan het werk!
Jaimey030
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Hij heeft het zo druk met de gelegenheidsroedel, dat hij geen tijd heeft om de omgeving te scannen en je alert te maken op wat dat allemaal gebeurt ;) Let maar eens op hoe kalm de rest is en hoe druk jouw hond het heeft met iedereen in de gaten te houden. Hij is keihard aan het werk!
Klopt helemaal.. Vandaar dat we dit ook zo vaak mogelijk doen. In de hoop dat hij van andere honden leert dat niet alles en iedereen interessant is.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Hij heeft het zo druk met de gelegenheidsroedel, dat hij geen tijd heeft om de omgeving te scannen en je alert te maken op wat dat allemaal gebeurt ;) Let maar eens op hoe kalm de rest is en hoe druk jouw hond het heeft met iedereen in de gaten te houden. Hij is keihard aan het werk!
Klopt helemaal.. Vandaar dat we dit ook zo vaak mogelijk doen. In de hoop dat hij van andere honden leert dat niet alles en iedereen interessant is.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Voor jou is het misschien rustig, maar het is symptoombestrijding. Hij leert zo niet om buiten te ontspannen en de leiding aan jou over te laten. Hij bedenkt z'n eigen job in plaats van dat jij hem een taak geeft. Aan alles is te zien dat hij wil werken. En als jij hem niet vertelt wat hij moet doen, gaat hij zelf wat verzinnen. Als jij alleen met hem loopt is dat jou attenderen op alles wat er om hem heen gebeurt, in de roedel is dat het regelen en bij elkaar houden en controleren van de roedelleden. Deze honden accepteren dat blijkbaar. Maar is het gewenst gedrag?
Jaimey030
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Voor jou is het misschien rustig, maar het is symptoombestrijding. Hij leert zo niet om buiten te ontspannen en de leiding aan jou over te laten. Hij bedenkt z'n eigen job in plaats van dat jij hem een taak geeft. Aan alles is te zien dat hij wil werken. En als jij hem niet vertelt wat hij moet doen, gaat hij zelf wat verzinnen. Als jij alleen met hem loopt is dat jou attenderen op alles wat er om hem heen gebeurt, in de roedel is dat het regelen en bij elkaar houden en controleren van de roedelleden. Deze honden accepteren dat blijkbaar. Maar is het gewenst gedrag?

:scratch: Ik bekeek het anders maar begrijp je punt.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Dat neemt niet weg dat het wel lekker is om samen met zo'n groep op te lopen af en toe. ;)
Maar ik denk ook dat hij veel kan hebben aan duidelijke taken op tijden die jij bepaalt. Onze Jura is ook een enorme waker, en verschiet ook in waken bij stress. Wat haar helpt op bijvoorbeeld de rondes in het dorp (of eerder in de stad) is haar iets laten dragen. Vaak haar voerdummy of een grote stok. Dat is dan een BELANGRIJKE taak en ze reageert dan ook niet op andere dingen.
Dat zie ik ook tijdens haar speurlessen. Ze zijn dan echt samen met jou met iets bezig en al het andere kijken ze niet naar op of om. En na die tijd is ze voldaan in haar koppie en gaat de knop 'uit' en is ze veel relaxter de dagen erna.
Ik zou dus wel aanraden om echt 'iets' met hem te gaan doen dat bij hem past, volgens mij valt er dan veel winst te halen.
Jaimey030
Vaste gebruiker

Ik ga vandaag nog op zoek naar een voerdummy en daar mee beginnen. Baad het niet....
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Grappig, trof vandaag een rasgenoot met hetzelfde gedragsprobleem. Nu waren we op deze cursus(BTA) voor het gedrag. Ik moest echt even uitzoeken of jullie het niet zelf waren omdat het verhaal zo vergelijkend waren, maar de naam van de hond was anders. Overigens als de mensen de methode hanteren (en echt strikt hanteren, want deze hond neemt ook zo een loopje met ze als ze bepaalde regels maar iets laten varen), is het blafgedrag veel minder en is hij er veel beter in te sturen.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

gyanty schreef:Grappig, trof vandaag een rasgenoot met hetzelfde gedragsprobleem. Nu waren we op deze cursus(BTA) voor het gedrag. Ik moest echt even uitzoeken of jullie het niet zelf waren omdat het verhaal zo vergelijkend waren, maar de naam van de hond was anders. Overigens als de mensen de methode hanteren (en echt strikt hanteren, want deze hond neemt ook zo een loopje met ze als ze bepaalde regels maar iets laten varen), is het blafgedrag veel minder en is hij er veel beter in te sturen.

Wat toevallig.. heb je een naam toevallig? Vraag ik het even op de Facebook pagina
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

kleine update..

Via via kregen wij de tip om de strooi methode te gaan proberen.
We doen dit nu een volle week en het gaat super goed!

We gaan wandelen en bij elke prikkel die hij kan zien gooien we wat brokjes op de grond en roepen we ZOEK!
Wij blijven dan door strooien tot de prikkel voorbij is en gaan dan gelijk weer wandelen. Hij is veel rustiger en het lopen gaat dus een stuk beter.

Uiteraard is zijn lunch wel komen te vervallen omdat hij anders te veel eet.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Jaimey030 schreef:kleine update..

We gaan wandelen en bij elke prikkel die hij kan zien gooien we wat brokjes op de grond en roepen we ZOEK!
Wij blijven dan door strooien tot de prikkel voorbij is en gaan dan gelijk weer wandelen. Hij is veel rustiger en het lopen gaat dus een stuk beter.

Je moet dus blijven strooien? Wat gaat de hond in de toekomst nou leren dan?

Volgens mij heette de hond Senna, maar eigenlijk was ik heel hard met mijn eigen hond bezig :schrik:
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Idee er achter is dat de hond zich gaat realiseren dat niet alles spannend is wat er om hem gebeurd. Op dit moment lijkt het serieus te werken. Het is niet dat er 100 brokjes komen te liggen. Per prikkel zo'n 10 brokjes.. we zijn nu al aan het minderen...
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jaimey030 schreef:kleine update..

Een kleine tip bij deze tip :wink:
Zeg geen 'zoek!' , maar 'stil'. Die tip kreeg ik zelf toen ik die methode deed met Kaiou.
Bij Kaiou werkte dat, hij heeft zo aardig geleerd dat 'stil' niet blaffen betekent en dat het niet blaffen wat kan opleveren.
Afbeelding
Jaimey030
Vaste gebruiker

Kaiou schreef: Een kleine tip bij deze tip :wink:
Zeg geen 'zoek!' , maar 'stil'. Die tip kreeg ik zelf toen ik die methode deed met Kaiou.
Bij Kaiou werkte dat, hij heeft zo aardig geleerd dat 'stil' niet blaffen betekent en dat het niet blaffen wat kan opleveren.
Goeie tip.. gaan we doen! Hoe lang zijn jullie blijven strooien voor Kaiou het door had?
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jaimey030 schreef:
Goeie tip.. gaan we doen! Hoe lang zijn jullie blijven strooien voor Kaiou het door had?
Doe het soms nog wel, één of twee brokjes voor hem uit gooien terwijl we lopen.
Kaiou is erg vocaal en wil eigenlijk nog steeds alles aanwijzen wat hij ziet en hoort, luid en duidelijk :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Kaiou schreef:
Jaimey030 schreef:
Doe het soms nog wel, één of twee brokjes voor hem uit gooien terwijl we lopen.
Kaiou is erg vocaal en wil eigenlijk nog steeds alles aanwijzen wat hij ziet en hoort, luid en duidelijk :mrgreen:
Maar Kaiou mag dat :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”